Mitä SE ylityö oikein on ??????

Idiotismiäkö

Tuollaista temiä käytetään mutta eihän sellaista ole tarjolla , ylityö on mielestäni sellaista mikä on " jätetty tekemättä " normaalin päivän aikana . Siis lorvittu . Miksi siitä pitäisi saada eri korvaus , samaa työtä mitä ei ole " keritty " tekasemaan .

13

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metallipena

      Hiukan olen asiasta eri mieltä. Meidän työpaikalla irtisanottiin pari vuotta sitten hiljaisena aikana neljä yhdeksästä matallimiehestä ja nyt me jäljellä olevat joudumme tekeen heidänkin työt koska tilauksia tulee taas entiseen malliin.
      Nyt on töitä meille viidelle niin pirusti että joudutaan painaan 10-12 tuntisia päiviä 6-7 päivänä viikossa.
      Lomat on kaikilta siirretty tulevalta kesältä hamaan tulevaisuuteen.
      Pomolle ollaan ehdoteltu että työvöimaa pitää saada lisää mutta hän väittää että ei ole ammatitaitoista väkeä tarjolla,jossa nyt tuskin on perää.

      • kirveellä töitä perk

        Siinä sen näkee ahneuden toitä on mutta ei palkata ihmisiä töihin kun se maksaa! ja jos palkataan niin ne on Virolaisia joiten työn saa joku tehdä jälkeen uudestaan !
        Mutta se on pomon mielestä halpaa ja kannattavaa kun virolainen on niin halpa mies! Sitten valitetaan kun menee niin huonosti ettei voi palkata pysyvästi ketään !
        Mutta oli kuitenkin varaa ostaa 500 000€ huvijahti ! Näin toimii kapitalisti riistäjä ja oman edun tavoittelija joka ei muista välitä paskan vertaa! Pääasia on itte pystyy ostamaan 2vuoden välein uuden ökypirssin ja ylläpitämään elintasomahaa jota myös paskamahaksi kutsutaan!


    • IT-alan-Patu

      Ei mene noin. Töitä vaan on tullut lisää koko ajan, että samalla vanhalla työtahdilla niitä ei ehdi hoitamaan.

    • Näinpäsenäin

      Koko termi "ylityö" on monella alalla täysin järjetön. Se toimii vain jos työsuoritusta mitataan töihin käytetyllä ajalla, tai peräti työpaikalla oleskeluun käytetyllä ajalla. Vaativammissa tehtävissä työsuoritusta mitataan tulosten perusteella, eikä työhön käytetty aika ole se ratkaiseva parametri.

      • nmb,jm

        Vaativammissa.... :-) Hauskaa. Tuntuisi sekä asiakkaat että pomo hermostuvan jos vaan ilmoitan että nyt multa loppui muuten työaika. Eihän se tosin edes pidä paikkaansa, sillä siinä vaiheessa kun moiseen ilmoitukseen sorrun,se on loppunut jo tunti sitten. Ja sitten vielä on edessä tunti työmatkaa. Sen verran on lorvittu vielä päivälläkin että tauotkin jää joskus pitämättä, siitä ylityöt aloittajan logiikan mukaan. Olisi ehkä pitänyt palvella se ilta-asiakas päivällä, 5 tuntia ennen kuin koko ihmistä olin nähnytkään?

        Työtäni mitataan tulosten perusteella, eikö kaikkien? Myös itse haluan tehdä työni hyvin, koska palkasta ei ole yksinään palkkioksi jos on myyjä tavallisessa päivittäistavarakaupassa. Mutta eipä vaan kukaan alalla oikein kehaise että tässäpä työskentelen vähän vaativammissa hommissa.... :-D Jos sanon asiakkaalle että nyt en voi enää auttaa teitä mitenkään (oltuani jo tunnin talkoissa) niin työni lopputulos on että olen paska aspa enkä hoida hommiani ja asiakas saa takuulla kohtauksen ainakin hiljaisesti jos ei suoraan mennä aikuisen ihmisen itkupotkuraivareihin. Ei tulla sitten toiste enää kun ei täällä saa palvelua. Vaan eipä niitä hyllyjäkään voi tyhjäksi jättää että pääsisi livahtamaan ihan työajan päätyttyä kotiinsa. Oikein livahtaa niin kuin joku rikollinen. Hyllytykset keskeytyy kun kokoajan on jollakin (asiakkaalla) asiaa enkä ole vielä oppinut jakautumaan kahtia.

        No, nämä ei ollut niitä vaativia hommia yleisesti ymmärretyssä mielessä vaan tähän pystyy kuulemma kuka vaan. Paitsi näköjään minä, joten nykyinen haaveeni onkin ryhtyä ihan suosiolla vielä sossupummiksi kun ei minusta kerran mihinkään ole. :-)


      • xzx
        nmb,jm kirjoitti:

        Vaativammissa.... :-) Hauskaa. Tuntuisi sekä asiakkaat että pomo hermostuvan jos vaan ilmoitan että nyt multa loppui muuten työaika. Eihän se tosin edes pidä paikkaansa, sillä siinä vaiheessa kun moiseen ilmoitukseen sorrun,se on loppunut jo tunti sitten. Ja sitten vielä on edessä tunti työmatkaa. Sen verran on lorvittu vielä päivälläkin että tauotkin jää joskus pitämättä, siitä ylityöt aloittajan logiikan mukaan. Olisi ehkä pitänyt palvella se ilta-asiakas päivällä, 5 tuntia ennen kuin koko ihmistä olin nähnytkään?

        Työtäni mitataan tulosten perusteella, eikö kaikkien? Myös itse haluan tehdä työni hyvin, koska palkasta ei ole yksinään palkkioksi jos on myyjä tavallisessa päivittäistavarakaupassa. Mutta eipä vaan kukaan alalla oikein kehaise että tässäpä työskentelen vähän vaativammissa hommissa.... :-D Jos sanon asiakkaalle että nyt en voi enää auttaa teitä mitenkään (oltuani jo tunnin talkoissa) niin työni lopputulos on että olen paska aspa enkä hoida hommiani ja asiakas saa takuulla kohtauksen ainakin hiljaisesti jos ei suoraan mennä aikuisen ihmisen itkupotkuraivareihin. Ei tulla sitten toiste enää kun ei täällä saa palvelua. Vaan eipä niitä hyllyjäkään voi tyhjäksi jättää että pääsisi livahtamaan ihan työajan päätyttyä kotiinsa. Oikein livahtaa niin kuin joku rikollinen. Hyllytykset keskeytyy kun kokoajan on jollakin (asiakkaalla) asiaa enkä ole vielä oppinut jakautumaan kahtia.

        No, nämä ei ollut niitä vaativia hommia yleisesti ymmärretyssä mielessä vaan tähän pystyy kuulemma kuka vaan. Paitsi näköjään minä, joten nykyinen haaveeni onkin ryhtyä ihan suosiolla vielä sossupummiksi kun ei minusta kerran mihinkään ole. :-)

        [quote]Työtäni mitataan tulosten perusteella, eikö kaikkien?[/quote]

        Ei välttämättä.

        Omalla alalla (Prosessiteollisuus) työ prosessiluonteen takia sellaista, että työvuoron aikana ei välttämättä saa mitään näkyvä aikaiseksi vaikka prosessi itsessään on mennyt eteenpäin. Yksinkertaistettuna, jos tietylle vaiheelle (esimerkkinä vaikka tuotteen lämmitys tietyssä ajassa tiettyyn ennalta määriteltyyn lämpötilaan) on määritelty käytettäväksi esim. 12 tuntia ja oma työvuoro sijoittuu tuonne välille ei ole saanut mitään näkyvää aikaiseksi vaikka prosessi on mennyt eteenpäin.


    • eerfgt

      En oikein ymmärrä termiä ylityö kun työthän eivät tekemällä lopu koskaan ennemminkin pitäisi yhteisesti miettiä mitä kannattaa tehdä tai jättää tekemättä.

    • ..........

      Ylityöllä tarkoitetaan sitä, että työ tehdään normaali tuntijärjestelmän päälle.

      Esimerkisi on olemassa päivittäinen ja viikottainen ylityö. Ylitöistä maksetaan korotettua palkkaa.

      Asia selviää työsopimuslaista ja työehtosopimuksista.

    • sfjsgjioerjgoet

      Normaali työaika = 8 tuntia päivässä, 40 tuntia viikossa. Kaikki sen yli menevä työ on ylityötä ja korvattava palkan lisäprosenteilla. Vapaa-aikaa vastaan ei ylityötä kannata tehdä koska silloin jää ansaintatilaisuus pois, rahan takiahan töissä käydään.
      Em. syystä en myöskään tule suostumaan työaikapankkisysteemiin, siinä ylityökorvaukset vietäisiin pois ja "ylityöt" eli pidemmät työpäivät korvattaisiin vapaa-aikana hiljaisempana aikana, joutuisi olemaan töissä sillon kun ennen oli kesäloma jne. pa8kaa.
      Koko ajan on vain huononnettu askel kerrallaan työntekijän asemaa, nyt se alkaa olla jo niin pitkällä että koko työnteon mielekkyys on mennyttä!

      • 247

        Tuo 8/40 vertaus ei ole välttämättä sopivin, käytetään ennemmin edellisessä ".........." vastauksessa olevaa määritelmää, eli normaali tuntijärjestelmä. Vuorotyössä, varsinkaan keskeytymättömässä, normaali työviikko ei ole 40 tuntia

        Esim. omalla työmaalla keskimääräinen viikkotyöaika on vuoden tarkastelujaksolla 34,6 tuntia viikossa, mutta yksittäisen työviikon viikkotyöaika voi olla vähimmillään 24 tuntia ja suurimmillaan 48 tuntia.

        Kuitenkaan tuosta 40 tunnin ylittävästä osalta ei saa ylityökorvausta koska kyseessä on normaali tuntijärjestelmän työstä kyse. Mutta, jos kyseessä on 24 tunnin viikko saa ylityöjorvausta heti 24 tuntia ylittävästä tunneista.

        Kyseessä on keskeytymätön kolmivuorotyö.


      • sjs....
        247 kirjoitti:

        Tuo 8/40 vertaus ei ole välttämättä sopivin, käytetään ennemmin edellisessä ".........." vastauksessa olevaa määritelmää, eli normaali tuntijärjestelmä. Vuorotyössä, varsinkaan keskeytymättömässä, normaali työviikko ei ole 40 tuntia

        Esim. omalla työmaalla keskimääräinen viikkotyöaika on vuoden tarkastelujaksolla 34,6 tuntia viikossa, mutta yksittäisen työviikon viikkotyöaika voi olla vähimmillään 24 tuntia ja suurimmillaan 48 tuntia.

        Kuitenkaan tuosta 40 tunnin ylittävästä osalta ei saa ylityökorvausta koska kyseessä on normaali tuntijärjestelmän työstä kyse. Mutta, jos kyseessä on 24 tunnin viikko saa ylityöjorvausta heti 24 tuntia ylittävästä tunneista.

        Kyseessä on keskeytymätön kolmivuorotyö.

        Olen itse kaksivuorotyössä ja normaali työaika on mulla se 8h päivä, 40h viikko. Kaikki sen lisäksi on ylityötä.


      • 247
        sjs.... kirjoitti:

        Olen itse kaksivuorotyössä ja normaali työaika on mulla se 8h päivä, 40h viikko. Kaikki sen lisäksi on ylityötä.

        Mutta se ei vielä tarkoita, että kaikki yli 40 tuntia viikossa olisi ylityötä, tai vastaavasti alle olisi lisätyötä. Asia riippuu tilanteesta, ja yksinkertaistamalla liikaa asiat monimutkaistuvat.


    • 248

      Voi, kun kaikki saisi tehdä tuon 40 tuntia viikossa. Itse ajelen jakeluautoa ja on kerrassaan poikkeuksellista, jos selviän 40 tunnilla. Tavallinen viikko on 50 tuntia. Siitä kun nyk. työnantaja ei edes anna korvausta se ei hirveesti motivoi. Jos ei nappaa, niin hommani ottaa joku Venakko tai Virolainen ja tekee työni puolet halvemmalla.

      Olen kerran jopa ottanut asian esille, mutta vastaukseksi saan että "Se on ihan normi hommaa" . Joko lopetan tai jatkat "its up to you"

      Mielestäni Ammattiliitot voisivat ottaa kovat otteet ja iskeä näihin yrityksiin. AKT:ta ei tunnu kiinnostavan, kun asiasta kerron, saan toki sympatiat, mutta homma jää siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe