11 vuotias jo vuoden ns. kotiarestissa

Penalti

Mitä minun pitäisi tehdä? Pitääkö minun tehdä jotain?
Tyttäreni hyvä ystävä (4 vuotiaasta asti), joka on nyt 11 vuotias on nyt reilun vuoden saanut poistua vanhempiensa silmien alta vain kouluun. Tyttö on minusta kiltti ja hyväkäytöksinen, joten en käsitä mistä vanhemmat häntä todellisuudessa rankaisevat.
Tyttäreltäni toistuvasti kuultua:
**** sai kokeesta 9-, nyt sen vanhemmat ei suostu allekirjoittamaan koetta, koska se on niin huono numero. Se koe on jätetty niiden ruokapöydälle vanhempien haukuttavaksi jo moneksi päiväksi. Ja siksi se ei saa tulla nyt meillekkään.
****ei saa nyt tulla meille siitä syystä, kun puolentoista viikon päästä on uskonnon/matikan/äidinkielen tai minkä tahansa aineen kokeet.
**** ei saa tulla meille nyt siitä syystä, kun se oli tapellut sisarensa kanssa..
**** huone tyhjennettiin ja tavarat laitettiin kaikki varastoon, kun se ei ollut siivonnut sitä. **** nukkuu sisarensa huoneessa.
**** ei saa ladata puhelimeensa pelejä, vaikka sisarensa saa, ettei se koko aikaa olisi puhelimensa kanssa.
**** sai viiden viikon kännykkä kiellon, kun tappeli siskonsa kanssa.
**** ei saa tulla meille, kun sen isä on kotona
**** vaatteet laitettiin kaikki jätesäkkiin, kun **** ei saanut 5 minuutissa pakattua viikonlopun vaatteita viikonloppureisulle vanhempiensa kanssa. Nyt **** äiti valitsee joka päivä *** vaatteet jotka se saa laittaa kouluun.

Näitä kaikkia ja monia muita on kuulunut jo reilun vuoden ja ko. tyttö ei todellakaan ole ollut kenelläkään muullakaan kaverillaan.
Olen tästä puhunut yhden toisen tyttäreni luokan tytön vanhemman kanssa.. mutta .... kynnys toimia ja tehdä asialle jotain on todella suuri.

Auttakaa..

14

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnellinenmies

      Lapsi on pelastettava,sos viranomaisille pitää ilmoittaa hetimmiten.Kuulostaa todella pahalta lapsen henkiseltä pahpinpitelyltä.Tuollaiset vanhemmat eivät ansaitse lapsia. t.yksinhuoltajaisä

    • ...

      Lapsi ei halua enää tulla teille ja keksii kummallisia tekosyitä? Miettikää mikä voisi olla tähän syynä.
      Muutkin kuulostaa tekosyiltä, koska ovat juuri kuin 11-vuotiaan mielikuvituksen tuotetta.

      • Penalty

        Niin, lapsen itsensä vuoksi toivon todella, ettei hän vaan halua tulla meille.. Mutta, kun samat syyt hän sanoo muillekkin ystävilleen, joiden luona tyttö ei todellakaan ole ollut yli vuoteen.
        Hänen äitinsä muutamia vuosia sitten sanoi aina, ettei **** voi tulla kun isänsä on kotona (????)(isä kuitenkin kotona suurimman osan viikosta)..
        En käsitä.


    • Borneo

      No kyllä minä tarkistaisin hieman tuota taustaa vaikka joskus lapsilla on taipumus keksiä tarinoita. Mitä jos tuo kaikki onkin totta etkä reagoisi mitenkään?

    • apocalupticarmaggedo

      henkinen väkivalta on kaikista kauheinta, se jättää kanssa ikuisia arpia, toimi ja ota yhteyttä lastensuojeluun.

    • huolestunut5

      Eihän me täältä käsin voida auttaa. Vaikuttaa siltä että tytön isä on jotenkin persoonallisuushäiriöinen (esim narsisti) ja että tytön käy huonosti jos totta on ja jatkuu. Jos isä on millainen luulen, ei mikään ilmoittelu mihinkään auta, hän lirkuttelee sossut puolelleen ja valehtelee kaikille ja kaikesta oman mielensä mukaan. Yritä järjestää että tyttäresi pääsee heille iltaisin seuraksi, ja mene joskus itse tyttöä hakemaan niin että näet edes välähdyksiä heidän arjestaan.
      Informaation täytyy kulkea jotenkin rataa sinä-lastensuojeluviranomainen-tyttö-mahd. psykologi tms. ammattilainen. Jos tyttö rauhassa haastateltuna kokee kotiolot ahdistavina tai muuten vaikuttaa masentuneelta/häiriintyneeltä, hän toivon mukaan pääsee sijaiskotiin tms. Isän kanssa keskustelu lienee ajanhukkaa.

    • mies32vv

      Laitonta. Vapaudenriisto. Usko hyvällä tai pahalla, mutta näin asia on. Lasten sosiaalista elämää ei saa rajoittaa tuolla tavalla. Tuo toiminta tuolla muutenkin täyttää henkisen väkivallan tunnusmerkit. tee nimettömästi ilmoitus lastensuojeluun ja kerro tarkasti mitä siellä tapahtuu.

      Nimim. olisin itsekin ollut näin jälkikäteen kiitollinen,jos joku ulkopuolinen olisi aikoinaan puuttunut siihen mitä meillä kotona tapahtui.. omalla kohdallani on jälkikäteen selvinnyt, että huostaanotto olisi ollut välitön.

      • mies32vv

        ps. minusta olisi varmasti kasvanut tasapainoisempi ihminen, jos minut olisi autettu pois kasvamaan johonkin muualle. nyt sitten joudun terapiassa hoitamaan vanhempieni aiheuttaman vahingon aikuisiällä.


      • Nainen37v
        mies32vv kirjoitti:

        ps. minusta olisi varmasti kasvanut tasapainoisempi ihminen, jos minut olisi autettu pois kasvamaan johonkin muualle. nyt sitten joudun terapiassa hoitamaan vanhempieni aiheuttaman vahingon aikuisiällä.

        Minun kohdallani taas nykypäivänä olisi varmasti otettukin huostaan, jos olisi selvinnyt millaisissa oloissa elin. Siihen aikaan minua ei uskottu, vaikka kävin kyllä kertomassa tilanteestani esimerkiksi kouluterveydenhoitajalle. Koko lapsuuteni niin kauan kuin muistan vain toivoin, että pääsisin kotoa pois ja minut huostaanotettaisin. Toivoin vanhempieni kuolemaa, että pääsisin sieltä pois. Viimeiset vuodet kotona suunnittelin kotoa karkaamista ja toteutin sen 16-vuotiaana, minkä jälkeen en sinne ole palannut. Elämä alkoi hymyillä ensimmäiatä kertaa ja ainut asia mikö ei ole muuttunut on se, että yhä toivon vanhempieni kuolemaa. Olen jopa muuttanut nimeni, ettei mikään muistuttaisi lapauudestani.

        Joten kyllä, puutu asiaan. Ehkä se lapsi paisuttelee asioita, mutta jokin syy hänellä siihen on. On mahdollista, että tulee väärä hälytys. Toisaalta lapsi voi ihan oikeasti olla hädässä ja tarvita apua. Jo se voi auttaa, että hän tajuaa jonkun huomaavan hänen tilansa ja pitävän sitä epänormaalina. Itse olisin toivonut edes myötätuntoa joltain, kun apua en saanut.


    • Paljon tapahtuu!

      Saako sisko tulla teille? Jos tulisivat molemmat, niin ehkä jotain selviäisi, ei toki ensi näkemällä, mutta vähitellen.
      Jos tyttö kertoo teille näitä asioita, niin ehdota, että puhuu koulun terveydenhoitajalle. Eikö heillä ole vaitiolovelvollisuus? Keskustelun pitäisi tietenkin olla luottamuksellinen.

      Karmeaa ajatella, että lapsi joutuu sietämään moista röykytystä aina ja jatkuvasti, eikä kukaan voi puuttua.
      Eihän olisi ainoa tapaus, missä vanhemmat väheksyvät lapsikatraansa yhtä lasta.

    • anna apua

      Voisitko puhua ensimmäiseksi opettajan kanssa? Tai ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja ensin nimiä mainitsematta kysyä neuvoa miten tulisi toimia?

      Täällä oli jo kaksi vastausta nyt jo aikuisilta ihmisiltä, jotka olisivat lapsina toivoneet jonkun puuttuvan asiaan.

      Kyllä puuttuisin asiaan. Ensin paljastamatta perheen nimeä.

    • Trollintunnistin

      Typerä trolliavaus.

      • tunnista_toiseen

        Typerä trolliksisolvausvastaus.


    • Näin?

      Ota koulun terveydenhoitajaan/koulukuraattoriin/koulupsygologiin ja pyydä keskustelemaan tytön kanssa. Huolehdi myös että asia ei jää siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe