Varokaa ACEA C3 öljyjä

464262

Esim. Teboil Diamond 5w-40 ja Castrol Magnatec 5w-40 ovat nykyään ACEA C3 öljyjä eli näitä low SAPS öljyjä missä on reilusti vähennetty kulumiselta suojaavia aineita kuten sinkkia ja fosforia jotta öljyt olisivat yhteensopivia uusimpien 3-tiekatalysaattorien ja hiukkassuodattimien kanssa. Esim vanhat laahaavilla venttiilinnostimilla varustetut autot eivät kestä ja kone hajoaa jos laittaa näitä öljyjä missä sinkin ja fosforin määrää on reilusti vähennetty. Vaikka laahaavia nostimia ei enää juuri käytetä, kertoo tämä kuitenkin kuinka paljon heikommin nämä uudet low SAPS öljyt suojaavat kulumiselta.

Eli jos auto ei ole ihan uusi, kannattaa kyllä varoa näitä C3 ja muitakin ACEA C luokituksia, C3 nyt on se yleisin.

83

29535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35252352

      ACEAn omillakin sivuilla varoitetaan näistä C-luokan öljyistä http://www.acea.be/uploads/publications/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf

      Eli jos ei ole hiukkassuodatinta tai modernia 3-tiekatalysaattoria, on parempi valita esim. Teboilin kohdalla Gold S missä on vielä kunnolla kulumiselta suojaavia aineita. Ja yleensäkin nykypäivänä usein se halvempi puolisynteettinen 5w-40 voi varsinkin vanhempien autojen kohdalla tarjota selvästi paremman kulumisensuojan kuin saman valmistajan kalliimpi 5w-40 joka on tehyt yhteensopivaksi uusimpien autojen kanssa.

      Varsinkin Suomessa missä on Euroopan vanhimpia autokantoja, piilee riski että vanhempiin moottoreihin laitetaan näitä heikosti kulumiselta suojaavia low SAPS öljyjä.

    • Aito PAO-öljy
      • 34343

        C1 taitaa olla pahin noista, mutta kyllä C3ssa kans on vähennetty kulumiselta suojaavia aineita uusimpien pakokaasunpuhdistuslaitteiden takia.


    • Aito PAO-öljy
      • tsiduf

        Tuossa on vain 35-50% PAO-öljyä!

        Saksalaiset kusettaa!


      • Aito PAO-öljy
        tsiduf kirjoitti:

        Tuossa on vain 35-50% PAO-öljyä!

        Saksalaiset kusettaa!

        Sisältää yli 50% täyssynteettistä perusöljyä.

        Suomalaiset öljykauppiaat on pahimpia kusettajia. Saksalaiset, japanilaiset, korealaiset ei kuseta, koska siellä on öljylaki.


      • suuniu
        Aito PAO-öljy kirjoitti:

        Sisältää yli 50% täyssynteettistä perusöljyä.

        Suomalaiset öljykauppiaat on pahimpia kusettajia. Saksalaiset, japanilaiset, korealaiset ei kuseta, koska siellä on öljylaki.

        Ei sisällä. Katso käyttis.

        Saksalaiset kusettaa!


    • ghummeli

      Tulikohan vässyköillä mieleen, että se sinkki ei toimi öljyssä sillä tavalla, että mitä enemmän --> parempi. Monissa muissakin lisäaineissa on sama homma. Tiettyyn rajaan asti ominaisuudet paranevat --> sitten tulee romahdus jos lisää lykkäät.

      Lisäksi tulikohan vässyköillä mieleen, että sinkin tilalle on kehitetty muita kulumisenestolisäaineita? No eipä tietenkään.

      • manoil 69

        Niin eihän ohjekirjassa ole acea C luokitusta jos ei ole näitä uusimpia katteja.Eli lukekaan sitä auton ohjekirjaa.


      • 4353
        manoil 69 kirjoitti:

        Niin eihän ohjekirjassa ole acea C luokitusta jos ei ole näitä uusimpia katteja.Eli lukekaan sitä auton ohjekirjaa.

        Ei mun Ladan ohjekirjassa ole VW-luokitustakaan öljyvaatimuksissa, tarkoittaako tämä etten voi käyttää öljyjä jotka täyttävät VW luokituksen?


      • 3525
        4353 kirjoitti:

        Ei mun Ladan ohjekirjassa ole VW-luokitustakaan öljyvaatimuksissa, tarkoittaako tämä etten voi käyttää öljyjä jotka täyttävät VW luokituksen?

        Nimittäin aika vaikeaa löytää öljyä jolla ei ole muita luokituksia kuin se auton oma vaatimus.


      • 23535

        "Lisäksi tulikohan vässyköillä mieleen, että sinkin tilalle on kehitetty muita kulumisenestolisäaineita? No eipä tietenkään."

        Miksi ACEAn sivuilla selkeästi sitten varoitetaan ettei c-luokan öljyt sovellu kaikkiin koneisiin jos niissä kerran on korvaavia kulumisenestoaineitaaa?

        Ja miksi uudet öljyt eivät estä laahaavilla nostimia kuluttamasta nokkia jos kerran on korvaavia aineita? Kukaan vanhojen autojen harrastaja ei laittaisi uusia täyssynteettisiä koneeseensa, olis nokat nopeasti pyöreät jos on laahaavat nostimet.

        Nykyöljyissä, varsinkin ACEA c-luokassa, on vain murto-osa optimaalisen suojan antavasta sinkkimäärästä. Sen takia esim laahaavilla nostimilla on käytettävä lisäaineita tai erikoisöljyjä ettei kone kuluisi.


      • kilkutikilkuti
        23535 kirjoitti:

        "Lisäksi tulikohan vässyköillä mieleen, että sinkin tilalle on kehitetty muita kulumisenestolisäaineita? No eipä tietenkään."

        Miksi ACEAn sivuilla selkeästi sitten varoitetaan ettei c-luokan öljyt sovellu kaikkiin koneisiin jos niissä kerran on korvaavia kulumisenestoaineitaaa?

        Ja miksi uudet öljyt eivät estä laahaavilla nostimia kuluttamasta nokkia jos kerran on korvaavia aineita? Kukaan vanhojen autojen harrastaja ei laittaisi uusia täyssynteettisiä koneeseensa, olis nokat nopeasti pyöreät jos on laahaavat nostimet.

        Nykyöljyissä, varsinkin ACEA c-luokassa, on vain murto-osa optimaalisen suojan antavasta sinkkimäärästä. Sen takia esim laahaavilla nostimilla on käytettävä lisäaineita tai erikoisöljyjä ettei kone kuluisi.

        No missä niin sanotaan että ei estä. Ei kannata kaikkea autoharrastijien nettihöpinöitä kuluvista laahaimista ottaa totena.

        ConocoPhillips ja Ford on tuota asiaa tutkinut SAE-paperilla, ja tulivat siihen tulokseen, että höpöhöpö-juttuja nuo kertomukset kuluvista laahaimista.


      • ghummeli
        23535 kirjoitti:

        "Lisäksi tulikohan vässyköillä mieleen, että sinkin tilalle on kehitetty muita kulumisenestolisäaineita? No eipä tietenkään."

        Miksi ACEAn sivuilla selkeästi sitten varoitetaan ettei c-luokan öljyt sovellu kaikkiin koneisiin jos niissä kerran on korvaavia kulumisenestoaineitaaa?

        Ja miksi uudet öljyt eivät estä laahaavilla nostimia kuluttamasta nokkia jos kerran on korvaavia aineita? Kukaan vanhojen autojen harrastaja ei laittaisi uusia täyssynteettisiä koneeseensa, olis nokat nopeasti pyöreät jos on laahaavat nostimet.

        Nykyöljyissä, varsinkin ACEA c-luokassa, on vain murto-osa optimaalisen suojan antavasta sinkkimäärästä. Sen takia esim laahaavilla nostimilla on käytettävä lisäaineita tai erikoisöljyjä ettei kone kuluisi.

        ACEA:n sivu varoittaa niistä sen takia, että kyseisissä ACEA C -luokan öljyissä viskositeetti ja/tai HTHS-viskositeetti ei ole oikea jokaiseen maailmalla olevaan moottoriin. Esim ACEA C1 -öljyissä HTHS on min 2.9, tämä ei ole riittävästi joka moottorille kuumaominaisuuksiksi.

        Järki käteen!


      • 4622462
        ghummeli kirjoitti:

        ACEA:n sivu varoittaa niistä sen takia, että kyseisissä ACEA C -luokan öljyissä viskositeetti ja/tai HTHS-viskositeetti ei ole oikea jokaiseen maailmalla olevaan moottoriin. Esim ACEA C1 -öljyissä HTHS on min 2.9, tämä ei ole riittävästi joka moottorille kuumaominaisuuksiksi.

        Järki käteen!

        Ei pidä paikkansa, eihän perus ACEA A3/B4 öljyn viskositeettikaan aina ole sopiva joka maailman koneeseen muttei niiden kohdalla ole varoituksia. ACEAn c-öljyjen varoitus johtuu nimenomaan siitä ettei c-luokan öljyissä ole riittävää kulumisensuojaa esim laahurinostimille. Eli -c-luokan öljyt soveltuvat lähinnä uusiin autoihin missä on viimeisintä metallin jalostus ja karkaisutekniikkaa, silloin ei öljyltä vaaditä niin suurta kulumisenestoa. Mutta vanhempiin autoihin c-luokka on myrkkyä.


      • Manoil 69
        4353 kirjoitti:

        Ei mun Ladan ohjekirjassa ole VW-luokitustakaan öljyvaatimuksissa, tarkoittaako tämä etten voi käyttää öljyjä jotka täyttävät VW luokituksen?

        Voit käyttää jos öljyllä on ladan vaatima luokitus,ei haittaa vaikka sillä on wv-luokitus lisäksi,mutta jos öljyllä on vw-luokitus muttei ladan vaatimaa huippuluokitusta et voi käyttää öljyä.

        Tässä selvällä suomella Acea C-luokitus.

        C: Katalysaattoreille paremmin sopivat
        henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja
        dieselmoottoriöljyt.

        C1 Pienikitkaiset ohuet erikoisöljyt. Pidentävät
        katalysaattorin ja hiukkassuodattimen
        ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä
        ja fosforia kuin A1/B1-öljyt tai C2-luo
        kan öljyt. Tuhkan muodostus alhainen.
        Varoitus: Eivät sovi kaikkiin autoihin.
        Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta.

        C2 Kuten luokka C1, mutta rikki-, fosfori- ja
        tuhkarajat eivät yhtä alhaiset kuin C1-
        luokassa. Varoitus: Eivät sovi kaikkiin
        autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta.

        C3 Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät
        katalysaattorin ja hiukkassuodattimen
        ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja
        fosforia kuin A3/B4-öljyt. Tuhkan muodostus
        alhainen. Varoitus: Eivät sovi
        kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus
        auton ohjekirjasta


    • LuuloEiooTietoo

      Olet väärässä. Ei niin mitään eroa vaatimuksissa. Vähäsinkkisyydestä huolimatta, öljyn on täytettävä samt vaatimukset kuin noiden menneenajanöljyjenkin tietysti tarjota elinikää kateille polttoainetaloudellisuus.

      ACEA C3 ACEA A3/B3; A3/B4

      Cam Wear Outlet < 120

      • 325235

        Nuo luvut koskevat uusia autoja missä on uusimmalla tekniikalla jalostettuja metalleja. Kokeile vanhaan autoon laittaa ACEA c-luokan öljyä niin on nokat melko nopeasti pyöreät.


      • LuuloEiooTietoo
        325235 kirjoitti:

        Nuo luvut koskevat uusia autoja missä on uusimmalla tekniikalla jalostettuja metalleja. Kokeile vanhaan autoon laittaa ACEA c-luokan öljyä niin on nokat melko nopeasti pyöreät.

        Nuo luvut koskevat sitä testimoottoria millä testi suoritetaan.
        Tässä tapauksella Mersun 4-sylinterinen 2.2L Diesel -moottori.

        API-luokituksien "nokan kulumatesti" Sequence IVA käyttää 20 vuotta vanhaa Nissanin moottoria testissä: 1994 Nissan KA24E 2.4 L

        Näissäkin uusin, API SN antaa kaikkein tiukimman rajan kulumiselle.


      • 35362
        LuuloEiooTietoo kirjoitti:

        Nuo luvut koskevat sitä testimoottoria millä testi suoritetaan.
        Tässä tapauksella Mersun 4-sylinterinen 2.2L Diesel -moottori.

        API-luokituksien "nokan kulumatesti" Sequence IVA käyttää 20 vuotta vanhaa Nissanin moottoria testissä: 1994 Nissan KA24E 2.4 L

        Näissäkin uusin, API SN antaa kaikkein tiukimman rajan kulumiselle.

        Kuten itse kirjoitkin, ACEA luokituksia ei testata tuolla vanhalla koneella, syy on tietenkin se että c-luokka aiheuttaisi rajoja suuremman kulumisen koska kyseinen luokka soveltuu lähinnä uusille autoille joissa on huomioitu että pitää pakokaasunpuhdistuksen takia käyttää heikommin kulumiselta suojaavaa öljyä.


    • Aitp PAO-öljy

      Uusissa moottoreissa teräksen pintakarkaisu sekä kitkapintojen laatu mahdollistaa lähes sinkittömien öljyjen käytön. PAO suojaa..

      Vanhassa mottorissa niiden käyttö voi aiheuttaa 10 kertaista kuluman lisääntymistä.

      • Manoil 69

        Tiedän että moni käyttää esim. Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljyä jonka luokitukset on ACEA C2, C3 noin kymmenen vuotta vanhoissa autoissa joissa auton luokituksen mukaan pitäisi käyttää ACEA A3/B3 luokan öljyjä .Siksi koska se on kalliiimpaa kuin esim Mobil New Life ja siksi parempaa autolle muka.

        PAO-äijälle että ei se pao tee kaikessa parempaa kuin muista öljyistä. Yhdessä öljytestissä pao-pohjaisen öljyn leikkautuvuus oli selvästi huonompi kuin saman valmistajan mineraaliöljyn.

        Toki pao-mahdollistaa pitemmät vaihtovälit, mutta ei se pao pysty esim syrjäyttämään vettä öljyssä jota kerääntyy öljyyn lyhyessä kaupunkiajossa. Jos ajaa pelkästään lyhyttä kaupunkiajoa suosittelen käyttämään halvempaa täyssynteettistä öljyä ja vaihtamaa ne useammin kuin yrittäisi pao-öljyillä selvitä maksimaalisella vaihtovälillä.


    • Öljyheikki

      Nämä Suoli24:n öljykeskustelut ovat kyllä sellaista dramatisointia, että jos nämä jutut ottaisi tosissaan, niin ei öitään nukkuisi kun jatkuvasti pelkäisi koneen kilahtamista. Kaikki öljyt kun ovat jonkun mielestä aina koneelle tuhoisia. Samaan aikaan rapakon toisella puolen miljoonat jenkit ajelee Walmartin halvimmilla mineraaliöljyillä vuodesta toiseen ilman ongelmia. Kumma juttu.

      ACEA C-luokituksen öljyjen idea on matalassa HTHS-viskositeetissa. Se, että öljyistä on poistettu katalysaattoreita ja hiukkassuodattimia kuormittavia epäpuhtauksia, lienee sivuseikka.

      Kun liikkuvat metallipinnat on voideltu niin kuin pitää (hydrodynaaminen voitelu), eivät pinnat koske toisiinsa lainkaan. Ainoa kitka joka syntyy, johtuu itse öljystä (leikkausjännitys). Siispä öljyä kannattaa ohentaa eli HTHS-viskositeettia pienentää, jotta tämäkin kitka minimoituu. HTHS-viskositeettia ei voi kuitenkaan pienentää liikaa, koska sitten öljy ei enää "tue" tarpeeksi, hydrodynaaminen voitelu ei toimikaan ja osat voivatkin alkaa koskemaan toisiinsa. On siis löydettävä sopiva tasapaino, jotta kitkapinnat eivät koske toisiinsa, mutta öljyn leikkausjännitys pysyy kuitenkin mahdollisimman pienenä. Siksi tietty HTHS-viskositeetti sopii vain tiettyihin moottoreihin. On selvää, ettei näitä ACEA C-luokituksen öljyjä kannata ehkä ihan sokkona joka masiinaan kaataa.

      Tämänkin keskustelun olisi voinut siis vain tiivistää siihen, että autossa kannattaa käyttää sellaista moottoriöljyä, jota valmistaja siihen suositteleen. Minulla on 8-vuotias auto, johon valmistaja suosittelee ACEA C3 luokituksen öljyä ja sillä olen huolettomin mielin ajellut ja ajan tästäkin eteenpäin.

      • 3255325

        "Tämänkin keskustelun olisi voinut siis vain tiivistää siihen, että autossa kannattaa käyttää sellaista moottoriöljyä, jota valmistaja siihen suositteleen"

        Tuskin 70 ja 80-luvuilla tiedettiin että 2010-luvulla olisi enää vain murto-osa suojaavista lisäaineista jäljellä öljyissä. Esim mun 80-luvun mazda vaatii api sd öljyn, silloin ei ollut acean c-luokituksista tai hiukkassuodattimista hajuakaan. Eli ei voi vain katsoa auton vaatimuksia.


      • 3562
        3255325 kirjoitti:

        "Tämänkin keskustelun olisi voinut siis vain tiivistää siihen, että autossa kannattaa käyttää sellaista moottoriöljyä, jota valmistaja siihen suositteleen"

        Tuskin 70 ja 80-luvuilla tiedettiin että 2010-luvulla olisi enää vain murto-osa suojaavista lisäaineista jäljellä öljyissä. Esim mun 80-luvun mazda vaatii api sd öljyn, silloin ei ollut acean c-luokituksista tai hiukkassuodattimista hajuakaan. Eli ei voi vain katsoa auton vaatimuksia.

        Ja ongelma on siinä kun API luokitukset ei huomioi kaikkea. 80-luvun api luokitus ei varmasti sisällä vaatimusta että tulevaisuuden korvaavat api-luokitukset eivät saisi sisältää yhtään vähemmän sinkkiä. Sinä aikana ei osattu huomioida että tulevaisuuden pakokaasujenpuhdistus vaati kulumiselta suojaavien aineiden minimointia. Tämä on johtanut siihen että uusin api-luokitus voi täyttää myös acea c-luokituksen.


      • LuuloEiooTietoo
        3562 kirjoitti:

        Ja ongelma on siinä kun API luokitukset ei huomioi kaikkea. 80-luvun api luokitus ei varmasti sisällä vaatimusta että tulevaisuuden korvaavat api-luokitukset eivät saisi sisältää yhtään vähemmän sinkkiä. Sinä aikana ei osattu huomioida että tulevaisuuden pakokaasujenpuhdistus vaati kulumiselta suojaavien aineiden minimointia. Tämä on johtanut siihen että uusin api-luokitus voi täyttää myös acea c-luokituksen.

        Voihan kittu. Oletkohan nyt tutustunut aiheeseen. Selvitä nyt vaikka ensimmäiseksi mitä korvaavia kulumisenestolisäaineita käytetään ZDDPn lisäksi. Esim. Boori, molybdeeni, antimoni. Vaikka sinkkifosfaattien määrää onkin fosforin takia vähennetty, tarkoita , että kokonaismäärä olisi pienentynyt.


      • Öljyparoni

      • ööliseikki
        Öljyparoni kirjoitti:

        Lisäksi tuo Castrol on -30c pakkasessa jo sellaista tököttiä että on hädin tuskin pumpattavaa enään. Ei valu omalla painollaan öljypohjassa öljypumpun sihdille noin kylmässä ja kone kuluu kun ei saa voitelua.

        Jos on SAE luokitus 5W, niin pitää olla pumpattavissa -35 celsiusta. Eiköhän tuo Castrol ihan luokituksen mukaista ole.

        Jotenkin vielä näkyy valuvan tuossa kylmyydessä.

        https://www.youtube.com/watch?v=Sa4pC778H8g

        http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

        http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/91074D92A9FE5F8080257AD2004ED0EF/$File/BPXE-8ME6UE_0.pdf


      • Jkrgurgrweger
        3255325 kirjoitti:

        "Tämänkin keskustelun olisi voinut siis vain tiivistää siihen, että autossa kannattaa käyttää sellaista moottoriöljyä, jota valmistaja siihen suositteleen"

        Tuskin 70 ja 80-luvuilla tiedettiin että 2010-luvulla olisi enää vain murto-osa suojaavista lisäaineista jäljellä öljyissä. Esim mun 80-luvun mazda vaatii api sd öljyn, silloin ei ollut acean c-luokituksista tai hiukkassuodattimista hajuakaan. Eli ei voi vain katsoa auton vaatimuksia.

        Hoho...jäbä ajaa 80-luvun Mazdalla. Onneksi tuli sen verran kouluja käytyä, että voi itse ajaa 2011 vuoden Volvolla.


      • voi-mahotonta

        Voi ihan kauheeta kun ajat ihan vm 2011 Volvolla voi mahotonta, ihan kateeksi käy.


        IHAN KAUHEETA!!


      • Anonyymi
        Öljyparoni kirjoitti:

        Lisäksi tuo Castrol on -30c pakkasessa jo sellaista tököttiä että on hädin tuskin pumpattavaa enään. Ei valu omalla painollaan öljypohjassa öljypumpun sihdille noin kylmässä ja kone kuluu kun ei saa voitelua.

        Paras öljy et tajuu homo mitään mammanpoika vässykkä mee vittuuuuun


    • asentaja..

      Höpö höpö.
      Vai laahaava nostin.
      C 3 öljy käy kaikkiin mootoreihin, poikkeuksena VW pumppusuutinkoneet.

    • Tunnettu merkki

      Aika saivarteluksi näyttää keskustelu menneen. Eikö se ainakin uudempien koneiden kohdalla päde vanha sanonta, että käytä tunnettujen valmistajien täyssynteettisiä öljyjä. Muutin VW:n 1.2 TSI-koneen vaihtovälin vuoteen/15 000 km ensimmäisessä huollossa. Tokmannin ketjuliikkeessä löysin hyllystä ja vielä tarjouksessa Shellin Helix Ultran 5W-40 kannun 24,95. Sen otin, koska luokituksessa SN:n ja perinteisten VW:n luokitusten lisäksi mielenkiintoinen numero: VW 503.1 ja se on tarkoitettu tosi tehokkaisiin koneisiin ei LL-vaihtovälillä, maininta mm Audi TT 165 kw. Sillä paahtavat tuntikausia autobanhia, joten hyvin tuntuu pelittävän pienemmässäkin koneessa.

    • 463474

      Itse käytän kesät Mobil 1 5w-50 ja talvet Mobil 1 0w-40 90-luvun autossa. Nämä Mobil 1 öljyt sisältää vielä 1000ppm fosforiyhdisteitä mikä on tänä päivänä kunnon määrä. Eli ei ole vielä acea C3 low-SAPS öljy joka soveltuu lähinnä uusiin, kunnolla metallikarkaistuihin koneisiin joiden katalysaattorit eivät siedä fosforiyhdisteitä.

      • m1 0w40

        Mobil1 0W-40 toimi paremmin sekä kesällä että talvella. Kisakoneet on erikseen joissa kuumapää tarvitsee korkeampaa viskositettiä.

        Unohda "kesäöljyt" ja käytä pelkästään Mobil1 0W-40 öljyä, koska se on parempaa,


      • 43474363
        m1 0w40 kirjoitti:

        Mobil1 0W-40 toimi paremmin sekä kesällä että talvella. Kisakoneet on erikseen joissa kuumapää tarvitsee korkeampaa viskositettiä.

        Unohda "kesäöljyt" ja käytä pelkästään Mobil1 0W-40 öljyä, koska se on parempaa,

        Mielestäni 5w-50 on ihan perusteltua monessa arkiautossa, esim mun -90 mazdassa:
        -50 viskositetti käy ohjekirjan mukaan
        -lyhyet välitykset = korkeat kierrokset motariajossa työmatkalla, muutenkin saa kierrättää suht pienitehoista konetta
        -kone vanha ja varmasti hieman väljä, paksu öly suojaa väljyyksien aiheuttamalta kulumiselta paremmin ja vähentää öljynkulutusta
        -jäähdyttimestä irronut vähän jäähdytinripoja joten jäähdytysteho ei täysin uutta vastaava vaikkei nyt kuumanakaan käy.
        -5w-50 on mobilin mukaan tehty vanhoillekin koneille, 0w-40 sanotaan olevan uusille kulumattomille mobilin sivuilla


      • Adredas
        43474363 kirjoitti:

        Mielestäni 5w-50 on ihan perusteltua monessa arkiautossa, esim mun -90 mazdassa:
        -50 viskositetti käy ohjekirjan mukaan
        -lyhyet välitykset = korkeat kierrokset motariajossa työmatkalla, muutenkin saa kierrättää suht pienitehoista konetta
        -kone vanha ja varmasti hieman väljä, paksu öly suojaa väljyyksien aiheuttamalta kulumiselta paremmin ja vähentää öljynkulutusta
        -jäähdyttimestä irronut vähän jäähdytinripoja joten jäähdytysteho ei täysin uutta vastaava vaikkei nyt kuumanakaan käy.
        -5w-50 on mobilin mukaan tehty vanhoillekin koneille, 0w-40 sanotaan olevan uusille kulumattomille mobilin sivuilla

        5w-50 on ikivanha öljy ja tuota myydään Suomessa siksi niin paljon kun ihmiset katsoo, että "kas, ompas pitkä viskositeettialue, täytyy olla hyvää" Oikeasti asia on juuri päin vastoin, että kun alue on noin laaja niin siinä joudutaan tekemään kompromissejä. Öljy ei ole siis kummassakaan päässä parasta mahdollista vaan sisältää muoveja yms muita aineita.

        Hölmöt ostaa tuota 5w-50.


      • oaphb
        Adredas kirjoitti:

        5w-50 on ikivanha öljy ja tuota myydään Suomessa siksi niin paljon kun ihmiset katsoo, että "kas, ompas pitkä viskositeettialue, täytyy olla hyvää" Oikeasti asia on juuri päin vastoin, että kun alue on noin laaja niin siinä joudutaan tekemään kompromissejä. Öljy ei ole siis kummassakaan päässä parasta mahdollista vaan sisältää muoveja yms muita aineita.

        Hölmöt ostaa tuota 5w-50.

        Luuletko, että muissa viskositeettiluokissa ei jouduta käyttämään viskositeetti-indeksinparantajia? Aivan niitä käytetään jo 0W-20, 0W-30 ja 5W-30 -luokissakin.


      • päihittää 5w-40 öljy
        Adredas kirjoitti:

        5w-50 on ikivanha öljy ja tuota myydään Suomessa siksi niin paljon kun ihmiset katsoo, että "kas, ompas pitkä viskositeettialue, täytyy olla hyvää" Oikeasti asia on juuri päin vastoin, että kun alue on noin laaja niin siinä joudutaan tekemään kompromissejä. Öljy ei ole siis kummassakaan päässä parasta mahdollista vaan sisältää muoveja yms muita aineita.

        Hölmöt ostaa tuota 5w-50.

        Mobil 1 5w-50 olis TM öljytestissä sijoittunut top 3 jos olis ollut mukana loppuvertailussa 5w-40 öljyjen kanssa, sen verran hyvät tulokset sai jokaisesta testikohdasta. Eli ainakin mobilin 5w-50 päihittää niin kylmä- kuin kuumaominaisuuksissa monet 5w-40 öljyt. Lue vähän faktoja ennen kuin kerrot täällä satujasi.


      • öljyparooni
        päihittää 5w-40 öljy kirjoitti:

        Mobil 1 5w-50 olis TM öljytestissä sijoittunut top 3 jos olis ollut mukana loppuvertailussa 5w-40 öljyjen kanssa, sen verran hyvät tulokset sai jokaisesta testikohdasta. Eli ainakin mobilin 5w-50 päihittää niin kylmä- kuin kuumaominaisuuksissa monet 5w-40 öljyt. Lue vähän faktoja ennen kuin kerrot täällä satujasi.

        Luin juuri Motorcyclist lehteä vuodelta 1989. Siinä oli Mobil 1 mainos, jossa oli panssarivaunun kuva ja teksti: Suojaa autosi moottoria ja demokratia. Käytetään Yhdysvaltojen armeijan kulkuneuvoissa ympäri maailman, kaikkialla missä rauhaa pitää puolustaa. Varmaankin seuraavaksi Mobilin liukkautta tarvitaan Korean niemimaalla.
        Kyllä on vakuuttavaa myyntipuhetta.


    • 1987256

      5W-50 öljyjä tarvitaan vanhoissa väljissä miljoonan ajetuissa Mersuissa jos niissäkään. Melkoista kuraa.

    • pensamies

      Liekkö asia jo selvinnyt palstaan vastanneille. Mutta jos googletatte Teboilin sivuille- Tiesitkö tämän moottoriöljyistä- ja sieltä valikkoon -myyttejä moottoriöljyistä- niin auttaa valaisemaan vähän tätäkin asiaa.

    • JaNytAsiaaaaa

      -07 3.5 tonnia Fiat ! Öljytilavuus 6,5 litraa. Olen ajanut 250 tkm/ 8vuotta, eli noin 32 tkm/vuosi, 40 000 km vaihtovälillä !!!! (Tehdas antaa vaihtovälin Keski-Eurooppaan, Suomaassa rutistettu 30 000 km) Öljynä 5w - 40 Castrol Magnatec C3 !!! ja EI MITÄÄN ongelmia.... matka jatkuu mölisijät/"asiantuntijat"

      • munam

        Sullahan on kaveri varsin uusi auto -07, Kyllähän tuohon käy kysymättäkin c3 luokan öljy.Keskustelu alkoi aiheesta, käykö c3 luokan öljyt vanhempaan autokalustoon (mielestäni 2000 ja Sitä vanhemmat).Ja olet mielestäni aika uuno kun ajelet 40th väliä öljyllä, mikä ei ole edes long life öljy.Mitä säästät, vai onko rahat loppu?


      • MajuraForza

      • 223232

        Sulla on yks parhaista C3 öljyistä siinä ei ihme.


    • 637547

      Niinhän se on että ACEA C luokat ei suojaa yhtä hyvin kuin öljyt missä paljon sinkki/fosforiyhdistitä. Monet väittävät että on korvaavia aineita mutta kukaan ei silti laittaisi C öljyä vanhan auton koneeseen jossa esim laahurinostimet. Tämä todistaa kuinka puheet korvaavista lisäaineista ovat puppua. C öljyt suojaavat uusia autoja riittävän hyvin (valmistajat suunnittelevat ne kestämään 250tkm) mutta suojaus on kuitenkin huonompi kuin öljyissä jossa voi käyttää enemmän sinkki/fosforiyhdisteitä. Eli ei kannata käyttää s öljyjä jos auto ei vaadi niitä.

      • faktaaeifiktiota

        Jaa mistä olet keksinyt/päätellyt tuon 250tkm. Mielestäni mikään ei viittaa nyky autojen elinkaaren olevan noin lyhyt...

        Katso faktana nettiautosta mynnissä olevien kilometrejä....


      • 3464734
        faktaaeifiktiota kirjoitti:

        Jaa mistä olet keksinyt/päätellyt tuon 250tkm. Mielestäni mikään ei viittaa nyky autojen elinkaaren olevan noin lyhyt...

        Katso faktana nettiautosta mynnissä olevien kilometrejä....

        Tuo oli VW edustajan vastaus kun kysyttiin kuinka pitkään perus perhe-auto (Golf/Passat) on suunnitelut kestämään nykypäivänä.

        "Vastaus oli selkeä: Vaihteisto konstruoidaan kestämään noin 250 000 ajokilometriä ilman tarvetta korjauksiin. Tuo 250 000 kilometriä tarkoittaa Saksassa ainakin Golfin kokoluokassa tämän kilpailijan normeissa myös koko auton suunniteltua elinikää."

        http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/04/volkkarin-dsg-vaihteiston-menetetty-maine/201317540/304


      • 43657554

        Eli Golf kokoluokassa tuo 250tkm on koko auton suunniteltu kesto, isommissa kuten passateissa ja vastaavan kokoisissa (A4, BMW 3, C-mersu) jne 250tkm tarkoittaa isoja remontteja kuten kone/vaihteistoremontteja.

        Näin siis saksalaisissa autoissa ainakin.


    • w4ys5

      Koskeeko ACEA C rajoitukset kaikki viskositeettejä? Ainakin API puolella ZDDP rajat koskevat vain xW-20 ja xW-30 öljyjä, esim 5W-40 API SN sallii vieläkin kunnon ZDDP määrät.

      En löytänyt mistään tietoa rajoittaako esim ACEA C3 ZDDP määriä vain tietyille viskositeeteille. Eli taitaa olla turvallisinta välttää C öljyjä vanhemmiss autoissa mutta API SN/SM ei välttämättä tarvi pelätä jos ei käytä noita xW-20 ja xW-30 öljyjä.

    • Mututuntumaa

      Laitoin tässä taannoin Teboil Diamondit (acea c luokitus) lähes 20 vuotta vanhaan Nissaniini ja käyntiääni muuttui 2000 kilometrin jälkeen epämiellyttävän karheaksi. Vaihdoin öljyt nopeasti alemman luokituksen Teboil Goldiin ja käynti pysyi miellyttävän pehmeänä 6000 kilometriä ja aivan kuin sitä ei olisi vuotanutkaan niin paljon tiivisteiden läpi.

    • söörenssi

      Minulla ainakin pysyy Teboilin diamond siitäasti kun se pesi kilpailijansa voittajana Tekniikan maailman synteestisten voiteluöljyjen testisä.Mielummin diamondia, kuin jotain virosta bulkkina tuotua tuoteväärennettyä mööpeli 1.

    • Itselläni on nyt Volvo V70 2.5T vm 2004 ja öljynvaihto pian edessä (10tkm tuli täyteen viime vaihdosta). Bilia ja mm. Castrolin öljynvalintaopas suosittelevat autooni A3 luokituksen öljyjä. Castrol sivuillaan suosittelee nimenomaan: Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4, eikä siis C3:sta. A3/B4:sta on vain hankala löytää mistään. Tukussa sitä on kuulemma hyvin saatavilla, ja ainakin race.fi Pornaisissa jälleenmyy sitä. Mm. Motonet myy vain C3:sta. Onko muita paikkoja?

      • 325636246226

        Laita 0w-40, tuonikäisen V70 suositus taitaa olla 0w/5w-40 acea a3. 0w-40 öljyjä paremmin saatavina ilman c-luokituksia, esim Catrol Edge, Mobil 1. Näissä enemmän kulumissuoja-aineita kuin c-luokan öljyissä ja tuo 0w kylmäjuoksevuus on turbollekin parempi, saa turbon laakerit kunnon voitelua heti pakkaskäynnistyksessä.


      • 2352356236
        325636246226 kirjoitti:

        Laita 0w-40, tuonikäisen V70 suositus taitaa olla 0w/5w-40 acea a3. 0w-40 öljyjä paremmin saatavina ilman c-luokituksia, esim Catrol Edge, Mobil 1. Näissä enemmän kulumissuoja-aineita kuin c-luokan öljyissä ja tuo 0w kylmäjuoksevuus on turbollekin parempi, saa turbon laakerit kunnon voitelua heti pakkaskäynnistyksessä.

        Vaikka acea a3 ja c3 luokilla on sama vaatimus kulumisensuojalle acean standardissa, huomion arvoista on että esim vain a3 öljy täyttää Porsche A40 vaatimuksen, siinä vaaditaan selvästi parempaa kulumissuojaa kuin a3/c3 luokissa.

        Esim castrol edge 0w-40 a3 täyttää porsche A40 luokan, magnatec c3 ei täytä.

        tuolta voi tsekata että porschen A40 vaatii paremman kulumiissuojan kuin acean a3/c3 https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html


      • khjbdbkfjhvhj
        2352356236 kirjoitti:

        Vaikka acea a3 ja c3 luokilla on sama vaatimus kulumisensuojalle acean standardissa, huomion arvoista on että esim vain a3 öljy täyttää Porsche A40 vaatimuksen, siinä vaaditaan selvästi parempaa kulumissuojaa kuin a3/c3 luokissa.

        Esim castrol edge 0w-40 a3 täyttää porsche A40 luokan, magnatec c3 ei täytä.

        tuolta voi tsekata että porschen A40 vaatii paremman kulumiissuojan kuin acean a3/c3 https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html

        Höpö höpö. Porschen omassa julkaisussa koskien a40 vaatimusta, on mukana liuta C3- öljyjä. Kulumissuoja-asia kun ei enää riipu pelkästä sinkkisuolosta tai fosforista vaan perinteisiä kulumissuoja-aineita on korvattu orgaanisilla ja muilla saastelaiteystävällisemmillä aineilla.

        https://rennlist.com/forums/attachments/996-forum/1031093d1458079783-new-2015-list-of-porsche-approved-a40-oils-and-a-strange-change-porsche-a40-oils-june-2015.docx


      • oilisoil
        khjbdbkfjhvhj kirjoitti:

        Höpö höpö. Porschen omassa julkaisussa koskien a40 vaatimusta, on mukana liuta C3- öljyjä. Kulumissuoja-asia kun ei enää riipu pelkästä sinkkisuolosta tai fosforista vaan perinteisiä kulumissuoja-aineita on korvattu orgaanisilla ja muilla saastelaiteystävällisemmillä aineilla.

        https://rennlist.com/forums/attachments/996-forum/1031093d1458079783-new-2015-list-of-porsche-approved-a40-oils-and-a-strange-change-porsche-a40-oils-june-2015.docx

        Trinukleomolybdeeni tjsp on eräs aine jolla on korvattu perinteistä sinkkiditiofosfaattia c3 öljyissä, joten "huonompi kulumissuoja" on taas niitä esson baarin juttuja joita jotkut vain jaksavat vastoin parempaa tietoaan levitellä.


      • 3654654
        oilisoil kirjoitti:

        Trinukleomolybdeeni tjsp on eräs aine jolla on korvattu perinteistä sinkkiditiofosfaattia c3 öljyissä, joten "huonompi kulumissuoja" on taas niitä esson baarin juttuja joita jotkut vain jaksavat vastoin parempaa tietoaan levitellä.

        Kun katsoo autonvalmistajien omia luokituksia jotka ovat aceaa vaativammat kulumissuojaltaan, c3 öljyjä ei paljon näe vaan useammat a3. Esim tuossa porschen a40 listassa aika vähän c3 öljyjä, suurin osa c3 öljyistä ei täytä tiukkia kulumissuojavaatimuksia. Tämä siksi koska kulumissuoja-aineet huomattavasti rajoitetumpia c öljyissä. Eli jos auto ei vaadi c luokkia, kannattaa pysyä a luokissa.


      • ettäjaksatkin
        3654654 kirjoitti:

        Kun katsoo autonvalmistajien omia luokituksia jotka ovat aceaa vaativammat kulumissuojaltaan, c3 öljyjä ei paljon näe vaan useammat a3. Esim tuossa porschen a40 listassa aika vähän c3 öljyjä, suurin osa c3 öljyistä ei täytä tiukkia kulumissuojavaatimuksia. Tämä siksi koska kulumissuoja-aineet huomattavasti rajoitetumpia c öljyissä. Eli jos auto ei vaadi c luokkia, kannattaa pysyä a luokissa.

        Ilmeisesti lukutaidottomuus vaivaa? Porschen lista päivittyy ja siellä on jo koko joukko C3- ölyjä. ja kuten yllä on kirjoitettu, niissä ei ole vähempää kulumissoija-aineita vaan niitä on korvattu toisilla, saastelaiteystävällisimmillä.

        Ensin väitit että Porsche ei hyväksy C3- öljyjä, nyt jouduit myöntämään että hyväksyy mutta niitä on "aika vähän", ja mikä on seuraava oljenkortesi siellä esson baarissa? Ajat muuttuvat ja kehitys kehittyy huolimatta mutuilustasi.


      • 235454
        ettäjaksatkin kirjoitti:

        Ilmeisesti lukutaidottomuus vaivaa? Porschen lista päivittyy ja siellä on jo koko joukko C3- ölyjä. ja kuten yllä on kirjoitettu, niissä ei ole vähempää kulumissoija-aineita vaan niitä on korvattu toisilla, saastelaiteystävällisimmillä.

        Ensin väitit että Porsche ei hyväksy C3- öljyjä, nyt jouduit myöntämään että hyväksyy mutta niitä on "aika vähän", ja mikä on seuraava oljenkortesi siellä esson baarissa? Ajat muuttuvat ja kehitys kehittyy huolimatta mutuilustasi.

        Joillekin se on vain vaikea hyväksyä faktaa että a3 öljyissä usein parempi kulumissuoja kuin c3 öljyissä. Ei koneet välttämättä hajoa c3 luokituksen takia varsinkin jos kone suunniteltu niille (esim dpf autot)- Mutta jos ei vaadi c luokituksia niin miksi laittaisi huonomman kulumissuojan omaavaa c öljyä? Hyvin harvassa c öljyt tuoss vaativassa porschen listassa, vain tietyt laatumerkkien c öljyt täyttää vaatimukset kulumisenestolle.


      • khjbkhdjk
        235454 kirjoitti:

        Joillekin se on vain vaikea hyväksyä faktaa että a3 öljyissä usein parempi kulumissuoja kuin c3 öljyissä. Ei koneet välttämättä hajoa c3 luokituksen takia varsinkin jos kone suunniteltu niille (esim dpf autot)- Mutta jos ei vaadi c luokituksia niin miksi laittaisi huonomman kulumissuojan omaavaa c öljyä? Hyvin harvassa c öljyt tuoss vaativassa porschen listassa, vain tietyt laatumerkkien c öljyt täyttää vaatimukset kulumisenestolle.

        Sinulla ei ole osoittaa sellaista faktaa että:

        a) C3 öljyjen kulumissuojalisäaineistus ei olisi riittävä, et ensinnäkään edes tiennyt että niissä on vain eri aineistus, ei vähemmän,

        ja

        b) että C3 öljyistä olisi aiheutunut ylimääräistä kulumista tai moottoririkkoepidemiaa.

        Joten älä levittele essonbaarijuttujasi ja väärää tietoa sekä pelottele ihmisiä täysin turhaan täysin käyttökelpoisista öljyistä pelkän mututuntumasi pohjalta.


      • 23534534
        khjbkhdjk kirjoitti:

        Sinulla ei ole osoittaa sellaista faktaa että:

        a) C3 öljyjen kulumissuojalisäaineistus ei olisi riittävä, et ensinnäkään edes tiennyt että niissä on vain eri aineistus, ei vähemmän,

        ja

        b) että C3 öljyistä olisi aiheutunut ylimääräistä kulumista tai moottoririkkoepidemiaa.

        Joten älä levittele essonbaarijuttujasi ja väärää tietoa sekä pelottele ihmisiä täysin turhaan täysin käyttökelpoisista öljyistä pelkän mututuntumasi pohjalta.

        Faktaa löytyy kyllä:

        a) c-luokat rajoittaa perinteisiä kulumisenestoaineita niin paljon että öljynvalmistajat tyytyvät minimisuojaukseen mitä acea vaatii.

        b) korvaavat kulumissuojaineet niin kalliita että löytyy lähinnä merkkiöljy-valmistajien huippuöljyistä, siksi esim porschen vaatimuksetkin täyttää vain harva c-öljy

        c) ei c-öljy suoraan hajota konetta mutta miksi tyytyä vähemmän kulumiselta suojaavaan jos auto ei vaadi c-öljyä? Voi se kuitenkin ratkaista kestääkö kone 400tkm vai 300tkm, ja jos kooneessa taipumusta kulumiseen esim huonon suunnittelun takia, kulumissuoja entistä tärkeämpi.


      • opettele
        23534534 kirjoitti:

        Faktaa löytyy kyllä:

        a) c-luokat rajoittaa perinteisiä kulumisenestoaineita niin paljon että öljynvalmistajat tyytyvät minimisuojaukseen mitä acea vaatii.

        b) korvaavat kulumissuojaineet niin kalliita että löytyy lähinnä merkkiöljy-valmistajien huippuöljyistä, siksi esim porschen vaatimuksetkin täyttää vain harva c-öljy

        c) ei c-öljy suoraan hajota konetta mutta miksi tyytyä vähemmän kulumiselta suojaavaan jos auto ei vaadi c-öljyä? Voi se kuitenkin ratkaista kestääkö kone 400tkm vai 300tkm, ja jos kooneessa taipumusta kulumiseen esim huonon suunnittelun takia, kulumissuoja entistä tärkeämpi.

        a) Pelkkää höpöhöpöä ja mututuntumaasi. Et esittänyt faktaa etkä lähdettä mutuilullesi.

        b) Edelleen mutuilua ja höpöhöpöä. Et esittänyt faktaa etkä lähdettä mutuilullesi.

        c) Ja edelleen mutuilua, mistä luulet tietäväsi edelleen että C# öljyissä olisi muka vähemmän kulumissuoja-lisäaineistusta? Moottorit kestävät lähes poikkeuksetta koko auton eliniän jolloin yleensä kori lopuu ennen kuin moottori on edes. Sinulla ei ole näyttöä moottoreiden eliniän skaalaisesta kulumisasteesta tai kestävyydestä


        Kannattaisi nyt ihan ensiksi opiskella mitä tarkoittaa Fakta. Se ei ole sitä mitä sinä vain satut höpöttämään ilman lähteitä tai lähdeviitteitä.

        Yleisesti väittäminen C3 öljyjen vähäisemmästä kulumissuojalisäaineistuksesta on yksinkertaisesti typerää koska niissä ON riittävä kulumissuojalisäaineistus, tosin eri kemialla kuin perinteisesti, ja toisekseen purkin kyljistä löytyvien merkkikohtaisten luokitusten käyttäminen jankutuksensa tueksi on sekin typerää koska kaikkiin öljyihin ei ole valmistajan/pakkaajan puolelta tarkoituksenmukaista ostaa merkkihyväksyntää koska sellainen maksaa kymmeniä tuhansia euroja ja sitä ei saataisi koskaan takaisin myyntikatteista. Esim. miksi ostaa GM- tai Ford- purkkiin vaikkapa se Porschen hyväksyntä.


    • joopatiti

      OMassa autossa käytetty mobil esp acea 3 luokan öljyä ja ajettu 430 000thtkm käy kuin uusi. vuosimalli 07 ja diesel dpfllä-

      • eikulumissuojaa

        Numerosarjanimimerkin juttujen mukaan koneesi pitäisi olla noilla kilometreillä jo niin kulunut että päivä paistaa lohkosta läpi.


      • pitkään.kestänyt

        Pitkä matka on ajettu, 430 000 000 00 000 km


      • Ohjekirjakäteen

        Uudehkoissa (mm.-07) hiukkassuodattimella varustetuissa autoissa kannattaa jo käyttää C3 öljyä.

        Käyttää sitä mitä valmistaja suosittelee. Vanhempiin suositellaankin sitten aina A/B luokiteltuja ja niihin ei kannata laittaa C3 öljyjä


      • olistosuudehkoteefoorti
        Ohjekirjakäteen kirjoitti:

        Uudehkoissa (mm.-07) hiukkassuodattimella varustetuissa autoissa kannattaa jo käyttää C3 öljyä.

        Käyttää sitä mitä valmistaja suosittelee. Vanhempiin suositellaankin sitten aina A/B luokiteltuja ja niihin ei kannata laittaa C3 öljyjä

        Millä konstilla 10 vuotta vanhasta autosta tulee "uudehko"?


      • Teboilillesoittanut

        Teboililta sanoivat, että esimerkiksi Diamond 5W-40 täyttää sekä ACEA A3/B4 -luokan että ACEA C3 -luokan vaatimukset. ACEA C3 -luokan vaatimukset on vaikeampi täyttää kuin luokan ACEA A3/B4. Nämä molemmat luokat on mainittu pakkauksessakin.


      • VarokaaEssonBaaria
        Teboilillesoittanut kirjoitti:

        Teboililta sanoivat, että esimerkiksi Diamond 5W-40 täyttää sekä ACEA A3/B4 -luokan että ACEA C3 -luokan vaatimukset. ACEA C3 -luokan vaatimukset on vaikeampi täyttää kuin luokan ACEA A3/B4. Nämä molemmat luokat on mainittu pakkauksessakin.

        No joo ja useat C3 öljyt täyttävät Porschen A40- luokituksen ja jopa VW:n 505.01 (ja siitä eteenpäinkin) jossa vaaditaan erittäin hyvät paineenkestolisäaineet pumppusuutinten nokkien ja paininten voitelun varmistamiseksi. On totta että C3:ssa on vähennetty ZDDP:tä mutta on erittäin yksisilmäistä ja asiantuntematonta väittää että öljyllä olisi huonot voiteluominaisuudet koska siinä on vain siirrytty muihin, saastelaiteystävällisempiin ja nykyaikaisempiin lisäaineisiin.


    • castrol54b2aras
    • Öljö

      En varo, haen purkin lisää!!

    • Anonyymi

      Castrolia 5w40 C3 öljyä olen käyttänyt jo muutaman vuoden ja tällä käyttökokemuksella, voin syvällä rintaäänellä todeta että aivan huippu tuote. Itellä tietysti tehokas koneinen yli 200 heppanen Volvo vuosimallia 2001. Tietysti pitää tässäkin muistaa se tosiasia, että Volvo on aina Volvo eikä mikään Bilteman Mutteri Warasto.

    • Anonyymi

      Riippuu tosiaan moottorista onko C3 Acea hyvä vai huono asia sille. Partikkelisuodatin-dieseleihin tarvitaan c3 tai jopa c2 moottoriöljy ja moottori on sille öljyteknologialle suunniteltu ja kestää sen miljoona km ajaa c3/c2 öljyllä ja ylikin jos ei mokaa huolloissa, kun taas niihin palstan suosittuihin 20 vuotta vanhoihin vapari-bensakoneeseen voi käyttää Rälly-formulaa api sl luokituksella aivan hyvin. Tai vaikka Pilteman 20w-50 tervaa niin nousee öljypaine hyvin nopeasti startin jälkeen.

    • Anonyymi

      Tervehdys !
      Mielenkiintoinen toteamus tai väitös tai fakta!
      Itse olen käyttänyt reilut 10-vuotta CASTROL MAGNATEC 5W-40 moottoriöljyä ja n. 15 tkm vaihtovälein. Volvo S 40 VM -1998 1,8 bensa manuaali. Km : nyt 410 tkm ja itselläni Volvo ollut 14 -vuotta ja osto hetkellä oli 147 tkm . Moottori toiminut moitteettomasti ja muutenkinkin toimii hienosti. Castrol öljyä en voi syyttää , suo-sittelen. Shell Helix ultra 5 w-40 ja Valvoline 5w-40 jätin kerran parin kokeilun jälkeen pois alku vaiheessa. Tärkeimpänä tuon esiin säännöllisen öljynvaihdon sekä lisäyksen tarvittaessa. Siihen uskon edelleen, ettei kakilla öljymerkeillä voi olla omia porauslauttoja,tehtaita tai jalostamoita. Hyviä kilometrejä öljyillä!

    • Anonyymi

      Honda Crv vm.2013 bensa 2l pyytää laittama A5/B5 ja diesel 2,2l C2/C3.
      Miksi hän ei sama käy?

      • Anonyymi

        Koska Accord ja Crv:n Dtec 2,2 koneet DPF, eli hiukkassuodattimilla..


    • Anonyymi

      Nimen omaan suodattimen takia::: kannattaa uskoa valmistajaa

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe