KOKOOMUS AJAA TAKSILUPIEN VAPAUTTAMISTA VIRON MALLIIN

KOMMENTZ

Virolaisia takseja saatetaan nähdä Suomessakin, jos taksilupien enimmäismäärän sääntelystä luovutaan, kirjoittaa Turun Sanomat.


Taloussanomat

12.5.2014

Virolaiset taksiyritykset ovat kiinnostuneita Suomen markkinoista, jos Kilpailu- ja kuluttajaviraston ehdottama lakiesitys hyväksytään, Turun Sanomat kirjoittaa.

Lakiesityksen seurauksena luovuttaisiin tarveharkintaan perustuvasta taksilupien enimmäismäärän sääntelystä.

Virolaisen Tulika Takson toimitusjohtaja Mati Saar kertoo Turun Sanomille, että etenkin Helsinki tuntuu houkuttelevalta.

– Se on huomattavasti meidän nykyisiä kotimarkkinoita suurempi, hän sanoo lehdelle.

60

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiakas on oikiassa

      Mikäettei,saadaan ruuhkat Helsinkistä historiaan. Kaikkien etuhan se on,kun palvelu paranee.

    • ___.

      Laittaisiko aloittaja jotain linkkiä, jossa sanotaan, että KOKOOMUS ajaa taksilupien vapauttamista? Kun siitä ei olla keskusteltu sanaakaan Suomen eduskunnassa??

      Kaikkea p askaa tänne suolletaan!!!

      • Kokoomus :) :) :)

        Paikalliset kauppakamarit ja keskuskauppakamari yhdessä kilpailuviraston kanssa ovat vuosia ajaneet taksilupien vapauttamista. Katsokaa näiden kappakamarien johtohenkilöiden puoluekantaa...kok...kok...kok...kok. Ihmettelen vaan miten joku taksiautoilijakin kehtaa olla moisen kamarin jäsen, joka vetää mattoa omien alta!

        Niin ja eduskunnassa asia on todellakin esillä liikenne-ja viestintäministeriössä eli se siitä etteikö asiaa siellä käsiteltäisi. Sitä käsitellään!

        Kokoomus, todella pienyrittäjän asialla!


      • Dkdkdkfkrkekdk
        Kokoomus :) :) :) kirjoitti:

        Paikalliset kauppakamarit ja keskuskauppakamari yhdessä kilpailuviraston kanssa ovat vuosia ajaneet taksilupien vapauttamista. Katsokaa näiden kappakamarien johtohenkilöiden puoluekantaa...kok...kok...kok...kok. Ihmettelen vaan miten joku taksiautoilijakin kehtaa olla moisen kamarin jäsen, joka vetää mattoa omien alta!

        Niin ja eduskunnassa asia on todellakin esillä liikenne-ja viestintäministeriössä eli se siitä etteikö asiaa siellä käsiteltäisi. Sitä käsitellään!

        Kokoomus, todella pienyrittäjän asialla!

        Asiaa käsitellään, vaan ei ole käsitelty vielä. Vaikka jonkun kauppakamarin henkilöstössä on kok. ei se silti tarkoita, että KOKOOMUS puolueena sitä kannattaa. Pieni ero.....

        Varmaankin alalle jotain muutoksia on tulossa, koska ja mitä, sitä ei ole päätetty. Asiasta keskustellaan aikanaan....


      • taximaidan

        http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014041718222723_uu.shtml

        – Suomeen ei pidä tehdä sellaista villiä länttä taksialalle kuin Ruotsissa. Taksien enimmäismääriä ja hinnoittelua ei pidä vapauttaa, keskustan Mikko Alatalo toteaa.

        Liikenneministeri Henna Virkkunen (kok) on ilmoittanut puoltavansa aloitetta. Keskustan kansanedustaja Markku Rossi ei hyväksy Virkkusen kantaa.

        – On käsittämätöntä, että ministeri on ensi töikseen valmis romuttamaan hyvän ja toimivan taksilainsäädännön kilpailusyihin vedoten. Suomeen ei pidä avata vapaita taksimarkkinoita, jotka koituvat kyytiä tarvitsevien tappioksi, Rossi kommentoi.

        Aloitteen tarkoituksena on lisätä kilpailua taksialalla.Taksilupien enimmäismäärän sääntelystä luovuttaisiin, mutta alalle pääsy olisi edelleen luvanvaraista.


      • makkonen50

        Taksialan vapauttaminen nostaisi
        palkattujen kuljettajien palkkoja.
        Palkattujen kuljettajien palkat
        ovat muutenkin alamaissa.


      • V_1
        makkonen50 kirjoitti:

        Taksialan vapauttaminen nostaisi
        palkattujen kuljettajien palkkoja.
        Palkattujen kuljettajien palkat
        ovat muutenkin alamaissa.

        Olen kanssasi samaa mieltä ja samalla reipasta motivoitunutta väkeä virtaisi alalle.


    • Kommettia pukkaa

      Muutamat KESKUSTAN kansanedustajat ilmoittavat kommenteissaan, että he VASTUSTAVAT taksilupien vapauttamista.

    • 6+15

      Sellainen käsitys on, että taksit on pysynyt säädeltyinä, koska hallituksessa on jokaisen lupavouhotuksen aikaan istunut siinä mielessä järkeviä ministereitä, että ovat torpanneet asian ja homma lakaistu maton alle vähäksi aikaa.

      Luvat vapautuu heti, kun sääntelyn puolestapuhujia ei löydy ministeritasolla.

      • huvi orava

        Kokoomushan on taksien ja yrittämisen puolue, niinhän te pikku porvarit luulette.
        kokoomus ajaa vain suurituloisten tehtaan johtajien etuja.

        nappi kauppiaiden etua ja ajaa sdp ja skdl elikkä Vasemmistoliitto.

        vaikka kuinka vihaatte kommateita ,niin pikku pienestä tekevät taksit eivät ole kokoomuksen puheenjohtajan ensi huoli ka tavoite laitta a kuntoon.

        työläisiä tekin olette.

        jos joka päivä pitää mennä töihin, herrat menee lomalla kun huvittaa.


      • Alalle työrauha

        Jep, olen ollut alalla yli 30 vuotta ja en muista sellaista aikaa jolloin takseilla olisi ollut työrauha, aina on ollut joku komitea kurmuuttamassa alle 10 000 yrittäjän elinkeinoa. Taksit ovat itse maksaneet kaikki nykyaikaiset laitteet, maksujärjestelmät niin autoissaan kuin keskuksissaan ilman lanttiakaan valtionapuja.

        "Luvat vapautuu heti, kun sääntelyn puolestapuhujia ei löydy ministeritasolla." Suurimmat vouhottajat ovat aina olleet ministeriön, keskuskauppakamarien ja kilpailuviraston virkamiehet, ei poliittiset päättäjät!


      • ikävä juttu
        Alalle työrauha kirjoitti:

        Jep, olen ollut alalla yli 30 vuotta ja en muista sellaista aikaa jolloin takseilla olisi ollut työrauha, aina on ollut joku komitea kurmuuttamassa alle 10 000 yrittäjän elinkeinoa. Taksit ovat itse maksaneet kaikki nykyaikaiset laitteet, maksujärjestelmät niin autoissaan kuin keskuksissaan ilman lanttiakaan valtionapuja.

        "Luvat vapautuu heti, kun sääntelyn puolestapuhujia ei löydy ministeritasolla." Suurimmat vouhottajat ovat aina olleet ministeriön, keskuskauppakamarien ja kilpailuviraston virkamiehet, ei poliittiset päättäjät!

        niin ja samalla "unohtui" maksaa työntekijöille palkat työaikalain mukaisesti.


    • 567567

      Siellä on KAJON ja Martin saarikangas taustalla. He haluavat apajille.

      HE lobbaabat ja nyt kun kokematon pikku blondi tuli ministeriksi, aika on sopiva.

    • Oikea yrittäjä

      Kokoomus on pääomasijoittajien ja suurituloisten sekä suuromistajien etuja ajava puolue. Naurattaa, kun muutamat taksiautoilijat ovat kokoomuksen jäseninä ehdokkaina vuodesta toiseen kaikissa vaaleissa tulematta koskaan valituksi mihinkään. Miten nuo typerät taksiautoilijat ovat noin hölmöjä, että kuvittelevat kokoomusta äänestävien äänestävän semmoista, josta ei ole kuin centtejä tuottavan taksin pyörittämiseen. Eihän se ole edes mitään yrittämistä, kun toisten sanelemilla hinnoilla ilman todellista kilpailua ja verovapailla autoilla ajellaan tilauskeskuksen antamia asiakkaita toisten kaltaisten ressukoiden kanssa vuorotellen. Voi ressukat, kun luulevat olevansa nyt jotakin suurbusines miehiä ja lässyttävät asiakkailleen jopa sijoitus neuvoja, eivätkä itse saa muuta kuin silmäpusseja kasvatetuksi. Eihän noille voi muuta kuin nauraa.

      • fergtyruiop

        Kokoomuksen äänestämisessä ei olekkaan kysymys vain oman elinkeinonsa asioista vaan elinkeinoelämän pelisäännöistä yleensäkin sääntelyä vastaan. Minäkin kannatan taksialan vapauttamista vaikka autoilija itse olenkin. Mielestäni suomeen kuuluu elinkeinonvapaus muutamia avainaloja lukuunottamatta, eikä taksiliikenne kuulu niihin. Valitettavasti kokoomuskin alkaa nykyään muistuttaa demareita. Ainoa kunnon arvo ja markkinaliberaali kokoomuksessa taitaa olla enää vain Alex Stubb.


      • Nasse setä
        fergtyruiop kirjoitti:

        Kokoomuksen äänestämisessä ei olekkaan kysymys vain oman elinkeinonsa asioista vaan elinkeinoelämän pelisäännöistä yleensäkin sääntelyä vastaan. Minäkin kannatan taksialan vapauttamista vaikka autoilija itse olenkin. Mielestäni suomeen kuuluu elinkeinonvapaus muutamia avainaloja lukuunottamatta, eikä taksiliikenne kuulu niihin. Valitettavasti kokoomuskin alkaa nykyään muistuttaa demareita. Ainoa kunnon arvo ja markkinaliberaali kokoomuksessa taitaa olla enää vain Alex Stubb.

        "Minäkin kannatan taksialan vapauttamista vaikka autoilija itse olenkin." Niin olen minäkin. Mitä vapaata kilpailua tämä ehdotus pitää sisällään? Missä maassa on olemassa esityksen kaltainen järjestelmä, jossa taksiluvat olisivat vapaat mutta taksa edelleen säädelty? Yhtälö on = mahdoton!


      • dfghjklöhg
        Nasse setä kirjoitti:

        "Minäkin kannatan taksialan vapauttamista vaikka autoilija itse olenkin." Niin olen minäkin. Mitä vapaata kilpailua tämä ehdotus pitää sisällään? Missä maassa on olemassa esityksen kaltainen järjestelmä, jossa taksiluvat olisivat vapaat mutta taksa edelleen säädelty? Yhtälö on = mahdoton!

        Mainitsinko jotain taksasta? Tottakai koko paska pitää vapauttaa, luvat, taksa ja ajovuorovelvoite, eli ihan samoilla pelisäännöillä kuin mikä tahansa muukin yritystoiminta.


      • kaikki vapaaks
        dfghjklöhg kirjoitti:

        Mainitsinko jotain taksasta? Tottakai koko paska pitää vapauttaa, luvat, taksa ja ajovuorovelvoite, eli ihan samoilla pelisäännöillä kuin mikä tahansa muukin yritystoiminta.

        Kaikki pakolliset yrittäjäkoulutukset ja jatkokoulutukset pois.

        Eihän muillakaan pienyrittäjillä ole näitä rasitteita!


      • gfhjkguliöoäklöpl'p
        kaikki vapaaks kirjoitti:

        Kaikki pakolliset yrittäjäkoulutukset ja jatkokoulutukset pois.

        Eihän muillakaan pienyrittäjillä ole näitä rasitteita!

        >>
        Eihän muillakaan pienyrittäjillä ole näitä rasitteita! >>

        Itseasiassa on. Raskaanliikenteen ja joukkoliikenteen luvissa on pakolliset kurssit ennen kuin voi hakea lupaa. Taksiluvat pitäisi saada samalla tavalla kuin raskaanliikenteen luvatkin. Kun kriteerit täyttyy saa luvan ilman kiintiöitä. Samoin taksa ja ajovuorovelvoite pitää saada vapaaksi. Hintasääntely valtion toimesta ei ole enää tätä päivää.


      • aaaarolf
        gfhjkguliöoäklöpl'p kirjoitti:

        >>
        Eihän muillakaan pienyrittäjillä ole näitä rasitteita! >>

        Itseasiassa on. Raskaanliikenteen ja joukkoliikenteen luvissa on pakolliset kurssit ennen kuin voi hakea lupaa. Taksiluvat pitäisi saada samalla tavalla kuin raskaanliikenteen luvatkin. Kun kriteerit täyttyy saa luvan ilman kiintiöitä. Samoin taksa ja ajovuorovelvoite pitää saada vapaaksi. Hintasääntely valtion toimesta ei ole enää tätä päivää.

        Hienosti on sekoomus homman hoitanut, pannaan duunarit ostamaan oma työpaikka ja vielä kilpailemaan taksoilla.


      • rtyui79på0+ö0
        aaaarolf kirjoitti:

        Hienosti on sekoomus homman hoitanut, pannaan duunarit ostamaan oma työpaikka ja vielä kilpailemaan taksoilla.

        >>Hienosti on sekoomus homman hoitanut, pannaan duunarit ostamaan oma työpaikka ja vielä kilpailemaan taksoilla. >>

        Miten tämä liittyy mitenkään tähän asiaan? Voihan jokainen kuljettaja olla renkinä toiselle hamaan tappiin saakka, ei omia lupia ole pakko ottaa.

        Jos ja kun luvat vapautuu niin koko toimiala tulee muuttumaan täysin. Yrityskoko kasvaa ja käytännössä keskukset kilpailee keskenään. Tulee lisää Kovasen kaltaisia isoja pelaajia ja niille tekee tilaa pienet yhden auton autoilijat jotka ei osaa sopeutua muuttuvaan tilanteeseen. Nekin jotka yhdellä tai kahdella autolla autoilee, kuuluu käytännössä johonkin keskukseen.

        Kokoomus ja rkp on ainoita jotka on edes hieman markkinahenkisiä. Muut on melkeimpä kommareita. Aina kieltämässä jotakin ja laatimassa sääntöjä sinne sun tänne. Kokoomuksen ideologiassa sentään annetaan kaikille mahdollisuus yrittää ja tehdä bisnestä. Jos taas joku ei onnistu niin se ei ole politiikasta kiinni, eikä silloin pidä syytellä muita kuin itseään.


      • viptakso
        Nasse setä kirjoitti:

        "Minäkin kannatan taksialan vapauttamista vaikka autoilija itse olenkin." Niin olen minäkin. Mitä vapaata kilpailua tämä ehdotus pitää sisällään? Missä maassa on olemassa esityksen kaltainen järjestelmä, jossa taksiluvat olisivat vapaat mutta taksa edelleen säädelty? Yhtälö on = mahdoton!

        No esim. Norjassa, ranskassa, Tanskassa, Saksaassa, Itävallassa on lupajärjestelmät....


    • VapaaKilpailu

      Johan tuo olisi aika purkaa sosialistinen sääntelytalous taksiautoilunkin piiristä.

      • Mietitäänpä vielä

        No oli minunkin lusikkani tähän soppaan laitettava :)
        Suurin osa jotka täällä kirjoittelevat taksilupien vapauttamisesta ovat henkilöitä, jotka ajavat taksilla muutaman kerran vuodessa ja yleensä vappuna ja uutenavuotena. Kallista on taksilla ajo juu, mutta baarissa olo on halpaa ;) Meidän perheessä on taksiautoiltu jo muutama sukupolvi ja aina säännöllisesti tämä vapautus nousee pintaan. Joku täällä kehui Viron takseja on halpoja ja hyviä ;) Montako esim. esteetöntä autoa olette Virossa nähneet? Antaistko oman lapsesi Virossa taksin vietäväksi yksin tai tuntisitko esim. yksinäisenä naisena olosi turvalliseksi Tallinnan taksissa. Minä vastaisin noihin kysymyksii, että en tosiaankaan. Me olimme Haapsalussa viikon verran ja sieltä ei arkiiltana saanut taksia 24 jälkeen. Vastaus oli, että on niin hiljaista, että ei kannata olla ajossa. Hinnasta vielä, että suomen taksien hintaa ei voi verrata viron takseihin, kulu rakenne aivan erillainen. Missä maassa on taksien hinnat halventuneet vapautumisen myötä? Ja ne jotka ajavat taksilla niin ajavat maksoi se mitä vaan ja ne jotka eivät taksia tarvitse niin eivät aja vaikka pääsisi ilmaiseksi. Ja nythän taksit jo säästävät yhteiskunna rahoja yhdistelemällä Kelan kyytejä. Ja jos kulurakenne taksialalla ei "halpene" niin hinnoilla pelaaminen ei kauan tuo leipää pöytään, ellei ala ruokkimaan sitten harmaatataloutta.


      • kgkkgödpd lc
        Mietitäänpä vielä kirjoitti:

        No oli minunkin lusikkani tähän soppaan laitettava :)
        Suurin osa jotka täällä kirjoittelevat taksilupien vapauttamisesta ovat henkilöitä, jotka ajavat taksilla muutaman kerran vuodessa ja yleensä vappuna ja uutenavuotena. Kallista on taksilla ajo juu, mutta baarissa olo on halpaa ;) Meidän perheessä on taksiautoiltu jo muutama sukupolvi ja aina säännöllisesti tämä vapautus nousee pintaan. Joku täällä kehui Viron takseja on halpoja ja hyviä ;) Montako esim. esteetöntä autoa olette Virossa nähneet? Antaistko oman lapsesi Virossa taksin vietäväksi yksin tai tuntisitko esim. yksinäisenä naisena olosi turvalliseksi Tallinnan taksissa. Minä vastaisin noihin kysymyksii, että en tosiaankaan. Me olimme Haapsalussa viikon verran ja sieltä ei arkiiltana saanut taksia 24 jälkeen. Vastaus oli, että on niin hiljaista, että ei kannata olla ajossa. Hinnasta vielä, että suomen taksien hintaa ei voi verrata viron takseihin, kulu rakenne aivan erillainen. Missä maassa on taksien hinnat halventuneet vapautumisen myötä? Ja ne jotka ajavat taksilla niin ajavat maksoi se mitä vaan ja ne jotka eivät taksia tarvitse niin eivät aja vaikka pääsisi ilmaiseksi. Ja nythän taksit jo säästävät yhteiskunna rahoja yhdistelemällä Kelan kyytejä. Ja jos kulurakenne taksialalla ei "halpene" niin hinnoilla pelaaminen ei kauan tuo leipää pöytään, ellei ala ruokkimaan sitten harmaatataloutta.

        Se on jo tullut todistettu a että keloilla ei ollut muuta tarkootusta kun siirtää ajoja kaipunkien autoille ja keskuksille säästöjä ei saatu.


      • asdretyuiop9å
        Mietitäänpä vielä kirjoitti:

        No oli minunkin lusikkani tähän soppaan laitettava :)
        Suurin osa jotka täällä kirjoittelevat taksilupien vapauttamisesta ovat henkilöitä, jotka ajavat taksilla muutaman kerran vuodessa ja yleensä vappuna ja uutenavuotena. Kallista on taksilla ajo juu, mutta baarissa olo on halpaa ;) Meidän perheessä on taksiautoiltu jo muutama sukupolvi ja aina säännöllisesti tämä vapautus nousee pintaan. Joku täällä kehui Viron takseja on halpoja ja hyviä ;) Montako esim. esteetöntä autoa olette Virossa nähneet? Antaistko oman lapsesi Virossa taksin vietäväksi yksin tai tuntisitko esim. yksinäisenä naisena olosi turvalliseksi Tallinnan taksissa. Minä vastaisin noihin kysymyksii, että en tosiaankaan. Me olimme Haapsalussa viikon verran ja sieltä ei arkiiltana saanut taksia 24 jälkeen. Vastaus oli, että on niin hiljaista, että ei kannata olla ajossa. Hinnasta vielä, että suomen taksien hintaa ei voi verrata viron takseihin, kulu rakenne aivan erillainen. Missä maassa on taksien hinnat halventuneet vapautumisen myötä? Ja ne jotka ajavat taksilla niin ajavat maksoi se mitä vaan ja ne jotka eivät taksia tarvitse niin eivät aja vaikka pääsisi ilmaiseksi. Ja nythän taksit jo säästävät yhteiskunna rahoja yhdistelemällä Kelan kyytejä. Ja jos kulurakenne taksialalla ei "halpene" niin hinnoilla pelaaminen ei kauan tuo leipää pöytään, ellei ala ruokkimaan sitten harmaatataloutta.

        Täytyy kai sitten minunkin tunkea lusikka tähän soppaan kun sinäkin sen teit :)

        Olen vapautuksen kannattaja ja autoilija toisessa polvessa. Minä kannatan vapautusta siksi että sen myötä autoilijoiden itsensä mahdollisuudet paranisivat. Siksi en oikein aina ymmärrä kolleegoiden perusteluita säätelyn jatkamiselle koska sitä perustellaan halvemmilla hinnoilla, saatavuudella ja luotettavuudella.

        Hinnat saattaisi aluksi hieman laskea, mutta ruotsin kokemusten perusteella ne nousevat hyvin nopeasti korkeammalle tasolle kun ennen vapautusta olivat olleet. Saatavuuden määrittää kysyntä, ei ilmaispäivystys. Tällä hetkellä lähes jokaisessa kaupungissa ka kunnassa on iltoja ja öitä jotka ei millään taloudellisella mittarilla olisi järkeviä ajaa, mutta taksit päivystää, ilmaiseksi.

        Sitten tämä luotettavuus. Vapauttaminen ei tietenkään tulisi tarkoittamaan sitä että kuka tahansa voisi ruuvata mittarin -98 vuoden corollaan ja heittää juuston katolle. Ei se niin mene raskaassa liikenteessä, eikä joukkoliikenteessäkään. Siellä luvan saa jos täyttää ehdot ja työnsä saa hinnoitella vapaasti.
        Kuorma-auto ja joukkariluvat saadakseen on yrittäjäkurssit käytävä ja on oltava vakavarainen ja hyvämaineinen, ihan niin kuin taksienkin kohdalla, mutta kuorma-autoluvan saadakseen on autoilijan asetettava ELY-keskukselle
        10 000€ vakuus esimerkiksi pankkitakauksena. Samaa käytäntöä voitaisiin soveltaa taksilupiinkin. Tämä karsisi aika tehokkaasti haihattelijat pois ja hommiin ryhtyisi vain ne jotka on asiansa kanssa tosissaan.

        Ymmärrän luvanvaraisuuden esimerkiksi apteekkitoiminnassa, mutta taksiliikenne ei ole sellainen ala joka kaipaisi yhteiskunnan valvontaa ja rajoitteita. Vapautus antaisi taksiyrityksille mahdollisuuden kasvaa, kehittyä ja luoda uusia tuotteita ja palvelumalleja. Tällä hetkellä yhdellä autolla ei paljon toimintaa kehitellä kun ei ole edes mahdollisuutta kasvattaa toimintaansa.

        Autoilijoidenkin olisi enemmän ajateltava hommaa bisneksenä eikä vain pelkkänä duunina. Vapaa hinnoittelu antaisi mahdollisuuden parempaan katteeseen esimerkiksi sesonkiaikoina. Saman keskuksen alla autoilevat tietysti noudattaisi jatkossakin keskuksen hinnoittelua.

        Ei Ruotsissakaan autoilijat enää haikaile takaisin sääntelyyn. Siellä tämä keskustelu käydään täysin toisin päin, eli yhteiskunta haluaisi sääntelyä ja autoilijat vastustaa sitä. Juuri on keskusteltu bussiliikenteen reittien vapautuksista ja raideliikenteen vapauttamisesta kilpailulle. Olisi aika erikoista että tässä yhteydessä taksiliikenne katsottaisiin sellaiseksi alaksi jota ei voisi vapauttaa normaaliksi elinkeinotoiminnaksi.


      • orlow
        asdretyuiop9å kirjoitti:

        Täytyy kai sitten minunkin tunkea lusikka tähän soppaan kun sinäkin sen teit :)

        Olen vapautuksen kannattaja ja autoilija toisessa polvessa. Minä kannatan vapautusta siksi että sen myötä autoilijoiden itsensä mahdollisuudet paranisivat. Siksi en oikein aina ymmärrä kolleegoiden perusteluita säätelyn jatkamiselle koska sitä perustellaan halvemmilla hinnoilla, saatavuudella ja luotettavuudella.

        Hinnat saattaisi aluksi hieman laskea, mutta ruotsin kokemusten perusteella ne nousevat hyvin nopeasti korkeammalle tasolle kun ennen vapautusta olivat olleet. Saatavuuden määrittää kysyntä, ei ilmaispäivystys. Tällä hetkellä lähes jokaisessa kaupungissa ka kunnassa on iltoja ja öitä jotka ei millään taloudellisella mittarilla olisi järkeviä ajaa, mutta taksit päivystää, ilmaiseksi.

        Sitten tämä luotettavuus. Vapauttaminen ei tietenkään tulisi tarkoittamaan sitä että kuka tahansa voisi ruuvata mittarin -98 vuoden corollaan ja heittää juuston katolle. Ei se niin mene raskaassa liikenteessä, eikä joukkoliikenteessäkään. Siellä luvan saa jos täyttää ehdot ja työnsä saa hinnoitella vapaasti.
        Kuorma-auto ja joukkariluvat saadakseen on yrittäjäkurssit käytävä ja on oltava vakavarainen ja hyvämaineinen, ihan niin kuin taksienkin kohdalla, mutta kuorma-autoluvan saadakseen on autoilijan asetettava ELY-keskukselle
        10 000€ vakuus esimerkiksi pankkitakauksena. Samaa käytäntöä voitaisiin soveltaa taksilupiinkin. Tämä karsisi aika tehokkaasti haihattelijat pois ja hommiin ryhtyisi vain ne jotka on asiansa kanssa tosissaan.

        Ymmärrän luvanvaraisuuden esimerkiksi apteekkitoiminnassa, mutta taksiliikenne ei ole sellainen ala joka kaipaisi yhteiskunnan valvontaa ja rajoitteita. Vapautus antaisi taksiyrityksille mahdollisuuden kasvaa, kehittyä ja luoda uusia tuotteita ja palvelumalleja. Tällä hetkellä yhdellä autolla ei paljon toimintaa kehitellä kun ei ole edes mahdollisuutta kasvattaa toimintaansa.

        Autoilijoidenkin olisi enemmän ajateltava hommaa bisneksenä eikä vain pelkkänä duunina. Vapaa hinnoittelu antaisi mahdollisuuden parempaan katteeseen esimerkiksi sesonkiaikoina. Saman keskuksen alla autoilevat tietysti noudattaisi jatkossakin keskuksen hinnoittelua.

        Ei Ruotsissakaan autoilijat enää haikaile takaisin sääntelyyn. Siellä tämä keskustelu käydään täysin toisin päin, eli yhteiskunta haluaisi sääntelyä ja autoilijat vastustaa sitä. Juuri on keskusteltu bussiliikenteen reittien vapautuksista ja raideliikenteen vapauttamisesta kilpailulle. Olisi aika erikoista että tässä yhteydessä taksiliikenne katsottaisiin sellaiseksi alaksi jota ei voisi vapauttaa normaaliksi elinkeinotoiminnaksi.

        "Saman keskuksen alla autoilevat tietysti noudattaisi jatkossakin keskuksen hinnoittelua"
        Samaten taksikeskus määrittelee työajat, puvut yms. Ja antaa kenkää jos alat oikeasti ajattelee bisneksenä..
        Onhan se toki nyt jo että esim lähitaksi tietää kassasi, ajoreittisi, työaikasi ym.. Joten bisnes-salaisuutesi on taksikeskuksen salaisuus...

        Eli taksikeskuksen torppareita ollaan edelleen vapautuksen jälkeenkin.


      • tryuiopå9
        orlow kirjoitti:

        "Saman keskuksen alla autoilevat tietysti noudattaisi jatkossakin keskuksen hinnoittelua"
        Samaten taksikeskus määrittelee työajat, puvut yms. Ja antaa kenkää jos alat oikeasti ajattelee bisneksenä..
        Onhan se toki nyt jo että esim lähitaksi tietää kassasi, ajoreittisi, työaikasi ym.. Joten bisnes-salaisuutesi on taksikeskuksen salaisuus...

        Eli taksikeskuksen torppareita ollaan edelleen vapautuksen jälkeenkin.

        Taksikeskuksia tulee silloin olemaan useampia, jotka kilpailevat sekä autoilijoista että asiakkaista. Autoilija voi vaihtaa keskusta ihan samalla tavoin kuin asiakaskin. Autoilija voi myös lisätä kalustoaan vaikka 20 autoa kerralla ja perustaa oman keskuksen jos se bisneksen kannalta on järkevää.

        Meidän autoilijoiden pitäisi nyt vain lopettaa se perinteinen "taksikuskiajattelu" ja alkaa ajattelemaan alaa normaalina elinkeinotoimintana. Jos jämähtää -näin aina on menty- ajatteluun niin pudotus on kova kun se vapautus jossakin vaiheessa tulee. Ei tämä taksiliikenne aikuisten oikeasti ole sen kummempaa hommaa kuin tavaraliikenne, eli nykyiselle säädösviidakkosysteemille ei oikeasti ole mitään järjellisiä perusteluja. Se syy miksi eduskunta ei ole alaa vielä vapauttanut on yksinkertaisesti se että taksit päivystää ilmaiseksi myös syrjäkylillä ja valtion määrittämällä taksalla yhteiskunnan kuljetuskustannukset voidaan ennustaa pitkälle tulevaisuuteen.

        Miksi me autoilijat kantaisimme huolta siitä että joko muutaman kymmenen savun kylä jää ilman taksia? Rahalla sinne kyllä taksi tulee jatkossakin. Miksi me autoilijat tyydymme ministeriön 1,2% taksankorotuksiin kun jokainen varsin hyvin tietää että se ei ole lähimainkaan riittävä? Hinnoitteluun pitäisikin saada enemmän joustoa. Nyt taski tekee töitä samalla palkalla jouluna kun normaalina sunnuntaina. Sesonkeja ei voida hyödyntää mitenkään. Viimeksikin kun ALV nousi tammikuun alussa niin taksaan se saatiin vasta heinäkuussa. Tämä nyt vain on kaikin puolin liian jäykkää hommaa joka tappaa kaiken luovuuden ja yritteliäisyyden.


      • Siffra
        asdretyuiop9å kirjoitti:

        Täytyy kai sitten minunkin tunkea lusikka tähän soppaan kun sinäkin sen teit :)

        Olen vapautuksen kannattaja ja autoilija toisessa polvessa. Minä kannatan vapautusta siksi että sen myötä autoilijoiden itsensä mahdollisuudet paranisivat. Siksi en oikein aina ymmärrä kolleegoiden perusteluita säätelyn jatkamiselle koska sitä perustellaan halvemmilla hinnoilla, saatavuudella ja luotettavuudella.

        Hinnat saattaisi aluksi hieman laskea, mutta ruotsin kokemusten perusteella ne nousevat hyvin nopeasti korkeammalle tasolle kun ennen vapautusta olivat olleet. Saatavuuden määrittää kysyntä, ei ilmaispäivystys. Tällä hetkellä lähes jokaisessa kaupungissa ka kunnassa on iltoja ja öitä jotka ei millään taloudellisella mittarilla olisi järkeviä ajaa, mutta taksit päivystää, ilmaiseksi.

        Sitten tämä luotettavuus. Vapauttaminen ei tietenkään tulisi tarkoittamaan sitä että kuka tahansa voisi ruuvata mittarin -98 vuoden corollaan ja heittää juuston katolle. Ei se niin mene raskaassa liikenteessä, eikä joukkoliikenteessäkään. Siellä luvan saa jos täyttää ehdot ja työnsä saa hinnoitella vapaasti.
        Kuorma-auto ja joukkariluvat saadakseen on yrittäjäkurssit käytävä ja on oltava vakavarainen ja hyvämaineinen, ihan niin kuin taksienkin kohdalla, mutta kuorma-autoluvan saadakseen on autoilijan asetettava ELY-keskukselle
        10 000€ vakuus esimerkiksi pankkitakauksena. Samaa käytäntöä voitaisiin soveltaa taksilupiinkin. Tämä karsisi aika tehokkaasti haihattelijat pois ja hommiin ryhtyisi vain ne jotka on asiansa kanssa tosissaan.

        Ymmärrän luvanvaraisuuden esimerkiksi apteekkitoiminnassa, mutta taksiliikenne ei ole sellainen ala joka kaipaisi yhteiskunnan valvontaa ja rajoitteita. Vapautus antaisi taksiyrityksille mahdollisuuden kasvaa, kehittyä ja luoda uusia tuotteita ja palvelumalleja. Tällä hetkellä yhdellä autolla ei paljon toimintaa kehitellä kun ei ole edes mahdollisuutta kasvattaa toimintaansa.

        Autoilijoidenkin olisi enemmän ajateltava hommaa bisneksenä eikä vain pelkkänä duunina. Vapaa hinnoittelu antaisi mahdollisuuden parempaan katteeseen esimerkiksi sesonkiaikoina. Saman keskuksen alla autoilevat tietysti noudattaisi jatkossakin keskuksen hinnoittelua.

        Ei Ruotsissakaan autoilijat enää haikaile takaisin sääntelyyn. Siellä tämä keskustelu käydään täysin toisin päin, eli yhteiskunta haluaisi sääntelyä ja autoilijat vastustaa sitä. Juuri on keskusteltu bussiliikenteen reittien vapautuksista ja raideliikenteen vapauttamisesta kilpailulle. Olisi aika erikoista että tässä yhteydessä taksiliikenne katsottaisiin sellaiseksi alaksi jota ei voisi vapauttaa normaaliksi elinkeinotoiminnaksi.

        Ja minkätakia yteiskunta Ruotskssa haluisi sääntelyä? Kertooko se jotain Rutsinmsllin toimivuudesta? Miksi suomessa pitäisi tehdä jotain mikä ei ole kenellekään hyväksi? Nämä taksiautoiliat jotka puhuu vapauttamisen puolesta on ilmeisesti niitä harvoja jotka ovat pystyneet luomaan jonkinlaista omaa asiakaskunta vain sen takia että tolppataksien määrä on rajoitettu. Oikeassa vapaassa toiminnasa nämäkin wanabee businessmiehet kusisivat housuihinsa. Varsinkin helsinginseudulla.


      • aserdtyfuiopåiukyj
        Siffra kirjoitti:

        Ja minkätakia yteiskunta Ruotskssa haluisi sääntelyä? Kertooko se jotain Rutsinmsllin toimivuudesta? Miksi suomessa pitäisi tehdä jotain mikä ei ole kenellekään hyväksi? Nämä taksiautoiliat jotka puhuu vapauttamisen puolesta on ilmeisesti niitä harvoja jotka ovat pystyneet luomaan jonkinlaista omaa asiakaskunta vain sen takia että tolppataksien määrä on rajoitettu. Oikeassa vapaassa toiminnasa nämäkin wanabee businessmiehet kusisivat housuihinsa. Varsinkin helsinginseudulla.

        >>Miksi suomessa pitäisi tehdä jotain mikä ei ole kenellekään hyväksi?>>

        Onhan se autoilijoille hyväksi, miksi muuten Ruotsin kolleegat vastustaa sääntelyn palauttamista? Ruotsissa autoilijat on todennut että vapautus oli heille loppupeleissä hyvä juttu. Yhteiskunta taas haluaa palauttaa sääntelyä siksi että hintahaitari on aika laaja riippuen siitä minkä firman autoon sattuu hyppäämään ja siksi että autojen saatavuus on tietyillä alueilla ja tiettyinä kellonaikoina kyseenalaista. Sitä markkinatalous on, rahalla saa auton minne tahansa ja koska tahansa. Tuo ruotsin touhu muuten kertoo jotain pohjoismaisen yhteiskunnan sääntelyvimmasta ja siitä että kukaan ei saisi missään nimessä hyötyä sääntömuutoksista. Ensin Ruotsissa muutettiin ala vapaaksi ja sitten kin alan toimijat alkoivat hyötymään muutoksesta ollaankin jo yhteiskunnan taholta soutamassa toiseen suuntaan.


      • tuplataikuitti
        tryuiopå9 kirjoitti:

        Taksikeskuksia tulee silloin olemaan useampia, jotka kilpailevat sekä autoilijoista että asiakkaista. Autoilija voi vaihtaa keskusta ihan samalla tavoin kuin asiakaskin. Autoilija voi myös lisätä kalustoaan vaikka 20 autoa kerralla ja perustaa oman keskuksen jos se bisneksen kannalta on järkevää.

        Meidän autoilijoiden pitäisi nyt vain lopettaa se perinteinen "taksikuskiajattelu" ja alkaa ajattelemaan alaa normaalina elinkeinotoimintana. Jos jämähtää -näin aina on menty- ajatteluun niin pudotus on kova kun se vapautus jossakin vaiheessa tulee. Ei tämä taksiliikenne aikuisten oikeasti ole sen kummempaa hommaa kuin tavaraliikenne, eli nykyiselle säädösviidakkosysteemille ei oikeasti ole mitään järjellisiä perusteluja. Se syy miksi eduskunta ei ole alaa vielä vapauttanut on yksinkertaisesti se että taksit päivystää ilmaiseksi myös syrjäkylillä ja valtion määrittämällä taksalla yhteiskunnan kuljetuskustannukset voidaan ennustaa pitkälle tulevaisuuteen.

        Miksi me autoilijat kantaisimme huolta siitä että joko muutaman kymmenen savun kylä jää ilman taksia? Rahalla sinne kyllä taksi tulee jatkossakin. Miksi me autoilijat tyydymme ministeriön 1,2% taksankorotuksiin kun jokainen varsin hyvin tietää että se ei ole lähimainkaan riittävä? Hinnoitteluun pitäisikin saada enemmän joustoa. Nyt taski tekee töitä samalla palkalla jouluna kun normaalina sunnuntaina. Sesonkeja ei voida hyödyntää mitenkään. Viimeksikin kun ALV nousi tammikuun alussa niin taksaan se saatiin vasta heinäkuussa. Tämä nyt vain on kaikin puolin liian jäykkää hommaa joka tappaa kaiken luovuuden ja yritteliäisyyden.

        ei nyt ihan faktaa kirjoittanut edellinen....nykyisessä järjestelmässä sentään alan kontrolli on vielä alan ihmisten käsissä..ei Nykin bisnessmiesten...
        taksi tekee samalla palkalla töitä joukluna ja sunnuntaina koska muutoin arkena pitäisi tehdä vastaavasti halvemmalla...kuin nyt....ja ne alvit on kyllä laskettu mukaan takautuvasti myös 6 kk osalta...olen tarkistanut asian


      • dsftyguhijop
        tuplataikuitti kirjoitti:

        ei nyt ihan faktaa kirjoittanut edellinen....nykyisessä järjestelmässä sentään alan kontrolli on vielä alan ihmisten käsissä..ei Nykin bisnessmiesten...
        taksi tekee samalla palkalla töitä joukluna ja sunnuntaina koska muutoin arkena pitäisi tehdä vastaavasti halvemmalla...kuin nyt....ja ne alvit on kyllä laskettu mukaan takautuvasti myös 6 kk osalta...olen tarkistanut asian

        >>nykyisessä järjestelmässä sentään alan kontrolli on vielä alan ihmisten käsissä.>>

        Miksi kontrollin pitäisi olla alan käsissä ja miksi alaa yleensäkkään pitää kontrolloida yhtään sen enempää kuin mitään muitakaan yrittäjiä? Miksi tarvitsemme mielestäsi kontrollia? Oletko sitä mieltä että taksikuskit on niin tyhmiä että ne ei osaa harjoittaa elinkeinotoimintaa ilman valtion ja taksiyhdistysten kontrollia?

        >>taksi tekee samalla palkalla töitä joukluna ja sunnuntaina koska muutoin arkena pitäisi tehdä vastaavasti halvemmalla>>

        Miksi arkena pitäisi ajaa yhtään halvemmalla kuin nytkään? Jos elinkeino vapautetaan niin silloin ajetaan sillä hinnalla mikä kattaa kustannukset ja jättää asiallisen voiton. Jos näin ei toimi niin silloin yksinkertaisesti lopetetaan ajaminen.

        >>ne alvit on kyllä laskettu mukaan takautuvasti myös 6 kk osalta...olen tarkistanut asian >>

        Oletko myös tarkistanut että ne -90 luvun loppupuolella hakematta jätetyt taksankorotukset on myös kompensoitu? Onko koskaan taksankorotuksessa huomioitu yrittäjän itsensä tarvetta saada lisää liksaa? Kysynnän pitäisi määrittää hinta eikä valtion virkamiesten jotka ei yrittämisestä ymmärrä yhtään mitään. Autoilijoiden pitäisi enemmän ajatella itseään yrittäjänä, eikä reppanana joka odottelee muiden pudottamia murusia.


    • ,,,,

      Ei varmastikaan ole Kokoomus ajamassa taksilupien vapautumista. Kokoomus sen sijaan voi vastustaa taksilupien vapautumista.
      Mutta olisihan se hyvä, jos Suomessa vapautus taksiluvat ja saataisiin hintoja alas poljettua.

      • sredtfyuigopåo

        >jos Suomessa vapautus taksiluvat ja saataisiin hintoja alas poljettua. >

        Taitaa vaan käydä toisin päin, hinnat nousee. Ruotsi on siitä hyvä esimerkki, siellä taksat on noin huomattavasti suomea kalliimmat ja autoja on vähemmän suhteutettuna asukaslukuun. Tämä nyt vain on fakta että näin se Ruotsissa meni vapautuksen jälkeen.


      • retro esa
        sredtfyuigopåo kirjoitti:

        >jos Suomessa vapautus taksiluvat ja saataisiin hintoja alas poljettua. >

        Taitaa vaan käydä toisin päin, hinnat nousee. Ruotsi on siitä hyvä esimerkki, siellä taksat on noin huomattavasti suomea kalliimmat ja autoja on vähemmän suhteutettuna asukaslukuun. Tämä nyt vain on fakta että näin se Ruotsissa meni vapautuksen jälkeen.

        Katsellaan nyt vapautumisen myötä kyllä normaalissa markkinataloudessa hinnat tuppaa tarjonnan lisääntyessä laskemaan. Tuskin taksiala tässäkään tekee poikkeusta vaikka täällä toisin luullaan.


      • KameliKameli
        retro esa kirjoitti:

        Katsellaan nyt vapautumisen myötä kyllä normaalissa markkinataloudessa hinnat tuppaa tarjonnan lisääntyessä laskemaan. Tuskin taksiala tässäkään tekee poikkeusta vaikka täällä toisin luullaan.

        No sähän voit näyttää laskelmalla miten käy.
        Ai niin mutkun et voikkaan, koska et voikkaan, koska et voikkaan.


      • streyuiopå
        retro esa kirjoitti:

        Katsellaan nyt vapautumisen myötä kyllä normaalissa markkinataloudessa hinnat tuppaa tarjonnan lisääntyessä laskemaan. Tuskin taksiala tässäkään tekee poikkeusta vaikka täällä toisin luullaan.

        Normaalisti näin kävisikin, mutta tässä onkin kyse hieman eri asiasta koska taksien hinnat on tällä hetkellä pidetty keinotekoisesti alakantissa. Normaalisti jos jollakin yrityksellä on ns. yksinoikeus niin silloin hinnat nousevatkin ja tällaisessa tilanteessa kilpailu laskee hintoja. Taksit ei ole tähän mennessä voinut itse vaikuttaa hintoihin.

        Normaalioloissa hinnat todennäköisesti pysyy nykyisellä tasolla mutta sesonki ja juhlapyhienhinnat tulee varmasti nousemaan. Se mitä ruotsissa kävi on faktaa eikä sitä oikein kukaan voi kiistää. Ruotsissa viimeksi käydessäni ajoin saman matkan mennen tullen ja hinta mennessä oli 400 kruunua ja takasin tullessa 185 kruunua. Tuo halvempikin hinta oli siitä matkasta enemmän kuin Suomessa. Ruotsin taksien hinnoittelutapa myös eroaa Suomalaisesta siten että siellä tuntiveloitus juoksee koko ajan myös auton liikkuessa ja tämän päälle tulee vielä kilometriveloitus, eli siinä taksassa on eritelty työn osuus ja raudan osuus.

        Huomautan kuitenkin että itse siis kannatan vapauttamista. En mitenkään puollustele Suomalaista järjestelmää joka mielestäni on jo tullut tiensä päähän.


    • hv.

      se että valtio pitää hinnat keinotekoisesti alle markkina tason saattaa vaikuttaa asiaan. tai sitten kaikkin on muutettva firma viroon.

    • Jusavaaan

      Retro esko kertoisitko miksi ruotsissa sitten kävi toisin ? Ja miksi suomessa ei kävisi niin kuin naapurissamme? Kuitenki todella samanlaiset yhteiskunta rakenteet...
      Ja mun mielestä on aika turha verrata sitten dubaita, new yorkkia tms kun siellä on aivan eri volyymi ja kulurakenne, veroitus, vakuutukset, olosuhteet jne....

      • retro esa

        Voidaan verrata vaikka bkt maiden kesken. Ja mistä meistä ketään tietää miten käy vai onkosulla parempaa tietoa? Mulle se on sama miten hinnoille käy koska käytän taksia tarvittaessa joka tapauksessa.


    • Jusavaaan

      Ei tosiaan ole parempaa tietoa kun tämä hyvä arvaus että mennään varmaankin aika samoilla linjoilla kuin naapurissa!
      En jaksa uskoa että erovaisuuksia olisi juurikaan jos tosiaan muuten ollaan niin samanlaisia...
      Mulla on toki oma tunkki ojassa, mutta avoimin mielin mennään...
      Ei yksikään ruottalainen taksari tahtoisi vanhaan hyvään malliin takaisin...
      Mut epäilempä myös että ei yksikään tahtoisi sitä vapautuksen tuomaa parinvuoden härdelliä.....

    • Esaaaaaaaaa

      Retrospedelle tiedoksi että ihan vaan katsomalla miten maissa joiden säännöstely purettiin selviää miten kävisi.Mutta kun et oikien osaa,niin huutele vaan provojasi.

      • retro esa

        Hienoaoikeinkirjoitustasulta. Tampio.


      • Voi esaaaaaa
        retro esa kirjoitti:

        Hienoaoikeinkirjoitustasulta. Tampio.

        Koitan pysyä sinun tasolla.Kirjoitusasun osalta onnistuu.


    • Realisti 10

      Hollannissa kans luvat vapautettiin hinnat nousi 40%. Mut kul suomessa silti tietty laskisi.Katsastustoiminta vapautettiin männä vuosina miten kävi hintojen nousi tietty. Sähköyhtiöt muutettiin markkinavetoisiksi entä hinnat ? 5v. kolminkertaistui. Vain idiootti menee muuttamaan maailman parhaaksi valittua järjestelmää.

      • dsftyutiop

        Eikös se olisi hyvä asia että saataisiin parempi hinta? Suomen taksijärjestelmä on hyvä vain valtion, asiakkaiden ja sellaisten taksikuskien kannalta jotka
        ovat "olen täällä vain töissä" tyyppejä. Yrittäjähenkisesti ajattelevat ja aktiiviset autoilijat on tässä systeemissä häviäjiä. He tietenkin hakeutuu toisille aloille ja jäljelle jää virkamiesmäisesti ajattelevat järjestöjyrät yhdistyksiin ja keskuksiin sekä ne -olen täällä vain töissä, tyypit. Ei ala sillä porukalla kehity koskaan.


      • Ex Kaupunkitaksi
        dsftyutiop kirjoitti:

        Eikös se olisi hyvä asia että saataisiin parempi hinta? Suomen taksijärjestelmä on hyvä vain valtion, asiakkaiden ja sellaisten taksikuskien kannalta jotka
        ovat "olen täällä vain töissä" tyyppejä. Yrittäjähenkisesti ajattelevat ja aktiiviset autoilijat on tässä systeemissä häviäjiä. He tietenkin hakeutuu toisille aloille ja jäljelle jää virkamiesmäisesti ajattelevat järjestöjyrät yhdistyksiin ja keskuksiin sekä ne -olen täällä vain töissä, tyypit. Ei ala sillä porukalla kehity koskaan.

        Jos maitolitran hinta olisi säänelty tähän päivään asti 60 sentiin ja huomenna sääntely purettaisiin,laskisiko hinta peräti 40 senttiin?Varmasti jonkun esaurpon mielestä,mutta ajattelemaan kykenevät osaavat päätellä asian oikean laidan.
        Jos taksien voittomarginaali on sääntelyn johdosta säälittävän ja surkean välissä,laskisivatko hinnat kun tulisi mahdollisuus päivtää ne markkinatasolle?Älä esa vastaa,kun nämä nyt ovat vähän liian vaikeita asioita sinulle.
        Itse odotan vapautusta jotta voin palata taksin rattiin.Sitä ennen ei kannata nykyisillä tuntituotoilla.Nostan kuitenkin hattua autoilijoille jotka yrittävät päästä pahimman yli ajamalla kohtuuttoman pitkiä päiviä,kohtuuttoman pienellä palkalla.
        Sitten saatte vielä lukea kiitokseksi jonkun teiniesan nerokkaita ajatuksia palstalta.Tsemppiä teille!


    • yks taksari

      Turha täällä on kinata hinnoista. Hallituksn esityksessä vapautetaan luvat, mutta ei hintoja.

      • toinen taksari

        Juuri noin.Vapaassa taksiliikenteessä voi kuitenkin tehdä hommaa firaabelipohjalta: en maksa veroja, ei käy kortti, en aja kun ruuhkakahuippuina, tingin vakuutusmaksuista, auto on 10v vanha avensis. Kännisiltä voi huijata extraakin, ja jos käry käy, niin ei kun uus lupa vaikka vaimon nimissä ja homma jatkuu.


      • treyuio8p9å0¨+

        Se olisikin kaikkein hölmöin veto. Jos vapautetaan niin silloin pitää vapauttaa myös taksa ja velvoitteet.


      • HjuvaTaxi
        toinen taksari kirjoitti:

        Juuri noin.Vapaassa taksiliikenteessä voi kuitenkin tehdä hommaa firaabelipohjalta: en maksa veroja, ei käy kortti, en aja kun ruuhkakahuippuina, tingin vakuutusmaksuista, auto on 10v vanha avensis. Kännisiltä voi huijata extraakin, ja jos käry käy, niin ei kun uus lupa vaikka vaimon nimissä ja homma jatkuu.

        Eikös se olisi hyvä, kun suomalainen haluaa kansainvälisyyttä ja mamuja maahan niin otetaan ne karvaranteiden opit käyttöön eli rahat karvakäden paidan taskuun suoraan , ajetaan vähän ylimääräisiä kiemuroita ja turisteja skoijataan kuten ählämimaissa konsanaan, taxia tarjotaan hihsta nykimällä jne..basaarimeininkiä eikös olisi hyvä?? ei tarvitse enää matkustaa ulkomaille kun samaa sontaa on tarjolla kotimaassa...suomalainen on vähän liian kiltti ja tyhmä tekemään liiketoimintaa koska rehellisesti kukaan ei pärjää se on skoijattava!!!


    • cartelli

      Tottakai pitää vapauttaa, taksithan on yrittäjiä niinkuin minäkin. Olishan se toisaalta ihan kiva jos sähköurakoitsijoille olis kans joku kiintiö et samalla kylällä sais olla vaan vaikkapa kaksi yrittäjää. Kyllä olis kiva sais hinnoitella kaverin kanssa hommat kohdilleen. Vapaa yrittäminen taksialallakin toisi kaivattua kilpailua.

      • Oleskeluneuvos

        Vapautin itseni vuodenvaihteessa taksiluvista, jotka joku "onnellinen" saa käyttöönsä. Aaaaaahh, voi tätä oloneuvoksen onnea. Eläke juoksee mukavasti, eikä postilaatikko ole enää laskuista turvoksissa. Siitä vaan seuraava yrittämään... :-)


      • surkeeta

        Typerä kommentti. Taksialalla et voi hinnoitella vapaasti, et kaverin kanssa etkä yksinäänkään. Luulenpa, että sähköurakoitsijalla menis naama norsunvitulle välittömästi, kun joku ulkopuolinen säätäis asetuksella, että saat laskuttaa vaan jonkun tietyn summan.
        Lisäksi sähköurakoitsijalla pitäis olla päivystysvelvollisuus 24/7/365, ja työkaluista joutuisi maksamaan veron.


      • tahtoa
        surkeeta kirjoitti:

        Typerä kommentti. Taksialalla et voi hinnoitella vapaasti, et kaverin kanssa etkä yksinäänkään. Luulenpa, että sähköurakoitsijalla menis naama norsunvitulle välittömästi, kun joku ulkopuolinen säätäis asetuksella, että saat laskuttaa vaan jonkun tietyn summan.
        Lisäksi sähköurakoitsijalla pitäis olla päivystysvelvollisuus 24/7/365, ja työkaluista joutuisi maksamaan veron.

        Ei taida autokoulut eikä apteekit päivystää 24/7 vaikka on säädeltyä luvat, taitaa johtua
        tahdosta poistaa tuo velvoite. ps. Typerä
        Ilmaiseksi päivystää


      • ettäsilleen

        Siltä se välillä tuntuu, että kylällä on vaan kaks yrittäjää kun tarttis saada sähkäri paikalle.
        Viikon tai parin odotusaika ei oo harvinainen, varsinkaan, jos homma ei ole kovin tuottoisa sähkärille. Sama hemmo saa kuitenkin taksin kotiovelle alle viidessä minuutissa lähes aina, ja riippumatta kyydin pituudesta.


      • Loppuuhommapian
        ettäsilleen kirjoitti:

        Siltä se välillä tuntuu, että kylällä on vaan kaks yrittäjää kun tarttis saada sähkäri paikalle.
        Viikon tai parin odotusaika ei oo harvinainen, varsinkaan, jos homma ei ole kovin tuottoisa sähkärille. Sama hemmo saa kuitenkin taksin kotiovelle alle viidessä minuutissa lähes aina, ja riippumatta kyydin pituudesta.

        Kyllä me taksareita ollaan aika tyhmiä. Vastustetaan henkeen ja vereen alan vapauttamista. Jos taksi olis vapaa, olis myös hinta vapaa. Ei tarttis enää päivystää, mentäis vaan töihin silloin, kun töitä on. No, olisihan alkuun ihan liikaa yrittäjiä, niinhän se kävi Ruotsissakin. Yrittäjien määrä sitten tasoitus, kuten siellä Ruåtsissakin ja hinta olis kohdillaan. Nyt ukot istuu kopillaan vuorokaudet läpeensä ja tienaavat itelleen viiden euron tuntipalkkaa. Jos eivät saa aina sitäkään. Tätä sitten puolustamme? Antais nyt vaan Kokoomuksen se vapauttaa, huomaisivat kyllä pian, kuinka paljon se lisää yhteiskunnan maksamia kuljetusmaksuja. Jos nyt luulevat, että taksa tässä vielä halventumisen, ei se voi tämän halvennaks enää muuttua, koulupuolen on aika suuri, jo pelkkä takarinteellä auton vakuutus alimmillaan kolme tonnia vuodessa ilman bonuksia. Karkeasti ottaen eurosta jää kymmenen senttiä puhtaana käteen ja tää on totuus. Vieläkö tässä on varaa halventaa?


      • Hommaloppuupian
        Loppuuhommapian kirjoitti:

        Kyllä me taksareita ollaan aika tyhmiä. Vastustetaan henkeen ja vereen alan vapauttamista. Jos taksi olis vapaa, olis myös hinta vapaa. Ei tarttis enää päivystää, mentäis vaan töihin silloin, kun töitä on. No, olisihan alkuun ihan liikaa yrittäjiä, niinhän se kävi Ruotsissakin. Yrittäjien määrä sitten tasoitus, kuten siellä Ruåtsissakin ja hinta olis kohdillaan. Nyt ukot istuu kopillaan vuorokaudet läpeensä ja tienaavat itelleen viiden euron tuntipalkkaa. Jos eivät saa aina sitäkään. Tätä sitten puolustamme? Antais nyt vaan Kokoomuksen se vapauttaa, huomaisivat kyllä pian, kuinka paljon se lisää yhteiskunnan maksamia kuljetusmaksuja. Jos nyt luulevat, että taksa tässä vielä halventumisen, ei se voi tämän halvennaks enää muuttua, koulupuolen on aika suuri, jo pelkkä takarinteellä auton vakuutus alimmillaan kolme tonnia vuodessa ilman bonuksia. Karkeasti ottaen eurosta jää kymmenen senttiä puhtaana käteen ja tää on totuus. Vieläkö tässä on varaa halventaa?

        Automaattinen korjaus korjasi asian vähän poskelleen, eiköhän tuo asia kuitenkin tuosta selvinnyt? ;)


      • Myyntiinsinööri

        Mutta kun siinä on se ongelma että suomalainen ei osaa keksiä mitään uutta liiketoimintaa, jos kylässä yksi ukko ostaa kuorma auton ostaa siinä kylässä kohta kaikki ja sitten ei työtä riitä??? vaan korjaamopalvelua ja varaosatukkuria tarvitaan tai pesupalvelua...härmäläinen kun se ei liiketoiminnasta ja kaupanteosta mitään ymmärrä..jokainen haluaa olla yksinyrittäjä..minäm..minä ettei vaan naapuri vie asiakkaita...jos vie niin missähän olisi vika???maailman tyhmin ja surkein kauppakansa on suomalaiset..


      • surkeeta kirjoitti:

        Typerä kommentti. Taksialalla et voi hinnoitella vapaasti, et kaverin kanssa etkä yksinäänkään. Luulenpa, että sähköurakoitsijalla menis naama norsunvitulle välittömästi, kun joku ulkopuolinen säätäis asetuksella, että saat laskuttaa vaan jonkun tietyn summan.
        Lisäksi sähköurakoitsijalla pitäis olla päivystysvelvollisuus 24/7/365, ja työkaluista joutuisi maksamaan veron.

        Tuskin menisi, jos sanottaisi vaikkapa "saat laskuttaa maks 70€/h" ja samalla sovittaisi että kaikki laskuttaa sen hinnan :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe