Luterilaisten näkemys helluntaiseurakunnista?

gdjgdhjgdjdghjdgh

Käsitykseni mukaan seuraavanlainen on jollain tavalla totuuden mukainen kuva luterilaisen ajatuksista hellareista:

Helluntaiseurakunta ja sen ihmistyypit.

Kadotukseen joutuvat:

Pastorit jotka (uudesti)kastavat ja uudestikasteelle menevät lapsikastetut. (jos eivät halua tehdä parannusta uudestikasteestaan.)

Vaaravyöhykkeellä:

Lapset ja nuoret jotka eivät ole vielä kastetut, äkkiä kasteelle ettei vaan joudu kadotukseen jos menee kuolemaan jossain onnettomuudessa nuorena.

Pelastuneet:

Ne jotka ovat tulleet uskoon ja liittyneet helluntaiseurakuntaan ensimmäisen kasteensa kautta. Näihin kuuluvat toisten uskontojen edustajat ja ateistien jälkeläiset.

Lisäksi vaaravyöhykkeellä ovat kaikki jäsenet jotka ottavat osaa kielilläpuhumiseen ja muihin armolahjoja korostaviin toimintoihin...

Eikö se jotenkin näin mene lutkujen mielestä?? Kuitenkin tunnustatte hellarit kristityiksi, etteivät ihan eri uskontoa edusta kuin te...

15

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhgfd

      Harhaoppia molempiin suuntiin!

      Jeesus ei ole käskenyt kastaa ketään; lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisen kristinuskon uskovaisiksi.

      Tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa:
      Johanneksen evankeliumi:
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
      "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

      Jeesuksen teot osoittavat raamatun ja sen tulkitsimiset eksytyksiksi:
      Mar 10:16
      Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
      Lapsia Jeesus siunasi ja toisin lapsia kohteleville antoi myllynkivi opin.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Usko
      Usko tarkoittaa 1) tietoon perustumatonta käsitystä jostakin, luuloa, 2) luottamusta jonkin olemassaoloon, toteutumiseen, arvoon tai muuhun, 3) uskonnollista vakaumusta, uskontoa: ihmisen vakaumusta jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaolosta ja tähän turvautumista[1].

      Kaikki se, mitä raamatussa on, ei tule Jumalallisuutta omaavien IHMISTEN lukea:
      Markuksen evankeliumi:
      16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
      Jumalan ja Jeesuksen evankeliumia on vielä raamatussa jäljellä, tosin osittain väärennettyinä:
      -Matteuksen evankeliumista
      -Markuksen evankeliumista
      -Luukkaan evankeliumista
      -Johanneksen evankeliumista

      Jokaisen raamatussa olevan kaste sanan joka liittyy jonku lahkon uskoon ja seurakuntaan liittämisiin Jeesus on kumonnut valheeksi ottamalla ei uskossa olleen kastamattoman ryövärin Paratiisiin.
      Jeesuksen Nimeen kaste oppejaan levittävät yrittävät todistaa Jeesusta omien oppiensa vastaiseksi rikolliseksi! Hävetkää!

    • Heipsan,

      Luterilaisesta näkökulmasta katsoen helluntailaiset ovat kristittyjä. Sillä hyvä. Sen sijaan ei ole tapana alkaa ketään tuomitsemaan kadotukseen. Se on Jumalan tehtävä.

      Luterilaisilla ja helluntailaisilla on tiettyjä erilaisia oppikäsityksiä. Kaste on yksi asia, ehtoollinen käsittääkseni toinen. Varmasti on muitakin. Ei ole näköpiirissä, että asiat ratkeaisivat minnekään. Sen ei pitäisi silti estää sitä, etteivätkö kummatkin voisi kunnioittaa toisia.

      Vilppu H.
      pappi

      • jbhgfd

        Kaste ja ehtoollinen on molemmilla suunnilla eksyttävinä oppeina evankeliumien mukaan.

        Tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa:
        Johanneksen evankeliumi:
        13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
        13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt."

        Ja tässä tieto, että kreikan kiele kaste sana on raamattuun väärin väärennetty:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
        "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

        Siis Jeesus antoi esikuvan peseytymisestä eikä kasteesta jossa ihmisiä liitetään esim. rikollisen kristinuskon jääsenyyteen.
        Vuorisaaranan ja toisetkin raamatun "kaste" sanat on Jeesus todistatnut teoillaan, että ne ovat väärennetty. Ottamalla ei uskossa olleen kastamattoman ryövärin Paratiisiin on vahva todistus. Ei kai kukaan niin usko, että Jeesus olisi ollut omia oppeja rikkova rikollinen... kuten raamattu todistaa... väärennettynä.

        Jeesus siunasi lapsia ja samassa tilaisuudessa antoi myllynkivi opin toisin lapsia kohteleville.
        Mar 10:16
        Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.

        Markuksen evankeliumi:
        10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Luukkaan evankeliumi:
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        "SALLIKAA" ei tarkoita, että lapset pitää pitää kastaa lapsia tappaneen rikollisuuden edustajan toimesta joka usein on myös vapaamuurari, lähetystyö rikollisuuden tukija ja kenties vielä pedofiilikin!
        "SALLIKAA" ei tarkoita, että lapset pitää raahata lapsiakin tappavan rikolliSjärjestön jäsenyyteen kastettavaksi!
        "SALLIKAA" ei tarkoita, että lapset pitää raahata lapsiakin seksuaalisesti hyväksi käyttävän rikollijärjestön edustajajien kastettaviksi!

        Kokonaisuudessaan evankeliumien mukaan on niin, ettei Jeesus ole käskenyt kastaan ketään lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden jäseniksi.

        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLINEN 11§ uskonnollinen uskonvapaudesta nauttiva järjestö vaan on laiton.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

        Tarkistakaa asia totuutta etsien!


      • jhgfd

        Ehtoollisesta....

        ehtoollisenne on Jeesusta pilkkaava eksytys jossa teette Jeesuksen ulostetta:
        Matteuksen evankeliumi:
        15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
        Ja voitte olla varmoja, että Jeesuksen antama vastaus on edelleen sama:
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

        Siis ehtoollisen nauttinut huuhtelette Jeesuksen WC:stä viemäristöön tai sinne missä tarpeensa tyydyttää! Inhottavaa...

        Siis Jeesus tarjosi ehtoollisen omille opetuslapsilleen, sellaisille joille vertauksena Jeesus asiaa opetti:
        Markus 4:11 Niin hän sanoi heille: "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa,
        12 että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi".
        13 Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä tätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää kaikki muut vertaukset?

        Siis NE ulkopuolella syytä tai toisesta joutuneet, ette käsitä vertaus niinkuin ette esim. "älä tapa" käskyäkään jota rikotaan mm. lapsikaste rituaalissa kun lapsen otsaan asetetaan (hengellisesti) tapetun merkki. Kuolleet merkataan aina ristillä. Useimmat uskovaiset ovat periaatteessa "tapettuja."

        Paavalikin varotti ehtollisesta. Opetti että olette kristuksen ruumis ja se tarkoittaa että todellisuudessa jyrsitte ehtoollisella omaa syntistä lihaa syntisen verenne kera ja siten teette sen omaksi turmioksi:



        Paavali oli saatanaa jumalanaan palveleva..:
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
        HUOM! Raamatun mukaan Paavali ei eroa saatanasta saanut.

        28. "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
        29. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

        Ajattele, että "sivistyneessä! suomessa sallitaan lapsienkin mennä riparilla pilkkaamaan Jeesusta ja loupumaan Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan ja ihmisyydestään eksytettynä:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLINEN 11§ uskonnollinen uskonvapaudesta nauttiva järjestö vaan on laiton, mahdollisesti rikollinen:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing


      • jhgfds

        JK.

        nk sakramentit, eivät ole Jumalan ja Jeesuksen asettamia vaan kristinuskon herrojen oppeja.

        Markuksen evankeliumi:
        16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
        Jumalan ja Jeesuksen evankeliumia on vielä raamatussa jäljellä, tosin osittain väärennettyinä:
        -Matteuksen evankeliumista
        -Markuksen evankeliumista
        -Luukkaan evankeliumista
        -Johanneksen evankeliumista


      • dfgdsfgdfsg

        No vähän sen kaltaisen kuvan saa lapsikasteen puolustajista ja uudestikasteen pelkääjistä... että tuomitsevat kadotukseen jos en tee parannusta "uudesitkasteestani"... mikä on kirkon mielipide??


    • "No vähän sen kaltaisen kuvan saa lapsikasteen puolustajista ja uudestikasteen pelkääjistä... että tuomitsevat kadotukseen jos en tee parannusta "uudesitkasteestani"... mikä on kirkon mielipide??"

      Luterilaisessa kirkossa, samoin kuin muissa suurissa kirkkokunnissa, ajatellaan, että jos ihminen on kerran kastettu, se riittää. Kaste ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko. Kastava pappi on vain välikappale. Koska Jumala on jo kerran kasteessa lahjoittanut kaiken, kasteen toistaminen on kyseenalaista. Koska kaste on Jumalan teko, sen pätevyys ei ole riippuvainen siitä, millainen ihmisen usko on. Vaikka ihminen luopuisi uskosta, se ei turhenna kastetta.
      Tämän takia, jos ihminen on kerran kastettu toisen kirkkokunnan piirissä, häntä ei luterilaisessa (tai katolisessa tai ortodoksisessa) kirkossa kasteta uudelleen.

      Ja edelleenkin, luterilainen kirkko ei ole ketään tuomitsemassa kadotukseen jos ihminen kastettu uudelleen. Tuomitseminen on Jumalan tehtävä.

      Vilppu H.
      pappi

      • bfdfdfsgdsg

        No, omasta mielestäni tein oikein ja pidän lapsikastetta ja uskovien kastetta eri asiana.

        Ongelmaahan ei luterilaisessa kaste-käsityksessä oikeastaan ole... Kaste varmaan on kaikkea sitä mitä sanotte.... mutta ongelmaksi muodostuu että onko se lapsikaste mikään kaste ollenkaan... jos kerran kaste tehdään täysin tajuntaa vaille olevalle ihmiselle, miksei saman tien mentäisi kastelemaan koomassa olevia muslimeita samalla logiikalla että kaste voidaan suorittaa ilman omaa suostumusta tai tahtoa.


      • nbhgvcf

        VilppuvH. papille:

        kirjoitit:
        "Kaste ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko."

        Jos Jeesuksen evankeliumeissa ei ole Jumala lapsia kastanut, niin olet väärää todistusta jakava rikollinen.
        Joten näyttöä esiin.

        Faktaa:
        Kaste ja usko eivät pelasta vaan Jumalan ja Jeesuksen Lakien ja oppien noudattaminen, totteleminen!
        Ryöväri ei ollut kastettu eikä uskossa...:
        Luukkaan evankeliumi:
        23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
        Joten katekismuksenne; väärennetty raamatunne jne eksyttää
        YRITÄTKÖ pappina todistaa, että Jeesus oli omien oppeja rikkonut rikollinen kun näytti esimerkkiä?

        Jeesus siunasi lapsia ja toisin lapsia kohteleville antoi samassa tilaisuudessa myllynkivien käyttöohjeet.

        Ja missään kohtaa Jeesuksen evankeliumeissa ei käsketä kastaa KETÄÄN lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuteen joten olette virkaas tekevä herra jumalaa palveleva eksyttäjä:
        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        Ja jos uskontuunustuksen oot antanut niin et edes saa Jumalanaa ja Jeesusta palvella jos herralles oot uskollinen:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."


      • lknjmbhgf

      • eitpa
        bfdfdfsgdsg kirjoitti:

        No, omasta mielestäni tein oikein ja pidän lapsikastetta ja uskovien kastetta eri asiana.

        Ongelmaahan ei luterilaisessa kaste-käsityksessä oikeastaan ole... Kaste varmaan on kaikkea sitä mitä sanotte.... mutta ongelmaksi muodostuu että onko se lapsikaste mikään kaste ollenkaan... jos kerran kaste tehdään täysin tajuntaa vaille olevalle ihmiselle, miksei saman tien mentäisi kastelemaan koomassa olevia muslimeita samalla logiikalla että kaste voidaan suorittaa ilman omaa suostumusta tai tahtoa.

        "ongelmaksi muodostuu että onko se lapsikaste mikään kaste ollenkaan... jos kerran kaste tehdään täysin tajuntaa vaille olevalle ihmiselle"

        Kyllä se on pätevä kaste, koska kaste on Jumalan teko. Kaste perustuu Jumalan Sanaan ja käskyyn, ei ihmisen ymmärrykseen tai ratkaisuun. Jokainen tarvitsee armoa ja näin ollen myös kastetta

        Muslimeita ei kasteta siksi koska he eivät saa tai halua saada kristillistä opetusta. Kun vauva kastetaan niin oletuksena on aina että tämä tulee saamaan opeusta.


      • lknjmbhgf kirjoitti:

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        Minusta on muuten aika mielenkiintoista se, mistä on tullut ajatus että usko olisi jotenkin ristiriidassa järjen kanssa. Päin vastoin, esimerkiksi luterilainen ihmiskuva ja etiikka suoraan edellyttävät, että ihmiset käyttävät järkeään. Ja kristinuskon historiassa on 2000 vuoden aikana ollut niin huimaa filosofista ajattelua, että siinä on kyllä järkeä käytetty.

        Vilppu H.
        pappi


    • jnbhgf

      Pappislupaus herra jumalalle ei oikeuta valehtelemaan!

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
      Pappislupaus
      Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
      "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

    • Toteuttanut
      • kjhgtfr

        Ensimmäinen todellinen totuus moneen päivään! Kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe