Halvat puikkohitsauskoneet

hitsiatarttis

Tekeekö mitään siis noilla, bilteman, motonetin, yms.. esim tämä:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsaaminen-ja-juottaminen/MMA--ja-TIG-hitsauskoneet/Hitsausmuunnin-MMA-160AC-17139/

Hitsaus on itsellä sillä pohjalla että en edes tiedä mitä nuo speksit tuon koneen yhteydessä tarkoittaa :P samoin olen viimeksi hitsannut ylä-asteella ja se oli 90 luvun alussa.

Hitsauskohteita olis ihan normi pehmeä teräskö se nyt sitten on ja hyvin vähäisessä määrässä mahdollisesti rosteri, ei ole vaativia eikä rakenteellista lujuutta merkittävästi tarvitsevia kohteita suunnitelmissa. Eikös rosterikin mene niillä perhanan kalliilla puikoilla ?

Oletettavaa käyttöä on ehkä yhtenä päivänä vuodessa, joten jos ammattilaisella tommonen bilteman laite kestäis edes viikon arkipäivät ehjänä, niin mun käytössähän se menis jo 5 vuotta, ihan riittävästi.

10

10156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raudan liimaaja

      Hitsausmuuntaja (Bilteman terminologiassa hitsausmuunnin) on nimensä mukaisesti muuntaja, se siis muuntaa vaihtosähköä samantaajuiseksi, jännitetasoltaan sopivanlaiseksi vaihtosähköksi.

      Hitsausmuuntaja soveltuu hitsaamiseen vaihtovirralle tarkoitetuilla, rutiilipäällysteisillä puikoilla ja hitsausominaisuudet ovat niilläkin korkeintaan tyydyttävät. Rutiilipuikkoja ei ole tarjolla vaativiin hitsauskohteisiin, vaan kyseeseen tulevat helposti hitsattavat rakenneteräskohteet, joille ei aseteta kovin suuria lujuusvaatimuksia.

      Vaativampiin puikkohitsaustöihin tarvitaan tasavirralle tarkoitettuja (yleensä emäspäällysteisiä) puikkoja ja tasasähköä, jota saadaan vaikkapa muuntajan ja tasasuuntaajan yhdistelmästä tai tasavirtageneraattorista, jota pyörittää polttomoottori tai sähkömoottori. Vaihtovirtamoottorin ja tasavirtageneraattorin yhdistelmää kutsutaan myös hitsausmuuttajaksi. Keikkahitsauksissa suositaan nykyisin invertteritekniikalla toteutettuja keveitä hitsausvirtalähteitä, joita kutsutaan hitsausalalla usein lyhyesti vain inverttereiksi.

      Tasavirralla hitsattaessa voidaan käyttää myös vaihtovirralle tarkoitettuja rutiilipuikkoja, mutta toisin päin homma menee enemmän kuin onnettomaksi.

      Invertteri maksaa useamman muuntajan verran, mutta on suositeltava värkki, jos hitsattavat kohteet ovat vähänkään vaativampia tai hitsattavaa tulee enemmälti.

      IKH-liikkeissä olisi parhaillaan tarjolla 140 ampeerin Migatronic Delta 140 E
      ( http://www.e-julkaisu.fi/ikh/Kuvasto_2014_04/ sivu 22 ) hintaan 299 €. Minulla on kokemusta saman valmistajan astetta äreämmästä mallista Delta 160 E, jota sai samoista liikkeistä pari vuotta sitten samaan 299 euron tarjoushintaan. Hitsausominaisuuksissa ei ole pahemmin moittimista, kunhan puikon saa syttymään (tyhjäkäyntijännite saisi olla korkeampikin, kuten se kalliimman luokan koneissa tyypillisesti on).

      Esabia tai Kemppiä tekisi mieli, mutta minun tarpeeni eivät puolla niin arvokkaan invertterin hankkimista.

      Paljon riippuu puikkojen laadustakin. Halpahallien halpapuikoissa halpuus tuppaa tuntumaan.

      Hitsailin nuorra miessä ~45 vuotta sitten muutaman tuhannen puikon verran 1950-luvulta peräisin olevalla tšekkiläisellä muuttajakoneella. Ulos sai parhaimmillaan 320 ampeerin verran tasasähköä ja tyhjäkäyntijännite oli komeat 85 V. Hitsaaminen sillä oli yhtä juhlaa verrattuna näihin nykyisiin laukku-invertteri-rimpuloihin. Varjopuolena 3-vaiheista voimavirtaa vaativa liitäntä sekä raudan ja kuparin tolkuton määrä, varmaan parisataa kiloa!

    • kotitarvehitsain

      Mulla oli aikaisemmin n. 100 kiloinen Kempin tasuri. Hankala kuljetella edes omalla tontilla saati sitten kesämökille. Ainut hyvä puoli siinä hitsausominaisuuksien puolesta oli se ettei serkkupoika pyytänyt sitä lainaan.

      Hankin sitten tuollaisen Motonetin pikkuinvertterin, 160 A, hinta vähän päälle pari hunttia. Toimii hyvin hyvillä puikoilla kun oppii raapaisemaan puikon tulille. Muutaman paketin Böhlerin puikkoja olen sillä nyt sulatellut ja vielä toimii.
      Hintansa väärti.

    • hitsiätarttis

      Kiitoksia vastauksista !
      Nythän itsekkin muistelin että tässä oli näitä AC/DC hommeleita eli unohdetaan siis ihan alkuunsa nuo alle satasen vaihtovirtalaitteet ja investoidaan invertteriin, tuo Migatronik olisi vielä nippanappa budjetin puitteissa. Kalliimpi menee meikäläisellä ihan hukkaan, kun ei ole osaamista ja tarvetta niin harvakseltaan että ei sitä taitoa varmaan hirveästi elämän aikana kerkeä kertyäkkään.

    • jasic
      • Raudan liimaaja

        On ainakin tehokas hintaisekseen! 180-ampeerisella invertterillä pitäisi 4-millisenkin puikon sulaa kivuitta, kunhan laitteen saa vain tarpeeksi tanakan sulakkeen taakse.

        Invertterin käyttäminen aggregaatista syötettynä saattaa muuten olla ongelmallista ja johtaa kuulemma helposti jommankumman tuhoutumiseen. Tehokapasiteettia aggregaatissa saisi olla reilusti enemmän kuin invertterin tuottaman ilmoitetun nimelliskuorman verran. Hitsailin viime kesänä sähköttömällä mökillä kokeeksi muutaman korjauskohteen kuntoon Migatronic Delta 160E:lläni, aggregaattina epämääräinen, käytettynä höpöhintaan hankittu kiinalaisperäinen dieselaggri, olisikohan nimellistehoa noin 3 kW. Sain yhdistelmällä 2,5-milliset puikot tyydyttävästi palamaan eivätkä laitteet vioittuneet. En silti ota vastuuta, jos joku rikkoo omansa vastaavissa kokeiluissa.


    • korjaillutkin

      Jos haluat varman päälle heikon genun tai pitkän jatkojohdon päässä:

      Kempin invertterissä on alijännite ajateltu valmiiksi, 190Vac ja katkaisee.
      Hintaluokka 500,-

      -Sitten museovehkeistä pyörivät Esab KC 250...375 olivat todella pehmeästi
      sulattavia jos vaan akseli oli suora.

    • jasic

      Jasic toimii 110 voltillakin. Onko se silloin parempi?

    • welsaaja

      Halvat invertterit ovat huonoja kestämään, jos esim pakkasesta viet sisälle lämpöiseen, piirilevyihin kertynyt kosteus räjäyttää koneen ja korjaus maksaa enemmän kuin uusi, kun taas esim. Bilteman 89€ muuntaja on lähes ikuinen ja riittää kotihommiin.

      Kerron faktat pitkästä kokemuksesta, inverttereitä, Kemppiä, Wameta/Wallius ja halpiskoneita on tullut kannettua huoltoon monesti. Bilteman muuntaja pelaa yhä, kaapelit vain vaihdettu, kuoret lommoilla ja maalit naamuilla, aina vaan silti pelittää.

      • ghjjllll

        Oletko käyttänyt tuota Bilteman halpaa puikkohitsiä? Veljellä on sellainen, ja hän sanoo lopettaneensa hommat sillä kokonaan, koska siinä menee tosi helpolla lämpösulake tms. päälle, jolloin työtä pystyy tekemään vain muutaman minuutin, ja sitten on annettava laitteen jäähtyä moninkertainen aika.
        Laite lienee noin 15 vuotta vanha, ja tuskin koskaan käytetty. Veli siirtyi kokonaan mig-hitsaukseen harrasteissaan. Uusi migi on joku käytettynä ostettu, eikä ole Bilteman tuote.


    • 34t 3 4 4 4 25

      Osta miggi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2405
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1389
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      56
      1327
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1113
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1077
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1063
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1012
    Aihe