Kuinka pesette liivinne?

Gallupia

Olen tehtyt Galluppia tuttava- ja ystäväpiirissä ja yllätynyt., suurinosa pesee pyykin mukana koneessa.

Monetko rintaliivit teillä on käytössä?

Minulla on kolmet, eli kun pesen on aina kahdet pesussa yhtäaikaa.
Laitan pestävät jo aamulla kylmään veteen vatiin illalla ruiskutan niihin nestemäistä Mäntysuopaa ja hankaan kevyesti käsissä ja lopuksi huuhtelen väljässä vedessä. En pidä pahana vaikka mäntysuopaa jäisi se ei syövytä kangasta eikä ärsytä ihoa.

Yhden kolmikon pesin pyykin mukana aina kun mahdollista, laitoin pesupussiin ja 40 astetta, mutta mielestäni menivät huonoksi aika nopeaan, kun vertaa aina käsin pestyihin..

Niin ja pesun tarpeen haistan rintojen alla olevaa osaa joskus voi pitää jopa kolme päivää ei haiskahda.
Alushousut vaihdan kaksi kertaa päivässä, koska nukun alushoususillani.

21

1889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Parasta pestä käsin silloin kun haluaa kestävän kauemmin.
      Hiki kuivuessaan on pahaksi mille tahansa vaatteelle vaikka haju ei pinttyisikään.
      Oikein hirveä hellekesä niin minäkin laitan heti veteen likoamaan kun kotiin pääsen.
      Hikisissä vaatteissa on kurja olla milloin vain.
      Viidellä eurolla tarjouksesta voihan noita olla vaikka kymmenet. Parempia en laita pesukoneeseen.

      • mummin opeilla

        Mulle äiti ja mummi opettivat,
        miten erilaista pyykkiä pestään. Muistaakseni myös peruskoulussa 5:nnen käsityönopettaja ja 7.lk:n kotitalousopettaja kertoivat samasta aiheesta.

        1) tärkeintä lajitella pyykit värin mukaan
        2) erikseen hienopyykki =rintsikat, pitsihörhelöt, silkki, villa yms., joille miel. käsinpesu esim. marseillesaippualla/ hienopesuaineella (mummi kertoi, että konepesu kuluttaa vaatteita, pitää paikkaansa, siksi ns. paremmat vaatteet pesen aina hellästi käsin)
        3) puuvillaiset alusvaatteet, sukat, (tekokuitusukat pesupussissa) aina 60 asteessa


    • Automatique

      Tuoksuuko kuin justpestyt räsymatot?

      Meillä aina koneessa normi 40C pyykissä ja pesupussissa.
      Kaippa niitä parikymmentä löytyy.

      • Riepu Mäntynen

        Ei tuoksu edes matot, tosin ei ole räsymattoja.
        Käsin pesussa vain saa vettä kulumaan vaikka 50 litraa jos oikein plotraa. Mäntysuopa on tehty kylmänveden pesuominaisuuksille, huuhtelua myöten, 9-12 litraa kuluu vettä käsinpesu kertaa kohden.

        Lämpimässä vedessä mäntysuopa tekee vain kalkkisaippuaa ja pesuominaisuudet katoavat, mutta valkuaislika lähtee parhaiten kylmällä ja saippualla.


    • Pesuvahinko

      Olen viimeaikoina pessyt muun pyykin mukana pesupussissa. Nyt kävi vahinko ja pyykkiin oli livahtanut väriä päästävä vaate. Rintsikoista tuli "mielenkiintoisen" kirjavat. Väri tarttui vain keinokuituisiin osiin joten nyt minulla on rintsikat joissa kuppien alaosa ja sivujen joustava osa on vaalean siniset ja muut osat pitseineen ihonväriset. Toiset rintsikat värjääntyivät (onneksi) tasaisesti vaaleansinisiksi.

      Olisi vaan pitänyt pestä käsin kuten tein aiemmin.

    • Sannnnnnnni

      Koneessa "silkit villat ja muut herkät" ohjelmalla. Ei todellakaan neljässäkympissä arkipyykin kanssa, juuri oikein sopivia liivejä saa jahdata oikein lyhdyn kanssa ja kun ne löytyvät niin en aio pilata. Kylmänä ja linkoamatta.

      • hintavia

        Totta oikeanlaiset liivit eivät koskaan ole ALE-myynissä, eikä "normaalin"
        hintaisina.


    • steikkatyttö

      Mulla on noin 10 settiä, joihin kuuluu rintsikat ja parit alushousut, koska pidän rintsikoita pari päivää niin housuja menee yleensä kahdet. Pesen koneessa pesupussissa yleensä 30 tai 40 asteen hienopesussa. Riippuu vähän siitä, mitä muuta laitan koneeseen mukaan, jotain viskoosipaitoja, toppeja, sukkia tms. Hyvänä kaikki on pysyneet, käsin en jaksaisi pestä pyykkiä. Kotikalsarit on asia erikseen, ne menee muun pyykin joukossa.

    • 5+12

      Mulla ei ole mitään "parempia" rintsikoita, joten kaikki menee 40 asteessa muun pyykin mukana. Onhan siinä se että valkoinen ei pysy valkoisena pitkällä tähtäimellä, mutta ei nuo liivit niin ihmeellinen vaate ole että välittäisin pitää "tiptop" kunnossa. En alusvaatteitakaan jaksa erikseen 60 pestä, joten miksi rintaliivejäkään ? Rintsikoita löytyy ehkä se 10 paria, joista sanotaanko 6 on aktiivisesti käytössä.

    • .......

      Ne kestävät kauemmin kun pesee käsin, kyllä tässä perää on.

    • Vaakkuna

      Pesen pikkarit aina 60c, se lämpö tarvitaan ulostusperäisten bakteerien poistoon. Turha väittää ettei alusvaateissasi ole.
      Rintsut pesen aina käsin, tosin useamman kerrallaan, käytän pesuun vain Marseille-saippuaa, ja käsissäni on muovihansikkaat.
      Olen vakiosuhteessa, kaikki alusasut ovat samoja, niin arkena kuin "paremmat". Yksi päähän piintymä minulla on, kaikki alusvaatteeni ovat aina valkoisia.
      Ostan vuosittain 2-4 rintaliivit ja ehkä 10-20 alushousut. Kumallakin on omat roolinsa, eikä niiden tarvitse olla yhteen valmistettuja, rakastan kauniita ja niitä on kiva soppailla.
      Juhliin sopii http://ts2.mm.bing.net/th?id=HN.607986856081360972&pid=1.7 http://ts4.mm.bing.net/th?id=HN.607989166765378979&pid=1.7 ja Stay-up sukat, niitä rakastan. http://ts1.mm.bing.net/th?id=HN.607986735824242519&pid=1.7
      Vaatehankinoissani suurin on asusteet ja alusasut. Muuten hankintani ovat pitkäikäisiä vaatteeni näyttävät hyviltä vaikka saattavat olla 5-10 vuotta sitten ostettuja.

      • Saman huomannut

        Huomasin että pikkarit alkoivat haista ummehtuneelta kun pesin ohjeiden mukaan 40 asteessa vaikka pesuainekin oli kyseiseen lämpötilaan tarkoitettua. Nostin pesulämpötilan 60 asteeseen ja johan alkoi tulla puhdasta ja raikasta pyykkiä. Eikä pikkaritkaan ole hajonnut siitä. Yleensä ne menee huonoon kuntoon muusta syystä kuin "liian korkeassa" lämpötilassa pesemisestä.


      • E.Coli

        Tehokas keino useimpien liiveistä mahdollisesti löytyvien bakteerien tappamiseksi on yksinkertaisesti riittävän pitkä liotus etikkapitoisessa vedessä. Ja tuollaisen liotuksen jälkeen liivit on tietysti pestävä huolella.


    • liivi niko

      Kyl mä oon pessy rintsikat ja korselelit sekä pitsialkkarit käsin .rintsikoita mulla kymmenet

    • zxcvw

      Piti ihan kipasista laskemassa.. Liivejä on 10 paria, joista kaikki käytössä aina jossain vaiheessa mutta aktiivisesti pidän ehkä viittä paria, niitä joista on muodostunut lempirintsikat. Ja lisäksi 3 paria Smart Braita joita käytän rennon olemisen lisäksi urheilussa. Eli yhteensä 13 paria.

      Pesen noi smartbrat 40 asteen normipyykissä ilman huuhteluainetta ja muut rintsikat aina sävyittäin parit-kolmet kerrallaan koneessa olevalla käsinpesuohjelmalla, välillä normipesuaineella ja välillä hienopyykkiaineella, riippuu kuinka paljon olen hionnut ym. Laitan liivit hyvin harvoin, jos koskaan, normipyykin joukkoon. Enää. :)

      Vaihdan rintsikat 1-4 päivän välein, joskus on käytössä on useammatkin liivit samaan aikaan, esim mustat puoli päivää mustan paidan kanssa, sitten vaihdan päälle vaalean paidan jonka alle tietty ihonväriset liivit. Seur. päivänä laitan "hankalan" paidan jonka alle on pakko laittaa balconettet, sitten haluan päivän päätteeksi löysäillä ja laitan smartbrat. Kas, jo neljät liivit likaantumassa :) Mutta käyttöä vartenhan nämä onkin tehty eiks nii :)

      Alushousut vaihtuu joka päivä kerran tai kaksi.

      • zxcvw

        Niin, ja alkkarit pesen usein 60 asteessa (kuten melkein kaiken muunkin pyykin). Jopa ne keinokuituiset. Osa kestää, osa ei.


    • Girdlie

      Laadukkaat housuliivit kannattaa pestä vaikka joka päivä, koska niissä käytetty elastaani menettää muuten joustavuutensa. Mutta jos hikoaa vain joskus välistä, niin ehkä joka toinenkin päivä riittää.

    • Useammat löytyy. Nestemäisellä pesuaineella ja käsin. Ostan alusvaatteeni erikoisliikkeistä joten hinnat on ihan muuta kuin Prisman tai Citymarketin valikoimissa. Mäntysuopaa en käyttäisi edes räsymatoissa jos sellaisia omistaisin.
      Makuasioita=)

    • tiinamaiju

      Rinta-liivit täytyy pestä joka käytön jälkeen! Voi kamala, jos hajun perusteella vasta joku viitsii pestä....
      Näitä liivejä näkyy kyllä asiakkailla olevan, joita ei pestä kuin kerran viikossa.
      Ja urheiluliiveiksi otetaan ne vanhimmat liivit. Ovat varmasti tosi tukevat...
      Ja vakisuhteessako ei tarvitse välittää alusvaatteistaan. Kysypä miehesi mielipidettä...

      • Girdlie

        Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaisen naisen rintaliivikokoelmista pitäisi löytyä ainakin viidet rintaliivit. Mutta helpommalla pääsee, jos rintaliivejä on sitäkin enemmän.
        Jos joku haluaa lisäksi käyttää eri tilanteissa eri värisiä tai mallisia rintaliivejä, niin niiden lukumäärä tietysti räjähtää moninkertaiseksi. Paritkymmenet rintaliivit yhden naisen käyttöön ei siis sittenkään ole mikään mahdoton määrä.


      • linkkulusikka
        Girdlie kirjoitti:

        Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaisen naisen rintaliivikokoelmista pitäisi löytyä ainakin viidet rintaliivit. Mutta helpommalla pääsee, jos rintaliivejä on sitäkin enemmän.
        Jos joku haluaa lisäksi käyttää eri tilanteissa eri värisiä tai mallisia rintaliivejä, niin niiden lukumäärä tietysti räjähtää moninkertaiseksi. Paritkymmenet rintaliivit yhden naisen käyttöön ei siis sittenkään ole mikään mahdoton määrä.

        No ei, listaanpa omani:
        - urheiluun omat (muutamatkin)
        - mustat sileät
        - ihonväriset sileät
        - valkeat
        - balconette-malliset
        - vähän enemmän kohottavat mutta ei överit

        Eli jo 6-9 paria saattaa tulla erimallisista vaihtoehdoista. Ja sitten päälle ne "arkiliivit" vielä. Helposti on kasassa 10-15 paria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe