Miten rippituolissa ollaan?

K-R -77

Ihan uteliaisuudesta tiedustelen miten rippituolissa ollaan?
Onko siellä istuin vai onko oltava polvillaan?
Entä jos polvi ei kiestä polvillaan olemista?
Voiko olla poikkeuksia?Kysyn tätä nimeomaa katolilaisilta.

24

1336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +Catholic+

      Kyllä siellä istutaan.Papin kanssa voi sopia tapaamisen pappilassa ja katumuksen sakramentti kasvokkain.

    • Polvillaa tai istuen

      Meillä on vakio polvillaan perinteisessä rippituolissa, eli pieni koppi, 1,5m x 1,5 m jossa on luukku, 30 cm x 30 xm, jonka toisella puolella saman kokoinen koppi, jossa pappi istuu tuolilla sivuttain. Luukussa on ritilä, jonka läpi näkee riippuen siitä, kuinka lähellä on.

      Naamat vastakkain tuolilla voi myös ripittäytyä, jos haluaa.

    • katolilainen7

      Meillä ollaan polvillaan "rippituolissa". Rippiin voi varata myös ajan erikseen, mikäli polvillaan olo kopissa ei jostain syystä sovi.

    • Mea culpa

      Virossa näkyi vuosia sitten jonkun juhlapyhän aikaan iso ripittäytymistilaisuus suuressa kirkkotilassa. Useampi pappi otti rippejä vastaan, kaikille oli pitkä jono. Jonosta ripittäytyvään oli sen verran matkaa että sanoja ei kuulunut.

      En ole nähnyt Suomessa vastaavaa, mahtaako sopia meikäläiseen mentaliteettiinkaan.

      • näin näin

        Uspenskin katedraalissa näin tuollaisen käytännön. Olisiko tuo tapa yleisempi ortodokseilla.


      • Moskovan patriarkaatista
        näin näin kirjoitti:

        Uspenskin katedraalissa näin tuollaisen käytännön. Olisiko tuo tapa yleisempi ortodokseilla.

        Ortodoksit eivät saa vastaanottaa ehtoollista koskaan ilman, että sitä ennen on käyty ripittäytymässä. Ennen messua on siis aina pitkä jono. Luonnollisestikaan tässä tilanteessa ei ripittäydytä ummet ja lammet, vaan lyhyesti ja ytimekkäästi kymmeneen käskyyn verraten, jotta kaikki ehtivät. Ortodoksien paikka ripittäytymiselle on "sermin" takana alttarin vieressä, pappi on seisaallaan ja ripittäytyvä polvillaan hänen edessään.


      • besser wisser
        Moskovan patriarkaatista kirjoitti:

        Ortodoksit eivät saa vastaanottaa ehtoollista koskaan ilman, että sitä ennen on käyty ripittäytymässä. Ennen messua on siis aina pitkä jono. Luonnollisestikaan tässä tilanteessa ei ripittäydytä ummet ja lammet, vaan lyhyesti ja ytimekkäästi kymmeneen käskyyn verraten, jotta kaikki ehtivät. Ortodoksien paikka ripittäytymiselle on "sermin" takana alttarin vieressä, pappi on seisaallaan ja ripittäytyvä polvillaan hänen edessään.

        No totaalisesti aivan väärin.Venäjällä on tuollainen tapa muttei muualla ortodoksista maailmaa.Venäjä näet kuuluu moskovan patriarkaattiin ja suomi kuuluu taasen konstantinopolin patriarkaatiin.

        Ortodoksit ripittäytyvät kyllä sesaaltaan ainakin minä ja lopuksi sitten polvistutaan.

        Mitään sermejä ei todellakaan ole.


      • Moskovan patriarkaatista
        besser wisser kirjoitti:

        No totaalisesti aivan väärin.Venäjällä on tuollainen tapa muttei muualla ortodoksista maailmaa.Venäjä näet kuuluu moskovan patriarkaattiin ja suomi kuuluu taasen konstantinopolin patriarkaatiin.

        Ortodoksit ripittäytyvät kyllä sesaaltaan ainakin minä ja lopuksi sitten polvistutaan.

        Mitään sermejä ei todellakaan ole.

        Väärin. Konstantinopolin patriarkaatti ei noudata eikä ole koskaan allekirjoittanut moista tapaa. Ainoastaan kaksi kirkkoa sen sisällä, Suomi ja Viro, noudattavat. Tämän tavan teologiset perustelut ovat luonnollisestikin yhtä olemattomat, kuin harhaoppisen kalenterin noudattaminen (jälleen kerran, pelkästään Suomi ja Viro). Kyseessä on yksinkertaisesti täysin epäortodoksinen tapa, jolle sinäkään et selvästi pysty löytämään perustetta Kirkon opista.

        Pieni sermi on yleensä kaikissa Moskovan patriarkaatin kirkoissa olemassa (pappi ja tunnustaja toki aina samalla puolella).


      • Koroljov
        Moskovan patriarkaatista kirjoitti:

        Väärin. Konstantinopolin patriarkaatti ei noudata eikä ole koskaan allekirjoittanut moista tapaa. Ainoastaan kaksi kirkkoa sen sisällä, Suomi ja Viro, noudattavat. Tämän tavan teologiset perustelut ovat luonnollisestikin yhtä olemattomat, kuin harhaoppisen kalenterin noudattaminen (jälleen kerran, pelkästään Suomi ja Viro). Kyseessä on yksinkertaisesti täysin epäortodoksinen tapa, jolle sinäkään et selvästi pysty löytämään perustetta Kirkon opista.

        Pieni sermi on yleensä kaikissa Moskovan patriarkaatin kirkoissa olemassa (pappi ja tunnustaja toki aina samalla puolella).

        Myös muut kuin Moskovan patriarkaatin alaiset ortodoksit hämmästelevät maailmalla Suomen kirkon tapoja ja käytäntöjä (sekä tietysti Suomessa vaikuttavaa ortodoksista gay-aktivismia, jota kauhistellaan jo yleisesti). Lukekaapa kansainvälisiltä ortodoksisilta keskustelupalstoilta, kuinka niillä ollaan äimistyneitä siitä, mitä Suomen kirkosta saadaan kuulla.


      • Kauniita muistoja si
        näin näin kirjoitti:

        Uspenskin katedraalissa näin tuollaisen käytännön. Olisiko tuo tapa yleisempi ortodokseilla.

        Kyllä Puolassakin näkee jonotusta ripittäytymiseen ja paljon pappeja vastaanottamassa ripittäytymisiä. Varsinkin pyhiinvaelluskohteissa.


    • ent. lut

      Nimimerkille Moskovan patriarkaatista tiedoksi: Suomessa ei tarvitse nykyään käydä joka kerta synnintunnustuksella ( vastaa siis ripittäytymistä). Osa maahanmuuttajista noudatttaa tätä tapaa edelleen. Eikä meillä ole messua, vaan norm. vigilia ja liturgia. Normaalisti käydään jo vigiliaa ennen tai sen jälkeen synnintunnustuksella jos on halua. Usein myös ennne liturgiaa jos ei olla oltu vigiliassa. Siinä norm. suudellaan ensin analogilla ( kalteva teline) olevia ristiä ja evankeliumia ja seisaaltaan tehdään synnintunnustus, joka itse asiassa on väärä käännös. Kyse on kreikankielisestä sanasta metanoia joka tarkoittaa mielen muutosta, siis " käännytään jälleen oikeaan suuntaan". Kun on keskusteltu asiat selviksi , sitten vasta käydään polvilleen ( ei kuitenkaan pääsiäisestä helluntaihin välisenä aikana) ja pappi lukee lyhyen rukouksen jonka jälkeen suudellaan vielä ristiä ja evankeliumia ja pyydetään papilta siunaus.

      • Moskovan patriarkaatista

        Se, että Suomen ortodoksisessa kirkossa ei tarvitse käydä ripittäytymässä ennen jokaista ehtoollista ei suinkaan tarkoita sitä, että ortodoksi saisi tehdä näin. Itseasiassa se on hyvin vakava synti ja vieläkin vakavampi synti papille joka ehtoollista jakaa. Pappi, joka antaa ehtoollisen henkilölle, josta tietää ettei tämä ole tehnyt synnintunnustusta ennen kyseistä ehtoollista, tuomitsee itsensä ikuiseen kadotukseen. Jos löydät ortodoksisen kirkon opista kappaleen, jossa tämä ikiaikainen tosiasia kumotaan, ole hyvä ja kerro se. Yksittäisessä maassa muodostunut vaarallinen käytäntö ei voi kumota kirkon opillista faktaa.


      • Jaakobin ääni
        Moskovan patriarkaatista kirjoitti:

        Se, että Suomen ortodoksisessa kirkossa ei tarvitse käydä ripittäytymässä ennen jokaista ehtoollista ei suinkaan tarkoita sitä, että ortodoksi saisi tehdä näin. Itseasiassa se on hyvin vakava synti ja vieläkin vakavampi synti papille joka ehtoollista jakaa. Pappi, joka antaa ehtoollisen henkilölle, josta tietää ettei tämä ole tehnyt synnintunnustusta ennen kyseistä ehtoollista, tuomitsee itsensä ikuiseen kadotukseen. Jos löydät ortodoksisen kirkon opista kappaleen, jossa tämä ikiaikainen tosiasia kumotaan, ole hyvä ja kerro se. Yksittäisessä maassa muodostunut vaarallinen käytäntö ei voi kumota kirkon opillista faktaa.

        Tämä liturgian ja teologian muita paremmin tuntema veitikka on meille katolilaisille tuttu. Nykyään hän onneksi saa hälyään läpi vain harvoin.

        Hänen aktiivisuutensa näyttää siirtyneen ortodoksi- ja helluntailaispalstoille. Niitä ei ilmeisesti moderoida lainkaan? Tunnemme oireet: nimimerkit ovat monenkarvaiset, mutta ääni, se on aina Jaakobin ääni.


    • Tuutin tiina

      Voiko katolilainen uskoa synnit anteeksi ilman rippiä?

      • katolilainen7

        14 Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon hän luokseen seurakunnan vanhimmat. Nämä voidelkoot hänet öljyllä Herran nimessä ja rukoilkoot hänen puolestaan, 15 ja rukous, joka uskossa lausutaan, parantaa sairaan. Herra nostaa hänet jalkeille, ja jos hän on tehnyt syntiä, hän saa sen anteeksi. 16 Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan. Jaak.5

        Jumala on tietysti se, joka antaa synnit anteeksi. Tekstissä sana 'vanhimmat' on kr. 'presbyteros', joka tarkoitti kirkon virkaan asetettuja pappeja, jotka opettivat ja jakoivat sakramentteja. jeesus antoi apostoleille vallan sitoa ja päästää:

        ”Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.” (Joh. 20:21–23)

        Rippi on apu Jumalan meille tarjoamaan hyvään elämään. Kirkon määrittelemät 'kuolemansynnit' on aina ehdottomasti tunnustettava ripissä, koska kuolemansynnin jälkeen ihminen ei ole enää armon tilassa. Muutkin synnit on hyvä käydä tunnustamassa ripissä, koska ripillä on suuri, kasvattava arvo hengellisessä elämässämme. Kasvamme nöyryydessä ja rehellisyydessä.

        Rippiin liittyy välttämättömänä ehtona katumus ja parannuksenteko synnistä. Ripittäytyjä saa Jumalan sakramentaalisen armon, joka auttaa häntä elämään oikein samoin hän saa papilta myös arvokasta hengellistä ohjausta.


    • Tuutin tiina

      Kiitos vastauksestasi.
      Entäpä kun koko ajan teen syntiä ainakin ajatuksin ja asentein?
      Minun on vaikeaa tunnustaa syntejä vieraalle tai tutulle. Jos olen tehnyt jotakin sopimatonta miksi taakoittaisin sillä muita. Yleensä ja usein rukoilen Kristus armahda minua ja anna kaikki syntini anteeksi. Tietysti erittelen usein mistä on kysymys mutta kun kokonaisuus on iso pyydän yleistä armahdusta ja voimaa kulkea Jeesuksen osoittamaa tietä.

      Uskon ripin olevan hyvä, mutta minulla on traumoja siitä että tunnustamiani asioita on puitu, samoin olen kuullut kun henkilö jolle ei sytiä olla tunnustettu tietää siitä ja vielä puhuu niistä.
      En puhu papeista nyt vaan usvovista rivijäsenistä.

      • katolilainen7

        "armahda minua"

        Tuota minäkin toistelen, tosin muodossa "armahda meitä", koska haluan kietoa tähän mukaan ne lähimmäiseni, jotka eivät ehkä rukoile.

        Asenteet ja ajatukset kuuluvat messussa lausuttavan yleisen synnintunnustuksen piiriin. Pinttyneissä asenteissa rippi auttaa ihmeesti, koska saa sydämeensä syvästi hengellisen ihmisen ajatuksia ja koska rippi on sakramentti ( Jumalan toimiva armo vuotaa sydämeen). Jumala muuttaa ja murtaa sydäntä vähitellen, mikäli ihminen on vilpitön ja pyytää Jumalaa auttamaan.

        "traumoja siitä että tunnustamiani asioita on puitu,"
        Vihonviimeinen juttu. Puhu ainoastaan papille.

        Anna Jumalan sanan lupausten hoitaa sieluasi, äläkä anna sijaa epäilyksille.


      • ei enää koskaan

        Ohje sinulle. Mene ulkomaille ripittäytymään. Et pety.

        Aikoinani minäkin ripittäydyin ihan omalle kirkkoherralle, mutta sitten huomasi, että hän kertoi muille papeille mitä oli kuullut ripissä. Aluksi ajattelin, että se oli vahinko, mutta sitten tuli toinen kerta ja kolmas kerta. Sitten päätin olla ripittäytymättä ja ripittäytyä ainoastaan kun käyn ulkomailla.

        Nyt sitten meni 10 vuotta hyvin ja ajattelin, että kun on sentään suomalainen piispa, niin meno on ehkä toinen kuin ennen. Alkuun näytti hyvältä, mutta olen joutunut toteamaan, että ei mikään ole muuttunut. Pahempaan suuntaan on menty. Huomasi, että kirkkoherrani meni kysymään rippi-isältäni mitä olin kertonut hänelle! Rippi-isäni kertoi ja kovaan ääneen.

        Lienee turhaa sanoa, että en aio enää koskaan elämässäni ripittäytyä sellaiselle papille joka on tai on ollut tekemisissä papin kanssa Helsingin hiippakunnasta.

        Hyvät papit, miksi? Ei voi olla kyse pelkästä uteliaisuudesta.


      • Tuutin tiina
        katolilainen7 kirjoitti:

        "armahda minua"

        Tuota minäkin toistelen, tosin muodossa "armahda meitä", koska haluan kietoa tähän mukaan ne lähimmäiseni, jotka eivät ehkä rukoile.

        Asenteet ja ajatukset kuuluvat messussa lausuttavan yleisen synnintunnustuksen piiriin. Pinttyneissä asenteissa rippi auttaa ihmeesti, koska saa sydämeensä syvästi hengellisen ihmisen ajatuksia ja koska rippi on sakramentti ( Jumalan toimiva armo vuotaa sydämeen). Jumala muuttaa ja murtaa sydäntä vähitellen, mikäli ihminen on vilpitön ja pyytää Jumalaa auttamaan.

        "traumoja siitä että tunnustamiani asioita on puitu,"
        Vihonviimeinen juttu. Puhu ainoastaan papille.

        Anna Jumalan sanan lupausten hoitaa sieluasi, äläkä anna sijaa epäilyksille.

        Totta, Jumalan sana hoitaa ahdistuneenkin sielua. Hän ei koskaan hylkää ihmistä joka tulee Jeesuksen tykö.


      • Tuutin tiina
        ei enää koskaan kirjoitti:

        Ohje sinulle. Mene ulkomaille ripittäytymään. Et pety.

        Aikoinani minäkin ripittäydyin ihan omalle kirkkoherralle, mutta sitten huomasi, että hän kertoi muille papeille mitä oli kuullut ripissä. Aluksi ajattelin, että se oli vahinko, mutta sitten tuli toinen kerta ja kolmas kerta. Sitten päätin olla ripittäytymättä ja ripittäytyä ainoastaan kun käyn ulkomailla.

        Nyt sitten meni 10 vuotta hyvin ja ajattelin, että kun on sentään suomalainen piispa, niin meno on ehkä toinen kuin ennen. Alkuun näytti hyvältä, mutta olen joutunut toteamaan, että ei mikään ole muuttunut. Pahempaan suuntaan on menty. Huomasi, että kirkkoherrani meni kysymään rippi-isältäni mitä olin kertonut hänelle! Rippi-isäni kertoi ja kovaan ääneen.

        Lienee turhaa sanoa, että en aio enää koskaan elämässäni ripittäytyä sellaiselle papille joka on tai on ollut tekemisissä papin kanssa Helsingin hiippakunnasta.

        Hyvät papit, miksi? Ei voi olla kyse pelkästä uteliaisuudesta.

        Pappeja on monenlaisia, leipäpappeja ja todellisia Jumalan pappeja. Valitettavasti ihminen joutuu toiseen ihmiseen pettymään ja haavoittuu ja sulkeutuu itseensä tällaisten seurauksena.

        Uskon kyllä että siellä missä ihminen huokaakin Jumalan puoleen ja apu jo läsnä. Joskus vain sillä on itselle painoarvoa että pappi sanoo sinun syntisi on anteeksi annettu.


      • katolilainen7
        ei enää koskaan kirjoitti:

        Ohje sinulle. Mene ulkomaille ripittäytymään. Et pety.

        Aikoinani minäkin ripittäydyin ihan omalle kirkkoherralle, mutta sitten huomasi, että hän kertoi muille papeille mitä oli kuullut ripissä. Aluksi ajattelin, että se oli vahinko, mutta sitten tuli toinen kerta ja kolmas kerta. Sitten päätin olla ripittäytymättä ja ripittäytyä ainoastaan kun käyn ulkomailla.

        Nyt sitten meni 10 vuotta hyvin ja ajattelin, että kun on sentään suomalainen piispa, niin meno on ehkä toinen kuin ennen. Alkuun näytti hyvältä, mutta olen joutunut toteamaan, että ei mikään ole muuttunut. Pahempaan suuntaan on menty. Huomasi, että kirkkoherrani meni kysymään rippi-isältäni mitä olin kertonut hänelle! Rippi-isäni kertoi ja kovaan ääneen.

        Lienee turhaa sanoa, että en aio enää koskaan elämässäni ripittäytyä sellaiselle papille joka on tai on ollut tekemisissä papin kanssa Helsingin hiippakunnasta.

        Hyvät papit, miksi? Ei voi olla kyse pelkästä uteliaisuudesta.

        Katolisessa kirkossa rippi on sakramentti. Pappi ei saa puhua kenellekään mitään kuulemastaan. Asia selvitetään siinä. Pappi ei ota myöhemmin puheeksi seurakuntalaisen rippiasioita. Seurakuntalaisen voi tietysti mennä uudestaan ripittäytymään, mikäli hän haluaa tuoda esiin joitain uusia mieltä kaivertavia näkökohtia jostain tunnustamastaan asiasta. Myöskään ripittäytyjä ei saisi keskustella ripin sisällöstä jälkeenpäin kenenkään kanssa.


      • tuleva katolinen
        katolilainen7 kirjoitti:

        Katolisessa kirkossa rippi on sakramentti. Pappi ei saa puhua kenellekään mitään kuulemastaan. Asia selvitetään siinä. Pappi ei ota myöhemmin puheeksi seurakuntalaisen rippiasioita. Seurakuntalaisen voi tietysti mennä uudestaan ripittäytymään, mikäli hän haluaa tuoda esiin joitain uusia mieltä kaivertavia näkökohtia jostain tunnustamastaan asiasta. Myöskään ripittäytyjä ei saisi keskustella ripin sisällöstä jälkeenpäin kenenkään kanssa.

        Jos ripissä kerrotut asiat kerrotaan muille niin eikö sen pitäisi olla vakava kurinpidollinen asia? Papit ovat ihmisiä ja pettymyksiä sattuu, mutta noin periaatteellisessa mielessä? Ei kai sitä voi kuitata, että "sellaista sattuu"?


      • tuleva katolinen kirjoitti:

        Jos ripissä kerrotut asiat kerrotaan muille niin eikö sen pitäisi olla vakava kurinpidollinen asia? Papit ovat ihmisiä ja pettymyksiä sattuu, mutta noin periaatteellisessa mielessä? Ei kai sitä voi kuitata, että "sellaista sattuu"?

        Se on kurinpidollinen asia, missä sellaista ilmenee. Pappi voi keskustella (myöhemmin) toisen papin tai piispan kanssa selventääkseen asiaa itselleen ja vastatakseen oikein, mutta luopumatta ripin luottamuksellisuudesta.


      • katolilainen sivusta
        katoliikki kirjoitti:

        Se on kurinpidollinen asia, missä sellaista ilmenee. Pappi voi keskustella (myöhemmin) toisen papin tai piispan kanssa selventääkseen asiaa itselleen ja vastatakseen oikein, mutta luopumatta ripin luottamuksellisuudesta.

        Minulle on rippi-isäni sanonut, että jos pappi kertoo ripissä kuulemansa asian eteenpäin, niin että ripittäytyjän henkilöllisyys on pääteltävissä tai arvattavissa, siitä on seurauksena pappisoikeuksien menetys.
        En ihan suoralta kädeltä usko, että nimimerkin "ei enää koskaan" kertoma on todella tapahtunut. Olisiko hän ehkä erehtynyt? Jos noin todella on tapahtunut, hänen olisi mahdollista ja suotavaakin keskustella piispan kanssa. Sehän siinä tietysti on hänen kannaltaan kurjaa, että hän joutuisi vielä setvimään omaa rippiään, jonka hän periaatteessa saisi jättää taakseen ja unohduksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe