Henkilöllisyystodistus????

Apuaäkkiä!!!!

Olen lähdössä kuukauden päästä lentämällä Norwegianilla. Haluaisin tietää, käykö ajokortti henkilöllisyystodisteena kotimaanlennoilla? Olen kuullut että Norwegianin asiakaspalvelussa on sanottu että ajokortti käy todisteena kotimaanlennoilla? Kertokaapas jos on kokemuksi

15

1991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uutta avuttomuutta

      Mikset soita itse ja kysy? Puhelinnumero on 09 231 01 600.

      • Apuaäkkiä!!!!

        Koska soitettu ja sanottu että käy mutta ainahan sieltä voi joku sanoa väärää tietoa??? :D


      • sinisiä silmiä
        Apuaäkkiä!!!! kirjoitti:

        Koska soitettu ja sanottu että käy mutta ainahan sieltä voi joku sanoa väärää tietoa??? :D

        ja suomi24:n info on uskottavampaa kuin lentoyhtiön oma?


      • Apuaäkkiä!!!!
        sinisiä silmiä kirjoitti:

        ja suomi24:n info on uskottavampaa kuin lentoyhtiön oma?

        Sitä tällä lähinnä hain että onko teillä käyny koska olen kuullut että kaikilla ei ole ajokortti käyny, tiedä sittem onko totta ja monet väittävät että ei kävisi


    • <sefe

      käy, ja Pohjoismaissa.

    • passi TAI henkkari

      Ajokortti EI ole sama kuin henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistus tarkoittaa nimenomaan sitä virallista, vaikeammin väärennettävää henkkaria, jossa mainitaan ihmisen kansalaisuus ja sillä saa matkustaa kaikissa EU-maissa, ajokortti ei hommaan käy.

      https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/82EA350CCCA11EC0C2256BC20045C85E

      Myöskin Norwegian "suosittelee" henkkarien mukaanottoa:

      http://www.norwegian.com/fi/asiakaspalvelu/tietoa-matkasta/henkilollisyyspaperit/

      • faktaa....

        Eipä tuo henkilöllisyystodistus ole sen vaikeampi väärentää kuin uudemmat ajokortit. Se vanha pahvinen ajokortti on helppo väärentää jos jollain vielä sellainen on. Ajokortin käyttöä rajoittaa eniten se puute kansalaisuustiedosta.

        Ajokortin kelpoisuuteen eri tilanteissa vaikuttaa käytännössä se mikä versio ajokortista on kyseessä, pahvinen kelpaa kaikkein huonoiten ja uusin luottokorttikokoinen versio parhaiten (tuota luottokorttikokoistakin on muistaakseni 2 eri versiota).


      • Tarkistettua faktaa
        faktaa.... kirjoitti:

        Eipä tuo henkilöllisyystodistus ole sen vaikeampi väärentää kuin uudemmat ajokortit. Se vanha pahvinen ajokortti on helppo väärentää jos jollain vielä sellainen on. Ajokortin käyttöä rajoittaa eniten se puute kansalaisuustiedosta.

        Ajokortin kelpoisuuteen eri tilanteissa vaikuttaa käytännössä se mikä versio ajokortista on kyseessä, pahvinen kelpaa kaikkein huonoiten ja uusin luottokorttikokoinen versio parhaiten (tuota luottokorttikokoistakin on muistaakseni 2 eri versiota).

        En ole väärennöksistä ja niiden helppoudesta perillä, mutta kyllä henkilökortissa on useita väärentämistä vaikeuttavia tekijöitä kuten monikerroksisia hologrammeja. Varmaan on perustallaajalle hankalampaa väärentää muovinen ajokortti kuin pahvinen, mutta tuskin ammatilaiselle. Nimim. faktaa.. voi tutustua asiaan täällä:

        http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ExternalFiles/Henkilökortit_turvatekjät/$file/Henkilökortit_turvatekjät.pdf

        Itse asiaanhan väärentämisen helppous ei kuitenkaan vaikuta. Ajokortti ei käy virallisesta henkilötodistuksesta koska henkilöyttä ei ole sen myöntämisen yhteydessä virallisesti varmistettu. Se, että pankit ja kotimaan lennot ajokortin hyväksyvät on ainoastaan asiakaspalvelua.

        Ainoa oikea, virallisesti henkilöyden todistava, asiakirja on joko kuvallinen henklökortti tai passi. Ja kas kummaa, molemmat kelpuutetaan myös matkustusasiakirjoina ulkomailla.


    • kaikki on kunnossa

      Ajokortti on vain todistus ajo-oikeudesta ei mitään muuta. Henkilöllisyys todistetaan henkilökortilla tai passilla.

    • ettarvimuuta

      Kirjastokortti käy kans, soitin ja kysyin

    • Luku taitonen

      Kun Norwegian sivuillaan ilmoittaa vain, että pitää ”pyydettäessä näyttää voimassaoleva henkilöllisyystodistus”, niin se tarkoittaa passia tai poliisin antamaa henkilökorttia. Ne ovat ainoat, jotka on pakko hyväksyä henkilöllisyystodistuksiksi.

      http://www.norwegian.com/fi/asiakaspalvelu/tietoa-matkasta/henkilollisyyspaperit/

      Mihinkään suullisiin saati Suoli24:ään suollettuihin ”tietoihin” ei kannata luottaa. Jos nyt ei satu olemaan henkilöllisyystodistus, sellainen kannattaa hankkia – käytännössä tietysti passi on fiksumpi, maksaa saman verran ja kelpaa kaikkiin maihin. Jos ei mitenkään ehdi hankkia nyt ennen matkalle lähtöä, niin voihan sitä yrittää, mutta turha tulla valittamaan, jos jää kentälle.

      Käytännössä virkailijat todennäköisesti katsovat läpi sormien, jos ei ole erityistä syytä muuhun, esimerkiksi matkustajan huono käytös, virkailijan huono päivä tai lennon ylibuukkaus. Ylibuukkaustilanteissa on näppärää pitää tiukasti kiinni vaatimuksista: kun matkustajalle sanotaan, ettei hän pääse koneeseen, eikä hän voi vedota mihinkään tätä vastaan, lentoyhtiö säästää pitkän pennin siihen verrattuna, että joutuu ostamaan matkustajan ulos lennolta.

    • Jatkuvasti lentelevä

      Eihän kotimaan lennoilla nykyään enää edes henkkareita kysytä! Viivakoodi luetaan lipusta tai kännykästä!

    • Kortti vm -75

      Minulla on vuonna 1975 myönnetty pahvinen ajokortti. En uskaltaisi luottaa sen pätevyyteen. Kuvan henkilö on saanut tuon jälkeen muutamia ryppyjä

    • Isonallekarhu

      Tallinakin on EU-maa..sinne ei kelpaa ajokortti vaan pittää olla henkilölisyys todistus tai passi. Niin silloin reisi onnistuu..ja uskon että sisäisillä lennoilla on sama käytäntö...koska passit ja henkilölisyys todistukset uusitaan viiden vuoden välein..

    • norwegian

      Eipä kotimaan lennoilla yleensä kysytä henkkareita..mulla kuitenki kelpas ajokortti pari vuotta sitten...helpoiten selviää ku soitat sinne aspaaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3431
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      177
      1487
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1247
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1132
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      805
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      769
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      42
      750
    Aihe