Viikonloppuisän mietteet

Pennanen2

Vituttaa viikonloppuisyys. 7-vuotias lapsi nauttii jokaisesta sekunnista luonani eikä halua yhteisen ajan koskaan päättyvän. Soittaa sunnuntaisin äidille ja kysyy, josko voisi venyttää viikonloppua edes tunnilla tai kahdella.

Koulusta olen kuullut, että lapsi ei ole päässyt ajallaan kouluun. Äiti kyllä kyytsää kouluun, mutta tuo hätäisesti omien menojensa mukaisesti toisinaan varttia yli ja joskus puolelta. Aamupalasta ei ole tietoa, mutta lapsi ei ilmeisesti edes tiedä mikä sellainen on. Äiti laskeskelee, että parin vuoden sisällä koko aamutouhu jää lapsen harteille ja saa laittaa avaimen kaulaan.

No mikäs oikeastaan vituttaa? No se, että olisin helkkaristi parempi huoltaja kuin äiti. Mutta pitää odottaa siihen asti, että lapsi 12-vuotiaana saa sanalleen arvoa ja muutto isän luokse ajankohtaistuu. Sitä odotellessa ihmetellään äidin taloudenhoitoa ja epäsäännöllistä elämää, johon kukaan ei puutu. Päinvastoin, lastensuojelu tekee kaikkensa, jotta äitimyytti kirkastuisi pienestä vanhan viinan hajusta huolimatta.

Isän on turha nousta tuulimyllyjä vastaan.

33

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samat ajatukset. Itkevä tyttöni pyytää apua mutta kovin on hankalaa auttaminen. Ikävä kyllä äitien "etumatka" huoltajuudessa niin iso, ettei sillä niin väliä jos lapsi kärsii!
      Toivonut vain lapseni parasta mutta äidin paras ohittaa sen! Viisi ja puoli vuotta siksi odotettava...ja vauriot kantaa tuo pieni tyttö!
      Länsimainen lastensuojelu tarkoitukseltaan varmasti hyvää ja pyyteetöntä mutta jossakin yhteydessä lainsäätäjät tehneet lastensuojelun kovin vaikeaksi ellei sitten mahdottomaksi äitejä vastaan.
      Miehistä moni varmasti sitä mitä ajatellaan lainsuojalla haettavan lapsenturvaksi mutta joskus sitä ovat myös äidit !
      Kuka tai miten suojataan lapsi tältä varmasti marginaaliselta ns " ei niin hyvältä" äidiltä ?

      • aktionia

        Eikö tasa-arvon nimissä ole miehellä mahdollisuus pyytää/vaatia miespuolista sosiaalityöntekijää/lastenvalvojaa asiointinsa vastapuoleksi? Kyllä tällaisiakin varmaan on löydettävissä kun osaa vaatia. Ja Tapio-nimimerkin tapauksessa, ota heti yhteys AVI:in (ent. lääninhallitus) sosiaalitarkastajaan puhelimitse ja kerro koko tarinasi. Hän pyytää sinulta kirjallista kantelua tms. selvitystä. Kun senkin olet hoitanut , löytyy "herra herrallekin" eli tässä tapauksessa ylirouva rouville jotka siellä kotikunnassa omiaan touhuilevat, "suojellen lasta isältään". Ja todisteita keräten, lakimiestä käyttäen myös tuloksia syntynee. Esim. nauhoita tuollainen puhelu jota kuvasit. Onhan se todistusvoimainen.


    • Lapsi avainasemassa

      No lapsen äiti on varmaan töissä, mutta avaaja ei? Työtön koti-isä voisi toki olla parempi ekaluokkalaisen kouluunlaittaja ja pullantuoksuinen koulusta kotiin odottava vanhempi, mutta tässä yhteiskunnassa arvostetaan myös sitä, että vanhempi kykenee itse elättämään lapsensa. Sääli että erositte, koska olisitte hyvin täydentäneet toisianne lapsenne vanhempina.

      • Pennanen2

        Olipa tietämätön kommentti. AP on kyllä koulutuksensa mukaisessa työpaikassa, joka on näillä näkymin eläkevirka. Äiti on myös, vaikkakin hän on vaihtamassa alaansa jokaisen ennenunensa jälkeen.


      • Lapsi avainasemassa
        Pennanen2 kirjoitti:

        Olipa tietämätön kommentti. AP on kyllä koulutuksensa mukaisessa työpaikassa, joka on näillä näkymin eläkevirka. Äiti on myös, vaikkakin hän on vaihtamassa alaansa jokaisen ennenunensa jälkeen.

        Sorry, noista vi*tutuksista päättelin, että olet työtön luuseri. Toivottavasti et lapsen kuullen kiroile. :)

        Mutta asiaan, kyllä nuorempaakin kuin 12-vuotta vanhaa lasta kuullaan, joten yritä saada lapsen lähihuoltajuusasia uuteen käsittelyyn. Hopi, hopi. Pelkkä Vi*uttelu ja suoli24:lle kirjoittelu ei auta yhtään mitään.

        Nämä on niikuin vain provoja provojen joukossa.


      • Rellaisä
        Lapsi avainasemassa kirjoitti:

        Sorry, noista vi*tutuksista päättelin, että olet työtön luuseri. Toivottavasti et lapsen kuullen kiroile. :)

        Mutta asiaan, kyllä nuorempaakin kuin 12-vuotta vanhaa lasta kuullaan, joten yritä saada lapsen lähihuoltajuusasia uuteen käsittelyyn. Hopi, hopi. Pelkkä Vi*uttelu ja suoli24:lle kirjoittelu ei auta yhtään mitään.

        Nämä on niikuin vain provoja provojen joukossa.

        No mitä varten itse täällä runkkaat, tosi luuseri? Älä perkele puutu kiroiluun, luuseri.


      • Roksen
        Lapsi avainasemassa kirjoitti:

        Sorry, noista vi*tutuksista päättelin, että olet työtön luuseri. Toivottavasti et lapsen kuullen kiroile. :)

        Mutta asiaan, kyllä nuorempaakin kuin 12-vuotta vanhaa lasta kuullaan, joten yritä saada lapsen lähihuoltajuusasia uuteen käsittelyyn. Hopi, hopi. Pelkkä Vi*uttelu ja suoli24:lle kirjoittelu ei auta yhtään mitään.

        Nämä on niikuin vain provoja provojen joukossa.

        Tajusitko edes tavuakaan AP:n tekstistä. Millä vidulla sä oikein voit haastaa lapsesi asioita paremmaksi, kun vastassa on liuta eronneita lastanvalvojia, jotka ovat joo ihmisiä toki, mutta silti kostonhimoisia virkarunkkuja.


      • Lapsi avainasemassa
        Rellaisä kirjoitti:

        No mitä varten itse täällä runkkaat, tosi luuseri? Älä perkele puutu kiroiluun, luuseri.

        Toivottavati sinä et pääse koskaan lähellekään kenenkään lapsia. Et oikein käy roolimallista. :D


      • Lapsi avainasemassa
        Roksen kirjoitti:

        Tajusitko edes tavuakaan AP:n tekstistä. Millä vidulla sä oikein voit haastaa lapsesi asioita paremmaksi, kun vastassa on liuta eronneita lastanvalvojia, jotka ovat joo ihmisiä toki, mutta silti kostonhimoisia virkarunkkuja.

        Ei se juu tuolla asenteella onnistukaan. Rahaa palaa ja asianajaja täytyy tietysti ottaa, mutta mitä sitä ei lapsensa eteen tekisi, jos on varma, että itse pystyy olemaan parempi lähihuoltaja lapselle.


      • ...
        Roksen kirjoitti:

        Tajusitko edes tavuakaan AP:n tekstistä. Millä vidulla sä oikein voit haastaa lapsesi asioita paremmaksi, kun vastassa on liuta eronneita lastanvalvojia, jotka ovat joo ihmisiä toki, mutta silti kostonhimoisia virkarunkkuja.

        Jos tuo asenne on tapaamisissa, niin heippatirallaa...


    • Ropsonen

      Joo, olen elämässäni kohdannut tasan kaksi lastenvalvojaa. Ensimmäinen oli täysi sekopää, 60-vuotisas nainen, jolta ei onnistunut kirjoittaminen. Joka lauseessa oli ainakin kolme kirjoitusvirhettä. Oli kaikessa täysin samaa mieltä äidin kanssa ja tulivat hyvin toimeen. Alkoi käsitellä omaa avioeroaan juuri kun oltiin lähdössä kotiin.

      Seuraava oli jollain tavalla arvostettu virkamies, vaikka ammattisisariensa mukaan myös ongelmia aiheuttava lastenvalvoja. Teki meille elatusapulaskelman, jossa oli laskenut vuosituloni 3 tonnia yläkanttiin. Kun korjasin asian, lastenvalvoja tajusi äidin vaatimukset aiheettomiksi. Oikeilla numeroilla elatusapu oli tippumassa parikymppiä. Hätäpäissään lastenvalvoja keksi määritellä asumismenoni ylisuuriksi ja niin äiti sai saman summan kuin ennenkin.

      Kakkanen maku jäi molemmista.

      • Katso vaikka

        sekopää omassa peilissäsi.


    • teinien etäisä

      ap:lle sanoisin että älä heitä kirvestä kaivoon.
      itse olen huomannut, että odottelu ei kannata. Lapsi rakastaa äitiään vaikka olisi kuinka juoppo, mikä on ihan luonnollista. Ja vuodet tekevät tehtävänsä, lapsi alkaa pitää alkoholismia ja muita sairauksia normaaleina elämään kuuluvina asioina.
      Ole yhteydessä kouluun myös aktiivisesti. Älä jättäydy ulkopuoliseksi, sitä et voi todennäköisesti koskaan antaa itsellesi anteeksi.
      Jos sinä TIEDÄT olevasi paras vanhempi lapsellesi toimi sen mukaan!!
      lakimiehillä on usein parempi suhteellisuudentaju kuin lastenvalvojalla...
      Muista ettei lastenvalvoja päätä mitään, vain lapsen huoltajat päättävät.
      Tsemppiä AP:lle!

    • Totuus sattuu

      AP kuulostaa katkeralta patologiselta valehtelijalta jolla ei ole muuta elämää, kuin netti.

    • 11+11

      Täällä katkerat yh:t itkee, mikä teitä naisia vaivaa? Naiset ovat mielestäni helvetin piruja jotka pitäisi yhteisen hyvän nimissä tappaa kaikki.

      • exodus2

        Tsot tsot, näin isien palstalla muistettakoon, että ei ihania lapsia synny ilman niitä naisenpirulaisia. Jotka vielä rakastavat miehiään niin paljon että haluavat kaikki raskauden, synnytyksen ja lastenhoidon kurimukset käydä läpi saadakseen yhteisen lapsen.


    • Meillä on taas

      juuri toisinpäin. En voisi kuvitellakaan antavani lastani hänen isälleen asumaan. Olen itse työtön ja minulla on päivisin aikaa ottaa lapsi vastaan koulusta ja tehdä ruoka ja huolehtia läksyjen teosta ja niinpoispäin. Lapsen isä taas tekee pitkiä työpäiviä, joten lapsi joutuisi olemaan yksin pitkät päivät.

      Ei tulisi mieleenkään antaa arjen vastuuta isälle, mutta viikonloppuisin ja lomilla lapsi voi tavata isäänsä. En ole kieltämässä, jos asiat sovitaan ajoissa ja aikatauluista pidetään kiinni.

    • Köyhä faija.

      Itse ratkaisin asian nöyrtymällä rooliini. Lupasin auttaa kaikessa arjen askareissa ja ottamalla kaiken ajan mikä saisin lapseni kanssa.
      Lapselle pitää olla vahva esimerkki ja pitää muistaa että katkeruus on ikävä tauti mikä tarttuu myös lapsiin.
      Hymy, nauru ja iloiset halaukset antaa voimaa lapsille ja miksei myös aikuisille.
      Keskinäinen sopimus ettei vanhempaa haukuta tai mustamaalata lapsen kuullen on ehdottoman tärkeä.
      Oma poikani lähtee kotiin viikonloppuisin iloisena ja odottaa tietenkin aina seuraavaa tapaamista kuin viimeistä.
      Vain aika parantaa. Joskus vain aika matelee tuskastuttavan hitaasti. Kun hetki on oikea, saa poika päättää missä haluaa asua. Koti on samanarvoinen olkoot se kummanluona tahansa.

    • ota rikka omasta silmäst

      Kukaan ei ole täydellinen. Olisit sinäkin voinut olla lapsesi äitiin sitoutunut ja vastuuntuntoinen etkä olisi eronnut. Olisit joka aamu saman katon alla huolehtimassa oman osasi. Mutta mitä sinä teit. Luulit että vain kerman voi kakun päältä vedellä ja jämät jättää lautaselle ja sitten arvostella muita kun tiskit on vielä pöydällä.

    • Lapsuus

      En voi olla puutumatta asiaan, sillä mielestäni te isät, jotka olette huolissanne lapsestanne, jota äiti hoitaa. Jos huolenne olisi ollut aito, ette olisi lähtenyt tuossa vaiheessa itse pakoon, vaan olisitte odottaneet siihen saakka, että lapsella on itsellään se oikeus ilmaista kumman kanssa haluaa jatkaa.

      Sam se on toisinkin päin. Teidän pitäisi olla aikuisia ihmisiä ja pitää huolta lapsistanne, mutta kuinka onkaan, jätätte perheenne ja loikitte omaa onnea etsimään, kyllä oman lapsen vuoksi pitäisi jaksaa odottaa, eikä jättää häntä missään nimessä arvaamattoman ehkä mielenterveydeltään ailahtelevan isän tai äidin luo, silloin ei sovi myöskään tapaamiset ilman valvontaa. Pitäisi sentään pitää lapsensa puolta ja luopua siksi pieneksi ajaksi vaikka omasta onnestaan, sillä se aika on todella lyhyt, kun se lapsi ei enää tarvitse niin paljon sitä suojaa ja turvaa.

      On hirvittävää todella, että lapsenne kärsivät ja te itse itsekkäinä elätte sitä teidän mielestä onnellista elämää ehkäpä vielä eronnen ihmisen kanssa, joiden lapsia hoidatte joka ikinen päivä ja oma lapsenne itkee tuskaansa.

      Tämä on aika karua toimintaa, te ette tarvitse uutta suhdetta, vaan hoitakaa lapsenne, niin että teillä on aikaa nähdä ja kuulla mitä lapsienne elämässä tapahtuu. Perheellisen ihmisen pitää osata luopua vaikka harrastuksistaan siksi aikaa ja yrittää vetää vaikka kulissiliittoa, mutta turvatkaa lapsille se lapsuus.

    • Äiti itsekin

      Valitettavan monella miehellä on samainen tilanne, tai tilanne jossa hän ei saa olla edes yhteydessä omaan lapseensa. Näitä tapauksia on naurettavan paljon, joka on mielestäni hävettävää. Vaikka vanhemmilla olisi kuinka tulehtuneet välit, se ei saisi vaikuttaa lapseen millään tavalla, eikä rajoittaa kummankaan vanhemman kanssa olemista. Se mitä on tapahtunut äidin ja isän välillä, ei vaikuta siihen, mitä lapsi tuntee ja tarvitsee.

      Itse olen perheestä, jossa vanhempani erosivat minun ollessani 2-vuotias, äiti sai minun huoltajuuden, mutta antoi silti olla isäni kanssa väleissä. Äitini oli työnarkomaani, ja lomat käytti miesten hurmaamiseen. Isäni oli täyspäiväinen juoppo, eikä töistä tietoakaan. Vaikka kummallakin vanhemmillani oli huonot tapansa, se ei silti ikinä pelottanut minua tai saanut heitä näyttämään silmissäni huonolta. Kumpikin piti perustarpeistani hyvän huolen, ja viettivät aikaa kanssani, vaikkakin toinen humalassa, toinen juopunut mies kainalossa.
      Olisin hyvin katkera, jos äiti olisi kieltänyt minulta isän, vaikka hän sitä niin monesti uhkasi tekevänsä.

      Niin tai näin, äitejä ja isiä on moneen junaan, ja kaikki varmasti rakastavat lapsiaan puutteistaan huolimatta.
      Isän oikeudet heikot tässä maailmassa, oikeuttakin pitäisi hakea pitkän kaavan kautta, ja sielläkin yleensä kaikki ollaan äidin puolella.
      Kaikkea ei pitäisi laittaa isän piikkiin, vaikka se aina onkin "pettävä, rahaton, paska, holtiton jne.."

      Vaikka mies aina se syypää/idiootti, on lopulta äiti se hirviö joka riistää lapseltaan toisen puolikkaan elämästä.

    • Taas näitä

      AP:n olisi hyvä ymmärtää lapsen psykologia. Lapsi kaipaa sen luokse jota ei näe. Samahan se olisi jos lapsi olisi alvariinsa AP:n luona, kova ikävä olisi äidin luokse. Reiluinta olisi viikko-viikko, mutta suomalainen yhteiskunta ei ilmeisesti ole siihen valmis. Koulu- ja päivähoito-oikeus pitäisi olla ehdottomasti molempien vanhempien kotikunnissa.

      Päättäjät: Menkää vähän länteen, esim. Ruotsiin, Tanskaan tai Norjaan ottamaan oppia. Haudatkaa äitimyytti. Sivistys tarkoittaa saduista, saunatontuista, myyteistä ja uskonnoista luopumista.

      • no ei

        Koulu ja päiväkoti molemmissa kunnissa? Eli kerran viikossa kaikki muuttuu. Hyvästit perjantaina viikoksi. Kouluissa on myös eroa joten pomppimisen seurauksena lapsi jäisi jälkeen. Hänellä jäisi paljon mukavia tapahtumia, synttäreitä, yökyliä ym. kokematta. Jos vanhemmat haluavat vuoroasumisen, niin kyllä heidän pitäisi asua, niin ettei lapsen kaveripiiri ja kouluympyrät muutu. Ei todellakaan ole kyse äitimyyteistä, vaan lapsen parhaasta, joka ei ole rikkonainen elämä, jossa ei ole pysyvyyttä, edes koulun, opettajan, oppiaineiden ja kavereiden suhteen.


      • Hurutsi

        Hyväksyn ajatuksen jos tilanne on niinku meillä eli asutaan alle tunnin ajomatkan päässä toisista (Helsinki-Espoo). Kaksi päiväkotia tai koulua ei ketään riko. Jopa ala-asteella opettajat ja ryhmäjaot voivat vaihtua tunnin välein. Tosi järkyttävää?

        Keskiaikaista ajattelua tuo rikkonaiseen elämään vetoaminen.


      • no ei
        Hurutsi kirjoitti:

        Hyväksyn ajatuksen jos tilanne on niinku meillä eli asutaan alle tunnin ajomatkan päässä toisista (Helsinki-Espoo). Kaksi päiväkotia tai koulua ei ketään riko. Jopa ala-asteella opettajat ja ryhmäjaot voivat vaihtua tunnin välein. Tosi järkyttävää?

        Keskiaikaista ajattelua tuo rikkonaiseen elämään vetoaminen.

        Sinusta siis itsestä ei olisi liian raskasta muuttaa joka viikko asuntoa, perhettä, työpaikkaa, työkavereita ja pomoa. Sillä aikaa, kun sinä olet poissa palavereita pidetään joista sinä et tiedä mitään. Toisessa työpaikassa tehdään toista juttua, jota toisessa tehdään kuukauden päästä, jolloin opit samaa asiaa uudestaan. Samalla jää oppimatta se mitä toisaalla opitaan silloin. Ei suinkaan keskiaikaa, vaan täysjärkisyyttä, joka tainnee puuttua nykyään joiltain.


      • Hurutsi
        no ei kirjoitti:

        Sinusta siis itsestä ei olisi liian raskasta muuttaa joka viikko asuntoa, perhettä, työpaikkaa, työkavereita ja pomoa. Sillä aikaa, kun sinä olet poissa palavereita pidetään joista sinä et tiedä mitään. Toisessa työpaikassa tehdään toista juttua, jota toisessa tehdään kuukauden päästä, jolloin opit samaa asiaa uudestaan. Samalla jää oppimatta se mitä toisaalla opitaan silloin. Ei suinkaan keskiaikaa, vaan täysjärkisyyttä, joka tainnee puuttua nykyään joiltain.

        Vanhaan, omaan tai perinteiseen vetoaminen ei ole täysijärkisyyttä. Se on juurikin sitä miksi islamilainen maailma 400 vuotta länsimaita perässä.


      • no ei
        Hurutsi kirjoitti:

        Vanhaan, omaan tai perinteiseen vetoaminen ei ole täysijärkisyyttä. Se on juurikin sitä miksi islamilainen maailma 400 vuotta länsimaita perässä.

        Ei kukaan ole vedonnut niihin, vaan terveeseen järkeen. Keskiaika, islam ym. eivät liity mitenkään tuohon.


      • Hurutsi
        no ei kirjoitti:

        Ei kukaan ole vedonnut niihin, vaan terveeseen järkeen. Keskiaika, islam ym. eivät liity mitenkään tuohon.

        No sullahan ei sitä ole, tervettä järkeä.


      • no ei
        Hurutsi kirjoitti:

        No sullahan ei sitä ole, tervettä järkeä.

        Miten niin. Uhraatko mieluummin lapsesi opiskelun, kuin asut lähellä lasta. Onko sulla edes käsitystä peruskoulusta?


      • Hurutsi
        no ei kirjoitti:

        Miten niin. Uhraatko mieluummin lapsesi opiskelun, kuin asut lähellä lasta. Onko sulla edes käsitystä peruskoulusta?

        Olen itse opettaja. Lähivanhempana olen voinut valita asuinpaikkani. Mutta en odota, että lapsen toinen aikuinen siirtyy nurkilleni asumaan. Olen muuttanut pois ex-puolisoni kotikunnasta ja herännyt todellisuuteen kantapääkosketuksen kautta. Eli älä kouluta minua väärin perustein.


      • no ei
        Hurutsi kirjoitti:

        Olen itse opettaja. Lähivanhempana olen voinut valita asuinpaikkani. Mutta en odota, että lapsen toinen aikuinen siirtyy nurkilleni asumaan. Olen muuttanut pois ex-puolisoni kotikunnasta ja herännyt todellisuuteen kantapääkosketuksen kautta. Eli älä kouluta minua väärin perustein.

        Eli sun mielestä on muka ok vaihtaa koulua, opettajaa ja kavereita joka viikko? Et voi olla tosissasi. Jos emme asuisi lähekkäin, niin todellakin olisin mieluummin lähi tai etä, kuin alistaisin lasta jatkuvalle muutokselle. Lapsi on se tärkein ei mun oikeudet. En ole ikinä kuullut kenenkään kehuvan tuollaista vuorokoulu systeemiä, enkä toivo sen yleistyvän. Lapsella pitää olla pysyvyyttä elämässä. Tuo sinun systeemi luo kiintymisongelmaisia aikuisia. Entä, jos lapsella olisi ongelmia oppimisen kanssa? Luuletko tuolla tavalla niitä voivan auttaa. Miksi lapsen pitää aina vaan sopeutua? Miksi ei voida ajatella sitä mikä on parhaaksi lapselle.


    • Hurutsi

      Et ole kuullut "vuorokoulusysteemistä", koska sitä ei valitettavasti ole Suomessa. Opettajana voin sanoa, että koulun vaihtuminen tasaisin ajanjaksoin ei ketään tekisi sairaaksi. Sairaita lapsia syntyy siellä kotona, jossa aikuiset elävät ja potevat sairauksiaan.

      • 932r

        Luojalle kiitos, ettei kaikki vanhempien haluamat hölmöilyt mene viranomaisilla läpi. Lapsen ei pidä maksaa siitä, että vanhemmat eroavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe