Terolut (tai muut hormonikorvaukset esivaihdevuosissa)

Rausku69

Olen 45-vuotias ja ultrassa havaittiin kohdun limakalvon liikakasvu. Tätä korjaamaan aloitin Terolut-lääkityksen joka korvaa keltarauhashormonia jota ilmeisesti siis kehoni ei valmista enää tarpeeksi.

Nyt kun söin ekan 10 vrk annoksen kyseistä valmistetta ja vuoto alkoi tänään noin 5 vrk kuluttua lääkekuurin lopettamisesta, huomaan että täten kiertoni on ollut täsmälleen 28 vrk pituinen. Se tympii, sillä olen aina saanut nauttia pidemmästä kierrosta. Viime vuosina kierto lyheni, mutta oli siltikin noin 30 - 32 vrk pitkä. Toisaalta ennen lääkityksen aloittamista oli tiputteluvuotoa ennen ja jälkeen kuukautisten, joten verestä sai "nauttia" joskus toista viikkoa, mikä ei ollut hyvä tietenkään sekään. Mikäli vuoto nyt kestää vähemmän aikaa, ehkä tuon 28 vrk pätkäkierron jotenkin sietää. Useille naisillehan se on ihan normaali aika.

Mutta varsinaisesti minua kiinnostaa se, että jos tämä kierto nyt tosiaan jämähtää 28 vrk pituiseksi, niin pitääkö nämä kuukautiset joka lemmon kerta aloittaa nimenomaan perjantaina! Minulla ekaan päivään liittyy aina kuvotus ja paskamainen olo, ja perjantai on saunapäivä, jolloinka ei todellakaan huvittaisi mennä voimaan pahoin ja vuotamaan saunaan. Toisaalta jos sattuisin löytämään miehen jonka kanssa tapailisimme nimenomaan viikonloppuisin, niin joka 4. viikonloppu olisi sitten kuukautiset pahimmillaan. Ei innosta.

Miten kuukautisten alkamispäivää kannattaisi siirtää? Jätänkö vaan surutta syömättä sitä Terolutia ainakin yhden kierron ajan, jolloinka normaali kiertoni, ollen pidempi, siirtää alkamispäivän pois ajalta pe-la-su? Vai sekoaako koko systeemi niin ettei mistään normaalista kierrosta ole tietoakaan kun välillä olen syönyt hormonia ja sitten en syökään?

Tietty kysyn asiaa lääkäriltä kun menen kontrolliin, mutta epäilyttää että hän alkaa vähättelemään tätä asiaa. Minulle tällä kumminkin on merkitystä.

9

1912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voi hallita kaikk

      ei ole suotavaa keskettää ja taas aloittaa terot kuuria,koska elimistösi menee taas sekaisin,,,tätäkö tahdot? anna nyt olla tasainen kierto vai haluatko vuoto häiriötä lisää? nappaa nyt ne 10 pvää ja ei se elämä voi mennä pilalle jos et voi joka perjantai naida,,,,sori mut elämä on

      • Rausku69

        Ei se nyt se naiminen ole pääasia, vaan se että eka päivä kuvottaa ja pyörryttää ihan helvetisti. Istu siinä sitten saunan löylyssä kun melkein laatta lentää. Tällaisia minun menssuni ovat olleet vuosia, eikä Terolut tuohon pahoinvointiin ainakaan auttanut.

        Eikä auttanut kipuunkaan, sattui ihan yhtä s-nasti kuin aina ennenkin. Plus viime yönä vuosin kuin pistetty sika. Ikinä en ole niin paljon yöllä vuotanutkaan, olisi mennyt sänkyyn asti ellen olisi siteen ja alkkareiden alle tajunnut napata keskellä yötä vielä pyyhkeenkin. On se jännä että kun yhtenä ongelmana luomumenssujen kanssa on ollut liian runsas vuoto, niin mömmöillä vuotaa vieläkin enemmän. Vai senköhän takia se niin lirisi, kun se itse moska on vetisempää kuin aiemmin.

        Saunapäivää en taloyhtiössä voi vaihtaakaan.

        Ajattelin että jos kysyisi lääkäriltä voisiko aloittaa ne terot kertaalleen 18. päivä 15. päivän sijaan, sillähän saisin hommattua kolme päivää niin että tämä pistettynä sikana vuotaminen alkaa maanantaina eikä perjantaina. Oma kiertoni kuitenkin on sen verran pitkä että en näe syytä miksei muutaman päivän voisi aloitusta siirtää, ellei sitten tuossa 15. ja 18. päivän välissä ole muka tapahtunut jotain "peruuttamatonta" ettei siirtäminen auta.

        Siksi toisekseen seurustelu ei myöskään ole minulle pelkkää panemista. Mutta jos löytäisin esim. lapsia omaavan miehen ja puolet viikonlopuista kuussa menee hänellä lapsiin jo muutenkin, niin pahimmillaan voitaisiin olla yhdessä vain yksi viikonloppu per kuukausi - kuka helvetti sellaiseen tyytyisi? Enkä halua olla ihmisten kanssa missään tekemisissä jos minua kuvottaa ja sattuu. Miten siinä sitäpaitsi lähdet esim. kävelylle tai retkeilemään edes yksinäsi jos vuodat niin että parissa tunnissa on paikat veressä, kuten nyt on käynyt?


    • hoidettu vaiva

      hormonikierukkaa suositan

    • primojen popsija

      tästä keltarauahslääkkeestä että siinä on ohjeistus että joka kierron 15 päivänä aloitat taas 10pvän kuurin ja syödään loppuun ja odotellaan tyhjennysvuotoa ,menkathan tavallaan säännöllistetään keltarauhaslääkkeellä jotta vuotoajan kohdat pysyi´sivät mahdollismman tasaisina kuten luomumenkoissakin joissa nimenomaan keltarauhanen säätelee elimistön vuotosykliä n 28 vrokautta.pieniä poikkeksiahan tulee että vuotopäivät ja määrät luomukierroissa että keltarauhasen kuureissa ja mikään ei ole satavarmaa koskaan ,heittoja tulee niin kuurissa kuin luomussakin eli ei ole satavarmaa 28vuorokautta.,keltarauhasen vajauksissahan nimenomaan pyritään pitämään vuodot kontrollissa-sen takia ne aloituspvät on tärkeitä kierron tasaisena pitämisiin

      • Rausku69

        Lääkäri kyllä kehuskeli juurikin sillä tasaisuudella. Minulla oli kyllä ihan tarpeeksi tasainen kiertoaika, ongelmana oli vain runsaat vuodot ja etu- ja jälkikäteistiputtelu.

        Nyt kun olen ekat mömmömenssut lusinut, niin lääkärin lupailema "elämänlaadun parantuminen" tuntuu tässä vaiheessa naurettavalta. En vuotanut niin montaa päivää kuin tässä pari vuotta olen vuotanut, mutta ekana yönä vuosin kuin pistetty sika, enemmän kuin koskaan ennen. Kuukautiskipukin oli yhtä helvetillisen kova kuin aina ennenkin, ja kipua oli neljänä peräkkäisenä päivänä, mitä ei aiemmin ole ollut (niin monena päivänä siis).

        Lisäksi sain nautiskella näppylöistä naamassa ja vieläpä paiseista häpyhuulessa, että täytyy sanoa että motivaationi syödä tätä paskaa on aika vähissä nyt. Niitä paiseita minulla on vuosien varrella ollut silloin tällöin, mutta nyt oli neljä peräperää. Ja jos pullahtaa sopivaan paikkaan, kävelykin tuntuu ikävältä.

        Olen ollut pari vuotta selibaatissa ja jos joskus löytäisin rakkauden, se että pitäisi kokoajan olla sanomassa että "ei tänään kun minulla on paiseita häppäreissä" kävisi kyllä luonnonpäälle.

        Mietityttää että jaksaako tässä ainakaan kesäänsä pilata näillä. Vietän varsin aktiivista elämää luonnon parissa kesäisin, ja eihän siitä tule mitään jos pitää olla kotona tyhjentämässä kuukautissuojana käyttämääni kuukuppia parin tunnin välein etten "laske alleni", jos sattuu se varsinainen monsuuni päiväsaikaan.

        Lisäksi minulla on diagnosoitu masennus, ja näitä lääkkeitä ei kai saisi masentuneille syöttää. Itsellenikin alkoi tulemaan jotain ihme itsariajatuksia mieleen tässä kuurin päälle.


      • Rausku69
        Rausku69 kirjoitti:

        Lääkäri kyllä kehuskeli juurikin sillä tasaisuudella. Minulla oli kyllä ihan tarpeeksi tasainen kiertoaika, ongelmana oli vain runsaat vuodot ja etu- ja jälkikäteistiputtelu.

        Nyt kun olen ekat mömmömenssut lusinut, niin lääkärin lupailema "elämänlaadun parantuminen" tuntuu tässä vaiheessa naurettavalta. En vuotanut niin montaa päivää kuin tässä pari vuotta olen vuotanut, mutta ekana yönä vuosin kuin pistetty sika, enemmän kuin koskaan ennen. Kuukautiskipukin oli yhtä helvetillisen kova kuin aina ennenkin, ja kipua oli neljänä peräkkäisenä päivänä, mitä ei aiemmin ole ollut (niin monena päivänä siis).

        Lisäksi sain nautiskella näppylöistä naamassa ja vieläpä paiseista häpyhuulessa, että täytyy sanoa että motivaationi syödä tätä paskaa on aika vähissä nyt. Niitä paiseita minulla on vuosien varrella ollut silloin tällöin, mutta nyt oli neljä peräperää. Ja jos pullahtaa sopivaan paikkaan, kävelykin tuntuu ikävältä.

        Olen ollut pari vuotta selibaatissa ja jos joskus löytäisin rakkauden, se että pitäisi kokoajan olla sanomassa että "ei tänään kun minulla on paiseita häppäreissä" kävisi kyllä luonnonpäälle.

        Mietityttää että jaksaako tässä ainakaan kesäänsä pilata näillä. Vietän varsin aktiivista elämää luonnon parissa kesäisin, ja eihän siitä tule mitään jos pitää olla kotona tyhjentämässä kuukautissuojana käyttämääni kuukuppia parin tunnin välein etten "laske alleni", jos sattuu se varsinainen monsuuni päiväsaikaan.

        Lisäksi minulla on diagnosoitu masennus, ja näitä lääkkeitä ei kai saisi masentuneille syöttää. Itsellenikin alkoi tulemaan jotain ihme itsariajatuksia mieleen tässä kuurin päälle.

        Nyt kun kesä on mennyt ja en ehkä kävele enää ihan kokoajan, jotenka särkevät paiseet häpyhuulissa (joita Terolut aiheutti) eivät olisi ihan niin paha juttu, en tiedä yrittäisikö uudemman kerran.

        Huomaan kalenteristani että Terolutien jälkeen kuukautisvuoto kesti 7 vrk, eli pidempään kuin aikoinaan kesti normaali vuoto kun olin alta nelikymppinen (4 - 5 vrk). Eli eipä niistä kyllä mitään hyötyä ollut ainakaan tuon ekan syönnin jälkeen.

        Nyt viimeisimmät kuukautiset olivat sen verran lyhyehköt ja niukat, että mietityttää voisiko limakalvon liikakasvu korjautua itsekseenkin.

        Mutta kaikkein eniten tietysti mietityttää että koska minulla on diagnosoitu krooninen keskivaikea masennus, että hyödyttääkö syödä lääkettä josta käsittääkseni on huomautettu että ei masentuneille???

        Eniten masentaa se että olen yksin. Ja miten löydän kumppania jos on paiseita naamassa ja alapäässä... x(


      • Vaihdenainen
        Rausku69 kirjoitti:

        Nyt kun kesä on mennyt ja en ehkä kävele enää ihan kokoajan, jotenka särkevät paiseet häpyhuulissa (joita Terolut aiheutti) eivät olisi ihan niin paha juttu, en tiedä yrittäisikö uudemman kerran.

        Huomaan kalenteristani että Terolutien jälkeen kuukautisvuoto kesti 7 vrk, eli pidempään kuin aikoinaan kesti normaali vuoto kun olin alta nelikymppinen (4 - 5 vrk). Eli eipä niistä kyllä mitään hyötyä ollut ainakaan tuon ekan syönnin jälkeen.

        Nyt viimeisimmät kuukautiset olivat sen verran lyhyehköt ja niukat, että mietityttää voisiko limakalvon liikakasvu korjautua itsekseenkin.

        Mutta kaikkein eniten tietysti mietityttää että koska minulla on diagnosoitu krooninen keskivaikea masennus, että hyödyttääkö syödä lääkettä josta käsittääkseni on huomautettu että ei masentuneille???

        Eniten masentaa se että olen yksin. Ja miten löydän kumppania jos on paiseita naamassa ja alapäässä... x(

        Ja masennuksesta, että jos huomaat Terolutien syönnin aikana mielialaoireita, niin sitten ne eivät ehkä sovi sinulle. Jos et huomaa mitään eroa entiseen olotilaan, niin sitten voisi ajatella, että ei varmaan ole masennuksen kannalta merkitystä. Minulla on perinteisesti ennen kuukautisten alkua aina itkupäivä, ja nyt hormonihoidon myötä olen todennut, että ainakin minulla itkuisuus johtuu estrogeenin laskusta, ei keltarauhashormonin noususta. Keltarauhashormoni taas väsyttää ja hiukan kiukuttaa, toisaalta myös tuntuu että se parantaa unta. Ilmeisesti minun kuukautisten ekan päivän perinteiset 12 tunnin uneni (milloin on mahdollista) selittyvät keltarauhashormonilla. Tietysti kuukautiskipujen jälkeen on muutenkin kiva nukkua.

        Vaihdevuodet tunnetusti aiheuttavat mielialaoireita. Se vaihdevuosien alakulo aiheutuu kai juuri estrogeenin puutteesta. Monella se voidaan diagnosoida väärin masennuksena tai burn outina. Vaihdevuosivaivoja, myös masennusta hoidetaan hormonikorvaushoidolla, joka on päivittäin estrogeenia juurikin tuo 10 päivän keltarauhaskuuri. Tai vaihtoehtoisesti vuodoton yhdistelmäpilleri, jossa popsitaan hiukan estrogeenia ja keltarauhashormonia joka päivä.

        Oletko kokeillut kipuihin ja pahoinvointiin kipulääkkeitä?

        Eikös se tiputteluvuotokin rajoita elämää? Paiseet alapäässä kuulostavat kyllä kurjilta. :( En ole kuullut aiemmin sellaisista. Taas yläpään paiseet tuskin estää parisuhdetta, jos muuten on mukava ihminen kyseessä.

        Luultavasti pian pääset koko kuukautisista eroon. Mutta ei se välttämättä niin suuri riemu ole, riippuu ihan että mitä tulee tilalle. Onneksi vaihdevuosivaivoihin saa nykyään apua, jos sitä tarvitsee.


      • Rausku69
        Vaihdenainen kirjoitti:

        Ja masennuksesta, että jos huomaat Terolutien syönnin aikana mielialaoireita, niin sitten ne eivät ehkä sovi sinulle. Jos et huomaa mitään eroa entiseen olotilaan, niin sitten voisi ajatella, että ei varmaan ole masennuksen kannalta merkitystä. Minulla on perinteisesti ennen kuukautisten alkua aina itkupäivä, ja nyt hormonihoidon myötä olen todennut, että ainakin minulla itkuisuus johtuu estrogeenin laskusta, ei keltarauhashormonin noususta. Keltarauhashormoni taas väsyttää ja hiukan kiukuttaa, toisaalta myös tuntuu että se parantaa unta. Ilmeisesti minun kuukautisten ekan päivän perinteiset 12 tunnin uneni (milloin on mahdollista) selittyvät keltarauhashormonilla. Tietysti kuukautiskipujen jälkeen on muutenkin kiva nukkua.

        Vaihdevuodet tunnetusti aiheuttavat mielialaoireita. Se vaihdevuosien alakulo aiheutuu kai juuri estrogeenin puutteesta. Monella se voidaan diagnosoida väärin masennuksena tai burn outina. Vaihdevuosivaivoja, myös masennusta hoidetaan hormonikorvaushoidolla, joka on päivittäin estrogeenia juurikin tuo 10 päivän keltarauhaskuuri. Tai vaihtoehtoisesti vuodoton yhdistelmäpilleri, jossa popsitaan hiukan estrogeenia ja keltarauhashormonia joka päivä.

        Oletko kokeillut kipuihin ja pahoinvointiin kipulääkkeitä?

        Eikös se tiputteluvuotokin rajoita elämää? Paiseet alapäässä kuulostavat kyllä kurjilta. :( En ole kuullut aiemmin sellaisista. Taas yläpään paiseet tuskin estää parisuhdetta, jos muuten on mukava ihminen kyseessä.

        Luultavasti pian pääset koko kuukautisista eroon. Mutta ei se välttämättä niin suuri riemu ole, riippuu ihan että mitä tulee tilalle. Onneksi vaihdevuosivaivoihin saa nykyään apua, jos sitä tarvitsee.

        Kiitos kommenteista. Jos vielä kokeilen Terolutia, voisin hyvinkin ajatella tuota kierron pidentämistä parilla päivällä. Oma kiertoni on noin 30 - 33 vrk nykyään, ja 28 vrk tuntui jo älyttömän lyhyeltä sen takia kun se vuoto kuitenkin kesti päivätolkulla (ilman Terolutia varsinainen vuoto noin 4 - 5 vrk ja tässä 2010-luvulla alkanut olemaan noita tip tap -päiviä ennen ja jälkeen, joskus yhteensä 9 vrk jolloin verta esiintyy edes rippunen).

        Tiputteluvuoto ei minulla ole niin runsasta että se varsinaisesti sotkisi paikkoja tms. Ehkä enemmän häiriöksi se varsinaisen vuodon runsaus 1 - 2 vrk vuodon alussa, kun kuukuppia pitää joskus tyhjentää jopa tunnin välein.

        Masennushan minulla on ollut melkeinpä murrosiän alusta asti vaihtelevasti. Tämä nykyinen on ollut noin 10. En kokoajan ole todella allapäin, mutta on se niin helposti heti mieliala laskemassa, että ota siitäkin selko mikä mistäkin tulee jos alan vielä syömään sellaista lääkettäkin joka pahentaa oloa. Mutta kun ihan tarpeeksi on paha mieli tuon tuostakin muutenkin, ei sitä murhetta lisääkään kaipaisi. Tämä omituinen kuukautisten lopussa tai niiden jälkeen tuleva noin päivän kestävä alakulo tuntuu kyllä olevan selkeästi hormoniperäinen. Estrogeenitasoissani ei ollut mitään poikkeavaa kun ne tutkittiin viime vuoden lopulla, mutta ehkäpä se(kin) hormoni lässähtää rajusti juuri vuodon päätyttyä ja laskee sitten mielialaa. Joudunkohan hourulaan sitten kun alkaa menopaussi eikä ole enää mitään hormoneja kehossa, ainakaan nais-sellaisia... Joskus olen kyllä ihmetellyt että minkäs takia lapsena ei ikinä masentanut, silloin kun ei ollut minkäänlaista hormonitoimintaa...?

        En voi syödä kipuihin mitään kipulääkettä, koska vatsani ärtyy kaikista (jopa parasetamolista) ja sitten on viikkokausia närästystä yms. Monille särkylääkkeille olen allerginenkin. Olenkin lähinnä kestänyt vuosikausia kuukautisia hammasta purren. Pahoinvointia tuntuu tulevan siitä että ennen vuotoa pahenee tasapainoaistin häiriöni, se on kuulema naisilla tyypillistä että nin käy, jos se häiriö on.

        Paiseisiin ympäri kehoa minulla on aina ollut taipumusta. Jotenkin kai tiukat ihohuokoset että helposti tukkiutuvat, tai mistä näistä tietää... Mutta hormonit niitä sitten lietsovat lisää.


    • Vaihdenainen

      No ei se niin tarkkaa ole noiden hormonien kanssa, kun ehkäisypillereistä ei ole kyse, onhan kuukautisissa normaalistikin heittoja. (E-pillerit on tietysti eri juttu, kun on tarkoitus jekuttaa luontoa ja olla tulematta raskaaksi.) Voit aloittaa Terolutit muutamaa päivää myöhemmin ihan hyvin, niin että saat ehkä seuraavat kuukautiset viikolle. Ota kuitenkin huomioon, että muutkin asiat vaikuttavat kiertoon, varsinkin alkavat vaihdevuodet, niin että ei ole ollenkaan varmaa että saat ne pidettyä rytmissä. Luultavasti rytmi tulee sekoilemaan ennen menopaussia.

      Voit toki myös (yrittää) noudattaa 30 päivän kiertoa aloittamalla Terolutit joka kuukausi pari päivää myöhemmin kuin lääkäri sanoi. Koska 30 päivää ei mene tasan viikonpäivien suhteen, toisin kuin 28 (= 4 viikkoa) niin silloin kuukautiset alkavat joka kerta eri viikonpäivänä. Taas jos yrität viiden viikon kiertoa, niin voi hyvinkin tulla taas tiputtelua. Mutta mitään vaaraa ei ole sinänsä siinä, vaikka kuukautiset hommaisi vain vaikka joka toinen kuukausi, mutta todennäköisesti limakalvo ehtii kasvaa niin paljon että tulee joko tiputtelua tai kuukatiset alkavat itsestään. Myöskin kuukautiset ovat runsaammat, jos ne ovat harvemmin.

      Se, että tämänkertainen vuoto kesti pitempään johtuu siitä, että kehosi estrogeeni pääsi kasvattamaan limakalvon niin paksuksi keltarauhashormonin puutteessa. Mitä paksumpi limakalvo, sen enemmän vuotaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe