Kardiomyopatia

Harmitus

Olisin kiitollinen pienistä neuvoista. Sain huhtikuun alussa rytmihäiriöiden tutkimisen yhteydessä epikriisiin merkinnän: Potilaalla mahdollisesti runsaiden kammiolisälyöntien aiheuttama kardiomyopatia. Tarkempaa kartoitusta varten suositellaan sydämmen MRI tutkimusta ja ablaadiota rytmihäiriöiden vuoksi. Vasen kammio selkeästi normaalikoon ylärajaa suurempi ja oikea normaalikoon ylärajalla. EF 45% Löytyykö ketään samaa sairautta sairastavaa kertomaan missä mennään? Itselleni tämä oli aikamoinen järkytys kun sain epikriisin postissa. Kardiolgi sanoi edellisenä päivänä kun lähdin ultrasta että jatka vain normaalia elämää. Diaknoosin numero 142,9 määrittämätön sydänlihassairaus.

51

2301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sydänsairaus

      Tuolla MRI-tutkimuksella diagnoosi ehkä varmentuisi,ja abllaatiolla hoidetaan rytmihäiriöitä katkaisemalla joitain sähköratoja...Ef eli sydämen pumppausvoima on hieman alentunut,rasitut varmaankin herkästi ja hengästyt?Tuolla lauseella lääkäri on tarkoittanut että ei kannata tämän takia alkaa kyykkiin kotona ja sairastaan,vaan yritä liikkua vointisi mukaan,ja elää niinkuin ennenkin,samaan malliin.Mulla on päinvastainen vika kammiossa,se on pienentynyt,ja pumppausvoima oli 6v.sitten sama kuin sinulla,nyttemmin se on parantunut jo 58,ja jaksan kävellä jo ylämäetkin puuskuttamatta.Sydänliitosta saa tietoa sydänsairauksista parhaiten,kunhan asia varmistuu.Sydämesi on siis suurentunut.Toivottavasti saat piakkoin asialle varmuuden,eli pääset noihin tutkimuksiin...

      • Harmitus

        MRI aika on 21.5 Kuopion yliopistollisessa. En rasitu vielä normaaleissa askareissa. Olen tehnyt talven aikana polttopuita noin 40 kuutiota hissukseen kun selän takia pitää ottaa varovaisemmin. Ainoa mitä olen ihmetellyt viimeisen vuoden aikana on se että välillä päivällä iskee tosi kova väsymys päälle ja pitää ottaa torkut. Tämä sairaus ei varmaan olisi tullut ilmi vielä ilman rytmihäiriötutkimuksia. Kardiologi sanoi vain tutkimusten välissä kun katseli minun vanhoja sydänfilmejä että tämä sairaus ollut sinulla jo 10 vuotta. Olisiko mahdollista ette muut oireet ole vielä haitanneet kun fyysinen kunto on vielä hyvä selkää lukuun ottamatta.


      • masaa,,,,,,
        Harmitus kirjoitti:

        MRI aika on 21.5 Kuopion yliopistollisessa. En rasitu vielä normaaleissa askareissa. Olen tehnyt talven aikana polttopuita noin 40 kuutiota hissukseen kun selän takia pitää ottaa varovaisemmin. Ainoa mitä olen ihmetellyt viimeisen vuoden aikana on se että välillä päivällä iskee tosi kova väsymys päälle ja pitää ottaa torkut. Tämä sairaus ei varmaan olisi tullut ilmi vielä ilman rytmihäiriötutkimuksia. Kardiologi sanoi vain tutkimusten välissä kun katseli minun vanhoja sydänfilmejä että tämä sairaus ollut sinulla jo 10 vuotta. Olisiko mahdollista ette muut oireet ole vielä haitanneet kun fyysinen kunto on vielä hyvä selkää lukuun ottamatta.

        Mulla infarktin jälkeen EF 43% , normaaki EF 50%,,näin ainakin minulle kardiologi sanoi.Pallolaajennus 3 suoneen,ei mtn ongelmia,eikä mitään oireita ees ennen infarktia.Eikä myöskään laajennuksen jälkeen,siitä ny 2 kk.Ainut ongelma,et vaikee pitää sairaslomaa,ko ei tunne itteensä sairaaks.!!


    • Sydänsairaus

      Sydänsairaudet tulee usein puun takaa,itekkin olin tavanomaisen terve työssäkäyvä 42v.asti.semmoista vaan oli että väsyin aiempaa enemmän,ja piti päivällä levätä,sitten hikoilutti pienestäkin tekemisestä.Hyvä kun sait ajan näinkin pian,toivottavasti lääkäri kertoo sitten enemmän sinulle tästä sairaudesta.Yksilöllistähän sairauksiaen eteneminen on,mutta onhan se mielenkiintoista kun lääkäri kertoo että tämä on ollut sinulla jo 10 vuotta...

      • Harmitus

        Millaiset arvot sinulla oli silloin kun sairautesi todettiin. EF ja BNP ja näkyikö laajentuma jo keuhkokuvissa? Onko diaknoosistasi kauan? Edellinen ultra minulle on tehty 2007 ja silloin vasen kammio oli ollut mitaltaan normaalin ylärajalla mutta kardiologi ei maininnut mitään siitä, sain vain rytmihäiriö lääkkeen. Tämä silloinen alkava kammion laajentuminen tuli mulle ilmi tässä nyt saadussa epikriisissä.


      • Sydänsairaus
        Harmitus kirjoitti:

        Millaiset arvot sinulla oli silloin kun sairautesi todettiin. EF ja BNP ja näkyikö laajentuma jo keuhkokuvissa? Onko diaknoosistasi kauan? Edellinen ultra minulle on tehty 2007 ja silloin vasen kammio oli ollut mitaltaan normaalin ylärajalla mutta kardiologi ei maininnut mitään siitä, sain vain rytmihäiriö lääkkeen. Tämä silloinen alkava kammion laajentuminen tuli mulle ilmi tässä nyt saadussa epikriisissä.

        EF-45,tuota toista en löytänyt.Ultrassa näkyi liikkumaton alue ja pullistuma vasemman kammion seinämässä.ei keuhkokuvissa,vaan sydänultrassa siis.Pullistumaa ei näy enää,vasen kammio on samankokoisena pysynyt.


      • Harmitus
        Sydänsairaus kirjoitti:

        EF-45,tuota toista en löytänyt.Ultrassa näkyi liikkumaton alue ja pullistuma vasemman kammion seinämässä.ei keuhkokuvissa,vaan sydänultrassa siis.Pullistumaa ei näy enää,vasen kammio on samankokoisena pysynyt.

        Minullakaan ei näkynyt vielä keuhkokuvissa laajentumaa. Kirjoitin väärin edelliseen viestiin sen ensimmäisen ultrauksen, se oli 2004 jolloi kammio ol normaalikoon ylärajalla.


    • lähtö lähellä?

      Minulla on todettu dilatoiva kardiomyopatia aikoinaan, silloin EF-luku oli 21. Lääkkeiden avulla luku paranikin jopa 65:een mutta nyt on tullut rajusti takapakkia, EF-luku tätänykyä 15-20. Tuskin tästä enää sydän toipuu, edessä on joko sydämensiirto tai kuolema, kumpi nyt ensin ehtii minun kohdalle.

      • Harmitus

        Kuinka kauan olet sairastanut dilatoivss. Minulle tuli tieto eilen että olen 4-6 kk jonossa ablaatioon. Toivottavast saan kuitenkin lääkityksen nyt kun käyn reilun viikon päästä siellä MRI:ssä. Voimia sinulle jaksamisessa. Oletko käynyt siirtoselvittelyssä jo.


      • Muisto vain

        Niinhän se on,että sydän hiljenee pikkuhiljaa kardiomyopatiassa.Ystäväni menehtyi tähän sairauteen,oli liian vanha siirtoon.Vuoden päivät meni siitä kun sydän alkoi väsyä,kaikkiaan sairasti 8 vuotta toteamisesta,alkoi äkillisesti keuhkopöhöllä tämä sairaus.


      • lähtö lähellä?
        Harmitus kirjoitti:

        Kuinka kauan olet sairastanut dilatoivss. Minulle tuli tieto eilen että olen 4-6 kk jonossa ablaatioon. Toivottavast saan kuitenkin lääkityksen nyt kun käyn reilun viikon päästä siellä MRI:ssä. Voimia sinulle jaksamisessa. Oletko käynyt siirtoselvittelyssä jo.

        Dilatoiva löytyi vuonna -95 joten melko kauan tätä on jo kestänyt. En ole käynyt siirtoselvityksessä, viimeisimmällä kontrollikäynnillä siirrosta vasta mainittiin mutta ei sen tarkempaa infoa tullut. Iän puolesta kai pääsisin siirtojonoon (46), suht nuoria lapsia on ja olen raitis. Käsittääkseni kaikki plussaa kun valitaan ketä siirtojonoon otetaan?

        Marevan-lääkitys aloitettiin eteiskammiovärinän ja veren ohentamisen tarpeen takia. Noin kuukauden välein joudun käydä sairaalassa 24 tunnin lääketiputuksessa, se vie kivut pois.

        Aivan kun tuossa kardiomyopatiassa ei olisi tarpeeksi minulla on todettu keuhkoahtauma sekä lisäksi puhkesi diabetes. Onhan näissä jo kestämistä.


      • Harmitus
        lähtö lähellä? kirjoitti:

        Dilatoiva löytyi vuonna -95 joten melko kauan tätä on jo kestänyt. En ole käynyt siirtoselvityksessä, viimeisimmällä kontrollikäynnillä siirrosta vasta mainittiin mutta ei sen tarkempaa infoa tullut. Iän puolesta kai pääsisin siirtojonoon (46), suht nuoria lapsia on ja olen raitis. Käsittääkseni kaikki plussaa kun valitaan ketä siirtojonoon otetaan?

        Marevan-lääkitys aloitettiin eteiskammiovärinän ja veren ohentamisen tarpeen takia. Noin kuukauden välein joudun käydä sairaalassa 24 tunnin lääketiputuksessa, se vie kivut pois.

        Aivan kun tuossa kardiomyopatiassa ei olisi tarpeeksi minulla on todettu keuhkoahtauma sekä lisäksi puhkesi diabetes. Onhan näissä jo kestämistä.

        Mulla ikää 55v. Minua on kyllä jostain kumman syystä koiteltu myös. Sairastuin 2v sitten syöpään ja siitä selvisin leikkauksella ja seurataan 5v. Nyt sitten tämä. Kyllä sinä pääset siirtojonoon kun ikää ei ole vielä niin paljon. Musta vaan tuntuu välillä niin toivottomalta kun ei ole lääkärit vielä sanoneet mitään tarkemmin. Itse vaan epikriisistä lukenut. Meinaa välillä ahdistaa tosi paljon.


      • lähtö lähellä?
        Harmitus kirjoitti:

        Mulla ikää 55v. Minua on kyllä jostain kumman syystä koiteltu myös. Sairastuin 2v sitten syöpään ja siitä selvisin leikkauksella ja seurataan 5v. Nyt sitten tämä. Kyllä sinä pääset siirtojonoon kun ikää ei ole vielä niin paljon. Musta vaan tuntuu välillä niin toivottomalta kun ei ole lääkärit vielä sanoneet mitään tarkemmin. Itse vaan epikriisistä lukenut. Meinaa välillä ahdistaa tosi paljon.

        Kardiomyopatia saattaa aiheuttaa myös mm masennusta mutta sille ei saa antaa valtaa. Stressiä pitäisi välttää mahdollisimman hyvin ja pitää positiivinen elämänasenne yllä vaikka se kieltämättä välillä on vaikeaa.

        Älä anna periksi vaikka se joskus houkuttaisikin. Jos sinulla on epäselvyyttä sairaudestasi niin kysy sinua hoitavalta lääkäriltä vaan rohkeasti, sinulla on oikeus kuulla kaiken sairaudestasi. Epikriisistä ei aina ota tolkkua, on se sellaista siansaksaa maallikon silmissä.


      • Harmitus
        lähtö lähellä? kirjoitti:

        Kardiomyopatia saattaa aiheuttaa myös mm masennusta mutta sille ei saa antaa valtaa. Stressiä pitäisi välttää mahdollisimman hyvin ja pitää positiivinen elämänasenne yllä vaikka se kieltämättä välillä on vaikeaa.

        Älä anna periksi vaikka se joskus houkuttaisikin. Jos sinulla on epäselvyyttä sairaudestasi niin kysy sinua hoitavalta lääkäriltä vaan rohkeasti, sinulla on oikeus kuulla kaiken sairaudestasi. Epikriisistä ei aina ota tolkkua, on se sellaista siansaksaa maallikon silmissä.

        Mulla on rinnan alueella kirvelevää kipua, ylävatsa ja pääkipua aika usein. Myös vasemmassa käsivarressa ja ihmeellinen kipu toisen silmän takana kun pitää silmiä kiinni ja kääntelee. En tiedä missä määrin nämä johtuu tästä sydänongelmasta.


      • lähtö lähellä?
        Harmitus kirjoitti:

        Mulla on rinnan alueella kirvelevää kipua, ylävatsa ja pääkipua aika usein. Myös vasemmassa käsivarressa ja ihmeellinen kipu toisen silmän takana kun pitää silmiä kiinni ja kääntelee. En tiedä missä määrin nämä johtuu tästä sydänongelmasta.

        Neste keuhkoissa aiheuttaa minulla mm selkä- ja hartiakipuja, rintakipua sekä käsien puutumista ja sormien kihelmöintiä. Ainakin luulen niin sillä kunnon nesteenpoistoannoksen jälkeen myös kyseiset oireet katoavat. Myös silmissä joskus kipuja vaikka en tiedä liittyvätkö asiaan mitenkään.

        Onko sinulta röntgenillä katsottu keuhkoja? Jos ei niin olisiko aiheellista että näkisi onko keuhkoissa ja/tai sydänpussissa nestettä.


      • Harmitus
        lähtö lähellä? kirjoitti:

        Neste keuhkoissa aiheuttaa minulla mm selkä- ja hartiakipuja, rintakipua sekä käsien puutumista ja sormien kihelmöintiä. Ainakin luulen niin sillä kunnon nesteenpoistoannoksen jälkeen myös kyseiset oireet katoavat. Myös silmissä joskus kipuja vaikka en tiedä liittyvätkö asiaan mitenkään.

        Onko sinulta röntgenillä katsottu keuhkoja? Jos ei niin olisiko aiheellista että näkisi onko keuhkoissa ja/tai sydänpussissa nestettä.

        Maaliskuussa otettu keuhkokuvat syöpäkontrollin yhteydessä eikä silloin lausunnon mukaan ollut mitään poikkeavaa. Pääsisihän tätä asiaa sitten käsittelemään paremmin kun saa lopullisen lausunnon missä mennään tän sairauden kanssa. Samalla saa varmennuksen diaknoosiin. Tämä epätietoisuus kaikista pahinta.


      • lähtö lähellä?
        Harmitus kirjoitti:

        Maaliskuussa otettu keuhkokuvat syöpäkontrollin yhteydessä eikä silloin lausunnon mukaan ollut mitään poikkeavaa. Pääsisihän tätä asiaa sitten käsittelemään paremmin kun saa lopullisen lausunnon missä mennään tän sairauden kanssa. Samalla saa varmennuksen diaknoosiin. Tämä epätietoisuus kaikista pahinta.

        Taudinkulku menee yleensä näin: Kardiomyopatia löytyy jolloin aloitetaan lääkitys. Lääkitys tepsii (jos oikeat lääkkeet ja annostus) jolloin ef-luku kohoaa tiettyyn määrään asti joka on yksilöllistä. Stabiilia vaihetta kestää jonkin aikaa, tämäkin on yksilöllistä ja voi vaihdella suurestikin. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee vastaan tilanne että sydän joko lähtee rapistumaan tai lähtö tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta, kuulemma fifty-fifty kumpi osuu kohdalle. Omalle kohdalleni osui rapistuminen.

        Toivottavasti et masennu edellä kirjoitetusta sillä sinulla saattaa olla vielä monia, monia vuosia edessä. Yleensä ennuste on parempi mitä nopeammin tauti löytyy. minun kohdalla ehti mennä aika huonoksi, ef-luku oli noin 20. Näinkin pitkän stabiilin ajan mahdollisti nuori ikäni ja suht koht hyvät elämäntavat, esim raittius.


      • Harmitus
        lähtö lähellä? kirjoitti:

        Taudinkulku menee yleensä näin: Kardiomyopatia löytyy jolloin aloitetaan lääkitys. Lääkitys tepsii (jos oikeat lääkkeet ja annostus) jolloin ef-luku kohoaa tiettyyn määrään asti joka on yksilöllistä. Stabiilia vaihetta kestää jonkin aikaa, tämäkin on yksilöllistä ja voi vaihdella suurestikin. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee vastaan tilanne että sydän joko lähtee rapistumaan tai lähtö tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta, kuulemma fifty-fifty kumpi osuu kohdalle. Omalle kohdalleni osui rapistuminen.

        Toivottavasti et masennu edellä kirjoitetusta sillä sinulla saattaa olla vielä monia, monia vuosia edessä. Yleensä ennuste on parempi mitä nopeammin tauti löytyy. minun kohdalla ehti mennä aika huonoksi, ef-luku oli noin 20. Näinkin pitkän stabiilin ajan mahdollisti nuori ikäni ja suht koht hyvät elämäntavat, esim raittius.

        Eipä tässä auta muuta kun mennä näillä eväillä mitä meille on annettu.


    • sairas äijä

      Mulla kans kardiomyopatia 10 vuotta sitten todettiin, 3 lääkettä on , sain itseni hyvään kuntoon 2005-2006 , sen jälkeen jouduin antaan periksi , nyt 3-4 vuotta menty alaspäin , kun vaihdoin asuin paikkaa, ei saa aikaseksi mennä lääkäriinkään viime lääkärikäynnistä n.6 vuotta, reseptitkin uusitaan eikä kukaan halua nähdä ?

      • Harmitus

        Sulla ei sitten ole nyt mitään kontrolliläyntejä? Oliko sun lähtötilanne mikä kun kardiomyopatia todettin? Tarkoitan sydämmen kuntoa.


      • karpatia
        Harmitus kirjoitti:

        Sulla ei sitten ole nyt mitään kontrolliläyntejä? Oliko sun lähtötilanne mikä kun kardiomyopatia todettin? Tarkoitan sydämmen kuntoa.

        Hei "harmitus" ja muut kohtalotoverit! Olen v.sta -97 dilatoivaa kardiomyopatiaa sairastanut nainen, jo ikäihminen. Ef oli alussa 30-35% ja kymmenisen vuotta oli ihan mukiinmenevää aikaa, pääsin eläkkeellekin kun oli hankala astma myös.Lääkkeitä on, viimeksi hankaliin kammiorytmihäiriöihin Cordarone, bive-tahdistin on, mitraaliläppää on korjattu avosydänleikkauksessa. Kaikki toimenpiteet ovat auttaneet, mutta ikää ja sukurasituksia tullut lisää, Ef nykyisin 30 paikkeilla. Sitä mitataan eri näkökulmista, yleensä mainitaan epikriiseissä Siksi se ei ole aina vertailukelpoinen. Kävely 200m, max 400 metriä, välillä seisahtuen, eikä joka päivä. Kotioloissa voin kohtalaisesti.

        Vinkkinä tiedonsaantiin ja kokemustenvaihtoon; onko tietoisuudessanne kardiomyopatioiden sydänyhdistys Karpatiat ry? Olen kuulunut siihen alusta lähtien ja sen anti on ollut tietoa ja ymmärrystä lisäävää. Paikallistapaamiset varsinkin ovat antoisia seudullamme.

        Periksi ei saa antaa, kuten yksi kirjoittaja mainitsi. Säännölliset kontrollit pitää olla. Yleinen ultran aika kuuluu olevan vuosi, niin oli minullakin. Alunperin diagnoosini teki yksityinen kardiologi, eläkkeelle jäätyäni menin terveyskeskukseen, siellä ei lähtenyt niin hyvin liikkeelle, pyysin yksityistä laittamaan lähetteen sairaalaan, siellä alkoi sujua. Terv.keskus vaan pisti aluksi hanttiin, proBNP:kin , vajaatoiminta-arvo, saatettiin jättää ottamatta kunnes opin tarkistamaan tilanteen. Tsemppiä kaikille!


      • Harmitus
        karpatia kirjoitti:

        Hei "harmitus" ja muut kohtalotoverit! Olen v.sta -97 dilatoivaa kardiomyopatiaa sairastanut nainen, jo ikäihminen. Ef oli alussa 30-35% ja kymmenisen vuotta oli ihan mukiinmenevää aikaa, pääsin eläkkeellekin kun oli hankala astma myös.Lääkkeitä on, viimeksi hankaliin kammiorytmihäiriöihin Cordarone, bive-tahdistin on, mitraaliläppää on korjattu avosydänleikkauksessa. Kaikki toimenpiteet ovat auttaneet, mutta ikää ja sukurasituksia tullut lisää, Ef nykyisin 30 paikkeilla. Sitä mitataan eri näkökulmista, yleensä mainitaan epikriiseissä Siksi se ei ole aina vertailukelpoinen. Kävely 200m, max 400 metriä, välillä seisahtuen, eikä joka päivä. Kotioloissa voin kohtalaisesti.

        Vinkkinä tiedonsaantiin ja kokemustenvaihtoon; onko tietoisuudessanne kardiomyopatioiden sydänyhdistys Karpatiat ry? Olen kuulunut siihen alusta lähtien ja sen anti on ollut tietoa ja ymmärrystä lisäävää. Paikallistapaamiset varsinkin ovat antoisia seudullamme.

        Periksi ei saa antaa, kuten yksi kirjoittaja mainitsi. Säännölliset kontrollit pitää olla. Yleinen ultran aika kuuluu olevan vuosi, niin oli minullakin. Alunperin diagnoosini teki yksityinen kardiologi, eläkkeelle jäätyäni menin terveyskeskukseen, siellä ei lähtenyt niin hyvin liikkeelle, pyysin yksityistä laittamaan lähetteen sairaalaan, siellä alkoi sujua. Terv.keskus vaan pisti aluksi hanttiin, proBNP:kin , vajaatoiminta-arvo, saatettiin jättää ottamatta kunnes opin tarkistamaan tilanteen. Tsemppiä kaikille!

        Liityin kuukausi sitten ja olen katsellut sieltä kaiken mahdollisen läpi mitä olen löytänyt. Viestitkin koko historian ajalta luin läpi mitä tahoon puolelta löytyi. Mulla bnp oli toteamishetkellä 233.


      • Harmitus
        Harmitus kirjoitti:

        Liityin kuukausi sitten ja olen katsellut sieltä kaiken mahdollisen läpi mitä olen löytänyt. Viestitkin koko historian ajalta luin läpi mitä tahoon puolelta löytyi. Mulla bnp oli toteamishetkellä 233.

        Tarkoitin yahoota, tuli äsken näppäilyvirhe.


    • Karpatia

      Yahoo oli minunkin kirjoitusfoorumini aikanaan. Facebookkiin en ole periaatteesta liittynyt, siellä on kuuleman mukaan vilkasta.Tänne kurkkaan sattumanvaraisesti, ei usein kardiomyopatiasta kirjoiteta kun on nuo omat reitit.Sinulla on vielä tutkimukset kesken ja lääkityksen määrittäminen. Saat tietää lisää tulosten jälkeen. Kysillä olen kuullut olevan asiantuntevia lääkäreitä. Sen jälkeen yleensä tilanne helpottuu ja tasaantuu. Toisaalta oireisto voi olla aika vaihteleva väsymisineenkin. Päiväunet tulevat tutuksi jos siihen mahdollisuus.

      ProBNP ei ollut käytännössä vielä kun sairastuin. Mittauksista lähtien arvot ovat vaihdelleet 300- jonnekin kolmeentuhanteen. Nykyisin ei kai enää mitään väliä, pääasiassa todetaan onko äkillinen vajaatoiminta tai vt. yleensä. Viitearvot vaihtelevat sukupuolen ja iän mukaan. Niitä voi katsoa esim. täältä:

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?
      p_artikkeli=dlk00084

      Toiset saavat sairautemme yhtäkkiä, esim. sydänpysähdys syystä tai toisesta. Minulla alkoi tuntua kun vauhti kummasti hiljeni kävellessä. Olin ollut kovaakävelijä. Kun oli astma ennestään, sitä hoidettiin aikansa - tuloksetta, sen jälkeen selvisi tämä sekä syy. Ensimmäisestä ultrasta selvisi, että oli ollut sydänlihastulehdus, joka parantunut. Ei mitään käsitystä milloin. Ehkä jonkin flunssan jälkeen, joka olisi pitänyt paremmin levolla parantaa. Syy voi olla myös perinnöllinen. Tutkimus on minulle tehty. Sellaisia geenejä ei ollut.

      • Harmitus

        Olin eilen Kuopiossa mri:ssä ja nyt odotellaan kutsua omaan keskussairaalaan kuulemaan tuloksia. Toivottavasti mahdollisimman pian. Nyt päikkäreille kun viime yönä en saanut kunnolla nukutuksi hartiasäryn vuoksi. Oliko tai onko teillä mitään lääkettä käytössä sairauden alkuvaiheessa ettei niin paljon ahdistaisi ja saisi nukuttua?


      • karpatia
        Harmitus kirjoitti:

        Olin eilen Kuopiossa mri:ssä ja nyt odotellaan kutsua omaan keskussairaalaan kuulemaan tuloksia. Toivottavasti mahdollisimman pian. Nyt päikkäreille kun viime yönä en saanut kunnolla nukutuksi hartiasäryn vuoksi. Oliko tai onko teillä mitään lääkettä käytössä sairauden alkuvaiheessa ettei niin paljon ahdistaisi ja saisi nukuttua?

        Ihan tuttuja nuo ahdistamiset ja valvomiset ja masennukset vielä kaupanpäälle. Ne tulevat ja menevät mutta kannattaa hankkia vaikkapa terveyskeskuslääkäriltä apua nukahtamiseen heti. MInulla on aina jotain varalla. Sairaalle ja varsinkin sydänsairaalle on kunnon lepo tärkeää. Epävarmuus, tulosten odottelu on stressaavaa. Tsemppiä!


      • Harmitus
        karpatia kirjoitti:

        Ihan tuttuja nuo ahdistamiset ja valvomiset ja masennukset vielä kaupanpäälle. Ne tulevat ja menevät mutta kannattaa hankkia vaikkapa terveyskeskuslääkäriltä apua nukahtamiseen heti. MInulla on aina jotain varalla. Sairaalle ja varsinkin sydänsairaalle on kunnon lepo tärkeää. Epävarmuus, tulosten odottelu on stressaavaa. Tsemppiä!

        Kiitos, sain unettomuuteen opamoxia niin saan nyt pitemmät yöunet. Kerron taas lisää kun saan kuulla tuloksista.


      • karpatia
        Harmitus kirjoitti:

        Kiitos, sain unettomuuteen opamoxia niin saan nyt pitemmät yöunet. Kerron taas lisää kun saan kuulla tuloksista.

        Hienoa, että sait avun. Opaa olen päivälläkin päivälläkin käyttänyt tarpeen vaatiessa pienempinä murusina. Odottelen mielenkiinnolla tuloksiasi.


    • Sydänsairaus

      No kunhan menet sinne keskussairaalaan lääkärin puheille,ota nuo vaivat esille,niin määrää jotain troppia ahdistukseen ja hartiakivuistakin kannattaa mainita!Minä olen kärsinyt kovista niskakivuista,ja kun minulle vaihdettiin tahdistin,antoivat samalla kerta-annoksen penisiliini-antibioottia,ja niskakivut hävis samalla!Eli oisko ollut jotain tulehdusta,päättelin...

      • Hsrmitus

        Kyselin mri kuvistani kun ei kutsua keskussairaalaan kuulunut. Jostain kumman syystä keskussairaala ei ollut pyytänyt lausuntoa KYKS:ltä. Toivotaan että asiat nyt selkiytyisivät. Odotus jatkuu. Hieman harmittaa kun tälläista sattuu. Oli kyllä hyvä kun aloin soittelemaan ja kyselemään.


      • karpatia
        Hsrmitus kirjoitti:

        Kyselin mri kuvistani kun ei kutsua keskussairaalaan kuulunut. Jostain kumman syystä keskussairaala ei ollut pyytänyt lausuntoa KYKS:ltä. Toivotaan että asiat nyt selkiytyisivät. Odotus jatkuu. Hieman harmittaa kun tälläista sattuu. Oli kyllä hyvä kun aloin soittelemaan ja kyselemään.

        Ihan totta, minulla oli ajatuksena kehottaakin sinua kysymään, jos vieläkään ei ole tullut. Harmituksen paikka! Ehkä saivat liikettä kinttuihin. Kaikenlaista voi sattua, kerran aluesairaala ei ollut lähettänyt lausunnon kopiota minulle, halusin sen ja soitin lääkärille. Toisen kerran peräsin miksi terveyskeskuksessa on aluesairaalan laboratoriomääräys kun ne on jo otettu keskussairaalassa. Viimemainitun kardiologeista toinen minua tutkinut oli siirtänyt minut keskussairaalan potilaaksi, toinen ei. Siitä sitten taas kyselemään, että kumpaanko menen vastaanotolle kun molemmista tuli kutsu. Kysele vaan uudelleen, ellei ala kuulua. _ miten olet voinut odotellessa?


      • Harmitus
        karpatia kirjoitti:

        Ihan totta, minulla oli ajatuksena kehottaakin sinua kysymään, jos vieläkään ei ole tullut. Harmituksen paikka! Ehkä saivat liikettä kinttuihin. Kaikenlaista voi sattua, kerran aluesairaala ei ollut lähettänyt lausunnon kopiota minulle, halusin sen ja soitin lääkärille. Toisen kerran peräsin miksi terveyskeskuksessa on aluesairaalan laboratoriomääräys kun ne on jo otettu keskussairaalassa. Viimemainitun kardiologeista toinen minua tutkinut oli siirtänyt minut keskussairaalan potilaaksi, toinen ei. Siitä sitten taas kyselemään, että kumpaanko menen vastaanotolle kun molemmista tuli kutsu. Kysele vaan uudelleen, ellei ala kuulua. _ miten olet voinut odotellessa?

        Tässähän tämä menee pienessä epävarmuudessa kun ei tiedä mitä siellä kuvauksessa on löytynyt. En oikein pysty keskittymään näihin kotihommiin kun tämä asia tahtoo vain pyöriä mielessä. Vointi on suhteellisen hyvä mitä nyt pakkaa rytmihäiriöt muistuttamaan jos vähän enemmän yrittää puuhata.


    • Harmitus

      Ajattelin tässä laittaa viestiä kun sain tulokset siitä mri:stä. Lausunnosta tuli ilmi vain se että sydämmen rakenteissa ei ollut mitään poikkeavaa. Sydämmen vasen kammio hieman normaalia suurempi ja EF alarajalla joten löydös sopii mahdollisesti runsaiden kammiolisälyöntien aiheuttamiksi. Tällä hetkellä runsaat lisälyönnit on vaivanneet kaksi viikkoa päivittäen . Kuopioon ablaadioon ei pääse ennen kuin viikolla 39. Toivotaan että pumppu kestäisi sinne saakka tätä rytinää. Tällä hetkellä lääkityksenä verenpainelääke sekä tarvittaessa propral.

      • Karpatia

        Sait vihdoin tuloksen. Hyvä, ettei sydän ole laajentunut enempää ja EF:kin 45%, alarajoilla joka tarkoittaa käsittääkseni vielä normaalia. Rytmihäiriöt ovat kait pääsyy oireisiin. Syyskuun lopulle ablaatiohoitoon on tosiaan vielä aikaa. Jos Propral ei auta, luulisin, että yleislääkäriltäkin saa jotain muuta kokeiltavaksi, Kyllä se sydän aikamoiset rytinätkin kestää mutta vointiin vaikuttaa.

        Rytmihäiriöiden määrä ja laatu vaikuttavat eri henkilöihin eri tavalla, olemme yksilöitä ja peruskuntokin vaikuttaa. Diagnoosin sain oltuani hyväkuntoinen pyöräilijä. Sen jälkeen en pystynyt kävelemään ylämäkiä hengästymättä, pyöräilystä puhumattakaan. Ajan kuluessa lääkkeiden vaikutettuani ja sisukkaasti harjoiteltuani jaksoin fillaroida ylämäkiäkin, vaikkei EF-lukema juurikaan muuttunut. Vajaatoiminnan lisäännyttyä nykyisin mennään vain alamäkiä.

        Toivottavasti odotusaika toimenpiteeseen menee enemmittä vaivoitta.


      • Harmitus
        Karpatia kirjoitti:

        Sait vihdoin tuloksen. Hyvä, ettei sydän ole laajentunut enempää ja EF:kin 45%, alarajoilla joka tarkoittaa käsittääkseni vielä normaalia. Rytmihäiriöt ovat kait pääsyy oireisiin. Syyskuun lopulle ablaatiohoitoon on tosiaan vielä aikaa. Jos Propral ei auta, luulisin, että yleislääkäriltäkin saa jotain muuta kokeiltavaksi, Kyllä se sydän aikamoiset rytinätkin kestää mutta vointiin vaikuttaa.

        Rytmihäiriöiden määrä ja laatu vaikuttavat eri henkilöihin eri tavalla, olemme yksilöitä ja peruskuntokin vaikuttaa. Diagnoosin sain oltuani hyväkuntoinen pyöräilijä. Sen jälkeen en pystynyt kävelemään ylämäkiä hengästymättä, pyöräilystä puhumattakaan. Ajan kuluessa lääkkeiden vaikutettuani ja sisukkaasti harjoiteltuani jaksoin fillaroida ylämäkiäkin, vaikkei EF-lukema juurikaan muuttunut. Vajaatoiminnan lisäännyttyä nykyisin mennään vain alamäkiä.

        Toivottavasti odotusaika toimenpiteeseen menee enemmittä vaivoitta.

        Soittelin tänään keskussairaalaan hoitajalle kun eilen rytisii kunnolla rinnassa. Rytmit putosi 34 ja pumppu löi miten sattuu. Tätä kesti useamman tunnin. Lupasivat soittaa ensiviikolla takaisin mitä voisin tehdä, nostaa propraalin määrää vai mitä. Emnokoria en oikein pysty syömään kun se pudottaa sykettä liikaa niin kuin muutkin beettasalpaajat. Jouduin aikanaan jättämään ne pois juuri sykkeen pudottua liikaa.


      • Sydänsairaus
        Harmitus kirjoitti:

        Soittelin tänään keskussairaalaan hoitajalle kun eilen rytisii kunnolla rinnassa. Rytmit putosi 34 ja pumppu löi miten sattuu. Tätä kesti useamman tunnin. Lupasivat soittaa ensiviikolla takaisin mitä voisin tehdä, nostaa propraalin määrää vai mitä. Emnokoria en oikein pysty syömään kun se pudottaa sykettä liikaa niin kuin muutkin beettasalpaajat. Jouduin aikanaan jättämään ne pois juuri sykkeen pudottua liikaa.

        Googletin ihan uteliaisuuttani mikä lääke tuo Propral on,ja selvisi että sekin on beetasalpaaja...eiokö kannata soittaa ambulanssi jos tulee tuollaista kohtausta kuin eilen...kuin oottaa että soittavat ens viikolla.Se on tuo sydän niin arvaamaton peli.Elä ainakaan rehki nyt kun on näin kuumaa,muista juoda tarpeeksi.Oon vähän huolissani sinusta,,,että miten selviät sinne 39 viikolle asti.Itellä on ollut huonoja öitä kun on niin kuuma,yöllä on rytmihäiriöitä.Laitahan kuulumisia,ja yritä selvitä!


      • Harmitus
        Sydänsairaus kirjoitti:

        Googletin ihan uteliaisuuttani mikä lääke tuo Propral on,ja selvisi että sekin on beetasalpaaja...eiokö kannata soittaa ambulanssi jos tulee tuollaista kohtausta kuin eilen...kuin oottaa että soittavat ens viikolla.Se on tuo sydän niin arvaamaton peli.Elä ainakaan rehki nyt kun on näin kuumaa,muista juoda tarpeeksi.Oon vähän huolissani sinusta,,,että miten selviät sinne 39 viikolle asti.Itellä on ollut huonoja öitä kun on niin kuuma,yöllä on rytmihäiriöitä.Laitahan kuulumisia,ja yritä selvitä!

        Lääkäri soitti jo tänään ja vähän myöhemmin sen varmisti vielä hoitaja. Nyt yritetään vielä puolikkaalla emnokorilla ja seurataan kuinka alas rytmit putoaa. Jos menee uudestaan niin alas kuin viimeksi niin lopetetaan ja kokeillaan suuremmalla annoksella propraalia. Sitä voi ottaa tarvittaessa 1-2 tablettia 3-4 krt vrk vahvuus 10mg Täytyy nyt touhuilla rauhallisemmin ja olla varjossa kun lupasi vielä hellettä. Kyllä mä apua soitan jos tämä olo kovin huonoksi menee. Koputtelen tässä puuta kun tänään on ollut vähän parempi päivä. Jaksamisia teille kaikille.


    • Sydänsairaus

      Paljonko se EF oli?Minusta sitä pumppausvoima arvoa vähätellään,jos normaali on n.70 ja mullakin oli pahimmillaan 45,niin kyllä se tuntuu olossa,pitää puuskuttaa,ei jaksa mitään,hikoiluttaa...nyt on tätä nykyä itellä jo parempi,huomaan että jaksaa pyöräillä ylämäetkin ihan vaivattomasti.

      • Harmitus

        Ultrassa oli EF 45 ja mri lausunnossa mainittiin vain EF:n olevan alarajalla. Mua ihmetyttää se kun minä en hengästy vielä kovin helposti ja jaksan vielä puuhastella jonkin verran. Muuten vain on väsynyt olo.


      • Karpatia
        Harmitus kirjoitti:

        Ultrassa oli EF 45 ja mri lausunnossa mainittiin vain EF:n olevan alarajalla. Mua ihmetyttää se kun minä en hengästy vielä kovin helposti ja jaksan vielä puuhastella jonkin verran. Muuten vain on väsynyt olo.

        Hei Harmitus!

        Ensi viikko on 39. Joko olet jo päässyt aiemmin ablaatioon tai sitten se on ensi viikolla. Tsemppiä!


      • Harmitus
        Karpatia kirjoitti:

        Hei Harmitus!

        Ensi viikko on 39. Joko olet jo päässyt aiemmin ablaatioon tai sitten se on ensi viikolla. Tsemppiä!

        Hei! Sain tarkemman ajan viimeviikolla. Aika on nyt 25.9 Rytmihäiriöt ovat nyt aika pahat kun jouduin jättämään beettasalpaajan tauolle tulevan tutkimuksen ja toimenpiteen vuoksi. Onneksi ei ole kuin pari päivää odottamista. Toivottavasti apu tulee näihin pahempiin rytmihäiriöihin. Kesän puuhastelut jäivät vähiin mutta pakko oli antaa periksi niistä. Pidetään peukkuja, kyllä se tästä varmaan hieman helpottaa.


    • Tsemppiä toveri!

      Mulla oli muutama vuosi sitten paljon rytmihäiriöitä, kammiotakykardiaa ja kammiolisälyöntisyyttä (joka toinen lyönti oli lisälyönti). Rytmihäiriöitä oli ihan joka päivä, bigeminiaa saattoi olla useampi tunti peräkkäin. Todella uuvuttavaa. Mulle tehtiin useamman kerran sydämen ultra jossa todettiin, että kammio oli laajentunut ja epäiltiin (en nyt muista tarkkaa sanamuotoa) alkavaa "dilatoivaa kardiomyopatiaa". Olin ihan kauhuissani, sillä toinen vanhemmistani oli menehtynyt vasta pari vuotta aiemmin vaikeaan sydämen vajaatoimintaan. Olin silloin kolmekymppinen. Eli olisiko sama kohtalo myös minulla. Pääsin parin vuoden oireilun jälkeen yliopistolliseen sairaalaan rytmihäiriötutkimukseen ja samalla tehtiin katetriablaatio, jolla monen tunnin polttojen jälkeen saatiin pahimmat rytmihäiriöt loppumaan. Toimenpiteestä vuosi eteenpäin kävin sairaalassa kontrollissa jossa todettiin, että sydämeni oli pienentynyt takaisin normaaliin mittaansa. Eli tämä laajentuminen oli johtunut näistä jatkuvista rytmihäiriöistä. Lääkäri oli sama, joka oli reilu vuosi sitten huolestuneena tehnyt minulle ultran, jossa koko toimenpiteen aikana sydämeni pomppaili miten sattuu. Nyt tilanne oli siis korjaantunut ja pumppausteho loistava! Nykyisin kärsin vain muljahteluista silloin tällöin, joita lääkärin mukaan on ihan meistä jokaisella. Jotkut vaan tuntevat ne herkemmin kuin toiset. Ja välillä on pientä tiheälyöntisyyttä, mutta se on pientä esim. tuohon entiseen tykytykseen (kammiotakykardia) verrattuna. Joten, TSEMPPIÄ, kyllä se siitä! p.s. Mullakin oli aika tukalat päivät ennen ablaatiota kun piti olla ilman lääkkeitä. Tuntui välillä, että taju lähtee! Toimenpiteen jälkeen söinköhän pari kuukautta vielä beetasalpaajaa (varmuuden vuoksi ja koska sydän oli ihan turvoksissa rankan toimenpiteen johdosta), mutta sen jälkeen olen ollut ilman lääkkeitä ja toivottavasti ei koskaan tarvitsisi enää niitä syödä :)

      • harmitus

        Kotona ollaan. Kolme eri polttoa tehtiin. Aamusta lähtien ollut vielä lisäreitä mutta seuraavat päivät varmaan näyttävät että missä mennään. Onneksi ovat hsrvemmassa kuin ennen toimenpidettä. Beettasalpaaja jstketaan samaisella pienellä annoksella mikä meni ennen tätä reissua. Eteisvärimää tuli tutkimuksessa mutta meni sitten ohi. Nyt vain odotellaan seurantaan aikaa mikä on keskussairaalassa. Näin tälläkertaa. Pitää tässä nyt huilailla muutama päivä ihan rauhassa. Täytyy uskoa että tämä parantaisi tilannetta tuossa pumpussa.


      • Karpatia
        harmitus kirjoitti:

        Kotona ollaan. Kolme eri polttoa tehtiin. Aamusta lähtien ollut vielä lisäreitä mutta seuraavat päivät varmaan näyttävät että missä mennään. Onneksi ovat hsrvemmassa kuin ennen toimenpidettä. Beettasalpaaja jstketaan samaisella pienellä annoksella mikä meni ennen tätä reissua. Eteisvärimää tuli tutkimuksessa mutta meni sitten ohi. Nyt vain odotellaan seurantaan aikaa mikä on keskussairaalassa. Näin tälläkertaa. Pitää tässä nyt huilailla muutama päivä ihan rauhassa. Täytyy uskoa että tämä parantaisi tilannetta tuossa pumpussa.

        Hei "harmitus" - hienoa, että olet vihdoin päässyt toimenpiteissä eteenpäin. Toivoa ja uskoa pitää aina, muuten jää hyvistä hetkistä paitsi. Tsemppaajalla on hyviä kokemuksia ablaatiosta. Keskussairaalassa asiat tulevat hyvään hoitoon.

        Minulla ei tuosta toimenpiteestä ole kokemusta, mutta jotain positiivista olen saanut kuulla. Ef. oli syyskuun alun tarkastuksessa 51-54", eli terveen alarajoilla.ProBnp eli vajaatoiminta-arvo myös laskenut, ollen 460. Vaihteeksi näin. Minulla kammioperäiset on saatu nyt kuriin Cordaronen avulla. Beetasalpaaja kuuluu vakiovarusteisiin.

        Jaksamista ja parempaa vointia kaikille.


    • Tsemppiä toveri!

      Toivottavasti pääsit nyt eroon lisälyönneistä. Aika helpollahan nuo häiriöt on loppuneet, jos tehtiin vain kolme polttoa. Mulla poltto-operaatio kesti pari tuntia ja sen aikana tehtiin ainakin kymmenen pitkäkestoista polttoa. Tarkkaa määrää en enää muista, sillä olin toimenpiteen loppuvaiheessa niin väsynyt, pahoinvoiva ja kipeä, että sekosin laskuissa. Odotin vaan, että koko toimenpide olisi onnistuneesti ohi. Parin ensimmäisen polton aikana tykytys hävisi vähäksi aikaa, mutta tuli aina takaisin. Siksi noin monta polttoa täytyi tehdä. Ja koska pesäke oli niin syvällä sydämessä. Viimeisimmän polton jälkeen odoteltiin puolisen tuntia että palaako tykytys ja onneksi ei palannut!

    • Sairas äijä

      Joskus toukokuussa tuli vähän tännr kirjoteltua , henkissä ollaan ei ole saanut aikaiseksi lääkäriä. Ollut ruumiillisesti parempaa tämä syksy .

      • harmitus

        Mukava kuulla että syksy on ollut helpompaa mutta kyllä kontrolliläynti lääkärille olisi silti varmaan hyvä juttu. Itselläni on kontrolli joulukuussa ja olen kyllä toiveikas tuloksien suhteen. Holtteri on vielä ennen kontrollia. Toivotan hyvää loppusyksyä ja alkavaa talvea.


      • Paluu tulevaisuuteen
        harmitus kirjoitti:

        Mukava kuulla että syksy on ollut helpompaa mutta kyllä kontrolliläynti lääkärille olisi silti varmaan hyvä juttu. Itselläni on kontrolli joulukuussa ja olen kyllä toiveikas tuloksien suhteen. Holtteri on vielä ennen kontrollia. Toivotan hyvää loppusyksyä ja alkavaa talvea.

        Tuli vähän huono olo kun luin tätä keskusteluketjua.

        Ensimmäisenä kiinnitin huomioita siihen että mitä synkimpiä ennusteita tuli esiin. Älkää hyvät ihmiset vaan samaistuko keneenkään toiseen sairastavaan, jokaisella on omat juttunsa.

        Tietysti realisti on hyvä olla, mutta esim. näitten keskustelujen perusteella minun pitäisi jo olla kuollut ajat sitten.
        No, tässä vielä kirjoittelen, olen palannut työelämään jne.
        Ei peloitella ketään, vai mitä!


      • Ehkä vielä?
        Paluu tulevaisuuteen kirjoitti:

        Tuli vähän huono olo kun luin tätä keskusteluketjua.

        Ensimmäisenä kiinnitin huomioita siihen että mitä synkimpiä ennusteita tuli esiin. Älkää hyvät ihmiset vaan samaistuko keneenkään toiseen sairastavaan, jokaisella on omat juttunsa.

        Tietysti realisti on hyvä olla, mutta esim. näitten keskustelujen perusteella minun pitäisi jo olla kuollut ajat sitten.
        No, tässä vielä kirjoittelen, olen palannut työelämään jne.
        Ei peloitella ketään, vai mitä!

        Samoilla ajatuksilla olen ollut tässä viime aikoina.. Itsellä myös vakava sydänsairaus, eikä tulevaisuus hääviltä näytä, jos sen niin ajattelee.. Vertaistuki on ainakin sairauden alkuvaiheessa hyvä juttu, mutta nyt on alkanut tuntumaan, että liiallinen sairauden oireissa ja haitoissa pyöriskely vain ahdistaa ja masentaa... kyllä niitä vaivoja voi tietysti miettiä päivästä toiseen, mutta kun se ei ainakaan paranna vointia... ja mielialaa.
        Vastoin kaikkia odotuksia ja oletuksia halusin palata takaisin työelämään, edes yrittämään, ja tuntuu, että tämä on ollut hyvä ratkaisu. En halua jäädä kotiin odottamaan kuolemaa, tulee se kuitenkin, ennemmin tai myöhemmin. Yritän elää ja tehdä edes sen, mitä voimavarat antavat myöden...ja vähän enemmänkin, aina välillä!
        Parempia vointeja kaikille!


      • Mittarina EF
        Ehkä vielä? kirjoitti:

        Samoilla ajatuksilla olen ollut tässä viime aikoina.. Itsellä myös vakava sydänsairaus, eikä tulevaisuus hääviltä näytä, jos sen niin ajattelee.. Vertaistuki on ainakin sairauden alkuvaiheessa hyvä juttu, mutta nyt on alkanut tuntumaan, että liiallinen sairauden oireissa ja haitoissa pyöriskely vain ahdistaa ja masentaa... kyllä niitä vaivoja voi tietysti miettiä päivästä toiseen, mutta kun se ei ainakaan paranna vointia... ja mielialaa.
        Vastoin kaikkia odotuksia ja oletuksia halusin palata takaisin työelämään, edes yrittämään, ja tuntuu, että tämä on ollut hyvä ratkaisu. En halua jäädä kotiin odottamaan kuolemaa, tulee se kuitenkin, ennemmin tai myöhemmin. Yritän elää ja tehdä edes sen, mitä voimavarat antavat myöden...ja vähän enemmänkin, aina välillä!
        Parempia vointeja kaikille!

        Mitä mieltä olette tuosta EF arvon tulkinnasta?

        Joku sanoi EF:n olleen 45 - alarajoilla, toinen taas mainitsi arvon 49 - ja voi hvin.

        Minulla oli viimeksi mitattuna 45-48, lääkäri sanoi: loistavaa ! Hengästyn joskus hirmu helposti mutta toisinaan tuntuu että jaksas vaikka mitä.

        Onko siis EF yleistettävissä vai voiko se olla yksilöllinen juttu?

        Nimim. Ehkä vielä?, voitko kertoa EF arvosi????


      • Ehkä vielä?
        Mittarina EF kirjoitti:

        Mitä mieltä olette tuosta EF arvon tulkinnasta?

        Joku sanoi EF:n olleen 45 - alarajoilla, toinen taas mainitsi arvon 49 - ja voi hvin.

        Minulla oli viimeksi mitattuna 45-48, lääkäri sanoi: loistavaa ! Hengästyn joskus hirmu helposti mutta toisinaan tuntuu että jaksas vaikka mitä.

        Onko siis EF yleistettävissä vai voiko se olla yksilöllinen juttu?

        Nimim. Ehkä vielä?, voitko kertoa EF arvosi????

        Viimeksi, eli lokakuun lopulla, se oli 39 %. On ollut yleensä n. 40. En tiedä, paraneeko?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe