Lapset hoitamaan vanhempiaan

Mummo-X

Niin se aina on ollut ennen toista maailmansotaa ja tätä "hyvinvointiyhteiskuntaa" Nyt vaan on yleistynyt tämä kotkotus hoivakodeista ja ruskeaihoisista hoitajista pyyhkimässä persettä! Ennen vanhaan isovanhemmat olivat osa perhettä, vaan ei enää. Onneksi trendi on nyt palaamassa takaisin

http://www.hs.fi/elama/Tyttärensä luona asuva 89-vuotias En haluaisi olla vaivaksi/a1397631085349

38

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miehet vanhuksia hoi

      No mites lapsettomat vanhukset sitten? Lapsettomia ihmisiä on yhä enemmän länsimaissa, syystä tai toisesta. Kukas heidät hoitaa, jos ei julkinen sektori ja jos ei ole rahaa palkata hoitajaa? Enkä mä ainakaan suostu hoitamaan vanhempiani, kun kaikki aika menee lasteni elättämiseen ja hoitamiseen. Sitten jos saan saman rahan ilman palkkatyössä käyntiä, suostun kyllä. Ain't gonna happen. Plus että vanhustenhoitoon pitää sitten pakottaa yhtä lailla miehet.

      • Palu tulevaisuuteen

        Jatkossa lapset tai muu suku paonostetaan hoitamaan vanhukset sillä tavoin et julkinen sektori jollain lailla hoitaa, mutta joko hoito on säilömistä tai sitten vanhus kustantaa itse paremnna hoidon. Omaiset sitten jättävät hoitamatta ja osallistumatta hoitoon jos kehtaavat.


    • A.J.

      Vanhukset kuuluu vanhainkotiin eikä pilaamaan nuorten ihmisten elämää kalman ja paskan hajullaan. Sitä vartenhan ne vanhainkodit on rakennettu.

      • Paluu tulevaisuuteen

        Vanhainkodit lopetetaan ja muutetaan avohoidoksi. Tulee kunnalle halvemmaksi ja vanhukselle itseleen kalliimmaksi.


      • Tyhjyys kumisee

        Mikä tai mitä arvoa on nuoruudella, jos se kolisee tyhjyyttään? Ja varsinkaan, jos nuoren (?) tekstistä nousee paljon pahempia asioita kuin kalma ja pashka.


      • kommentti...

        Hakeudu hoitoon, nimimerkki "A. J."...


    • JonesHenry
      • Menisi pois

        Sinä voisit pitää huolen vain omasta eutanasiastasi etkä kopolla kourin olla toisten elämää loprettamassa ällötys!


      • Jo vihdoinkin
        Menisi pois kirjoitti:

        Sinä voisit pitää huolen vain omasta eutanasiastasi etkä kopolla kourin olla toisten elämää loprettamassa ällötys!

        Väärin. Eutanasia on todellakin aihe, josta pitäisi oikeasti, rohkeasti ja vakavasti ruveta puhumaan.


      • Menis pois
        Jo vihdoinkin kirjoitti:

        Väärin. Eutanasia on todellakin aihe, josta pitäisi oikeasti, rohkeasti ja vakavasti ruveta puhumaan.

        Juu jokainen omasta eutanasiastaan.


      • Odottavan aika pitkä
        Menis pois kirjoitti:

        Juu jokainen omasta eutanasiastaan.

        Yeap, no. siitä se lähtee. Kukaan järkevä immeinen ei halua kärsiä viimeisiä aikojaan sekä ruumiillisissa että henkisissä (jos vielä ymmärtää) tuskissaan siksi, että lupaa armahdukseen ei ole.


    • juopot hoitoon

      kyllähän sitä hoitas jos ei näsäviisaat juopot sotkis kaiken,ei vaan jaksa kun oma terveys jo vaarassa

    • Huokaus ja vanhuus

      Joo voihan yhteiskunta siis _painostaa_ hoitamaan vanhukset itse, mutta millä ajalla se pitäis tehdä? En voi jättää tekemättä palkkatyötäni (työpvä matkoineen 10 tuntia) enkä elättämättä/hoitamatta alakouluikäisiä lapsiani, jotka menevät vanhusten edelle joka tapauksessa. Vai meinaatteko, että heti kun lapsenlapset pääsee itse vaipoista, niiden pitäis alkaa hoitaa isovanhempien vaippoja...

      "En halua olla vaivaksi", joo joo. Eipä tietenkään, mutta kun olet.

    • Kukaan meistä ei oikeasti tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu, mutta sen me kaikki tiedämme, että jokainen vanhenee.
      Ilkeät sanat eivät ainakaan tilannetta paranna, sillä saadaan vain riitaa aikaan.
      Niinhän se on, että yksi äiti hoitaa kymmenen lasta, mutta kymmenen lasta ei pysty hoitamaan yhtä äitiä.
      Jos nuorena ei kuole, niin niinhän se menee, että itse kukin on ensin vauva sitten leikki-ikäinen sitten nuoruusikäinen sitten keski-ikäinen ja lopulta vanha.
      Jokainen vanhusten haukkuja voi olla itse jonain päivänä avun tarvitsija, vaikkei olisi edes vanha.

    • ei ole pakko!

      kenenkää ei ole pakko alkaa hoitamaan ketään jos ei siihen kykene, tuskin on vanhuksen parhaaksi jos vastentahtoinen hoitaa häntä

      • saa kieltäytyä

        Noin se menee. Aivan kuin omaishoitajen kohdallakin. Jos lähiomainen kieltäytyy ottamasta omaistaan kotiin niin minkäs viranomaiset sille voi.
        Moni ei ala omaishoitajaksi puolisolleen tai lapselleen vaikka aika moni on alkanut ja vielä ilman mitään korvausta.


      • aha?
        saa kieltäytyä kirjoitti:

        Noin se menee. Aivan kuin omaishoitajen kohdallakin. Jos lähiomainen kieltäytyy ottamasta omaistaan kotiin niin minkäs viranomaiset sille voi.
        Moni ei ala omaishoitajaksi puolisolleen tai lapselleen vaikka aika moni on alkanut ja vielä ilman mitään korvausta.

        Minkäs tyyppisiä vanhuksia sinusta pitäisi omaisten "ottaa kotiinsa", kenties vaativahoitoisia dementikoitako, ja entäs jos vanhuksella vaikkapa on oma koti: Onkos sellainen miten ihmisarvoista, että raahata vanha ihminen omasta rakkaasta kodistaan toisen nurkkiin, kun kyllä muistisairaillakin vielä on kyky kokea esimerkiksi nöyryytyksen tunteita, joita varmasti aiheuttaisi muistisairaalle ihmiselle toisen kodissa asuminen elämän viimeiset vuodet? Kyllä se vaan niin on, että ainakin vakavasti muistisairaiden ikäihmisten osalta omasta kodista jos muutto jonnekin muualle olisi, niin sitten ympärivuorokautisen valvonnan vanhainkotiin, jos etiikka ja yhteiskunnallinen välittäminen tässä maassa on missään kunnossa.


        Kummastelen tätä nykyistä vanhusten omaisten syyllistämismentaliteettia ihan todella. Iät ja ajat ovat omaiset hoitaneet vanhuksensa pääosin itse, kuvitteletteko te, että muka tää yhteiskunta mitenkään pyörisi ja että ikäihmisillä olisi edes säälliset olot, jollei valtavan suuret määrät ikäihmisten omaisia meteliä vaivannäöstään pitämättä ihan normaalisti huolehtisi niistä ikäihmisistään, jotka eivät itsenäisesti pärjää? Se sitten taas ei ole sivistysvaltiossa mikään kummallinen toive, että edes siihen lääkinnälliseen puoleen saisivat omaiset apua yhteiskunnalta monisairaiden hyvin iäkkäidensä hoitamisessa. Kun ei me kaikki voida tässä alkaa kouluttautua lääkäreiksi tai sairaanhoitajiksi.


        Minä ainakin ymmärrän oikein hyvin, jos vaikkapa joku ihminen ei halua monisairasta ja paljon lääkitystä tarvitsevaa esimerkiksi muistisairasta läheistään asumaan omaan kotiinsa, eikä se ole mitään ikäihmisistä välittämisen puutetta, vaan ihan realismia, että se kuuluu koulutetun sairaanhoitoalan ammattihenkilöstön tehtäviin hoitaa esimerkiksi sellaisia ihmisiä, jotka vaikkapa karkailevat, jotka eivät enää tiedä missä ovat tai tiedä edes välttämättä omaa nimeään ja jotka ovat aggressiivisia tai epäluuloisia. Etenkin niissä tapauksissa ymmärrän, jos omaishoitajat itsekin ovat iäkkäitä. Sairaimpia juttuja mitä julkisuudesta olen lukenut ovat olleet esimerkiksi tarinat siitä, että joku 90-vuotias toimii kokopäiväisenä omaishoitajana jollekin vielä sairaammalle siten että hoidettava asuu vanhuksen kotona, tai muut vastaavat tapaukset.


        Mitä minä olen eräänkin hyvin iäkkään muistisairaaksi todetun ihmisen kanssa jutellut, niin olen aivan uupunut jo puolen tunnin keskustelemisesta hänen kanssaan, vaikka se ihminen rakas minulle onkin. Kyseinen ihminen on epäluuloinen, saattaa yhtäkkiä käyttäytyä hyvin aggressiivisesti tai vaihtoehtoisesti elää jossakin ihan toisessa maailmassa ja luulla olevansa esimerkiksi lapsi, kyseinen pompottaa lähipiiriään, osaa hakea huomiota ja manipuloida huutamalla aggressiivisesti puhelimeen, että olisi jokin hätä - siis silloin kuin vielä osasi sen yhden puhelinnumeron eli omaishoitajiensa puhelinnumeron, mutta kun menee käymään, hän istuu täysin rauhallisesti sohvalla. En uskalla edes kuvitella, millaista lähiomaisille olisi asua hänen kanssaan, kun heillä koko aikansa muutenkin menee kyseisen ikäihmisen asioiden kanssa ja tosiaan tukisukkia iäkkäät laukkaavat hakemasta monienkymmenien kilometrien päästä ja muuta... Ihan arkista kotihoitajien soittelua, katsokaas. Siitä taakastaan eivät kuitenkaan valita, koska ikäihminen on rakas.


        Ei naurata, kun miettii, että millainen vanhuus itseä joskus odottaa, kun asenteet ovat sitä mitä nykyisin ovat. Minun ikäpolveni tuskin edes pääsee koskaan eläkkeelle, jos edes missään vaiheessa saa vakituisen työn. Siitä huolimatta katson törkeäksi, että jopa ikäihmisiä vaaditaan alkamaan vielä paljon iäkkäämpien omaishoitajiksi, "ottamalla vanhuksia kotiinsa". Omaishoitaja voi olla korkeintaa sellainen, joka on niin varakas, että pystyy palkkaamaan muuta kotiapua vahdittavalleen, tai sitten ihminen joka itse jättää esimerkiksi lapset tekemättä sen takia, että voi hoitaa iäkkäitä läheisiään.


        Helppoa se varmaan monelle joku herttainen pullaa paistava ikäihminen olisikin ottaa kotiinsa asumaan, jos olisi vain rittävän iso kämppä, mutta eri asia se on vakavasti sairaiden - erit. esimeriksi muistisairaiden kohdalla se asia.


    • ei voi verrata

      Kymmenen lasta voi olla jo itsekkin sairaita ja vanhuksia, sillä satavuotiaita on jo paljon,kyllä äiti nuorena jaksaa lapsia hoitaa, mutta jaksaako lapsi vanhuksena hoitaa?

    • Käytä laskinta

      Ei kun mä siis ihmettelen sitä, että MITEN hoidetaan vanhus ja samalla käydään palkkatyössä elättäen lapsia?? Ihan yksinkertainen kysymys. Ennen sotia oli naiset kotiäitejä ja hoitivat vanhukset siinä sivussa. Jos te osaatte kääntää aikaa taaksepäin ja jotenkin mahdollistaa uudelleen kotiäitiyhteiskunnan, niin kyllähän ne vanhukset sitten hoituu. Mutta äitejä vaaditaan jo kesken vauvalomiakin töihin tuottavaan veronmaksuun, niin miten he voisivat sen kaiken päälle vielä vanhuksetkin hoitaa (omat vanhempansa ja miehensä vanhemmat, kuten ennen oli tapana, että miniä hoitaa). Kerropa se, kissamummo.

    • Eipä sellaista kukaan tule vaatimaan. Koko asiasta on tehty ihan kummallinen ihmisten puheissa.
      Tarkoitus lienee se, että kenelle olisi mahdollista huolehtisivat enemmän vanhemmistaan.
      Kyllä varmasti tulevaisuudessakin yhteiskunta huolehtii niistä, jotka hoitoa tarvitsevat, eikä muuta mahdollisuutta ole.
      En usko, että ketään omaishoitajaksi pakotetaan.
      Suututtaa vaan tuollainen asia, että vanha on vain vaivaksi.
      Kun itse olet vanha, senkö haluaisit kuulla.

    • Faktat tunnustettava

      Jaa-a, kyllä yhteiskunta aika lailla tuntuu vetävän minimiin sitä huolenpitoa. Tavoitteena on tietysti, että nekin työikäiset hoitavat omat vanhuksensa, jotka eivät siihen pysty, koska vaihtoehto on niin huono ja vanhukset käyvät sääliksi. Tiedän omaishoitotilanteista, joissa hoitava puoliso sairastuu ja jopa kuolee ennen hoidettavaansa. Nuoret omaishoitajat eivät ehkä kuole ihan niin helposti, mutta voivat menettää mielenterveytensä siinä määrin että kohtelevat kaltoin hoidettavaa. Enkä usko että on erityisen harvinaista edes. Kyllä se vaan fakta on, että vanhuksena olet ihan samalla tavalla työikäisten armoilla kuin lapsenakin.

    • Mielestäni keskusteltaessa pitäisi pitää mielessä, että me olemme kukin vuorollaan lapsia, vanhuksia ja siltä väliltä.

    • En silti hoida

      Kaikista ei tule ikinä aikuisia eikä varsinkaan vanhuksia. Eikä historian aikana ole ikinä ihmiset eläneet näin pitkään vanhana muiden hoidettavina. Kun yhtälössä on tämä sekä naisten työssäkäynti (se on enimmäkseen pakkorako eikä millään tavalla oma valinta), niin vot. Kun naisethan ne vanhukset ennen hoiti, eikä vanhukset olleet vanhuksia niin pitkään kuin nykyään ovat. Joku proffa puhuikin, että elinikä on kyllä pidentynyt mutta loppupäässä elämänlaatu on yhtä pitempään myöskin niin sun näin.

    • Aiiivosairaudet ei k

      Meiltä vaadittais nyt, että hoidetaan dementikko/aivoinfarktivanhempamme tuossa iltapuhteina palkkatyön ja lastenhoidon ohessa :D. Vaikka on jo tiedossa, että omassa vanhuudessamme kaikki eläke- tms. turva on jo poissa. Siinä vaiheessa korostuu sitten lapsien ensisijaisuus. Eli jos vanhustenhoito haittaa lapsien hoitoa niin sitten vanhukset jätetään. Itse ainakin tulen huolehtimaan aikanaan, että lapsilleni ei tule minusta taakkaa, vaan pystyvät panostamaan kaikki resurssinsa lapsenlapsiin. Ehkä pystyn jättämään heille jotakin pientä avuksi.

    • 20ssä vuodessa maailman meno saattaa keikahtaa miten vaan.
      Lieneekö syytä niin kamasti murehtia asioita, joita ei välttämättä koskaan tapahdu.

    • Ei huvita synnyttää

      Joo no mulla on 30 vuotta vielä siihen. Ehtii tosiaan tapahtua, jos nyt ton naapurin miehen touhuja kattelee... mutta sitä ei varmaan kukaan kiistä, että hyvin todennäköisesti syntyvyys vähenee entisestään ja sitä kautta vanhusten suhteellinen määrä lisääntyy (täällä Euroopassa). Siihen on monia syitä, jotka eivät kaikki poistu yhtäkkiä.

    • Niin se vaan on, että, jos syntyy paljon lapsia yhteen ikäluokkaan, on 65-80 vuoden kuluttua myös paljon vanhuksia.
      Kun syntyy vähän lapsia, on tulevaisuudessa vähän vanhuksiakin.
      Jos lapsia ei synny ollenkaan, kuollaan sukupuuttoon.
      Eikä tähän edes tarvi laskinta.

      • Laskupää toimii

        Niin, ja kun on iso joukko vanhuksia ja pieni joukko nuoria, niin sitten vanhukset jää vähemmälle hoivalle tai ilman hoivaa. Eikä tarvii laskinta. Jos nuorten työssäkäyvien kaikki rahat ja aika menee vanhustenhuoltoon, niin eihän tänne kukaan jää asumaan siinä vaihessa saatikka perustamaan perhettä. Nuoret vanhemmat eivät tule ikinä jättämään lapsiaan hoidotta sen takia, että pitää vanhuksia hoitaa.


      • Laskupää toimii kirjoitti:

        Niin, ja kun on iso joukko vanhuksia ja pieni joukko nuoria, niin sitten vanhukset jää vähemmälle hoivalle tai ilman hoivaa. Eikä tarvii laskinta. Jos nuorten työssäkäyvien kaikki rahat ja aika menee vanhustenhuoltoon, niin eihän tänne kukaan jää asumaan siinä vaihessa saatikka perustamaan perhettä. Nuoret vanhemmat eivät tule ikinä jättämään lapsiaan hoidotta sen takia, että pitää vanhuksia hoitaa.

        Ei kukaan varmasti ole sellaista systeemiä luomassa, että lapset jäisivät hoidotta. Kaikkein vähiten sitä haluaisivat mummot ja vaarit.
        Mistä kummasta nyt tälläinen käsitys on vallan saanut, että lapset ja vanhukset laitettaisiin vastakkain.
        Rahaa tässä maassa on kyllä, siitä se ei ole kiinni. Vaan siitä mihin ne rahat kohdennetaan.
        Myös eläkerahastot ovat hyvin varoissaan.
        Suurten ikäluokkien lapset, ovat ensimmäinen sukupolvi joka perinnöt ovat suuremmat, kuin milloinkaan ennen.
        Nyt pohjustetaan sitä, että nekin varat saataisiin yleiseen levitykseen
        ympäri maailmaa ja paikattaisiin huonoa politiikkaa.


    • Rahat ei riitä kaiki

      No niinpä, siitähän se on juurikin kiinni, että kohdennetaanko se vähäinen sosiaali-/terveyspuolen fyrkka lapsiin vai vanhuksiin :D. Kun ei siitä kaikille haluaville riitä. Etenkään, kun veronmaksajien joukko hupenee koko ajan.

      • aha,..

        No siinä on asia sitten niin, että ne lapsia omaavat menee vaan kiltisti töihin ja itse tienaa lapsilleen töissä käymällä normaalisti rahat, ettei Suomen yhteiskunnan niiden etuuksia tarvitse veroja maksaneiden vanhusten palveluihin tarkoitetuista rahoista ottaa... Mietin kuuumeisesti, että miten voisin ilmoittaa tän oko foorumin laittomaksi. Kun en ole juristi, en niistä pykälistä tiedä, mutta tässä on nyt jo kuukausitolkulla tässäkin keskusteluketjussa ollut julkisesti ihan kenen tahansa luettavana jonkun häiriintyneen kommentti, jossa puhuu väkivaltaisesti vanhuksista sanoilla, joita en voi edes toistaa tai lainata tekstiä omaan tekstiini, etten itse syyllisty rikokseen, mikä kertoo siitä, että tää kyseinen foorumi Suomi24 ei yhtään valvo, että mitä sisältöä näillä palstoilla on. Ihan varmasti ovat kirjoittajat ja palstoja selanneet tehneet poistopyyntöjä asiattomista viesteistä, täältä vain ei havaitusti poistateta yhtään mitään.



        Ja läskiperseet lähiöämmät ja lähiöukot nyt v*ttu valvomaan vähän, että mitä teidän jälkikasvunne internetissä kirjoittelee, vaikka olisittekin pykännyt kakaraa, heti kun kakskymmentä vuotta tuli mittariin tai jopa sitä ennen jotkut:O ja vaikka ei olisi aikaa... En usko, että täällä ainakaan yli kolmikymppiset kirjoittelisi halveksuvasti vanhusväestöstä. Inhoan ihan aidosti kasvattamattomia nuoria, en ole lapsuuttani missään lähiössä elänyt, mutta nyt kun olen joutunut sattuneesta syystä asumaan lähiössä - onneksi pääsen täältä kohta pois muuttamaan, niin olen huomannut, että sosiaalinen huono-osaisuus ihan oikeasti näkyy ja oikeasti alempien sosiaaliluokkkien tyypeillä on huonommat käytöstavat. Ne eivät avaa esimerkiksi ovia vanhuksille rollaattoreiden kanssa, vaikka näkisivät että joku huonosti liikkuva ihminen ei itse pääse kulkemaan, mässäävät purkkaa ja seisoskelevat toimettomina jossakin v*tun ruokakauppojen edessä, tuijottavat epäkohteliaaasti ja tulevat röyhkeästi jopa puhumaan tuntemattomille kaduilla ei- sosiaalisissa arkitilanteissa, yleensä pyytäen euroa tai tupakkaa. Mä en jaksa sellaisia... Ja vaikkei mulla maahanmuuttajiakaan vastaan mitään ole, niin ainakin täällä ne on monet paljon röyhkeämpiä naisia kohtaan, kuin keskiverrtosuomalaista kulttuuria tuntevat: aikuisrt ukot odottavat pikemminkin, että naisen pitäisi avata heille ovi, kuin että itse pitäisivät ovea sen verran auki, ettei se paiskaudu takana tulevan naamalle. Änkeävät kaikkiin edullisten vuokra-asuntojen paikkoihin, vaikkeivat kaikki edes olisi kirjoilla missään oppilaitoksessa...


        Voin kertoa, että tavallisella suomalaisella on ihan ilo maksaa veroja niiden lapsiperheiden hyväksi pienistäkin tuloistaan, jotka itse käyvät töissä ja jotka myös maksavat veroja Suomeen, mutta ainakaan lapsetonta ei kiinnosta velvoite käydä töissä ja alkaa maksaa maalle Suomi veroja jos se tarkoittaa huonoa vanhustelhoitoa ja joidenkin viiden kersan kanssa ( kaikki tehtynä kotihoitotukien maksimoimisvuosien mukaan...) paarustavia röökit suupielissä kulkevia kiroilevia lökäpöksyämmiä ja niiden lapsia, joita näkee eräässäkin nimeltä mainitsemattomassa lähiössä paljon, missä minä asun. Ja jos ja mikäli jokin mielipuolinen raivo sinulla herää lukemastasi tässä, niin muistutan, että tänne ei kirjoita vanhukset: yli viiskymppiset eivät ole missään vastuussa siitä, että millä tolalla tämän foorumin Suomi24- palstat ovat.

        Laittaa vihaksi nää palstat, tämä Suomi24.


      • Voe voe...
        aha,.. kirjoitti:

        No siinä on asia sitten niin, että ne lapsia omaavat menee vaan kiltisti töihin ja itse tienaa lapsilleen töissä käymällä normaalisti rahat, ettei Suomen yhteiskunnan niiden etuuksia tarvitse veroja maksaneiden vanhusten palveluihin tarkoitetuista rahoista ottaa... Mietin kuuumeisesti, että miten voisin ilmoittaa tän oko foorumin laittomaksi. Kun en ole juristi, en niistä pykälistä tiedä, mutta tässä on nyt jo kuukausitolkulla tässäkin keskusteluketjussa ollut julkisesti ihan kenen tahansa luettavana jonkun häiriintyneen kommentti, jossa puhuu väkivaltaisesti vanhuksista sanoilla, joita en voi edes toistaa tai lainata tekstiä omaan tekstiini, etten itse syyllisty rikokseen, mikä kertoo siitä, että tää kyseinen foorumi Suomi24 ei yhtään valvo, että mitä sisältöä näillä palstoilla on. Ihan varmasti ovat kirjoittajat ja palstoja selanneet tehneet poistopyyntöjä asiattomista viesteistä, täältä vain ei havaitusti poistateta yhtään mitään.



        Ja läskiperseet lähiöämmät ja lähiöukot nyt v*ttu valvomaan vähän, että mitä teidän jälkikasvunne internetissä kirjoittelee, vaikka olisittekin pykännyt kakaraa, heti kun kakskymmentä vuotta tuli mittariin tai jopa sitä ennen jotkut:O ja vaikka ei olisi aikaa... En usko, että täällä ainakaan yli kolmikymppiset kirjoittelisi halveksuvasti vanhusväestöstä. Inhoan ihan aidosti kasvattamattomia nuoria, en ole lapsuuttani missään lähiössä elänyt, mutta nyt kun olen joutunut sattuneesta syystä asumaan lähiössä - onneksi pääsen täältä kohta pois muuttamaan, niin olen huomannut, että sosiaalinen huono-osaisuus ihan oikeasti näkyy ja oikeasti alempien sosiaaliluokkkien tyypeillä on huonommat käytöstavat. Ne eivät avaa esimerkiksi ovia vanhuksille rollaattoreiden kanssa, vaikka näkisivät että joku huonosti liikkuva ihminen ei itse pääse kulkemaan, mässäävät purkkaa ja seisoskelevat toimettomina jossakin v*tun ruokakauppojen edessä, tuijottavat epäkohteliaaasti ja tulevat röyhkeästi jopa puhumaan tuntemattomille kaduilla ei- sosiaalisissa arkitilanteissa, yleensä pyytäen euroa tai tupakkaa. Mä en jaksa sellaisia... Ja vaikkei mulla maahanmuuttajiakaan vastaan mitään ole, niin ainakin täällä ne on monet paljon röyhkeämpiä naisia kohtaan, kuin keskiverrtosuomalaista kulttuuria tuntevat: aikuisrt ukot odottavat pikemminkin, että naisen pitäisi avata heille ovi, kuin että itse pitäisivät ovea sen verran auki, ettei se paiskaudu takana tulevan naamalle. Änkeävät kaikkiin edullisten vuokra-asuntojen paikkoihin, vaikkeivat kaikki edes olisi kirjoilla missään oppilaitoksessa...


        Voin kertoa, että tavallisella suomalaisella on ihan ilo maksaa veroja niiden lapsiperheiden hyväksi pienistäkin tuloistaan, jotka itse käyvät töissä ja jotka myös maksavat veroja Suomeen, mutta ainakaan lapsetonta ei kiinnosta velvoite käydä töissä ja alkaa maksaa maalle Suomi veroja jos se tarkoittaa huonoa vanhustelhoitoa ja joidenkin viiden kersan kanssa ( kaikki tehtynä kotihoitotukien maksimoimisvuosien mukaan...) paarustavia röökit suupielissä kulkevia kiroilevia lökäpöksyämmiä ja niiden lapsia, joita näkee eräässäkin nimeltä mainitsemattomassa lähiössä paljon, missä minä asun. Ja jos ja mikäli jokin mielipuolinen raivo sinulla herää lukemastasi tässä, niin muistutan, että tänne ei kirjoita vanhukset: yli viiskymppiset eivät ole missään vastuussa siitä, että millä tolalla tämän foorumin Suomi24- palstat ovat.

        Laittaa vihaksi nää palstat, tämä Suomi24.

        Lapsiin pitää kohdentaa yhteiskunnan rahoja, vaikka vanhemmat tekis kahta työtä ;). Ne tarvii koulun esimerkiksi., vai haluatko, että vain rikkaiden lapset pääsevät kouluun. Lapsettomat ei tietenkään halua maksaa mitään lapsista eivätkä joudukaan, koska he voivat kuvitella juuri niiden omien verorahojen menevän vanhuksiin. Tai sitten heittäytyä itse ihan piruuttaan sossutapaukseksi :D... silloinhan työssäkäyvät perheelliset ja perheettömät joutuvat maksamaan heidän toimeentulotukensa, eläkkeensä yms. Oli melko sekava tuo edellä oleva teksti, anteeksi vaan! En ´saa selvää, mitä tai ketä tässä nyt eniten vihataan. Älä anna vihalle valtaa, ettei käy niinkun Saarisen puukottajalle, että menee "överiksi".


      • aha,
        Voe voe... kirjoitti:

        Lapsiin pitää kohdentaa yhteiskunnan rahoja, vaikka vanhemmat tekis kahta työtä ;). Ne tarvii koulun esimerkiksi., vai haluatko, että vain rikkaiden lapset pääsevät kouluun. Lapsettomat ei tietenkään halua maksaa mitään lapsista eivätkä joudukaan, koska he voivat kuvitella juuri niiden omien verorahojen menevän vanhuksiin. Tai sitten heittäytyä itse ihan piruuttaan sossutapaukseksi :D... silloinhan työssäkäyvät perheelliset ja perheettömät joutuvat maksamaan heidän toimeentulotukensa, eläkkeensä yms. Oli melko sekava tuo edellä oleva teksti, anteeksi vaan! En ´saa selvää, mitä tai ketä tässä nyt eniten vihataan. Älä anna vihalle valtaa, ettei käy niinkun Saarisen puukottajalle, että menee "överiksi".

        Nettikiusaaja siinä osaa kyllä sekavaksi ihan normaalia tekstiä Suomi24-palstalla haukkua, mutta jos sun nimelläsi pitäisi minua haukkua, siten että sinä ja minä esiintyisimme molemmat ihan omilla lärvivärkeillämme, niin mitäs veikkkat, että riittäisikö pokkasi samanlaiseen julkiseen kiusaamiseen, kuin mitä harjoitat täällä Suomi24:ssa nyhverösti ja ylimielisesti nimettömyyden takaa minua ja muita viattomia kohtaan? Katsos kun todellisessa maailmassa se jota pidettäisiin rienaajana olisit sinä ja todellisuus on hieman muuta, kuin mitä te nettikiusaajat internetissä väitätte.


        Tuo on muuten paha kunnianloukkaus, mitä tarkoitat kommentillasi Saarisen puukottajasta, tarkoitat varmaankin Esa Saarista? Tarkentanet uhkaustasi? Sen verran pitää pokkaa olla, kun anonyymiuden takaa minua viatonta kiusaat, siten etten tiedä kuka olet.


        Mitä muuten kenenkään talousasiat kuuluvat tänne? Eivät mitenkään. Terkuin mä joka en ole Facebookin jäsen. Enkä myöskään Suomi24:ssa rekisteröityneellä nimimerkillä, enkä missään netin julkisessa tai yksityisessä yhteisössä.

        Minä en täällä vihaa ketään, mutta minua ilmeisesti vihataan, tai ainakin nettikiusataan. Onpas siitä aikaa, kun niin tyhmien ihmisten kanssa on minkäänsortin keskusteluun joutunut, että tuollaista yläastetason kiusaamista pitäisi sietää... Sen te nettikiusaajat kyllä osaatte, kiusata ja uhkailla. Olet säälittävä.


      • aha,
        Voe voe... kirjoitti:

        Lapsiin pitää kohdentaa yhteiskunnan rahoja, vaikka vanhemmat tekis kahta työtä ;). Ne tarvii koulun esimerkiksi., vai haluatko, että vain rikkaiden lapset pääsevät kouluun. Lapsettomat ei tietenkään halua maksaa mitään lapsista eivätkä joudukaan, koska he voivat kuvitella juuri niiden omien verorahojen menevän vanhuksiin. Tai sitten heittäytyä itse ihan piruuttaan sossutapaukseksi :D... silloinhan työssäkäyvät perheelliset ja perheettömät joutuvat maksamaan heidän toimeentulotukensa, eläkkeensä yms. Oli melko sekava tuo edellä oleva teksti, anteeksi vaan! En ´saa selvää, mitä tai ketä tässä nyt eniten vihataan. Älä anna vihalle valtaa, ettei käy niinkun Saarisen puukottajalle, että menee "överiksi".

        Ja vielä, nimimerkille "Voe, voe": Ettehän te nettikiusaajapölvästit muuten sitten sellaisia rikoksia ole menneet tekemään, että rekisteröisitte esimerkiksi Facebookiin ja kaltaistenne mulkkujen "kavereiksi" viattomia ihmisiä, jotka eivät edes sosiaalisissa medioissa ole, ettehän? Mä satun olemaan akateeminen ja hyvämaineinen ihminen, enkä suuremmin pidä siitä, että internetissä nettikiusaajat rinnastavat minut kiusaamisjutuissaan luonnetyypiltäni esimerkiksi psykopaatteihin. Tämä foorumi sitten taas on minulle tyystin tuntemattomien kirjoittajien kansoittama tämä Suomi24, eikä tietenkään niin typeriä ihmisiä tuntemistani löydykään, kuin mitä tänne keskimäärin kirjoittelee.


        Myönnä nyt vaan pois, että sinä se siinä vihaat ja jostakin sairaasta syystä varmaankin myös kadehdit minua. En minä sille mitään voi, että minä olen tavallisesta välittävästä perheestä, ja että siksi en ymmärrä juttuja mitä tässä Suomi24:ssa on. Ystävissäni on sekä lapsiperheellisiä, että lapsettomia, mutta internetissä minä en ihmisten asioista puhu. Enkä ole jäsen esimerkiksi missään Facebookissa, koska sinne saa kirjoittaa myös idiootit ja koska siellä voi kirjoittaa myös nimimerkillä, mistä syystä se ei ole - jos ei todellakaan ole tämäkään! - missään määrin luotettava foorumi.


        Jättäisitte kiusaamiseltanne rauhaan edes nämä Vanhustenhoito- aiheiset palstat. Varmaan teillä hörhöilyynne ja luulotteluunne ja väärien tietojen pöyrityttävän typerään levittelemiseenne löytyy muitakin ja keskinäisiä kanavia, että itseänne älykkäämmät saavat olla rauhassa.


        Kyllä todella mun kunniaa loukataan,kun minut rinnastetaan internetissä psykopaatteihin. Mitähän hulluja tänne kirjoittaa... Puheesi on rienausta. Ja mitä tulee lapsiperheisiin, niin varmaan sitten mun tuntemat lapsiperheelliset on vähän älykkäämpiä kuin te, kun kerran niistäkin kaikista tuntemistani ihmisistä kaikki ovat sitä mieltä, että jos lapsia hankkii, sitten kuuluu erityisesti myös käydä töissä, koska aivan absolut lasten hankkiminen ei ole ilmaista. Ja on lapsettomalla ihan täysi oikeus sanoa, että ei innosta yhteiskunta, missä vanhusväestöönkin jotkut täysin sivistymättömät kohdistaa vihaa, tai saatika sellaisten kersojen etuuksien maksaminen veroissa. Mitä tulee sosiaalipummeihin, minä ainakaan en koskaan ole sellainen ollut. Yhteiskunnassa on lait, millä perusteella kansalaisille kuuluu tietynlaiset tuet tai etuudet. Ja muuten on olemassa lait nettikirjoittelustakin: internetissä ei ole laissa sallittua esittää väärää tietoa. Jos olisit yhtään kouluja koskaan käynyt, sen tietäisit.


        Koulujen käyminen taas ei ole varallisuudesta kiinni. Kaikki vaan eivät ole niin penaalin terävimpiä kyniä, että selviyutyisivät esimerkiksi yliopistotason opinnoista, eikä se ole mitään vihaa "amiksia" kohtaan, ja sitten taaas peruskoulutasolla se kyllä näkyy, että millainen sivistyspohja lasten vanhemmilla on, siinä että miten lapset suhtautuu koulunkäymiseen.


        En mä halua, että vain rikkaiden lapset "pääsee kouluun", eikä Suomessa sellaista systeemia olekaan, vaan käsittääkseni peruskouluun pääsee ihan jokainen lapsi.


      • aha ja vielä..,
        Voe voe... kirjoitti:

        Lapsiin pitää kohdentaa yhteiskunnan rahoja, vaikka vanhemmat tekis kahta työtä ;). Ne tarvii koulun esimerkiksi., vai haluatko, että vain rikkaiden lapset pääsevät kouluun. Lapsettomat ei tietenkään halua maksaa mitään lapsista eivätkä joudukaan, koska he voivat kuvitella juuri niiden omien verorahojen menevän vanhuksiin. Tai sitten heittäytyä itse ihan piruuttaan sossutapaukseksi :D... silloinhan työssäkäyvät perheelliset ja perheettömät joutuvat maksamaan heidän toimeentulotukensa, eläkkeensä yms. Oli melko sekava tuo edellä oleva teksti, anteeksi vaan! En ´saa selvää, mitä tai ketä tässä nyt eniten vihataan. Älä anna vihalle valtaa, ettei käy niinkun Saarisen puukottajalle, että menee "överiksi".

        Ja vielä, "tarvii koulun", minkä koulun, ja mitä v*ttua tuo jorinasi liittyy tän palstan Vanhustenhoito- aiheeseen ja miksi ahdistelet minua? Väitätsä Suomi24- rienaaja minua joksikin muuksi mitä olen ja ketä sä oikeasti kiusaat, minua nimettömästi Suomi24-keskustelupalstalla tuntemattomille kirjoittavaa tavista ilmeisesti kyllä, mutta ketä muuta tai muita? Sellainen huomo vielä,että sä kirjoitat julkisesti, eli sinulla on pakko olla olemassa tieto, että kiusaat jotakin, kun kirjoittelet vaikka mulle mielikuvitus- ja keksittyä tarinaa julkisuudessa.


        Varmaan tää Suomi24 onkin ainoa paikka, missä kiitettävän äidinkielen arvosanan omaavien tekstit muuttuvat "sekaviksi" ja missä sellaisiin mielipiteisiin herjataan, joissa ei kiusata ketään. Muuualla kyullä minun kirjoituksiani on aina osattu lukea siten mitä niissä lukee, joten kertoo enemmän tänne kirjoittavista kuin minusta, että miten minua on kohdeltu näissä keskusteluissa.


    • ToniKuusela

      Kaameaa... mutta samalla myös realiteetti nykypäivän Suomesta!

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014033118170657_uu.shtml



      Useat lääkärit eivät yli 70-vuotiaita halua hoittakkaan. Kuulemma pelkkä menoeroä!

      http://www.suomenmaa.fi/etusivu/professori_rajoittaisi_hoitoa__70vuotiasta_ei_saa_terveeksi_6779997.html



      Aktiivisesta eutanasiasta ei silti haluta puhuta. Kuulemma mielummin hiljaa näännytetään pois "hoivalla" Näin ei kukaan voi saada syytettä, ja sairas vanhus kuivuneena korppuna tuottaa työtunteja yhteiskunnalle ja hoitajillle! Hiljaa "hoivataan" vanhus pois päiviltä, mikä monen asiantuntijan mukaan on tosiasiassa KIDUTUSTA!

      http://www.hs.fi/kotimaa/a1305596128938



      Onneksi on olemassa vaihtoehto! Käy tutustumassa täältä Echilon projektiin;

      http://jarikuusela.wordpress.com/2014/04/19/echilonxxx

    • haarniskanl

      Minun isäpappa on niin katkera ja ilkeä vanhus ettei häntä voi kukaan kestää kauan aikaa, omille lapsilleen pahin, vaikka kilttejä lapsia ovat. Pitääkö silloinkin hoitaa.

    • dhrimp

      Monet jo aikuiset ihmiset ovat kertoneet "siitä jostain syyllisyydestä ja kiitollisuudenvelasta" , sotasukupolvien lapsina, jos vanhemmat oli sodassa natsien puolella, piti nuorena mennä Israeliin kibbutseille raskaisiin maataloustöihin, ilmaista palkatonta työtä, monenmaalaisia nuoria, myös muslimeita työssä - matkailun sanotaan avartavan maailmankatsomusta - kansan kommunismia.
      Mun mielestä nuorilla perheillä pitäis olla oikeus omaan elämään - ei ole kivaa kuulla olevansa "vanha kyylä tai syylä - eikä ole edes hoitoalan koulutusta eikä useillakaan edes haluakaan toimia vanhushoitajina vaan oman ammattialansa töitä.
      Toka juttu että aika useatkin vanhemmat sanovat epäonnistuneensa lastenkasvatuksessa vrt, kun puhutaan myös menetetystä sukupolvesta l. kun ongelmia on siunaantunut yhteiskuntariesaksi asti.

      Näkemyseroja nuorten kanssa monenlaisia - kai sitä sanotaan vain sukupolvien kuiluiksi - elämää voielää vain elämällä - laatueroja pohtimatta.
      Lapsenlapset kuitenkin aika rakkaita monille vanhuksille vaikka omien lasten kanssa nujuamista riittäis pitkälle heidänkin aikuisikään.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe