Koiran pentuaika ja poissaolo?

Opiskelukoira

Minulle on mahdollisesti tulossa sellainen tilanne, että pääsen opiskelemaan syksyllä ja saan koiran kesän lopulla. Alunperin ajatuksena oli pitää kesälomaa ja keskittyä koiraan kesällä, mutta mieluisin pentue syntyy vasta niin myöhään.

Tuleeko hyvä koira kun se on varmaan jonkin verran yksin kun olen koulussa ja vähän bilettämässä. En halua laiminlyödä koiraa missään nimessä ja teen mitä se vaatii, mutta kouluun on pakko mennä jos sinne pääsen. Mietin tätä lähinnä leimaantumisen (varmaan voin olla koiran kanssa jonkin aikaa tiiviisti ennen koulun alkua) ja sisäsiisteyden kannalta. Kun olen ymmärtänyt, että koiraa pitäisi viedä ulos about 10 kertaa päivässä pikkupentuna.

Onko kellään näkemystä olisiko koiralle parempi jos olen sen pentuajan kotona, vai onko paha jos käyn koulussa? Asun yksin, mutta kyllä pennulla muitakin ihmisiä on, jotka voivat hoitaa. Voin mahdollisesti käydä kotona kesken päivien jne. ei ole pitkä matka. Eivätkä ne päivät nyt niin pitkiä ole varmastikaan.

Voiko tämä olla peruste ottaa aikaisempi pentue, vaikka tämä ko pentue on se unelmapentue? Teenkö asiasta vain liian ison? Kyllähän ihmiset käyvät töissä jne. ja ottavat silti koiria... Mielipiteitä?

8

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä ota koiraa

      Ennenkun tiedät millasta elämää tulet elämään. Ja tuo sinun bilettäminen vähän huolestuttaa. Ei pentua jätetä yksin koska haluaa bilettämään, sehän on kuin pieni vauva.
      Jätä koiran hankkiminen ja keskity opiskeluun.

      • Opiskelukoira

        Hmm... Elän liikkuvaista mutta rauhallista elämää, eikä se muutu, vaikka menenkin uuteen paikkaan opiskelemaan. Normaalisti otan alkoholia/biletän ehkä pari kertaa vuodessa. Biletystä on opiskelujen alkuun joitakin kertoja (sosiaaliset suhteet koulussa tärkeitä) ja saan kyllä koiran toisen läheisen ihmisen (melkein asutaan yhdessä) sitä hoitamaan näille muutamalle tunnille, joita olen pois. Päivällä ei välttämättä onnistu, kun hänkin omissa jutuissaan. Kyllähän niitä pentuja jätetään yksin kun ihmiset menevät töihin jne. Mistä pentu sen tietää, mihin menet?

        Alkuperäinen ajatus oli olla kokonaan kotona ehkä kuukausi - kaksi pennun tultua. Niin onko nyt huono jos menenkin kouluun, jossa ollaan muutama tunti päivässä? On tuo kuitenkin lyhyempi aika kuin yleensä ihmiset ovat töissä. Olen kyllä kokonaan kotona sen tuloajan jälkeen varmaan vähintään pari viikkoa.

        Ja koiran otan vaikka pitäisi pitää välivuosi sen takia. Tämän parempaa aikaa sille ei tule.


      • Älä ota koiraa
        Opiskelukoira kirjoitti:

        Hmm... Elän liikkuvaista mutta rauhallista elämää, eikä se muutu, vaikka menenkin uuteen paikkaan opiskelemaan. Normaalisti otan alkoholia/biletän ehkä pari kertaa vuodessa. Biletystä on opiskelujen alkuun joitakin kertoja (sosiaaliset suhteet koulussa tärkeitä) ja saan kyllä koiran toisen läheisen ihmisen (melkein asutaan yhdessä) sitä hoitamaan näille muutamalle tunnille, joita olen pois. Päivällä ei välttämättä onnistu, kun hänkin omissa jutuissaan. Kyllähän niitä pentuja jätetään yksin kun ihmiset menevät töihin jne. Mistä pentu sen tietää, mihin menet?

        Alkuperäinen ajatus oli olla kokonaan kotona ehkä kuukausi - kaksi pennun tultua. Niin onko nyt huono jos menenkin kouluun, jossa ollaan muutama tunti päivässä? On tuo kuitenkin lyhyempi aika kuin yleensä ihmiset ovat töissä. Olen kyllä kokonaan kotona sen tuloajan jälkeen varmaan vähintään pari viikkoa.

        Ja koiran otan vaikka pitäisi pitää välivuosi sen takia. Tämän parempaa aikaa sille ei tule.

        No tuo biletys kuulosti vain siltä että olisi monta kertaa viikossa. Pennun kanssa pitää kyllä olla kotona ne ensimmäiset viikot kunnes tuntee olonsa turvalliseksi omassa talossa/kämpässä. Ja myös sisäsiisteyden takia on hyvä jos pennun voi viedä ulos mahdollisimman usein.
        Meidän koiralla on helpompi olla kotona päiväaikaan kun on valoisaa, riippuu toki koirasta mutta yleensä pimeys saa ne haukkumaan esim varjoille jne. Siksi tuo bilettäminen on vähän huono juttu, myös jos tulee huppelissa kotiin niin koira usein huomaa että jokin on vinosti ja voi tuntea itsensä turvattomaksi.
        Mitä pidempään voit olla kotona pennun kanssa sen parempi, silloin saa myös harjoteltua yksinoloa perusteellisesti, eli lisätä yksinoloaikaa asteittain kunnes se pystyy olemaan tunteja yksin.


      • Opiskelukoira
        Älä ota koiraa kirjoitti:

        No tuo biletys kuulosti vain siltä että olisi monta kertaa viikossa. Pennun kanssa pitää kyllä olla kotona ne ensimmäiset viikot kunnes tuntee olonsa turvalliseksi omassa talossa/kämpässä. Ja myös sisäsiisteyden takia on hyvä jos pennun voi viedä ulos mahdollisimman usein.
        Meidän koiralla on helpompi olla kotona päiväaikaan kun on valoisaa, riippuu toki koirasta mutta yleensä pimeys saa ne haukkumaan esim varjoille jne. Siksi tuo bilettäminen on vähän huono juttu, myös jos tulee huppelissa kotiin niin koira usein huomaa että jokin on vinosti ja voi tuntea itsensä turvattomaksi.
        Mitä pidempään voit olla kotona pennun kanssa sen parempi, silloin saa myös harjoteltua yksinoloa perusteellisesti, eli lisätä yksinoloaikaa asteittain kunnes se pystyy olemaan tunteja yksin.

        Juu, en ole mikään bilehirmu, enkä kännää mitenkään överisti silloinkaan harvoin, että tokkopa koira turvattomaksi menee. Ja tosiaan silloin kun menen illalla ulos, niin joku on sitten kotona koiran kanssa.

        Tuo yksinolon harjoittaminen on se mitä halusinkin tehdä ennen kuin alan käymään koulussa. Kuin myös sosiaalistaminen ja muu peruskoulutus. Olen kyllä kuullut myös vuorotöissä käyvien ihmisten ottaneen koiria ja vielä vaikeammasta päästä olevia rotuja tuon yksinolon suhteen. Ilman mitään lomia siis ja kaiketi hyvin on mennyt. Toivottavasti kaikki menee hyvin myös meillä.


    • 2? 8?

      Montako tuntia on koulupäivässä?

      • Opiskelukoira

        Vaikea sanoa etukäteen. Jos yhtään seurailee edellistä koulutusta, niin aika paljon itse päätettävissä ja vaihtelee välillä 0-6. Varmaan keskimäärin 2-4h. Yhteensä ehkä 12h viikossa. Uudessa paikassa arvioisin 4h päivässä eli 20 h viikossa voisi olla lähellä. En tiedä kyllä yhtään.


      • 2? 8?
        Opiskelukoira kirjoitti:

        Vaikea sanoa etukäteen. Jos yhtään seurailee edellistä koulutusta, niin aika paljon itse päätettävissä ja vaihtelee välillä 0-6. Varmaan keskimäärin 2-4h. Yhteensä ehkä 12h viikossa. Uudessa paikassa arvioisin 4h päivässä eli 20 h viikossa voisi olla lähellä. En tiedä kyllä yhtään.

        2-4 tuntia voi hyvin olla; leikitä vaan ihan hurjasti ja käytä ulkona ennen kuin lähdet, niin se nukkuu koko poissaoloaikasi. Kyllä suht pian voi olla jo pidempiä aikoja myös.


      • Opiskelukoira
        2? 8? kirjoitti:

        2-4 tuntia voi hyvin olla; leikitä vaan ihan hurjasti ja käytä ulkona ennen kuin lähdet, niin se nukkuu koko poissaoloaikasi. Kyllä suht pian voi olla jo pidempiä aikoja myös.

        Voi että, kiitos.

        Onko lisää näkemyksiä kenelläkään? Miten olette hoitaneet pennun oton?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe