Vanhemmat painostaa koko kesäksi töihin

Ahdustunut

Olen 17-vuotias tyttö enkä oikein tiedä mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Eilen tuli puhelu ja huomenna pitäisi päättää. Olen siis ollut isäni työpaikalla jo kaksi edellistä kesää kesätöissä. Nyt sieltä soitettiin että saisin jonkun apulaisen paikan, mutta siinä menisi lähes kokonaan molemmat kesäkuu ja heinäkuu. Heinäkuuussa tosin saattaisi olla vain 6h työpäivät. Arvostan kyllä että minua pyydettiin, mutta koko kesä kesätöissä kuulostaa vähän liialta. Varsinkin kun olen tässä nyt opiskellut ensimmäistä lukiovuottani, olen ylistressannut lukiota aivan älyttömästi. Jouduin käymään salaa lukiopsykologilla (muistakin asioists kuin tuo), ja lukiopsykologikin totesi että minulle olisi voinut tulla burnout. Mainitsin vanhemmilleni tuosta kesätyötarjouksesta ja siitä ettei koko kesä kuulosta sellaiselta minkä jaksaisin. Sain vastaukseksi aivan järkyttävää huutoa ja syyllistämistä: "Jos et mene, et tarvitse meiltäkään rahaa. Ymmärrätkö miten harvassa ylipäätään työpaikat on ja sua jopa pyydetään? Kun itse olin nuori niin.... Mieti kuinka paljon rahaa siitä saisit. Ei elämä ole helppoa, sellaista se on" Itkin ihan hysteerisenä koska en olisi koskaan uskonut että vanhempani käyttäytyisvät noin. En ole ikinä paljoa puhukut vanhemmille ongelmistani kun eivät kysele kuulumisiani koskaan, kun ekas kertaa mainitsin äidille stressanneeni lukiota täysin liikaa ja toivovani sen takia edes yhden kuukauden lomaan sain vain vastaukseksi vihaisen katseen ja välinpitämättömän kysymyksen "no miksi sitä tarvii noin stressata!" Yritän jotenkin ymmärtää heidän työmoraaliaan mutta vaikka toi työpaikka houkuttelee niin pelkään jaksamistani.. ekaa kertaa tuntui siltä ettei mua edes kuunnella, huudetaan vaan päälle. Ja sekin stressaa että jos otan ton työn ei luultavasti kumppanin kanssa ehditä lainkaan mökille ja tampereella käymään heidön sukulaisistaan johtuen kun eivät halua sopia asioita mun aikataulujeni mukaan. Pelkäön myös että koko kesä menee ohi tuon työn takia. Ymmärtäisin jotenkin vanhempien huudot jos kyse olisi vain kuukauden työstä.. ja sekin ahdistaa että tästä lähtien varmaan joks kesäloma on pelkkää työtä kun seuraavaksi täytänkin 18. Olen aina ollut se "menestyjä", koulu mennyt hyvin mutta vsnhemmat eivät tiedä esim. Ala-asteella kokemasta koulukiusaamisestani. Mitä helvettiä pitäisi tehdä, ottaa työ vai ei?

9

487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minun vastaus

      Kuuntele itseäsi.
      Sinä saat ihan itse päättää haluatko mennä vai et.
      Jospa kysyisit, että voisitko päästä vaikka vain kuukaudeksi sinne niin he voisivat varautua sitten siihen toiseen apuriin :)
      Sinä olet vielä nuori niin sinä ansaitset vielä loman :)

    • Hätä keinot keksii

      Ota näin ens alkuun se työpaikka ja työskentelet siellä jonkin aikaa uupuneen näköisenä. Sitten pistät pienen show'n pystyyn, otat jotain unilääkettä ja pyörryt lattialle tms. kesken työpäivän, niin ne vie sut polille hoidettavaks. Sit sanot vaan siellä, että burnout ja vaikea masennus tuli, niin ne kirjottaa sulle 3 kk sairaslomaa. Eiköhän toi avaa porukoitteskin silmät.

    • 12+5

      Miksi luulet, että työpaikassa olisi raskasta? Tiedä vaikka se olisi kuinka mukavaa ja rentouttavaa "terapiaa" josta saisit vielä rahaa. Valitettavasti täytyy tunnustaa, että ymmärrän vanhempiesi näkökulmaa huomattavasti sinua enemmän. Käy ainakin kokeilemassa ja lähde pois jos tuntuu ettei yksinkertaisesti jaksa?

      Ota työ ja käy rahoilla vaikka myöhemmin syksyllä ulkomailla!

    • Ota vastaan tuo työ äläkä turhaan mieti jaksamistasi. Olen varma, että jaksat.

      Noin nuorena et tunne vielä jaksamisen rajoja joten ymmärrän jos vähän jännität.

      Voin kertoa sinulle kokemuksesta, että kyllä sitä jaksaa aika paljon. Minä olen tähän 35v ikään jo sietänyt aika paljon ja sitä vain on lopulta huomannut jaksavansa kun on vain jaksettava.

      Tuota koulusta stressaamista sinun kannattaa myös jotenkin lievittää. Ei elämä ole pelkistä arvosanoista kiinni. Eivätkä arvosanat kiinni siitä miten paljon stressaat niistä.

      Kun opiskelet älä mieti epäonnistumista vaan sitä, että suoritat tehtävän/kokeen kerrallaan. Tällainen ainakin auttoi minua joskus koulussa olemaan jännittämättä.

      Olet varmaankin jännittäjä tyyppiä ja minusta sinun pitäisi ottaa tämä asia esille koulupsykologin kanssa. Varmasti tällainen keskustelu auttaa sinua ottamaan rennomman ja varmemman asenteen, joka tuo sinulle sitä jaksamista.

    • mariia97

      Itselläni on täysin sama tilanne! Olen ensimmäisen lukiovuoden jälkeen stressaantunut, mutta vanhemmat ilmoittivat että kesätyö on saatava. Stressasin kovasti, sillä olin varma etten saisi töitä...eilen soitettiin että saisin töitä, mutta se kestäisi koko kesän. Jos olisin sinä niin menisin työhön jos saisin itse päättää työajat mm. heinäkuussa voisit mennä 8-14 ja olisi loppu päivä vapaa. Tsemppiä! :)

    • Klmn

      Monen vuoden kesätyökokemuksella ja äärettömällä yliopiston lukuvuositsressillä voin kertoa omasta puolestani, että kesätyöt ovat olleet hyvin kaivattua vastapainoa ajoittain vaikeille opinnoilleni. Työkaverit ja irtautuminen koko opiskelumaailmasta on kyllä auttanut palautumaan kesän aikana hyvin.

      Se, vaikka ihmiset stressaavat nykyisin töistään hirveästi koskee harvemmiten kesätyöläisiä. Uskon, että ihmiset isäsi työpaikalla ovat valmiita auttamaan sinua ongelmatilanteissa, utta niistä pitää muistaa rohkeasti kertoa. Työsi apulaisena vaikuttaa mielestäni mukavalta ja usko, että paikka ei todellakaan ole mikään stressin aiheuttaja.

      Vanhempasi tuntuvat vaativan sinulta paljon ja ymmärrän hyvin reaktiosi heidän puheisiinsa, sillä itselläni on myös kokemusta tämän tyyppisistä tapahtumista. En ole voinut kertoa vanhemmilleni epäonnistumisista ilman pelkoa siitä, että tulen itse syyllistetyksi.

      Sinuna kuitenkin vastaanottaisin työpaikan ja katsoisin tämän mahdollisuuden. Muista, että apua saa pyytää eikä kaikessa tarvitse olla täydellinen. Virheitä sattuu aivan kaikille.

    • armollinenITSELLE

      Miltä tuntuu ajatus olla 1 kk töissä. Onko vanhemmillasi niin tiukka rahatilanne, että sinun pitäisi itse maksaa koko elämisesi?
      .Onko vanhempasi sellaisia työnarkomaaneja ,että joudut työnteolla ansaitsemaan heidän rakkauttaan? ----Siihen ei pidä suostua, koska mikään työmäärä heille ei riitä. Eivätkä ymmärrä lepäämistä jaksaaksesi koulussa.
      --Kuuntele huolella omaa jaksamistasi. Ja toimi sen mukaan.
      Kun täytät 18 -v. niin sitten voidaan laillisesti vaatia, että vastaat itse elämästäsi.
      Jos 2 kk töitä esim. 5-6 h / pv. Olisiko hyvä.

      Voithan tehdä työsopimuksen (tee se kirjallisena ) 2kk. mutta jos voimat ehtyy, niin jää sairaslomalle. Hyvällä omallatunnolla

    • zzq

      Minusta on väärin uhkailu vanhempien taholta ja rahalla kiristäminen. Tämän asian voi tuoda esiin toisella asenteella vaikka niin, että voit esim. palkita itse ulkomaanmatkalla tai jollakin mistä pidät saamallasi palkalla. 2 kk on melko lyhyt aika ja mökille ehtii hyvin viikonloppuisin. Sitähän se on työssäkäyvien arki, että viikonloppuisin tehdää asioita kuten juuri mökillä käyntiä ja lomat pitää suunnitella töiden mukaan. Iltaisin ehtii tehdä myös paljon , ja jos töissä on liukuva työaika, voi lähteä esim. jonain päivänä aiemmin ja olla toisena pitempään.

    • Poikaan tyytyväinen

      Meillä poika oli ammatikoulun aikana kyllä töissä jatkuvasti.
      Illat siivosi toimistoa.
      Kesäloman aikana oli päivät rakennuksella ja illalla tamä kouluaikainen työ.
      Joskus oli raknnuksella kouluaikan viikon loppuisin.
      Työn hän aloitti 12 v jakamalla lehteä kerran viikossa.
      14v sai paremman lehdenjako homman.
      Meillä ei pakotettu työhön sanottiin vain että raha ei kasva puussa vaan sitä on itse tienattava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe