Toiminimi

henda

Olen miettinyt ryhtymistä yksityiseksi elinkeinonharjottajaksi. Tietoa olen etsinyt netistä ja haluaisin muutamasta mieltäni askarruttavasta asiasta kysyä.

Tekisin ruohonleikkuu, ikkunanpesu ja yritys/kotisiivoustöitä.
Investointikustannukset olisivat suhteellisen pieniä, sillä hankkisin lihasvoimin työnnettävän ruohonleikkurin (50€), trimmerin (50€) ja siivoustarvikkeet ~200€.
Sen lisäksi kuluja on PRH:n rekisteröintimaksu (65€).
Ajattelin, että voisin tarjota kiinnostuneille myös nurmikon kalkitus/lannoituspalveluita ja muita puutarhatöitä (kitkentä, istutus, nyppiminen, kastelu, lannoitus yms..)
Liittyisin alv-rekisteriin, jotta saisin alv-vähennykset ja tämän myötä perisin työstäni alv:n.
Äitini on tilintarkastaja, joten hänestä saisin ilmaisen kirjanpitäjän.

Olen lukenut ristiriitaista tietoa toiminimestä ja auton ostomisestä toiminimellä. Tarvitsisin luultavasti pakettiauton, jos aion laajentaa kohderyhmää lähiseutuni ulkopuolelle. Voiko toiminimellä ostaa pakettiauton? Jos ajan pakettiautolla myös yksityisajoja (vähemmän kuin työajoja), miten ajopäiväkirjaa tulisi pitää? (Merkitsenkö ylös yksityisajot ja/vai työajot)

Jos toiminimen voitto on minun palkkaa, miten "palkanmaksu" onnistuu? Katsoisinko joka kuun lopussa kuun voiton ja maksaisin sen itselleni vähentäen ensin summasta YEL ja vakuutusmaksut? Onko sairasvakuutusmaksu pakollinen maksu?

Olisiko järkevempää perustaa toiminimi vai laskuttaa esimerkiksi ukko.fi:n kautta? Ukon kautta en saisi vähennyksiä materiaalihankinnoista, mutta esimerkiksi TyEL- ja vakuutusmaksut hoituisivat helposti heidän kautta.

Olen kiitollinen viisaista vastauksistanne!

3

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henda

      Unohtui mainita, etten olisi oikeutettu starttirahaan, sillä opiskelisin työn ohessa.

    • oimiimmii

      jos äitisi on tilintarkastaja niin mikset kysy häneltä?

      toiminimessä saa kaikki rahat olla sekaisin ja yksityisottoja eli palkkaa vaikka kaikki jos haluaa. silti kannattaa laskeskella miten suureen palkkaan on varaa

    • kikkeliskikkeliis

      Voiko toiminimellä ostaa pakettiauton? VOI

      Jos ajan pakettiautolla myös yksityisajoja (vähemmän kuin työajoja), miten ajopäiväkirjaa tulisi pitää? (Merkitsenkö ylös yksityisajot ja/vai työajot)

      Selkeää ohjettä tästä ei ole, mutta voisit kirjata tilikauden alussa olevan km-lukeman ja tilikauden lopussa olevan km-lukeman ja sitten pidät kaikista ajoista päiväkirjaa....siis kirjaat onko yksityisajoa vai työajoa ja mistä-mihin ja kilometri määrät....valmiita ajopäiväkirjoja löytyy kirjakaupoista.

      Jos toiminimen voitto on minun palkkaa, miten "palkanmaksu" onnistuu?

      Toiminimessä tulot - menot = ja loput on palkkaa, siis vaikka nostaisit kuunlopussa tililtäsi "palkkaa" niin sitä ei kirjata mihinkään, vaan kaikki tilikauden tulot miinus kaikki tilikauden menot niin siitä jäävä summa on kokonaisuudessaan palkkaasi....ei väliä miten nostat tililtäsi rahaa.
      mutta hyvä on olla koko ajan ajantasalla kuinka paljon tulee sitä voittoa, niin tietää suunnilleen mitä maksaa ennakkoveroja ....

      Katsoisinko joka kuun lopussa kuun voiton ja maksaisin sen itselleni vähentäen ensin summasta YEL ja vakuutusmaksut?

      Näitä menoja kannattaa aina miettiä vuositasolla eikä kuukausitasolla...voi olla että tulee sellaisia kuukausia jossa ei tule tuloja ollenkaan, mutta yellit ja vakuutusmaksut on kuitenkin maksettava...

      Onko sairasvakuutusmaksu pakollinen maksu? ei

      Olisiko järkevempää perustaa toiminimi vai laskuttaa esimerkiksi ukko.fi:n kautta? Ukon kautta en saisi vähennyksiä materiaalihankinnoista, mutta esimerkiksi TyEL- ja vakuutusmaksut hoituisivat helposti heidän kautta.

      jos olet yrittäjänä, niin et maksa mitään tyel-maksuja (työntekijänmaksuja), koska maksat yelliä. Joten en kannata ukko.fiitä jos sulla ei ole työntekijöitä yritykselläsi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe