Nuoren virtsankarkailu

Embarrassed

Olen 14-vuotias tyttö ja kärsin virtsankarkailusta. Pääasiassa liian nauramisen tuloksena on virtsankarkaus mikä häiritsee kovasti kun on vaikka ulkona muiden seurassa..
Se mitä netistä irtosi on se että pitäisi harjoittaa lantionpohjanlihaksia tai hakeutua lääkäriin mutta sekin jopa hävettää :D lääkkeet varmasti myyään vaan reseptin saaneille ja gynekologilla pitäisi vissiin käyä(?) mutta jänskättää liikaa..
muuten ei hirveesti päivällä tarvii vessassa käyä (about 5 kertaa päivässä) mutta liikaa kun nauran niin kokoajan pitää käyä tyhjentää ennen kun housuun tulee. Yöllä ei koskaan karkaile kuten ei pomppiessa tai muutenkaan. Harrastan jalkapalloa eikä treenien aikana ole ongelmia yleensä.

Mitä siis teen?

12

5539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lirularu

      Käy vaan lääkärissä tai terveydenhoitajalla vähintään..

    • Salus

      http://homepakolaiset.fi/terveyshaitat.html : Iho, silmä- ja limakalvo-oireet

      Ystäväni on terveysalan huippuammattilainen, eikä meinannut millään uskoa, että hänen virtsankarkailunsa johtui hometyöpaikasta. Kesälomalla kuitenkin oireet vähenivät lähes olemattomiin.

      • Embarrassed

        No minäpä en millään pysty tarkistaa onko meidän kodissa hometta.. Ja tätä on jatkunut jo ennen nykyiseen kotiin muuttamista :(


    • taru-liina

      Aika varmasti se menee ohi ajan kanssa. meillä monilla on ollut enemmän tai vähemmän kikatusvahinkoja. Jos se ilmenee vielä aikuisiässä, voi asiaa yrittää auttaa lääkinnällä.
      Toki on hyvä muutenkin käydä lääkärillä, mutta uskoisin, että on kyse ihan siitä, että se on asia mikä joillakin kuuluu vain kasvuun.

    • Taru-Liina

      Kikatusinkontinenssi:
      Tavallisesti nuoruudessa esiintyvä pidätyskyvyttömyyden muoto, joka saattaa jatkua aikuisikään. Virtsaamisen laukaisee nauraminen, syynä on epävakaa rakkolihas ja ongelma voi olla perinnöllinen.

      Seuraava lainaus on lääkäriltä aikuiselle jolla on ongelma hyvä.
      "Kikatusinkontinenssi on nuorilla tytöillä yleinen ilmiö, mutta sinun ikäisellä harvinainen. Yliaktiivisen rakon hoitoon tarkoitetut lääkkeet lienevät ainoita lääkkeitä, joista voisi saada apua. Lantion fysioterapia saattaisi myös tuoda helpotusta. Kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla, josta saat sekä mahdollisen lääkehoidon että suosituksen fysioterapiaan. Kyseessä toisaalta kuitenkin on hyvänlaatuinen oire, joka aikanaan paranee. 11-vuotiaana ei tosiaankaan ollut perusteita vielä kirjoittaa mitään lääkereseptiä, mutta kun ongelma vielä jatkuu, niin nyt jo mielestäni olisi lääkekokeilu paikallaan. "

    • Bylan

      Vaipat vaan päälle, niin ei vahingot haittaa :)

    • ei uskalla

      Ei paljo naurata, mutta näin on.

    • tgthh

      14 v on sen vaerran pieni, että ihan hyvin voi vielä vaippoja käyttää

    • Kyllä on parempi käyttää suojia, märkä läikkä housuissa ei ole kovin kivaa. pienet "lady-vaippahousut" ei ole edes päällepäin pikkuhousuja kummempia ja voi pitää hauskaa ihan rennosti.

    • Anonyymi

      Kyseessä on kikatusinkontinenssi, joka on yleisin ilmeisesti 7-14 vuotiailla tytöillä. Tätä esiintyy ainoastaan nauraessa hervottomasti. Tämä on vaiva, joka voi hävitä kasvun aikana, mutta se voi jatkua myös aikuisuuteen. Parannuskeinoa ei sinänsä ole, mutta vessakäynnit 2-3 tunnin välein ja erityisesti ennen kuin lähtee kavereiden kanssa ulos. Fyssarilla biofeedback-hoito eli harjoitellaan lantionpohjanlihaksia. Lääkekokeilua voi tehdä esim. Oxybutin ja joillakin voidaan ilmeisesti kokeilla ADHD-lääkitystä. Kuinkahan yleinen tämä on tytöillä. Harva tästä varmaan puhuu. Ulkomaisilta sivuilta löytyy paljonkin tutkimuksia hakusanalla giggle incontinence. Jos jollain nuorella tämä on ollut, kiinnostaisi kuulla, onko loppunut kun aikuistuu?

    • Anonyymi

      7v myöhässä, mutta olen 11v tyttö minullakin on ollut virstankarkailuu koko elämän. Ja menin sit lääkäriin ja nyt käyn fysioterapiassa tai oikeestaa ”sähkö” terapiassa. Aluks epäiltiin et on yliliikkuva rakko mut ei oo et ne sulkialihakset ei vaa toimi, mut tsemppii tää ei oo mitenkää harvinaane ongelma ja mun mielestä tästä pitääs puhua enemmänki

      • Anonyymi

        Nainen voisi olla parempi vastaamaan, mutta toisaalta neurologisessa viiteryhmässä ei ole sukupuolirajoja näissä. Omalla kohdalla on sekä tahdonalaista, että autononomista ongelmaa. Erittäin harmillista, jos sulla ollut koko iän. Mulla myös ollut kauan mut ei koko ikää, eikä ole ainoita oireita.

        En tiedä voiko ihan sun ikäiselle vielä sanoo, mutta jos ollaan vähän ronskeja johtuu nuo joskus naisilla mulkun puutteesta! Luulisin sinulla olevan ponnistustyyppistä pakkoinkontinenssia. Tietämättä sun yksityiskohtia, luulen ettei vika ole varsinaisesti sulkijalihaksissa, vaan hoidolla pyritään muutoin vaikuttaan lantionpohjan alueella. En oikein usko, että sulkijoille annetaan sähköhoitoa. Enpä ole tiennytkään sähköä käytettävän tämmöseen. Voin olla väärässäkin, ei siinä mitään.

        Sulkijoiden keskeisin säätelypaikka on selkärangan plexus lumbosacralis. Lihaksen heikkouden syy useimmiten selkäytimessä tai sen alapuolella ja tällöin on yleensä selvästi havaittavissa tahdonalaisen säätelyn ongelmaa eikä näissä ole tullut sähköhoitoa vastaan. Syynä usein pullistuma, ms yms. Aivojen frontaalialueilla on myös keskukset mitkä ikäänkuin antaa luvan, kun hetki on sopiva. Kun nämä vaurioituu, kuten dementiassa, vaikutukset on tunnetut. Elektrolyyttiepäsuhta on myös yleinen pidätyskykyyn vaikuttava tekijä. Sokeritauti varmaan yleisin mikä vaikuttaa tässä ja mulla on nimikaima mutta täysin eri juttu silti. On saanut alkunsa DAI:sta (aivovamman jälkitila). Pääsi vielä komplisoitumaan kuten moni muukin oire eri tahojen täydellisen välinpitämättömyyden ja pölkkypäisyyden vuoksi.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3441
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1498
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1267
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1142
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      792
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      46
      765
    Aihe