Infarkti ja parisuhteen alasajo

Ihmettelevä

Puolisollani oli alku vuodesta sydäninfarkti. Hän on toipunut hyvin, on iloinen ja hauska - kaikkien muiden paitsi minun seurassani. Nyt tekee kaikkensa ettemme ole kahdestaan. On kaiken maailman menoja, ei halua kesksutella kanssani mistään jne. Toisin sanoen sulkee minut koko elämän ulkopuolelle.

Mistä tässä on kyse?

44

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveri minäki

      Onpa ikävää,ja kummallista!Jos sitä pelottaa,eikä se tiedä miten käsitellä asiaa?Välttää siis puhumasta ,koska tietää että huolehdit,saattaa kokea sen ahdistavana.Anna aikaa hänelle...On rankka juttu kokea moinen!

      • Ihmettelevä

        Olen erittäin hämilläni. Esim. mies lähtee sanomatta mitään, palaa tervehtimättä. Voi olla pois koko päivän (esim. lähtee ennen kuin herään) tai voi olla pois parikin päivää. Kaikki on ok ja elämä hymyilee, kun muita on paikalla. Juttu lentää jne. Mutta kun jäämme kaksin, hän pakenee koneelle, ei tule koskaan nukkumaan kanssani vaan jää valvomaan ja tulee vasta kun varmasti nukun.

        Todella outoa. En tunnista miestä tuosta ollenkaan. Asia vaivaa minua ja huomaan tulevani täysin voimattomaksi. Olen ajatellut että tulisi olla yhteydessä johonkin sydänyhditykseen, josko niillä olisi myös puolisoille vertaistukea. Ikävä mies. Oikeastaan olen ajatellut, että jos tämä ei lopu haen avioeroa, koska ei tällaista kukaan kestä.


      • aamukaffella
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Olen erittäin hämilläni. Esim. mies lähtee sanomatta mitään, palaa tervehtimättä. Voi olla pois koko päivän (esim. lähtee ennen kuin herään) tai voi olla pois parikin päivää. Kaikki on ok ja elämä hymyilee, kun muita on paikalla. Juttu lentää jne. Mutta kun jäämme kaksin, hän pakenee koneelle, ei tule koskaan nukkumaan kanssani vaan jää valvomaan ja tulee vasta kun varmasti nukun.

        Todella outoa. En tunnista miestä tuosta ollenkaan. Asia vaivaa minua ja huomaan tulevani täysin voimattomaksi. Olen ajatellut että tulisi olla yhteydessä johonkin sydänyhditykseen, josko niillä olisi myös puolisoille vertaistukea. Ikävä mies. Oikeastaan olen ajatellut, että jos tämä ei lopu haen avioeroa, koska ei tällaista kukaan kestä.

        Nosta kissa pöydälle eli ota asia puheeksi miehesi kanssa. Miehet (anteeksi nyt vaan) eivät useinkaan osaa käsitellä tällaisia asioita kovinkaan hyvin, puhua siis esimerkiksi peloistaan jne. Yksi syy miksi väistelee sinua saattaa olla juuri pelko uudesta sydäristä ja ei siksi halua mitään fyysistä läheisyyttä, monilla myöskin saattaa lääkitykset aiheuttaa kykyjen laskua. Pahin vaihtoehto on sitten se, että kun ihminen käy siellä " kuoleman porteilla" niin siellä näkee sitten asiat ihan eri valossa, ehkä miehesi ei enää vaan halua yhteistö elämää muttei saa sitä sinulle sanotuksi :( mutta kysymällähän asiat selviää.


      • Ihmettelevä
        aamukaffella kirjoitti:

        Nosta kissa pöydälle eli ota asia puheeksi miehesi kanssa. Miehet (anteeksi nyt vaan) eivät useinkaan osaa käsitellä tällaisia asioita kovinkaan hyvin, puhua siis esimerkiksi peloistaan jne. Yksi syy miksi väistelee sinua saattaa olla juuri pelko uudesta sydäristä ja ei siksi halua mitään fyysistä läheisyyttä, monilla myöskin saattaa lääkitykset aiheuttaa kykyjen laskua. Pahin vaihtoehto on sitten se, että kun ihminen käy siellä " kuoleman porteilla" niin siellä näkee sitten asiat ihan eri valossa, ehkä miehesi ei enää vaan halua yhteistö elämää muttei saa sitä sinulle sanotuksi :( mutta kysymällähän asiat selviää.

        "...ehkä miehesi ei enää vaan halua yhteistä elämää muttei saa sitä sinulle sanotuksi "

        Tätä minäkin olen alkanut miettimään. Mies ei halua puhua nyt mistään, aiemmin on ollut siinä ihan taitava. En siis myöskään halua ahdistella häntä tivaamalla asioista, se voi aiheuttaa lisää stressiä. No, aika näyttää. Lopulta tulee varmasti sopiva hetki, miten asia nousee keskusteluun. En vain jaksaisi olla tässä epätietoisuudessa. Vie voimia ihan mielettömästi.


      • epikriisi
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Olen erittäin hämilläni. Esim. mies lähtee sanomatta mitään, palaa tervehtimättä. Voi olla pois koko päivän (esim. lähtee ennen kuin herään) tai voi olla pois parikin päivää. Kaikki on ok ja elämä hymyilee, kun muita on paikalla. Juttu lentää jne. Mutta kun jäämme kaksin, hän pakenee koneelle, ei tule koskaan nukkumaan kanssani vaan jää valvomaan ja tulee vasta kun varmasti nukun.

        Todella outoa. En tunnista miestä tuosta ollenkaan. Asia vaivaa minua ja huomaan tulevani täysin voimattomaksi. Olen ajatellut että tulisi olla yhteydessä johonkin sydänyhditykseen, josko niillä olisi myös puolisoille vertaistukea. Ikävä mies. Oikeastaan olen ajatellut, että jos tämä ei lopu haen avioeroa, koska ei tällaista kukaan kestä.

        Ja tämä liittyy sisätauteihin...?


      • Ihmettelevä
        epikriisi kirjoitti:

        Ja tämä liittyy sisätauteihin...?

        Infarkti johtuu sepelvaltimotaudista, joka kuuluu sydän- ja verisuonitauteihin. Infarkti on paljon kokonaisvaltaisempi kuin akuutti epikriisi. Ei kai päätä voi laittaa pensaaseen ja sulkea silmiä kokonaisvaikutuksilta? Asiat ovat aina osa suurempaa kokonaisuutta ja vaikutukset on paljon muuutakin pallolaajennus ja sillä sipuli.

        Anteeksi, en tiennyt että näistä asioista pitäisi olla suu supussa.


      • kokenut...
        epikriisi kirjoitti:

        Ja tämä liittyy sisätauteihin...?

        Joskus varmaan sinäkin tulet ymmärtämään, miten aloitus liittyy juuri tälle palstalle. Toinen asia on, oletko enää kirjoittamassa kokemuksestasi.


      • Ihmettelevä
        kokenut... kirjoitti:

        Joskus varmaan sinäkin tulet ymmärtämään, miten aloitus liittyy juuri tälle palstalle. Toinen asia on, oletko enää kirjoittamassa kokemuksestasi.

        Kiitos "kokenut..." Helpottavaa, että joku ymmärtää lähtökohtani ja "hätäni". Pakko tunnustaa, etten olisi uskonut että saan hepotusta tilanteeseen täältä. Muutakaan paikkaa en kuitenkaan tiennyt. Kuitenkin se, että joku ymmärtää ja on kokenut joko oman tai puolison infarktin tai muun vastaavan pysäyttävän hetken, helpottaa.

        Näissä tilanteissa kaikki mahdollinen apu on niiiiiin arvokasta. Kiitos.


      • Ihmettelevä kirjoitti:

        Olen erittäin hämilläni. Esim. mies lähtee sanomatta mitään, palaa tervehtimättä. Voi olla pois koko päivän (esim. lähtee ennen kuin herään) tai voi olla pois parikin päivää. Kaikki on ok ja elämä hymyilee, kun muita on paikalla. Juttu lentää jne. Mutta kun jäämme kaksin, hän pakenee koneelle, ei tule koskaan nukkumaan kanssani vaan jää valvomaan ja tulee vasta kun varmasti nukun.

        Todella outoa. En tunnista miestä tuosta ollenkaan. Asia vaivaa minua ja huomaan tulevani täysin voimattomaksi. Olen ajatellut että tulisi olla yhteydessä johonkin sydänyhditykseen, josko niillä olisi myös puolisoille vertaistukea. Ikävä mies. Oikeastaan olen ajatellut, että jos tämä ei lopu haen avioeroa, koska ei tällaista kukaan kestä.

        1) Sydäninfarkti on miehelle todella kova paikka.
        2) Mies kaipaa psyykkistä kunnioitusta. Mies kaipaa tunnetta siitä, että on kunnioitettu ja pystyvä. Jos saat sitä osoitettua, hyvä on. On varmaan vähän masentunut.
        3) Mies varmaan jännittää läheistä kanssakäymistä.
        4) Juo kuppi hyvää kahvia ja ole hyvällä tuulella. Sitten vain keskustelet syyttämättä ja arvostaen asiasta. Sinulla ei ole paljoa menetettävää, jos avioeroakin mietit. Kerro, että haluat tukea, mutta et voi, jos ei anneta mahdollisuutta. Muista, että mies kaipaa kunnioitusta kuin koira makkaraa!
        5) Pidä huoli omasta hyvinvoinnistasi, älä huku hänen tautiinsa. Pidä huoli omasta hyvästä mielestäsi.


      • Ihmettelevä
        boxi kirjoitti:

        1) Sydäninfarkti on miehelle todella kova paikka.
        2) Mies kaipaa psyykkistä kunnioitusta. Mies kaipaa tunnetta siitä, että on kunnioitettu ja pystyvä. Jos saat sitä osoitettua, hyvä on. On varmaan vähän masentunut.
        3) Mies varmaan jännittää läheistä kanssakäymistä.
        4) Juo kuppi hyvää kahvia ja ole hyvällä tuulella. Sitten vain keskustelet syyttämättä ja arvostaen asiasta. Sinulla ei ole paljoa menetettävää, jos avioeroakin mietit. Kerro, että haluat tukea, mutta et voi, jos ei anneta mahdollisuutta. Muista, että mies kaipaa kunnioitusta kuin koira makkaraa!
        5) Pidä huoli omasta hyvinvoinnistasi, älä huku hänen tautiinsa. Pidä huoli omasta hyvästä mielestäsi.

        Infarti on tietysti kova paikka. Kunnioitus olisi varmasti hyvä asia. Valitettavasti en siihen enää kykene. Enkä osaa näyetllä, että kaikki on hyvin. Ei ole.

        Jotenkin tuntuu, että tunteeni vat nyt väärin. Minun tulisi kestää, jaksaa ja ymmärtää. Jaksaa ja ymmärtää niin kuin aina ennenkin. En vaan jaksa. Erityisesti minun on vaikjea hyväksyä sitä, että ne parisuhteen ongelmat joita meillä on korostuneesti ollut eivät ainakaan sydänkohtauksen jälkeen voi enää ratketa. Harmittaa.

        Mies varmasti jännittää läheistä kanssakäymistä, ei ole vuosiin muutenkaan suostunut kuin paokon edessä. Nyt en jaksa enää edes pakottaa.

        Tuo keskustelu syyttämättä olisi hyvä. Siihen tilaan päästäkseni minun on nyt juotava tosi monta kuppia tosi hyvää kahvia:) Jotenkin turhautuu, kun yksin ei asioista voi keskustella, voi vain puhua omalta osaltaan. Vuorovaikutus kuitenkin on se, jolloin puhe muuttuu keskusteluksi.

        Kiukuttelen nyt täällä. kun en jaksa/halua miehellekään kiukutella. Onneksi on edes tämä kanava, missä voin purkaa tuntojani ja säästää siltä osin miestä. Tosin minun on vaikea nähdä että avioliittomme voi jatkua, mikäli tilanne on tällainen kuin se nyt on.


      • Ihmettelevä kirjoitti:

        Infarti on tietysti kova paikka. Kunnioitus olisi varmasti hyvä asia. Valitettavasti en siihen enää kykene. Enkä osaa näyetllä, että kaikki on hyvin. Ei ole.

        Jotenkin tuntuu, että tunteeni vat nyt väärin. Minun tulisi kestää, jaksaa ja ymmärtää. Jaksaa ja ymmärtää niin kuin aina ennenkin. En vaan jaksa. Erityisesti minun on vaikjea hyväksyä sitä, että ne parisuhteen ongelmat joita meillä on korostuneesti ollut eivät ainakaan sydänkohtauksen jälkeen voi enää ratketa. Harmittaa.

        Mies varmasti jännittää läheistä kanssakäymistä, ei ole vuosiin muutenkaan suostunut kuin paokon edessä. Nyt en jaksa enää edes pakottaa.

        Tuo keskustelu syyttämättä olisi hyvä. Siihen tilaan päästäkseni minun on nyt juotava tosi monta kuppia tosi hyvää kahvia:) Jotenkin turhautuu, kun yksin ei asioista voi keskustella, voi vain puhua omalta osaltaan. Vuorovaikutus kuitenkin on se, jolloin puhe muuttuu keskusteluksi.

        Kiukuttelen nyt täällä. kun en jaksa/halua miehellekään kiukutella. Onneksi on edes tämä kanava, missä voin purkaa tuntojani ja säästää siltä osin miestä. Tosin minun on vaikea nähdä että avioliittomme voi jatkua, mikäli tilanne on tällainen kuin se nyt on.

        Muista, että et huku hänen tautiinsa. Se on hänen tautinsa, ei sinun. Tukeminen on ihan eri asia, kuin toisen tautiin hukkuminen.
        Omalle miehelleni on tehty joko ohitusleikkaus tai pallolaajennus ( en kerro kumpi ) ja hän on itse lääkäri. Hän päätti, että ei masennu eikä ala ruikuttaa ja se on minulle ollut suuri helpotus. Lisäksi hänen hoitonsa onnistui erinomaisesti ja vointi selväsi parani. Tosi hyvässä kunnossa nykyään.
        Onko miehellesi harkittu kirurgista hoitoa? Se on aivan erinomainen nykyään onnistuessaan? Esim. ohitusleikkaus on mahtava onnistuessaan.
        Keskustele rauhallisesti ja vaikka vain palasen kerrallaan. Ei ole paljoa menetettävää. Ja kahvia. kahvia!
        Tsempillä!
        Pura tuntojasi tänne vaan! Ei ole kiire ratkaisuilla.


      • boxi kirjoitti:

        Muista, että et huku hänen tautiinsa. Se on hänen tautinsa, ei sinun. Tukeminen on ihan eri asia, kuin toisen tautiin hukkuminen.
        Omalle miehelleni on tehty joko ohitusleikkaus tai pallolaajennus ( en kerro kumpi ) ja hän on itse lääkäri. Hän päätti, että ei masennu eikä ala ruikuttaa ja se on minulle ollut suuri helpotus. Lisäksi hänen hoitonsa onnistui erinomaisesti ja vointi selväsi parani. Tosi hyvässä kunnossa nykyään.
        Onko miehellesi harkittu kirurgista hoitoa? Se on aivan erinomainen nykyään onnistuessaan? Esim. ohitusleikkaus on mahtava onnistuessaan.
        Keskustele rauhallisesti ja vaikka vain palasen kerrallaan. Ei ole paljoa menetettävää. Ja kahvia. kahvia!
        Tsempillä!
        Pura tuntojasi tänne vaan! Ei ole kiire ratkaisuilla.

        1) Sinun ei tarvitse jaksaa. Pinnistelystä vain väsyy. Hae lepoa ja viihtymistä.
        2) Sinun ei tarvitse ymmärtää. Hänen on tautinsa eikä joka oikkuun kannata keskittyä.
        3) Kunnioittaa ja arvostaa kannattaa. On vaikea onnistua muuten koko hommassa. Keskity tähän, ei edellisiin.
        4) Pidä itsestäsi huolta.


      • boxi kirjoitti:

        1) Sinun ei tarvitse jaksaa. Pinnistelystä vain väsyy. Hae lepoa ja viihtymistä.
        2) Sinun ei tarvitse ymmärtää. Hänen on tautinsa eikä joka oikkuun kannata keskittyä.
        3) Kunnioittaa ja arvostaa kannattaa. On vaikea onnistua muuten koko hommassa. Keskity tähän, ei edellisiin.
        4) Pidä itsestäsi huolta.

        Niin, ja meillä on uskonnollinen vakaumus, niin kuolema ei tunnu niin pelottavalta ja piilotellulta ja koemme saavamme tukea ylempää. Yhdessä rukoillaan rennosti sängyssä joka ilta. Jokainen pari on tässä suhteessä persoonallinen. Tämä on kyllä meille ollut elämämme eri vaiheissa tärkeä juttu. Hae oma tiesi.


      • boxi kirjoitti:

        Niin, ja meillä on uskonnollinen vakaumus, niin kuolema ei tunnu niin pelottavalta ja piilotellulta ja koemme saavamme tukea ylempää. Yhdessä rukoillaan rennosti sängyssä joka ilta. Jokainen pari on tässä suhteessä persoonallinen. Tämä on kyllä meille ollut elämämme eri vaiheissa tärkeä juttu. Hae oma tiesi.

        Pohditaan nyt tässä sadepäivän ratoksi suoraviivaisesti.
        1) elämä menee jollain lailla. Jollain on puoliso, jollain ei. Jollain on seksielämää, monilla ei. Kaikkea ei saa.
        2) Jos eoaa, on sitten eronnut. Mitä sitten. On joko yksin tai alkaa hakea uutta. uusi on usein nelikymppisellä toisella kierroksella oleva. Siinä on sitten kaikenlaista eksää ja lapsia ja omnia tapoja yms. Viitsiikö siihen mennä? Viitsiikö olla ihan yksin? Viitsiikö toisaalta sulkeutunutta miestäkään, joka ei puhu eikä pukahda?

        Kovin paljon ei ole menetettävänä rauhallisessa syyttelemättömässä ja toisaalta rehellisessä keskustelussa, jos ero uhkaa. Toista ei voi tukea tai kunnioittaa, jos toinen ei ole edes paikalla. Oi elämän kevät!


      • Ihmettelevä
        boxi kirjoitti:

        Pohditaan nyt tässä sadepäivän ratoksi suoraviivaisesti.
        1) elämä menee jollain lailla. Jollain on puoliso, jollain ei. Jollain on seksielämää, monilla ei. Kaikkea ei saa.
        2) Jos eoaa, on sitten eronnut. Mitä sitten. On joko yksin tai alkaa hakea uutta. uusi on usein nelikymppisellä toisella kierroksella oleva. Siinä on sitten kaikenlaista eksää ja lapsia ja omnia tapoja yms. Viitsiikö siihen mennä? Viitsiikö olla ihan yksin? Viitsiikö toisaalta sulkeutunutta miestäkään, joka ei puhu eikä pukahda?

        Kovin paljon ei ole menetettävänä rauhallisessa syyttelemättömässä ja toisaalta rehellisessä keskustelussa, jos ero uhkaa. Toista ei voi tukea tai kunnioittaa, jos toinen ei ole edes paikalla. Oi elämän kevät!

        Voi kiitos boxi!!! Todellakin huomaa, että teill on yhteinen hengellinen elämä. Oli oikea johdatus, ett olet vastannut tähän viestiketjuun juuri samana päivänä, kun mieheni totesi että haluaa muuttaa omilleen. Ei kuitenkaan erota. Haluaa omaa tilaa ja tehdä omia juttuja.

        Tänään puhuimme pitkään (vihdoinkin). En tiedä miten tilanne etenee, mutta oli helpottavaa saada aikaan keskustelua, koska mies on niin pitkän sulkenut minut kaiken ulkopuolelle.

        Olemme itkeneet ja nauraneet. Selkeästi kumpikaan ei halua erota, mutta mies tarvitsee oman tilan, itsekkään elämänvaiheen jossa keskittyy vain itseensä. Avoinna on vielä miten se hoidetaan.

        Seksuaalisuus. Pakko kysyä, katoaako se kokonaan ja lopullisesti? Myös oikea seksi? Minun on saatava tietää, koska en halua ylläpitää epärealistisia toiveita.

        Miehelle tehtiin sydänkohtauksen yhteydessä pallolaajennus ja asetettiin stentti. Muut suonet olivat hyvin "auki" ja laajoja.


      • Ihmettelevä kirjoitti:

        Voi kiitos boxi!!! Todellakin huomaa, että teill on yhteinen hengellinen elämä. Oli oikea johdatus, ett olet vastannut tähän viestiketjuun juuri samana päivänä, kun mieheni totesi että haluaa muuttaa omilleen. Ei kuitenkaan erota. Haluaa omaa tilaa ja tehdä omia juttuja.

        Tänään puhuimme pitkään (vihdoinkin). En tiedä miten tilanne etenee, mutta oli helpottavaa saada aikaan keskustelua, koska mies on niin pitkän sulkenut minut kaiken ulkopuolelle.

        Olemme itkeneet ja nauraneet. Selkeästi kumpikaan ei halua erota, mutta mies tarvitsee oman tilan, itsekkään elämänvaiheen jossa keskittyy vain itseensä. Avoinna on vielä miten se hoidetaan.

        Seksuaalisuus. Pakko kysyä, katoaako se kokonaan ja lopullisesti? Myös oikea seksi? Minun on saatava tietää, koska en halua ylläpitää epärealistisia toiveita.

        Miehelle tehtiin sydänkohtauksen yhteydessä pallolaajennus ja asetettiin stentti. Muut suonet olivat hyvin "auki" ja laajoja.

        Keskustelu oli varmasti hyvä. Itse asun työn vuoksi toisella paikkakunnalla noin 8 kk vuodesta 4 päivää viikossa, ja hyvin menee, joten ei sen etäisyyden pitäisi olla ongelma.
        Nyt olen ihan tosissani: pidä itsestäsi hyvää huolta ja hae iloa, kun elelette erillänne! Itsekin työkaupungissa käyn teatterissa yms.
        Anna hänelle vapaasti se itsekäs elämänvaihe. Minullakin oli itsellä sellainen joskus ja miehellä myös eikä mitään tuhoutunut. Elämässä on erilaisia vaiheita.
        Hae hyvää ja rauhaa! Siunausta elämääsi. Jos se ei haittaa, muistan sinua kerran iltarukouksessani. Sano, jos ajatus haittaa, niin en tee sitä.


      • boxi kirjoitti:

        Keskustelu oli varmasti hyvä. Itse asun työn vuoksi toisella paikkakunnalla noin 8 kk vuodesta 4 päivää viikossa, ja hyvin menee, joten ei sen etäisyyden pitäisi olla ongelma.
        Nyt olen ihan tosissani: pidä itsestäsi hyvää huolta ja hae iloa, kun elelette erillänne! Itsekin työkaupungissa käyn teatterissa yms.
        Anna hänelle vapaasti se itsekäs elämänvaihe. Minullakin oli itsellä sellainen joskus ja miehellä myös eikä mitään tuhoutunut. Elämässä on erilaisia vaiheita.
        Hae hyvää ja rauhaa! Siunausta elämääsi. Jos se ei haittaa, muistan sinua kerran iltarukouksessani. Sano, jos ajatus haittaa, niin en tee sitä.

        Miehesi ei näyttäisi tarvitsevan kirurgista hoitoa. Lääkkeellä estetään vain taudin eteneminen. Hyvä ennuste.


      • Ex-ihmettelevä :)
        boxi kirjoitti:

        Miehesi ei näyttäisi tarvitsevan kirurgista hoitoa. Lääkkeellä estetään vain taudin eteneminen. Hyvä ennuste.

        Kiitos boxi. Mitän ohitusleikkausta tai muuta vastaavaa ei ole tiedossa. Korjaavat toimenpiteet tehtiin heti sydänkohtauksen tullessa. Eli stentti ja sydänrepeämän korjaus.

        Miehen omilleen muutolla tarkoitin siis laajempaa pomilleen muuttamista. Siis kokokaan pois. Meilläkin on ollut viikonloppusuhde, koska olemme olleet viikot erillään työkuvioiden takia. Infarktin jälkeen tämän toipumisvaiheen sitten saman katon alla. Kieltämättä etäsuhde parisuhteen muotona ON loistava. On sopinut myös meille.

        Nyt kun muista asioita on päästy hyvon purkamaan, niin toison tietysti että seksi perinteisessä muodossaan palaa ja paranee entisestään. Se olkooon yksi ruokouksesi aihe:)


    • Aika näyttää

      Yksi vaihtoehto tietysti on , että hän esittää vieraile iloista ja reipasta. Sinun seurassasi taas on oma itsensä,siis kehtaa nyttää ettei kaikki ole hyvin.

      • Ihmettelevä

        Tätäkin olen miettinyt. Tietoisesti tiedän, että koti on se paikka, jossa läheisimmilleen saa purnata pahan mielen. Samalla mietin kauanko tätä on jaksettava, missä se raja kulkee. Koska voin sanoa etten jaksa enää?


      • Ihmettelevä kirjoitti:

        Tätäkin olen miettinyt. Tietoisesti tiedän, että koti on se paikka, jossa läheisimmilleen saa purnata pahan mielen. Samalla mietin kauanko tätä on jaksettava, missä se raja kulkee. Koska voin sanoa etten jaksa enää?

        Silloin voi sanoa, että ei jaksa enää, kun ei jaksa enää. Senkun sanot, että et jaksa. Mikä valhe se on? Totuus tekee vapaaksi.


      • AP. Ihmetys takana:)
        boxi kirjoitti:

        Silloin voi sanoa, että ei jaksa enää, kun ei jaksa enää. Senkun sanot, että et jaksa. Mikä valhe se on? Totuus tekee vapaaksi.

        Kiitos kaikille kokemuksperäisesti ja muutenkin vastanneille. Kiitos myös tuosta kommentista:
        "Totuus tekee vapaaksi"

        - Niin teki.

        Olo on helpottunut, keskusteluyhteys on taas avautunut. Haasteista, peloista, toiveista, haaveista ym. on puhuttu taas. Olen todella helpottunut ja parisuhteemme lukoistakin on puhuttu mielestäni avoimemmin ja vilpittömämmin kuin koskaan. Nyt koen avioliittomme olevan se vuorovaikutteinen kokonaisuus, mitä toivonkin.

        Kiitos myös kommentista, jossa todettiin että aikaa menee. Niin menee. Olen kuitenkin niin iloinen että yhteytemme on palautunut. Mahdollisesti jatkossa tiedän, ettei minun silti tarvitse padota kaikkea sisälleni. Seei tee meille kummallekaan hyvää.

        Mutta nyt - kiitos kaikille. Elämä on kuitenkin aikas ihanaa.


    • ml213.

      Niin, näin sivullisena tulee heti mieleen tuo kuoleman / pelon vaikutus tai paremminkin elämän lyhyyden tiedostaminen. Lie ihmiselle vaikeimpia asioita käsitellä ja ymmärrän, miten juuri tämä alue nousee puolisollesi pintaan sinun seurassasi. Siis liittyy parisuhteeseen/kin.

      Tavallaan tämä asia ja alue toimii nyt lukkona suhteessanne ja siksi sen käsittely olisi tärkeää.

      Mutta, taitavalla käyttäytymisellä voi pehmittää puolisoasi ja valmistella asian käsittelyyn. Niin, ongelma on juuri siinä kun tämä tavallaan liittyy sinuun eli yhteisen polun pituuteen yhdessä. Ventovieras on tämän asian ulkopuolella.

      • Ihmettelevä

        Tuo kuullostaa loogiselta. Pakko tunnustaa että jo tännekirjoittaminen helpottaa ja kivi sydämellä ei tunnu niin raskaalta. On kuitenkin selvää etten ole näiden asioiden ammattilainen. Mistä ihmeestä löytäisin itselleni tukea, jotta osaisin vahvistaa miestäni ja olemaan samalla ahdistelematta/hössöttämättä?

        Mistä sitä apua saa?


      • ml213.
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Tuo kuullostaa loogiselta. Pakko tunnustaa että jo tännekirjoittaminen helpottaa ja kivi sydämellä ei tunnu niin raskaalta. On kuitenkin selvää etten ole näiden asioiden ammattilainen. Mistä ihmeestä löytäisin itselleni tukea, jotta osaisin vahvistaa miestäni ja olemaan samalla ahdistelematta/hössöttämättä?

        Mistä sitä apua saa?

        Niin, vaikkei asia liity suoranaisesti mielenterveyteen, niin uskoisin, että mielenterveystoimisto olisi oikea paikka etsiä apua. Ainakin he ohjaavat paremmin oikealle taholle.

        Niin, sillä olisi jo ratkaiseva merkitys,- ajatellen kokonaisuutta, niin sinun mielesi ja mielentasapaino pysyisi hyvällä tasolla. pahintahan juuri on /olisi, jos sinun mieleesi alkaisi syvävällisemmin vaikuttaa puolisosi tilanne. Mutta, juuri näin mitä kerroit, niin asian tiedostaminen ja kertominen sivullisille jo vaikuttaa parantavasti.


      • Ihmettelevä
        ml213. kirjoitti:

        Niin, vaikkei asia liity suoranaisesti mielenterveyteen, niin uskoisin, että mielenterveystoimisto olisi oikea paikka etsiä apua. Ainakin he ohjaavat paremmin oikealle taholle.

        Niin, sillä olisi jo ratkaiseva merkitys,- ajatellen kokonaisuutta, niin sinun mielesi ja mielentasapaino pysyisi hyvällä tasolla. pahintahan juuri on /olisi, jos sinun mieleesi alkaisi syvävällisemmin vaikuttaa puolisosi tilanne. Mutta, juuri näin mitä kerroit, niin asian tiedostaminen ja kertominen sivullisille jo vaikuttaa parantavasti.

        Tänään bongasin sydänyhdityksen vertaistukihenkilön. Erittäin hyvä keskustelu ja loistavia vinkkejä esim. sydänhoitajan tapaamisen suhteen. Oikeastaan koen oloni todella voimaantuneeksi. Olokin on paljon parempi. Olen aina ollutsellainen "asioiden hoitaja", joten on ollut hassua kun en oikein voi tehdä mitään - enkä uskalla, etten tee mitään korjaamatonta mokaa.

        Se kuitenkin on nyt selvää, että pelkkä asioiden ääneen sanominen (esim. minulle tänne kirjoittaminen), selkeyttää omia ajatuksia ja oikeasti tuo yllättäen ratkaisuja mieleen ja helpottaa oloa.

        Selvää on se, että mies on perusasioiden äärellä eikä ole vuosiin esim. kohdannut kuolemaa. Mieheni ei ole kovin vanha, hieman yli 40 v., joten asia varmasti pysäyttää ja samalla kohtaa elämän rajallisuuden. Jossain vaiheessa varmaan meistä jokainen käy tuskan elämän rajallisuudesta. Toiset jo nuorena, toiset kmeski-iässä ja toiset vasta vanhuudessa.

        Ymmärrän, etä tällä hetkellä mies näkee elämässään vain rajoitteita. Suurin niistä ei oikeasti vaikuta elämään, mutta jos aina on voinut eläää huomioimatta mahdollisia rajoitteita, niin sitten tulee näköjään henkinen pikkulapsi-kiukku-itkupotkuraivari:)

        Nyt kun oloni on aloituksesta rentoutunut (kiitos teille!!!! - Oikeasti), tiedän että ei kulu montaa päivää, kun mies avautuu ja alkaa puhumaan ihan omia aikojaan.
        Rentous ja henkinen ilo vaikuttaa kaikkeen, niin se vain on.


    • Ihmettelevä

      Tilanne muuttuu vain pahemmaksi ja pahemmaksi. Mies on selkeästi ärsyyntynyt.
      Tiedän, ettei syy ole minussa vaan jossain sisäisessä prosessissa, mutta missä?
      Ja päättyykkö se koskaan?
      Koska voi odottaa jotain helpotusta?
      Miksi näissä prosesseissa ei huomioida puolisoita?
      Miksi hoitosuhteeseen ei kuulu myös puolison valmistelu?
      Onko helpotusta tulossa?
      Ellei helpotusta tule, kauanko pitää jaksaa?

    • Yritän auttaa

      Onko miehesi sisäänpäin kääntyvää sorttia?Anna aikaa,sydäntapahtumat on pelottavia asioita,ei niitä voi toinen ymmärtää,ennenkuin kokee itse.Kuitenkin,tapahtuneesta on vasta vähän aikaa.Yksilöllisiä asioita ovat,ei voi sanoa milloin tilanne helpottaa.Tietty tilannetta auttaisi jos miehelläsi olisi joku jolle puhua,sinä et välttämättä ole se.Näistä on vain selviydyttävä,aika armahtaa.Ei kai sitä kukaan voi sanoa sulle kauanko pitää jaksaa...ei ne lääkärit välitä henkisestä puolesta.Minusta liikkuminen auttaa,mutta sehän on yksilöllistä,mistä avun tuntee saavansa.Kirjoitan myös päiväkirjaan tuntemuksiani...

      • Ihmettelevä

        Tilanne on pysynyt samana. Mies ei ole sisäänpäin kääntyvä.
        Jotenkin tuntuu, että puhumattomia ja selvittämättömiä asioita oli jo ennestään niin paljon, että olen turhautunut siihen, että nyt tätä painoalastia on taas lisää.

        En tiedä jaksanko. Aina pitäisi odottaa, mitä milloinkin. Aina pitäisi antaa aikaa. Mutta en vaan taida enää jaksaa antaa aikaa. Toisaalta taas, jos lyön nyt hanskat tiskiin, huomio kiinnittyy todennäköisesti vain siihen että kun mies sairastui niin vaimo lähti heti eikä ymmärretä kokonaisuutta.

        Ajattelen kai liikaa, mitä muut ihmiset ajattelee jos en enää jaksa odottaa. Tuntuu että tämä sydänkohtaus siirsi muutenkin käsittelemättömien asioiden läpikäyntiä kuuakusilla tai vuosilla eteenpäin. Mitä sitten? Kannattaako odottaa, koska mitään takeita ei tietenkään ole että mies kuukausienkaan päästä lähtisi työstämään myös parisuhdettamme.


    • eroa vaan.

      Toivottavasti asia on jo ratkennut. Näin ulkopuolisena viestiketjun luettuani kyllä pakosta tulee mieleen, että teillä on varmaan ollut suhteessa ongelmaa jo ennen miehen infarktia.
      Suoraan sanoen miehelläsi lienee toinen. MItenkään muuten ei kahden päivän poissaolot yms. selity.
      Tosiaan aloitus kuulunee jollekin muulle palstalle,

      Tässä tapauksessa miehesi infarkti ja käyttäytyminen eivät liity toisiinsa ollenkaan. Hän olisi varmaan muuttunut tuollaiseksi käytökseltään sinua kohtaan ennen pitkää ilman infarktiakin, toisen löydettyään.

      Mutta nyt tuo tapahtuma ehkä aikaisti tapahtumien kulkua. Miehesi on päätöksensä tehnyt, eikä ilmeisesti enää halua elää kanssasi. Hän ei vain tiennyt miten asian sinulle ilmaisisi, mutta lienee sen jo nyt tehnyt.

      • dinitforever

        Sain 41-vuotiaana sydäninfarktin joka oli viedä hengen. Se että joutuu kokemaan elämän rajallisuuden ja tieto siitä että sepelvaltimotauti ei parane koskaan on todella rankkaa. Aluksi olo oli suorastaan euforinen kun oli selättänyt kuoleman. Paluu arkeen tuli kuitenkin hyvin nopeasti ja sairastuin keskivaikeaan masennukseen. Vaimon tuki ja jo pelkästään se että hän otti kiukunpuuskani vastaan oli todella tärkeää. En ole vieläkään (44v.) Toipunut siitä että sairauteni on niin lopullinen. Edelleen koen erittäin rankkoja huonommuuden ja masennuksen jaksoja. Mikä tärkeintä vaimoni on edelleen vierelläni. Edellisen kirjoittajan teksti on sellaisen ihmisen joka ei tiedä asiasta yhtään mitään. Toivon että jaksat olla miehesi vierellä koska sitä hän tarvitsee.


      • Pahaveli
        dinitforever kirjoitti:

        Sain 41-vuotiaana sydäninfarktin joka oli viedä hengen. Se että joutuu kokemaan elämän rajallisuuden ja tieto siitä että sepelvaltimotauti ei parane koskaan on todella rankkaa. Aluksi olo oli suorastaan euforinen kun oli selättänyt kuoleman. Paluu arkeen tuli kuitenkin hyvin nopeasti ja sairastuin keskivaikeaan masennukseen. Vaimon tuki ja jo pelkästään se että hän otti kiukunpuuskani vastaan oli todella tärkeää. En ole vieläkään (44v.) Toipunut siitä että sairauteni on niin lopullinen. Edelleen koen erittäin rankkoja huonommuuden ja masennuksen jaksoja. Mikä tärkeintä vaimoni on edelleen vierelläni. Edellisen kirjoittajan teksti on sellaisen ihmisen joka ei tiedä asiasta yhtään mitään. Toivon että jaksat olla miehesi vierellä koska sitä hän tarvitsee.

        Asiallinen kirjoitus. Itse en ehtinyt saada infarktia, oireet sellaiset, että pelastivat.
        Kolme vuotta sitten ohitusleikkaus 53 vuotiaana. Vuosi leikkauksen jälkeen meni kyllä melko alamaissa, oli masennusta ja katkeruutta, että perkele miksi minulle. Pikku hiljaa sen jälkeen, kun fyysinen kunto palautui, mielialakin parani.
        Kyllä sitä joskus ajatteli että saisi terveenä kuolla, mutta hei, kuinka monelta se loppujen lopuksi onnistuu. Nyt olen vain kiitollinen nykylääketieteelle tästä jatkoajasta. Isäukkoa se ei kerinnyt auttamaan, meni 46 vuotiaana.
        Ja niin kuin sinulla, vaimo on minullakin edelleenkin vierelläni. Varma asia, että ilman häntä minä en olisi tässä kirjoittamassa tätä.
        Jaksamista kaikille.


      • Ihmettelevä
        dinitforever kirjoitti:

        Sain 41-vuotiaana sydäninfarktin joka oli viedä hengen. Se että joutuu kokemaan elämän rajallisuuden ja tieto siitä että sepelvaltimotauti ei parane koskaan on todella rankkaa. Aluksi olo oli suorastaan euforinen kun oli selättänyt kuoleman. Paluu arkeen tuli kuitenkin hyvin nopeasti ja sairastuin keskivaikeaan masennukseen. Vaimon tuki ja jo pelkästään se että hän otti kiukunpuuskani vastaan oli todella tärkeää. En ole vieläkään (44v.) Toipunut siitä että sairauteni on niin lopullinen. Edelleen koen erittäin rankkoja huonommuuden ja masennuksen jaksoja. Mikä tärkeintä vaimoni on edelleen vierelläni. Edellisen kirjoittajan teksti on sellaisen ihmisen joka ei tiedä asiasta yhtään mitään. Toivon että jaksat olla miehesi vierellä koska sitä hän tarvitsee.

        Kiitos omakohtaisesta kommentista ja tuntemuksiesi jakamisesta. Se helpottaa ja toisaalta taas ei. Ymmäärrän ja tiesin jo ennakkonsydänkohtauksen mahdolliset mileialavaihtelut sen kokeneeseen henkilöön. Yllätyksenä minulle tuli se, miten paljon se vaikuttaa myös minuun vaimona.

        Ensin pelko puolison menettämisestä, sitten jaksaminen toisen rajojen kokeilun kanssa ja puolsion tunnevaihteluiden kohtaaminen. Kaiken tämän jälkeen tuli turhautuminen seksuaalisuudesta. Koko avioliittomme ajan mies on ollut se pihtaaja, halunnut vähän tai ei ollenkaan. Olen vongannut, ollaan haettu apua, olen tehnyt kaikki temput innostaakseni häntä. Pääsääntöisesti turhaan. Nyt seksiä ei ole enää ollenkaan enkä halua painostaa häntä mitenkään etten aiheuttaisi stressiä tms. Mutta en vaan jaksa. Jotenkin haluaisin vastauksen, tuleeko meille enää koskaan oikeaa avioliittoa kaikine elementteineen. Ellei, en tiedä miten jaksan ja miten asia ratkaistaan.

        Ymmärrän sairauden tuomat mahdolliset rajoitteet, mutta jos esim. toisen jalta amputoidaan, puolison ei tarvitse lopettaa samaan aikaan kävelemistä. Jos sairauden kautta ei halua seksiä tai läheisyyttä, tarve ei kuitenkaan katoa puolisolta. Joten miten toimitaan? Miten ihmeessä ihmiset ovat ratkaiseet nämä asiat parisuhteissaan?


    • kokenut ja kokenut

      Vastaan alkuperäiselle, tiedätkö että infarktin jälkeen tulee usealle potilaalle masennus? Ja pelko tulevasta. Saa uusia lääkkeitä, kenties seksi pelottaa ja ei onnistu. Ainakaan minun mieheni ei ole siitä ollut kiinnostunut lainkaan kohtauksen jälkeen, en ole mieltäni siitä näyttänyt vaikka on kulunut 2 vuotta.
      Asia kerrallaan, on totuttava lääkearsenaaliin ja kuntokin heittelee päivittäin, se kyllä johtuu paljolti myös mielialasta. Tunnen mieheni 43 vuoden ajalta joten tiedän mistä puhun. Muuten hän selvisi ihan hyvin kohtauksesta kun sai pika-avun. Sydämeen ei jäänyt kuoliota eikä muutkaan mistä olisi huomautettavaa... mies karttaa minua jossain asioissa eli läheisyydessä. En tunge, aika aikaa kutakin, täytyy sopeutua asiaan.
      Joku sanoisi että olen hullu kun suostun tälläiseen, mutta kun ajattelen asiaa tarkemmin niin kuitenkin elolle selviytyminen on tärkeämpää kuin muu.
      Katsellaan rauhassa miten asiat etenee, on se iso paukku ihmiselle kun on 2 tuntia elinaikaa kuten miehelleni oli todettu.
      Kyllä se siitä.

      • Heittäisin vielä kysymyksen, eli oletteko päätelleet mistä nuo sydänongelmat pääosin johtuvat. Suurimpia aiheuttajia ovat nuo paljon parjatut hiilihydraatit jotka vahingoittavat suonistoa. Sitten vielä kun jälkiseurauksena "potilaille" syötetään noita kolesterolilääkkeitä jotka lisäävät kenties ongelmia täysin turhina.

        Oikeammalla ruokavaliolla nuo "korjausarvet" voivat ottaa ja hieman parantuakin, mutta meillä kun noita hiilihydraatteja "tupataan pöytään" melkein joka aterialla lisää. Vaimo kun ei oikein usko mielipiteisiini.

        Minulle silloin noin 60 ikäisenä jouduttiin asentamaan sydämen tahdistaja ja lääkkeitä tietysti sen mukaa. Ruokavaliolla nyt 70 vuotiaana laihdutin 10 kg ja söin noita hivenaineita verenkierron parantamiseksi ja tahdistin ei ole "toiminut" kahdeksaan vuoteen kunnolla yhtään kertaa. Verenpaineet on kunnossa ja diabeteskin on ruokavaliolla lähes kunnossa, eli näitä kannattaa miettiä. Töitäkin tekisin mutta tuo ikä alkaa rajoittamaan tekemishaluja.

        Ei elämä lopu yhteen sydämen operaatioon, mutta helpommin se loppuu väärällä ruokavaliolla ja turhalla murehtimisella. Kannattaa lukea Antti Heikkilän kirjallisuutta ja Tohtori Tolosellakin on hyvää tietoa mitä ravintolisiä tarvitaan, sitä löytyy netistä..

        Meillä on nyt tilattuna matka Espanjan aurinkorannikolle jo neljättä kertaa peräkkäin ja elämästä pitää nauttia eikä murehtia. Pienet tulot rajoittavat meitä, mutta rikas mielikuvitus auttaa eteenpäin. Matkavakuutuksen saamme vielä 80 vuotiaaksi saakka.

        Toivon että tästäkin tarinasta olisi jollekin apua.


      • kokenut ja kokenut
        uusajattelija kirjoitti:

        Heittäisin vielä kysymyksen, eli oletteko päätelleet mistä nuo sydänongelmat pääosin johtuvat. Suurimpia aiheuttajia ovat nuo paljon parjatut hiilihydraatit jotka vahingoittavat suonistoa. Sitten vielä kun jälkiseurauksena "potilaille" syötetään noita kolesterolilääkkeitä jotka lisäävät kenties ongelmia täysin turhina.

        Oikeammalla ruokavaliolla nuo "korjausarvet" voivat ottaa ja hieman parantuakin, mutta meillä kun noita hiilihydraatteja "tupataan pöytään" melkein joka aterialla lisää. Vaimo kun ei oikein usko mielipiteisiini.

        Minulle silloin noin 60 ikäisenä jouduttiin asentamaan sydämen tahdistaja ja lääkkeitä tietysti sen mukaa. Ruokavaliolla nyt 70 vuotiaana laihdutin 10 kg ja söin noita hivenaineita verenkierron parantamiseksi ja tahdistin ei ole "toiminut" kahdeksaan vuoteen kunnolla yhtään kertaa. Verenpaineet on kunnossa ja diabeteskin on ruokavaliolla lähes kunnossa, eli näitä kannattaa miettiä. Töitäkin tekisin mutta tuo ikä alkaa rajoittamaan tekemishaluja.

        Ei elämä lopu yhteen sydämen operaatioon, mutta helpommin se loppuu väärällä ruokavaliolla ja turhalla murehtimisella. Kannattaa lukea Antti Heikkilän kirjallisuutta ja Tohtori Tolosellakin on hyvää tietoa mitä ravintolisiä tarvitaan, sitä löytyy netistä..

        Meillä on nyt tilattuna matka Espanjan aurinkorannikolle jo neljättä kertaa peräkkäin ja elämästä pitää nauttia eikä murehtia. Pienet tulot rajoittavat meitä, mutta rikas mielikuvitus auttaa eteenpäin. Matkavakuutuksen saamme vielä 80 vuotiaaksi saakka.

        Toivon että tästäkin tarinasta olisi jollekin apua.

        Kokenut ja kokenut nimimerk.... meillä ei ole oikeastaan ollut luultavasti kuin normaalit määrät tuota hiilaria, ja miehellä ei ollut mitään lääkettä aiemmin käytössä, ikää kyllä oli 74 v. kun kohtaus tuli, ja ei ylipainoa, kalassa käy läpi vuoden, paitsi silloin kun ollaan jossain. Itse asiassa luulin että hän on terveempi kuin minä??
        Minulle tuli 2 d- ollessani liki 60 v. ja tutkittiin ja hutkittiin, suvustahan sitä löytyi.
        Se on hallinnassa, mutta jos syön imelää niin kyllä sokerit nousee.
        Miehen verenpaineeseen riittää yksi Pilleri Atacand 16 mg. pv. muuta ei ole ai, niin, primaspan 100 mg, sitä toitotettiin niin että se meni perille. Marjat on aina kerätty itse, ja kaloja syöty vaikka kuinka. Ihan ällötykseen saakka. Mutta mieheni äiti teki kamalan rasvaisia ruokia, kaalilaattikokin kellui voissa. Ja myös ne läski-veripalttu-pannukakut, kokonaiset uunipellit ja muutkin ruuat. Lie sieltä jotain jo tullut.
        Kyllä sinulla on oikea ote, että käytte matkoilla, niin on käyty mekin, mutta viimeksi ennen kohtausta oltiin Puerto Ricossa, vuorella, jossa mies alkoi tuntea ettei hapet riitä, mutta kun tultiin alas ja mentiin hotellille niin kaikki oli ok.. Täytyy vaan mennä positiivisesti eteenpäin. Mekin aateltiin jollekkin halpamatkalle lähteä kunhan ennätetään.. hyvää jatkoa teille molemmille.


      • Ihmettelevä

        "kokenut ja kokenut"

        Kiitos vastauksestasi. Tuo masennuksen mahdollisuus ja todennäköisyys on tuttu ja esillä julkisuudessa paljon, vaikka asia ei olisi edes omakohtainen. Eniten on turhauttanut se, että en tiedä jaksoanko tätä itse.

        Olette olleet ilman seksiä 2 vuotta. Minä en tuohon kykene. Oletteko koskaan puhuneet minesi kanssa miten voisit toteuttaa omaa seksuaalisuuttasi muuten kuin omin toimin? Ei kai miehesi odota sinulta selibaattia itsekkäistä syistä? Ymmärrän se, jos et halua ketään muuta eikä seksimuiden kanssa ole tullut mieleen, mutta minua kiinnostaa se, miten sairauden takia haluton ymmärtää ja luo mahdollisuuden toisen normaalille seksuaalisuudelle omasta tilanteestaan huolimatta. Oletteko puhuneet siitä?


      • kaikkee vielä
        Ihmettelevä kirjoitti:

        "kokenut ja kokenut"

        Kiitos vastauksestasi. Tuo masennuksen mahdollisuus ja todennäköisyys on tuttu ja esillä julkisuudessa paljon, vaikka asia ei olisi edes omakohtainen. Eniten on turhauttanut se, että en tiedä jaksoanko tätä itse.

        Olette olleet ilman seksiä 2 vuotta. Minä en tuohon kykene. Oletteko koskaan puhuneet minesi kanssa miten voisit toteuttaa omaa seksuaalisuuttasi muuten kuin omin toimin? Ei kai miehesi odota sinulta selibaattia itsekkäistä syistä? Ymmärrän se, jos et halua ketään muuta eikä seksimuiden kanssa ole tullut mieleen, mutta minua kiinnostaa se, miten sairauden takia haluton ymmärtää ja luo mahdollisuuden toisen normaalille seksuaalisuudelle omasta tilanteestaan huolimatta. Oletteko puhuneet siitä?

        Kokenut ja kokenut-nimmarin mies on jo yli 70!! Ei siinä iässä enää ole seksiä!

        Antakaa SAIRAIDEN JA KYVYTTÖMIEN miestenne olla rauhassa. vANHAT IHMISET!!


      • Ihmettelevä
        kaikkee vielä kirjoitti:

        Kokenut ja kokenut-nimmarin mies on jo yli 70!! Ei siinä iässä enää ole seksiä!

        Antakaa SAIRAIDEN JA KYVYTTÖMIEN miestenne olla rauhassa. vANHAT IHMISET!!

        No vanha ja vanha. Kun sinusta tulee 4-kymppinen, todennäköisesti et tunne itseäsi kovin vanhaksi ja valmiiksi selibaattiin. Aika monet meistä 40- vuotiasta haluaa seksiä ja paljon. Tietysti ymmärrän, jos omalla kohdallasi asia on toisisn.


      • kokenut ja kokenut kirjoitti:

        Kokenut ja kokenut nimimerk.... meillä ei ole oikeastaan ollut luultavasti kuin normaalit määrät tuota hiilaria, ja miehellä ei ollut mitään lääkettä aiemmin käytössä, ikää kyllä oli 74 v. kun kohtaus tuli, ja ei ylipainoa, kalassa käy läpi vuoden, paitsi silloin kun ollaan jossain. Itse asiassa luulin että hän on terveempi kuin minä??
        Minulle tuli 2 d- ollessani liki 60 v. ja tutkittiin ja hutkittiin, suvustahan sitä löytyi.
        Se on hallinnassa, mutta jos syön imelää niin kyllä sokerit nousee.
        Miehen verenpaineeseen riittää yksi Pilleri Atacand 16 mg. pv. muuta ei ole ai, niin, primaspan 100 mg, sitä toitotettiin niin että se meni perille. Marjat on aina kerätty itse, ja kaloja syöty vaikka kuinka. Ihan ällötykseen saakka. Mutta mieheni äiti teki kamalan rasvaisia ruokia, kaalilaattikokin kellui voissa. Ja myös ne läski-veripalttu-pannukakut, kokonaiset uunipellit ja muutkin ruuat. Lie sieltä jotain jo tullut.
        Kyllä sinulla on oikea ote, että käytte matkoilla, niin on käyty mekin, mutta viimeksi ennen kohtausta oltiin Puerto Ricossa, vuorella, jossa mies alkoi tuntea ettei hapet riitä, mutta kun tultiin alas ja mentiin hotellille niin kaikki oli ok.. Täytyy vaan mennä positiivisesti eteenpäin. Mekin aateltiin jollekkin halpamatkalle lähteä kunhan ennätetään.. hyvää jatkoa teille molemmille.

        Luin juuri Antti Heikkilän kirjaa Diabeteksen Ruokavaliohoito ja yllätyin monesta sanomasta. Nyt WHO on Yhdysvaltojen myötävaikutuksella todennut sokerin ihmisille vaaralliseksi, joka samalla tarkoittaa myös hiilihydraatteja. Kirjassa löytyy hyvää tietoa kaikille ruuasta pitäville.

        Samassa kirjassa todetaan myös tutkituksi, että kasviperäiset rasvat lisäävät sydänkuolleisuutta lähes kaksinkertaiseksi, verrattaessa eläinperäisiin rasvoihin. Näin meitä on huijattu jo kymmeniä vuosia ruokateollisuuden johdolla ja lääketeollisuus tienaa sitten perässä kakkosena.

        Tuo diabetes ei välttämättä ole sukuvika, vaan sille altistuu lähinnä väärillä ruokatottumuksilla ja se tässä onkin vaikeampi oppia. Heikkilän viesti on moneen kertaan hiilihydraattien vähentäminen, niin kuntokin kohenee ja pillerit vähenee.

        Meillä tuo "kuntokohde" on Aurinkorannikko ja siinne matkat maksaa parilta hengeltä noin 6 tonnia ja kolmen kuukauden asunto reilun kymppitonnin kun hyvän vuokraa. Nyt ollaan lähdössä jo neljännelle matkalle "jos kunto kestää".
        Ruoka on melkein puolta halvempaa ja on sama missä eläkeläinen sitä nautiskelee. Vaimolla on liikuntarajoitteisuutta, mutta sitä varten ostettiin nelipyöräskootteri. Lämpöä on siinä 20 asteen molemmin puolin.


      • uusajattelija kirjoitti:

        Luin juuri Antti Heikkilän kirjaa Diabeteksen Ruokavaliohoito ja yllätyin monesta sanomasta. Nyt WHO on Yhdysvaltojen myötävaikutuksella todennut sokerin ihmisille vaaralliseksi, joka samalla tarkoittaa myös hiilihydraatteja. Kirjassa löytyy hyvää tietoa kaikille ruuasta pitäville.

        Samassa kirjassa todetaan myös tutkituksi, että kasviperäiset rasvat lisäävät sydänkuolleisuutta lähes kaksinkertaiseksi, verrattaessa eläinperäisiin rasvoihin. Näin meitä on huijattu jo kymmeniä vuosia ruokateollisuuden johdolla ja lääketeollisuus tienaa sitten perässä kakkosena.

        Tuo diabetes ei välttämättä ole sukuvika, vaan sille altistuu lähinnä väärillä ruokatottumuksilla ja se tässä onkin vaikeampi oppia. Heikkilän viesti on moneen kertaan hiilihydraattien vähentäminen, niin kuntokin kohenee ja pillerit vähenee.

        Meillä tuo "kuntokohde" on Aurinkorannikko ja siinne matkat maksaa parilta hengeltä noin 6 tonnia ja kolmen kuukauden asunto reilun kymppitonnin kun hyvän vuokraa. Nyt ollaan lähdössä jo neljännelle matkalle "jos kunto kestää".
        Ruoka on melkein puolta halvempaa ja on sama missä eläkeläinen sitä nautiskelee. Vaimolla on liikuntarajoitteisuutta, mutta sitä varten ostettiin nelipyöräskootteri. Lämpöä on siinä 20 asteen molemmin puolin.

        Pitää nyt vähän korjailla, sillä matkat kahdelta edestakaisin maksaa noin 600 euroa ja kämppä vuokra noin 500-550/ kuukausi ajan pituudesta riippuen, eli menee hieman nuo eurot joskus sekaisin pilkkujen suhteen.


      • 18+10
        uusajattelija kirjoitti:

        Pitää nyt vähän korjailla, sillä matkat kahdelta edestakaisin maksaa noin 600 euroa ja kämppä vuokra noin 500-550/ kuukausi ajan pituudesta riippuen, eli menee hieman nuo eurot joskus sekaisin pilkkujen suhteen.

        No eihän paljon sekaisin mennytkään. Eiköhän lämpötilakin olw 200 astetta siellä Malagassa. Ja nopeusrajoitukset kaduilla 5 kmh. Ruokakaan ei maksa kuin kymmenesosan.
        Terveys sen sijaan huononee.Hiilihydraatit ja viinit sekoittavat vatsan ja varsinkin aamuisin on huono olo, ikäänkuin jatkuva krapula. Malaga on sellainen paikka.


    • Ihmettelevä

      Ei se suhde sitten kestänyt.

    • Ketjun lukenut

      Vai niin siinä sitten kävi...Olet varmasti parhaasi yrittänyt suhteenne pelastamiseksi!Pidä hyvää huolta itsestäsi!Elämää on vielä jäljellä,elä täysillä jokainen hetki...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe