ehdotuksia tilanteeseen?

viiiiivi89

Heippa. olen 25 vuotias naisihminen. viime aikoina olen aina vaan enemmän alkanut miettimään juomistani. Juon vintin täysin aikalailla pimeeksi vähintään kerran viikossa ellei useammin. Sitten välillä käydään ihan vaan parilla joka saattaa myös tarkoittaa ihan vaan kahta juomaa. Mutta voi myös venähtää. Mutta se ongelmallisuus ei ole niin tuo määrä vaan se miten tunnen että vain kun saan alkoholista sitä virtaa niin tulen ns omaksi itsekseni. Silloin olen kuin "kotonani". Voin tehdä (ja teenkin) ihan mitä vaan. Sitten jos vaikka vain kaksikin päivää ottaa kunnolla putkeen niin seuraavat päivät ja YÖT ovat helvetillisiä. Perhe ja kaverit sanoo että ota vähemmän. Mutta kun ottaa sen pari niin ei ole ilolla enää rajaa kun voi vaan olla onnen satamassa (eli alkavassa humalassa)... tiedän että monet juovat tuhat kertaa enemmän mutta tuntuu että kyllä tämäkin on jo ongelma. Eli ongelma ei niinkään etten voisi olla juomatta mutta sitten kun otan niin repeää.... no tietysti sitten vaan että no älä ota ollenkaan. Niin niin mutta en voi luopua mun elämäni ainoasta oikeasti hauskasta asiasta. Että mitä tehdä? Tällä viestillä halusin kysyä onko samaistujia? Miten pitäisi menetellä? Onko mahdollista jotenkin rajoittaa vai onko se sitten kaikki tai ei mitään? Ja mistä sitä oikeata absoluuttista iloa/hauskaa tulisi ellei juomisesta?

38

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.Juhani

      Jos et pysty ottamaan pelkästään yhtenä päivänä viikossa niin kannattaa lopettaa koko touhu.

    • en kerro ; )

      Moi. Esitit kysymyksiä joita itsekin mietin itsestäni nuorempana.
      Vain sinä voit tietää ja asettaa itsellesi niitä rajoja jos niitä mielestäsi tarvitset, näin se vaan menee..Kokeilemalla, miettimällä syitä ja seurauksia.
      Oikeita vastauksia saat itsellesi kun olet ne valmis vastaanottamaan.
      Kaikki lähtee itsestäsi, mahdolliset muutoksetkin.
      Kenenkään muun takia et voi itseäsi muuttaa eikä itseään voi huijata. Muttei myöskään juosta karkuun eli totuus katsoo siellä peilissä.
      Onnellisuutta ja hyviä fiiliksiä voi oikeasti opetella jos on halua. Ei nautinnot isoja asioita tarvitse olla, onnellisuus lähtee ihmisestä sisältä. Tärkein asia mistä olisi hyvä alkaa nauttimaan, on sinä itse. Mieti mitä hyvää ja ihanaa sussa on ja ole rehellinen. Kehu itseäsi ja kunnolla. Etsi pienimmätkin plussat. Siitä on hyvä lähteä jatkamaan sen maailman tärkeimmän asian fiilistelyä.
      Et ole tyytyväinen tämän hetkiseen tilanteeseen eli muutosta on ilmassa. Mieti rauhassa ja anna alitajunnan tehdä huomaamatonta työtään.
      Kirjoittele : ).

      • Pankin asiakas

        Samaistun kovasti elämänmenoosi, viiiivi89!. Join vielä 10 vuotta kuvaamasi tilanteen jälkeen. En osannut ajatellakaan elämää ilman humalaa.
        Jos on henkisesti tosi kova ja sisukas jääräpäinen tyyppi, juomistaan voi rajoittaa vaikka olisikin alkoholisti. Yritin ja epäonnistuin. Kaveri ohjasi minut AA:han ja vähitellen opin ymmärtämään, että alkoholismiin sairastuneen ei kannata ottaa ekaa lasillista. Elämä rupesi tasoittumaan enkä enää kaipaa humalassa bilettämistä, tavallinen elämä riittää. Olen saanut ison joukon raittiita ystäviä aa.sta ja muualtakin harrastuksista. Harrastuksiinkin riittää nyt aikaa, rahaa ja rohkeutta. Alkoholismi on sairaus, josta voi toipua. Juomisessasi on alkoholistisia piirteitä, joten tarkkaile itseäsi..


    • jani833

      3-5 vuotta ja viiivi89 ryyppää aina kun on rahaa ja popsii oheen bentsoja ja masennuslääkkeitä..jos ei ala päihdeongelmaiseksi jo teininä niin tuossa iässä se viimeistään alkaa. Nyt Viivi tsemppaat ja alat hakemaan jotain sisältöä elämääsi niin voit vielä pelastua.

    • Tolkun löytänyt

      Aloittaja kysyy onko samaistujia. Melkein kaikki juovat ovat. Siitähän juominen johtuukin että mukavassa humalassa elämä on hienompaa kuin arki.

      ´En kerro´ ilmaisi taidokkaasti miten löytää hienoja hetkiä selvänä. Siinä on sarkaa mutta voin vakuuttaa että onnistuu. Pikku hiljaa kun korjaa väärällään olevaa elämäänsä pala kerralla kuntoon sen mitä itse pystyy. Sitkeyttä se vaatii mutta palkitsee.

      Et ole vielä ilmeisesti kovin pitkälle alkoholisoitunut. On hyvin mahdollista että kun olet löytämällä kokenut parempia päiviä, kaatokännit eivät enää kiehdo.

    • apua tarvin?

      Olen sinua vähän vanhempi mies ja olen myös huolissani alkoholin käytöstä. En osta kotiin juotavaa enkä tissuttele, mutta baariin tulee lähdettyä usein kahdelle oluelle ja sen jälkeen juominen lipsahtaa käsistä. Melko usein juon kymmenkunta tuoppia, joista osa on hyvin vahvoja siidereita tai oluita.

      Krapulassa on kauhea olla ja yleensä joudun ottamaan muutaman tuopin pahaan oloon seuraavana päivänä.Krapulajuominen pysyy kuitenkin paremmin hallinnassa ja sitä seuraavat päivät ovat selviä. Rahanmeno harmittaa tosi paljon, mutta asialle ei jälkikäteen voi mitään. En humalassa tajua laskea, paljonko on mennyt. Voin syyttää vain itseäni.

      Olen jo monta kuukautta päättänyt, että seuraavilla vapailla en juo. Eniten ahdistaa ja pelottaa se, että epäonnistun ja juon kuitenkin. Näinhän on aina käynyt. Kun takana on hyvin mennyt viikko, niin unohdan sen tuskan mikä juomisesta viimeksi tuli, ja sallin itseleni oluen kaksi. Välillä kaverit pyytävät baariin. Silloin tulee lähdettyä sosiaalisista syistä. Jos illasta sevittiin muutamalla annoksella, niin yleensä lähden yksin jatkamaan kotimatkalla juomista tai lähden takaisin baariin kun olen ollut hetken kotona.

      Ajattelen humalassa, että krapula tulee kuitenkin ja nyt on sama nauttia illasta kunnolla, kerran tuli jo otettua. Juomista lisää sekin, että asun yksin ja lähellä on paljon ravintoloita. Pystyn salaamaan repsahdukset toisilta, eikä vapaapäivinä ole yleensä mitään kummempaa ohjelmaa. Eli on aikaakin juoda ja sairastaa.
      Aiemmin, en käyttänyt alkoholia kuin kerran kaksi vuodessa. Tämä ongelma on kehittynyt ystäväpiirin myötä ja nyt varsinkin tänä vuonna pahentunut joka viikkkoiseksi juomiseksi. Aiemmin tätä sattui kerran 2-3 viikossa.

      Tarvitsenko tähän jotain apua? Vai riittääkö, että nyt vakavasti yritän kovemmalla itsekurilla? Katson esimerkiksi kuukauden eteenpäin ja selviänkö miten siitä?
      Ei olisi paha ottaa alkoholia esimerkiksi kerran kolmessa viikossa 3-6 annosta. Minulla on silloin hyvä mieli kun juomisessa säilyy kontrolli. Mutta jos se lipsahtaa joka viikkoiseksi ja annoksia menee valtavasti, niin tulee ahdistus koska ei halitse omaa käytöstään.
      Nyt on 3 kertaa lyhyen ajan sisään karannut juominen tosi pahasti käsistä ja nyt olen oikeasti jo huolissaan. Aiemmin asiat ovat unohtuneet krapulan mentyä ohi.

      • Lambda-anturi

        Kehu itseäsi ja kunnolla. Etsi pienimmätkin plussat. Siitä on hyvä lähteä jatkamaan sen maailman tärkeimmän asian fiilistelyä.


    • apua tarvitsevalle

      voin sanoa että olet jo nyt liukkaalla jäällä ja sun pitäisi topata! Tosta muuten repee, alkoholi on ovela aine, se koukuttaa.Löydän itseni tuosta kertomastasi, minä vaan olin "kovajäktä" ja ylpeä.Paljon, liian paljon ja vuosia piti juoda, onneksi henki säilyi.Olet kyllä vaikeassa tilanteessa, koska sun sosiaalinen elämä on aika paljon kapakassa ja siellä se "viisaus" elää.Tarkoitan, jengi on samanlaista ja ne kyllä "ymmärtää".Otahan eki ta maisa tms. kyllä se siitä jne.Ja eki ja maisa tms ottaa (ku ei pitäisi) kun kaverit kerran sanoo jne.
      Itse en ota, enkä ole ottanut vuosikymmeniin(30v), mutta muistan kuin elisen päivän kun otin, niitä viimeisiä.....

      Tee valinta, kukaan muu ei sitä tee sun puolesta.Suosittelen lopettamaan,muutakin on:
      www.tv7.fi

      • apua tarvin?

        Aion nyt yrittää kaikkeni Jospa tämä nyt johtaisi muutokseen. Jos nämä viimeiset juopottelut saivat minut heräämään, ja vähentämään reilusti, niin rahanmeno ei ollut turhaa.En ole ennen ollut näin ahdistunut omasta alkoholin käytöstä ja miettinyt sitä niin paljon, kuin nyt.

        Kun alkoholisoituminen alkaa uhkaamaan, niin on pakko tehdä valintoja. Aluksi voi tuntua, että elämästä puuttuu jotakin, mutta eiköhän se tunne häviä. Sain tänään lasillisen viiniä. Sen juotuani tuli heti tunne, että voisi käydä jossain ottamassa yhden oluen ja vähän pitkittää hyvää oloa. Oli vähän kiirettä ja kun pieni hiprakka haihtui, pystyin ajattelemaa selkeästi ja kieltäytymään. Kävin harrastamassa liikuntaa ja nyt ei tee mieli ottaa mitään. Kyse on lienee lähinnä tavasta ja henkisestä riippuuvuudesta, koska en juo päivitäin eikä ole sanottavia vieroitusoireita. Kai tästä nyt jotenkin selvitään. Jos saan tilanteen nyt hallintaan, niin yksi iso stressinaihe olisi mun elämästä pois. Vapaille täytyy ennakkoon alkaa suunnitella menoja ja tekemistä, jotta en ehdi ryyppään eikä ole mahdollista viettää krapulapäiviä.


      • Pankin asiakas
        apua tarvin? kirjoitti:

        Aion nyt yrittää kaikkeni Jospa tämä nyt johtaisi muutokseen. Jos nämä viimeiset juopottelut saivat minut heräämään, ja vähentämään reilusti, niin rahanmeno ei ollut turhaa.En ole ennen ollut näin ahdistunut omasta alkoholin käytöstä ja miettinyt sitä niin paljon, kuin nyt.

        Kun alkoholisoituminen alkaa uhkaamaan, niin on pakko tehdä valintoja. Aluksi voi tuntua, että elämästä puuttuu jotakin, mutta eiköhän se tunne häviä. Sain tänään lasillisen viiniä. Sen juotuani tuli heti tunne, että voisi käydä jossain ottamassa yhden oluen ja vähän pitkittää hyvää oloa. Oli vähän kiirettä ja kun pieni hiprakka haihtui, pystyin ajattelemaa selkeästi ja kieltäytymään. Kävin harrastamassa liikuntaa ja nyt ei tee mieli ottaa mitään. Kyse on lienee lähinnä tavasta ja henkisestä riippuuvuudesta, koska en juo päivitäin eikä ole sanottavia vieroitusoireita. Kai tästä nyt jotenkin selvitään. Jos saan tilanteen nyt hallintaan, niin yksi iso stressinaihe olisi mun elämästä pois. Vapaille täytyy ennakkoon alkaa suunnitella menoja ja tekemistä, jotta en ehdi ryyppään eikä ole mahdollista viettää krapulapäiviä.

        "Aion nyt yrittää kaikkeni"

        Jos olet vakavissasi kirjoittaessasi tuon lauseen, menet lähipäivinä, mieluiten huomenna AA-palaveriin. Oletko? Menetkö?


      • apua tarvin?
        Pankin asiakas kirjoitti:

        "Aion nyt yrittää kaikkeni"

        Jos olet vakavissasi kirjoittaessasi tuon lauseen, menet lähipäivinä, mieluiten huomenna AA-palaveriin. Oletko? Menetkö?

        Jos olet vakavissasi kirjoittaessasi tuon lauseen, menet lähipäivinä, mieluiten huomenna AA-palaveriin. Oletko? Menetkö?

        En ole oikeastaan ajatellut asiaa ollenkaan. Tarvitsisin lisätietoja. Minkä ikäistä porukkaa siellä käy? Kuinka isoja ovat ryhmät? Mitä siellä puhutaan, tarvitseeko minun kertoa jotain? Voiko vain mennä uutena paikalle? Lisäksi mietin, että onko siitä oikeasti apua? Vaikka kävisinkin jossin ryhmässä, niin estääkö se minua repsahtamasta, jos en itse halua raitista elämää päättäväisesti. En tiedä koko hommasta mitään.
        Lisäksi mietin sitä, että voiko tälläisen lähinnä kerran viikossa juomisen vielä lopettaa pelkällä itsekurilla? Pahinta on tietysti se, että pettää itseään. Lupaa joka viikko ja taas juo. Tätä pelkään tosi paljon.Kierre jatkuu ja ongelma pahenee. En todellakan tyrmää ajatusta aa palaverista. Jos haluaa muutosta, niin kaikki apu kannattaisi käyttää ja todellakin tehdä asioita toisin.


      • Pankin asiakas
        apua tarvin? kirjoitti:

        Jos olet vakavissasi kirjoittaessasi tuon lauseen, menet lähipäivinä, mieluiten huomenna AA-palaveriin. Oletko? Menetkö?

        En ole oikeastaan ajatellut asiaa ollenkaan. Tarvitsisin lisätietoja. Minkä ikäistä porukkaa siellä käy? Kuinka isoja ovat ryhmät? Mitä siellä puhutaan, tarvitseeko minun kertoa jotain? Voiko vain mennä uutena paikalle? Lisäksi mietin, että onko siitä oikeasti apua? Vaikka kävisinkin jossin ryhmässä, niin estääkö se minua repsahtamasta, jos en itse halua raitista elämää päättäväisesti. En tiedä koko hommasta mitään.
        Lisäksi mietin sitä, että voiko tälläisen lähinnä kerran viikossa juomisen vielä lopettaa pelkällä itsekurilla? Pahinta on tietysti se, että pettää itseään. Lupaa joka viikko ja taas juo. Tätä pelkään tosi paljon.Kierre jatkuu ja ongelma pahenee. En todellakan tyrmää ajatusta aa palaverista. Jos haluaa muutosta, niin kaikki apu kannattaisi käyttää ja todellakin tehdä asioita toisin.

        . Palavereissa käy kaiken ikäisiä miehiä ja naisia, enemmistö on keski-ikäisiä. Joku on paikalla ensimmäistä kertaa, joku toinen on ollut raittiina jo vuosikymmeniä. Ryhmät ovat muutamasta hengestä kymmen, kahdenkymmenen tai joskus vieläkin suurempiin. Siellä puhutaan omista kokemuksista sekä juoma-aikaisista että raittiin ajan elämästä. Useimmissa luetaan jokin kohta AA-kirjallisuudesta. Kenenkään ei tarvitse puhua ellei halua. Jokaista kuunnellaan, eli vain yksi puhuu kerrallaan. Ei siis kapakkatyylistä hälinää. Voit mennä etukäteen ilmoittamatta. Apua siitä ei kukaan voi sinulle luvata, mutta AA on jo 80 vuotta vanha, ja valtava joukko alkoholisteja on raitistunut sen antamalla tuella. Suomessa on yli 600 ryhmää. Ei ryhmässä käynti estä juomasta, eikä siellä tarvitse luvata mitään. Riittää kunhan on halu lopettaa. Jos repsahtaa, takaisin saa tulla. Tarjolla on kahvia.

        Oikeassa olet kun tajuat, että muutosta halutessa on jotain tehtävä toisin kuin ennen. Palaverissa voit kuulla, mitä toiset ovat jo tehneet. Näet omin silmin, millaiset ihmiset ovat saaneet avun ongelmansa ratkaisuun.


      • Pankin asiakas
        Pankin asiakas kirjoitti:

        . Palavereissa käy kaiken ikäisiä miehiä ja naisia, enemmistö on keski-ikäisiä. Joku on paikalla ensimmäistä kertaa, joku toinen on ollut raittiina jo vuosikymmeniä. Ryhmät ovat muutamasta hengestä kymmen, kahdenkymmenen tai joskus vieläkin suurempiin. Siellä puhutaan omista kokemuksista sekä juoma-aikaisista että raittiin ajan elämästä. Useimmissa luetaan jokin kohta AA-kirjallisuudesta. Kenenkään ei tarvitse puhua ellei halua. Jokaista kuunnellaan, eli vain yksi puhuu kerrallaan. Ei siis kapakkatyylistä hälinää. Voit mennä etukäteen ilmoittamatta. Apua siitä ei kukaan voi sinulle luvata, mutta AA on jo 80 vuotta vanha, ja valtava joukko alkoholisteja on raitistunut sen antamalla tuella. Suomessa on yli 600 ryhmää. Ei ryhmässä käynti estä juomasta, eikä siellä tarvitse luvata mitään. Riittää kunhan on halu lopettaa. Jos repsahtaa, takaisin saa tulla. Tarjolla on kahvia.

        Oikeassa olet kun tajuat, että muutosta halutessa on jotain tehtävä toisin kuin ennen. Palaverissa voit kuulla, mitä toiset ovat jo tehneet. Näet omin silmin, millaiset ihmiset ovat saaneet avun ongelmansa ratkaisuun.

        Kävin palaverissa. Oli hauska ja hyödyllinen tilaisuus .


      • apua tarvin?
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Kävin palaverissa. Oli hauska ja hyödyllinen tilaisuus .

        Kiva kun kerroit. Kynnys mennä on matalampi, kun tietää toiminnasta jotain. Jos entisenlainen alkoholinkäyttö jatkuu, täytyy osallistua. Parempi puuttua ajoissa juomiseen. Jossain vaiheessa on puututtava kuitenkin jos kontrolloimaton juominen jatkuu, ja sitten voi olla vielä vaikeampaa saada muutosta aikaiseksi.


      • Pankin asiakas
        apua tarvin? kirjoitti:

        Kiva kun kerroit. Kynnys mennä on matalampi, kun tietää toiminnasta jotain. Jos entisenlainen alkoholinkäyttö jatkuu, täytyy osallistua. Parempi puuttua ajoissa juomiseen. Jossain vaiheessa on puututtava kuitenkin jos kontrolloimaton juominen jatkuu, ja sitten voi olla vielä vaikeampaa saada muutosta aikaiseksi.

        "Aion nyt yrittää kaikkeni"

        Jos entisenlainen jatkuu.... Määrittelisitkö itsellesi jo etukäteen, missä pisteessä olet niin alhaalla juomisessasi, että aikomuksesi voi muuttua toiminnaksi.
        Potkut työstä, asunnosta, perheestä? Putka, mielisairaala, tapaturma, tappelu, alkoholistiparantola? Krapularyyppy, morkkis, sukupuolitauti, abortti? Mustasukkaisuus, paranoia, raiskaus, pelkotilat? Filmin katkeaminen, vankila, paikkakunnan vaihto, lasten huostaanotto? Delirium?
        Näitähän sattuu muillekin kuin alkoholisteille, mutta joitain osui minulle, kunnes turvauduin ulkopuoliseen apuun.

        Ekaan palaveriin voisi olla hyvä mennä, vaikka ei ulkonaisesti vielä ole pohjalla. Sitten kun vaikeudet ovat riittävän suuret, on tiedossa, mihin mennä ja millaista siellä on.

        Nyt lähden harrastukseni pariin, jossa tapaan kaikenlaisia, myös alkoholia käyttäviä ihmisiä.


      • apua tarvin?
        Pankin asiakas kirjoitti:

        "Aion nyt yrittää kaikkeni"

        Jos entisenlainen jatkuu.... Määrittelisitkö itsellesi jo etukäteen, missä pisteessä olet niin alhaalla juomisessasi, että aikomuksesi voi muuttua toiminnaksi.
        Potkut työstä, asunnosta, perheestä? Putka, mielisairaala, tapaturma, tappelu, alkoholistiparantola? Krapularyyppy, morkkis, sukupuolitauti, abortti? Mustasukkaisuus, paranoia, raiskaus, pelkotilat? Filmin katkeaminen, vankila, paikkakunnan vaihto, lasten huostaanotto? Delirium?
        Näitähän sattuu muillekin kuin alkoholisteille, mutta joitain osui minulle, kunnes turvauduin ulkopuoliseen apuun.

        Ekaan palaveriin voisi olla hyvä mennä, vaikka ei ulkonaisesti vielä ole pohjalla. Sitten kun vaikeudet ovat riittävän suuret, on tiedossa, mihin mennä ja millaista siellä on.

        Nyt lähden harrastukseni pariin, jossa tapaan kaikenlaisia, myös alkoholia käyttäviä ihmisiä.

        Nykyinen käyttö häiritsee, mutta jos alan viikonloppujen lisäksi ottamaan arkisin, tuntuisi tilanne tosi huonolta. Silloin viinaa menisi päivittäin.
        En halua päästää tilannetta tätä huonommaksi. Hyvä huomio tuo, että palaveriin voi mennä vaikka ei olisi vielä pohjalla.

        Tästä viikonlopusta ei tullut raitista. Eipä tietenkään. Tuli eilen otettua. Kotona oli juotavaa ja ajattelin, ettei parin siiderin ottaminen ole mikään ongelma.Olenhan nyt sitäpaitsi puuttunut ongelmaan ja alkanut normaaliksi käyttäjäksi. On hankala uskoa ja hyväksyä, ettei voi ottaa yhtään. Kuitenkin koen, että jos käyttö jää muutamaan, niin se ei haittaa.

        Annoksia meni noin kymmenen. Normaalisti juon erittäin nopeasti ja humalahakuisesti. Haluan kokea kunnon kännin. Lopetan silloin, kun alkaa oksettaan, enkä pysy kunnolla pystyssä. Miten eilen kävi? Pystyin rajoittamaan sen verran, että tissuttelin pikkuhiljaa välillä syöden. Koin etten ollut humalassa ollenkaan. Juomien loputtua olo tuntui aivan selvältä. Juomat menivät 11 tunnin kuluessa. Vaikka repsahdin, niin vastuu tunne omasta juomisesta oli kokoajan mielessä, eikä humalaa tullut.

        Tottakai olen pettynyt itseeni. Mutta olen pystynyt ensimmäistä kertaa aikoihin kontrolloimaan juomista. Epäonnistumisesta huolimatta jotain olen kuitenkin tehnyt toisin.

        Miten koet raitistumisen. Onko se sitä, että laitetaan kerrasta poikki ja koitetaan selvitä kuukausia repsahtamatta? Vai voiko ajatella niin, että yritysten ja erehdysten kautta opetellaan uutta elämäntapaa?
        Koitan uskotella itselleni, että eilisestä huolimatta olen jossain onistunut. Vai vaikuttaako tämä sinusta tosi huonolta...?


      • Pankin asiakas
        apua tarvin? kirjoitti:

        Nykyinen käyttö häiritsee, mutta jos alan viikonloppujen lisäksi ottamaan arkisin, tuntuisi tilanne tosi huonolta. Silloin viinaa menisi päivittäin.
        En halua päästää tilannetta tätä huonommaksi. Hyvä huomio tuo, että palaveriin voi mennä vaikka ei olisi vielä pohjalla.

        Tästä viikonlopusta ei tullut raitista. Eipä tietenkään. Tuli eilen otettua. Kotona oli juotavaa ja ajattelin, ettei parin siiderin ottaminen ole mikään ongelma.Olenhan nyt sitäpaitsi puuttunut ongelmaan ja alkanut normaaliksi käyttäjäksi. On hankala uskoa ja hyväksyä, ettei voi ottaa yhtään. Kuitenkin koen, että jos käyttö jää muutamaan, niin se ei haittaa.

        Annoksia meni noin kymmenen. Normaalisti juon erittäin nopeasti ja humalahakuisesti. Haluan kokea kunnon kännin. Lopetan silloin, kun alkaa oksettaan, enkä pysy kunnolla pystyssä. Miten eilen kävi? Pystyin rajoittamaan sen verran, että tissuttelin pikkuhiljaa välillä syöden. Koin etten ollut humalassa ollenkaan. Juomien loputtua olo tuntui aivan selvältä. Juomat menivät 11 tunnin kuluessa. Vaikka repsahdin, niin vastuu tunne omasta juomisesta oli kokoajan mielessä, eikä humalaa tullut.

        Tottakai olen pettynyt itseeni. Mutta olen pystynyt ensimmäistä kertaa aikoihin kontrolloimaan juomista. Epäonnistumisesta huolimatta jotain olen kuitenkin tehnyt toisin.

        Miten koet raitistumisen. Onko se sitä, että laitetaan kerrasta poikki ja koitetaan selvitä kuukausia repsahtamatta? Vai voiko ajatella niin, että yritysten ja erehdysten kautta opetellaan uutta elämäntapaa?
        Koitan uskotella itselleni, että eilisestä huolimatta olen jossain onistunut. Vai vaikuttaako tämä sinusta tosi huonolta...?

        Hei, ei vaikuta huonolta. Olethan jo tajunnut, että alkoholi ei kaikin puolin sovi sinulle eikä paranna elämääsi.
        Jotkut ovat lopettaneet yhtäkkiä, jotkut vuosien kamppailun jälkeen. Itse lopetin monta kertaa, sitten kun pääsin AA:n piiriin, ei ole tarvinnut juoda.

        AA:ss on sellainen sanonta, että alkoholi on paras asianajajamme.


    • apua tarvitseva?

      Mutta kun ottaa sen pari niin ei ole ilolla enää rajaa kun voi vaan olla onnen satamassa (eli alkavassa humalassa)..

      Tiedän tunteen liiankin hyvin. Mutta sitä kestää vain hetki. Seurauksena on päivien kärsimys ja mielialan lasku. Mitä merkitsee muutama onnellinen hetki jos niiden jälkeen joutuu päiviksi täysin pohjalle? Sitä kyselen itseltäni.

      Niin niin mutta en voi luopua mun elämäni ainoasta oikeasti hauskasta asiasta. Että mitä tehdä?

      Tottakai me koemme niin, joille alkoholista on tullut tottumus ja ongelma.Sinäkin olet alkanut vain enemmän miettimään juomistasi, joten kyse ei ole vain hauskasta asiasta. Mieti miten paljon juomisen jälkeen saat kärsiä? Ja kuinka paljon kannat huolta alkoholin käytöstäsi silloinkin kun et juo? Minäkin koen että nousuhumalassa on hauskaa ja rentouttavaa, mutta kokoajan aivan pelkään että miten tässä käy. Olisiko juomiskertojen vähentäminen ratkaisu esim kerran kuussa? En osaa auttaa, eikä ole kokemusta vähentämisestä, kun itsellänikin tämä on ongelma.
      Nuorempana otin kunnon kännin kerran kolmeen viikkoon. Sen jälkeen elämässä tapahtui muutoksia ja alkoholi unohtui. En ottanut vuosiin, enkä kaivannut sitä ollenkaan. Ajatuskin humalasta kauhistutti. Kotona oli yli vuoden ajan pullo avaamatta. Kyse on siitä mihin itsensä opettaa. Vanhojen tapojen ja mieltymysten on pakko haihtua pois kun niitä ei ruoki. Tottakai aluksi kokee, että joutuu luopumaan ainoasta hauskasta asiasta, mutta uskon että ajan kanssa se tunne tosiaan häviää.

      Ja mistä sitä oikeata absoluuttista iloa/hauskaa tulisi ellei juomisesta?

      Ei varmaan mistään:) Ehkä se on vain hyväksyttävä, että aina ei voi olla hauskaa:) Ja ymmärrettävä, että alkoholin aiheuttamaan voimakkaaseen mielihyvään kuuluu myös kääntöpuolena kärsimys ja masennus.
      Olen miettinyt, että kannattaiskohan järjestää itselle jotain muuta mielihyvää tyypillisille ryyppypäiville. Menisi vaikka johonkin rentouttavaan hierontaan tai hoitoon, söisi hyvin ravintolassa tai käyttäisi rahaa johonkin turhaan jne. Ettei tulisi tunne että "jopas on tylsää istua kotona ja paha mieli, kun ei saa juodakaan mitään" Jos ei muuta keksi, niin kutsuu raittiita ystäviä kylään ja järjestää vapaille tekemistä ja velvollisuuksia. Et varmaan nuorena juopotellut. Mistä silloin sait mielihyvää, ja oliko sinulla aina tylsää? Alkoholismiin kuuluu se tunne, että juomisesta saa voimakasta mielihyvää. Se on osa taudinkuvaa ja riippuvuutta. Kun baarissa käy harvoin, niin silloin voi tehdä sen hyvillä mielin, ilman syyllisyyttä ja rahojen laskemista. Kun juominen alkaa ahdistamaan, niin silloin kaikki ei ole ok.
      Humalassa voi sattua jotain, tapaturmia, ryöstöja ym Krapulatkin ovat iso terveysriski. Voi tulla kuolemaa johtavia rytmihäiriöitä nuorillekin yms.
      Molemmat ollaan vielä nuoria. Ei pilata tätä elämää alkoholilla. Se ei oikeasti ole sen arvoista, olipa kännissä miten mukavaa tahansa.

    • viiiiivi89

      Heippa! Ihanaa että on tullut noin monta kannustavaa viestiä! Kerron itestäni vielä vähän lisää. Eli ensi kännit oli 15 w ja senkin jälkeen muutamia kertoja mutta tämä ongelma tosiaan alkoi kun täytin 18. Sitten se lähti. ihan kuin matto jalkojen alta. juominen on ratkaisu ahdistukseen, pahaan mieleen sekä kun olen iloinen niin silloin se taas tasoittaa mieltä kun muuten tuntuu että lennän katon läpi. eli joka lähtöön "auttaa". ja luulen että jos alkoholi häviäisi maailmasta en jäisi kaipaamaan mutta niin kauan kun sitä on niin ongelma pysyy. mulle kerran sanottiin että sitten kun sulle sattuu tarpeeksi pahasti niin tajuat lopettaa.... no tiedä sitten on mut kerran ryöstetty ja myös käytetty hyväksi sammunut sinne tänne jne jne. ja tosiaan kun kaveripiirit aika pitkälle on tätä alkoholiin menevää porukkaa niin yksin jään jos lopetan. mutta eihän ne tosiystäviä ole jos ei kestä mua selvinpäin eikös joo.! Mukavaa iltaa kaikille ja olen tosi iloinen että kirjoitin eilen koska täällä on niin kannustava ilmapiiri! Jaksetaan yhdessä! :) ap

      • apua tarvin?

        "juominen on ratkaisu ahdistukseen, pahaan mieleen sekä kun olen iloinen"

        Mulla on sama homma. Aiemmin näin ei ollut. Olen oppinut käsittelemään tunteitani alkoholin avulla ja siitä pitäisi nyt oppia pois. Tässä muutamia tyypillisiä tilanteita: raskaan viikon jälkeen on vapaata. Olo on hieman väsynyt ja nuutunut, mieli ei ole kovin hyvä jostain syystä eikä oikein jaksa tehdä mitään. Silloin hoksaan, että muutaman ryypyn jälkeen koen oloni virkeäksi ja energiseksi. Huonosta päivästä tulee hyvä päivä. Mieliala kohoaa ja tekemättä jääneet hommat hoituvat kotona. Päätän juoda. Käyn kaupungilla ostoksilla. Huomaan että patiolle paistaa aurinko. Tuntuu hyvältä idealta lopuksi lepuuttaa vähän jalkoja ja ottaa "parit". Tottakai otan. Pahoitan mieleni jostain, ja lähden juomaan. Paha mieli on kuin lupa ottaa muutamat. Hyvä mieli ei ole tarpeeksi hyvä, jos sitä ei kohoteta alkoholilla vielä vähän lisää. Stressi ja paine elämässä saavat myös juomaan, kun tuntuu että ympäristö vaatii enemmän kuin jaksaisi tehdä. Opiskeluaikana esimerkiksi tein tehtäviä humalassa ja joskus saatoin vaativan päivän päätteeksi käydä kaupan kautta ja korkata kotimatkalla muutaman. Kun alkoholi liittyy niin moneen hetkeen, niin se lopulta aiheuttaa repsahduksia, koska syitä juoda on niin paljon. Kielteinen tunne, se on kaikista hankalin ratkaistava tunne ilman alkoholia.

        Mulla on ne omat repsahdukset joita ei edes saisi tapahtua ja sitten juominen sosiaalisista syistä lisäksi. Tämän vuoksi kulutus on viikoittaista.Kaverit on haastava juttu. Minun on hankala sanoa ei. Jos huomaan, että joku kaveri on muutaman kerran yrittänyt soittaa, saatan laittaa viestiä että nähdään perjantaina ja käydään parilla oluella, vaikka se ei oikein tunnu hyvältä idealta.
        Olen esimerkiksi repsahtanut yksin ryyppään, mutta krapulassa on mentävä baariin, koska aiemmin tuli sovittua tapaaminen kyseiselle päivälle enkä viitsi peruuttaa.
        Joku saattaa soittaa baarista. On hankala sanoa ei, koska kyseisen ihmisen kanssa on aina mukavaa ja on mennyt viikkoja ettei olla nähty. Lähden baariin vaikka tiedän että kyseinen ystävä ottaa aina reilusti.
        Seura vaikuttaa paljon. Vasta olin liikenteessä raittiin ihmisen kanssa joka otti vain yhden hitaasti. En kehdannut itsekään ottaa enempää enkä päihtyä selvinpäin olevan nähden. Se jäi siihen. Lopulta pienikin humala haihtui, eikä tehnyt mielikään ottaa enempää. Jos olisin nopeasa tahdissa juonut esim kaksi tai kolme, olisi juominen karannut käsistä totaalisesti.

        On pakko oppia kieltäytymään. Jos en juo yksinäni ja saan tapaamisia harvennettua, sekä kertakulutusta hillittyä niin juomisesta ei ole ongelmaa. Se ei näköjään tapahdu itsestään, on ponnisteltava. Mitä voisimme jatkossa sanoa? Ajattelin kokeilla näitä ja valmistautua ennakkoon henkisesti kohtamaan haasteelliset tilanteet.
        Jos käyt töissä, niin soita paljon juovalle ystävälle kesken työputken. Tällöin sinun on helppo sanoa,ettet voi lähteä nyt baariin, koska huomenna on töitä tms.
        On luontevaa kieltäytyä.
        Kerro, että sinulla on menoja sovittuna seuraavalle vapaalle. Vieraita, velvollisuuksia, jokin tapaaminen ym.
        Joskus voisi vain jättää vastaamatta, tai sanoa, ettei nyt tiedä milloin seuraavan kerran voisi lähteä tai että rahat ovat loppu.
        Tärkeintä olisi olla oma itsensä. Sanoa suoraan esimerkiksi "Olen huolissani alkoholin käytöstä. Siitä on tullut minulle ongelma ja nyt olen tehnyt päätöksen olla toistaiseksi ilman. Ehkä voit pyytää jotain toista henkilöä baariin seuraksi. Nähdään muualla jos haluat". Joskus on parempi vaikka menettää ystävänsä kuin olla seurassa, joka aiheuttaa ongelmia. Alkoholiongelma on yksi pahimpia ongelmia. On ajateltava enemmän omia tarpeita. Sinä et torju ystäviäsi ihmisenä, vaan ainoastaan tietynlaisten käytäytymisen. Ja senkin perustellusta syystä. Jos tämä ei sovi niin anna kaverien olla. Jos emme osaa sanoa ihmisille ei, niin tilanne ei muutu. Kun itselläkin on viinanhimoa, niin on senkin vuoksi jo hankalaa kieltäytyä.
        On hullua jos pitää tuntea syyllisyyttä tai kaverien menettämisen pelkoa siitä, ettei lähde juopottelemaan. Kuinka upeaa on herätä vapaapäivänä virkeänä ja hyvin nukkuneena, verattuna krapulaan ja valvottuun yöhön.

        Jos sattuu humalassa tarpeeksi pahasti, niin elämä ei enää ole elämisen arvoista sen jälkeen. Nyt olisi hyvä sauma ottaa niskasta itseään kiinni, kun ongelma on tiedostettu ja asiat vielä hyvin.... Monesti tulee vähäteltyä, että enhän minä kovinkaan humalassa viimeksi ollut, melkein selvinpäin. Nyt olen alkanut tiedostamaan olleeni liian humalassa. Kun myöhemmin tajuaa, että muisti on osittain mennyt, oksensi baarin vessaan, kaatui kotimatkalla, portsari ei päästänyt sisään tai henkilökunta ei enää myynyt... Tuli kotona särettyä jotain tai löysi aamulla lammikon lattialta pissaa, eikä tiedä miten se sinne päätyi, niin ymmärtää kyllä olleensa liian humalassa ja alkoholinkäytön kaikea muuta kuin kohtuullista. Se on sitä vaarallista riskijuomista.


    • Linkki...
    • ap viivi

      vielä ap kommailee. en usko että alkoholi on mun ongelma. vaan se fanaattisuus. kaikki tai ei mitään. se on vaan tullut tähän viisasten juomaan. olen vaan oppinut rakastamaan sitä liikaa. onko muten kukaan huomannut miten se himo tuntuu käsivarsissa tai mahassa, reisissä. kupliva odotus sille tunteelle? tämä on opeteltu tapa enkä tiedä miten pois. anteeksi tapa jolla ilmaisen saattaa kuulostaa ristiriitaiselta mutta aina se vaan tulee jostain..

      • alkoholismi...

        Alkoholismi kehittyy pikkuhiljaa, se on ennenkaikkea psyykkinen riippuvuus. Kyseessä on itse aiheutettu sairaus joka syntyy juomalla.Fyysinenkin riippuvuus tulee tarpeeksi juomalla. Jos kärsit viinan himosta ja olet oppinut rakastamaan sitä liikaa, niin eikö kyseessä on ole vähntäänkin psyykkinen riipuvuus? Fanattinen suhtautuminen voi olla yksi alkoholismin piirre. Onko merkitystä, millä sanoilla ongelmaa kuvataan. Lopputulos on kuitenkin sama: kohtuuton juominen ja halu olla humalassa. Harva asia itsessään on ongelma. Ongelma lähtee nimenomaan mielestä ja miten siihen suhtaudutaan.


    • Lupaan sen

      Kun olet ollut kuukauden ilman yhtään juoamaa, huomaat miten paljon parempi olo sinulla on. Olet virkeä ja monet asiat tuntuu erilaiselta, näet maailman eritavalla. Ihan oiekasti, tiedän kokemuksesta. Kokeile edes, et menetä mitään. Säännöllinen juominen vaikka se olisi miten vähäistä turruttaa aistit, silloin mikään ei tunnukaan miltään, ainoastaan alkoholin kanssa.

    • Punapää

      "en usko että alkoholi on mun ongelma. vaan se fanaattisuus. kaikki tai ei mitään."

      Mielenkiintoinen tuo analyysisi. Tarkastelet asiaa ikäänkuin ulkopuolisena, ikäänkuin jaottelu ratkaisisi jotakin. Fanaattisuus on kyllä luonteenpiirre, mutta ei se alkoholinkäytön terveydellisiä, sosiaalisia ja mielenterveydellisiä ongelmiasi ratkaise tai edes vähennä niitä. Juopolla on kyllä vahva taipumus keksiä juomiselleen jos jonkinlaisia syitä; siinä suhteessa olen, juomattomana alkoholistina, samaa mieltä: kaikella on syy, myös juomisella. Todellinen syy on kuitenkin usein, käytännössä aina, piiloutunut niin hyvin ettei sitä löydä.

      Kulunut, mutta ainoa toimiva ratkaisu alkoholiongelmaan on juomisen lopettaminen, tykkänään. Kun juominen on kerran ylittänyt kriittisen rajan, paluuta nautinnolliseen ja mukavaan kohtuuhutikoimiseen ei enää ole. Ei vaikka mainoksissa ja sosiaalisessa mediassa - esimerkiksi tällä palstalla - mitä sanottaisiin.

      • Askeptikko

        Todista väitteesi. Aivan turha heitellä väittämiä, joilla ei ole mitään tutkimusperustaa, sama kuin lukisi raamattua ja pitäisi sitä totena.


      • Punapää
        Askeptikko kirjoitti:

        Todista väitteesi. Aivan turha heitellä väittämiä, joilla ei ole mitään tutkimusperustaa, sama kuin lukisi raamattua ja pitäisi sitä totena.

        Harvalla asialla on niin paljon tutkimusperustaa kuin esittämilläni faktoilla (ei siis "väitteillä"). Tiedät sen kyllä itsekin, joten en ryhdy laatimaan tähän kirjallisuusluetteloa.

        Tieteellisten tutkimustulosten lisäksi kirjoittamani asiat perustuvat omaan elämääni, omiin kokemuksiini.

        P.s. "Raamattu" kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.


    • Myös naisihminen

      Laitoin korkin kokonaan kiinni jo vuosia sitten, mutta ei voi kuvitella, että elämä siitä onnelliseksi tulee. Kamppailen itsesyytösten kanssa, varsinkin lasten takia. Kun istun jossain porukassa, kiellän ihmisiä puhumasta alkoholista ja juomisesta, koska se antaa minulle ahdistusta. Yksikin nainen hiljattain halusi piruilla minulle, ja kysyi miksen minä juo. Arvata saattaa, minkälaiset tunteet naisen kolme sanaa minulle antoi.

      Kanssaihmiset eivät ole tyytyväisiä, kun en juo. Syy löytyy siitä, että he eivät voi puhua pahaa minusta vaan heidän on löydettävä uusi kohde purkaakseen itseään. Monet n.k. raittiista ihmisistä käyttävät lääkkeitä väärin. Paikkojen kolotuksesta on helppo puhua ja saa ihmisten ymmärrystä. Samaten on muitekin riippuvuuksia, jotka ei näy ulospäin eivätkä haise. Jotkut istuvat ja pelaavat rahansa yksikätisten kanssa. Olen lukenut heidän pelihelvetistään ja ahdistuksen tunteistaan. Riippuvuuksia on lukemattomia. Joidenkin täytyy olla hyvin puettuja ja ostavat enemmän vaatteita kuin kantti kestää.

      • tarvin apua?

        ksikin nainen hiljattain halusi piruilla minulle, ja kysyi miksen minä juo. Arvata saattaa, minkälaiset tunteet naisen kolme sanaa minulle antoi.


        Älä ota asioita liian henkilökohtaisesti. Ei ole syytä ahdistua, moni muukaan ei juo. Vastaat vain reippaasti kysymykseen jotain turhaa ahdistumatta.

        Voisit vaikkapa sanoa:
        " En tuomitse alkoholin käyttöä mutta minulle siitä alkoi vuosia sitten tulemaan ongelma, joten halusin lopettaa silloin. Nykyisin ei vain tee mielikään ottaa ja tuntuu hyvältä jatkaa näin"
        "Usein jo yksi olut saa minut huonovointiseksi, yöuneni kärsivät, ja seuravana päivänä masentaa. Ajattelen, ettei kannata käyttää koska vaikuukset eivät oleet positiivisia"
        "Aiemmin olen käynyt usein baarissa. Nykyisin elämäntilanteeni on erilainen. Kotona on paljon työtä, mies ja lapsia, en voi olla humalassa tai väsynyt seuraavana päivänä"
        "Ymmärrän kyllä, että on mukavaa seurustella baarissa ja ottaa muutama lasillinen. Joillekin ihmisille alkoholi on kuitenkin aiheuttanut ongelmia, ja sen jälkeen on parempi jättää käytö kokonaan. Varmaankin ymmärtäiset, jos olisit kokenut saman?"
        "Tiedätte, etten käytä alkoholia, ja jos tämä häiritsee älkää pyytäkö minua baariin, nähdään muissa yhteyksissä"

        .Kamppailen itsesyytösten kanssa, varsinkin lasten takia.

        Kukaan vanhempi ei ole täydellinen. Menneelle ei voi mitään. Itsesyytökset eivät auta. Anna itsellesi anteeksi ja tee jatkossa parhaasi. Sinä olet jo läksysi oppinut.


      • Myös naisihminen
        tarvin apua? kirjoitti:

        ksikin nainen hiljattain halusi piruilla minulle, ja kysyi miksen minä juo. Arvata saattaa, minkälaiset tunteet naisen kolme sanaa minulle antoi.


        Älä ota asioita liian henkilökohtaisesti. Ei ole syytä ahdistua, moni muukaan ei juo. Vastaat vain reippaasti kysymykseen jotain turhaa ahdistumatta.

        Voisit vaikkapa sanoa:
        " En tuomitse alkoholin käyttöä mutta minulle siitä alkoi vuosia sitten tulemaan ongelma, joten halusin lopettaa silloin. Nykyisin ei vain tee mielikään ottaa ja tuntuu hyvältä jatkaa näin"
        "Usein jo yksi olut saa minut huonovointiseksi, yöuneni kärsivät, ja seuravana päivänä masentaa. Ajattelen, ettei kannata käyttää koska vaikuukset eivät oleet positiivisia"
        "Aiemmin olen käynyt usein baarissa. Nykyisin elämäntilanteeni on erilainen. Kotona on paljon työtä, mies ja lapsia, en voi olla humalassa tai väsynyt seuraavana päivänä"
        "Ymmärrän kyllä, että on mukavaa seurustella baarissa ja ottaa muutama lasillinen. Joillekin ihmisille alkoholi on kuitenkin aiheuttanut ongelmia, ja sen jälkeen on parempi jättää käytö kokonaan. Varmaankin ymmärtäiset, jos olisit kokenut saman?"
        "Tiedätte, etten käytä alkoholia, ja jos tämä häiritsee älkää pyytäkö minua baariin, nähdään muissa yhteyksissä"

        .Kamppailen itsesyytösten kanssa, varsinkin lasten takia.

        Kukaan vanhempi ei ole täydellinen. Menneelle ei voi mitään. Itsesyytökset eivät auta. Anna itsellesi anteeksi ja tee jatkossa parhaasi. Sinä olet jo läksysi oppinut.

        Vastasin naiselle näin "Siksi en juo, koska minulla oli tapana lähteä ulos mihinkä vuorokauden aikaan tahansa, kellonajoista välittämättä" Ei ollut aikaa ruveta kertomaan koko elämäntarinaansa. Huonoon itsetuntooni kuuluu juuri se, että otan kaiken liian henkilökohtaisesti. Hän on voinut kysyä tuhannelta ihmiseltä samalla tavalla. Minun nykyisessä olemuksessani on vain jotain, joka on ärsyttänyt häntä ja on ottanut minut nyt silmätikukseen, kun ei ole pitkiin aikoihin nähnyt minua kännissä.

        Jo aikuisilla lapsilla on kyllä mennyt ihan kivasti. Joskus ongelmat hyppäävät sukupolven yli. Oliskohan Suomella ja sodilla sitten ollut merkitystä? En asu Suomessa, eivätkä lapseni ole syntyneet Suomessa.


    • Vesikala

      Eikö perheesi tue sinua mitenkään ?
      Missä ystävät ?
      Pääkaupunkiseudulla ei valitettavasti apua saa ainakaan erveyskeskuksesta.
      Psykiatria ei ole, vain mielenterveyshoitaja, jonka jutut on naistenlehtitasoa.
      Itsekin tietää enemmän.
      Joku AA-ryhmä kokoontuu kerran viikossa, mutta kaikki ihmiset eivät ole lauma-ihmisiä, jotka haluavat ryhmiin.
      Kirjastossa on paljon hyviä kirjoja (pitää tilata yleensä), joissa alkoholin käytön problematiikkaa selitetään. Oppii miettimään omia vaikutteitaan ja syitä.
      Kukaanhan ei juo viinaa maun takia, vaan ongelmiinsa, jotka voivat juontaa kaukaa menneisyydestä. Minua auttoi itseni ja ongelmieni ymmärtäminen,
      syihin syviin meneminen.
      Nyt voin ottaa hyvän juhlan tai iloisen tapaamisen merkeissä hallitusti
      muutaman maljan, ei mene överiksi.
      Kun tulee sinuiksi itsensä ja maailman (kanssaihmisten) kanssa.

      • Tietoa.

        Yerveyskeskuksistakin kyllä saa apua. Unohdit vaan sen pikkujutun, pääkaupunkiseudulla tiheä ja toimiva A-klinikka verkosto, jossa nimenomaan keskitettynä päihdetyöhön erikuissunut henkilökunta. On päihdelääkärit, päihteisiin erikoistuneet hoitajat, koulutetut päihdeterapeutit. Katkot, erilaiset terapiat jne hoidetaan nimenomaan niitten kautta.

        Ja aivan varmasti löytyy tietoa päihdekirjallisuudesta, ei pelkästään uskonnollista propagandaa.

        Ja siinäkin olet väärässä, lähes kaikki nimenomaan nauttivat alkoholia sen maun takia. Lisäksi tietenkin terveydelle hyödylliset asiat ja pieni piristäväkin on hyvä mielenvirkeydelle. Kirjoitit vain siitä murto-osasta alkoholinkäyttäjiä, joilla paha addiktio. Pieni prosentti käyttäjistä, mutta kaikki aina yleistetään pieneen ongelmatyhmään.

        Niettä meneppäs nyt käymään siellä A-klinikalla, jos tulevaisuudessa tarvitset oikeaa apua.


    • P Sukeltaja

      Tärkeintä olisi olla oma itsensä. Sanoa suoraan esimerkiksi "Olen huolissani alkoholin käytöstä. Siitä on tullut minulle ongelma ja nyt olen tehnyt päätöksen olla toistaiseksi ilman. Ehkä voit pyytää jotain toista henkilöä baariin seuraksi. Nähdään muualla jos haluat". Joskus on parempi vaikka menettää ystävänsä kuin olla seurassa, joka aiheuttaa ongelmia. Alkoholiongelma on yksi pahimpia ongelmia. On ajateltava enemmän omia tarpeita. Sinä et torju ystäviäsi ihmisenä, vaan ainoastaan tietynlaisten käytäytymisen. Ja senkin perustellusta syystä. Jos tämä ei sovi niin anna kaverien olla. Jos emme osaa sanoa ihmisille ei, niin tilanne ei muutu. Kun itselläkin on viinanhimoa, niin on senkin vuoksi jo hankalaa kieltäytyä.
      On hullua jos pitää tuntea syyllisyyttä tai kaverien menettämisen pelkoa siitä, ettei lähde juopottelemaan. Kuinka upeaa on herätä vapaapäivänä virkeänä ja hyvin nukkuneena, verattuna krapulaan ja valvottuun yöhön.

      • en kerro ; )

        "P Sukeltaja" moi. Hyvin kirjoitit.
        Ei juomista ole pakko menettää vaan siitä voi luopua. Mä olen kääntänyt asian niin ettei mun juomisongelma ole enään ongelma vaan haaste mukavampaan elämään päivä kerrallaan. Jossakin vaiheessa juomattomuus muuttui elämäntavaksi mitä juominen ennen oli.Asennemuutos tullut pikkuhiljaa.
        Enkä koe tämän tavan rajoittavan elämääni. Oli myös opettavaista huomata että ihmissuhteissa laatu korvaa määrän.
        Hyvää yötä kaikille joita palsta aidosti koskettaa.


    • "Reiska" -76

      Itse elin pitkään siten, että vasta humala oli normaali olotila. Kaikki muu oli riivausta. Vuosien vierittyä olin monta kertaa siinä tilanteessa, että join yötä päivää kunnes enää pystynyt. Kuukausien putki oli paras saavutukseni. Pahin siis. Mielenterveys oli todella tiukoilla samoin kuin fyysinenkin. Nyt reilu pari vuotta täysin kuivilla. Vaikeita päiviä on. Todella vaikeita. Joskus huomaan kaupassa tuijottavani kaljalaatikkoa. Jokainen päivä jonka vietän raittiina on kovaa työtä, mutta sen arvoista.

      • apua tarvin?

        Jokainen päivä jonka vietän raittiina on kovaa työtä, mutta sen arvoista.


        Hyvin on mennyt. Yritä jatkaa. Vaikuttaa siltä että olen onnistunut itsekin vähentämään alkoholinkäyttöä. Viimeksi juonut reilusti 26 huhtikuuta. Sen jälkeen olen ottanut kerran 3 olutta ja siihen se jäi. Kun on vähänaikaa ilman, niin viinanhimo ja baarit vain unohtuu. Ja kun muutamalle lähtee harvoin, niin pystyy paremmin kieltäytymään ottamasta lisää.Ainakin minä. Jokainen vapapäivä oli mulle kovaa työtä aluksi, mutta nyt kun on päästy alkuun, niin ei ole enää. Tämä on tietenkin yksilöllinen kokemus. Yritän myös keksiä kaikkea mielekästä tekemistä, jotta alkoholille ei jäisi tilaa elämässä. Olen todella väsynyt krapuloihin, en jaksa enää sairastaa niitä ja tuhlata arvokkaita vapaapäiviä. Viimekesä oli kostea, tästä ei todellakaan tule samanlaista.


      • janne 36 v.
        apua tarvin? kirjoitti:

        Jokainen päivä jonka vietän raittiina on kovaa työtä, mutta sen arvoista.


        Hyvin on mennyt. Yritä jatkaa. Vaikuttaa siltä että olen onnistunut itsekin vähentämään alkoholinkäyttöä. Viimeksi juonut reilusti 26 huhtikuuta. Sen jälkeen olen ottanut kerran 3 olutta ja siihen se jäi. Kun on vähänaikaa ilman, niin viinanhimo ja baarit vain unohtuu. Ja kun muutamalle lähtee harvoin, niin pystyy paremmin kieltäytymään ottamasta lisää.Ainakin minä. Jokainen vapapäivä oli mulle kovaa työtä aluksi, mutta nyt kun on päästy alkuun, niin ei ole enää. Tämä on tietenkin yksilöllinen kokemus. Yritän myös keksiä kaikkea mielekästä tekemistä, jotta alkoholille ei jäisi tilaa elämässä. Olen todella väsynyt krapuloihin, en jaksa enää sairastaa niitä ja tuhlata arvokkaita vapaapäiviä. Viimekesä oli kostea, tästä ei todellakaan tule samanlaista.

        minulla homma toimii toisinpäin ensimmäinen kuukausi on helppo olla juomatta mutta sitten alkaa olla vaikeaa aikuisiässä ennätykseni on 80 päivää raittiina kesällä 2010 .


    • Hei.

      Toistan tässä ylläpidon viestiä.

      "Alkoholipalstan rempseä meininki on toisinaan ollut ristiriidassa sen haittojen aiheuttamien elämäntilanteiden kanssa, tästä syystä teimme teille nyt erillisen alkoholismille ja näin ollen alkoholin käytön varjopuolille omistetun palstan."

      Tämä ketju menee ehdottomasti noihin varjopuoliin ja kun hoidoistakin mainitaan useassa viestissä niin sillä perusteella siirrän alkoholismi-palstalle.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe