Työkkäri yrittää asettaa sanoja suihin

Ikää ihan tarpeeksi

Olen työkkärin käytännöissä pitkäaikaistyötön ja peliin astui kuvaan uusi henkilökohtainen virkailija. Olin hänen vastaanotollaan 1. kertaa ja koskaan aiemmin työkkärin täti ei ole käynyt minun kimppuun niin voimaaksti, syyttämällä (kenties huomaamattaan) minua työttömyydestäni.

Tuo väittämä oli helppo ampua alas toteamalla, että minä en palkkaa itseäni työhön, vaan minun roolini on etsiä palkkatyötä ja koulutusta.

Sitten tuli näytelmän B-osa esiin ja täti heitti ilmaan väittämän, että työttömyysturva ei ole kansalaispalkka. Sanoin tuohon heti, että en ole koskaan tuollaista väittänyt, ja että onko tuollainen tieto kirjattu ylös tietohini. Ei vastausta. Aivan varmasti tuossa heitettiin pyydys otettavaksi vastaan, että jos vaikka jotain varomatonta asiasta esittäisin.

Näytelmän C-osassa sitten väitettiin että työttömyysturva on vastikkeellista. Minä sanoin ei että ei ole, tuollaista käsitettä ei ole työttömyysturvassa olemassakaan. Että kertokaapa laki ja pykälä mihin väittämänne perustuu. Toki työttömyysturva on vastikeellista siinä mielessä, että työtä ja koultusta on etsittävä. Mutta tuo ihan selkeä asia ilman lakipykäliinkin katsomatta. Mutta eipä täti osannut kertoa lakia ja lakia ja pykälää mihin väittämänsä perusti.

Tuon koppeilun jälkeen, minkä tarkoituksena oli kenties minun pehmitysyritys laittaa minut allekirjoittamaan vapaaehtoisuuteni johonkin askarteluun päättyi, kun ei oikein päässyt niskan päälle, että näköjään teillä on noinkin paljon työkokemusta, hän ilmoittaakin minut kunta-infon osallistujaksi. No ei minulla ollut tuohon mitään sanomista.

Mutta ihan selkeästi tästä tädistä paistoi läpi, että konstilla millä hyvällä yrittää löytää heikkoa kohtaa, millä päästä painostamaan minun ottamaan vastaan vapaaehtoisesti palkatonta työtä ja antamaan suostumukseni kirjattavaksi työnhakusuunnitelmaan.

Että olkaa tarkkana noiden tätien väittämien suhteen, että ette mene ansaan ja joudu sellaiseen tilanteeseen, että jouduttte sanomaan "en halua, ei kiinnosta jne", sillä tuosta alkaa karenssiviulujen viritys tädin päässä toteutumaan, että tämähän kieltäytyy aktiviteetista.

19

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1255

      vanha virsi uudestaan.

    • aikuinen myös

      Toivottavasti teet valituksen ko. työkkärin tädistä hänen esimiehelleen. Minä olen saatuani myös ala-arvoista kohtelua ilmoittautuessani pitkästä työsuhteesta työnhakijaksi. Jo ensimmäisenä työttömänä päivänä tunsin olevani suurikin syntinen.

      • ääliö älä lyö

        Kohtelu on pääosin asiallista nykyään, koska työnhakijat ovat nykyään korkeasti koulutetuilta aloilta, koulutetumpia kuin nämä virkailijat ja valittavat herkästi mikäli virkailija on asiaton tai tahditon -- ja silloin virkailija on itse hyvin herkästi tiskin toisella puolella ja otetaan asiallisempi ja pätevämpi hänen tilalleen joka ymmärtää asiakaslähtöisyyttä.

        Kerran (turun) työvoimatoimistossa vuosia sitten yksi virkailija tokaisi minulle , jolla huikeasti korkeampi koulutus kuin hänellä, että "olisin minäkin tuonne päässyt (siis kouluuni) mutta kun en hakenut! Onneksi!" !

        Eli kaikenlaista sankaria tuonne kyllä mahtuu "asioita" hoitamaan.

        Valittakaa jos joku painostaa tai kohtelee täysin väärin.


      • Joujoujoulu tulee
        ääliö älä lyö kirjoitti:

        Kohtelu on pääosin asiallista nykyään, koska työnhakijat ovat nykyään korkeasti koulutetuilta aloilta, koulutetumpia kuin nämä virkailijat ja valittavat herkästi mikäli virkailija on asiaton tai tahditon -- ja silloin virkailija on itse hyvin herkästi tiskin toisella puolella ja otetaan asiallisempi ja pätevämpi hänen tilalleen joka ymmärtää asiakaslähtöisyyttä.

        Kerran (turun) työvoimatoimistossa vuosia sitten yksi virkailija tokaisi minulle , jolla huikeasti korkeampi koulutus kuin hänellä, että "olisin minäkin tuonne päässyt (siis kouluuni) mutta kun en hakenut! Onneksi!" !

        Eli kaikenlaista sankaria tuonne kyllä mahtuu "asioita" hoitamaan.

        Valittakaa jos joku painostaa tai kohtelee täysin väärin.

        Tarkoitti siis että onneksi opiskeli heikommin, jotta sai töitä ja on nyt ansioissaan. Muutenhan hän olisi pöydän toisella puolella kuuntelemassa vähemmän älykkään ihmisen saneluja? Kuka nyt semmoista kestää. Mukavampaa on saada kokea itsensä tärkeäksi itseään arvokkaampien seurassa, eikö?


    • Ulkoistettu

      Kannattaa ottaa kaveri mukaan kuulusteluun. Se edes vähän rauhoittaa pahempaa puoskarointia.

      • Sisäistetty

        Menen aina mamman kanssa. Se on kanssa rauhoittanut tosi paljon.


      • 167-176
        Sisäistetty kirjoitti:

        Menen aina mamman kanssa. Se on kanssa rauhoittanut tosi paljon.

        "Menen aina mamman kanssa. Se on kanssa rauhoittanut tosi paljon. "
        Ja mammalle vielä kaulin käteen ja justiinan ilme naamalle. Kyllä siinä paatuneimmaltakin virkakyykyttäjältä lähtee kyykytyshalut pitkäksi aikaa ja voi olla sen jälkeen terapian ja ainakin sairasloman tarpeessa sen jälkeen vaikka kaulita ei käytettäisikään.

        Keskustelun äänittäminen niin että virkailija näkee sen on ehokas keino, kokeiltu on vaikka yleensä äänitän salaa. Äänittimen esiin ottaminen kesken tuollaisen keskustelun saa virkailijan nielaisemaan kielensä. Äänittämistä nuo virkailijat inhoavat mutta eivät sille mitään mahda, sen ovat itse tilanneet.


    • hetivainensinkin

      Poliisille rikosilmoitus heti välittömästi kyseisestä henkilöstä.
      Siitä se etenee poliisien tutkintaan.

      • Poliisille töitä

        Joo siellä on nykyään poliisiakin aika kiitettävästi kortiston työnhakijoiden joukossa.
        Ei kandeis typerehtiä ja kukkoilla työttömille.


    • TALLENTAKAA kaikki!!

      Tallentakaa KAIKKI viranomaiskeskustelut!!!

      Tämä on ainoa keino niitä vastaan ja se on täysin laillista.

      Säästäkää tallennukset vuosia, koska et voi tietää tarvitaanko niitä
      vielä myöhemminkin mahdollisessa valituksessa tai oikeudenkäynnissä.

    • te ja minä

      Näinä vaikeina aikoina on räjähdysherkkyys huipussaan molemmilla puolilla työmarkkinoita. Poliitikot vaativat virkamiehiltä tulosta, mutta kun niitä työpaikkoja ei kerta kaikkiaan ole, silloin niin hakija kuin asiankäsittelijäkin ovat stressistä raivopäitä.
      Otetaan iisisti koko sakki ja mennään päivä kerrallaan.

      Pajahommat ja muut aktivointiyritykset huomataan kyllä hyödyttömiksi aikanaan, niihin uppoaa enemmän rahaa kuin ihan vaan perustukeen. Nyt ainoa tie parempaan on poliittisen päätöksen tie. Äänekosken sellutehdas on yksi avain, siitä uskalluksesta lähtee muutos, jolla Suomi nousee. Korkeakoulutetut ovat pahimmassa lirissä tämän rakennemuutoksen ja EU:n sotkujen takia. Itsekin kulttuurialalla olevana sen tiedän.

      • dsfgu

        Asiaa! Tämän kun tajuaisivat vielä muutkin, erityisesti hallinnossa, niin kyllähän tämä tästä suttaantuisi.


    • jostakin aloitettava

      Komiikan puolelle tuppaa asiointi menemään, kun elämää nähnyt kolmekymppinen paperinpyörittäjä haastattelee ja opastaa isäukkoaan etsimään hommia.

    • luuseri työtön.39

      Minulla on yli 15 v työura raksalla ja muista töistä ja työkkäri oli pyyhkinyt kaikki työkokemukset pois mun tiedoista työkkäristä. Eli niiden mielestä en ole koskaan ollut töissä eikä ole mitään työkokemusta mistään.

    • töitä töitä

      Nykyään siellä ei osata millään lailla autta työnhaussa, ne vaan hokee hae töitä tai mene koulutukseen,jotka ovat ihan tyhjänpäiväisiä, opettajilla tai siis vetäjillä ei ole omakohtaista kokemusta työn hausta miten sellain voi auttaa.

      työttömiä kyykytetään ja syyllistetään ilmeisesti tarkoituksena on saada ilmaistyövoimaa ja mene millä palkalla hyvänsä töihin.

      Mutta mites nämä maahanmuuttajat voi voi eikö sinulla ole töitä niitä kyllä mielistellään ei niiden tarvi hakee 80 km päästä töitä.

      Viimekädessä tämä johtuu siitä että nuo päättäjät ovat täys pihalla ns. normaalista elämästä kaikilla on kultalusikka suussa syntyessään.

      eihän eduskuntaan voi työtön päästä, millä rahalla siinä se tasa-arvo ja yhdenmukaisuus.

    • ahdinkossako

      Milläs äänität kun kunnollinen tallennin maksaa maltaita.
      Kännyssäni ei mitään tuollaista toimintoa ole ja vaikka olisikin niin kuinka pitkät jorinat tuonne mahtuu??

      Kumma,ettei omalla asenteella asiaan voi vaikuttaa.

      Itse olen aina ollut rehellinen asioista kysyttäessä ja vaistoan herkästi jos vastapuoli yrittää kusettaa jotenkin.
      Koskaan tähän päivään mennessä ei ole ollut ongelmia.
      Tosin en hirmu usein ole joutunutkaan työkkärissä asioimaan.

      Nyt viimeksi tilanne oli se,että joudun hakeutumaan työkkäriin vain saadakseni tuloja siihen asti,kunnes alan saamaan rahaa Eläkeyhtiöltäni koska olen hakenut kuntousrahaa päästäkseni opiskelemaan uuteen ammattiin kun kunto ei enää kestä aiempaa ammattia,joka oli siivooja.
      Liitto maksaa päivärahani.

      Asiassa ei ole muuta ongelmaa kuin se,että Kelan 300 päivän päivärahat on syöty ja työttömyyskorvausta odotellessa alkaa tulla nälkä.
      Päätöksen saan ehkä Toukokuun puolen välin paikkeilla,aikaisintaan.
      Mutta nyt tilillä on 3.70 senttiä...
      Ja Huhtikuun lopussa pitäisi maksaa laskuja 300 euron edestä,vähintään...

      Ihan pikkusen ahistaa.....

      • alaoleavuton

        Ei ne maksa..mutta
        Lähes jokaisesta kännykästä löytyy äänitallennus, ellei suoraan niin haet siihen ilmaisen ohjelman. (apple/android/wp jokaisella oma "markettinsa", symbianilla ja s40:lla etsit jostain)

        Mahtuu vaikka kuinka paljon, äänen tallennus ei vie tilaa paljon minkään vertaa, kun sitä ei tarvitse edes cd-laadulla tallentaa.
        Esimerkiksi 8kHz ääni, tunnin tallennus monona vie 29 megatavua = ei yhtään mitään.

        Ellei mitään muuta keinoa ole, niin soita kaverille, joka toisessa päässä voi tallentaa puhelun.


    • bdgsnsn

      Kelan peruspäivärahan jälkeen tulee työmarkkinatuki , no problem.

    • Florian

      Hienosti toimittu, ja kannattaa lukea kaikkien jotka joutuvat vastaavien ns. virkailijoiden kanssa tekemisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe