16 ja haluan raskaaksi, mutta...

Solmussa...

Taustatietoja: 16 vuotias naisenalku jolla on 27-vuotias miesystävä, olen sijoitettuna lastensuojelulaitokseen. Osaan hoitaa päivittäiset arkitoimet, raha-asiat, ostokset, osaan puolustaa oikeuksiani enkä paina virheitä villaisella. Vuoden verran mennyt hyvin, aloitan ammattikoulun syksyllä. On ollut tässä jo 3 vuotta vauvakuume. Tiedän tasan tarkkaan miten aijon mieheni kans tulevat lapset kasvattaa.

Kävin tässä aivan hiljattain perhesuunnitteluneuvolassa koska haluan lopettaa hormonaalisen ehkäisyn käytön. Sieltä sanottiin, etteivät he voi ottaa myönteistä kantaa ehkäisyn lopettamiseen. Samalla tuli ilmi, että jos alaikäinen ilmoittaa (tutkitusti ja todetusti) ilmoittaa olevansa raskaana, tehdään asiasta rikosilmoitus (riippumatta omasta sekä lapsen isän iästä) sekä lastensuojeluilmoitus. Lastensuojeluilmoituksen ymmärrän, mutta rikosilmoitus..? Haluaisinkin nyt selvyyttä näihin kysymyksiin:
Mikä ihmeen rikosilmoitus ja miksi? Millä perusteilla?
Onko riski huostaanotettuna nuorukaisena kasvava siihen että lapsenikin huostaanotettaisi? Vaikuttaako mieheni ikä siihen, onko hänellä päätäntävaltaa jos vanhempani puoltavat meitä?
Kertokaa, neuvolassa minulle ei suostuttu antamaan tarvitsemaani informaatiota aiheesta! :c

66

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinun hoitaja!

      et saa vielä tehdä se!!!!!
      olet hoidossa eli sinulla ei oo kaikki ok!!!!!
      olet vielä alaikäinen!!!!!

    • Ikävä ihminen

      Joko trolli tai kertakaikkisen SAIRAS tilanne.

      • Ei saater..

        Jos jotkut asiat ei oo sellasia, että ne mahtus sun ajatusmaailmaan, NII ÄLÄ NY HELVETTI JAKSA RAISKATA TOTA TROLLI-sanaa. Että menee hermot tollaseen. Tajutkaan nyt ihmiset että maailmassa tapahtuu myös sellasia asioita joita ette kuvittelis tapahtuvan, ei aina oo asialla joku vitun trolli.
        - Solmussa...


      • Menetetty tapaus
        Ei saater.. kirjoitti:

        Jos jotkut asiat ei oo sellasia, että ne mahtus sun ajatusmaailmaan, NII ÄLÄ NY HELVETTI JAKSA RAISKATA TOTA TROLLI-sanaa. Että menee hermot tollaseen. Tajutkaan nyt ihmiset että maailmassa tapahtuu myös sellasia asioita joita ette kuvittelis tapahtuvan, ei aina oo asialla joku vitun trolli.
        - Solmussa...

        Kai sä kumminkin tajuat, jollet olisikaan trolli, että tuo "voisin auttaa" on yli 50-vuotias pedofiili, joka saalistaa kaltaisiasi luuserityttöjä?


    • voisin auttaa

      Minkä takia olet huostaanotettuna?

      • Solmussa...

        Oon huostaanotettuna mun perheen sisäisten ongelmien takia. (Äidillä päihteiden ja muiden asioiden kanssa ongelmia) jotka oon "oppinu" kotoa.
        Täten mulla on ollu omiakin ongelmia ja taistelua masennuksen kanssa, mut suurin syy oli etten voinu olla kotona mun äidin takia. Isän kans tulen tosi hyvin juttuun. Itse oon päässyt yli masennuksesta, oon ollut jo tosi hyvän aikaa "kuivilla". Yli vuoden siis.


      • voisin auttaa
        Solmussa... kirjoitti:

        Oon huostaanotettuna mun perheen sisäisten ongelmien takia. (Äidillä päihteiden ja muiden asioiden kanssa ongelmia) jotka oon "oppinu" kotoa.
        Täten mulla on ollu omiakin ongelmia ja taistelua masennuksen kanssa, mut suurin syy oli etten voinu olla kotona mun äidin takia. Isän kans tulen tosi hyvin juttuun. Itse oon päässyt yli masennuksesta, oon ollut jo tosi hyvän aikaa "kuivilla". Yli vuoden siis.

        Onko sinulla mitään mahdollisuuksia päästä muuttamaan omillesi tai kumppanisi luokse?


      • voisin auttaa
        voisin auttaa kirjoitti:

        Onko sinulla mitään mahdollisuuksia päästä muuttamaan omillesi tai kumppanisi luokse?

        Vai onko huostaanotosta tehty pidemmäksikin aikaa sopimus?
        Mistä päin olet? Voitaisiin tavata ja keskustella asiasta enemmänkin mikäli sinulla on ulkoilu mahdollisuus


      • Solmussa...
        voisin auttaa kirjoitti:

        Onko sinulla mitään mahdollisuuksia päästä muuttamaan omillesi tai kumppanisi luokse?

        Heiheihei nyt jotain rajaa! En ala näkemään ketään randomeita nettikirjoittelijoita. Täällä voit anonyymisti neuvoa jos haluat, kiitos. Ja ei ole mahdollisuuksia muuttaa, vielä. Huostaanotto jatkuu toistaiseksi.


      • Menetetty tapaus
        Solmussa... kirjoitti:

        Heiheihei nyt jotain rajaa! En ala näkemään ketään randomeita nettikirjoittelijoita. Täällä voit anonyymisti neuvoa jos haluat, kiitos. Ja ei ole mahdollisuuksia muuttaa, vielä. Huostaanotto jatkuu toistaiseksi.

        Ei kaltaisellesi menetetylle tapaukselle voi oikein antaa enää mitään neuvoa. Sinun vanhempasi eivät ole hommaansa hoitaneet, eikä kasvatusta voi ulkoistaa yhteiskunnallekaan. No, joskus se onnistuu, mutta useimmiten, kuten kohdallasi ei.

        Voi vain toivoa, että järki ehtisi kasvaa päähäsi ennenkuin alat lisääntyä.


      • voisin auttaa
        Solmussa... kirjoitti:

        Heiheihei nyt jotain rajaa! En ala näkemään ketään randomeita nettikirjoittelijoita. Täällä voit anonyymisti neuvoa jos haluat, kiitos. Ja ei ole mahdollisuuksia muuttaa, vielä. Huostaanotto jatkuu toistaiseksi.

        Selvä. Minulla itselläni oli joskus sama tilanne ja sen takia ajattelin että olisin voinut kokemuksiani jakaa mutta ymmärrän ettet halua nähdä. Onnea suunnitelmillesi


      • äpniin
        Menetetty tapaus kirjoitti:

        Ei kaltaisellesi menetetylle tapaukselle voi oikein antaa enää mitään neuvoa. Sinun vanhempasi eivät ole hommaansa hoitaneet, eikä kasvatusta voi ulkoistaa yhteiskunnallekaan. No, joskus se onnistuu, mutta useimmiten, kuten kohdallasi ei.

        Voi vain toivoa, että järki ehtisi kasvaa päähäsi ennenkuin alat lisääntyä.

        Samaa mieltä "menetetty tapaus" kanssa. Sinun ei ole mitaan järkeä alkaa lisääntyä.


    • kokemus kertoo

      Sinut pakotetaan aborttiin

      • håw

        Hyvä että pakotetaan aborttiin. Ei tuollaisesta olisi äidiksi todellakaan


      • voisin auttaa
        håw kirjoitti:

        Hyvä että pakotetaan aborttiin. Ei tuollaisesta olisi äidiksi todellakaan

        Minutkin pakotettiin kaksi kertaa aborttiin ja oltiin laittamassa pakko ehkäisyä mutta onnekseni en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kolmatta kertaa ei enää pakotettu aborttiin sillä sosiaalityöntekijät näkivät että olen tosissani


      • Miesope
        voisin auttaa kirjoitti:

        Minutkin pakotettiin kaksi kertaa aborttiin ja oltiin laittamassa pakko ehkäisyä mutta onnekseni en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kolmatta kertaa ei enää pakotettu aborttiin sillä sosiaalityöntekijät näkivät että olen tosissani

        Eli lapsia vain alulle, vaikka oma elämäkin on sekaisin?


    • Ikävä ihminen

      Hullu ajatus että tyttönen tuossa tilanteessa tekisi lapsen. Isäehdokkaan ajatusmaailma on täysin sairas. Kolmeakymppiä lähestyvän ihmisen pitää tajuta ellei aivan typerys ole.

      • sto

        Ihmeellistä että he saavat edes seurustella jos ap kerran asuu lastensuojelulaitoksessa


      • Solmussa...
        sto kirjoitti:

        Ihmeellistä että he saavat edes seurustella jos ap kerran asuu lastensuojelulaitoksessa

        Ei mun elämä ole enään sekaisin. Luitteko kenties tekstiä kokonaan? Ja eihän me saataisi yhdessä olla, mut tosissaan. Miten aborttiin voidaan pakottaa? En ymmärrä.
        -solmussa


      • kokemus kertoo
        Solmussa... kirjoitti:

        Ei mun elämä ole enään sekaisin. Luitteko kenties tekstiä kokonaan? Ja eihän me saataisi yhdessä olla, mut tosissaan. Miten aborttiin voidaan pakottaa? En ymmärrä.
        -solmussa

        Sosiaalityöntekijät "saavat" pakottaa lastensuojelulaitoksessa asuvan aborttiin. Muuta omillesi jos ei kerta enää muka ongelmia ole


      • Solmussa...
        kokemus kertoo kirjoitti:

        Sosiaalityöntekijät "saavat" pakottaa lastensuojelulaitoksessa asuvan aborttiin. Muuta omillesi jos ei kerta enää muka ongelmia ole

        Hieman vaikea muuttaa kun johtaja tykkää olla kaksnaamanen ja jauhaa paskaa. Sanoo minulle että "joo ois jo aika sunkin päästä itsenäistymään. Hienoa, olet kehittynyt valtavasti! Osaat hoitaa asiasi, jotka on merkkejä siitä että sä oot valmis itsenäistymään."
        sossulle se sanoo "ei missään nimessä ole vielä aika itsenäistyä, kun sitä tätä ja tota, on niin vaikeaa tämä se ja tuo. Kehitys vielä alkuvaiheessa, päläpäläpää.."

        Enkä nyt oikeen ymmärrä vieläkään että _miten_ aborttiin voidaan pakottaa? Se on lapsen kantajan päätös, ei kenenkään muun.


      • kokemus kertoo
        Solmussa... kirjoitti:

        Hieman vaikea muuttaa kun johtaja tykkää olla kaksnaamanen ja jauhaa paskaa. Sanoo minulle että "joo ois jo aika sunkin päästä itsenäistymään. Hienoa, olet kehittynyt valtavasti! Osaat hoitaa asiasi, jotka on merkkejä siitä että sä oot valmis itsenäistymään."
        sossulle se sanoo "ei missään nimessä ole vielä aika itsenäistyä, kun sitä tätä ja tota, on niin vaikeaa tämä se ja tuo. Kehitys vielä alkuvaiheessa, päläpäläpää.."

        Enkä nyt oikeen ymmärrä vieläkään että _miten_ aborttiin voidaan pakottaa? Se on lapsen kantajan päätös, ei kenenkään muun.

        Alaikäisen holhooja voi yhdessä muiden hoitotyöntekijöiden kanssa päättää että et ole valmis äidiksi ongelmiesi takia ja siten sinulle tehdään ns. pakko raskauden keskeytys tai sitten lapsi viedään sinulta pois kun se syntyy. (Jos et ymmärrä niin sitten et ymmärrä) Kannattaa vielä kasvaa ja odottaa että on kypsä äidiksi.


      • Solmussa...
        kokemus kertoo kirjoitti:

        Alaikäisen holhooja voi yhdessä muiden hoitotyöntekijöiden kanssa päättää että et ole valmis äidiksi ongelmiesi takia ja siten sinulle tehdään ns. pakko raskauden keskeytys tai sitten lapsi viedään sinulta pois kun se syntyy. (Jos et ymmärrä niin sitten et ymmärrä) Kannattaa vielä kasvaa ja odottaa että on kypsä äidiksi.

        Aivab, nyt ymmärsin. Ja ei, en ole kertonut. Sehän estetään ihan vain periaatteen takia.


      • Solmussa...
        kokemus kertoo kirjoitti:

        Alaikäisen holhooja voi yhdessä muiden hoitotyöntekijöiden kanssa päättää että et ole valmis äidiksi ongelmiesi takia ja siten sinulle tehdään ns. pakko raskauden keskeytys tai sitten lapsi viedään sinulta pois kun se syntyy. (Jos et ymmärrä niin sitten et ymmärrä) Kannattaa vielä kasvaa ja odottaa että on kypsä äidiksi.

        Aivan, nyt ymmärsin. Ja ei, en ole kertonut. Sehän estettäisiin ihan vain periaatteen takia.


      • älähaaveilevielä
        Solmussa... kirjoitti:

        Aivan, nyt ymmärsin. Ja ei, en ole kertonut. Sehän estettäisiin ihan vain periaatteen takia.

        Olet vasta 16-vuotias , itsekin olet vielä LAPSI.Miten luulet selviäväsi niistä lapsen menoista? Vaipat, vaunut, vaatteet, sitterit, ruuat ja kaikki ne mitä se pieni lapsi vaatii?? Eihän sinulla ole edes ammattia takataskussa, miehesi on vanha ku taivas.
        Ajattelitko että sosku maksaa ja elättää puolestasi sen lapsen? No varmasti , mutta et kyllä kypsä ole kantamaan vastuuta pienestä..... ethän ole päässyt siihen nuoruuden huumaan vielä.
        Ajattele kun olet 18, baari-ikä yllättää, kaverit menee ja sinä hoidat vauvvaa kotona. KASVA ENSIN, HANKI AMMATTI, TEE TÖITÄ JA ETSI SITÄ ELÄMÄNKOKEMUSTA.
        Ottaa päähän tällaiset tapaukset, että vanhat miehet alkaa säätään noin nuorten kanssa.saisi saada mies näpeillensä!!!!


      • Solmussa...
        älähaaveilevielä kirjoitti:

        Olet vasta 16-vuotias , itsekin olet vielä LAPSI.Miten luulet selviäväsi niistä lapsen menoista? Vaipat, vaunut, vaatteet, sitterit, ruuat ja kaikki ne mitä se pieni lapsi vaatii?? Eihän sinulla ole edes ammattia takataskussa, miehesi on vanha ku taivas.
        Ajattelitko että sosku maksaa ja elättää puolestasi sen lapsen? No varmasti , mutta et kyllä kypsä ole kantamaan vastuuta pienestä..... ethän ole päässyt siihen nuoruuden huumaan vielä.
        Ajattele kun olet 18, baari-ikä yllättää, kaverit menee ja sinä hoidat vauvvaa kotona. KASVA ENSIN, HANKI AMMATTI, TEE TÖITÄ JA ETSI SITÄ ELÄMÄNKOKEMUSTA.
        Ottaa päähän tällaiset tapaukset, että vanhat miehet alkaa säätään noin nuorten kanssa.saisi saada mies näpeillensä!!!!

        Mulla ja miehelläni on kyllä tarpeeksi varaa elättää aivan itse oma jälkikasvumme. Kuten sanoin jo aijemmin, olisi minun aika jo päästä itsenäistymään. Osaan hoitaa omat asiani, pidän lapsista. Lasten kasvatuskaan ei ole mielestäni mitään rakettitiedettä? Maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle (riippuu toki onko sellaista, itselläni taitaa vielä olla omasta mielestäni). Vieläkö tässä mättää joku ja hampaankolossa on paskaa?
        Ja kuten sanoin senkin, että lähinnä porukoiden takia oon lastarissa.


      • Ei voi olla totta?
        Solmussa... kirjoitti:

        Mulla ja miehelläni on kyllä tarpeeksi varaa elättää aivan itse oma jälkikasvumme. Kuten sanoin jo aijemmin, olisi minun aika jo päästä itsenäistymään. Osaan hoitaa omat asiani, pidän lapsista. Lasten kasvatuskaan ei ole mielestäni mitään rakettitiedettä? Maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle (riippuu toki onko sellaista, itselläni taitaa vielä olla omasta mielestäni). Vieläkö tässä mättää joku ja hampaankolossa on paskaa?
        Ja kuten sanoin senkin, että lähinnä porukoiden takia oon lastarissa.

        Jos et ole vielä edes itsenäistynyt, niin miten ottaisit vastuun toisesta ihmisestä? Miten pystyisit samaan aikaan sekä itse opettelemaan aikuisena oloa että opettamaan jotain pientä ihmistä aikuiseksi? Lapsen kanssa sinun täytyy olla aikuinen, ei nuori tyttö. Et voi koskaan tehdä mitä sinua huvittaa. Aina pitää elää lapsen tarpeiden mukaan ja unohtaa omat mielihalut. Pitää ajatella lapsen parasta. Lapsenhoito on raskasta työtä, ja sinulla ei edes ole omia vanhempia auttamassa.

        Ammattikouluun kun olet menossa, niin sehän ei käy samaan aikaan äitiysloman kanssa. Ammattikoululaisen opintotuella ei myöskään lasta elätä sitten kun äitiysloma loppuu. Töitä et saa peruskoulupohjalta, toisaalta työkkäri vaatii sinua hankkimaan koulutuksen, tai työttömyyskorvaustakaan ei tipu. Sitten olet tilanteessa, että raahaat uhmaikäistä lasta aamulla klo 6 pimeässä ja räntäsateessa hoitoon, menet itse kouluun, illalla pitäisi lukea kokeeseen, mutta lapsi tahtoo huomiota. Koepäivänä lapsella on korvatulehdus etkä tiedä mitä tehdä. Koska et saa lasta vapaapäivinä hoitoon mummille, niin käyt lapsen kanssa ruokaostoksilla, vaateostoksilla, hammaslääkärissä, gynekologilla, Kelassa, suihkussa, vessassa. Tiskaat ja siivoat, lapsi huutaa vieressä huomiota. Jos olette molemmat oksennustaudissa, niin hoidat lasta kipeänäkin. Keräät kuitteja sossulle toimeentulotukea varten, otat opintolainaa, silti syötte makaronia ketsupilla. Saat kaupungilta vuokra-asunnon, jossa naapurissa joku narkkari räyhää yötä päivää.

        Aborttiin ei voida pakottaa, mutta lapsi voidaan viedä sinulta. Kun olet alaikäinen, niin et saa päättää omista asioistasi, vaikka lapsen saisit pitääkin. Eli lapsi ei sinusta tee itsenäistä. Ammattikoulutus ja sen jälkeen työpaikka ovat avainjuttuja, jotta pääset päättämään itse omista asioistasi.

        Nyt on aika tosiaan itsenäistyä ja löytää oma paikka maailmassa. Voit keskittyä opettelemaan aikuisen elämää kaikessa rauhassa. Hanki ammatti, koti, työpaikka, ystäviä, elämänkokemusta. Opettele, miten seurustellaan toisen ihmisen kanssa. Lapsen aika on sitten paljon myöhemmin.


      • Solmussa...
        Ei voi olla totta? kirjoitti:

        Jos et ole vielä edes itsenäistynyt, niin miten ottaisit vastuun toisesta ihmisestä? Miten pystyisit samaan aikaan sekä itse opettelemaan aikuisena oloa että opettamaan jotain pientä ihmistä aikuiseksi? Lapsen kanssa sinun täytyy olla aikuinen, ei nuori tyttö. Et voi koskaan tehdä mitä sinua huvittaa. Aina pitää elää lapsen tarpeiden mukaan ja unohtaa omat mielihalut. Pitää ajatella lapsen parasta. Lapsenhoito on raskasta työtä, ja sinulla ei edes ole omia vanhempia auttamassa.

        Ammattikouluun kun olet menossa, niin sehän ei käy samaan aikaan äitiysloman kanssa. Ammattikoululaisen opintotuella ei myöskään lasta elätä sitten kun äitiysloma loppuu. Töitä et saa peruskoulupohjalta, toisaalta työkkäri vaatii sinua hankkimaan koulutuksen, tai työttömyyskorvaustakaan ei tipu. Sitten olet tilanteessa, että raahaat uhmaikäistä lasta aamulla klo 6 pimeässä ja räntäsateessa hoitoon, menet itse kouluun, illalla pitäisi lukea kokeeseen, mutta lapsi tahtoo huomiota. Koepäivänä lapsella on korvatulehdus etkä tiedä mitä tehdä. Koska et saa lasta vapaapäivinä hoitoon mummille, niin käyt lapsen kanssa ruokaostoksilla, vaateostoksilla, hammaslääkärissä, gynekologilla, Kelassa, suihkussa, vessassa. Tiskaat ja siivoat, lapsi huutaa vieressä huomiota. Jos olette molemmat oksennustaudissa, niin hoidat lasta kipeänäkin. Keräät kuitteja sossulle toimeentulotukea varten, otat opintolainaa, silti syötte makaronia ketsupilla. Saat kaupungilta vuokra-asunnon, jossa naapurissa joku narkkari räyhää yötä päivää.

        Aborttiin ei voida pakottaa, mutta lapsi voidaan viedä sinulta. Kun olet alaikäinen, niin et saa päättää omista asioistasi, vaikka lapsen saisit pitääkin. Eli lapsi ei sinusta tee itsenäistä. Ammattikoulutus ja sen jälkeen työpaikka ovat avainjuttuja, jotta pääset päättämään itse omista asioistasi.

        Nyt on aika tosiaan itsenäistyä ja löytää oma paikka maailmassa. Voit keskittyä opettelemaan aikuisen elämää kaikessa rauhassa. Hanki ammatti, koti, työpaikka, ystäviä, elämänkokemusta. Opettele, miten seurustellaan toisen ihmisen kanssa. Lapsen aika on sitten paljon myöhemmin.

        Rahaa saan koska olen oikeutettu jälkihuoltoon, sijoitettuna yli puoli vuotta. Tiedän myös varsin hyvin että en todellakaan voi tehdä mitä mieleen pälkähtää tai toteuttaa omia mielihaluja. Onneks ollaan miehen kanssa sillä linjalla että rakkaiden tarpeet ilman muuta ensin (esim toistemme ja vauvan), tietenkään ei äärirajoille vietynä. Myös vakaa parisuhteeni on hyvä pohja, jonka tukiverkostona ovat aidot välittävät ystävät sekä vanhemmat jotka haluavat olla elämässämme mukana. Myös tietääkseni mainitsin että tulevan lapsen isä on täysi-ikäinen? Sillä pitäisi olla vaikutusta. Ajattelitko myöskään että hän jakaa kaiken vastuun kanssani?
        Tiedän monia paikkoja johon pääsee vaikka olisi vain peruskoulupohja/ keskeyttänyt 2. asteen koulutuksen.
        Itsenäistynyt olen jo pennusta lähtien ja pitänyt itsestäni huolta tietyistä syistä, joten senkin homman handlaan.


      • kokemus kertoo
        Ei voi olla totta? kirjoitti:

        Jos et ole vielä edes itsenäistynyt, niin miten ottaisit vastuun toisesta ihmisestä? Miten pystyisit samaan aikaan sekä itse opettelemaan aikuisena oloa että opettamaan jotain pientä ihmistä aikuiseksi? Lapsen kanssa sinun täytyy olla aikuinen, ei nuori tyttö. Et voi koskaan tehdä mitä sinua huvittaa. Aina pitää elää lapsen tarpeiden mukaan ja unohtaa omat mielihalut. Pitää ajatella lapsen parasta. Lapsenhoito on raskasta työtä, ja sinulla ei edes ole omia vanhempia auttamassa.

        Ammattikouluun kun olet menossa, niin sehän ei käy samaan aikaan äitiysloman kanssa. Ammattikoululaisen opintotuella ei myöskään lasta elätä sitten kun äitiysloma loppuu. Töitä et saa peruskoulupohjalta, toisaalta työkkäri vaatii sinua hankkimaan koulutuksen, tai työttömyyskorvaustakaan ei tipu. Sitten olet tilanteessa, että raahaat uhmaikäistä lasta aamulla klo 6 pimeässä ja räntäsateessa hoitoon, menet itse kouluun, illalla pitäisi lukea kokeeseen, mutta lapsi tahtoo huomiota. Koepäivänä lapsella on korvatulehdus etkä tiedä mitä tehdä. Koska et saa lasta vapaapäivinä hoitoon mummille, niin käyt lapsen kanssa ruokaostoksilla, vaateostoksilla, hammaslääkärissä, gynekologilla, Kelassa, suihkussa, vessassa. Tiskaat ja siivoat, lapsi huutaa vieressä huomiota. Jos olette molemmat oksennustaudissa, niin hoidat lasta kipeänäkin. Keräät kuitteja sossulle toimeentulotukea varten, otat opintolainaa, silti syötte makaronia ketsupilla. Saat kaupungilta vuokra-asunnon, jossa naapurissa joku narkkari räyhää yötä päivää.

        Aborttiin ei voida pakottaa, mutta lapsi voidaan viedä sinulta. Kun olet alaikäinen, niin et saa päättää omista asioistasi, vaikka lapsen saisit pitääkin. Eli lapsi ei sinusta tee itsenäistä. Ammattikoulutus ja sen jälkeen työpaikka ovat avainjuttuja, jotta pääset päättämään itse omista asioistasi.

        Nyt on aika tosiaan itsenäistyä ja löytää oma paikka maailmassa. Voit keskittyä opettelemaan aikuisen elämää kaikessa rauhassa. Hanki ammatti, koti, työpaikka, ystäviä, elämänkokemusta. Opettele, miten seurustellaan toisen ihmisen kanssa. Lapsen aika on sitten paljon myöhemmin.

        Kyllä minut pakotettiin aborttiin. Miten "Ei voi olla totta" voi väittää ettei voi pakottaa!?


      • heräälapsoinen
        Solmussa... kirjoitti:

        Rahaa saan koska olen oikeutettu jälkihuoltoon, sijoitettuna yli puoli vuotta. Tiedän myös varsin hyvin että en todellakaan voi tehdä mitä mieleen pälkähtää tai toteuttaa omia mielihaluja. Onneks ollaan miehen kanssa sillä linjalla että rakkaiden tarpeet ilman muuta ensin (esim toistemme ja vauvan), tietenkään ei äärirajoille vietynä. Myös vakaa parisuhteeni on hyvä pohja, jonka tukiverkostona ovat aidot välittävät ystävät sekä vanhemmat jotka haluavat olla elämässämme mukana. Myös tietääkseni mainitsin että tulevan lapsen isä on täysi-ikäinen? Sillä pitäisi olla vaikutusta. Ajattelitko myöskään että hän jakaa kaiken vastuun kanssani?
        Tiedän monia paikkoja johon pääsee vaikka olisi vain peruskoulupohja/ keskeyttänyt 2. asteen koulutuksen.
        Itsenäistynyt olen jo pennusta lähtien ja pitänyt itsestäni huolta tietyistä syistä, joten senkin homman handlaan.

        "Rahaa saan , koska olen oikeutettu jälkihuoltoon" mitäpä jos nyt vaan kasvat siitä ihan AIKUISEKSI rauhassa, olet edelleen pentu, vaikkka kuinka tuntuu että voit kantaa vastuuta.....
        Lapsi ei ole mikään saatanan nukke, sitä ei pienet ihmiset voi kasvattaa. Soskun rahoilla ja vanhan ukonkäppänäs rahoilla meinaat elää?
        Lapsia hankitaan vasta vasta sitten, kun oma elämä on vakaalla pohjalla, rakastava mies rinnalla. Tuolla sinun elämäntilanteella ei kannata alkaa mitään lapsia edes haaveileen.
        Tosin, pyöräytä vain lapsi mutta toivottavasti hän saa siinä vaiheessa AIKUISET JA VASTUULLISET kasvattajat.
        Tuokin, että miehesi on 27 ja sinä 16, luuletko tosiaan että se katsotaan läpi sormien?? Varsinkin, kun olet lapsi ja mies AIKUINEN. Kyllä, teidän mistä puhun;aivan oman kokemukseni takaa.
        Olin sinun iässäsi, 25-vuotiaan miehen kanssa, tulin raskaaksi, suhteesta jäätiin kiinni, tein abortin ja kiitän luojaa että tein oikean ja vastuuntuntoisen päätöksen asian suhteen. 16-vuotias ei missään nimessä ole valmis kantamaan vastuuta pienestä lapsesta.
        Ja abortiin voidaan pakottaa.....
        "Good luck"


      • Palmu86

        Se on jokaisen oma päätös missä vaihees haluaa alkaa perhettä perustaa ja kenen kans!! Kyllä naama on punasena vihasta ku lukee tollasien junttien kommentteja täällä!!!


      • Ikävä ihminen.
        Palmu86 kirjoitti:

        Se on jokaisen oma päätös missä vaihees haluaa alkaa perhettä perustaa ja kenen kans!! Kyllä naama on punasena vihasta ku lukee tollasien junttien kommentteja täällä!!!

        Ei kyllä ole, jos on alaikäinen ja laitoksessa.


      • really?
        Palmu86 kirjoitti:

        Se on jokaisen oma päätös missä vaihees haluaa alkaa perhettä perustaa ja kenen kans!! Kyllä naama on punasena vihasta ku lukee tollasien junttien kommentteja täällä!!!

        Valitettavasti olet väärässä:-) asiaan kannattaa paneutua, ennenkuin alat sielä tosiaan naamapunaisena kirjoitella.


      • Ei voi olla totta!
        Solmussa... kirjoitti:

        Rahaa saan koska olen oikeutettu jälkihuoltoon, sijoitettuna yli puoli vuotta. Tiedän myös varsin hyvin että en todellakaan voi tehdä mitä mieleen pälkähtää tai toteuttaa omia mielihaluja. Onneks ollaan miehen kanssa sillä linjalla että rakkaiden tarpeet ilman muuta ensin (esim toistemme ja vauvan), tietenkään ei äärirajoille vietynä. Myös vakaa parisuhteeni on hyvä pohja, jonka tukiverkostona ovat aidot välittävät ystävät sekä vanhemmat jotka haluavat olla elämässämme mukana. Myös tietääkseni mainitsin että tulevan lapsen isä on täysi-ikäinen? Sillä pitäisi olla vaikutusta. Ajattelitko myöskään että hän jakaa kaiken vastuun kanssani?
        Tiedän monia paikkoja johon pääsee vaikka olisi vain peruskoulupohja/ keskeyttänyt 2. asteen koulutuksen.
        Itsenäistynyt olen jo pennusta lähtien ja pitänyt itsestäni huolta tietyistä syistä, joten senkin homman handlaan.

        Jälkihuolto loppuu paljon ennen kuin lapsi on iso, ja sitten vasta se rahanmeno alkaakin. Miehesi ei ole 27-vuotiaan tasolla henkisesti, jos laittaa alaikäisen raskaaksi, joten hänen varaansa ei kannata laskea oikein mitään. Ehkä 2% ihmisistä on lopun ikää kimpassa teini-iän poikakaverin kanssa, joten sinun kannattaa pitää todennäköisenä että sinäkin jäät yksinhuoltajaksi. Vaikka mies sopeutuisikin isäksi, niin itse saatat kasvaa hänestä henkisesti yli muutamassa vuodessa. Ja toki miehen pitäisi jakaa vastuu ja huoltajuus eron jälkeenkin, mutta ikävä kyllä miesten on helppo livetä. "Vakaa parisuhde" sinulla on sitten, kun olette asuneet kimpassa usean vuoden ja oikeasti tunnette toisenne (tosin silti voi ero tulla).


        Et sinä lapsikulta tiedä työelämästä mitään. :))) Älä nyt tuollaisia satuja juttele. Katsos kun me täällä ollaan ihan aikuisten oikeasti siellä työelämän viidakossa, ja tiedetään millä säännöillä siellä pelataan. Istu sinä nyt vain kiltisti koulun penkillä, kun joku toinen hoitaa sinulle asunnon ja ruoan, niin että saat rauhassa keskittyä kouluun ja nukkua yöt ja levätä viikonloput. Se on hyvää elämää.

        Haluat haluat haluat lapsen, vaikka elämäntilanteesi on huono ja olet liian nuori. Se juuri osoittaa, että et ole vielä aikuinen. Et osaa harkita, etkä laittaa omia halujasi sivuun lapsen hyvän tieltä. Moni 16-vuotias tyttö on jo riittävän kypsä tajuamaan sellaisia asioita ja ymmärtää varoa raskaaksi tulemista, mutta sinä olet ikäiseksesi lapsellinen. Ei se mitään, nauti rauhassa teini-iästä!


      • Ei voi olla totta!
        kokemus kertoo kirjoitti:

        Kyllä minut pakotettiin aborttiin. Miten "Ei voi olla totta" voi väittää ettei voi pakottaa!?

        Pakottaminen on laitonta.


      • Ikävä ihminen
        really? kirjoitti:

        Valitettavasti olet väärässä:-) asiaan kannattaa paneutua, ennenkuin alat sielä tosiaan naamapunaisena kirjoitella.

        Ei se kyllä niin ole. Jos esim. olet aloittanut seurustelemaan sen miehesi kanssa 15-vuotiaana, hän on periaatteessa tehnyt rikoksen aloittaessaan seksisuhteen kanssasi! Suomessa suojaikäraja on 16 vuotta. Suhteenne on ollut lainmukainen vain mikäli se "miehesi" on samalla henkisellä tasolla kuin sinä, teinityttö.


    • perhetyöntekijä

      Oletko kertonut laitokseksi henkilökunnalle aikovasi hankkia nyt lapsen?

    • opox

      Aloitat esittelemällä itsesi naisenaluksi. Sitä toisaankin olet, 16-vuotias ei ole aikuinen, eikä kypsä ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä. Koulusi on kesken, ei ammattia. Millaisen tulevaisuuden voisit antaa lapsellesi? Miten huolehtisit hänestä, kun et vielä kykene huolehtimaan itsestäsikään?
      Millainen 27-vuotias mies on valmis tekemään lapsen 16-vuotiaalle? Mies on jo aikuinen ja hänellä pitäisi olla enemmän vastuuntuntoa.

      Kouluttaudu, tee töitä ja sitten se lapsi.

    • Kyselyä

      Hei solmussa. Tuo 27-vuotias misystäväsi on:

      a) pedator/pedofiili, joka saalistaa huostattuja tyttölapsia
      b) kehitysviiveinen eli varhaisteinin tasolla, eikä pysty siksi seurustelmaan omanikäistensä, aikuisten naisten kanssa

      Haluatko oikeasti tehdä lapsen kummankaan edellä mainitun miestyypin kanssa? Mitä jos lapsesi on tyttö, uskallatko jättää häntä a-tyyppisen isänsä kanssa kahden?
      Mitä jos saat b-tyyppiseen isäänsä tulleen kehitysviiveisen lapsen?
      Jaksatko hoitaa b-miestäsi ja lastasi, kun itsekin olet vielä lapsi?

      • Solmussa...

        Ehkä ei tarvitse aina lokeroida ihmisiä? Entä jos mieheni ei ole kumpikaan noista?
        Ja oli hän sitten mitä tahansa; rakastan häntä ja tulen hänen kanssaan toimeen, luotan häneen. Hän on samanlainen kuin me muutkin. Osaa hoitaa omat asiansa, ajattelee järkevästi, elää itsenäisesti, käyttäytyy hyvin.
        Niin, ENTÄ SITTEN? No, ainakin mä hyväksyn ihmiset sellaisenaan, ilman ehtoja. Olen nähnyt raiskaajia, pedofiilejä sekä kaikkea mahdollista. Päihde-ja mielenterveysongelmaisia. Fyysisesti sairaita. Narkomaaneja. Skitsofreeniikkoja.
        Masentuneita. Psykoottisia ihmisiä. Siinä oli näitä varmasti mielessäsi käyttämiä lokerointi-kriteerejä. Olen luultavasti nähnyt enemmän kuin sinä, erityyppisiä ihmisiä. Joten tietän kyllä TASANTRKKAAN mistä puhun.


      • jdudlaöNaaa
        Solmussa... kirjoitti:

        Ehkä ei tarvitse aina lokeroida ihmisiä? Entä jos mieheni ei ole kumpikaan noista?
        Ja oli hän sitten mitä tahansa; rakastan häntä ja tulen hänen kanssaan toimeen, luotan häneen. Hän on samanlainen kuin me muutkin. Osaa hoitaa omat asiansa, ajattelee järkevästi, elää itsenäisesti, käyttäytyy hyvin.
        Niin, ENTÄ SITTEN? No, ainakin mä hyväksyn ihmiset sellaisenaan, ilman ehtoja. Olen nähnyt raiskaajia, pedofiilejä sekä kaikkea mahdollista. Päihde-ja mielenterveysongelmaisia. Fyysisesti sairaita. Narkomaaneja. Skitsofreeniikkoja.
        Masentuneita. Psykoottisia ihmisiä. Siinä oli näitä varmasti mielessäsi käyttämiä lokerointi-kriteerejä. Olen luultavasti nähnyt enemmän kuin sinä, erityyppisiä ihmisiä. Joten tietän kyllä TASANTRKKAAN mistä puhun.

        Olen samaa mieltä edellisen kanssa, ei kukaan täysjärkinen ihminen edes harkitse 16-vuotiaan lapsen kanssa lasta....
        Miehesi joutaisi vastuuseen kun alaikäisen kanssa värkkää, et tiedä vielä kunnolla kokemuksesta mitä se vastuu loppujen lopuksi on ja mitä se vaatii. Pahasti jos käy, lorvit loppuelämäsi soskun luukulla, kun et jaksa opiskella ja olet uupunut.
        Väärin elää ja kasvattaa lapsi soskun rahoilla ja olla siinä uskossa että suhteesi siihen vanhempaan mieheen kestää ikuisesti.
        Tekstistäsi huomaa tyylin ja sävyn, etttä olet selvästi siinä teini-iän rakkauden huumassa.


      • Solmussa...
        jdudlaöNaaa kirjoitti:

        Olen samaa mieltä edellisen kanssa, ei kukaan täysjärkinen ihminen edes harkitse 16-vuotiaan lapsen kanssa lasta....
        Miehesi joutaisi vastuuseen kun alaikäisen kanssa värkkää, et tiedä vielä kunnolla kokemuksesta mitä se vastuu loppujen lopuksi on ja mitä se vaatii. Pahasti jos käy, lorvit loppuelämäsi soskun luukulla, kun et jaksa opiskella ja olet uupunut.
        Väärin elää ja kasvattaa lapsi soskun rahoilla ja olla siinä uskossa että suhteesi siihen vanhempaan mieheen kestää ikuisesti.
        Tekstistäsi huomaa tyylin ja sävyn, etttä olet selvästi siinä teini-iän rakkauden huumassa.

        Se on mukava asia. Olkaa te sitä mieltä, se on teidän mielipide. Mutta tässä on se mun pääasia hieman nyt jäänyt varjoon;
        Miksi se rikosilmoitus? Millä perusteella? Entäs riski lapsen huostaanottoon vaikka on täysi-ikäinen mies ja lastarissa oon itse?


      • Miesope
        Solmussa... kirjoitti:

        Se on mukava asia. Olkaa te sitä mieltä, se on teidän mielipide. Mutta tässä on se mun pääasia hieman nyt jäänyt varjoon;
        Miksi se rikosilmoitus? Millä perusteella? Entäs riski lapsen huostaanottoon vaikka on täysi-ikäinen mies ja lastarissa oon itse?

        Tuota... Jos olet jo nuorena tutustunut koko joukkoon ongelmaisia ihmisiä, tunnetko yhtään normaaleita ihmisiä? Oletko varma ettei kuvasi maailmasta ole vääristynyt?

        Onko epänormaali sinulle sama kuin normaali? Kykenetkö hahmottamaan sitä, että se epänormaalius voi kaikesta huolimatta aiheuttaa ongelmiakin?

        Miksi ylipäätään ottaen kyselet asioista täällä? Etkö uskolla kysyä esim. sosiaalipuolen ihmisiltä, joiden kanssa sinulla täytynee tilanteesi vuoksi olla keskusteluyhteys?

        Miten laitoksessa suhtaudutaan seurusteluusi? Entä muut huoltajasi vai onko heitä? Hyväksyvätkö he sen, että seurustelet aikuisen miehen kanssa ja laittomasti? Miten pitkään edes olet ollut sen miehesi kanssa? Ei ole mieleen tullut asua edes omillani ennen lapsen hankkimista? Eikö se ole tarpeen?


      • penikatpakkoaborttiin
        Solmussa... kirjoitti:

        Se on mukava asia. Olkaa te sitä mieltä, se on teidän mielipide. Mutta tässä on se mun pääasia hieman nyt jäänyt varjoon;
        Miksi se rikosilmoitus? Millä perusteella? Entäs riski lapsen huostaanottoon vaikka on täysi-ikäinen mies ja lastarissa oon itse?

        Olet idiootti


    • Eivittu83

      Miksi otatte tämän tosissanne ihmiset? Tottakai vähäälyisemmät ihmiset tulee tänne kirjoittamaan ilmiselviä provoja/trolleja vain sen takia, että te helppo uskoiset ihmiset menette halpaan. :D Ja ne väittävät, että joo ei oo provo ainakaan tai trolli! JUU EI OLE EI!!!!! Jos toi nyt lasta hankkis OIKEESTI niin eiköhän se sais kaiken tarvittavan tiedon siltä "27 vee mieheltään" eikä tänne vittu tulis kirjoittelemaan? Luulis, että sen ikänen olis jo fiksu aikuinen, mutta toki onhan niitä idiootteja kyllä maailma täynnä. Ja en vaan jaksa uskoa tota tarinaa. Tää on varmasti suomen suosituin trolli/provo palsta aivot nyt käyttöön oikeesti! :D Naurattaa itseäni vaan ainakin on mukavaa lukea tosikkojen reaktioita tähän! :D

    • Vittuoikeesti

      Miksi otatte tämän tosissanne ihmiset? Tottakai vähäälyisemmät ihmiset tulee tänne kirjoittamaan ilmiselviä provoja/trolleja vain sen takia, että te helppo uskoiset ihmiset menette halpaan. :D Ja ne väittävät, että joo ei oo provo ainakaan tai trolli! JUU EI OLE EI!!!!! Jos toi nyt lasta hankkis OIKEESTI niin eiköhän se sais kaiken tarvittavan tiedon siltä "27 vee mieheltään" eikä tänne vittu tulis kirjoittelemaan? Luulis, että sen ikänen olis jo fiksu aikuinen, mutta toki onhan niitä idiootteja kyllä maailma täynnä. Ja en vaan jaksa uskoa tota tarinaa. Tää on varmasti suomen suosituin trolli/provo palsta aivot nyt käyttöön oikeesti! :D Naurattaa itseäni vaan ainakin on mukavaa lukea tosikkojen reaktioita tähän! :D

      • Vittuoikeesti

        Oho hups sori tuli kaks kertaa kiitos koneen lagaamisen!


      • Solmussa...
        Vittuoikeesti kirjoitti:

        Oho hups sori tuli kaks kertaa kiitos koneen lagaamisen!

        Hei sinä, Vittuoikeesti. Haluatko keskustella asiasta?? Riittääkö pokka puhua mun kanssa vaikka ihan oikeasti? Älä sä tuu tänne huuteleen, huomaa kyllä tekstistä ettei kirjoittajana ole aivan kypsä ihminen. Ei toki sillä että itse olisin "parempi" ihminen.


    • ala ikäinen tyttö

      mitä ihmettä sinä 16v ja jätkä 27v etkö omaa ikäistäsi löytänyt? kuuleppas nyt tyttönen olet ala ikäinen ja mies on 27v tästä tulee poliisi juttu

    • lapsi haluaa lasta

      lapsi haluaa lasta hyvä hyvä barbit ei enää kiinnosta ne hetettiin jo roskiin 3vuotta sitten

      • Solmussa...

        Ai että miksikö mulla ei ole omanikäistäni seuraa? Ehkä siksi, jos mun ikäset teinipojat on paljon aikasemmassa kehitysvaiheessa kun minä. Ei oikeen kiinnosta kuunnella niiden lapsellisia juttuja.


      • Solmussa...
        Solmussa... kirjoitti:

        Ai että miksikö mulla ei ole omanikäistäni seuraa? Ehkä siksi, jos mun ikäset teinipojat on paljon aikasemmassa kehitysvaiheessa kun minä. Ei oikeen kiinnosta kuunnella niiden lapsellisia juttuja.

        Sitäpaitsi olen suojairajan ylittänyt niin senku teet poliisiasian, eipä kutita mun takamustani.


      • Miesope
        Solmussa... kirjoitti:

        Sitäpaitsi olen suojairajan ylittänyt niin senku teet poliisiasian, eipä kutita mun takamustani.

        Koeta vastata noihin yksinkertaisiin kysymyksiini.

        Miksi ylipäätään ottaen kyselet asioista täällä? Etkö uskalla kysyä esim. sosiaalipuolen ihmisiltä, joiden kanssa sinulla täytynee tilanteesi vuoksi olla keskusteluyhteys?

        Miten laitoksessa suhtaudutaan seurusteluusi? Entä muut huoltajasi vai onko heitä? Hyväksyvätkö he sen, että seurustelet aikuisen miehen kanssa ja laittomasti? Miten pitkään edes olet ollut sen miehesi kanssa? Ei ole mieleen tullut asua edes omillani ennen lapsen hankkimista? Eikö se ole tarpeen?


    • ??!!!

      Mikä rikosilmoitus??! Itse olen 19 kohta ja puolisoni 17 ja meillä on lapsi eikä siitä mitään ilmoituksia mihinkään suuntaan laitettu

    • ??!!!

      Mikä rikosilmoitus??! Itse olen 19 kohta ja puolisoni 17 ja meillä on lapsi eikä siitä mitään ilmoituksia mihinkään suuntaan laitettu

    • ??!!!

      Mikä rikosilmoitus??! Itse olen 19 kohta ja puolisoni 17 ja meillä on lapsi eikä siitä mitään ilmoituksia mihinkään suuntaan laitettu

    • nahkatakkinen tyttö

      Ensinnäkin, koska yli 16-vuotias ei ole sakkolihaa, ei rikosilmoitusta voi tehdä. Toisekseen, aborttiin ei ketään voida pakottaa, ei sosiaalitantat eikä kukaan. Tosin, lapsi voidaan ottaa pois heti syntymän jälkeen, jos katsovat aiheelliseksi.

      Ehdotan, että odotat vielä pari vuotta. Itse oli samassa tilassa vielä 3v sitten, tuli tuulimunaraskaus ja masennuin. Myöhemmin tajusin, että ei minusta olisi äidiksi, vaikka osasin jo silloin huolehtia itsestäni. Nyt olen päättänyt omistaa elämäni kissoille, koska maailmassa on populaa jo ihan tarpeeksi.

    • Ikävä ihminen

      Maailma olisi parempi jos useampi teinityttöjen hankkisikin vain kissan.

    • 32 vee.

      Erotetaampa asioista toisistaan ...

      vanhemmaksi tuleminen ei tarkoita automaattisesti aikuistumista.

      vanhemmaksi tuleminen ei tarkoita oman elämän hallintaa.

      vanhemmaksi tuleminen ei tarkoita, että olisi itsenäinen.

      vanhemmaksi tuleminen ei tarkoita, että oman elämän ongelmat kaikkoavat.

      vanhemmaksi tuleminen ei tarkoita, että joku kerrankin rakastaa sinua varauksetta. Lapsi takertuu äitiinsä vain siksi, että se on eloonjäämisvietti.

      vanhemmaksi tuleminen ei sinetöi suhdetta pysyväksi.

      vanhemmaksi tuleminen ei tarkoita fiksummaksi tulemista.

      Ja niin edelleen. 16 vuotiaasta eteenpäin sinulla on vielä hedelmällisiä vuosia ainakin 20 vuotta. Mikä kiire sinulla on?

      • Trollintunnistin

        Avaus on trolli joten vastausta ei tule.


    • Jbjbjbjbjbj

      Älä ruoki trollia.

    • SaijaE

      Kiva juttu, että sinulla on hieman vanhempi ja jo elämää nähnyt miesystävä. Omanikäisistä sinulle ei luultavasti olisi riittävästi tukea ja turvaa. Oletteko siis olleet jo kolme vuotta yhdessä? Se on merkittävä sitoutumisaika ja vahvistaa kuvaa, että pärjäätte varmasti.

      • Solmussa...

        Nyt en kyllä enää taida edes uhrata aikaani vastaamiseen, täällä kun kysyn neuvoa niin vastaukseksi tulee vaan loputtomasti neropattien älynväläyskommentteja :) kiitos tästä paskasta, mutta olisin voinut elää ilman niitä kommenttejakin. Neuvoahan vain kysyin, koska minulle ei annettu tarpeeksi informaatiota viranomaisten puolelta. Tosin haluan antaa myös rispektiä niille harvoille jotka yrittivät tukea, ymmärrää, pohtia ja auttaa. Kiitos vastauksista, mutta taidan hoitaa tämän itse mieheni kanssa, kun netissä pyörivät älykääpiöt eivät ymmärrä, miksi teen mitä teen.


      • Trollintunnistin
        Solmussa... kirjoitti:

        Nyt en kyllä enää taida edes uhrata aikaani vastaamiseen, täällä kun kysyn neuvoa niin vastaukseksi tulee vaan loputtomasti neropattien älynväläyskommentteja :) kiitos tästä paskasta, mutta olisin voinut elää ilman niitä kommenttejakin. Neuvoahan vain kysyin, koska minulle ei annettu tarpeeksi informaatiota viranomaisten puolelta. Tosin haluan antaa myös rispektiä niille harvoille jotka yrittivät tukea, ymmärrää, pohtia ja auttaa. Kiitos vastauksista, mutta taidan hoitaa tämän itse mieheni kanssa, kun netissä pyörivät älykääpiöt eivät ymmärrä, miksi teen mitä teen.

        Kiitokset typerästä trolliavauksesta!


      • Raskautunut98
        Trollintunnistin kirjoitti:

        Kiitokset typerästä trolliavauksesta!

        Moi! Itse olen 16 vuotias ja raskaana. Poikaystäväni on 18 täyttää 19. Tahtoisin lasta todella paljon, mutta tahdon turvata lapseni tulevaisuuden. Siksi emme aio pitää lasta. Tahtoisin tässä suakin muistuttaa, että ensimmäisenä tulee se lapsi! Vaikka kuinka sä haluisit sitä ja olisit valmis äidiksi, niin kyllä ainakin mä huomioin sen lapsen tulevaisuuden! Niin rahallisesti ku henkisestikin. Harkitse mitä oot tekemässä. Ja kenen kanssa. Ja älä unohda LAPSELLA TULEE OLLA TURVATTU JA HYVÄ TULEVAISUUS!


      • Jotain rajaa!

        13- ja 24-vuotias yhdessä? Sairasta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe