pyöräilijät suojatiellä

ei näin

Mielestäni on täysin sairasta että pyöräilijällä on etuoikeus suojatiellä, pyörä voi kulkea 30 km/h ja ei autoilija voi huomata semmoista jos on vähäkin huono näkyvyys. Lapsille opetetaan että pyörällä saa ajaa yli ja tänään taas 10v jäi suojatiellä auton alle.

40

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no law´n order

      Liikennesääntöjä laadittaessa ei sinun mielipiteilläsi ole paskankaan väliä.

    • päälle ajanut

      kyseiset lait tulevat kukkahattuviherpiipertäjä tädeiltä joiden mielestä autoilu ja varsinkin taajama-alueella autoilu on syntiä. hyvä keino olisi laittaa jalkakäytävälle suoja/pyöräteiden eteen hidaste töyssyt estämään se vauhdilla pyörällä suojatielle ajaminen ja tällä keinolla parantaa pyöräilijöiden liikenne turvallisuutta. ihmeellistä on se että autoilua vaikeutetaan ja ja pyöräilijöiden vauhtiin ei puututa mitenkään.

      omalle kohdalleni on sattunut tapaus jossa pyöräilijä ajoi autooni osuman suojatiellä. onneksi oli kamara autossa jonka videon turvin pyöräilijä todettiin syylliseksi. on täysin mahdotonta välttää osuma kun itse ajoin kävely vauhtia ja katsoin oikealle taakse jossa ei näkynyt pyöräilijää alkaessani kääntymään vaan jostain se löysi tiensä vänkärin oveen.

    • että sillee

      toisin kuin väität niin pyöräilijällä EI ole etuoikeutta suojatiellä, eikä pyöräilijä edes saa ajaa suojatien yli vaan pyörää pitää taluttaa. ellei kyseessä sitten ole pyörätienjatke, koska silloin pyöräilijä saa ajaa yli, mutta joutuu väistämään kuitenkin autoja. autoilija joutuu väistämään pyöräilijää vain jos on kääntymässä pyörätien yli.

      • Muistatko mitkä

        Unohdit sitten pari muutakin tilannetta milloin autoilijan pitää väistää pyöräilijää pyörätien jatkeella.


      • että sillee
        Muistatko mitkä kirjoitti:

        Unohdit sitten pari muutakin tilannetta milloin autoilijan pitää väistää pyöräilijää pyörätien jatkeella.

        no se ainakin jäi mainitsematta että jos autoilijoilla on siinnä kolmio. olikos vielä joku muu?


      • Kas siinä
        että sillee kirjoitti:

        no se ainakin jäi mainitsematta että jos autoilijoilla on siinnä kolmio. olikos vielä joku muu?

        Jäi. Stop-merkin suunnasta tuleva autoilija väistää risteävää tietä kulkevaa pyöräilijää.

        Pihalta, parkkipaikalta, huoltoasemalta, pihakadulta, kävelykadulta, muulta vähäiseltä tieltä tai muulta vastaavalta alueelta tielle tulossa oleva kuljettaja väistää muuta liikennettä, siis myös pyöräilijää.


      • kortti muropaketista
        Kas siinä kirjoitti:

        Jäi. Stop-merkin suunnasta tuleva autoilija väistää risteävää tietä kulkevaa pyöräilijää.

        Pihalta, parkkipaikalta, huoltoasemalta, pihakadulta, kävelykadulta, muulta vähäiseltä tieltä tai muulta vastaavalta alueelta tielle tulossa oleva kuljettaja väistää muuta liikennettä, siis myös pyöräilijää.

        Saattoipa "unohtua" myös se, että kääntyvä auto väistää...

        Etenkin akat (alkup. kirjoittaja?) eivät ole koskaan kuulleetkaan tästä säännöstä. Aika usein saakin lehdistä lukea, että oikealla/vasemmalle kääntyvä akka on ohimennen ajanut pyöräilijän tai *jalakulkijan* päälle suojatiellä/kevyenliikenteenväylän jatkeella.

        Kysymyksen asettelusta on myös helppo nähdä, että tämä tyyppi on ilmeisesti nuorempaa sukupolvea, joka on saanut ajokorttinsa muropaketista. Niinpä myös liikenneympyrät ovat ihan outo tapaus = vilkkua ei osata käyttää (ympyrästä poistuvan auton pitää käyttää vilkkua) väistämissäännöt ovat nekin hukassa ("suoraan" ajavat eli 2. liittymästä poistuvat luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja, vaikka tosiasiassa ympyrästä poistuminen vastaa kääntymistä oikealle risteyksestä -> pitää väistää kevyttä liikennettä...)

        Kaikille arjen sankareille ei ole valjennut edes se, ettei liikenneympyrään sovi pysäköidä...


      • Hämmästyin
        kortti muropaketista kirjoitti:

        Saattoipa "unohtua" myös se, että kääntyvä auto väistää...

        Etenkin akat (alkup. kirjoittaja?) eivät ole koskaan kuulleetkaan tästä säännöstä. Aika usein saakin lehdistä lukea, että oikealla/vasemmalle kääntyvä akka on ohimennen ajanut pyöräilijän tai *jalakulkijan* päälle suojatiellä/kevyenliikenteenväylän jatkeella.

        Kysymyksen asettelusta on myös helppo nähdä, että tämä tyyppi on ilmeisesti nuorempaa sukupolvea, joka on saanut ajokorttinsa muropaketista. Niinpä myös liikenneympyrät ovat ihan outo tapaus = vilkkua ei osata käyttää (ympyrästä poistuvan auton pitää käyttää vilkkua) väistämissäännöt ovat nekin hukassa ("suoraan" ajavat eli 2. liittymästä poistuvat luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja, vaikka tosiasiassa ympyrästä poistuminen vastaa kääntymistä oikealle risteyksestä -> pitää väistää kevyttä liikennettä...)

        Kaikille arjen sankareille ei ole valjennut edes se, ettei liikenneympyrään sovi pysäköidä...

        Pyörällä saaajaa humalassa. Kolareista yms. on toki sitten vastattava.


      • Kippis vaan
        Hämmästyin kirjoitti:

        Pyörällä saaajaa humalassa. Kolareista yms. on toki sitten vastattava.

        Saahan autollakin ajaa 0,49999999 promillen huuruissa...


    • kävelijä

      "autoilija joutuu väistämään pyöräilijää vain jos on kääntymässä pyörätien yli. "

      "Saattoipa "unohtua" myös se, että kääntyvä auto väistää..."
      Noin siinä käy, kun vastailee lukematta aloitusta!!!

      • niinpä niin

        Saattuipa keuhkoajalta jäädä huomaamatta, että piruilin myös ja erityisesti "suoraan" liikenneympyrän läpi ajavista autoista.


    • Säännöt hukassa?

      Aloittajalla meni homma vähän metsään...
      Väistämisvelvollisuus riippuu paikasta ja liikennemerkeistä/liikennevaloista ja kääntyykö ja onko pyörätienjatke jne. jos puhutaan pyöräilijästä mikä tulee risteykseen pyörätieltä.

      Suojatietä mikä ei ole pyörätienjatke ja sitä ajamalla ylittävä polkupyöräilijä on AINA väistämisvelvollinen autoon nähden.
      Ajoradalla ajettaessa menee kuten autojen kesken.

      Pyörätienjatkeella on se siksi merkitty tai muutoin sen tunnusmerkit täyttävä (toistaiseksi) väistämisvelvollisuus vaihtelee:
      - kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva autoilija väistää ko. merkin jälkeen olevaa ja risteyksen muissa pyörätien ylityksissä, kuten myös liikenneympyrään mennessä ja poislähtiessä (kärkikolmio ennen ympyrän p.tien jatketta)

      - mikäli em. liikennemerkki on risteyksessä p.tienjatkeen jälkeen, ei tarvitse väistää p.itenjatkeella ajavaa, mutta pitää väistää risteävällä tiellä kulkijoita ja muissa risteykseen liittyvissä p.tienjatkeilla mistä yli ajaa

      - käännyttäessä, kun ei ole em. merkkiä ei tarvitse väistää tulosuunnan tien ylittävää p.tienjatkeella ajavaa, mutta pitää väistää sen tien mihin käännytään p.tienjatkeella ajavaa (kun se p.tienjatke on risteysalueella tai välittömässä läheisyydessä)

      - suoralla tiellä tai suoraan risteyksestä ajettaessa ei tarvitse väistää sen ylittävää p.tienjatkeelle pyrkivää pyöräilijää, kun ei ole em. liikennemerkkejä tai liikennevalot muuta määrää

      • Lisäyksen lisäys

        Lisätään vielä yksi esimerkki
        - pyöräilijä väistää p.tienjatkeella, vaikka kääntyisit risteyksessä em. p.tienjatkeen yli, jos pyöräilijällä on väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki


    • kovakallokypärä

      Säännöt ovat selvät, mutta ehkä hieman vaikeita etenkin lapsille ja vanhuksille. Tämän vuoksi selvintä olisi, jos pyöräilijä AINA taluttaisi pyörää ylittäessään suojatien. Tällöin hänellä olisi jalankulkijan oikeudet, muuten ei. Erityisesti vanhempien ja opettajien tulisi opettaa lapsille oikeat pyöräilysäännöt. Tänäkin päivänä monissa kodeissa ja kouluissa opetetaan, että pyörällä voi ajaa suojatiellä kaikissa tapauksissa ja autoilija väistää. Tähän asiaan ei ilmeisesti saada korjausta, ennen kuin tulee ruumiita.

      • selvähän se

        Viekä selvempää ja turvallisempaa olisi jos autot AINA työnnettäisiin suojatien ja pyörätien jatkeen yli.


      • paljon epäselvää

        Aika paljon tuntuu säännöissä olevan epäselvyyksiä autoilijoilla, joista valtaosa on saanut ajokorttinsa muropaketista. Esim. villkun käyttö ja väistämisvelvollisuus liikenneympyröissä. Joillain on epäselvyyttä jopa kiertosuunnasta...

        Kolmiotkin tuottavat hankaluuksia. Siis mitä ao. merkillä yritetään kertoa. Samoin ne pyöreät merkit, joissa on jotain numeroita keskellä...


      • Lupsus gravis
        paljon epäselvää kirjoitti:

        Aika paljon tuntuu säännöissä olevan epäselvyyksiä autoilijoilla, joista valtaosa on saanut ajokorttinsa muropaketista. Esim. villkun käyttö ja väistämisvelvollisuus liikenneympyröissä. Joillain on epäselvyyttä jopa kiertosuunnasta...

        Kolmiotkin tuottavat hankaluuksia. Siis mitä ao. merkillä yritetään kertoa. Samoin ne pyöreät merkit, joissa on jotain numeroita keskellä...

        Perjantaina edelläni suoraan ajava autoilija pysähtyi väistämään pyöräilijää paikassa, jossa pyörätien jatke kulkee kadun poikki. Pyörätiellä on vieläpä kolmiot eli sieltä tuleva väistää sekä säännön että merkin perusteella. Onneksi oli sen verran väliä, etten törmännyt perään naisen lyödessä jarrut päälle.

        Eivät nämä asiat ole aivan selviä näköjään ajokortin omaavillekaan, puhumattakaan sitten pyöräilijöistä.


      • Joka lähtöön
        Lupsus gravis kirjoitti:

        Perjantaina edelläni suoraan ajava autoilija pysähtyi väistämään pyöräilijää paikassa, jossa pyörätien jatke kulkee kadun poikki. Pyörätiellä on vieläpä kolmiot eli sieltä tuleva väistää sekä säännön että merkin perusteella. Onneksi oli sen verran väliä, etten törmännyt perään naisen lyödessä jarrut päälle.

        Eivät nämä asiat ole aivan selviä näköjään ajokortin omaavillekaan, puhumattakaan sitten pyöräilijöistä.

        Ei ole ja aika moni siellä ratin takana tai tangossa kiikkuva on saanut ajokorttinsa nykysääntöjen aikana ja silti ei osaa sääntöjä.

        Se ei ole kovin suuri yllätys että vanhemmat ikäkuskit ei tiedä sääntöjä, kun ne ovat muuttuneet muutamaan kertaan heidän ajokortin voimassaolon aikana ja lopputulos on että ajavat vuoden xx säännöillä tai väistävät joka paikassa, kun tietävät itsekkin etteivät osaa enää oikeita sääntöjä... Sitten on ne millä ei ole ajokorttia ollutkaan ja sääntöjen tuntemus tai halu noudattaa niitä on 0...100%


      • Ei kiellä
        Lupsus gravis kirjoitti:

        Perjantaina edelläni suoraan ajava autoilija pysähtyi väistämään pyöräilijää paikassa, jossa pyörätien jatke kulkee kadun poikki. Pyörätiellä on vieläpä kolmiot eli sieltä tuleva väistää sekä säännön että merkin perusteella. Onneksi oli sen verran väliä, etten törmännyt perään naisen lyödessä jarrut päälle.

        Eivät nämä asiat ole aivan selviä näköjään ajokortin omaavillekaan, puhumattakaan sitten pyöräilijöistä.

        Mikään laki ei kiellä antamasta tietä vaikka toinen olisi väistämisvelvollinen


      • Ei ylläreitä
        Ei kiellä kirjoitti:

        Mikään laki ei kiellä antamasta tietä vaikka toinen olisi väistämisvelvollinen

        Saattaa aiheuttaa ylimääräisiä "tilanteita", kun aletaan tekemään näin ja varsinkin äkkiliikkeinä...
        Joskus se taas on liikenteen joustavuuden puolesta järkevää, että toimitaan hieman absoluutisesta säännöstä poiketen, esim. minä pyörällä tai kävellen liikkuessa katson usein liikennetilannetta, enkä mene aina minäminä asenteella.


    • hohhoijaa4

      Tässä ketjussa on huvittavia liikennesääntöjen selittäjiä ja sanamuoto on tyyliin "silloin ei tarvitse väistää". No päällekös sitten saa ajaa? Eipä muuten saa, kun se onnettomuus on estettävissä.

      Ja joo hukassa ne säännöt on niin autoilijoilla kuin pyöräilijöilläkin. Yhtäkaikki jos asenne on tuo "silloin en väistä ketään" niin ei sitte ihme jos joskus kolisee.

      • huh huh

        Saako alle ajaa tarkoituksella? Eli tarkoitus on että ajetaan sääntöjen mukaan ja hölmöilijäitä puolin ja toisin joutuu väistelemään, muuten menee aikaa prosesseissa hukkaan, kun syyllinen on alle ajanut.

        Toki paikoin liikennesuunnitelijat voisivat miettiä paremmin kokonaisuutta, eikä esim. tehdä yhtä risteystä eri tavalla kuin muita väistämisen suhteen kun sama pyörätie kulkee saman tien varrella.


    • ei mitään sääntöjä..

      Pyöräilysäännöt ovat ehkä hieman vaikeat liikenteen kaikille osapuolille. Kannatan tällä palstalla aikaisemmin ollutta ehdotusta, että pyöräilijä taluttaa aina pyörää ylittäessään suojatietä. Näin hänellä on jalankulkijan oikeudet ja säännöt ovat selvät kaikille. Ehdotuksen oli heti joku säännöistä piittaamaton pyöräilijä torpedoinut. Ehkä silloin, kun muutamia pyöräilijöitä kuolee tai loukkaantuu piittaamattoman pyöräilyn seurauksena, tämäkin asia otetaan vakavasti.

      • Kokeile itse

        Kokeilehan mennä kaupungin ( ihan sama minkä ) keskustaan ajamaan pyörällä tuolla mainitsemallasi säännöllä.
        Pyörällä ajamisesta ei tule yhtään mitään.


      • Katkoviivat tulee

        v 2107 jälkeen niin pitääkin tehdä koska pyörätienjatkeet on siihen mennessä pitänyt merkitä ja ei pitäisi olla enää suojatiennäköisenä niitä.


    • sä oot juntti

      Voit mennä autollasi ajamaan metsätielle.Älä tule asfaltille.Kaikkien nelipyöräisten tulee noudattaa erityistä varovaisuutta lähestyttäessä suojatietä ja piste.Suomalaisjuntti kaivaa puhelinta lähetyttäesä risteystä ja siitä suojatienpäälle ihmettelemään, että meniskö vai enkö.Jos siinä sattu joku 10vee lapsi jäämään alle,niin eihän se mun vika ollu.

      • Kyllä kaikkien täytyy varovaisuutta noudattaa !!! Vaikka on suojatie niin ei se oikeuta kävelemään kuin zombit . Ja mitä pyöräilijöihin tulee niin samat väistämis velvollisuudet kuin autoille ja sakon uhalla ajamaan pyörällä sinne missä kuuluu (kevyeenliikenteen väylälle silloin kun on ja jalkakäytäviltä pois jotka siellä ei saa ajaa).
        Nyt voi ihan puhtaalla omallatunolla sanoa ettå pyöräilijät on sikoja vertaa mihin tajansa muuhun kulkimeen.


      • köyhyys on kurjaa
        jukni69 kirjoitti:

        Kyllä kaikkien täytyy varovaisuutta noudattaa !!! Vaikka on suojatie niin ei se oikeuta kävelemään kuin zombit . Ja mitä pyöräilijöihin tulee niin samat väistämis velvollisuudet kuin autoille ja sakon uhalla ajamaan pyörällä sinne missä kuuluu (kevyeenliikenteen väylälle silloin kun on ja jalkakäytäviltä pois jotka siellä ei saa ajaa).
        Nyt voi ihan puhtaalla omallatunolla sanoa ettå pyöräilijät on sikoja vertaa mihin tajansa muuhun kulkimeen.

        Kyllä on köyhällä ongelmat.

        Annas kun mä arvaan - sulla on ns. polkuauto (käsivaihteinen),. jota toisella palstalla parhallaan ylistetään urheillullisten miesten menopeliksi. Automaatit on kuulemma vain vammaisia varten,

        Ja sen polkuauton polkeminen & kepin jatkuva tumputtaminen on niin kertakaikkiaan ihanaa, että "turhia" pysähdyksiä pitää kaikin keinoin välttää. Eli missään nimessä ei pidä antaa tietä jalankulkijoille eikä väistää pyöräilijöitä eikä miellään muita autojakaan, kun ajetaan "suoraan" liikenneympyrän läpi...


      • köyhyys on kurjaa kirjoitti:

        Kyllä on köyhällä ongelmat.

        Annas kun mä arvaan - sulla on ns. polkuauto (käsivaihteinen),. jota toisella palstalla parhallaan ylistetään urheillullisten miesten menopeliksi. Automaatit on kuulemma vain vammaisia varten,

        Ja sen polkuauton polkeminen & kepin jatkuva tumputtaminen on niin kertakaikkiaan ihanaa, että "turhia" pysähdyksiä pitää kaikin keinoin välttää. Eli missään nimessä ei pidä antaa tietä jalankulkijoille eikä väistää pyöräilijöitä eikä miellään muita autojakaan, kun ajetaan "suoraan" liikenneympyrän läpi...

        Ja kaiken tuon sanoit kokemuksen syvällä rinta äänellä !!!
        Kuiteenkaan suojatie ei oikeuta ryntämään kadulle katsomatta ja kyllä pyöräilijät ovat se ryhmä joka vähiten noudattaa sääntöjä


      • bongasinko sinutkin
        jukni69 kirjoitti:

        Ja kaiken tuon sanoit kokemuksen syvällä rinta äänellä !!!
        Kuiteenkaan suojatie ei oikeuta ryntämään kadulle katsomatta ja kyllä pyöräilijät ovat se ryhmä joka vähiten noudattaa sääntöjä

        Kyllä sanon kokemuksen äänellä, kun on sinun ja hengenheimolaistesi edesottamuksia tullut seurattua. Sekä autolla, jalan että fillarilla liikkuen.

        Etenkin ns. osaavat ja turvalliset eli nää 50 kääkät, jotka joka välissä kehuu, miten on monta vuotta autoiltu eivätkä yhtään kolaria muista ajaneensa, ovat sieltä pahimmasta päästä. Useampikin tuollainen (akat mukaanluettuina) on yrittänyt ajaa päälle, kun eivät muista/tiedä/piittaa siitä, että kääntyvä auto on aina väistämisvelvollinen. Ja kääntyvä auto on myös sellainen, joka ajaa "suoraan" liikenneympyrän läpi.

        Pahimmilta dementikoilta menee sitten jo sekaisin liikenneympyrän kiertosuunta sekä punaisen ja vihreän liikennevalon merkitys. Ei ole montaa päivää siitä, kun yksi pappa pysähtyi vihreisiin ja kun herättelin häntä torvea soittamalla, niin kohta paineli kahden risteyksen läpi punaisia päin.

        Nuo ei vain kovin usein kolaroi, kun ajavat (onneksi) vain päivänvalossa & hyvällä säällä ja nopeuskin on yleensä aika hiljainen (40 kuudenkympin alueella jne), joten muut kerkiää väistelemään...


      • bongasinko sinutkin kirjoitti:

        Kyllä sanon kokemuksen äänellä, kun on sinun ja hengenheimolaistesi edesottamuksia tullut seurattua. Sekä autolla, jalan että fillarilla liikkuen.

        Etenkin ns. osaavat ja turvalliset eli nää 50 kääkät, jotka joka välissä kehuu, miten on monta vuotta autoiltu eivätkä yhtään kolaria muista ajaneensa, ovat sieltä pahimmasta päästä. Useampikin tuollainen (akat mukaanluettuina) on yrittänyt ajaa päälle, kun eivät muista/tiedä/piittaa siitä, että kääntyvä auto on aina väistämisvelvollinen. Ja kääntyvä auto on myös sellainen, joka ajaa "suoraan" liikenneympyrän läpi.

        Pahimmilta dementikoilta menee sitten jo sekaisin liikenneympyrän kiertosuunta sekä punaisen ja vihreän liikennevalon merkitys. Ei ole montaa päivää siitä, kun yksi pappa pysähtyi vihreisiin ja kun herättelin häntä torvea soittamalla, niin kohta paineli kahden risteyksen läpi punaisia päin.

        Nuo ei vain kovin usein kolaroi, kun ajavat (onneksi) vain päivänvalossa & hyvällä säällä ja nopeuskin on yleensä aika hiljainen (40 kuudenkympin alueella jne), joten muut kerkiää väistelemään...

        Bongaat minut usein siinä kun siivotaan "kosketuksen"jälkiä ja 90%:a on pyöräilijän virhearviointi tai pyöräilijän liikennerike syynä onnettomuuteen.


      • Ei aina
        bongasinko sinutkin kirjoitti:

        Kyllä sanon kokemuksen äänellä, kun on sinun ja hengenheimolaistesi edesottamuksia tullut seurattua. Sekä autolla, jalan että fillarilla liikkuen.

        Etenkin ns. osaavat ja turvalliset eli nää 50 kääkät, jotka joka välissä kehuu, miten on monta vuotta autoiltu eivätkä yhtään kolaria muista ajaneensa, ovat sieltä pahimmasta päästä. Useampikin tuollainen (akat mukaanluettuina) on yrittänyt ajaa päälle, kun eivät muista/tiedä/piittaa siitä, että kääntyvä auto on aina väistämisvelvollinen. Ja kääntyvä auto on myös sellainen, joka ajaa "suoraan" liikenneympyrän läpi.

        Pahimmilta dementikoilta menee sitten jo sekaisin liikenneympyrän kiertosuunta sekä punaisen ja vihreän liikennevalon merkitys. Ei ole montaa päivää siitä, kun yksi pappa pysähtyi vihreisiin ja kun herättelin häntä torvea soittamalla, niin kohta paineli kahden risteyksen läpi punaisia päin.

        Nuo ei vain kovin usein kolaroi, kun ajavat (onneksi) vain päivänvalossa & hyvällä säällä ja nopeuskin on yleensä aika hiljainen (40 kuudenkympin alueella jne), joten muut kerkiää väistelemään...

        Aina ei kääntyvä väistä, jos pyörätiellä on esim. kärkikolmio...


    • Fillaristikin

      "Mielestäni on täysin sairasta että pyöräilijällä on etuoikeus suojatiellä, pyörä voi kulkea 30 km/h ja ei autoilija voi huomata semmoista jos on vähäkin huono näkyvyys."

      Mielestäni on täysin sairasta se, että porukka luulee jotain tuollaista. Polkupyörällä ei ole mitään oikeutta syöksyillä autojen eteen. Väärinkäsitys lienee niitten pyörätien jatkeiden syytä. Pyörätien jatkeella ei tarvitse taluttaa, mutta väistämiseen se ei vaikuta.

      TLL, 14 § (pätkiä siitä)
      Väistämisvelvollisuus

      Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

      Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.

      Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä.


      Tuo teksti "Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta" koskee TIETYSTI myös polkupyöräilijää (=polkupyörän kujettaja). Luulisi sellaisen härvelin sarvissa varovan vaikka laissa lukisi mitä vain. Muutaman kerran olen nähnyt kuinka fillaristi yrittää päästä sairaslomalle, tai jopa monttuun asti ajelemalla autojen eteen. Vain uskomaton tuuri on pelastanut.

    • ...

      Mistä lähtien pyöräilijä on saanut ajaa suoraan suojatielle? Varsinkin silmät ummessa täyttäpäätä sivuille katsomatta, hiljentämättä? Älkää luottako että kaikki autoilijat tulee väistämään....Joten ehdotankin että pyörä talutetaan suojatien yli :)

      • Autokuski silmät kii

        Jos se suojatie on myös pyörätien jatke, niin siitä saa ajaa pyörällä yli.
        Jos pelkkä suojatie, niin sitä ei saa ajamalla ylittää edes se 10 v ja jos joku ajaa sellaista pitkin, niin on aina väistämisvelvollinen itse.
        Pitää kuitenkin huomioida että pyörätien jatkeita ei ole toistaiseksi kaikki merkitty, eli se suojatien näköinenkin voi olla ihan oikea pyörätienjatke kunhan ainakin toisessa päässä sitä on pyörätie (takuuvarmasti jos kummassakin päässä).

        Pyörätien jatkeella väistämisvelvollinen riippuu useammasta seikasta, mutta jos esim. autoilijalla on ennen sitä kärkikolmio tai stop merkki, niin autoilija väistää, jos merkki on vasta pyörätien jatkeen ja risteyksen välissä, niin pyöräilijä väistää.
        Kääntynyt autoilija väistää, ellei pyörätiellä satu olemaan kärkikolmio, jolloin väistää pyöräilijä jne.


    • we4fd2322222

      Kääntyvä autoilija on väistämisvelvollinen, suoraan ajaessa suojatiellä on
      on vain jalankulkijat niitä keitä pitää päästää tien yli, poislukien ne ketkä
      ei seuraa liikennettä. Laissahan lukee jotakuinkin niin että suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle pitää antaa esteetön kulku tien yli.

      Eli kaksi asiaa:

      Jalkakäytävä missä pyöräily on sallittu, voi ajaa suoraan suojatien yli mutta vain kääntyvällä autolla on väistämisvelvollisuus. Eli autotien yli ei ole polkupyöräilijällä etuajo-oikeutta jos myös auto ajaa tietä pitkin suoraan.

      Parempi kuitenkin kunkin itse lukea tieliikennelakia ja muita ohjeita jotka
      voi olla selkokielisemmin esitetty kuin että me jokainen koitetaan ne
      kirjoittaa tänne mahdollisimman epäselvästi.

      Voisi kiteyttää aiheen tähän.

      Koitetaan kuitenkin huomioida muiden virheet liikenteessä, se on aika
      tärkeä oppi välttää aiheuttamasta jollekkin suurtakin vahinkoa.

      Usein tuppaa olemaan niin että mieleen on jäänyt yksi sun toinen liikennesääntöä jonka on tulkinnut joskus väärin eikä ole sitten
      huomannut että toimiikin väärin. Näitä sattuu varmaan kaikille,
      ainakin kun mennään sinne missä on vähän tulkinnanvaraista se miten
      lakia pitää oikein ymmärtää.

      • Suoraa ja suoraan

        Jos suoraan ajavalla autolla on kärkikolmio tai stop merkki ennen pyörätienjatketta, niin autoilijan pitää väistää myös. Jos se em. liikennemerkki on ensimmäisen pyörätienjatkeen jälkeen, niin ekassa ei tarvitse väistää mutta risteyksen muissa pyöräteidenjatkeissa pitää taas väistää silloinkin.
        Samoin jos tulee suoraa parkkipaikalta tai vähäiseltä tieltä, niin taas väistää.


    • vaaralliset pyörät

      Kun olin vasta saanut ajokortin ja aloin kääntämään autolla vasemmalle eikä ketään näkynyt suojatiellä toki minä näin pyöräilijän muuta ei se ollut suojatiellä. Kun käännyin tajusin jarruttaa ( tosin väärällä kaistalla) kun tajusin ettei pyörilijällä ole aikomustakaan väistää. Kaiken huipuksi koira juoksi pyöriljän takana. Tästä minä opin että pyöräilijää kannattaa väistää vaikka ei suojatiellä olisikaan. Oli se sellane kurkkua nostattava sydämentykytys hetki.

      • yksin sujuu hyvin

        On sa kauheeta maalaistolvanalla, kun kohtaa toisen ajoneuvon liikenteessä!


      • ddkk
        yksin sujuu hyvin kirjoitti:

        On sa kauheeta maalaistolvanalla, kun kohtaa toisen ajoneuvon liikenteessä!

        Täällä taas yks kaupunkihinttari vauhdissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4319
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      238
      2123
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1570
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1391
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      253
      1100
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1067
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1035
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      136
      1033
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      53
      918
    Aihe