Ylen rienaava "pääsiäsohjelma" eilen.

Stop!

Eilen klo 21.00 TV1 "suvaitsi" esittää ohjelma nimeltä Uskonnottomat. Kylläpä taas tuo koko kansan Yle kunnostautui ateismin kylvössä: koko ohjelma silkaa krsitittyjen pilkkaa. Harkitsen vakavasti oman TV-lupani iritisanomista. Radion anti riittäköön täst'edes. Ja eikö siinä säästkin? Pelkkä radiolupa on tietääkseni halvempi.

42

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuutta vain

      Sano vaan irti TV-lupasi koska nythän on tulossa kaikille kuuluva mediamaksu vai mikä se oli .

      Eikä tuo ohjelma ollut rienaava vaan totta joka sana joten onko totuus uskovalle vieras käsite?

      • Stop!

        Vai että totta? Voiko se olla totta että ei ole helvettiä? Totta kai on, mihin ne jumalankieltäjät sitten pantaisiin?Eihän siellä taivaassa Herran silmien alla sellaisten kanssa voisi ikuisuutta viettää.


      • totuutta vain
        Stop! kirjoitti:

        Vai että totta? Voiko se olla totta että ei ole helvettiä? Totta kai on, mihin ne jumalankieltäjät sitten pantaisiin?Eihän siellä taivaassa Herran silmien alla sellaisten kanssa voisi ikuisuutta viettää.

        Mistä sinä tiedät että hel-vetti on totta kun uskot maailmankin iäksi 6000 vuotta jos kerran olet fundamentalistinen kristitty. Jos taas et ole , niin silloin et usko Raamatun muihinkaan kohtiin muuta kuin mututuntumalta ja olet epärehellinen opportunisti.


    • Hyvä Stop!,
      Tosiaan näin on, kuten yllä sanottiin, että nykyisin ei ole erillistä TV-lupaa, vaan kaikille kuuluva mediamaksu eli ns. YLE-vero, joka maksetaan verotuksen yhteydessä.

      Mitä itse ohjelmaan tulee, niin se oli mielestäni odotustenmukaista jenkkitarjontaa. En katsonut ohjelmaa kovin tarkoin, mutta siinä puheenvuorot keskittyivät hyökkäykseksi kirkkoja ja kristinuskoa vastaan. Toisaalta he unohtivat, että maailmassa on olemassa paljon muitakin uskontoja kuin kristinusko. Toisaalta taas he eivät edes yrittäneet kumota uskon ja uskomisen perustotuuksia. Melko harmitonta räksytystä se oli, mutta en tykännyt ohjelmasta.

      Palautetta ohjelmatarjonnasta voi lähettää suoraan YLEen, jos kokee tulleensa esim. loukatuksi.

      Antti-pappi

      • Stop!

        Kiitos vastauksesta Antti pappi. Totta, eivät yrittäneet kumota perustotuutta, että Herra on meidät oman poikansa verellä kalliisti lunastanut, ja minä puolestani olen kalliisti lunastanut joka vuosi TV-luvan, mutta nyt tullee siihen stoppi.


      • tervemenoa.antti

        Näyttää teologisen tiedekunnun taso laskeneen roimasti. Se on kuule antti-pappi kohtaa kylmää kyytiä kun mielikuvitusjumalasi ja paimentolaisten satuilema uskosi heivataan roskapönttöön.


      • vanha ja vakaa

        Viisasta puhetta se oli, todistaa sen että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset. Sehän on tutkimuksissakin tullut ilmi.


      • tunnustaa

        Kuules pappilainen,

        ikävästi vähättelet tuota ohjelmaa. Pappina näytät tietävän, että vähättely on hyvä keino väittelyssä kun parempaakaan ei ole. Ja sehän se papeissa laittaa vihaksi, miten usein he sortuvat vähättelemään kuten nyt tätä ohjelmaa.

        Mutta toisaalta, huomaan kiukkuni laantuvan kun huomaan ettei pahainen pappilainen oikeastaan minua haittaa. Pysyköön kirkossaan ja minä en jaksa jorinoitasi oikeastaan tämän enempää kommentoidakkaan. On parempaakin tekemistä.


      • sitä ihmettelen
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        Viisasta puhetta se oli, todistaa sen että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset. Sehän on tutkimuksissakin tullut ilmi.

        " että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset. Sehän on tutkimuksissakin tullut ilmi. "

        Todellakin.. tuota te aina jaksate jankuttaa, mutta miksi SE EI NÄY TEKSTEISSÄNNE ?


      • vanha ja vakaa
        sitä ihmettelen kirjoitti:

        " että ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskovaiset. Sehän on tutkimuksissakin tullut ilmi. "

        Todellakin.. tuota te aina jaksate jankuttaa, mutta miksi SE EI NÄY TEKSTEISSÄNNE ?

        no otetaanpa esimerkiksi "ylöstempaus" siinä vasta tyhmä usko.
        En ole kovin älykäs enkä edes ateisti mutta tuollaiseen paskaan en voisi uskoa.


      • Nämä nähdyt ihmiset on länsimaisia, on siis luonnollista että kristinuskosta puhutaan eniten, harvoin muita uskontoja täällä tuputetaan. Ohjelma oli vain dokumentti uskonnottomien elämästä, ei siis valistusohjelma. Ohjelmassa mainittu kirjallisuus kyllä hoitaa uskontojen peruskäsitysten kumoamisen. Pappi-Antille suosittelen kesälukemiseksi Richard Dawkinsin Jumalharhaa. Ai niin, eihän kirkkolaiset lue kuin raamattua. Se selittääkin niiden sivistystason.


      • Stop! kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta Antti pappi. Totta, eivät yrittäneet kumota perustotuutta, että Herra on meidät oman poikansa verellä kalliisti lunastanut, ja minä puolestani olen kalliisti lunastanut joka vuosi TV-luvan, mutta nyt tullee siihen stoppi.

        Itse asiassa dokumentissa otettiin esille se, että Jeesuksen syntienlunastus on ristiriidassa uskovienkin käsitysten kanssa. Tarinan mukaan jeesus vapautti ihmiset perisynnistä ja loi mahdollisuuden ikuiseen elämään ja pelastukseen. Useimmat kirkon jäsenet eivät usko, että Aatamia ja Eevaa on oikeasti ollut olemassa, eli siis mitään perisyntiäkään ole tuotettu. Lunastus on siis tarpeeton.


      • tunnustaa kirjoitti:

        Kuules pappilainen,

        ikävästi vähättelet tuota ohjelmaa. Pappina näytät tietävän, että vähättely on hyvä keino väittelyssä kun parempaakaan ei ole. Ja sehän se papeissa laittaa vihaksi, miten usein he sortuvat vähättelemään kuten nyt tätä ohjelmaa.

        Mutta toisaalta, huomaan kiukkuni laantuvan kun huomaan ettei pahainen pappilainen oikeastaan minua haittaa. Pysyköön kirkossaan ja minä en jaksa jorinoitasi oikeastaan tämän enempää kommentoidakkaan. On parempaakin tekemistä.

        Tosiaan huvitti papin tekstissä varsinkin kohta 'harmitonta räksytystä'. Ihmisyksilölle ateistisen ajattelun perussanoma ei ole harmiton, vaan suorastaan hyödyllinen ja vapauttava. Kirkolle ateismin leviäminen on kaikkea muuta kuin harmitonta, jo pelkästään eroakirkosta-sivuston kautta kirkosta on eronnut yli 400 000 ihmistä, ja pienet verotulot räjäyttävät joita kirkon työllistämille eläkepommin.


      • totuutta vain
        twiikeri kirjoitti:

        Itse asiassa dokumentissa otettiin esille se, että Jeesuksen syntienlunastus on ristiriidassa uskovienkin käsitysten kanssa. Tarinan mukaan jeesus vapautti ihmiset perisynnistä ja loi mahdollisuuden ikuiseen elämään ja pelastukseen. Useimmat kirkon jäsenet eivät usko, että Aatamia ja Eevaa on oikeasti ollut olemassa, eli siis mitään perisyntiäkään ole tuotettu. Lunastus on siis tarpeeton.

        Näinhän se oli mutta joittenkin uskovien on mahdotonta olla rehellisiä tai edes myöntää ettei ymmärrä jotain asiaa.


      • tiedoksi vain
        twiikeri kirjoitti:

        Tosiaan huvitti papin tekstissä varsinkin kohta 'harmitonta räksytystä'. Ihmisyksilölle ateistisen ajattelun perussanoma ei ole harmiton, vaan suorastaan hyödyllinen ja vapauttava. Kirkolle ateismin leviäminen on kaikkea muuta kuin harmitonta, jo pelkästään eroakirkosta-sivuston kautta kirkosta on eronnut yli 400 000 ihmistä, ja pienet verotulot räjäyttävät joita kirkon työllistämille eläkepommin.

        Kyllä minäkin erosin kirkosta kyseisen sivuston kautta, enkä tällä hetkellä kuulu mihinkään, mutta olen kyllä vahvasti kristitty. En ole vain liittynyt mihinkään vielä.

        Se on ihan hyvä, että te ateistit hoputatte minua liittymään joko luterilaiseen tai katoliseen kirkkoon.

        Suomessa on niin korkea elintaso, enkä voi erota valtiosta, joten minun oli erottava kirkosta. Lisäksi olen hämmentynyt siitä, kumpaan pitäisi kuulua tai olisi hyvä kuulua, mutta voin vakuuttaa sinulle että uskon ihan Kristukseen täysillä. Kristittynä en kuitenkaan hoppuile ja laukkaa kirkosta toiseen. Mutta ihan tiedoksi teille, meitä on muitakin täällä. Kuulun siis hyvä ystävä Kirkkoon, vaikken kuulukaan kirkkoon. Toivottavasti en sanonut mitään liian korkealentoista ateistille.


    • a-nonyymi

      Jumalalle on mieluisampi rehellinen ateisti, kuin epärehellinen kristitty - luulen näin. Kristinusko on toimintaa - suomalaiset kristityt ulkokultaisia hurskastelijoita enimmäkseen. Ei levitä muut ilosanomaa kuin Jehovan Todistajat ja muutama Jumalan hullu.

      Keskustelu ateistien ja kristittyjen välillä on aina suotavaa. Ateistit eivät käsitä ihmisen rajallisuutta ja maailman todellista, yliluonnollista olemusta. Kristityt ovat puolestaan totaalisen eksyksissä, mutta uskovat suurempaan voimaan, Isään.

      Katsokaa vaan kristityt näitä tieteeseen perustuvia ohjelmia, ellette pelkää oman totuutenne olevan valetta. Mikään tieto ei voi oikeaa uskoa kumota.

    • RiittäväPeruste

      En katsonut ohjelmaa, koska arvelin sen sisältävän pelkkää materialistista propagandaa.

      • Stop!

        Juuri sitä se oli, uskonnon vastaista propagandaa, ja vielä pahimmasta päästä.

        Yksi esimerkki: ateisti ja evoluutiobiologi siinä parjasi kristinuskoa sillä verukkeella että muka "lasten helvettiin joutuminen on kauhistuttava ajatus". Omasta valinnasta se on kiinni, syyttäkööt itseään sinne joutuvat.


      • hahaaaa
        Stop! kirjoitti:

        Juuri sitä se oli, uskonnon vastaista propagandaa, ja vielä pahimmasta päästä.

        Yksi esimerkki: ateisti ja evoluutiobiologi siinä parjasi kristinuskoa sillä verukkeella että muka "lasten helvettiin joutuminen on kauhistuttava ajatus". Omasta valinnasta se on kiinni, syyttäkööt itseään sinne joutuvat.

        Mielikuvitusjumalanne sadistinen mielikuvitushelvetti naurattaa =)


      • RiittäväPeruste
        Stop! kirjoitti:

        Juuri sitä se oli, uskonnon vastaista propagandaa, ja vielä pahimmasta päästä.

        Yksi esimerkki: ateisti ja evoluutiobiologi siinä parjasi kristinuskoa sillä verukkeella että muka "lasten helvettiin joutuminen on kauhistuttava ajatus". Omasta valinnasta se on kiinni, syyttäkööt itseään sinne joutuvat.

        Niin saattaahan olla, että Jumala ei olekaan kaikkivaltias, eikä pysty pelastamaan kaikkia.


      • kyä ihemetyttää
        Stop! kirjoitti:

        Juuri sitä se oli, uskonnon vastaista propagandaa, ja vielä pahimmasta päästä.

        Yksi esimerkki: ateisti ja evoluutiobiologi siinä parjasi kristinuskoa sillä verukkeella että muka "lasten helvettiin joutuminen on kauhistuttava ajatus". Omasta valinnasta se on kiinni, syyttäkööt itseään sinne joutuvat.

        Ateisti ja evoluutiobiologi kauhistelemassa lasten helavattiin joutumista? Eivät kai ne sellaiseen usko?
        Antaisivat kristittyjen itsensä kauhistella moista kaikessa rauhassa.

        Miksi ateisteja kiinnostaa asia, jota he pitävät pötynä? Mitä he oikein luulevat olevansa? Miksi he arvostelevat ja parjaavat kristittyjä? Mitä se heille kuuluu, mitä me uskomme, jos se kaikki heistä on satua?


      • Ihmettele näitäkin:
        kyä ihemetyttää kirjoitti:

        Ateisti ja evoluutiobiologi kauhistelemassa lasten helavattiin joutumista? Eivät kai ne sellaiseen usko?
        Antaisivat kristittyjen itsensä kauhistella moista kaikessa rauhassa.

        Miksi ateisteja kiinnostaa asia, jota he pitävät pötynä? Mitä he oikein luulevat olevansa? Miksi he arvostelevat ja parjaavat kristittyjä? Mitä se heille kuuluu, mitä me uskomme, jos se kaikki heistä on satua?

        Ongelma on siinä, että jotkut näistä satuihin uskovista ihmisistä toimivat harhaisten käsityksiensä ohjaamina.

        Esimerkiksi:
        -silpovat pienten poikien ja tyttöjen sukuelimiä
        -kieltävät verensiirron ja muita välttämättömiä lääketieteellisiä toimia
        - manaavat mielenterveydellisistä ongelmista kärsivistä ihmisistä ulos
        pahoja henkiä
        -näännyttävät vaimonsa toistuvilla raskauksilla
        -opettavat kouluissa lapsille hölynpölyä ja pelottelevat helvetillä
        -piilottelevat pedofiilejä keskuudessaan
        -alistavat seurakunnan naisjäseniä


      • kyä ihemetyttää
        Ihmettele näitäkin: kirjoitti:

        Ongelma on siinä, että jotkut näistä satuihin uskovista ihmisistä toimivat harhaisten käsityksiensä ohjaamina.

        Esimerkiksi:
        -silpovat pienten poikien ja tyttöjen sukuelimiä
        -kieltävät verensiirron ja muita välttämättömiä lääketieteellisiä toimia
        - manaavat mielenterveydellisistä ongelmista kärsivistä ihmisistä ulos
        pahoja henkiä
        -näännyttävät vaimonsa toistuvilla raskauksilla
        -opettavat kouluissa lapsille hölynpölyä ja pelottelevat helvetillä
        -piilottelevat pedofiilejä keskuudessaan
        -alistavat seurakunnan naisjäseniä

        Ihmettele itse vaan! Minä en tuollaisten asioiden kanssa ole koskaan joutunut tekemisiin enkä tunne ketään, joka olisi. En silti väitä, että olisit itse kaiken kokonaan keksinyt.

        Eri tavoin harhaisia ja hulluja on muuten runsain mitoin myös muiden kuin uskovien keskuudessa. Jonkun tällaisen tunnenkin. Miksi et ole heistä huolissasi? Vai oletko?


      • Ihmettele näitäkin:
        kyä ihemetyttää kirjoitti:

        Ihmettele itse vaan! Minä en tuollaisten asioiden kanssa ole koskaan joutunut tekemisiin enkä tunne ketään, joka olisi. En silti väitä, että olisit itse kaiken kokonaan keksinyt.

        Eri tavoin harhaisia ja hulluja on muuten runsain mitoin myös muiden kuin uskovien keskuudessa. Jonkun tällaisen tunnenkin. Miksi et ole heistä huolissasi? Vai oletko?

        Kyllä kaikki harhaiset, ja esrityisesti jonkinlaisessa valta-asemassa olevat huolestuttavat. Mutta kuten olet mahdollisesti huomannutkin, tämä palsta on otsikon "Uskonnot ja uskomukset" alla, joten täällä keskustellaan nimenomaan uskovaisista.


      • tunnustaa
        Stop! kirjoitti:

        Juuri sitä se oli, uskonnon vastaista propagandaa, ja vielä pahimmasta päästä.

        Yksi esimerkki: ateisti ja evoluutiobiologi siinä parjasi kristinuskoa sillä verukkeella että muka "lasten helvettiin joutuminen on kauhistuttava ajatus". Omasta valinnasta se on kiinni, syyttäkööt itseään sinne joutuvat.

        Eikö uskontoa saakaan kritisoida tai kyseenalaistaa?

        Meneekö se siitä rikki vai mikä on ongelma?


      • RiittäväPeruste
        Stop! kirjoitti:

        Juuri sitä se oli, uskonnon vastaista propagandaa, ja vielä pahimmasta päästä.

        Yksi esimerkki: ateisti ja evoluutiobiologi siinä parjasi kristinuskoa sillä verukkeella että muka "lasten helvettiin joutuminen on kauhistuttava ajatus". Omasta valinnasta se on kiinni, syyttäkööt itseään sinne joutuvat.

        Lisäys edelliseen. Helvetti olisi eroa Jumalasta, mikä olisi suurinpiirtein samanlainen olotila kuin missä monet ihmiset uskovat elävänsä jo nyt.


      • Stop! kirjoitti:

        Juuri sitä se oli, uskonnon vastaista propagandaa, ja vielä pahimmasta päästä.

        Yksi esimerkki: ateisti ja evoluutiobiologi siinä parjasi kristinuskoa sillä verukkeella että muka "lasten helvettiin joutuminen on kauhistuttava ajatus". Omasta valinnasta se on kiinni, syyttäkööt itseään sinne joutuvat.

        Ja mikä niistä tuhansista jumalista pitäisi valita, kun ainoaankaan ei ole mitään syytä uskoa ja välteltäviä helvettejä on ääretön määrä?


    • totuutta vain

      Antti- pappi ja Stop! eivät nyt ole miettineet kunnolla sanomisiaan tai on jäänyt ohjelma kunnolla katsomatta. Ja ainakin Dawkinsin kirjoihin ei olla tutustuttu eikä paneuduttu evoluution todisteisiin eikä Raamatun ristiriitaisuuksiin eikä loogisuuden puutteisiin.

    • antihihhuli

      Miten sinä "antti-pappi" voit kirjoittaa tuollaisia väitteitä?

      Sanot että keskityttiin hyökkäyksiin kirkkoa kohtaan ja unodettiin muut uskonnot. Miksi väität niin vaikka ohjelmassa toki oli paljon muslimeita sekä osoittamassa mieltä että yleisässä osassa esitelmiä? Kristinusko ja islam ovat kaksi suurta uskontoa joten on aivan ilmeistä että järjen kritiikki kohdistuu eniten kerrottuihinsatuiin.

      Väitteesi siitä että ohjelmassa ei kumottu uskomuksia(si) on vieläkin omituisempi. Dawkins kertoo että evoluution perusteella ei Aatamia ja Eevaa ole koskaan ollutkaan. Tämä seikka jo yksin kumoaa koko kristinuskon perustan. Krauss puolestaan kertoo miten käsityksemme "tyhjästä" tai "ei mistään" on vanhentunut ja että uusi tieto auttaa ymmärtämään miten on uskottavaa ajatella että maailmankaikkeutemme on kehittynyt jostakin sellaisesta jota olemme aikaisemmin kuvitelleet "tyhjäksi".

      Jos nuo seikat eivät kumoa sinun mytologisia luomistarinoitasi niin mikä sitten? Aivan kuin olisimme katsoneet eri ohjelmaa.



      Ja HUOM... ohjelmassa esiintyneet argumentit olivat vain pieniä pätkiä kyseisten tiedemiesten esitelmistä. Niitä esitelmiä löytyy ihan kokonaisena ilmaiseksi youtubesta. Tai jos aihe oikeastaa kiinnostaa niin sekä Dawkins että Krauss (kuin myös ohimennen vilahtanut Sam Harris) kirjoittaa tieteestä viihdyttävästi ja kansantajuisesti ja heidän kirjojaan löytyy ainakin akateemisesta kirjakaupasta.

      • ehkä huijaus

        "sekä Dawkins että Krauss (kuin myös ohimennen vilahtanut Sam Harris) kirjoittaa tieteestä viihdyttävästi ja kansantajuisesti ja heidän kirjojaan löytyy ainakin akateemisesta kirjakaupasta."

        Niinpä. Viihteestähän tässä on kyse! Kansaan uppoaa tällainen viihdetiede. Ja Dawkins käärii sievoiset rahat.


      • yritän ymmärtää

        "Tämä seikka jo yksin kumoaa". Millä ihmeen tavalla kumoaa tai kaatuu tähän?

        Sinänsä on mielenkiintoista, että joku näkee tieteen tällaisena jumalana. Itse asiassa emme tiedä, oliko Aatamia ja Eevaa olemassa. Siis jos ajatellaan jotain yksilöitä. Emme siis sen paremmin te, kuin me, saa selville mitä siellä on tapahtunut. Tätä itse asiaa, vaikka saataisiinkin selville, ei yksinkertaisesti kumoa kuitenkaan. Onhan meillä synti. Kuka tahansa näkee, että meillä on synti. Ei se ole luonnontieteellinen kertomus, vaan siinä kerrotaan, että meihin tuli synti. Toisaalta emme tiedä, vaikka olisikin ollut yksilöt Aatami ja Eeva. Ei sitäkään voi mitenkään tieteellisesti todistaa. Ihan mielenkiintoista tuollainen noin sokea tieteeseen uskominen. Nyt korjaan heti, että en ole sitten mikään nuoren maan kreationisti, eikä aiheesta keskustelu kiinnosta minua vähääkään.

        Jotenkin tuntuu, että te etsitte epätietoisesti tieteestä todisteita Jumalan olemassaolemattomuudesta, koska teille se on niin tärkeää, että Jumalaa ei olisi. En tiedä, miksi se on teille niin tärkeää. Mikä Jumalassa on siis teille niin käsittämätöntä ja pelottavaa, että koette ilmeisesti jotenkin, että elämä olisi helpompaa ja ristiriidatonta ilman Jumalaa jo yksilönkin kohdalla. Miksi nämä puheet siis ovat niin pelottavia ja käsittämättömiä? Esim. Suomessakaan ei juurikaan kuule Jumalasta, mutta te näette Jumalan joka puolella. Itse olen esim. joutunut hakeutumaan hakemalla hakemaan Jumalaa, että olen kuullut Hänestä. Lukemaan esim. Raamattua, rukoilemalla jne. Eihän se, että joskus koulussa jotain mainittiin, ihmistä saa uskomaan. Kyllä tämä on pääasiassa ateistinen yhteiskunta ja olenkin ihmetellyt, että ateisteja on vain 20 %. Luulisi nyt vähemmälläkin rummutuksella tulevan enemmän ateisteja. Se vain on tylsää, että eletään aika paljon ateistien ehdoilla. Pikkasen itsekästä minusta ateistien puolelta. Meidän pitää joustaa jopa joulujuhlistammekin, emmekä saisi esittää enää yhtään mitään ohjelmaa Ylellä teidän vuoksenne. Vaikka ne ovat todella vaarattomia ja mietoja juttuja. Siellä ei ole siis mitään väkevää Jumalan sanan vuodatusta kansan päälle. Minkä takia teitä siis tämä mieto, laimea, perinnekristillisyys häiritsee niin paljon? Ja kuten Suvivirsikin. Eihän
        Suvivirrestä kukaan ns. uskomaan ala, jos ei jo usko.


    • antihihhuli

      Nimimerkki "ehkä huijaus":

      Huomasitko kun kirjoitin että niitä luentoja löytyy youtubesta ilmaiseksi? Materiaalia on useita tunteja vähintään kenen tahansa katsottavissa.

      Ja viihteestä ei ole kyse vaan tieteestä. Tiede vaan on niin vaikea aihe että siitä on tavallisen ihmisen helpompi kiinnostua kun siitä kerrotaan mielenkiintoisella tavalla.

      • vanha ja vakaa

        tiede antaa meille koko ajan uutta tietoa ja asiaa, kristinusko ei anna mitään uutta, vain vanhan "tuhannen ja yhden yön" satujen papukaijamaista toistoa.


      • yritän ymmärtää
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        tiede antaa meille koko ajan uutta tietoa ja asiaa, kristinusko ei anna mitään uutta, vain vanhan "tuhannen ja yhden yön" satujen papukaijamaista toistoa.

        MInä olen itse alkanut kokemaan ateistien puheet hyvinkin suppeina, papukaijamaisina toisteluina. Ateisti saa siis puolestani olla uskomatta, mutta rasittavia nuo papukaijamaiset toistelut ovat. Sitten kun siihen on vielä yhdistetty ylimielisyys, se on jotenkin täydellisen luotaantyöntävää. Toki varmaan ateistejakin on moneen junaan, mutta tarkoitankin nyt näitä ateistien papukaijamaisia "raamatunlauseita" ja tämäntyyppisiä ateisteja.

        Jos ateismi on ns. uskon puutetta, ateisti saa puolestani olla siinä tilassa, sillä se näyttää olevan ateistille hengen tärkeä. Ainoastaan toivoisin, että oppisi, että muut saavat sitten uskoa. Tuo tuputtava ateismi on siis todellisen omituista. Vaikka en itse tuputa kristinuskoa, ymmärrän kyllä paremmin, jos siellä joku tuputtaa, siinähän on edes joku tärkeä pointti, miksi tuputetaan. Mutta minkä ihmeen takia ateismia tuputetaan? Ei ole siellä mitään Jumalaa, joka vaatisi teidän kädestänne, jos ei olla kuultu ateismin sanomaa. Se ei ole ilosanoma, eikä se ole hyvä sanoma, joten miten ihmeessä joku alkaa tällaista tyhjyyttä ihmisille tuputtamaan?


    • Katsoin tuon ohjelman ja minusta se oli sitä tavallista amerikkalaista viihdettä, asiaa on niukasti. Ehkä se oli rakennettu tahallaan aika samoin kuin uskonnollisten ohjelmatkin tuntuvat siellä päin olevan?

      Ohjelma on hyvä katsoa siinä kontekstissaan eli amerikkalaisin silmin. Amerikassa ateismi on varmaan hyvin eksoottinen juttu ja asenteet sen mukaiset. Väite että moni amerikkalainen on uskova vain siksi, että yhteisön paineet siihen pakottaa on mielestäni oikea.

      TV:ssä on monia kanavia ja jos lukutaitoa riittää, voi ohjelmat lukea etukäänteen ja olla katsomatta sellaista mistä ei pidä. Itse taas tykkään että puolueettomasti tuodaan erilaisten näkemysten mukaisia ohjelmia. Siitä voi itse kukin pohtia asioita paremmin kuin valmiin näkemyksen kautta suodatetusta.

      • RiittäväPeruste

        "Väite että moni amerikkalainen on uskova vain siksi, että yhteisön paineet siihen pakottaa on mielestäni oikea. "

        Valitettavasti ohjelmat tekijät eivät halua vapauttaa ihmisiä ympäristön paineista vaan luoda uusia ateistisia ympäristön paineita leimaamalla uskovaisia ihmisiä tyhmiksi.


      • totuutta vain
        RiittäväPeruste kirjoitti:

        "Väite että moni amerikkalainen on uskova vain siksi, että yhteisön paineet siihen pakottaa on mielestäni oikea. "

        Valitettavasti ohjelmat tekijät eivät halua vapauttaa ihmisiä ympäristön paineista vaan luoda uusia ateistisia ympäristön paineita leimaamalla uskovaisia ihmisiä tyhmiksi.

        Ei tyhmiksi vaan evoluutionkin suhteen valheellisiksi koska ei uskota todisteita.
        Tämä koskee tietysti vain fundamentalistisia uskovia jotka ovat käsityksineen jopa vaarallisia tavallisille ihmisille.


      • RiittäväPeruste kirjoitti:

        "Väite että moni amerikkalainen on uskova vain siksi, että yhteisön paineet siihen pakottaa on mielestäni oikea. "

        Valitettavasti ohjelmat tekijät eivät halua vapauttaa ihmisiä ympäristön paineista vaan luoda uusia ateistisia ympäristön paineita leimaamalla uskovaisia ihmisiä tyhmiksi.

        Kuten mainitsin niin asiaa pitää arvioida sen yhteydestä kulttuuriin. Yhdysvalloissa ikävä kyllä monella on huono yliesisivistys. Samoin siellä on paljon nuorenmaan kreationisteja, joilla ei ole samanlaista painoarvoa suomessa. Täällä suomessa samanlainen esiintyminen olisi ollut melkoista provosointia, noissa yhteyksissä ymmärrän että provosointi on maan kulttuuriin kuuluva tapa.

        Suomalaisessa viitekehyksessä ohjelma oli lähinnä viihteellinen eikä sisältänyt juuri asiaakaan. Samoin asia meni ohi, ja tuntui varmaan siksi leimaavalta?


    • Jumalaa ylistäkää

      Lehdet ovat hieman tehneet parannusta. Esim. jossain lehdessä oli ihan myönteinen artikkeli sinänsä kristinuskolle. Suurta pääsiäisrienausta ei esiintynyt. Yle on ihan ymmärrettävä, ilmeisesti toimittajista kuitenkin suurin osa on ateisteja tai agnostikkoja.

      Lehdessä olikin mielenkiintoinen ja hämmästyttävä tutkimus sitä paitsi, jonka mukaan suomalaisista 53 % pitää Jeesusta Jumalan poikana. Suorastaan hämmästyttävä tulos. Taloustutkimuksen tekemä, ja siinä käsiteltiin muitakin asioita. Se toki on eri asia sitten, mitä kukin tarkoittaa sillä, että pitää Jumalan poikana. Mutta oli se kyllä sydäntä ilahduttavaa. Näin moni tietää näin hyvän asian! Melkein jo pelkäsin Jumalan hylänneen meidät suomalaiset. Voi kuinka Hän rakastikaan esi-isiämme! Ei jättänyt ilman uskoa.

      • totuutta vain

        Toisaalta Jumalan tai Jeesuksen olemassaoloa tai olemattomuutta ei ratkaista gallupeilla ja minusta myös ateistien ja agnostikkojenkin mielipiteet ovat kunniallisten kansalaisten mielipiteitä joille on annettava tilaa yleisissä tiedotusvälineissä.

        Dawkins nyt käsittelee kaikkia uskontoja aika ankarasti ja vallankin fundamentalistiset suunnat saavat kyllä minusta oikeutettuakin arvostelua.


      • Jumalaa ylistäkää
        totuutta vain kirjoitti:

        Toisaalta Jumalan tai Jeesuksen olemassaoloa tai olemattomuutta ei ratkaista gallupeilla ja minusta myös ateistien ja agnostikkojenkin mielipiteet ovat kunniallisten kansalaisten mielipiteitä joille on annettava tilaa yleisissä tiedotusvälineissä.

        Dawkins nyt käsittelee kaikkia uskontoja aika ankarasti ja vallankin fundamentalistiset suunnat saavat kyllä minusta oikeutettuakin arvostelua.

        Se oli muuten mielenkiintoista, että lehden toimittaja piti sitä huonona tuloksena. Että aika vähän jotkut toimittajat näemmä tietävät näistä asioista. Hänen mielestään tulos, että kirkkoon kuuluu 75 % ja 53 % uskoo Jumalan pojaksi, oli huono tulos. Hiukan hymyilytti.

        Aika pihalla näyttävät toimittajatkin olevan joistakin asioista, mitä kirkkoon tulee. Hän tenttasi Kari Mäkistä ja oli iloinen "huonosta" tuloksesta. Ja minun sydämeni lauloi. Se oli hienoa sikäli, että ennen pääsiäistä. Kiitos kaikille. Kyllä se on huojentavaa, jos edes pääsiäiseksi jätetään rienaus. Vaikka se tietysti kuuluukin kristityn osaan.

        Enemmän minua kiinnosti se, että jos tulos jotenkin piti paikkansa, Jumalahan säätää uskoa. Se oli siis minulle Jumalan suurta armoa. Jos ihminen uskoo vähänkin, se on Jumalan suurta armoa.

        Toinen toivonpilkahdus oli tietysti Ylellä, niin juuri Ylellä, Matteus-passio. Vaikka esitettiinkin muistaakseni vasta lankalauantaina. Yksipuolinen ateismin tuputus alkoi käymään voimille sen verran, että sikäli hienoa, että Ylekin armahti kristittyjä Matteus-passiolla edes.


    • ei ole jumalia

      Ylistetty olkoon Baal!
      Ylistetty olkoon Ashura!
      Ylistetty olkoon Ra!
      Ylistetty olkoon Thor!
      Ylistetty olkoon Poseidon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe