Mikä bensa 2-tahdille

70 senttiä litra

Ostin noin viikko sitten Gilera RCR mopon joka on siis 2 tahti koneella. Kysymys onkin että minkälaista bensiiniä tuossa kuuluisi käyttää?

Kuulin, että kakstahti koneessa olisi hyvä käyttää 98 bensiiniä koska se kestää parhaiten puristusta. Moponi kantta ei ole kuitenkaan laskettu tai puristuksia lisätty muillakaan keinoin.

Toisaalta luin myös, että seosbensiiniä käytettäessä etanolipitoisuus on haitaksi, sillä etanoli syrjäyttää öljyn bensasta, käytän siis seosbensiiniä ja tuoreöljyvoitelu ei ole käytössä.

Bensiinit tulee haettua tuolta itärajan takaa, jossa bensiiniin ei ole sotkettu etanolia, toisin kuin Suomessa 95 oktaanisessa on 5 prosenttia etanolia.

Kysymys kuuluukin, että uskallanko käyttää Venäjältä ostamani 30 litraa mopossa ilman moottorin kiinnileikkausta tai muita ongelmia? Tuo bensiinihän on siis 95 oktaanista ja ei sisällä etanolia.

4

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonoa bensaa

      Ensinnäkin, missähän tynnyrissä olet kasvanut kun et ole kuullut että nykyään ysivitosessa on 10% viinaa, eikä suinkaan 5 niinkuin muutama vuosi sitten. Etanoli ei vaikuta mitään öljyn sekoittumiseen kovan paineen takia joka vetäisi vaikka veden ja öljyn sekaisin (tuorevoitelu). Ja kyllähän 95 toimii hyvin, mutta venäjällä ongelma on se, että 95 bensassa on hyvällä tuurilla 90 oktaania mikä on aiheuttanut monessa mopossa harmia. Eli osta tasalaatuista bensaa suomesta tai käytä itäbensassa oktaaniluvun korotusainetta.

    • ryssänpensaa

      Minä olen kyllä huomannut että Venäjän bensa on parempaa. Itselläni kylläkin on 4tahti kevari. paremmin tuntus pelittävän venäjän 95 ku suomen 98. etenkin kylmänä huomaa eron. venäjän bensassa ei ole viinaa joka vaan haittaa.

      • 70 senttiä litra

        Totta olen kanssasi juuri samaa mieltä. Laitoit näköjään viestin samaan aikaan kuin minä kirjoitin omaani.


    • 70 senttiä litra

      Niin tosiaan muistin väärin tuon Suomen ysivitosen etanolipitoisuuden. No, Venäjällä bensiinissä on tarkalleen nolla prosenttia etanolia, eli bensiini on puhtaampaa kuin Suomen jatkettu soossi.

      Toiseksi bensiinin oktaaniluku on juuri se mikä pumpussa lukee. Ostan nimittäin menoveteni ihan luotettavalta TNK -asemalta enkä mistään epämääräisestä porakonepumppuasemasta.

      Turha alkaa tynnyrissä kasvaneeksi nimittelemään kun näyttää olevan ihan pielessä tiedot monesta asiasta. Joten avaapa tynnyrin kansi ja ulos tutustumaan maailmaan. No tämä on sitä perinteistä suomi24 laatua, olimpa tyhmä kun tänne keskusteluni aloitin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe