Medborgarinitiatvet "pois pakkoruotsi "...

JA ELLER NEJ

lämnades till riksdagen idag.Få se vilket mottagande det får.

22

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 228w

      Det är väl först i höst som det tas till behandling ?

      • vi väntar och ser

        Det fick rätt så svalt mottagande när det diskuterades i riksdagen,nå Persut höll förstås svavelosande tal,åtminstone Veltto Virtanen.


      • antån
        vi väntar och ser kirjoitti:

        Det fick rätt så svalt mottagande när det diskuterades i riksdagen,nå Persut höll förstås svavelosande tal,åtminstone Veltto Virtanen.

        Rätt så tom var riksdagssalen.Pakkoruotsi har inte så stor betydelse som vissa språkfanatiker gör gällande ?Vanliga finskspråkiga människor har antagligen viktigare frågor att ta ställning till.


    • När?

      När vet man om denna förfrågan hade ngn effekt? Eller har den behandlats helt redan?

      • spännande

        Jag har förstått att först i höst tar riksdagen ställning till initiativet.


      • fria språkval
        spännande kirjoitti:

        Jag har förstått att först i höst tar riksdagen ställning till initiativet.

        Visst vore det skönt om pakkoruotsi skulle slopas,kanske det här svenskhatet åtminstone skulle minska en liten aning.Någon verklig nytta har vi ju inte av obligatorisk skolsvenska,ingen lär sig att föra ett normalt samtal på svenska.


      • fucking sverige
        fria språkval kirjoitti:

        Visst vore det skönt om pakkoruotsi skulle slopas,kanske det här svenskhatet åtminstone skulle minska en liten aning.Någon verklig nytta har vi ju inte av obligatorisk skolsvenska,ingen lär sig att föra ett normalt samtal på svenska.

        Sverige är shit kieli opetelkaa finnish or move to sverige


      • ;-D
        fucking sverige kirjoitti:

        Sverige är shit kieli opetelkaa finnish or move to sverige

        Du kan studera finska (om den är din modersmål, du skrev hemsk dåligt!)


      • elintasopakolaisia ?
        ;-D kirjoitti:

        Du kan studera finska (om den är din modersmål, du skrev hemsk dåligt!)

        En hel massa finskspråkiga invandrare finns det ju i Sverige,konstigt att så många har flyttat dit ?


      • Finskspråkig
        elintasopakolaisia ? kirjoitti:

        En hel massa finskspråkiga invandrare finns det ju i Sverige,konstigt att så många har flyttat dit ?

        Vi finskspråkiga, de flesta iaf som bor i Sverige accepterar svenskan(språket)!


      • Ditt modersmål
        ;-D kirjoitti:

        Du kan studera finska (om den är din modersmål, du skrev hemsk dåligt!)

        Din modersmål stavas DITT MODERSMÅL.


    • Ruotsinsuomalainen(ko?)

      Mie piän näin Ruotsissa syntyneenä että kyllä on ihme narinaa ollut tuon "pakkoruotsin" kanssa. Helpointa ja fiksuinta olis niin, että jokkainen saisi valinnanvappauen päättää mitä kieltä tahtoo opiskella. Luonnollisesti niin, että suomenkieltä suomenmaassa ei saa laittaa vapaaehtoseksi vaan kuuluu perusopintoihin. Mulla on niin hyvin käyny että oon ruotsissa kasvanu ja ruotsiksi käyny koulun, ja aivan luonnollista koska ruotsissa oon asunu. Vanhemmat on suomesta kotosin eikä niille ole kukkaan pakottanu opiskelleen ruotsia, siellä perällä missä asuin ni tolkit on hommattu tarvittaessa. Ei suomenkielisiä ole sorsittu. Lueskelin taannoin lehestä että Affenanmaalla jos suomenkielellä meet jottain kysymään ni lähes kahtottaan kieroon, MITÄ HALVATTUA? Net jokka aattelee että "svenskatalande är bättre folk", olkkoon vain hiljakseen. Och jag ber om ursäkt, det är bara mina egna tankar och jag representerar bara mig själv.

      Ja niin, suomenkieli ei ole kovin vahvaa mulla, ja sitä paraikaa opiskelen ku kerran suomessa nykyssin asun!

      • nyfiken blå

        Varför använder Sverigefinländare tolkar ?Ges det inte undervisning i svenska åt invandrare ?


      • Eget språk
        nyfiken blå kirjoitti:

        Varför använder Sverigefinländare tolkar ?Ges det inte undervisning i svenska åt invandrare ?

        Till nyfiken blå; Vi har rätt att använda finska språket i sverige. Om du besöker ngn myndighet och personen inte kan finska, tas det fram en tolk. Det är så det funkar. Vissa vill kommunicera på SITT EGET SPRÅK. Tänk tvärtom på din fråga: ges det inte finska undervisning till finlandssvenskar?


      • nyfiken blå
        Eget språk kirjoitti:

        Till nyfiken blå; Vi har rätt att använda finska språket i sverige. Om du besöker ngn myndighet och personen inte kan finska, tas det fram en tolk. Det är så det funkar. Vissa vill kommunicera på SITT EGET SPRÅK. Tänk tvärtom på din fråga: ges det inte finska undervisning till finlandssvenskar?

        Jag frågade därför att på RKPspalten påstås det alltid att finskspråkiga i Sverige ALDRIG får några samhällstjänster på finska.Här finns ju vissa personer som anser att när vi studerar finska så borde det räcka......myndigheter borde alltså inte ha några skyldigheter att betjäna oss på vårt modersmål.
        Det är fint att det fungerar med tolkar i Sverige,modersmålet är ju ändå det viktigaste språket för oss alla.
        Tack för upplysningen.


      • Tack
        nyfiken blå kirjoitti:

        Jag frågade därför att på RKPspalten påstås det alltid att finskspråkiga i Sverige ALDRIG får några samhällstjänster på finska.Här finns ju vissa personer som anser att när vi studerar finska så borde det räcka......myndigheter borde alltså inte ha några skyldigheter att betjäna oss på vårt modersmål.
        Det är fint att det fungerar med tolkar i Sverige,modersmålet är ju ändå det viktigaste språket för oss alla.
        Tack för upplysningen.

        Vi är mest intresserade av samhällstjänster i typ av grund- och högstadieskola, förskola, äldrevård mm. och förstås av aktiviteter som har med finska kulturen att göra. Myndighetsbesök och sådant sköts oftast på svenska men kan man inte språket finns det tillgång till tolk. Tack förresten för ditt sakliga svar.


      • nyfiken blå
        Tack kirjoitti:

        Vi är mest intresserade av samhällstjänster i typ av grund- och högstadieskola, förskola, äldrevård mm. och förstås av aktiviteter som har med finska kulturen att göra. Myndighetsbesök och sådant sköts oftast på svenska men kan man inte språket finns det tillgång till tolk. Tack förresten för ditt sakliga svar.

        Äldrevård på ens eget modersmål är väldigt viktigt anser jag.Även om man har kunnat ett främmande språk flytande så glömmer man vid minnessjukdomar ofta bort alla andra språk än sitt modersmål.
        ISverige finns ju enormt mycket männskor med finska rötter så jag hoppas att era åldringar blir väl omskötta.Jag har litet "läst på "om sjuk och socialvård i dagens Sverige,tyvärr ser det rätt så dystert ut ,alldeles för litet personal och de som finns är trötta och utarbetade.Så är det ju här i Finland också.


    • Zenitha

      Nu i fredag börjar rikdsagens kulturutskott behandla medborgarinitiativet för att göra skolsvenskan frivillig.

      • ledsamt

        Någon ändring borde det bli,man vågar ju snart inte tala svenska offentligt.(jo,jag har råkat ut för påhopp på grund av samtal på svenska )


      • :-)
        ledsamt kirjoitti:

        Någon ändring borde det bli,man vågar ju snart inte tala svenska offentligt.(jo,jag har råkat ut för påhopp på grund av samtal på svenska )

        För ett antal år sedan besökte min syster en annan syster som bor i Kannus, de råkade prata svenska med varann i affären, då undrade folk vad dom hade där att göra!!!!!!! Hujedamaj sicket fosterland :(


    • :-)

      Snackar alltid svenska när jag besöker Finland, oavsett.......finntollorna ska ente tro att di e nåt :)

      • otäckt

        Det är klart att man borde stå på sig,men det är faktiskt skrämmande när någon berusad mansperson skriker oförskämdheter åt en.Det har hänt mig,när jag har talat svenska med mina barnbarn.De blir ju skrämda trots att de inte förstår vad som sägs.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe