Mooseksen laki

Nyt selvä vastaus

Pitääkö Mooseksen kirjojen lakeja noudattaa? Kyllä vai ei? Vai onko jollakin tieto siitä, miten ja miksi Jumalan sanasta saa poimia noudatettavakseen vain pieniä osia?

Minusta asia on joko/tai: Mooseksen lait ovat voimassa tai eivät ole. Eikä mitään sellaista, että osa niistä on voimassa ja osa ei.

46

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eivät ole, koska Mooses keksi ne aikanaan vain aavikkokansalle nimeltään israelilaiset.

    • Tässä vastaus

      Mooseksen lait eivät koske kristittyjä. Eivät miltään osin.

      • Anonyymi

        Ei kai kristittyjä koske mikään muukaan Jeesuksen sana..


    • Ilmeisesti sivistymätön ja raaka aavikkokansa tarvitsi jonkinlaisen pelotteen, ettei lähimmäisiä tapeta, raiskata, varasteta, ym. Se oli aikanaan eräänlainen rikoslaki seuraamuksineen.

      • katarakti

        hyvä, lappix!

        Sinäkin siis tunnustat, että joku pohtii ylikansallisella tasolla, milloin joku maanpäällinen kaipaa ohjeitä! Ettei vaan olisi luiskahtanut vahingossa uskontunnustus


    • 1234567...

      Kymmenenkäskyä sapatti mukaan lukien on voimassa Uudessakin liitossa, samoin Jumalan jaottelemat eläimet puhtaisiin ja saastaisiin eläimiin, ovat edelleenkin voimassa esim. sika ei kuuluu ruokiin.

      Mitä on kumottu: Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona, esikuvallisesti viittasivat Kristukseen, kuten eläinuhrit, ne kumoutuivat ristillä, niitä ei enää tarvita.
      Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.

      Jeesus sanoikin: En ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja, vaan täyttämään ne.

      • katarakti

        7654321!

        Paavali pilkkaa sapatteja ja juhlapyhiä kunnioittavia, ne ovat tulevan hyvän varjo! Jeesus julisti kaikki ruoat kelpaaviksi, ja itse Jumala puhui Pietarille : "älä kutsu epäpyhiksi sitä, minkä minä olen puhdistanut" Pietarille näytettiin eläimiä, joita Jahven laki kielsi syömästä.
        Mitä tekemistä sillä on asian kanssa, että Jeesus täytti lain vaatimukset? Se, ettei ihminen ole siihen koskaan pystynyt, eikä pysty! Hän teki sen puolestamme täyttäen näin lain.


      • siitä vaan

        Älä nyt viihti taaas alkaa tuota samaa jauhamista !

        Jos sinä haluat elää lakiliitossa niin elä sitten, mutta älä sitä enää vapaille tarjioile !


      • Kiitän 1234567. Lain täyttäminen tarkoitti sitä, että se oli saatettu loppuun, ja tilalle tuli kaksi uutta käskyä, jotka varmaan tiedätkin.


      • toinen niistä?
        lappix kirjoitti:

        Kiitän 1234567. Lain täyttäminen tarkoitti sitä, että se oli saatettu loppuun, ja tilalle tuli kaksi uutta käskyä, jotka varmaan tiedätkin.

        Rakasta homoa niin kuin itseäsi?


      • Anonyymi
        katarakti kirjoitti:

        7654321!

        Paavali pilkkaa sapatteja ja juhlapyhiä kunnioittavia, ne ovat tulevan hyvän varjo! Jeesus julisti kaikki ruoat kelpaaviksi, ja itse Jumala puhui Pietarille : "älä kutsu epäpyhiksi sitä, minkä minä olen puhdistanut" Pietarille näytettiin eläimiä, joita Jahven laki kielsi syömästä.
        Mitä tekemistä sillä on asian kanssa, että Jeesus täytti lain vaatimukset? Se, ettei ihminen ole siihen koskaan pystynyt, eikä pysty! Hän teki sen puolestamme täyttäen näin lain.

        Te ette edes tätäkään näkyä ymmärrä, saatikka sitten mitään muitakaan Raamatun kirjoituksia.

        1234567---


      • Anonyymi
        katarakti kirjoitti:

        7654321!

        Paavali pilkkaa sapatteja ja juhlapyhiä kunnioittavia, ne ovat tulevan hyvän varjo! Jeesus julisti kaikki ruoat kelpaaviksi, ja itse Jumala puhui Pietarille : "älä kutsu epäpyhiksi sitä, minkä minä olen puhdistanut" Pietarille näytettiin eläimiä, joita Jahven laki kielsi syömästä.
        Mitä tekemistä sillä on asian kanssa, että Jeesus täytti lain vaatimukset? Se, ettei ihminen ole siihen koskaan pystynyt, eikä pysty! Hän teki sen puolestamme täyttäen näin lain.

        " itse Jumala puhui Pietarille : "älä kutsu epäpyhiksi sitä, minkä minä olen puhdistanut" Pietarille näytettiin eläimiä, joita Jahven laki kielsi syömästä."

        On se kumma kun tuollaisia valheita pitää esittää ja hylätä se selitys, minkä itse Raamattu antaa noille jakeille. Siinä ei sanota, että Jumala antaa luvan syödä saastaisia eläimiä. Selitys itse kertoo, että kyseessä on vertaus, jossa evankeliumi tulee saarnata epäpyhinä pidetyille pakanoillekin, eikä vain juutalaisille.


    • paras vaihtoehto

      Suomen laki riittää.

    • Hyvästi, Mooses!

      Eli: Mooseksen lait eivät enää ole voimassa. Niiden perusteella ei siis enää voida alistaa naisia, homoseksuaaleja ja lapsia. Voimme selväsanaisesti siirtyä vihdoin eteenpäin pronssiajan patriarkaalisesta järjestelmästä, jota on levitetty ympäri maailman muka hyvänä ja toimivana ratkaisuna.

      • Anonyymi

        Raamattu ei ole sukupuolten tasa-arvon vastainen. Uskon, että Raamatun jumaluuden vahvistaminen on paljon hedelmällisempää sisällyttämällä Mooseksen laki kristilliseen maailmankatsomukseen, joka kattaa miesten ja naisten välisen tasa-arvon.


    • syntinensaapas

      Tä just keräsin pussillisen hyviä heittelykiviä ja meinasin ton naapurin horatsun niillä kivittää. No ei sitten.

      • päälaki

        Eläinsuojelulaki kieltää


      • Antakaa pyyhkeitä.
        päälaki kirjoitti:

        Eläinsuojelulaki kieltää

        Niin kieltääkin. 3Moos.17:7. Ja älkööt he enää uhratko uhreja metsänpeikoille, joitten jäljessä he haureudessa kulkevat. Tämä olkoon heille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen. Pitäiskö näihin Raamatun tarinoihin, itkeä vain nauraa?


    • Anonyymi

      Mielipide se on tuokin. Mutta maailma ei ole noin mustavalkoinen.

      Jos luet Raamattua ja OIKEASTI... ihan ajatuksella, niin voit ihan selkeästi huomata, että kolmisenkymmentä Mooseksen lakia on muuttunut; joko niihin on tehty lisäyksiä, poistoja tai ne ovat lakanneet olemasta.

      Ja jos vielä tarkemmin luet Raamattua, niin voit huomata, että vaikka useampia lakeja ei ole Raamatussa peruttu tai lakkautettu, niin ihan juutalaiset ovat lakanneet aikojen kuluessa noudattamatta niitä taikka niiden merkitys on muuttunut maailman historian aikana Raamatussa.

      Luepas Raamattusi uudestaan. Ehkäpä huomaat itsekin, ettei maailma ole niin mustavalkoinen.

      • Anonyymi

        Olet väärässä. Mooseksen laista ei ole kumottu tai muutettu yhtäkään lain käskyä.

        Laissa tosin on säädös, että Messiaan tultua ylipappeus siirtyy hänelle Juudan heimoon Aaronin heimolta. Se ei tarkoita lain muutosta vaan aiemmin kirjoitetun lain soveltamiskohdan muutosta, kun peruste on täyttynyt.

        Näitä asioita harva kristitty tajuaa, koska seurakunnissa ei juurikaan opeteta lakia ja jos opetetaan, niin yleensä väärin.

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:17-20)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Mooseksen laista ei ole kumottu tai muutettu yhtäkään lain käskyä.

        Laissa tosin on säädös, että Messiaan tultua ylipappeus siirtyy hänelle Juudan heimoon Aaronin heimolta. Se ei tarkoita lain muutosta vaan aiemmin kirjoitetun lain soveltamiskohdan muutosta, kun peruste on täyttynyt.

        Näitä asioita harva kristitty tajuaa, koska seurakunnissa ei juurikaan opeteta lakia ja jos opetetaan, niin yleensä väärin.

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:17-20)

        Näin voi vastata vain sellainen, joka ei tunne Vanhaa testamenttia. Lienet siis hellari?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Mooseksen laista ei ole kumottu tai muutettu yhtäkään lain käskyä.

        Laissa tosin on säädös, että Messiaan tultua ylipappeus siirtyy hänelle Juudan heimoon Aaronin heimolta. Se ei tarkoita lain muutosta vaan aiemmin kirjoitetun lain soveltamiskohdan muutosta, kun peruste on täyttynyt.

        Näitä asioita harva kristitty tajuaa, koska seurakunnissa ei juurikaan opeteta lakia ja jos opetetaan, niin yleensä väärin.

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:17-20)

        Raamatussa on noin 30 lakia, jotka muuttuvat merkittävästi. Otetaan tähän muutama esimerkki.

        Vanha testamentti: Kolme heprealaista orjaa koskevaa lakia 2.Moos. 21:1-6 orja vapautetaan 7 vuoden jälkeen paitsi naiset, vaimot ja lapset. 3.Moos. 25:40-46 riemuvuonna (49. vuosi) kaikki orjat vapautetaan perheineen. 5.Moos. 15:12-18 kaikki orjat, miehet, naiset, lapset vapautetaan seitsemän vuoden jälkeen

        Pääsiäinen Oletetaan, että olet pappi, jolta kysytään neuvoa kuinka pääsiäistä pitäisi viettää. Tämä on helppo juttu, ajattelet. Otat 2.Moos. 12:1-14; 21-28, 43-51 ja toteat, että tämä on annettu ikuiseksi määräykseksi Israelille: Teurastettiin lammas tai vuohi, veri siveltiin oven pihtipieliin, eläin kypsennettiin tulella, luita ei rikottu, mitään ei saanut syödä raakana tai keittää. Tällaisena useimmat pääsiäisen ajattelevat.

        Mutta 5.Moos. 16 kuvaa aivan toisenlaisen pääsiäisen. Edellinen oli kodissa, tämä pyhäkössä tai temppelissä. Lampaan lisäksi voidaan syödä nautaa. Ei mainintaa oven pihtipielistä, koska ei ovea, kun olet matkalla. Lihan saikin nyt keittää (mikä oli ankarasti kielletty edellisessä lain versiossa).

        Uusi testamentti: Nykyisin naiset saavat olla pää peittämättä. Nuoria leskiä otetaan seurakunnan kirjoihin. Naiset saavat opettaa. Riita-asioita ei tuoda enää seurakuntiin ratkaistavaksi. Enää ei opeteta, että olisi hyvä pysyä naimattomana.

        Kannattaa tutustua ihan itse siihen Raamattuun eikä vain toistella toisten keksimiä mantroja.


    • Anonyymi

      Jeesus puhui juutalaisille vielä vanhan liiton aikaan jolloin lakia piti noudattaa ja jolloin lait olivat voimassa. Jolloin sapatin rikkomisesta piti tappaa ja Jeesusta itseään vainottiin sapattirikkomusten takia. Ei silloin vielä ollut anteeksiantoa Kristuksen ylösnousemuksen kautta.

      Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen pakanoille annettiin vain pari välttämätöntä ohjetta mitä piti noudattaa. Muutoin luotettiin siihen että Kristuksen Henki ohjaa heitä rakkaudessa. Jeesus sanoi, että teidät tunnistaa minut opetuslapsikseni siitä, että rakastatte toisianne. Lain noudattamisesta hän ei puhunut mitään ja myöhemmin tuli ilmi, että rakkaus on lain täyttymys. Laista voi kiivailla miten paljon tahansa ja olla täysin rakkaudeton. Mutta rakkaudessa laki täytetään.

      • Anonyymi

        "Jeesus puhui juutalaisille vielä vanhan liiton aikaan jolloin lakia piti noudattaa ja jolloin lait olivat voimassa. "

        Jeesus oli uuden liiton lähettiläs, joka käski viemään evankeliumin kaikille kansoille ja käski myös opettaa heidät noudattamaan Mooseksen lakia. Jeesus opetti koko ajan uutta liittoa.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        "Jeesusta itseään vainottiin sapattirikkomusten takia."

        Olet väärässä. Jeesus ei rikkonut koskaan sapattia, mutta fariseukset arvostelivat Jeesusta heidän itsensä asettamien perinnäissääntöjen rikkomisesta. Jeesus oli kuitenkin oikeassa, koska jokaisen tulee noudattaa sapattia, kuten on opetettu laissa ja profeetoissa eikä fariseusten perinnäissääntöjen mukaan.

        "Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen pakanoille annettiin vain pari välttämätöntä ohjetta mitä piti noudattaa."

        Olet väärässä. Apostolien tekojen kirja ei vapauttanut pakanauskovia noudattamasta Mooseksen lakia. Olet ilmeisesti ymmärtänyt täysin väärin ko. luvun. Siinä oli kyse siitä, että pitääkö Kreikassa asuvien pakanauskovien ottaa ympärileikkaus, jotta he voivat pelastua. Laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita, joten apostolit eivät sitä heiltä vaatineet. Paavali oli kokouksessa läsnä ja hän tiesi, mitä siellä päätettiin. Sen takia Paavali vaati pakanauskovia noudattamaan kaikessa Mooseksen lakia armon menettämisen uhalla.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        "Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen pakanoille annettiin vain pari välttämätöntä ohjetta mitä piti noudattaa."

        Tämä on täyttä valhetta. Pakanat eivät saa varastaa, valehdella, murhata eikä rikkoa muutenkaan Mooseksen lakia.

        "Jeesus sanoi, että teidät tunnistaa minut opetuslapsikseni siitä, että rakastatte toisianne. Lain noudattamisesta hän ei puhunut mitään ja myöhemmin tuli ilmi, että rakkaus on lain täyttymys."

        Puhut valhetta. Jeesus käski rakastaa Jumalaa yli kaiken ja sen jälkeen lähimmäisiä. Evankeliumin mukaan Jumalan rakastetaan noudattamalla Mooseksen lakia. Jos joku ei noudata lakia, hän ei Jumala rakasta.

        1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

        Joh 15:10 Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.

        Jeesus myös käsi kaikkien noudattaa lakia. Joka sanoo, ettei pakanauskovien tarvitse noudattaa lakia, hän ei voi pelastua.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.


    • Anonyymi

      Miten Jeesus ei muka rikkonut sapattikäskyä jos kerran lakia piti noudattaa paremmin kuin mitä fariseukset ja kirjanoppineet tekevät. Silloinhan nimenomaan Jeesus rikkoi lakia kun hän noudatti sapattimääräyksiä huonommin kuin fariseukset ja Hänet haluttiin sen vuoksi tappaa.

      Kun poimitaan yksittäiset kohdat Raamatusta, niin saadaan aikaan oma näkemys, mutta jos katsotaan kokonaisuutta miten ihminen pelastuu, niin se ei tosiaankaan tule onnistumaan siten että pyrkii olemaan enemmän fariseus kuin mitä fariseus. Se on Jeesuksen herja fariseuksille, että tee kuten he sanoat, mutta älä kuten he tekevät. Jos se pitää paikkaansa, niin silloin mikään ei olisi muuttunut, vaan ihmisiä pitää tapaa sapatin vuoksi kuten Jeesukselle kävi.

      Kun Paavali toru seurakuntia synnin tekemisestä ja vääryydestä, ei hän missään viittaa lakiin, vaan siihen etteivät ole uskovia ja Kristuksen seuraajia, vaan sanoo että ovat jopa pakanoita pahempia. Tuomio ei perustu lakiin, vaan siihen, että he eivät vaella pyhyyden Hengessä ja totuudessa. Sen mukaan he eivät pelastu eikä suinkaan siksi että eivät noudata lakia.

      Mutta jos ihminen haluaa hullua uskonnollisuutta, joka vie helvettiin, niin hän voi yrittää lain kautta pelastua ja päivät miettiä sitä miten oikein voi elää lakia noudattamalla. Sillä jos syyllistyy yhteenkin lain kohtaan, niin on kaikkiin syyllinen.

      Joskin lainkiivailijatkin myöntävät sen että eivät voi lakia noudattaa ja tässä sitten ottavat aasinsillaksi Kristuksen. Että kun vain kovin yrittää, kun pitää lakia pyhänä, niin silloin Kristus hoittaa loput. Niin vain Raamattu ei asiaa esitä. Joka lakiin turvaa, se myös siihen hukkuu. Silloin ei ole pelastusta ja silloin Kristus on turhaan kuollut.

      Lain kiivailijan täytyy pystyä selittämään se miten onnistuu noudattamaan lakia siten että pääsee taivasten valtakuntaan. Siis Raamatun mukaan.

      • Anonyymi

        "Miten Jeesus ei muka rikkonut sapattikäskyä jos kerran lakia piti noudattaa paremmin kuin mitä fariseukset ja kirjanoppineet tekevät. "

        Sinä olet eksynyt, koska et osaa Raamattua.

        Kirjanoppineet ja fariseukset eivät noudattaneet lakia, mutta Jeesus noudatti. Sen takia lakia piti noudattaa heitä paremmin, koska lakia purkaneet fariseukset eivät lakia noudattaneet. Samalla tavalla nykyään moni luterilainen ja helluntailanein saarnaaja sanoo, ettei lakia tarvitse enää noudattaa, joten he eivät taivaaseen pelastu, eivätkä myöskään myöskään pelastu seurakunta, jos he eivät noudata lakia paremmin kuin opettajansa.

        Ap.t 7:53 Te saitte enkelien tuomana lain, mutta ette ole sitä noudattaneet."

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Paavali noudatti Mooseksen lakia sen jälkeen, kun hän oli tullut uskoon kristityksi.

        Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

        "Silloinhan nimenomaan Jeesus rikkoi lakia kun hän noudatti sapattimääräyksiä huonommin kuin fariseukset ja Hänet haluttiin sen vuoksi tappaa."

        Jeesus ei rikkonut sapattikäskyä ollenkaan.

        "Kun poimitaan yksittäiset kohdat Raamatusta, niin saadaan aikaan oma näkemys,"

        Minä en ole ottanut jakeita irti asiayhteydestä, mutta koska ko. jakeet ovat ristiriidassa sinun oppisi kanssa, niin se osoittaa, että oppisi on evankeliumin vastainen. Minun selitykseni eivät ole Raamatun vastaisia, kuten sinun ovat.

        "mutta jos katsotaan kokonaisuutta miten ihminen pelastuu,"

        Sinä et ymmärrä kokonaisuutta, eikä sinun opeillasi voi pelastua. Minä en myöskää opeta mitää farsiealaista oppia vaan evankeliumia.

        "Kun Paavali toru seurakuntia synnin tekemisestä ja vääryydestä, ei hän missään viittaa lakiin, vaan siihen etteivät ole uskovia ja Kristuksen seuraajia, vaan sanoo että ovat jopa pakanoita pahempia. Tuomio ei perustu lakiin"

        Sinä valehtelet. Paavali viittaa tuomion kohdalla nimenomaan Mooseksen lakiin, mitä hän vaati roomalaisia pakanoita noudattamaan. Laissa on tietenkin myös käsky uskoa Kristusta, joten sekin käsky tulee täyttää.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        "Joskin lainkiivailijatkin myöntävät sen että eivät voi lakia noudattaa ja tässä sitten ottavat aasinsillaksi Kristuksen."

        Olet taas väärässä. Paavali sanojen mukaan lain voi täyttää. Jos joku oli lainkiivailija, niin Jeesus ja Paavali vaativat lain noudattamista kummatkin ja kaikilta. Lain voi täyttää, kun tekee parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen. Helluntailaiset ja luterilaiset eivät ole tehneet parannusta laittomuudesta, joten he eivät saa Jeesukselta armoa eivätkä pelastu.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        5 Moos 30:14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten Jeesus ei muka rikkonut sapattikäskyä jos kerran lakia piti noudattaa paremmin kuin mitä fariseukset ja kirjanoppineet tekevät. "

        Sinä olet eksynyt, koska et osaa Raamattua.

        Kirjanoppineet ja fariseukset eivät noudattaneet lakia, mutta Jeesus noudatti. Sen takia lakia piti noudattaa heitä paremmin, koska lakia purkaneet fariseukset eivät lakia noudattaneet. Samalla tavalla nykyään moni luterilainen ja helluntailanein saarnaaja sanoo, ettei lakia tarvitse enää noudattaa, joten he eivät taivaaseen pelastu, eivätkä myöskään myöskään pelastu seurakunta, jos he eivät noudata lakia paremmin kuin opettajansa.

        Ap.t 7:53 Te saitte enkelien tuomana lain, mutta ette ole sitä noudattaneet."

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Paavali noudatti Mooseksen lakia sen jälkeen, kun hän oli tullut uskoon kristityksi.

        Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

        "Silloinhan nimenomaan Jeesus rikkoi lakia kun hän noudatti sapattimääräyksiä huonommin kuin fariseukset ja Hänet haluttiin sen vuoksi tappaa."

        Jeesus ei rikkonut sapattikäskyä ollenkaan.

        "Kun poimitaan yksittäiset kohdat Raamatusta, niin saadaan aikaan oma näkemys,"

        Minä en ole ottanut jakeita irti asiayhteydestä, mutta koska ko. jakeet ovat ristiriidassa sinun oppisi kanssa, niin se osoittaa, että oppisi on evankeliumin vastainen. Minun selitykseni eivät ole Raamatun vastaisia, kuten sinun ovat.

        "mutta jos katsotaan kokonaisuutta miten ihminen pelastuu,"

        Sinä et ymmärrä kokonaisuutta, eikä sinun opeillasi voi pelastua. Minä en myöskää opeta mitää farsiealaista oppia vaan evankeliumia.

        "Kun Paavali toru seurakuntia synnin tekemisestä ja vääryydestä, ei hän missään viittaa lakiin, vaan siihen etteivät ole uskovia ja Kristuksen seuraajia, vaan sanoo että ovat jopa pakanoita pahempia. Tuomio ei perustu lakiin"

        Sinä valehtelet. Paavali viittaa tuomion kohdalla nimenomaan Mooseksen lakiin, mitä hän vaati roomalaisia pakanoita noudattamaan. Laissa on tietenkin myös käsky uskoa Kristusta, joten sekin käsky tulee täyttää.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        "Joskin lainkiivailijatkin myöntävät sen että eivät voi lakia noudattaa ja tässä sitten ottavat aasinsillaksi Kristuksen."

        Olet taas väärässä. Paavali sanojen mukaan lain voi täyttää. Jos joku oli lainkiivailija, niin Jeesus ja Paavali vaativat lain noudattamista kummatkin ja kaikilta. Lain voi täyttää, kun tekee parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen. Helluntailaiset ja luterilaiset eivät ole tehneet parannusta laittomuudesta, joten he eivät saa Jeesukselta armoa eivätkä pelastu.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        5 Moos 30:14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Sinä olet besser wisser, joka et oikeasti tunne Jeesuksen ajan kulttuureita ja historiaa.


    • Anonyymi

      Totuus löytyy raamatusta. Tutki sitä niin viisastut. Täältä jos kyselet viisautta niin joudut ojasta allikkoon.

      • Anonyymi

        TV seiskastakaan ei aina löydy viisautta.

        Helluntaipastorit tutkivat Kolossalaiskirjettä, heille tuli puheeksi sapatti. Niinpä eräs heistä mainitsi: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai. He olivat saman henkisiä.

        Totuus löytyy Raamatusta, ei aina helluntailais julistajiltakaan.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TV seiskastakaan ei aina löydy viisautta.

        Helluntaipastorit tutkivat Kolossalaiskirjettä, heille tuli puheeksi sapatti. Niinpä eräs heistä mainitsi: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai. He olivat saman henkisiä.

        Totuus löytyy Raamatusta, ei aina helluntailais julistajiltakaan.

        1234567---

        Jaaa...mikäs se sitten oli, jos ei lauantai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaa...mikäs se sitten oli, jos ei lauantai?

        Itsestään selvää että lauantai viikon seitsemäspäivä on kristittyjen pyhäpäivä, Jumalan siunaama. Helluntailaisjulistajat julistavat toisin, heidän mielestään sapatti ei kuulu enää Uuden Liiton kristityille.

        1234567---


    • Anonyymi

      - onkos järkee ? leikkaa munat pllut lapsilta... aiheuta vakava silpomis trauma ja liitä heimoon..
      ikävää väkivaltaa lapsesta vaariin - ei muuta.

    • Anonyymi

      Miten ihmeessä Jeesus noudatti paremmin sapattikäskyä kuin fariseukset, jotka pitivät Jeesusta sapatinrikkojana. Ei Jeesus silloin noudattanut paremmin lakia kuin he, vaan rikkoi sitä tieten tahtoen. Ja kun siitä hänelle huomautettiin, ei hän puolustellut itseään, ei selittänyt että teillä väärä käsitys, vaan hän sanoi että Jumalan Poika on sapatin Herra. Ei hän katsoi olevansa oikeutettu rikkomaan sapattikäskyä ja myös sen teki. Ja siitä syystä fariseukset halusivat Hänet tappaa. Lainkiivaiijat vihasivat Jeesusta. Viha ja syyttäminen onkin lainkiivailijoiden tunnusmerkistöä.

      Paavali tosiaan oli kiihkeä lain noudattaja kuten itse sanoi ja kerto olleensa siitä pidemmällä kuin monet muut.

      Mutta se oli ennen kuin hän tuli uskoon. Lainnoudattajana hän vainosi Kristuksen seuraajia ja halusi heidät oikeuden eteen. Siinä oli lain noudattamisen hedelmä.

      Lakiuskohan on vain teologiaa. Ei se käytännön elämässä toimi ja sellainen uskova on elämän keskellä tyhmä kuin saapas. Ei hän tiedä miten missäkin tilanteessa pitää käyttäytyä ettei vain rikkoisi lakia eikä hän joka tilanteessa muista mitä se laki nyt oikein sanoo eikä kaikkiin tilanteisiin yksinkertaisesti ole lakia. Joten hän on oikeasti täysin tyhjän päällä eikä uskonelämässä ole päätä eikä häntää. Vain selityksiä siitä että laki on pyhä ja hyvä, mutta ei mitään siitä miten asia käytännössä hoidetaan.

      UT taasen kertoo vain selkeästi sen miten uskossa päästän Hengessä Jumalan lapseksi ja vapautuaan synnistä ja lain kirouksesta. Siinä päästään jos tässä ajassa osalliseksi Jumalan Hengen lahjoista kun hylkäämme omavanhurskauden ja halajamme Pyhän Hengen kosketusta jossa meidät pestään Kristuksen verellä puhtaiksi ja valmistetaan uuteen elämään kulkemaan kohden pelastuksen tietä taivaaseen.

      • Anonyymi

        "vaan hän sanoi että Jumalan Poika on sapatin Herra. "

        Niin siis tosiasiassa Jeesus sanoi, että ihmisen poika on sapatin herra. Eli ihminen on sapatin herra.
        Ihmisen Poika on hepreakielen ja arameankielen termi, joka tarkoittaa tavallista ihmislasta, ei Jumalan lasta.


      • Anonyymi

        "Miten ihmeessä Jeesus noudatti paremmin sapattikäskyä kuin fariseukset, jotka pitivät Jeesusta sapatinrikkojana. Ei Jeesus silloin noudattanut paremmin lakia kuin he, vaan rikkoi sitä tieten tahtoen."

        Sinä valehtelet kuin Saatana.

        Jeesus ei koskaan rikkonut sapattikäskyä vastaan, mutta fariseukset eivät sapattia noudattaneet oikein, koska he noudattivat itse keksimiään perinnäissääntöjä, mitkä olivat ristiriidassa Mooseksen lain ja profeettojen kanssa.

        Jeesus ei pitänyt sapattina puusepänverstasta auki, vaan meni synagogaan opettamaan kansaa. Hän siis noudatti sapattisäädöstä. Laissa on käsky olla laupias hätää kärsivälle, joten Jeesus paransi sairaita sapattina, mikä lain mukaan on luvallista, vaikka fariseukset muuta väärin väittivät.

        Luuk 4:16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan,
        17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja.

        Raamattu ei valehtele. Raamattu kertoo totuuden. Jeesus noudatti Mooseksen lakia. Jeesus ei siis tehnyt syntiä.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        "Ja kun siitä hänelle huomautettiin, ei hän puolustellut itseään, ei selittänyt että teillä väärä käsitys, vaan hän sanoi että Jumalan Poika on sapatin Herra. Ei hän katsoi olevansa oikeutettu rikkomaan sapattikäskyä ja myös sen teki. "

        Sinä olet eksynyt, koska et osaa Raamattua. Jeesus ei rikkonut sapattia vastaan, vaan noudatti sitä ja sen lisäksi ilmoitti, että hän on sapatin Herra. Jeesus siis tarkoitti sitä, että hän on asettanut sapattikäskyn.

        Sinä puhut lakia vastaan kuin Saatana. Purat lakia, pilkkaat lakia ja vääristelet Uuden testamentin opetusta. Voi sinua, sinulla ei ole pääsyä Jeesuksen valtakuntaan, koska purat lakia ja teet laittomuutta.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


    • Anonyymi

      Jos Jeesus vietti oikein sapatin, niin miten meidän tulee se viettää oikein, että emme vahingossa vietä sitä kuin fariseukset? Mitä perinnäissääntöjä meidän tulee noudattaa että sapatin viettämisellä pääsemme taivaaseen. Ja kuka määrää ne säännöt kun niitä ei Raamatussa ole. Ei Paavali antanut yhtään ohjetta viettää sapatti.

      Tosin Paavali kyllä varmaan vietti sapatin täysin Tooran mukaan sekä oli lain noudattaja viimeiseen asti. Ennen kuin teki parannuksen. Mistä hänen muutoin täytyi tehdä parannus kun hän noudatti lakia niin hyvin että jopa kehuskeli siitä? Hänkö vain luopui perinnäissäännöistä ja siinä oli parannus. Joskin jos noudattaa perinnissääntöjä, niin silloinhan ainakin viettää sapatin oikein Eihän ne itseasiassa edes ole väärin. On kai parempi varmuuden vuoksi noudattaa lakia hyvin ja vähän sinne päin. Muutoin käy kuten Jeesukselle että tuomitaan sapatin vuoksi kuolemaan.

      Joskin varsin outoa ettei Paavali valaissut missään kirjoituksessaan tätä perinnäissääntö asiaa. Jeesus mainitsee siitä kerran fariseuksille mutta olisi kai Paavalin entisenä fariseuksena pitänyt kertoa kaikille seurakunnille miten se sapatti oikein vietetään. Päinvastoin hän kielsti ottamasta vaaria päivistä ja juhla-ajoista. Hän piti sellaista harhaoppina.

      Ihminen voi yrittää tietenkin rakentaa uskoaan niin hataralle pohjalle että pyrkii jollain tavalla noudattamaan sapattia vaikka siihen ei ole mitään ohjeita. Vain ynseitä lakihenkisten kiivailuja ja sillä tavalla yrittää tyydyttää omatuntoaan sekä saada omavanhurskauden.

      Sehän synyttää vain alituisia kinasteluja ihmisten kesken ja sanakiistoja, koska kuitenkin on kyse ihmisten tulkinnoista. Raamattu ei asiaa kerro ja niin ollaan jälleen sillä fariseusten tiellä ja tuomitsemalla toisia sapatin vuoksi vaikkei muka mitään perinnissääntöjä ole.

      Paavali olisi kyllä vähän voinut selventää tuota sapatin viettämistään miten se muuttui kun lainkiivailija kääntyi Jeesuksen puoleen. Nyt hän vai moitti niitä, jotka olivat kääntyneet lain puoleen, sanoi heitä galatalaiskirjeessä älyttömiksi ja piti Kristuksen kuolemaa turhana kun kerran lain kautta yritetään saavuttaa vanhurskaus.

      Siinä se suuri vaara onkin, että kun kiivailemme laista, niin silloin meillä ei ole mitään pelastusta Kristuksessa, syntejämme ei ole pesty pois emmekä voi vaeltaa Hengen kirkkaudessa hyviin tekoihin valmiina, vaan joudumme turvautumaan lakiin, joka ei voi meitä pelastaa, vaan siitä tulee meille kirous. Harhaoppi vie siten vain helvettiin eikä suinkaan pelasta vaikka miten kuvitellaan että nyt on Jumalan laki puolellamme.

      • Anonyymi

        "Jos Jeesus vietti oikein sapatin, niin miten meidän tulee se viettää oikein, että emme vahingossa vietä sitä kuin fariseukset?"

        Lue Raamattua, niin tiedät. Koska et ole opiskellut lakia ja profeettoja kunnollan, niin kyselet, koska olet harhassa.

        "Mitä perinnäissääntöjä meidän tulee noudattaa että sapatin viettämisellä pääsemme taivaaseen."

        Sinä olet todella eksynyt. Et osaa edes perusasioita evankeliumista. Kristittyjen ei pidä noudattaa fariseusten perinnäissääntöjä ollenkaan vaan nimenomaan lakia ja profeettoja. Ne ovat eri asia.

        "Ei Paavali antanut yhtään ohjetta viettää sapatti."

        Puhu roskaa. Paavali käski noudattaa lakia. Jeesus myös käski noudattaa lakia ja hän on suurempi kuin Paavali.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Kun Paavali tuli kristityksi, hän alkoi noudattaa Mooseksen lakia tarkasti. Laissa on käsky uskoa Kristusta, mitä hän ei noudattanut ennen parannuksen tekoa. Nyt hän noudatti kaikkia Mooseksen lain käskyjä ja vaati myös pakanauskovia tekemään samalla tavalla. Paavali sanojen mukaan kukaan kristitty ei voi olla vanhurskas, jos hän ei noudata Mooseksen lakia. Sen takia yksikään helluntailainen ei ole vanhurskas, koska helluntailaisuus on hylännyt lain. Helluntailaisuus ja luterilaisuus ovat laittomuutensa takia antikristillisä uskontoja. Kielillä puhuminen ei ole merkki mistään kosketuksesta tai vanhurskaudesta, jos ei noudata lakia.

        Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        "Siinä se suuri vaara onkin, että kun kiivailemme laista,"

        Sinä olet todella pahasti eksynyt. Evankeliumi ei koskaan arvostele ketään lain noudattamisesta, mutta arvostelee kovin sanoin lain rikkomisesta ja lain purkamisesta. Jos vastustaa lakia ja purkaa sitä, hän on menettänyt pelastuksensa. Tätä lain purkamista moni kristitty pastori tekee ja siten eksyttää monia kristittyjä helvettiin. Helluntailaisuus perustuu nimenomaan tällaiseen laittomuuteen, minkä takia yksikään laittomuutta tekevä kielillä puhuja ei pelastu.

        Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos Jeesus vietti oikein sapatin, niin miten meidän tulee se viettää oikein, että emme vahingossa vietä sitä kuin fariseukset?"

        Lue Raamattua, niin tiedät. Koska et ole opiskellut lakia ja profeettoja kunnollan, niin kyselet, koska olet harhassa.

        "Mitä perinnäissääntöjä meidän tulee noudattaa että sapatin viettämisellä pääsemme taivaaseen."

        Sinä olet todella eksynyt. Et osaa edes perusasioita evankeliumista. Kristittyjen ei pidä noudattaa fariseusten perinnäissääntöjä ollenkaan vaan nimenomaan lakia ja profeettoja. Ne ovat eri asia.

        "Ei Paavali antanut yhtään ohjetta viettää sapatti."

        Puhu roskaa. Paavali käski noudattaa lakia. Jeesus myös käski noudattaa lakia ja hän on suurempi kuin Paavali.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Kun Paavali tuli kristityksi, hän alkoi noudattaa Mooseksen lakia tarkasti. Laissa on käsky uskoa Kristusta, mitä hän ei noudattanut ennen parannuksen tekoa. Nyt hän noudatti kaikkia Mooseksen lain käskyjä ja vaati myös pakanauskovia tekemään samalla tavalla. Paavali sanojen mukaan kukaan kristitty ei voi olla vanhurskas, jos hän ei noudata Mooseksen lakia. Sen takia yksikään helluntailainen ei ole vanhurskas, koska helluntailaisuus on hylännyt lain. Helluntailaisuus ja luterilaisuus ovat laittomuutensa takia antikristillisä uskontoja. Kielillä puhuminen ei ole merkki mistään kosketuksesta tai vanhurskaudesta, jos ei noudata lakia.

        Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        "Siinä se suuri vaara onkin, että kun kiivailemme laista,"

        Sinä olet todella pahasti eksynyt. Evankeliumi ei koskaan arvostele ketään lain noudattamisesta, mutta arvostelee kovin sanoin lain rikkomisesta ja lain purkamisesta. Jos vastustaa lakia ja purkaa sitä, hän on menettänyt pelastuksensa. Tätä lain purkamista moni kristitty pastori tekee ja siten eksyttää monia kristittyjä helvettiin. Helluntailaisuus perustuu nimenomaan tällaiseen laittomuuteen, minkä takia yksikään laittomuutta tekevä kielillä puhuja ei pelastu.

        Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Sinä olet joukossa joka sano: "Emmekö me sinun nimessäsi noudattaneet Mooseksen lakia?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos Jeesus vietti oikein sapatin, niin miten meidän tulee se viettää oikein, että emme vahingossa vietä sitä kuin fariseukset?"

        Lue Raamattua, niin tiedät. Koska et ole opiskellut lakia ja profeettoja kunnollan, niin kyselet, koska olet harhassa.

        "Mitä perinnäissääntöjä meidän tulee noudattaa että sapatin viettämisellä pääsemme taivaaseen."

        Sinä olet todella eksynyt. Et osaa edes perusasioita evankeliumista. Kristittyjen ei pidä noudattaa fariseusten perinnäissääntöjä ollenkaan vaan nimenomaan lakia ja profeettoja. Ne ovat eri asia.

        "Ei Paavali antanut yhtään ohjetta viettää sapatti."

        Puhu roskaa. Paavali käski noudattaa lakia. Jeesus myös käski noudattaa lakia ja hän on suurempi kuin Paavali.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Kun Paavali tuli kristityksi, hän alkoi noudattaa Mooseksen lakia tarkasti. Laissa on käsky uskoa Kristusta, mitä hän ei noudattanut ennen parannuksen tekoa. Nyt hän noudatti kaikkia Mooseksen lain käskyjä ja vaati myös pakanauskovia tekemään samalla tavalla. Paavali sanojen mukaan kukaan kristitty ei voi olla vanhurskas, jos hän ei noudata Mooseksen lakia. Sen takia yksikään helluntailainen ei ole vanhurskas, koska helluntailaisuus on hylännyt lain. Helluntailaisuus ja luterilaisuus ovat laittomuutensa takia antikristillisä uskontoja. Kielillä puhuminen ei ole merkki mistään kosketuksesta tai vanhurskaudesta, jos ei noudata lakia.

        Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        "Siinä se suuri vaara onkin, että kun kiivailemme laista,"

        Sinä olet todella pahasti eksynyt. Evankeliumi ei koskaan arvostele ketään lain noudattamisesta, mutta arvostelee kovin sanoin lain rikkomisesta ja lain purkamisesta. Jos vastustaa lakia ja purkaa sitä, hän on menettänyt pelastuksensa. Tätä lain purkamista moni kristitty pastori tekee ja siten eksyttää monia kristittyjä helvettiin. Helluntailaisuus perustuu nimenomaan tällaiseen laittomuuteen, minkä takia yksikään laittomuutta tekevä kielillä puhuja ei pelastu.

        Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Jaa, sinä jumalaton Jeesuksen omien vainooja ja ammattivalehtelija olet vanhurskas!!!


    • Anonyymi

      5.Moos.29:1 (28:69) Nämä ovat sen liiton sanat, jonka Herra käski Mooseksen tehdä israelilaisten kanssa Mooabin maassa, sen liiton lisäksi, jonka hän oli tehnyt heidän kan ssaan Hoorebilla.
      Hoorebilla (Siinailla) annettiin kymmenen käskyä, jotka Jumala kaiversi omalla sormellaan kivitauluihin. Nämä käskyt olivat sisällä arkissa!

      5.Moos.31:24Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti, 25käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen: 26"Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.

      Erämaavaelluksen aikana annettiin erinäisiä ohjeita siitä kuinka temppelipalvelus ja maallinen oikeudenkäynti ja hallitus tuli järjestää luvatussa maassa. Nåmå olivat tarkoitetut rikosten rankaisemisohjeiksi ja uhrien ja menojen järjestämiseksi, ja jäivät tarpeettomiksi kun Jeesuksen kuoleman jälkeen seurakuntaan otettiin vain uskovia ja uhreja ei enää tarvittu. Rankaisuohjeet eivät olleet uskoville tarkoitettuja.

      1.Tim.1:8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään 9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, 10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan ...

      Jos siis et kuulu tuohon ryhmään, olet vapaa näistä rikollisille tarkoitetuista säädöksistä.
      Paavali sanoo näistä arkin sivulle pannuista käsinkirjoitetuista ohjesäännöistä, Kol.1:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, 14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin....

      Tuo käsikirjoitus säädöksineen, Kheirografon tois dogmasin, joka oli meitä vastaan, on siis otettu pois, ja samalla myös kirous on poistettu, olivathan kaikki rikkojat kirouksen alla 5.Moos.27:26 Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'."

      Jeesus otti tuon kirouksen kannettavakseen. Me olemme vapaat tuosta tuomiosta niin kauan kuin olemme Jeesuksen omia.

      • Anonyymi

        "jäivät tarpeettomiksi kun Jeesuksen kuoleman jälkeen seurakuntaan otettiin vain uskovia ja uhreja ei enää tarvittu."

        Sinä olet väärässä, koska et osaa edes evankeliumia.

        Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen alkuseurakunta uhrasi Jerusalemin temppelissä Jaakobin, Pietarin ja Johanneksen johdolla Mooseksen laissa säädetyt uhrit niin kauan, kuin oli temppeli olemassa. Jeesus ei koskaan kieltänyt uhraamasta vaan käski noudattaa lakia maailmanloppuun asti.

        Vasta vuonna 70 jaa uhraaminen lakkasi, koska temppeli tuhoutui ja laissa kielletään uhraamasta muualla kuin temppelissä leeviläisten pappien kanssa, mutta sen jälkeen kristityt ovat uhranneet ehtollisella leipää ja viiniä.

        Apostolien tekojen kirja kertoo aivan selvästi, miten alkuseurakunta kokoontui päivittäin temppelissä ja osallistui sen uhrimenohin. Alkuseurakunta ei nähnyt uhrien ja Kristuksen sovitustyön välillä mitään ristiriitaa, koska uhrit ovat kuva Kristuksen uhrista. Myös Paavali uhrasi ja opetti, että uhrit ovat yhteys Kristuksen uhriin.

        1 Kor 10:16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
        17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
        18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?

        Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.
        ---
        46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
        ---
        21:23 "Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen.
        24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti.
        ---
        26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
        ---
        24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ---
        17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
        18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut, väkeä ei ollut koolla eikä mellakasta tietoakaan.
        ---
        25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
        ---
        28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne.
        ---
        23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.


      • Anonyymi

        "Rankaisuohjeet eivät olleet uskoville tarkoitettuja."

        Puhut valhetta. Laissa olevat rangaistussäädökset on tarkoitettu kaikille kristityille myös pakanauskoville. Jos joku kristitty ei noudata lakia, hän ei ole vanhurskas ja silloin hän on lain tuomion alla.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jäivät tarpeettomiksi kun Jeesuksen kuoleman jälkeen seurakuntaan otettiin vain uskovia ja uhreja ei enää tarvittu."

        Sinä olet väärässä, koska et osaa edes evankeliumia.

        Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen alkuseurakunta uhrasi Jerusalemin temppelissä Jaakobin, Pietarin ja Johanneksen johdolla Mooseksen laissa säädetyt uhrit niin kauan, kuin oli temppeli olemassa. Jeesus ei koskaan kieltänyt uhraamasta vaan käski noudattaa lakia maailmanloppuun asti.

        Vasta vuonna 70 jaa uhraaminen lakkasi, koska temppeli tuhoutui ja laissa kielletään uhraamasta muualla kuin temppelissä leeviläisten pappien kanssa, mutta sen jälkeen kristityt ovat uhranneet ehtollisella leipää ja viiniä.

        Apostolien tekojen kirja kertoo aivan selvästi, miten alkuseurakunta kokoontui päivittäin temppelissä ja osallistui sen uhrimenohin. Alkuseurakunta ei nähnyt uhrien ja Kristuksen sovitustyön välillä mitään ristiriitaa, koska uhrit ovat kuva Kristuksen uhrista. Myös Paavali uhrasi ja opetti, että uhrit ovat yhteys Kristuksen uhriin.

        1 Kor 10:16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
        17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
        18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?

        Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.
        ---
        46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
        ---
        21:23 "Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen.
        24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti.
        ---
        26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
        ---
        24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ---
        17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
        18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut, väkeä ei ollut koolla eikä mellakasta tietoakaan.
        ---
        25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
        ---
        28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne.
        ---
        23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

        Hepr.9:9"Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa, 10vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
        11
        Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa, 12. meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. "

        Näemme siis ettei silloisilla muotomenoilla ollut enää mitään merkitystä. Jeesuksen uhrikuoleman kautta olemme jo saaneet iankaikkisen lunastuksen, emme tarvitse siihen enää muita uhreja!


    • Anonyymi

      oikeita barbaareja,, uhrataan, silvotaan sukuelimet,, ja hurskastellaan !!

      siis aito pakana uhraus, pelottelu, silvonta uskonto vain.
      Joka mässäilee väkivallalla.

      • Anonyymi

        Paavali taisi kehoittaa sellaisia kiivailijoita kuohimaan itsensä (alkuteksti).

        Joten alkakaa noudattaa Paavalin kehoitusta!


    • Anonyymi

      Laki on nimenomaan uudessa liitossa siksi, että se tuomitsee pahat ihmiset. Ei Jumalan lapsia.

      Se joka lain mukaan tuomitsee muita, hänet itsensä lain mukaan tuomitaan. Sillä millä toisia tuomitse, sillä sinut itseksi tuomitaan, millä mittaat muita sinut itseksi mitataan. Siten lakiin nojaavat hukkuvat lakiin ja se tuolee heille tuomioksi ja kiroukseksi.

      Mutta ne, jotka Hengellä kuolettavat pahat teot saavat elää. Heille laki ei ole kiroukseksi eikä harhaoppiset lainkiivalilijat voi heitä eksyttää He ovat Jumalan lapsia kun eivät vain lähde eksyttäjien kavaliin juoniin, vaan pysyvät Hengessä Jumlalan lapsina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe