Kuinka helposti asperger näkyy päälle päin?

epäilys

Tapaamani psykologi sanoi jo 5 minuutin tapaamisen jälkeen, että en voi olla asperger, koska kommunikointini ei ole poikkeavaa. Voiko Aspergerin nähdä 5 minuutissa?

71

2089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihda psykologia

      Ei näy ulospäin useimmiten ellei ole jotain kehitysvammaa lisäksi.

      • :))

        vaihda psykologia=kehnfiwo


    • kommenttiohimennen

      Eikä asperger ole lähinnä "näkymätön toimintarajoite" ?

    • lisäyskommentoin

      Ja voisi useinkin juuri erehtyä luulemaan, että kommunikointi ei ole poikkeavaa, ja luulla ymmärtäneensä mistä on puhuttu, kunnes sitten vaikkapa viiden tunnin keskustelun jälkeen kaikki läjähtääkin käsiin käsittämättömään väärinkäsityssoppaan.

    • mie05

      Komenttia myös Aspergerinfossa sen lisäksi, että nimimerkki "vaihda psykologia" on todennäköisimmin KE. Tämäkin on hyvä ketju monen muun ohella.

    • epäilys

      Usein väännän kättä jostain asiasta, joskus jopa tuntikaupalla, kunnes lopulta huomaan, että olemme kiistakumppanimme kanssa olleet koko ajan samaa mieltä. Se tuntuu aina yhtä hämmentävältä. Vaikka tiedostan asian nykyään paremmin ja siksi esitänkin paljon tarkentavia kysymyksiä, niin usein vastapuoli pitää kysymyksiä tyhminä tai sarkastisina, eikä siis välttämättä edes vastaa ja minulta jää täysin pimentoon, mitä hän on sanomisillaan todella tarkoittanut. Toiselle asia on itsestään selvä. Ja sitten minua syytetään, koska teen niin paljon olettamuksia. On vähän pakko tehdä, kun ei saa vastauksiakaan.

      Minun elämässäni kaikki on yhtä suurta väärinkäsitystä. En edes jaksa yrittää ymmärtää enää tai odota että minua ymmärrettäisiin. Eikä se muuten niin kauhesti haittaa, mutta sitä tapahtuu paljon myös ns. virallisissa asioissa. Eli sovin jostain asiasta jotain ja sitten kun sen aika tulee, se onkin sovittu ihan jotenkin muuten kuin minä sen ymmärsin/tarkoitin. Ja läheiseni ihmettelevät, että miten minulle aina käy niin, ja että minun pitäisi tehdä niin tai näin vastaisuudessa, jotta sitä ei tapahtuisi enää. Mutta kas, sitä vain tapahtuu. En vain osaa.

    • lisäkommentoin

      Viimeksi tänään kovasti jotakin kysymystä jankattuani sain lopulta vastauksen:
      "No se nyt on sanomattakin selvä".

      • .........

        Ikävästi vastattu, olikohan kyseessä jokin julkisen terveydenhuollon "ammattilainen"? Olen nimittäin saanut samankaltaisia vastauksia.


      • epäilys
        ......... kirjoitti:

        Ikävästi vastattu, olikohan kyseessä jokin julkisen terveydenhuollon "ammattilainen"? Olen nimittäin saanut samankaltaisia vastauksia.

        Kyllä oli. Onneksi toisaalla otettiin todesta ja aika neurologille pitäisi olla joskus tulevaisuudessa. Julkisella puolella tämäkin kyllä. Sielläkin aluksi sanottiin, että asiaa ei lähdetä tutkimaan ellei henkilöllä ole todistettavasti ollut kunnon autistisia poissaolokohtauksia. Mutta koska opiskelu- ja työhistoriani on ollut erittäin rikkonaista, niin katsoivat, että asia olisi hyvä tutkia.


      • Aspergerinfo
        epäilys kirjoitti:

        Kyllä oli. Onneksi toisaalla otettiin todesta ja aika neurologille pitäisi olla joskus tulevaisuudessa. Julkisella puolella tämäkin kyllä. Sielläkin aluksi sanottiin, että asiaa ei lähdetä tutkimaan ellei henkilöllä ole todistettavasti ollut kunnon autistisia poissaolokohtauksia. Mutta koska opiskelu- ja työhistoriani on ollut erittäin rikkonaista, niin katsoivat, että asia olisi hyvä tutkia.

        Mitä tarkoitat autistisilla poissaolokohtauksilla noin käytännössä? Sitäkö, että voit vaipua omaan maailmaasi ilman, että huomaat ulkopuolelta tulevia ärsykkeitä silloin, kun olet yrirasittunut aistiärsyketulvasta eikä kukaan varsinaisesti saa sinuun yhteyttä.

        Tsemppiä tutkimuksiin, minulla oli 16 työpaikkaa kohtalaisen lyhyen ajan sisällä, missä en missään pystynyt olemaan kauaa. Minua ei sanottu niistä irti vaan oli pakko lähteä pois. Kävin kesken työpäivän mm. vessassa nukkumassa usein, koska sosiaaliset ärsykkeet väsyttivät liikaa eikä työnteosta olisi tullut mitään ilman lepoa. Lopulta sain eläkkeen masennuksen vuoksi. Koskaan en saanut mitään asiantuntevaa apua enkä tukea mistään eikä kukaan ymmärtänyt, mistä pohjimmiltaan on kyse.


      • .................
        Aspergerinfo kirjoitti:

        Mitä tarkoitat autistisilla poissaolokohtauksilla noin käytännössä? Sitäkö, että voit vaipua omaan maailmaasi ilman, että huomaat ulkopuolelta tulevia ärsykkeitä silloin, kun olet yrirasittunut aistiärsyketulvasta eikä kukaan varsinaisesti saa sinuun yhteyttä.

        Tsemppiä tutkimuksiin, minulla oli 16 työpaikkaa kohtalaisen lyhyen ajan sisällä, missä en missään pystynyt olemaan kauaa. Minua ei sanottu niistä irti vaan oli pakko lähteä pois. Kävin kesken työpäivän mm. vessassa nukkumassa usein, koska sosiaaliset ärsykkeet väsyttivät liikaa eikä työnteosta olisi tullut mitään ilman lepoa. Lopulta sain eläkkeen masennuksen vuoksi. Koskaan en saanut mitään asiantuntevaa apua enkä tukea mistään eikä kukaan ymmärtänyt, mistä pohjimmiltaan on kyse.

        "Lopulta sain eläkkeen masennuksen vuoksi. Koskaan en saanut mitään asiantuntevaa apua enkä tukea mistään eikä kukaan ymmärtänyt, mistä pohjimmiltaan on kyse."

        Sinulla on varmasti ollut raskas elämä, eikä ole mikään ihme jos masentuu jatkuvasta väärinkohtelusta sekä ihmisten ymmärtämättömyydestä erityistarpeitasi koskien. Peli ei vielä ole kuitenkaan menetetty. Vertaistukea kuitenkin on saatavissa monesta paikasta. Myös aikuinen syrjäytynyt Asperger-henkilö, voi vielä päästä kiinni työelämään oikeanlaisten tukitoimien avulla, mikäli Autismiliitto ei kiellä informoimasta tärkeistä autistien oikeuksia koskevista asioista liiton nimissä, vaan sen sijaan tahtoo auktorisoitattaa kaiken netistä kopioimansa informaation sekä autisminkijolaisten omakohtaisiin kokemuksiiin perustuvat kannanotot vain ja ainoastaan Liiton nimiin. HÄVETKÄÄ.

        Eläke myönnettiin lopulta, koska Autismiliitto ei mitenkään pystynyt tukemaan aikuista Asperger-henkilöä.

        Kopio: ..................................................................>



        ...


      • hohhoijaa 983
        epäilys kirjoitti:

        Kyllä oli. Onneksi toisaalla otettiin todesta ja aika neurologille pitäisi olla joskus tulevaisuudessa. Julkisella puolella tämäkin kyllä. Sielläkin aluksi sanottiin, että asiaa ei lähdetä tutkimaan ellei henkilöllä ole todistettavasti ollut kunnon autistisia poissaolokohtauksia. Mutta koska opiskelu- ja työhistoriani on ollut erittäin rikkonaista, niin katsoivat, että asia olisi hyvä tutkia.

        "Mutta koska opiskelu- ja työhistoriani on ollut erittäin rikkonaista, niin katsoivat, että asia olisi hyvä tutkia."

        Yksikään lääkäri ei lähde tutkimaan opiskelu-tai työhistorian rikkonaisuuden perusteella aspergeriuden mahdollisuutta. Ihan vain tiedoksi. Terveydenhuollon resurssit ovat hyvin vähissä, mikset siis ottaisi yhteyttä yliopiston terveydenhuoltoon mikäli sen piiriin kuulut. Kuka katsoi ja mitä? Voitko selventää mitä tarkoitat "toisaalla"? Eikö liiton palveluneuvonta osaa auttaa? Miksi asiaasi pitäisi tutkia, jos et ole pystynyt hoitamaan asioitasi jonkun standardin mukaisesti tietyssä aikataulussa?


      • epäilys
        hohhoijaa 983 kirjoitti:

        "Mutta koska opiskelu- ja työhistoriani on ollut erittäin rikkonaista, niin katsoivat, että asia olisi hyvä tutkia."

        Yksikään lääkäri ei lähde tutkimaan opiskelu-tai työhistorian rikkonaisuuden perusteella aspergeriuden mahdollisuutta. Ihan vain tiedoksi. Terveydenhuollon resurssit ovat hyvin vähissä, mikset siis ottaisi yhteyttä yliopiston terveydenhuoltoon mikäli sen piiriin kuulut. Kuka katsoi ja mitä? Voitko selventää mitä tarkoitat "toisaalla"? Eikö liiton palveluneuvonta osaa auttaa? Miksi asiaasi pitäisi tutkia, jos et ole pystynyt hoitamaan asioitasi jonkun standardin mukaisesti tietyssä aikataulussa?

        Ihan vain tiedoksi, mutta on todellakin kannattavaa yhteiskunnan kannalta tutkia asiaa ja siten oikeanlaisella tuella saada ihminen työelämään ja tuottamaan. HUS on tuo taho ja ihan ylilääkärin mielipide, kun hoitaja aluksi epäsi tutkimuksien tarpeen. Mutta onneksi vielä tarkisti asian yksikkönsä ylilääkäriltä.

        En missään sanonut, että tuo olisi ainut syy miksi tutkittaisiin, mutta se oli painavin syy miksi edes pääsen tutkimuksiin. Ja se on myös se oma henkilökohtainen syy, miksi sinne haluan.

        Enkä ole opiskelija. Mistäköhän sellainenkin käsitys on syntynyt? Olen syrjäytynyt täysin yhteiskunnasta.


      • Aspergerinfo
        epäilys kirjoitti:

        Ihan vain tiedoksi, mutta on todellakin kannattavaa yhteiskunnan kannalta tutkia asiaa ja siten oikeanlaisella tuella saada ihminen työelämään ja tuottamaan. HUS on tuo taho ja ihan ylilääkärin mielipide, kun hoitaja aluksi epäsi tutkimuksien tarpeen. Mutta onneksi vielä tarkisti asian yksikkönsä ylilääkäriltä.

        En missään sanonut, että tuo olisi ainut syy miksi tutkittaisiin, mutta se oli painavin syy miksi edes pääsen tutkimuksiin. Ja se on myös se oma henkilökohtainen syy, miksi sinne haluan.

        Enkä ole opiskelija. Mistäköhän sellainenkin käsitys on syntynyt? Olen syrjäytynyt täysin yhteiskunnasta.

        Olemme aikalailla kanssasi samankaltaisessa tilanteessa. Minä olen menossa HUSiin lisätutkimuksiin Asperger-diagnoosin lisäksi. Ylilääkärin lähetteellä. Syrjäytynyt myös olen täysin koska en saanut oikeanlaista tukea ajoissa.


      • lisäys
        ......... kirjoitti:

        Ikävästi vastattu, olikohan kyseessä jokin julkisen terveydenhuollon "ammattilainen"? Olen nimittäin saanut samankaltaisia vastauksia.

        Kysyin kerran miksi psykiatrian erikoislääkäri kiusaa minua vastaanotoilla heittämällä jotain roskaa suustaan mikä vieläpä loukkaa tosi pahasti. Vastaus: no niinhän ne ihmiset toisilleen puhuvat.Tämän jälkeen sairastuin somaattisesti. Jossain vaiheessa tekisi mieli laittaa nimiä tänne.


    • ???

      Aspergerin voit nähdä vaikka sekunnissa esim. kadulla, muttei aitoa aspergeriutta kenessäkään voi tunnistaa kuin useita tunteja kestävienkattavien tutkimusten perusteella. Jos ongelmasi on tutkimuksiin pääsy, pahoitteluni. Et ole ainut. Miksi tahtoisit päästä tutkimuksiin?

      • epäilys

        Tahtoisin tutkimuksiin siksi, koska haluaisin vielä opiskella itselleni ammatin joka kiinnostaa ja ehkä jopa päästä joskus työelämään onnistuneesti. Ja toisaalta, jos se ei tule ikinä onnistumaan, niin sitten vaikka eläkkeelle, mutta saisi edes jonkun stopin tälle jatkuvalle yrittämiselle ja epäonnistumiselle, joka kuormittaa henkisesti. Ikää on jo kuitenkin 34.

        Olen kuitenkin erittäin kyvykäs ja opin ja omaksun kiinnostavia asioita helposti. Mutta sosiaalinen puoli tökkii pahasti, kaikista eniten kouluympäristössä. Joten oli puhetta tuon HUSin hoitajan kanssa, että tutkitaan, jotta mahdollisissa tulevissa opinnoissa voi ottaa asian huomioon ja saa esim. vapautuksen ryhmätöistä, mahdollisuuden etäopintoihin niin laajasti kuin mahdollista jne. Eli esteetöntä opiskelua.

        Ja koska suvussani on muitakin, joilla saattaa olla asperger, niin toivon että minun tutkimuksistani voisi olla jotain hyötyä heitäkin ajatellen. Etenkin veljelleni, jolla "oireet" ovat paljon monimuotoisemmat ja hankalammat ja pärjääminen itsenäisesti kysymysmerkki toiminnanohjauksen ongelmien takia.


      • Joriittää

        Assin liikkuminen voi olla jäykempää ilman fyysistä syytä. Konemaista etenemistä esim. selkä jäykkänä, jalat rullaavat hiukan koukistettuina alla. Vihjeitä voi tulla muustakin käytöksestä, mutta todellinen diagnoosi selviää vasta perusteellisten tutkimusten jälkeen.

        Aika muukalaisia me ollaan täällä muiden ihmisten joukossa. Yksi hyvä ystävä riittää pitämään elämänilon ja -halun. Mutta jos sitä yhtäkään ystävää ei ole....


    • As ei näy päälle

      Aspergeria ei voi tunnistaa ulkonäön perusteella. Käytöksestä sen voi havaita, mutta tutkimus täytyy tehdä pitemmältä ajanjaksolta.

      • tutkija AS

        Totta, usein asperger ilmenee joko näkymättömyytenä ts. eteerisyytenä, mistä nenteillä ei ole minkäänlaista aavistusta ennenkuin he jossain vaiheessa joutuvat kohtaamaan faktat harhaluulojensa sijaan. Tällöin 96 % nenteistä sekoaa ja joutuu mielisairaaloihin, koska eivät pysty käsittelemään asioita laajemmin psyykenrakenteensa heikkoudesta johtuen.


    • Näinpä. Asperger se vasta oppiikin elämään monilla käytöstavoilla, kun mukautuu vähintäänkin tuntemattomien ihmisten joukossa tavallisen oloiseksi.

      Aspergerin hermoväreet, mahdollinen kömpelyys ja äänenkäyttö ym. ovat huomattavissa voimakkaimmin siinä turvallisessa lapsuuden perhepiirissä.

      Etenkin vieraissa tilanteissa aspergerihminen pyrkii samanlaiseksi joukkoon ja miellyttämään toisia sopeutuneella käytöksellään. Näin minullakin, jonka aspergerluonteen saa esiin vain oleminen perheeni tai toisen tuntemani aspergerin kanssa.

      Monesti edes As oireluettelon ulkoa-muistaminen ei auta tunnistamaan aspergeria hänen käytöksestään. Toisaalta rohkeammat aspergerlapset ja -aikuiset olisivat kiinnostuneita kertomaan harrastuksistaan. -Tällöin niistä aidosti kiinnostunut henkilö, mutta tuttavuudesta riippuen, saattaa nähdä aspergerin luonteen, hänen käytöksen nopeasta muuttumisesta. Se käytös on kuin suljettu lapsuuden luonne, jota voi herätellä aspergerihmisestä tarpeen mukaan. Tällöin, jos todella haluaa, häneen voi siten helpommin tutustua.

      As

    • assipurkeri

      Varmasti asperger oppii esittämään "normaalia" viiden minuutin ajan. Varsinkin kun kyseessä on tällainen virallisempi tilanne, kuten lääkärin kohtaaminen, eikä tavallinen vapaamuotoinen sosiaalinen tilanne. Itsekin olen erinomaisen hyvä asioimaan virastoissa ja liikkeissä ja missä lie joissa on selvä käsikirjoitus, mutta jösses kun pitäisi "hengailla".

      Tony Attwoodkin kirjoittaa kirjassaan "Complete Guide To Asperger's Syndrome" siitä, miten varsinkin jotkut naispuoliset (mutta miksei miehetkin) aikuiset aspergerit oppivat tietyt käyttäytymissäännöt ulkoisesti katsottuna niin hyvin, että heidän tilansa ei enää "pomppaa silmään" ja siksi jäävät diagnosoimatta ja auttamatta.

      Vaihda psykologia, sanon minäkin. Tai hanki ihan psykiatri. Psykologihan ei edes saa oikeasti tehdä diagnooseja saati määrätä lääkkeitä, hän voi vain ohjata eteenpäin jos katsoo aiheelliseksi.

      • Aspergerinfo / CH

        Mielestäni on tavallaan vaarallista aspergerille toimia tiettyjen yleispätevien käyttäytymissääntöjen mukaisesti varsinkin, jos kyse ei ole mistään sellaisesta, josta koituisi haittaa muille. Tietysti lakia ja hyviä tapoja tulisi pystyä noudattamaan. Tällainen voi nimitäin kostautua jälkeenpäin juurikin siinä, etteivät autisminkirjosta mitään tietämättömät ihmiset koskaan tule ymmärtämään, että maailmaan mahtuu muunkinlaisia yksilöitä kuin mitä he itse ovat, mikä ilmenee erilaisina käyttäytymis-/ajatusrakenteina - tapoina käsitellä ulkoa tulevaa informaatiota.

        Kuten kirjoitit, minäkin olen hyvä näyttelemään normaalia tarvittaessa, mutta se vie äärettömästi voimia; jopa tunnin asiointi jossain ihmisten parissa johtaa siihen, etten voi tavata ketään useaan päivään, koska tilanne vei kaikki voimat. Kyllä mielestäni ihmisten, varsinkin ammattilaisten, tulisi kyetä ymmärtämään meitäkin, vaikka se vaikeaa olisikin, jotka eivät voi aina kommunikoida valtaväestön vaatimalla tavalla kuin hetkellisesti. Ymmärtämään se, kuinka vaikeaa voi olla yrittää esim. fyysisesti vammautuneen rullatuolipotilaan pystyä kävelemään pyynnöstä vain siksi koska muutkin osaavat kävellä. Tällä en tarkoita sitä, että aspergerius olisi vamma, vaikka sitä vammana pidettäisiinkin yleisestiottaen, vaan sitä, että aspergereita kuten muitakin erilaisia ihmisiä (valtaväestöstä poikkeavia tavalla tai toisella) tulisi kaikin mahdollisin tavoin pyrkiä ymmärtämään ja heidän elämänlaatuaan kohentamaan, ihmisoikeuksista kiinnipitämään.


      • assipurkeri
        Aspergerinfo / CH kirjoitti:

        Mielestäni on tavallaan vaarallista aspergerille toimia tiettyjen yleispätevien käyttäytymissääntöjen mukaisesti varsinkin, jos kyse ei ole mistään sellaisesta, josta koituisi haittaa muille. Tietysti lakia ja hyviä tapoja tulisi pystyä noudattamaan. Tällainen voi nimitäin kostautua jälkeenpäin juurikin siinä, etteivät autisminkirjosta mitään tietämättömät ihmiset koskaan tule ymmärtämään, että maailmaan mahtuu muunkinlaisia yksilöitä kuin mitä he itse ovat, mikä ilmenee erilaisina käyttäytymis-/ajatusrakenteina - tapoina käsitellä ulkoa tulevaa informaatiota.

        Kuten kirjoitit, minäkin olen hyvä näyttelemään normaalia tarvittaessa, mutta se vie äärettömästi voimia; jopa tunnin asiointi jossain ihmisten parissa johtaa siihen, etten voi tavata ketään useaan päivään, koska tilanne vei kaikki voimat. Kyllä mielestäni ihmisten, varsinkin ammattilaisten, tulisi kyetä ymmärtämään meitäkin, vaikka se vaikeaa olisikin, jotka eivät voi aina kommunikoida valtaväestön vaatimalla tavalla kuin hetkellisesti. Ymmärtämään se, kuinka vaikeaa voi olla yrittää esim. fyysisesti vammautuneen rullatuolipotilaan pystyä kävelemään pyynnöstä vain siksi koska muutkin osaavat kävellä. Tällä en tarkoita sitä, että aspergerius olisi vamma, vaikka sitä vammana pidettäisiinkin yleisestiottaen, vaan sitä, että aspergereita kuten muitakin erilaisia ihmisiä (valtaväestöstä poikkeavia tavalla tai toisella) tulisi kaikin mahdollisin tavoin pyrkiä ymmärtämään ja heidän elämänlaatuaan kohentamaan, ihmisoikeuksista kiinnipitämään.

        Mulla kesti liki kolmekymppiseksi asti tajuta, miksi on niin tärkeää lässyttää säästä ja naapurin lasten nuhasta kavereille ennenkuin voi mennä mihinkään oikeaan asiaan. Ja senkin joku muu selitti rautalangasta tai oikeastaan rautakangesta vääntäen, että tajusin sen olevan muutakin kuin hölmö rituaali jonka aikana tulee olo kuin kasettinauhurilla.

        Sen tähdenhän niitä käyttäytymissääntöjä pitäisi edes yrittää noudattaa, että kommunikaatio ylipäänsä onnistuu - olkoonkin että meistä ne säännöt ovat paljolti outoja ja raskaita. Tuo säästä kälättäminenkin kun kuulemma on oikeasti sitä, että ihmiset katsovat millä mielellä kaverit ovat ja valmistautuvat pehmeästi seuraavaan asiaan, ja tämä on heille niin luonnollinen asia, että sen puuttuminen tekee tosi oudon fiiliksen.

        Itse kyllä mieluiten vain töksäyttäisin heti mitä tulinkin sanomaan (eikä itseäni myöskään haittaa jos toinen menee heti asiaan), mutta siihenhän todella saa yleensä reaktioksi oudon mulkoilun, ja asiaan vastaaminen kestää kauan. Ja vastapuoli ei todennäköisesti opi mitään, vaan pitää sinua typeränä töksäyttelijänä. Ihan kuin minäkään en oppinut selittämättä, miksi ne toiset tarvitsevat sen sää- ja nuhakeskustelunsa. Nyt kun sen ymmärtää, siihen pystyy paljon uskottavammin.

        Minusta sopeutumista olisi suoritettava kumpaankin suuntaan, sillä tavalla että kaikilla olisi kivempaa. Meitä ei saa vaatia hyppimään joka kissanristiäisiin leikkimään että nautimme niistä, jos oikeasti tahdomme vain kotiin jonkin kokoelmamme luo (noin esimerkkinä), mutta toisia sääntöjä taas pitäisi jaksaa noudattaa niissä tilanteissa, joita ei pysty järkevästi välttämään.

        Hankalaahan se tasapainoilu on, ja ylipäänsä ihmisten sivistystä näistä asioista pitäisi lisätä. Niin tavisten kuin ammattilaisten. Ja aspergereille tarvitsisi vaivautua selittämään tarkemmin, miksi ihmiset todella toimivat siten kuin toimivat. "Näin nyt vaan kuuluu tehdä" kun luo lähinnä niitä ulkopuoliseksi itsensä tuntevia nauhureita, ainakin minun käsitykseni mukaan.


      • epäilys
        assipurkeri kirjoitti:

        Mulla kesti liki kolmekymppiseksi asti tajuta, miksi on niin tärkeää lässyttää säästä ja naapurin lasten nuhasta kavereille ennenkuin voi mennä mihinkään oikeaan asiaan. Ja senkin joku muu selitti rautalangasta tai oikeastaan rautakangesta vääntäen, että tajusin sen olevan muutakin kuin hölmö rituaali jonka aikana tulee olo kuin kasettinauhurilla.

        Sen tähdenhän niitä käyttäytymissääntöjä pitäisi edes yrittää noudattaa, että kommunikaatio ylipäänsä onnistuu - olkoonkin että meistä ne säännöt ovat paljolti outoja ja raskaita. Tuo säästä kälättäminenkin kun kuulemma on oikeasti sitä, että ihmiset katsovat millä mielellä kaverit ovat ja valmistautuvat pehmeästi seuraavaan asiaan, ja tämä on heille niin luonnollinen asia, että sen puuttuminen tekee tosi oudon fiiliksen.

        Itse kyllä mieluiten vain töksäyttäisin heti mitä tulinkin sanomaan (eikä itseäni myöskään haittaa jos toinen menee heti asiaan), mutta siihenhän todella saa yleensä reaktioksi oudon mulkoilun, ja asiaan vastaaminen kestää kauan. Ja vastapuoli ei todennäköisesti opi mitään, vaan pitää sinua typeränä töksäyttelijänä. Ihan kuin minäkään en oppinut selittämättä, miksi ne toiset tarvitsevat sen sää- ja nuhakeskustelunsa. Nyt kun sen ymmärtää, siihen pystyy paljon uskottavammin.

        Minusta sopeutumista olisi suoritettava kumpaankin suuntaan, sillä tavalla että kaikilla olisi kivempaa. Meitä ei saa vaatia hyppimään joka kissanristiäisiin leikkimään että nautimme niistä, jos oikeasti tahdomme vain kotiin jonkin kokoelmamme luo (noin esimerkkinä), mutta toisia sääntöjä taas pitäisi jaksaa noudattaa niissä tilanteissa, joita ei pysty järkevästi välttämään.

        Hankalaahan se tasapainoilu on, ja ylipäänsä ihmisten sivistystä näistä asioista pitäisi lisätä. Niin tavisten kuin ammattilaisten. Ja aspergereille tarvitsisi vaivautua selittämään tarkemmin, miksi ihmiset todella toimivat siten kuin toimivat. "Näin nyt vaan kuuluu tehdä" kun luo lähinnä niitä ulkopuoliseksi itsensä tuntevia nauhureita, ainakin minun käsitykseni mukaan.

        "Tuo säästä kälättäminenkin kun kuulemma on oikeasti sitä, että ihmiset katsovat millä mielellä kaverit ovat ja valmistautuvat pehmeästi seuraavaan asiaan"

        Siis todellako o_o tuo oli minulle uutta ja ikää kuitenkin jo se 34. Luulin sitä joksikin rituaaliksi ja hiljaisuuden täyttämiseksi, turhaksi liirumlaarumiksi.

        Minä en osaa olla kiinnostunut muiden asioista, vaikka ne kyllä kiinnostaisivatkin. Siis en osaa kysellä kuulumisia jne. Minusta, kun ihminen kyllä kertoo itse jos on kerrottavaa. Mutta jotkut ihan tosissaan odottavat, että heiltä tiedustellaan miten jotkin asiat ovat menneet, eivätkä puhu niistä muuten. He taas kyselevät minulta kaikkea ja minä vastailen ja puhun muutenkin sitten omista asioistani, siis niistä mistä on puihuttavaa ja odotan toisenkin tekevän niin (siis puhuvan itsestään). Jossain vaiheessa tajuan olevani toisen mielestä itsekäs idiootti, kun puhun vain itsestäni. Tiedostan asian paremmin nykyään ja yritän esittää itsekin kysymysiä vaikka se vaikeaa onkin. Huoh....


      • Apergerinfo / CH
        assipurkeri kirjoitti:

        Mulla kesti liki kolmekymppiseksi asti tajuta, miksi on niin tärkeää lässyttää säästä ja naapurin lasten nuhasta kavereille ennenkuin voi mennä mihinkään oikeaan asiaan. Ja senkin joku muu selitti rautalangasta tai oikeastaan rautakangesta vääntäen, että tajusin sen olevan muutakin kuin hölmö rituaali jonka aikana tulee olo kuin kasettinauhurilla.

        Sen tähdenhän niitä käyttäytymissääntöjä pitäisi edes yrittää noudattaa, että kommunikaatio ylipäänsä onnistuu - olkoonkin että meistä ne säännöt ovat paljolti outoja ja raskaita. Tuo säästä kälättäminenkin kun kuulemma on oikeasti sitä, että ihmiset katsovat millä mielellä kaverit ovat ja valmistautuvat pehmeästi seuraavaan asiaan, ja tämä on heille niin luonnollinen asia, että sen puuttuminen tekee tosi oudon fiiliksen.

        Itse kyllä mieluiten vain töksäyttäisin heti mitä tulinkin sanomaan (eikä itseäni myöskään haittaa jos toinen menee heti asiaan), mutta siihenhän todella saa yleensä reaktioksi oudon mulkoilun, ja asiaan vastaaminen kestää kauan. Ja vastapuoli ei todennäköisesti opi mitään, vaan pitää sinua typeränä töksäyttelijänä. Ihan kuin minäkään en oppinut selittämättä, miksi ne toiset tarvitsevat sen sää- ja nuhakeskustelunsa. Nyt kun sen ymmärtää, siihen pystyy paljon uskottavammin.

        Minusta sopeutumista olisi suoritettava kumpaankin suuntaan, sillä tavalla että kaikilla olisi kivempaa. Meitä ei saa vaatia hyppimään joka kissanristiäisiin leikkimään että nautimme niistä, jos oikeasti tahdomme vain kotiin jonkin kokoelmamme luo (noin esimerkkinä), mutta toisia sääntöjä taas pitäisi jaksaa noudattaa niissä tilanteissa, joita ei pysty järkevästi välttämään.

        Hankalaahan se tasapainoilu on, ja ylipäänsä ihmisten sivistystä näistä asioista pitäisi lisätä. Niin tavisten kuin ammattilaisten. Ja aspergereille tarvitsisi vaivautua selittämään tarkemmin, miksi ihmiset todella toimivat siten kuin toimivat. "Näin nyt vaan kuuluu tehdä" kun luo lähinnä niitä ulkopuoliseksi itsensä tuntevia nauhureita, ainakin minun käsitykseni mukaan.

        Kiitos ASiallisesta kannanotostasi aiheeseen.Toit esiin monta tärkeää keskustelun arvoista pointtia.


      • Aspergerinfo / CH
        epäilys kirjoitti:

        "Tuo säästä kälättäminenkin kun kuulemma on oikeasti sitä, että ihmiset katsovat millä mielellä kaverit ovat ja valmistautuvat pehmeästi seuraavaan asiaan"

        Siis todellako o_o tuo oli minulle uutta ja ikää kuitenkin jo se 34. Luulin sitä joksikin rituaaliksi ja hiljaisuuden täyttämiseksi, turhaksi liirumlaarumiksi.

        Minä en osaa olla kiinnostunut muiden asioista, vaikka ne kyllä kiinnostaisivatkin. Siis en osaa kysellä kuulumisia jne. Minusta, kun ihminen kyllä kertoo itse jos on kerrottavaa. Mutta jotkut ihan tosissaan odottavat, että heiltä tiedustellaan miten jotkin asiat ovat menneet, eivätkä puhu niistä muuten. He taas kyselevät minulta kaikkea ja minä vastailen ja puhun muutenkin sitten omista asioistani, siis niistä mistä on puihuttavaa ja odotan toisenkin tekevän niin (siis puhuvan itsestään). Jossain vaiheessa tajuan olevani toisen mielestä itsekäs idiootti, kun puhun vain itsestäni. Tiedostan asian paremmin nykyään ja yritän esittää itsekin kysymysiä vaikka se vaikeaa onkin. Huoh....

        Minuakin todella ärsyttää enkä voi ymmärtää sitä, miksi pitää jauhaa jostain vähäpätöisistä asioista ennen varsinaista tarkoituksellista keskustelua tai sen avausta. Tarkoituksellisuudella tarkoitan sitä, että jos puhutaan jostain, niin puhutaan asiaa eikä vain huvin vuoksi jostain epämääräisestä jotain, millä ei ole mitään syvällisempää merkitystä.


    • Aspergerinfo

      Kiitos kaikille asseille avoimmuudestanne eilen ja tänään. Yritän saada vähän taas lisää siivottua kotiani, tuellanne. Välittäjäainepitoisuudet normalisoituvat ainakin tilapäisesti positiivisesta suhtautumisesta eli vertaistuesta, mikä myös helpottaa neurologista oireistoa. Tavoitteena mahdollisimman vähäinen mielialalääkitys (paitsi ocd:hen fluoksetiini pienellä annostuksella), mikä onnistuu, mikäli ympäristötekijät pysyvät suotuisina. Pyritään pitämään ne sellaisina. - Neuroleptit pois.

    • epäilys

      Tapasin tuon psykologin uudestaan ja hänen suhtautumisensa olikin täysin toisenlainen. Sain lähetteen jatkotutkimuksiin. En tiedä mikä muutti hänen mielensä, oli tehnyt päätöksen lähetteestä jo ennen tapaamista. Lähetin tässä välissä hänelle vain liudan vanhoja lääkärinlausuntoja hänen pyynnöstään (tai oikeastaan pyysi yhtä mutta lähetin kaikki löytämäni).
      Nyt sitten vain odottelen aikaa ja katsotaan mitä tutkimuksissa selviää.

      Kerrankin positiivinen yllätys.

      • Aspergerinfo / CH

        Onneksi olkoon. Toivottavasti saat tarvitsemasi tiedon tutkimuksista sekä sen jälkeen onglemiisi tukea jatkossa.


      • assipurkeri

        Mahtavaa kuulla! Toivottavasti saat sen avun, mitä tarvitset. Voimia!


      • klösjfslöaf

        Joo, no eihän 5 minuutin perusteella voi mitenkään tehdä johtopäätöstä, että ei varmasti olisi kyseessä jonkinlainen asperger-tapaus.


    • palvokaa häntä.

      Seppo Myllis on kingi.

      • zxrfyh.lk

        Kukas hän on, en ole koskaan kuullutkaan. Ajatus myöskin jonkun tahon palvomisesta jo ajatustasolla yököttää.


    • tunneihminen

      En tiedä kuuluuko tämä missään määrin tälle ketjulle tai yleensäkkään keskusteluihin, joita ihmiset yleensä käyvät. Olen ollut ns. "erillainen" ihan koko ikäni. Se ei näy negatiivisesti ihmisiin vaan oikeastaan päinvastoin. Vanhempani kieltäytyivät minun lapsuusiän tarkemmat tutkimukset, vanhempani olivat sitä mieltä, että syynä huonoon koulumenestykseeni täytyi olla kouluympäristössä ja taas opettaja tietysti erimieltä. Minulla oli kavereita, ihan kuten muillakin, ei minua kiusattu, enkä kuullut muiden kiusaantuneen minulle. Opin jo hyvin varhain seuraamaan ympäristöä ja ympärillä olevia ihmisiä, haluamalla olla mukava tasapuolisesti kaikille. Tilanteeni on siis lähes vastakohtainen kuin yleensä aspergeriin muiden mukaan liittyy. Eikös peruspiirteittäin ihminen kuin ihminen elä itselleen parhaimmaksi näkemällään tavalla, olla sosiaalinen tai yksin viihtyvä ja tehdä kaiken tiselleen parhaiten soveltuvimmin. Jos omaan oloon ei ole tyytyväinen, silloin tarvitsee apua jostakin. Kuka tällöin on oikea ihminen auttamaan, on se selvitettävä. Minun ainoa ongelmani on aina ollut, että olen inhonnut kaikkea mihin liittyy tamä on ainoa oikea tapa tehdä ja oppia asioita ja siksi koulumenestys ei minua kiinnostanut. Pärjään vallan mainiosti työyhteisössä ja teen työni vastuuntuntoisesti ja stressatakaan en jaksa. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa onko minulla jotakin "vikaa", sillä mielestäni sovellun ihmisten joukkoon ihmisenä, siinä missä muutkin. Toivon kaikkea hyvää teille kaikille, joille kaikki ei ole aina niin helppoa ja yksiselitteistä. Eikä viitsittäis enää kinastella, kellä on oikea tieto ja kellä "mutua" ja kellä vain omakohtaisia kokemuksia.

      • järki/tunneihminen

        Halusitko tuolla kommentilla vähätellä asperger-ihmisten vaikeuksia, mistä seuraa henkilölle usein työttömyyttä, ennenaikaista eläköitymistä sekä pahimmassa tapauksessa kuolema?


    • sivustakatsottuna

      Taas sain kehuja. Kävin uittamassa vain koiraani. Tyyppi istahti penkille viereeni ja yritti alkaa jutalla jostain tai jotain muuta, mistä tuli todella vaivautunut olo. Onneksi lähti lähes samantien pois, koska koiransa koirapuistossa lähti itsekseen vähän liian kauas. Tai sitten vaistosi että haluan olla yksin.

    • markkinointipäällikk
    • epäilys

      Oli käynti neuropsykologilla tänään, ei aspergeria vaan ongelmat johtuvat heikosta itse- ja omanarvontunnosta. Odotin kyllä vähän kattavampia tutkimuksia kuin kognitiivisia testejä ja pientä haastattelua. Aikaa meni noin 2h.
      Olihan se tietenkin kiva kuulla, että testeistä suoriuduin keskiarvoa paremmin ja joistakin jopa erinomaisesti. Etenkin muisti ja visuaalinen hahmotus olivat erinomaiset.

      Laittoi minut nyt noiden edellä mainittujen vaikeuksien takia psykiatrille vielä arvioitavaksi.

    • epäilys

      Piti vielä lisätä, että tutkimuksessa ei käyty läpi mitään aspergermaisia oireita. Jotain pintapuolisia kysymyksiä, mutta en päässyt edes kertomaan niistä asioista, jotka itse olen huomannut, tosin tutkimuksen pointtina ei ollutkaan tutkia aspergeria vaan työhön ja opintoihin liittyviä ongelmia. Aistiyliherkkyyksistäkin kysyttiin vain valo, haju ja maku, kun minulla eniten on herkkyyttä tuntoaistin kanssa.
      Luulisi, että etenkin naista tutkittaessa oltaisiin tarkempia, kun naiset ovat etevämpiä peittämään oireensa.

    • Itsetutkiskelija93

      Tuskin Asperger kauhean helposti näkyy. Ehkä keskustelemalla, toiminnalla ja liikunassa voi jotain piirteitä huomata (kömpelyys, passiivisuus, sosiaalisuuden luonne yms).

      Mulle on kylläkin monet sanoneet, ettei uskoneet mulla olleen mitään Aspergeria ennen kuin heille kerrottiin....

    • gjk

      Riippuu ihan siitä, miten kukin käsittää termin "päälle päin". Ulkonäöllisesti Asperger-henkilö ei poikkea "normaalista", mutta kyllä sen kuitenkin ennemmin tai myöhemmin huomaa henkilön käytöksestä. Tavalla tai toisella.

    • epäilys

      Tutkimukset laitettiin nyt jäähylle uusiutuneen masennuksen takia. Tilannetta katsotaan uudestaan, kun masennus on saatu hoidettua paremmalle tasolle.

      Minun on itse mahdotonta objektiivisesti miettiä millaiselta käytökseni vaikuttaa ulospäin. Minulle käytökseni on täysin normaalia. Saan kyllä välillä kuulla olevani "hauska". En siis tahallisesti, mutta touhuni ja puheeni huvittavat muita. Mikä ennen ärsytti, koska en yritä olla huvittava, nykyään osaan jo nauraa itsekin itselleni, ainakin välillä.
      Tapani ovat kuulemma outoja, mitä en ymmärrä, että millä tavalla.
      Käytän myös kuulemma erikoisia sanoja/sanontoja. Itse tiedän, että käytän ehkä välillä vanhahtavia sanoa, mutta näen sen enemmänkin rikkautena, että osaa käyttää sanoja monipuolisesti.

      Vähän kyllä häiritsee, kun huomiotani kiinnitetään noihin asioihin, minulle ne ovat normaalia käyttäytymistä, enkä ymmärrä miksi ne asiat huvittavat muita.

      Käsieni kuonnoliseen asentoon myös kiinnitetään huomiota. Ne ovat rentona käpertyneenä tuohon rinnan eteen kuin rukoilijasirkalla. En aina itse huomaa sitäkään, mutta kun huomaan, korjaan asentoa.

      Tietysti kaikki tällainen ei ole huomattavissa heti, vaan jos on pidempään tuntenut minut.

      • epäilys

        kuonnoliseen = luonnolliseen


    • K.E.2

      Minä puolestani aina räplään jotain vetoketjua tai nappia kun juttelen jonkun kanssa. Silmiin katsominen tuottaa tuskaa enkä siihen kykene kuin todella harvoin, minkä jälkeen siihen sitten loppuvatkin sen päivän voimavarat.

    • epäilys

      Kykyprofiilin mukaan minulla ei ole aspergeria. Kaikki osiot olivat keskiarvoa parempia. Tosin jäin ihmettelemään, kun olen lukenut, että noihin testeihin sisältyisi myös sosiaalisen kanssakäymisen testit, mutta minulla sitä ei ollut ollenkaan ja juuri tuo sosiaalinen puoli on se missä minulla on ongelmia. Testissä oli osiot: päättelytehtävät, visuaalinen perushahmottaminen, kielelliset perustoiminnot ja muistisuoriutuminen.
      Muutenkin testit kestivät vain noin tunnin, kun eräs neuropsykologi sanoi, että neuropsykologisiin tutkimuksiin menisi aikaa 5-7 tuntia. Eli oliko tuo minun tutkimukseni tynkä? Ja sen perusteella voidaan päätellä, että aspergeria ei ole, eikä sitä muuten edes tutkita?
      Mutta löytyi viitteitä vaativasta persoonallisuudesta. No, sen kyllä allekirjoitan. Olen ollut perfektionisti jo aivan pikkulapsena.

    • epäilykselle

      "Kykyprofiilin mukaan minulla ei ole aspergeria. ... Testissä oli osiot: päättelytehtävät, visuaalinen perushahmottaminen, kielelliset perustoiminnot ja muistisuoriutuminen."

      Ei Aspergerin oireyhtymää tuollaisella testauksella diagnosoida tai poissuljeta.

      • khftkilöö

        Eikö nuo juuri pitäisikin olla aspergerilla kutakuinkin normaalit, mutta sosiaalisten tilanteiden hahmottamisessa ja muussa sellaisessa se kykykuoppa ?


      • epäilys
        khftkilöö kirjoitti:

        Eikö nuo juuri pitäisikin olla aspergerilla kutakuinkin normaalit, mutta sosiaalisten tilanteiden hahmottamisessa ja muussa sellaisessa se kykykuoppa ?

        Minulle sanottiin, että neuropsykologi olisi kyllä huomannut, jos minulla olisi asperger. En tiedä mitä tuo sitten tarkoitti. Miksi sitten tutkimukset yleensä kestävät kuukausia, jos se olisi nähtävissä tuossa tunnin aikana niin selkeästi?


      • heh - Diagnosoitu AS
        epäilys kirjoitti:

        Minulle sanottiin, että neuropsykologi olisi kyllä huomannut, jos minulla olisi asperger. En tiedä mitä tuo sitten tarkoitti. Miksi sitten tutkimukset yleensä kestävät kuukausia, jos se olisi nähtävissä tuossa tunnin aikana niin selkeästi?

        Ihan vaan siksi, että julkinen terveydenhuoltomme on ajettu alas sekä ettei sieltä enää löydy yhtäkään aspergeriutta tuntevaa lääkäriä.


    • Diagnoosi?

      Ote "sovelletuista" Aspergerin oireyhtymän kriteereistä: Vastaa, miten sinua tarkkaillut aikuinen olisi vastannut seuraaviin kysymyksiin, kun olit noin 5−10 vuoden ikäinen?

      K = on pitänyt paikkaansa / E = ei ole pitänyt paikkaansa

      2.

      a. Oletko osannut käyttää katsekontaktia, kasvojen ilmeitä, kehon asentoja ja eleitä sopivalla tavalla vuorovaikutuksessa toisten kanssa esim. vaikea arvioida sopivaa välimatkaa toiseen ihmiseen, vaikea huomata toisesta tunteita, eleitä ja ilmeitä, vaikea käyttää eleitä ja ilmeitä ymmärrettävästi.

      b. Onko sinulla ollut vaikeuksia muodostaa toverisuhteita siten että ne perustuisivat vastavuoroisiin kiinnostukseen kohteisiin, toimintoihin ja tunteisiin esim. oletko viihtynyt lapsuudessa enemmän itseksesi tai itseäsi selkeästi nuoremmassa tai vanhemmassa seurassa. Onko sinulle ollut vaikea jakaa yhteisiä kiinnostuksen kohteita muiden kanssa, oletko lapsena ollut yhteisleikeissä johtaja tai sivusta seuraaja, kouluiässä ei kavereita, koulukiusaamista saattanut esiintyä.

      c. Oletko lapsena kokenut toisten tunteiden ymmärtämisen vaikeaksi ja onko sinun ollut vaikea vastata oikealla tavalla toisen ihmisen tunteisiin esim. oletko lapsena sanonut suoraan sen mitä olet ajatellut ajattelematta toisen ihmisen tunteita sanomisestasi. Oletko ollut eräänlainen "totuuden torvi". Onko sinulla ollut vaikeuksia ymmärtää toisen vihan, surun ym. tunteita ja oletko osannut vastata niihin oikealla tavalla.

      d. Oletko lapsena osannut jakaa spontaanisti iloa, kiinnostuksen kohteitasi tai toimintojasi toisten kanssa esim. tarvetta näyttää, osoittaa tai esitellä muille asioita, joita olet pitänyt kiinnostavina. Oletko esittänyt ylpeänä vanhemmillesi kokeita joista olet saanut hyviä arvosanoja. Saadessasi jouluna toivelistan mukaisen lahjan oletko osannut iloita lahjasta.

      3.

      a. Onko sinulla ollut ylenpalttinen kiinnostuneisuus yhteen tai useampaan kaavamaiseen tai rajoittuneeseen harrastukseen, joka on epätavallinen joko sisällöllisesti tai suuntaukseltaan esim. kiinnostuneisuus tähtitorneihin ym. niin että niistä on haettava kaikki saatavilla oleva tieto tai tarve kerätä jotain tiettyä esinettä (kivet, postimerkit) ym. (kiinnostuksen kohteesta etsitään tietoa niin että se saattaa viedä kaiken vapaa-ajan), kiinnostuksenkohteesta esitelmöidään mielellään ottamatta huomioon kuulijan reaktioita.

      b. Onko sinulla ollut riippuvuuksia erityisistä ja toiminnan kannalta epätarkoituksenmukaisista rutiineista ja rituaaleista esim. käyttäytymisen pakonomaisuus vaikuttaa jokapäiväisiin toimintoihin kuten esim. ruokailuun (syötävä aina jotain tiettyä leipää tai noudatettava tiettyä istumajärjestystä ruokailessa, ulos lähtiessä on tehtävä aina samat valmistelu kuviot ja tarkistukset), äkkinäiset toimintatavan muutokset voivat aiheuttaa käsittämättömän raivokohtauksen.

      c. Onko sinulla ollut kaavamaisia ja toistuvia motorisia toimintoja, joissa on joko käsien tai sormien heilutusta, tai muita liikkeitä tai tic-oireita esim.tahatonta ääntelyä, liikehdintää, kuten sormien naputtelua tai paidan hihojen nypläämistä, tai epätarkoituksenmukaisia, erikoisia asentoja.

      d. Onko sinulla ollut tarvetta puuhailla esineiden osien kanssa tai leikkimateriaalin käyttöä epätarkoituksenmukaisesti esim. esineiden haistelua, pintamateriaalien tutkimista tai esineiden aiheuttamien äänien tai värinäaistimusten tuottamista tai tarvetta keräillä esineiden osia kuten muttereita ja nappeja ym. Erityistä tarvetta keräillä jotakin tiettyä asiaa/esinettä ja järjestää tavarat tiettyyn järjestykseen. Ovatko leikkisi lapsuudessa toistaneet samaa kaavaa.

      Aspergerin oireyhtymän diagnoosille välttämätöntö (muttei riittävää) on, että vähintään KAHTEEN kysymyksistä 2 ja ainakin YHTEEN kysymyksistä 3 tulee vastaus K eli "on pitänyt paikkansa".

      • epäilys

        2a en tiedä osaanko ajatella asiaa objektiivisesti, mutta sanoisin ei.

        2b kyllä

        2c en muista että olisin ollut kiinnostunut muiden tunteista kuin vasta joskus teini-iässä, joten en osaa sanoa olenko osannut tunnistaa niitä tai reakoida niihin oikein lapsena.

        2d kyllä

        3a jossain määrin kyllä. Ainakin läheisiä jotkin uppoutumiset ovat häirinneet. itse en pidä niitä niin ylenpalttisina, mutta voivat kyllä ollakin ulkopuolisen mielestä.

        3b kyllä

        3c kyllä

        3d kyllä


      • Diagnoosi?

        Tulin ilmaisseeksi nuo Aspergerin oireyhtymän "välttämättömät ehdot" hiukan ylimalkaisesti. Tarkemmin sanottuna kohdassa 2a K eli "on pitänyt paikkansa" tarkoittaa, että EI OLE OSANNUT käyttää ... ja siis ON OLLUT VAIKEAA ... . Kohdassa 2d vastaavasti K eli "on pitänyt paikkansa" tarkoittaa, että EI OLE OSANNUT jakaa ..., EI OLE esittänyt ylpeänä ..., EI OLE osannut iloita ... .

        Tämä tarkennus huomioon ottaessa, ovatko "epäilys" vastauksesi edelleen kohtiin 2a "ei" ja 2d "kyllä".


      • Diagnoosi?

        Otin nuo yllä olevat Aspergerin oireyhtymän "välttämättömät ehdot" lievästi muokaten muistaakseni Taina Niemisen väikkärin lopussa liitteenä olevasta Taulukosta 3 "laajennettu ICD-10". Asiallisemmin (ja siis vielä enemmän muokattuna) kohdat 2a ja 2d voisi kirjoittaa seuraavasti:

        a. Onko sinulla ollut vaikeuksia käyttää katsekontaktia, kasvojen ilmeitä, kehon asentoja ja eleitä sopivalla tavalla vuorovaikutuksessa toisten kanssa: esimerkiksi vaikeutta arvioida sopivaa välimatkaa toiseen ihmiseen, vaikea huomata toisesta tunteita, eleitä ja ilmeitä, vaikea käyttää eleitä ja ilmeitä ymmärrettävästi.

        d. Oletko ollut haluton jakamaan iloa, kiinnostuksen kohteitasi tai toimintojasi toisten kanssa: esimerkiksi ei ole ollut halua näyttää, osoittaa tai esitellä muille asioita, joita olet pitänyt kiinnostavina; et ole ylpeänä esittänyt vanhemmillesi kokeita, joista olet saanut hyviä arvosanoja; saadessasi jouluna toivelistan mukaisen lahjan et ole osoittanut siitä erityistä iloa.


    • epäilys

      Sellainen käsitys tässä on kyllä tullut. että aspergereja ovat vain he, jotka aivan selkeästi käyttäytyvät poikkeavasti. Muuten ei tarvitse edes harkita mahdollisuutta.

      Olisi vain mukava tietää, että kun mitään syytä ei tunnu löytyvän, että miksi tuosta korkeasta kykyprofiilistakin huolimatta olen täysin syrjäytynyt, enkä pärjää tässä yhteiskunnassa, vaikka yritys on ollut kova. Olisi helpompi ymmärtää, jos näitä vaikeuksia ei olisi ollut aina, vaan johtuisivat jostain ympäristön vaikutuksista jne, mutta kun olen ollut tällainen aina, kärsinyt näistä ongelmista lapsesta saakka.

      Ai niin, piti vielä sanoa, että neuropsykologi ei siis tehnyt testejä tutkiakseen aspergeria, vaan se oli työkkärin järjestämä työkyvyn kartoitus. Mutta kun nyt sitten piti arvioida onko tarpeen tutkia aspergeria HUS:ssa ja mainitsin, että olen tuollaisessa käynyt, niin sanoivat, että neuropsykologi olisi huomannut silti mahdollisen aspergerin ja että tuo tasainen kykyprofiili myös sulkee pois sen. Asia on silti vielä auki, kun minua on tässä pompoteltu paikasta toiseen, katsotaan johtaako tämä mihinkään.

    • K/E

      a.on
      b.on
      c.on
      d.on
      e.on
      f.on
      g.on
      h.on

      onononononon

      pahenee vuosi vuodelta

    • Tuossa

      D-kohdassa on kyllä pieni ristiriita. Eikös assit nimenomaan juuri luennoi muille kiinnostuksenkohteistaan, vaikkei toista juuri kiinnostaisikaan?

      • Kyllä, näin on,

        mutta se ei ole aitoa, vuorovaikutuksellista keskustelua, vaan ennemminkin yksinpuhelua ja juuttumista siihen samaan asiaan.


    • paljonkin

      vaihtelua

      • arvioiden

        yksilötasolla


    • Itse-dg:lla onneen!

      Asprger on siitä mukava että jokainen voi diagnosoida sen aivan itse. Ei tarvita päänkutistajaa diagnoosin tekoon :)

      • nadja60

        Onhan se mukavampaa kuitenkin, kun osaa edes kirjoittaa oikein aspergerin syndrooman?


      • nadja60

      • piste.

    • :)=

      Näkymättömiä Asperger-henkilöitä voi nähdä vain harvoin. Eikös AspergerINFO-foorumi ole keskittynyt näihin?

    • Aspergerinfo

      Mulla on sellainen t-paita, jossa lukee "Olen Asperger". Onko teillä muilla? Ihmiset tulevat kadulla kyselemään mitä Asperger käytännössä tarkoittaa ja kerron heille siitä. Kokemukseni/kertomukseni otetaan mielenkiinnolla vastaan.

      Teetin paidan/paitoja paikassa, johon mainostoimistossa työskennellessäni tutustuin ja jonka kanssa edelleen teen yhteistyötä.

    • fjldfhköögg

      Ai jaa :)

    • ...

      Saa kai siitä nyt kadullakin saarnata.:)

    • K.E.

      Riippuu siitä, kuinka sen antaa näkyä ulospäin.

    • K.E.

      Asperger voi näkyä päällepäin myös siten, että laatii esim. taloyhtiöön, jossa asuu vuokralaisena, järjestyssäännöt, mitkä isännöitsijä hyväksyy, ja laittaa nimensä alle siihen paperiin mikä tulee kaikkien luettavaksi ilmoitustaululle. Tai jos isännöitsijä ei ehdotelmaa hyväksy, jättää tuon "isännöitsijän puolesta" tekstin pois.

      NÄIN

      Isännöitsijän puolesta,
      Matti Meikäläinen, Asperger

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe