Jämin kone tippui koska ajettiin vasten trimmejä, fööni cut...

Tarkastuslentäjä evp

Jämin kone tippui koska ajettiin vasten trimmiä. Tuollainen kone nousee parhaiten kun ajellaan "ruuvi takana". Sitten kun 650hp föönistä loppui hönkä, niin samalla kone unohti olevansa lentokone. Komposiitti turbiinikone on arka painopisteen hukkaamiselle. Nokalla pari sataa kiloa turpiinia ja muutenkin on kevyt kone. Koneen sisällä liikkuvaa kuormaa 10x70kg...eipä ihme ettei pysyny käsissä.

Mulle opetti lennonopettaja aikoinaan, että lentokoneen pitää säilyä lentokoneena vaikka menetetään ohjainpinta tai tehot, eli koko ajan trimmataan.

51

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuka omisti

      Missään uutisessa ei ole vielä kerrottu kuka omisti koneen. Tampereen laskuvarjohyppääjät eivät.
      Voiko tuollaiseen toimintaan saada jotain henkilövakuutuksia, vai allekirjoittaako jokainen hyppääjä ottavansa riskin.
      Muutenhan omaiset voivat pyytää hurjia summia koneen omistajalta.

      • et osaa googlettaa

        helppo nakki löytää, mut en piruuttanikaan kerro uusavuttomille.


    • pcmuseo

      Jaa mulle kerrottiin että kone kyllä lentää jos et sitä kovin häiritse..
      Mutta tosiaan jos siinä on juuri valmitauduttu pudottamaan ja lähestytty pudotuslinjaa eli lennetty hidaslentoa ja turb. lopettaa tehon tuoton, niin kuinka äkkiä tuon sitten huomaa.. mäntäkoneessa heti mutta turbiinista ei ole itsellä kokemuksia.

      t:p

    • taas lisäarvaus

      Mitäpä jos tarkastuslentäjä "evp=elää vaimonsa palkalla" odottaisi kiltisti vain tutkinnan tulosta eikä arvailisi...

    • kerosiinia

      Luultavasti tässä keskusteluketjussa ollaan aika lähellä totuutta. Kyllähän nuo lentokoneet (ainakin siviili) suunnitellaan ja koelennetään sillä tavalla, ettei normaali olosuhteissa yksi tai kaksi vikaa koko konetta tiputa. Tappiinsa kuormattu kone josta loppuu konevoima voi tosiaan olla hankala lennettävä. Taitaa myös sakkausnopeus olla melko korkea kun lennetään noinkin korkealla. Paras nousunopeus (siis vaaka/ilmanopeus) ja sakkaunopeuden erotus ei todennäköisesti 4000m ole kuin 10-20 solmua? Siinä pilotilla ei ole kuin sekuntti tai kaksi aikaa ja kone sakkaa. Painopiste jos on ollut liian takana, koneesta on tullut varsi edellä tippuva vasara.

      Joten tapahtumien kulku voi tosiaan olla se että ensin hajosi moottori ja sitten väärän lastauksen vuoksi koneesta tuli mahdoton ohjattava. Jos moottori olisi toiminut kaikki olisi menyt hyvin, toisaalta jos kone olisi ollut normaalisti lastattu (valmistajan speksien mukaan) niin tuskin moottoririkko konetta tuolla tavalla tiputtaisi.

      • tyyppikouluttaja

        "Taitaa myös sakkausnopeus olla melko korkea kun lennetään noinkin korkealla."

        Sakkausnopeus on korkeudesta riippumaton.


      • Jerobeam Rääveli
        tyyppikouluttaja kirjoitti:

        "Taitaa myös sakkausnopeus olla melko korkea kun lennetään noinkin korkealla."

        Sakkausnopeus on korkeudesta riippumaton.

        "Sakkausnopeus on korkeudesta riippumaton."

        Kerro tuo U2-piloteille, toimintakorkeudessa Vne:n ja kasvaneen sakkausnopeuden välinen toleranssi oli vain kymmenisen solmua. Flight envelope-käppyrästä katsottuna tätä kohtaa kutsutaan nimellä "coffin corner".

        Jos se kerran ei riipu korkeudesta niin sovitaan nyt sitten vaikka niin, että pienin vaakalentonopeus joka mahdollistaa kohtauskulman, jolla virtaus pysyy siivessä, riippuu ilmanpaineesta ja paineen laskiessa kyseinen nopeus kasvaa. Korkeuden vaikutuksen ilmanpaineeseen saat arvioida itse. Jos et usko niin pistä googlen kuvahakuun "flight envelope" ja tutki eri koneiden käppyröitä.

        Mutta sitten käytäntöön: En tiedä onnettomuuskoneen ominaisuuksia enkä sitä, kuinka paljon sakkausnopeus on muuttunut oletettuun tapahtumakorkeuteen noustaessa, eli oliko se merkittävä.


      • tyyppikouluttaja
        Jerobeam Rääveli kirjoitti:

        "Sakkausnopeus on korkeudesta riippumaton."

        Kerro tuo U2-piloteille, toimintakorkeudessa Vne:n ja kasvaneen sakkausnopeuden välinen toleranssi oli vain kymmenisen solmua. Flight envelope-käppyrästä katsottuna tätä kohtaa kutsutaan nimellä "coffin corner".

        Jos se kerran ei riipu korkeudesta niin sovitaan nyt sitten vaikka niin, että pienin vaakalentonopeus joka mahdollistaa kohtauskulman, jolla virtaus pysyy siivessä, riippuu ilmanpaineesta ja paineen laskiessa kyseinen nopeus kasvaa. Korkeuden vaikutuksen ilmanpaineeseen saat arvioida itse. Jos et usko niin pistä googlen kuvahakuun "flight envelope" ja tutki eri koneiden käppyröitä.

        Mutta sitten käytäntöön: En tiedä onnettomuuskoneen ominaisuuksia enkä sitä, kuinka paljon sakkausnopeus on muuttunut oletettuun tapahtumakorkeuteen noustaessa, eli oliko se merkittävä.

        Ei tarvitse kertoa koska U2 pilotti tietää sen.Vne ja sakkausnopeus on lähes sama kun lentokone lentää lakikorkeudessa.

        Vaakalentonopeutta tarkoittava sakkausnopeus on on ekvivalenttina ilmanopeutena lentokorkeudesta riippumaton. Sakkaustilannetta vastaava tosi-ilmanopeus sen sijaan kasvaa korkeuden kasvaessa. Se selviää noista mainitsemistasi käppyröistä.

        Lentokoneen nopeusmittariin on merkitty sakkausnopeus. Muuttuuko se korkeuden muuttuessa?


      • Jerobeam Rääveli
        tyyppikouluttaja kirjoitti:

        Ei tarvitse kertoa koska U2 pilotti tietää sen.Vne ja sakkausnopeus on lähes sama kun lentokone lentää lakikorkeudessa.

        Vaakalentonopeutta tarkoittava sakkausnopeus on on ekvivalenttina ilmanopeutena lentokorkeudesta riippumaton. Sakkaustilannetta vastaava tosi-ilmanopeus sen sijaan kasvaa korkeuden kasvaessa. Se selviää noista mainitsemistasi käppyröistä.

        Lentokoneen nopeusmittariin on merkitty sakkausnopeus. Muuttuuko se korkeuden muuttuessa?

        Lienet oikeassa, unohdin että sakkausnopeus on IAS ja käppyrät TAS tai mach. Pahoittelen asiantutemattomuuttani ja liian nopeaa päättelyä.


      • Nuorena aloittanut
        tyyppikouluttaja kirjoitti:

        "Taitaa myös sakkausnopeus olla melko korkea kun lennetään noinkin korkealla."

        Sakkausnopeus on korkeudesta riippumaton.

        Tuo koskee vain indikoitua ilmanopeutta.

        Onneksi kone kuitenkin aina sakkaa samalla kohtauskulmalla ja IAS:illa.


      • Kirjoitit kyllä juuri oikein. Liian takapainoisesti lastattu ja veto kun loppuu moottorista niin silloin ollaan heikoilla jäillä. Ihan loogistahan se on. Takapainoinen kone oli ja siitä mahdollisesta moottorin hajoamisesta kaikki alkoi. Eikös se alkanut huojahdella pituus suunnassaan? Eloon jääneet voivat kertoa lisää. Kamala tapaus sinällään. Voisi kysyä myös, että oliko kone tähän hyppäämiseen soveltuva? Itse rakennettu ja varmasti ihan Ok, mutta rasitus paljon kovempi kuin harrastelija käytössä.


    • linimentti

      Kyllä noin nuori kone menee takuun piikkiin korvaukset.

    • s.seurat jämillä

      Yksi syy voisi olla " meni pelikaani turbiiniin"....

      Tämän suomi24 maalikko keskustelun ymmärtää hyvin. MUTTA tämä jokaisen mahdollisen "asiantuntijan" arvailu mediassa on melkoista media teollisuuden työnäytettä. Jostain sen toimittelijan pitää se juttu tehdä, kllpailu on kovaa.

      Oma villi arvaus on myös tuo moottoririkko ja lentokyvyn menetys. Koneen kuorma on suunniteltu ihmisille matkatavaroille. Pieni matkatavaratila saattaa olla vaikka moottorin takana, siis ohjaamon edessa. Nyt koneessa ei penkkejä, ei mitään, vain pelkkää verhoilumattoa seinillä. Max hyötykuorma kuitenkin päällä. MIten tuollainen siipiprofiili sitten käyttäytyy ääritilanteissa,kun kone kuitenkin suunniteltu yleiskäyttöön. Kallis ja hyvä hyppykone on Turbo Portteri, se toimii varmasti kaikissa mahdollisissa erikoistilanteissa, mutta on erikoiskoneen hintainenkin ja erikoiskoneen kustannukset. Ei erityisen taloudellinen nopeassa matkalennossa, koska hitaan koneen siipiprofiili jne.

      Silminnäkijä havainnot on myös mielenkiintoisia, koneen irrallaan ollut siipi jne. Aivot korjaavat näkemäänsä skeemojen mukaan. Tippuvassa koneessa pitää siis olla jotain vikaa.

    • jokurajanytsentään

      Belgian onnettomuudessa 11 hyppääjää tappanut kone oli se kallis ja hyvä Turbo Porter. Siipi irtosi. Muuten juttusi on täytty hölynpölyä, kuten koko palsta.

    • comporter

      Portteristahan ne vasta siivet irtoilee. Sille koneellee sattuu ja tapahtuu..

    • spekuloohteja

      Tyhmä kysymys, valitan että en ymmärrä aerodynamiikasta mitään mutta kun tuolta wikipediasta katsoo comp air 8:n speksejä, niin sattui silmään tämä:

      Cruise speed: 225 mph (196 kn; 362 km/h) True airspeed
      Never exceed speed: 229 mph (199 kn; 369 km/h) Indicated airspeed

      Ymmärtänen että "true airspeed" ja "indicated airspeed" on erilaisia asioita, mutta siltikin mitenkä voi cruise speedi ja never exceed speedi olla noin lähellä toisiaan ? Onko ihan normaalia lentotoiminnassa.

      • cas

        Cruise speed saavutetaan 17 000 - 21 000 jalan korkeudessa, jolloin mittarinäyttämä on paljon pienempi kuin todellinen nopeus.


    • Nuorena aloittanut

      Jokainen kone oikenee sakkauksesta sauvasta työntämällä, joten olet ihan hakoteillä...

      • Axwell

        Paitsi jos kone on syystä tai toisesta jo ohjauskyvytön, silloin ainoa mahdollisuus on poistua koneesta. Siitä varmaan kuulemme tutkinnan jossain vaiheessa pilotilta mikä johti hätäpoistumiseen.

        Silminnäkijät kertoivat räpisevästä äänestä juuri ennen syöksyä ja sen jälkeen koneesta oli mahdollisesti lentänyt irti jotain. Mahdollisesti konerikosta johtunut ja lapakulmasta johtunut ääni tai toisessa järjestyksessä sakkaus ja/tai hallinnan menetys syöksyyn.

        Paras mahdollinen nousuteho hyppykorkeuteen, tehon vähennys, arvaan moottori- tai potkurivikaa.

        Se on sitten kokonaan toinen kysymys onko aivan loppuun saakka mietitty idea käyttää experimental-konetta tällaiseen kuormittavaan hyppylentotoimintaan.


      • ...

        Paitsi jos olet ylsöalaisin ja sakannut...


      • Nuorena aloittanut
        ... kirjoitti:

        Paitsi jos olet ylsöalaisin ja sakannut...

        Miksi olisin ylösalaisin haluamattani, edellyttäen tietenkin että ohjaimet toimivat. Joten aloittajan teoria voitaneen kuopata, jossain vaiheessa ollaan viisaampia kun tutkintakertomus valmistuu.


    • BSBD

      Äänen ajoituskin on noilla etäisyyksillä vähän hankalaa. Vaikea sanoa missä kohtaa tuli outoa ääntä kun sillä on kestänyt 4km korkeudesta 12s maahan ja sivusuuntainen etäisyys vielä siihen päälle.

      • Axwell

        Sen verran hankalaa se on että ääni tulee aina jäljessä näköhavaintoihin, 343 m/s. Jos silminnäkijä sanoi että pärinöiden jälkeen kone lähti heti syöksyyn, siinä lienee tuon verran viivettä.


    • Kuski4

      Cessna Caravan on ehdottomasti paras hyppykone, iso ja tilava eikä paljon tunnu isokaan poka päällä tai painopisteen vaihtelut vaik lähtis monta hyppääjää samal kertaa ulos koneesta. Erittäin luotettava mylly nokalla kans. Tosin aika kallis, mutta varmasti turvallisempi kuin nää experimental viritykset. Kattokaa vaan mitä suuret kerhot maailmalla käyttää koneena tai pro firmat Suomes. Ite jos oisin kerhon turvallisuusvastaava /pääohjaaja ni oisin näyttäny punasta valoo heti alussa tälle konetyypille!

    • jari7

      Sillä koneella on varmasti aika montaa kertaa tultu alas vauhdilla hakee uutta pokaa maasta ja tullu hiljalleen rasitusmurtuma johonkin siipeen tai vakaajaan ja nyt tällä kertaa se sitten petti lopullisesti. Hyppykuskeillahan on tapana ajaa alas päin aika haipakkaa että kerkee ajaa mahdollisimman monta pokaa päivässä. Mikä lienee ollu tapa ja ohjeistus tällä koneella tulla alas pinnoilta?!

    • Hyppykuski

      Minkähänlaiset ne puheet olisivat, jos Belgian Porter-turma olisi tapahtunut vaikkapa Turussa. Ihmeteltäisiinkö silloin miksi moinen kone on hyväksytty hyppykäyttöön?

    • Hyppykuski

      Tarkastuslentäjä evp puhuu pehmeitä. Ei hyppykonetta ajeta vasten trimmiä, koska ei sitä kukaan jaksa ajaa. Kokenut koelentäjä kertoi koneen olleen vakaan, joten konetta on pakko trimmata lentonopeuteen. Käsivoimat loppuisivat muuten kesken, vaikka kone nouseekin nopeasti. Toisekseen, mistähän kompostiittiturbiinikoneesta kokemukset ovat? Aivan, ei mistään. Kunhan nyt oli omasta päästä keksittyä huuhaata.

    • Olen maalikko, mutta kiinnostunut lentämisestä ja tuossa saattaa olla hivenen itua kun mainittiin, että moottori tai potkuri vika ja tehojen menetys sen jälkeen ohjauskyvyn menetys. Onhan mahdollista, että tuli siipeen rakenteellinen vika. Koneesta poistuminen syöksyssä on melko mahdotonta, mutta olisikohan auttanut se, että ovet aukeaisi heti automaattisesti heti kun tulee hätätilanne. Koneen sisällä oli 8hyppääjää ja kun koneen nokka on maata kohti niin onhan siellä ollut ahtaat paikat. Oven on varmasti ollut mahdoton avata koska se olisi pitänyt työntää koneen nokkaa kohti. Toinen mieleen tullut parannus ehdotus olisi, että ovi yltäisi koneen takaseinään asti ja ovia olisi molemmilla sivuilla. Nyt oven takareuna ei yllä koneen takaseinään asti ja se on päivän selvää, että sieltä poistuminen ei onnistu. Molemmat ovet jos olisi olleet auki niin jo olisi vaikka hyvällä tuurilla tippumalla päässyt ulos koneesta. Kannattaisi käyttää tehdas valmisteisia koneita näin vaativaan käyttöön. Kone varmasti ihan muuten toimiva, mutta kestikö sitten rasituksia niin kuin tehdasvalmisteiset koneet jää arvoitukseksi. Kuitenkin kone joutui melkoiseen rasitukseen koska sitä käytettiin paljon verrattuna tavalliseen harrastelija käytössä olevaan koneeseen.

      • ei vaan tajua

        Kuinka sen oven avaaminen nokkaa kohtia olisi ollut mahdotonta nokka alaspäin ollessa, sinne sen alaspäin luulisi helpommin liikkuvan.


      • jouko56
        ei vaan tajua kirjoitti:

        Kuinka sen oven avaaminen nokkaa kohtia olisi ollut mahdotonta nokka alaspäin ollessa, sinne sen alaspäin luulisi helpommin liikkuvan.

        No mutta kun hyppääjät ovatkin toisissaan kiinni keskipakovoiman takia niin, voisi ajatella, että oven aukaisu ei ole helppo nakki. Olisi olut automaattinen oven aukaisu paikallaan ja ovet molemmin puolin koneessa.


    • Hyvin paljon mahdollista että mekaanista vikaa ei sitten tullutkaan. Olisiko auttanut, että olisi painanut nokan syöksyyn? Konehan saattoi sakata. Menetti ohjaus tehot ja sakkasi. Miten se Komposiitti kone on arka painopisteen hukkaamiselle. Miten se eroaa esim. Cessnasta?

    • Mietittyäni nyt ymmärsin mitä tarkoitit kun sanoit: "Muutenkin on kevyt kone". Varmaan pitää olla moottorissa koko ajan vetopäällä kun painoa on niin paljon mukana. Eikös se pyri silloin tekemään juuri tuota huojahtelua niin kuin tämä kone teki kun moottori sammuu? Sinä tunnut olevan perillä lentämisestä saatat ollakin EVP Tarkastuslentäjä.

      • Nuorena aloittanut

        Jos moottorista veto loppuu, niin sitten nokka hieman painuu itsekseen ja siirrytään liukuun. Liitolukuun silloin tietenkin vaikuttaa potkurin mahdollinen pyöriminen ja lapakulmat, mutta mitään draamaattista asiassa ei ole, ainoa asia mihin se vaikuttaa on se miten lähelle se hallittu pakkolasku tehdään.

        Joten jos maallikko ei teoritisoisi ihan hirveästi lentämistä tuntemattoman provon kirjoitukseen. Kyseessä on kuitenkin samalla 8 vainajan häpäiseminen!


      • Axwell
        Nuorena aloittanut kirjoitti:

        Jos moottorista veto loppuu, niin sitten nokka hieman painuu itsekseen ja siirrytään liukuun. Liitolukuun silloin tietenkin vaikuttaa potkurin mahdollinen pyöriminen ja lapakulmat, mutta mitään draamaattista asiassa ei ole, ainoa asia mihin se vaikuttaa on se miten lähelle se hallittu pakkolasku tehdään.

        Joten jos maallikko ei teoritisoisi ihan hirveästi lentämistä tuntemattoman provon kirjoitukseen. Kyseessä on kuitenkin samalla 8 vainajan häpäiseminen!

        Kyllä asiasta pitää puhua hyssyttelyn sijaan, jopa maalikotkin, ei se asiasta puhuminen ketään häpäise. Harrasteilmain turvallisuus on Suomessa tällä hetkellä ilmeisen heikoissa kantimissa, pitää muistaa että ilmailussa on se korkeuselementti joka nostaa touhuilun perusriskiä ja vaatimuksia huomattavasti maanpäällisiin harrastuksiin, siksi kaikki onnettomuudet on selvitettävä/puitava perusteellisesti.

        Onnettomuuden puiminen vaikka keskustelupalstalla voi olla ilmapiirin kannalta hyvä asia, rakkaan harrastuksensa parissa kuolleita se ei häpäise, päinvastoin.


    • Leko5

      Toi konetyyppi Comp Air 8 oli ihan väärä valinta tähän hyppytoimintaan! Montako Comp 8 on käytössä hyppytoiminnasa maailmalla? Ei ole montaa eli ihan väärä valinta...

    • aerobat150

      Noin vuoden kuluttua tuostakin onnettomuudesta löytyy onnettomuustutkinta raportti, ihan vain googlettamalla. Joten siihen asti kaikki on arvailua. Ketään kirjoittajista kun ei tainut olla paikalla. Tuolla aikaisemmin joku kirjoitti moottorin ääni havainnoista. Itse pitäisin niitä melko luotettavina, Todennäköisesti ko. ihminen on katsellut ja kuunnellut satoja kertoja kun hyppykoneet ottavat korkeutta. Joten kyllä se moottorin tai potkurin hajoaminen on se mikä koneen tiputti. Tietysti koneen olisi pitänyt "liukua" alas, MUTTA kuten tuolla aikaisemmin kirjoitettiin. Koneella on pyritty nousemaan niin tehokkaasti ylös kuin mahdollista, sitten hätätilanteessa ei olekkaan ollut aikaa tai taitoa korjata tilannetta. 650 hepan avulla kiivetään ylöspäin, tehot voi mennä nollille vaikka sekunnissa, niin kyllä se nokka tipahtaa todella rajusti.

    • jouko56

      Outoa, että tästä onnettomuudesta keskusteleminen on 8 vainajan häpäisemistä. Ei pitäisi liian heppoisin perustein puhua häpäisemisestä. Ainahan sitä on keskusteltu näillä palstoilla asioista kuin asioista eikä se tarkoita sitä, että olisi jotenkin tarkoitushakuista nämä keskustelut. Parempi pysyä poissa tältä palstalta jos hermot ei kestä asiallista kirjoittelua.

    • Tekniikka
      • lentotyyppi

        Ne ei vaan tuosta kuvakulmasta näy.. Kyllä ne wingletit siinä on ollu ihan ensimmäisestä keltasesta maalikerroksesta lähtien. Siitä tais olla hypätty jotain 20 000 kertaa jo ennen turmaa.. Eikä wingletin irtoaminen sitä konetta pistä nokka alas syöksyyn kuten onnettomuustutkinta selkeästi asian kuvasi.


    • viim.lennosta n.30v

      Osaavatkohan kuulijat kertoa, oliko kuultu ylimääräinen ääni potkurin yliäänirätinää, silloinhan potkuri on pyörinyt max. tai jo vähän yli?

      Yleisesti turbiininiekoissa vakiokierrospotkuri kääntyy suurelle lapakulmalle, kun öljyn paine häviää. Moottori pysähtyy ja lapa seisoo, eikä pyöri tuulimyllynä. Mäntämoottorissa vakiokierrospotkuri toimii lapakulman suhteen päinvastoin, kääntyy nousukulmaan, jos ohjaava öljyn paine häviää.

      • 14+14=28

        Maahan tullessa lapa ei nähtävästi pyörinyt, pilotti on luultavasti vetänyt tehot pois, kun jyrkkä syöksy on jonkin aikaa jatkunut. Jyrkässä syöksyssä lapa on voinutkin mennä ylikierroksille. 4 km korkeudesta ääni tulee maan pinnalle 12 sekuntiä, nähty kuva ja ääni eivät ole synkassa, joka voi johtaa silminnäkijöitä harhaan.


    • evp:lle

      Tolkullista tekstiä evp. Joskus, kun vuorokoneessa on ollut tyhjää kaksikolmannesta, kippari on pyytänyt väkeä perinteisestä lentopelko-osastosta eli takaa siirtymään eteenpäin. Usein seurauksena on ollut hämmennystä, vaikka olen tavallisena pulliaisena koettanut puhua trimmien "riittämisestä". Jos parisataa matkustajaa saisi esim. päähänsä lähteä perään vessan parijonoon voisi lento-asento vaatia toimenpiteitä.

      • kjhghjf

        Onko ATR:ää suuremmissa koneissa joskus numeroimattomat paikat? Kerran Saab 2000:lla tosin pyydettiin istumaan mahdollisimman taakse, polttoainetta säästyy.


      • kirashi
        kjhghjf kirjoitti:

        Onko ATR:ää suuremmissa koneissa joskus numeroimattomat paikat? Kerran Saab 2000:lla tosin pyydettiin istumaan mahdollisimman taakse, polttoainetta säästyy.

        Polttoaine eli kerosiini on siivissä. Plaania tehtäessä katostaan paljonko sitä tarvitaan. Jos on laskettu menopaluu reserveineen on lentoonlähtöpaino iso, palatessa pienempi. Vuorokoneissa matkustajamäärä on plaania tehtäessä tiedossa. Niin ja niin monta kiloa per matkustaja ja tavarat. Tuulet mukaan, niin päädytään tulokseen aika, reitti yms. Näyttäisi siltä, että esimerkkitapauksessa siivet olivat täynnä Saabissa. Siksi taakse. Käytännön kokemusta ei tyypistä ole.


    • ighfk

      Sakkaus ja moottorivika noin korkealla eivät aiheuta pilotille merkittäviä ongelmia. Laskua ilman moottoritehoja treenataan säännöllisesti.

      Sakkaus johtuu siitä, että kone liikkuu liian hitaasti ilmassa. Syöksyssä nopeus kasvaa, ja sakkaus loppuu, ja lentäjä oikaisee koneen. Uudella konetyypillä lennettäessä kokeillaan sakkausominaisuuksia ihan tarkoituksella, ei se ole vaarallista. Tuon koneen suurin lentonopeus on niin iso, että se ei heti hajoa syöksyssäkään nopeuksienkaan vaikutuksesta. Vaikka koneen painopiste tippuisikin eteen, ei se tee koneesta ohjauskelvotonta, itseasiassa päinvastoin. Jos painopiste muuttuisi taakse, tilanne olisi vakavampi.

      Lentäjän mukaan kone menetti ohjattavuutensa. Hän on sitä puolisen minuuttia koettanut saada hallintaan, se on pitkä aika, eikä pilotti olisi hypännyt jos jotain olisi ollut tehtävissä. Todennäköistä on, että koneessa rikkoutui jotain korkeusvakaajaan liittyvää.

      Lentokoneet on rakennettu siten, että korkeusvakaaja (se pienempisiipi siellä takana) painaa koneen pyrstöä alaspäin. Jos korkeusvakaaja pettää, kone tippuu nokka alaspäin, eikä ole enää oikaistavissa.

      Hirveä tapaus, osanottoni uhrien omaisille ja ystäville.

      • Höpö höpö, sakkaus ei johdu nopeudesta vaan kohtauskulmasta. Kone sakkaa millä nopeudella tahansa jos siipi vedetään sakkauskohtauskulmalle.


      • Ighfk
        pitot kirjoitti:

        Höpö höpö, sakkaus ei johdu nopeudesta vaan kohtauskulmasta. Kone sakkaa millä nopeudella tahansa jos siipi vedetään sakkauskohtauskulmalle.

        Pitot, sinänsä olet oikeassa. On vain vaikeaa saada sitä siipeä sakkaamaan suurilla nopeuksilla. Siksipä koneiden lentokäsikirjoissakin puhutaan sakkausnopeudesta. Selvyyden vuoksi, sakkausnopeudessa ilman liike siiven ympäri ei enää tuota riittävää nostovoimaa vaikka nokkaa nostaakin ylöspäin, ja siipi alkaa tippua ilman läpi. Lentokoneet on rakennettu niin, että tässä tapauksessa nokka tippuu alas, ja siiven kohtauskulma ilmavirtaukseen pinenee, ja siipi alkaa taas kantamaan. Tämä ihan vain siksi, ettei joku kuvittele pienkoneen tulevan optimilento-olosuhteissa neljästä kilsasta tonttiin sakkauksen seurauksena.


    • Kari321

      Ei kaikki samat päde hyppylentokoneeseen, jossa on todella tehokas moottori. Kone roikkuu vaan potkurinsa varassa keula korkealla, kunnes joskus kovan päivän illalla, pilotin tarkkaavaisuus herpaantuu ja kone vääntää itsensä ympäri.

      • tapsa3

        Compin lakikorkeus speksien mukaan on n. 7500 m, joten 4000 m. ei pitäisi olla mikään ongelma. Sakkaus on tai pitäisi olla kaikille piloteile niin tunnistettavissa että sen huomaa jo perstuntumalta pienkoneilla. Jämin pilottia en tunne mutta en yhtään epäile hänen osaamistaan.


    • kari321

      Onko ohjesääntöä, mitkä koneet oikaistaan sakkauksesta nokka horisontissa ja teholla ja mitkä laskemalla nokka myös reilusti alas? Onko pelkästään konekohtainen juttu?

      • asdsaf

        Taitaa olla myös tyylikysymys. Koulutuksessa usein halutaan, että nokkaa lasketaan selkeästi, vaikka vähimmällä korkeuden menetyksellä selviäisi vetoa hiukan löysäämällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe