Päiväkotien hoitomenetelmät

1 Vanhemmista

Näihin päiväkotien toimintatapoihin tulisi kiinnittää vähän edes huomiota viranomaisten taholta ja valvoa niitä.
Tavaksi on näköjään tullut, että lapsia hoidetaan kuin siipikarjaa kanalassa, liukuhihnaperiaatteella.
Hoitajat ei siis piittaa juurikaan, että kysymyksessä on ihminen ja pieni/puolustuskyvytön sellainen, joka tarvii hoivaamista, opastusta ja apua.
Hoitajat juoruavat yleensä keskenään ringissä, lasten touhutessa omissa oloissaan mitä sattuu toisilleen.
Ruokailukin toteutetaan miten sattuu, eikä riehuville lapsille saada kuria. Touhu on siis todella kaaosmaista.

17

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mailis

      Mistä olet saanut noin vahvan/ yksipuolisen kuvan asiasta?

      Aivan varmasti on hyviä päiväkoteja kuten myös hoitajiakin. Resurssien puute ei ole ei ole hoitajien vika vaan kertoo valtiovallan asenteista lapsia ja perheitä kohtaan.

      Päättäjät vaihtoon!

    • hoitohirveää

      Onneksi ne riehuvat lapset saadaan aina kotona vanhempien toimesta kuriin eikä lapset koskaan vanhempien kanssa riehu ja huuda.

      • Niin minä tein

        Niinpä kannattaakin hoitaa lapsensa itse. Tulee tasapainoisempia lapsia.


    • Ugh,olen puhunut

      Mistä tuo 'hoitajat seisovat ringissä' tulee aina näihin keskusteluihin? Luulisi jo olevan moneen kertaan selvitetty, että se on lähes ainoa aika kun hoitajat voivat keskenään jutella. Meillä ainakin ulkoiluissa suunnitellaan tekemisiä, ja esimerkiksi iltapäivän ryhmäjakoa, että saadaan sisällä touhu sujumaan vähillä henkilöstöresursseilla edes jotenkuten inhimillisesti iltaan asti. Päivät ovat erilaisia, pakko on välillä puida asioita yhdessä. Sellaiseen kun ei meidän työnantaja anna erikseen työaikaa.

      Vaatikaa vanhemmat lastenne hoitopaikkoihin riittävästi henkilökuntaa! Silloin ei tunnu hoitotyö enää liukuhihnahommalta. Nykymenolla tää työ ei enää motivoi. Toivottavasti uusi varhaiskasvatuslaki tuo edes jotain helpotusta meille työntekijöillekin, eikä vaan aina vanhemmille lisää mahdollisuuksia sysätä kasvatusvastuuta päivähoitoon.

    • pp hoitaja

      Viekää lapsenne perhe päivähoitoon , silloin joka lapsi huomioidaan yksilönä ja joka lapsi saa varmasti huomiota .

      • pphoitaja

        Perhepäivähoitohan se vasta huono vaihtoehto on - ainakin jos tätä keskustelupalstaa lukee.

        Pphoitajat ei viitsi niistää edes lasten nenää, pitävät kakat housussa ulkona pitkiä aikoja ja ovat muutenkin kylmiä ja välinpitämättömiä ihmisiä. Varsinkin pienet lapset ovat apaattisia ja murheellisia perhepäivähoidossa. Kotiäidit todistavat päivittäin puistossa tällaista.

        Itse olen lukenut aivan huuli pöyreänä tällaisia kommentteja. Miksi joku harrastaa tällaista mustamaalausta?

        Minun tuntemani pphoitajat ainakin välittävät lapsista ja hoitavat heitä ihan yhtä hyvin kuin äidit kotona. Perhepäivähoitajalla on ihan oikeasti mahdollisuus hoitaa lapsia yksilöinä ja antaa lapsille huomiota. Ja pieni ryhmä on aina pieni ryhmä. Perhepäivähoitaja pystyy myöskin ottamaan paremmin vanhempien toiveita huomioon. Isoissa päiväkotiryhmissä vähällä henkilökunnalla työ on pakostakin liukuhihnamaista vaikka hoitajat parhaansa tekevätkin.

        Onneksi kenenkään ei ole pakko viedä lapsiaan hoitoon. Jos mikään ei kelpaa niin silloin luulisi vanhempien ilman muuta hoitavan lapsensa itse kouluikään saakka.


      • www.potta.fi
        pphoitaja kirjoitti:

        Perhepäivähoitohan se vasta huono vaihtoehto on - ainakin jos tätä keskustelupalstaa lukee.

        Pphoitajat ei viitsi niistää edes lasten nenää, pitävät kakat housussa ulkona pitkiä aikoja ja ovat muutenkin kylmiä ja välinpitämättömiä ihmisiä. Varsinkin pienet lapset ovat apaattisia ja murheellisia perhepäivähoidossa. Kotiäidit todistavat päivittäin puistossa tällaista.

        Itse olen lukenut aivan huuli pöyreänä tällaisia kommentteja. Miksi joku harrastaa tällaista mustamaalausta?

        Minun tuntemani pphoitajat ainakin välittävät lapsista ja hoitavat heitä ihan yhtä hyvin kuin äidit kotona. Perhepäivähoitajalla on ihan oikeasti mahdollisuus hoitaa lapsia yksilöinä ja antaa lapsille huomiota. Ja pieni ryhmä on aina pieni ryhmä. Perhepäivähoitaja pystyy myöskin ottamaan paremmin vanhempien toiveita huomioon. Isoissa päiväkotiryhmissä vähällä henkilökunnalla työ on pakostakin liukuhihnamaista vaikka hoitajat parhaansa tekevätkin.

        Onneksi kenenkään ei ole pakko viedä lapsiaan hoitoon. Jos mikään ei kelpaa niin silloin luulisi vanhempien ilman muuta hoitavan lapsensa itse kouluikään saakka.

        Hyvä kirjoitus! Olen samaa mieltä kanssasi. Päiväkodin työntekijänä en olisi ikimaailmassa vienyt omia lapsiani päiväkotihoitoon. Tämä ei tarkoita sitä, että hoito olisi huonoa päiväkodissa, mutta itsekin arvostin juurikin sitä kodinomaisuutta ja pienen ryhmän suomia mahdollisuuksia yksilöllisempään hoitoon. Kouluikään saakka pidin lapseni samassa perhepäivähoitopaikassa, eikä he taatusti jääneet paitsi mistään. En tosiaan ymmärrä, mistä se kumpuaa tuo perhepäivähoidon aliarvioiminen. Meidän kunnassa työskentelee enää vain muutama perhepäivähoitaja, koska lapsimäärä on vähentynyt ja nämä muutamat ovat kyllä aivan kymppejä!


    • ihmisiäniinmonenlais

      Niin, miksi sinä sallit natsien "sopeuttaa"
      lapsiasi.
      Mitä sinä teet?
      Puuttuuko sinulta itseltä jotain ruuveja,
      kun et halua antaa lapsillesi parastasi?
      Kuka sinulle on antanut luvan
      aivopesettaa lastasi natsivaltion
      oppeihin?
      Lapset ovat itsenäisiä hyviä
      ihmisiä, kunnes päiväkoti ja
      koulu heidät tuhoaa..
      niin taidat sinäkin olla valtion omaisuutta.
      Ai perkele kun naurattaa.
      Tuntuu niin ihanalta kun
      tyhmyys tuhoaa lapsia..
      Vai mitä mieltä olet?

      Jos sanotaan selkeästi,
      niin mitä itket.
      Luovu omista taloudellisista
      eduistasi lapsiesi eduksi,
      ja kasvata heistä parhaita
      lapsia.
      Jää kotiin hoitamaan lapsia.

    • ........

      Monilla ihmisillä on aika suppea kokemus sekä perhepäivähoidosta ja päiväkodeista. Oma reviiri tulee useille tutyuksi ja samalla silmät ummistuu, että mitä ympärillä tapahtuu. On helppoa aina kehua pph:jia tai haukkua, samoin päiväkoteja. Asia nyt kuitenkin on niin, että useita pph:jia ja päiväkoteja nähneenä ja yhteistyössä olleena molemista löytyy työhönsä kyllästyneitä vitut viis veisaavia "pakko painaa" vetelyksiä. Ei se puolustelemalla muuksi muutu, hyvä jos peilistäsi ei samaa löydy mutta harva tunnistaa omissa ympyröissäänkään pesiviä mätäpesäkkeitä. Usein on arka aihe jos kollega joutuu tapetille, ihan kuin se itseltä jotenkin pois olisi jos joku kehtaa ongelmista puhua, kun sellaisia tietää.

      Todellakin tarkempaa valvonmtaa tarvittaisiin niin päiväkoteihin, mutta myös pph puolelle. Molemmista löytyy kitkemisen varaa ja korjattavaa.

      • näin

        Mistäpä sitä ei löytyisi kitkettävää ja korjattavaa?

        Jos asenne on jo valmiiksi epäilevä ja tuomitseva päivähoitoa kohtaan niin miksi viedä lastaan hoitoon? Lapsensa voi hoitaa itsekin.

        Jos alusta asti epäilee ja kyräilee niin ei voi muodostaa hyvää hoitosuhdetta sen enempää päiväkotiin kuin pphoitajaankaan.

        Sinunkin työsi kärsii jos joku jatkuvasti kyseenalaistaa sinun ammattitaitosi.


      • ........
        näin kirjoitti:

        Mistäpä sitä ei löytyisi kitkettävää ja korjattavaa?

        Jos asenne on jo valmiiksi epäilevä ja tuomitseva päivähoitoa kohtaan niin miksi viedä lastaan hoitoon? Lapsensa voi hoitaa itsekin.

        Jos alusta asti epäilee ja kyräilee niin ei voi muodostaa hyvää hoitosuhdetta sen enempää päiväkotiin kuin pphoitajaankaan.

        Sinunkin työsi kärsii jos joku jatkuvasti kyseenalaistaa sinun ammattitaitosi.

        No minun asenteeni voi jättää pois laskuista, olen itse tullut vuosia katselleeksi työkuvioiden puitteissa näitä puutteita ympäri suomea. Eikä vielä ole vastaan tullut paikkaa missä ei jotain korjattavaa ole. Yritän vain sanoa, että aiheesta saa valittaa ja pitää puuttua.

        Mikään ei hyssyttelemällä korjaannu. Ihan eri asia, kun ennakkoluulo joka perustuu mutuun eikä kokemukseen ja koettuun ongelman olemassa oloon. Ennakkoluulo ja pelko on turhaa, mutta ongelmien havaitseminen taas ei korjaannu virheitä puolustelemalla tai ingnooraamalla.


      • ........
        ........ kirjoitti:

        No minun asenteeni voi jättää pois laskuista, olen itse tullut vuosia katselleeksi työkuvioiden puitteissa näitä puutteita ympäri suomea. Eikä vielä ole vastaan tullut paikkaa missä ei jotain korjattavaa ole. Yritän vain sanoa, että aiheesta saa valittaa ja pitää puuttua.

        Mikään ei hyssyttelemällä korjaannu. Ihan eri asia, kun ennakkoluulo joka perustuu mutuun eikä kokemukseen ja koettuun ongelman olemassa oloon. Ennakkoluulo ja pelko on turhaa, mutta ongelmien havaitseminen taas ei korjaannu virheitä puolustelemalla tai ingnooraamalla.

        Ts. ei voida puusilmäisesti vain kehua jotakin hoitomuotoa ja ammattiryhmää, jos itsellä ei tiedossa ole moitittavaa. Ei se niin missään asiassa toimi. Ei olemassa virheetöntä ja valmista ammattiryhmää, ei edes lastenhoito puolella. kehitys lakkaa, kun alkaa pitää jotain täydellisenä tai ei näe enää itsessäänkään mitään kehittymisen varaa hoitajana. Alkaa taantuminen...

        Hyvä hoitaja ja ammattilainen pyrkii tarkastelemaan itseään ja taitojaan kaikenaikaa, eikä pelkää päivittää käsityksiään. Itsetunnoton ei silti tarvitse olla, vain rehellinen myös ongelmien edessä.


      • näin
        ........ kirjoitti:

        Ts. ei voida puusilmäisesti vain kehua jotakin hoitomuotoa ja ammattiryhmää, jos itsellä ei tiedossa ole moitittavaa. Ei se niin missään asiassa toimi. Ei olemassa virheetöntä ja valmista ammattiryhmää, ei edes lastenhoito puolella. kehitys lakkaa, kun alkaa pitää jotain täydellisenä tai ei näe enää itsessäänkään mitään kehittymisen varaa hoitajana. Alkaa taantuminen...

        Hyvä hoitaja ja ammattilainen pyrkii tarkastelemaan itseään ja taitojaan kaikenaikaa, eikä pelkää päivittää käsityksiään. Itsetunnoton ei silti tarvitse olla, vain rehellinen myös ongelmien edessä.

        Epäkohtiin pitää puuttua, siitä olen ihan samaa mieltä.
        Mutta niihin pitää puutua siellä, missä niitä on eikä leimata koko ammattikuntaa.

        Täydellisyyttä ei löydy mistään. Aina voi pyrkiä parempaan.

        Jos joku ei hoida työtään hyvin, niin asia pitää ottaa puheeksi nimenomaan hänen kanssaan ensimmäiseksi ja sitten viedä sitä eteenpäin oikeita kanavia pitkin, jos muutosta ei tapahdu. Ja syyllistämättä asiaan kuulumattomia.

        Keskustelupalstoilla haukkuminen ei takuulla korjaa yhtään mitään.


      • .......
        näin kirjoitti:

        Epäkohtiin pitää puuttua, siitä olen ihan samaa mieltä.
        Mutta niihin pitää puutua siellä, missä niitä on eikä leimata koko ammattikuntaa.

        Täydellisyyttä ei löydy mistään. Aina voi pyrkiä parempaan.

        Jos joku ei hoida työtään hyvin, niin asia pitää ottaa puheeksi nimenomaan hänen kanssaan ensimmäiseksi ja sitten viedä sitä eteenpäin oikeita kanavia pitkin, jos muutosta ei tapahdu. Ja syyllistämättä asiaan kuulumattomia.

        Keskustelupalstoilla haukkuminen ei takuulla korjaa yhtään mitään.

        Keskustelupalstoilla haukkuminen ei takuulla korjaa yhtään mitään.

        Täysin samaa mieltä. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, joten kaikesta voidaan keskustella. Kunhan ne ongelmat hoidetaan siellä missä ne oikeasti ovat.


      • jfkdfk
        ....... kirjoitti:

        Keskustelupalstoilla haukkuminen ei takuulla korjaa yhtään mitään.

        Täysin samaa mieltä. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, joten kaikesta voidaan keskustella. Kunhan ne ongelmat hoidetaan siellä missä ne oikeasti ovat.

        Haukkuminen ei ole keskustelemista. Asiallisuutta odottaisin enemmän täällä liikkuvilta, sekä päivähoidon työntekijöiltä että vanhemmilta.


    • hfdhg

      Keskustelupalstalla voin nyt itse työntekijänä, lapsia hoitavana tahona kertoa anonyymisti, että kaikkia vanhempien toiveita ja vasuun kirjattuja tavoitteita en pysty hoitamaan terveysongelmieni takia. Sairauslomilla olen välillä ja välllä töissä, teen sen mihin pystyn. Muulloin olen työterveyslääkärin ohjeistuksesta poissa työstäni. Eläkkeestä voin vain haaveilla. Ikää ei ole tarpeeksi, joten joudutte tyytymään meihin puolikuntoisiin hoitajiin. En ole ainoa, meitä on monia, jotka terveytensä rajoilla tekevät sen minkä pystyvät, eläkettä odotellessa.

      • rghn

        Niinpä, kaikki ei aina ole laiskuudesta tai huonosta työmotivaatiosta kiinni.

        Kaikki ei myöskään ole aina sitä, mitä sivulliset asiasta tietämättömät kuvittelevat.

        Meillä päin esim. hoitajat eivät nostele lapsia leikkitelineisiin vaan sääntönä on, että sinne saa mennä minne itse pääsee (poikkeuksena tietenkin keinut). lapsia ei myöskään nostella ja kanniskella sylissä yhtään enempää kuin on pakko. Työsuojelukin ohjeistaa näin.Tämä sitten näyttää sivullisten silmiin siltä,että laiskat hoitajat ei viitsi.

        Äidit voivat nostella lapsiaan ja kiivetä hakemaan heitä alas. Heillä lapset ovat vain hetken pieniä. Hoitajat hoitavat vuosikymeniä niitä pieniä. Siinä on pakko ajatella itseäänkin ja tehdä asioita itseään säästäen. Muussa tapauksessa ollaan entistä enemmän sairauslomilla eikä siitäkään kukaan tykkää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe