Tuli mieleen taide

...

Jokaisella käsityksensä taiteesta.

Ja siitähän riitelyä piisaa. Huvittanut kun senaattori Hakkarainen oikein tehdyt kyselyn postimerkistä. Niinno, yks suomen kansainvälisesti tunnetuimmista taiteilijoista, jolle omistettu postimerkki. Erityisesti huvitti, että Hakkaraisen teksti oli suoraan kopioitu viikko sitten netissä olleesta trollikirjoituksesta, joka lähestyi asiaa satiirin keinoin. Hakkarainen väittää teksitiä tietysti omakseen ja vielä tosissaan.

Tuli mieleen uutisvuoto. Stan otti postimerkkiasian esiin ja syvästi paheksui merkkiä Koska siinä oleva henkilö polttaa tupakkia :DD Kumma kun Hakkarainen ei sitä ollut maininnut.

Toi vaan niinkuin esimerkiksi todella tunnetusta kuvataiteilijasta, josta hyvin monet suomessa kuulivat postimerkkiasiassa nyt ensimmäistä kertaa.

Ite nyt olen kiinnostunut taiteesta, ei se oikeastaan ole mikään harrastus tms, se vaan aina jotenkin kuulunut mun elämään. Musaa, leffoja, ooppera, erilaiset kuvataiteet, multimedia, hyvin laajasti. Noh, tanssitaiteesta en mitään ymmärrä, enkä siitä ole kiinnostunut. Mutta yks ollut aina ollut tavallaan ykkösenä. Sarjakuvat ja piirokset. Niitä "lukenut" ennenkuin osasin lukea.

Tottakai kiinnittää huomiota ihan toteutukseen, tekniikkaan, kässäriin jne. Holopainen meni ja sävelsi Roope Ankasta soundtrakillisen musaa. Poikkitaiteellisuutta parhaimmillaan. Pakko ostaa.

Seurailen just pilapiirroksia ja sarjakuvia jatkuvasti. En ehkä ninkään esteettisistä syistä, mutta sisällön takia. Vähän sama, kuin jokin uutisvuoto telkkarissa. Taiteilijalla oikeus ilmaista itseään ja mielipiteitään töittensä kautta. se oikeis puuttu suurimmalta osalta duunareista. Ja mun mielestä kyllä ne mielipiteetkin. Sisältö tekee taiteesta taidetta, kukkataut asia erikseen useimmiten. Jälkimmäisessä tiki poikkeuksensa ja sanomansa.

Sattui silmiin taiteenkin kannalta kiintoisa pilapiirros. Käsittelee sanavapautta, ihmisoikeuksia, poliittinen kannanotto, se humoristinen näkemys päivänpolttavasta kansainvälisesti ja etenkin poliittisesti merkittävästä asiasta:

http://kuvat.kaleva.fi/cartoons/82e9ae8a7e724bdb9df13a565819480d.jpg

Niettä mitäpä mieltä muut taiteesta?

=DW=

17

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄW-PK

      Olisi tehnyt julistuksensa vaikka rapin muodossa. Oltaisiin taas saatu nauttia hänen täydellisestä lauluäänestään.
      Taidetta sekin.

    • elämäntaiteilijä

      Linkin pilakuvako taidetta?

    • Jaa taiteesta.
      Ensiksikin: toi paljonpuhuttu postimerkki jossa joku kuuluisa???suomalainen homoeroottinen piirros edustaisi jotain taidetta josta me voisimme olla ylpeitä maailmalla? Pikkasen rajalle vedetty juttu, mutta mikäs siinä, taiteen käsitteeseen mahtuu paljon, pilapiirroksiksta halpaan erotiikkaan. Ja siinä välissä hyvääkin taidetta. Koko juttu mun mielestä jonkilaista pätemisen tarvetta: katsokaa nyt koko maailma miten sivistyneitä ja suvaitsevaisia ja moderneja me täällä Pohjolassa olemme.

      Taiteesta: osa jokaisen ihmisen arkipäivää tavalla tai toisella. Monet harrastaa taidemaalausta ihan omaksi ilokseen. Toiset taidekäsityötä, mistä suomalaisillakin on pitkä ja arvokas perinne. Minä en kauhesti nykytaiteesta taida ymmärtää: jossain vaiheessa keskustelin pitkään pojan kanssa taiteesta, koska minulla oli sellainen tosi konservatiivinen käsitys että taide ja estetiikka jotenkin olisivat kuuluneet yhteen eli taiteen yksi tarkoituksena oli miellyttää silmää. Icke så. Taide on kommunikointia ja kaikki mitä meillä on sanottavaa ei ole aina niin kaunista.

      Minä tykkään edelleen impressionisteista. Sorry, Tom of Finland, kuka tahansa oletkin.

      • k/k

        Palomalle
        Taas mä noukkisin yhren helmen sun ajatuksista, kuten olen sanonut niin kattelen mielelläni kauniita kuvia joista tajuan mitä se esittää.
        Sanoit et taire on kommunikointia ja kaik sanottu ei mielytä kaikkia, juuri noin se on.


    • ...

      Koska sarjakuva/pilapiirros-aiheinen aloitus on osoittautunut ajatuksia herättäväksi, pitääpi jatkaa.

      Poliittinen pilapiirros kiintoisa taidelaji. Sen pitää olla nopeaa, ärhäkkää, ajatuksia herättävää. Kari Suomalainen oli elävä legenda, mutta kuten aloituksessakin ilmeni, kyllä poliittista pilapiirrosta osataan suomessa edelleen tehdä:

      http://www.hs.fi/karlsson/s1305811600938

      Yleensäkin sanomalehti stripit ja pilapiirrokset klassisinta tyyliä tällä saralla. se ollut ensimmäinen julkaisukanava monille taiteilijoille, myös tapa ansaita edes vähän rahaa. Vaikka netti tulee silmille, perinne jatkuu tietenkin nettilehtien kautta ja samalla lukijakunta suurenee. Nytkin jokin Jaarla on kaikkien tuntema suomessa, sarjakuviaan ilmestyy useammankin lehden sivuilla ja siis myös netissä. Jaan ei jaarlasta enenpää, elävä legenda.

      Mutta kuka tietää Maholan?

      http://mahola.vuodatus.net/?page=5&scrollId=50d9ed32d26466b053006460

      Mitä on kuvien takana, se aina kiinnostaa, pelkät kuvat vain pelkkiä kuvia.

      =DW=

      • ...

        Laitoin niinkuin piruuttani linkin Maholan sarjisprogeen. Mimmi ammattitaiteilija, joka tekee kaikenlaista, sarjis vain osa ilmaisua.

        Jos luki linkin sarjikset ja mietti, mitä mietti. Tämän jälkeen kannattaa vilkaista yks toinen linkki, missä taiteilija itse kertoo taiteestaan "Taiteen tekeminen on minulle keino pohtia elämää ja ihmisyyttä ja varsin usein erityisesti niiden synkempiä puolia."

        http://www.museot.fi/nayttelykalenteri/index.php?nayttely_id=10077

        =DW=


    • demeter1

      Mites se menikin: "elämä lyhyt, taide pitkä" ?

      Minusta on ilahduttavaa, että taiteen merkitys ihmistä rakentavana ja voimaannuttavana asiana on nähty ja tunnustettu.
      Jopa hoitolaitoksiin tuodaan taidetta eri muodoissa, taidelainaamoja on olemassa, työnantajat voivat tarjota työntekijöille kulttuuriseteleitä yhtä lailla kuin liikuntaseteleitä,,,
      Tämä siis kuluttajapuolella ja omaan tuottamiseen löytyy myös vaihtoehtoja, senioreillekin: on senioriteatteria, seniorikuoroa. Maalaus- ja kirjoittamisharrastuksissa ei senioreja taideta edes laittaa omiin ryhmiinsä...

      Tietysti voi kysyä, mikä lasketaan taiteeksi. Sarjakuvat tänä päivänä, omakustanteista ja blogeista en tiedä...

    • Itella tökättiin vatsalleen.
      Kaatui kuin koti-kuusi.
      Ans kattoo miten käy, kun tekevät takaa-päin kuvatuista Lampaista merkki-sarjan.
      Kallelan Kullervo ei enää myy tänä päivänä.
      Saati Halosen lumiset männyn-käkkärät.
      Itellan on pakko seurata aikaansa.
      Johtajat heilläkin tietävät mitä rahalla saa aikaan.

      H.

      • Ehkäpä kauppa-ja teollisuus-ministerikin on mukana.
        Kunnon peli myy aina.
        Moraalista riippumatta.

        H.


    • kertokaa

      Suvaitsevaisuus - voiko olla suvaitsematon luojan luomaa kohtaan kuten homoutta?

      Kiinnostavaa että tällaista ominaisuutta käyttävät hyväkseen sekä politiikan (Putin) että uskonnolliset tahot kansaa kiihottaessaan.

      Ja kansa tuntee itsensä muita paremmaksi, hohhoijaa.

      • "kertokaa"

        Jokainen hoitaa taka-puolensa.
        On suuri vääryys jos siihen pakotetaan.


        "Ans kattoo miten käy, kun tekevät takaa-päin kuvatuista Lampaista merkki-
        sarjan.
        Kallelan Kullervo ei enää myy tänä päivänä.
        Saati Halosen lumiset männyn-käkkärät."

        "Ehkäpä kauppa-ja teollisuus-ministerikin on mukana.
        Kunnon peli myy aina.
        Moraalista riippumatta"

        Noin tuossa tuli jo kirjoitettuakin.
        Ihan valtion toimistakin.

        H.


    • ..........

      Taide kannattaa maailmaa ja elämää.

      Toisaalta nykyisenä vessapaperirullataideaikakautena on joidenkin pakko kumartaa keisarin uusia vaatteita, kun muuten olisi moukkahoukka.
      Ihanat aatteet saavat osan ihmisiä äimistelemään sen upeutta.

    • posari

      Minä olen aina ihallut Tom of Finlandin lyijykynätöitä. Suomessahan hän ei ollut koskaan niin tunnettu kuin Amerikassa. Siinä hänen työnsä kelpaa postimerkiksi kuin Stenvallin ankatkit.

      • Eka kertaa kun kuulin edes nimen.
        Googletin ja luin hieman taustoja. Not my cup of tea, erityisesti jos hänellä oli ollut tollasia nazi-ihanteita.


      • ...--..
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Eka kertaa kun kuulin edes nimen.
        Googletin ja luin hieman taustoja. Not my cup of tea, erityisesti jos hänellä oli ollut tollasia nazi-ihanteita.

        Jatkosodan aikana Touko Laaksonen toimi tulenjohtajana ilmatorjunnassa, ja hänelle myönnettin ansioistaan Vapaudenristi, kertoo Wikipedia.


      • fridolfina

        Stenvall maalaa nyt Putineita. Ihmeen pikkupäinen ja pitkäkaulainen on taulussa.
        Äsken uutisissa ei kaulaa ollut ollenkaan.


    • naapurinpoika

      Olisi sopinut paremmin Tom of Sweden.

      Suosikkipiirtäjäni on Jouko, hieno oivaltaja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe