Työkaverin ulossavustaminen

Sysijät

Kertokaas te joilla on kokemusta että miten se homma toimii? Jos on kaksi sijaista ja toinen pelkää oman pestinsä puolesta, niin kuvittelenko, vai meneekö se OIKEASTI näin?

Röyhkimys haistelee ilmaa ja katsoo kuka vakituisista olisi sopiva kumppani itse uhkaksi toisen sijaisen kokemansa sijaisen savustamiseksi.
Tämä vakituinen houkutellaan parjaamaan esimiehelle tätä uhkaksi koettua sijaista, ja varmistetaan näin, ettei uhkan sijaisuutta enää jatketa, ja tämä röyhkimys kehuu itseään esimiehelle ja mielistelee, ja näin varmistaa oman jatkonsa.
Miksi esinaiset, siis nämä esimiehet ovat yleensä naispuolisia, menevät AINA tähän samaan halpaan?
Tuntuu että sama kaava toistuu aina. Aivan kuin olisi jokin käsikirja olemassa "Näin syrjäytän kilpailijani".

Onko teillä kokemusta syrjäyttäjänä olemisesta? Syrjäyttäjä varmaan osaa parhaiten kertoa miten homma toimiin.
Myös syrjäytetyt voivat laittaa kommenttia.

15

1968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peepeepee

      En ole syrjäyttelijä, mutta jotain olen vuosien mittaan nähnyt ja joutunut kokemaan. Tasapäisistä sijaisista joku sortuu helposti parjaamislinjalle, jos esimiehet ovat alttiita lähtemään hommaan mukaan ja uskovat juttuja selvittämättä, mikä on totta. Loanheittäjätyypit ovat yleensä näppäriä luomaan suhteita ja hyödyntämään niitä. Tässäkin asiassa esimiehen pätevyys tai törppöys ratkaisevat.

      Aikoinaan minua savustettiin ulos ja peloteltiin, ettei kannattaisi hakea avoimeksi tulevaa paikkaa, koska eräs toinen oli niin käypäinen ihminen tehtävään. Minulla oli työkokemusta useita vuosia, toisella hakijalla muutama kuukausi. Hän oli ollut ison pomon siipien suojassa jo ennen taloon tuloaan, joten hänen ei itse tarvinnut muuta kuin hymyillä ja myötäillä ylempiään. Esimiehet ja -naiset hoisivat likaisen pelin.

    • itse aikaisemmassa työssäni ollut myös varaluottamusmiehenä sekä luottamusmiehenä ja siinä joutunut kuulemaan kaikenlaisia tapauksia, niin ikäviä kuin onnellisen päätöksen saaaneita.
      Valitettavaa on, että suurin osa ongelmissa olevista työntekijöistä on itse itselleen aiheuttanut ongelmia työpaikallaan (esim päihdeongelma, jote peitellään). Asian tultua ilmi, esimies on oikeaopisesti ja lain määriittelemien keinojen perusteella ohjannut päidehoitoon josta työntekijä on "karannut " kesken kaiken pois tai jopa kieltäytynyt ko.hoidosta. Tai aloittaa juomisen heti hoidon päätyttyä uudelleen. Jos työntekijä on irtisanottu noiden syiden vuoksi, hänen on turha valittaa irtisanomisestaan. Luottamusmiehenä joutuu asiaa perustelemaan työntekijälle moneen otteeseen ja kun työntekijä ei ymmärrä tai siis halua ymmärtää miksi on irtisanottu, saa myös luottamusmies kaiken "loan silmilleen" kun ei "puolusta" työntekijää riittävästi.
      Sama juttu jos on määräaikainen työntekijä, jolle uusitaan työsopimus vain jos löytyy "taustaa" jota sijaistaa. Kyseinen työntekijä saattaa olla toistuvasti poissa töistä "sairastumisten" vuoksi (kun 3pv saa olla omalla ilmoituksella pois ilman sairaslomatodistusta). Tätä "omalla ilmoituksella" käytetään surutta väärin, se johtaa suuriin ongelmiin työpaikalla varsinkin näin keskikesällä kun keikkalaiset ovat myös lomillaan ja varsinkin äkkihälytyksiin on vaikea saada sijaista. Kyllä esimies seuraa poissaolojakin ja kun työsopimusta ei sitten uusitakaan, aloitetaan hirveä riita ja "meteli" siiitä miksi suositaan jotain toista määräaikaista eikä häntä.

      Tarkoitukseni on siis sanoa, että joskus hyvä myös mennä peilin eteen, jos työpaikalla joku kokee että häntä ei kohdella tasa-arvoisesti

      • huom! vaan

        Jokainen täysijärkinen ymmärtää, mihin toistuvat epämääräiset myöhästelyt ja poissaolot sekä merkit alkoholin liikakäytöstä johtavat. Kun tällaisista kuvioista puhutaan, kyse ei liene aloittajan tarkoittamasta ulossavustamisesta.


    • gerberos

      Olin kokenut ja pätevä asiantuntija vakinaisessa virassa. Olin opettanut kiusaajan avustajan työhönsä ja hänen omien sanojensa mukaan toiminut hänen luottopelaajanaan, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että hän sai töissä ollessaan soittaa minä vuorokauden aikana tahansa ja kysyä neuvoja.

      Hän päätti opittuaan perusasiat, että tarvitsee vakinaisen viran. Hän oli aloittelija. Minulla oli työkokemusta 15 vuotta enemmän ja kolme tutkintoa enemmän. Hän hankki virkani savustamalla minut ulos ja ottamalla minulta jäävän viran.

      Näin toimii kunnallisella asiantuntija-alalla syrjäyttäjä kiusaaja.

      • Realisti vain

        Toivottavasti pidit puolesi ja veit asian oikeuteen.


      • gerberos
        Realisti vain kirjoitti:

        Toivottavasti pidit puolesi ja veit asian oikeuteen.

        En jaksanut viedä asiaa oikeuteen. Todistusaineiston hankinta on vaikeaa liki mahdotonta, jotta sitä olisi riittävästi. Esimiehellä, joka oli laiminlyönyt velvollisuuden puuttua työturvallisuusrikkomukseen oli hyvä perustelu kiusaajan apurin valinnalle virkaan; hänellä on kykypotentiaalia.


      • laura1962

        Ikävää kuultavaa. Toimintatapa on aivan samanlainen yksityisellä puolella, siihen ei vaan puututa siellä millään tavalla. Varsinkaan rakennusalalla. Harjoittelija tulee rakennusliikkeeseen hankinnan harjoittelijaksi, hänet opetetaan työhön. Huomaa lähellä valmistumistaan, että tarvitsee työpaikan. Liittoutuu firman pahimpien juorukellojen kanssa ja aloittaa vanhempien työn tekijöiden savustamisen ulos. Lisäksi vielä naisen miesvaltaisella alalla, seurustelee aluksi saman projektin ylemmän esimiehen , myöhemmin keväällä alemman esimiehen kanssa ... ja hankkii näin kannuksia muiden savustamiseen työpaikalta pois. Omituista mutta totta..esimiehet vain viheltelevät nuoren kauniin naisen perään...mitä keski-ikäisellä ja lähellä eläkeikää olevalla rautaisella ammattitaidolla tekee...kun mukana voi olla laiva-/lapinreissuilla oiva vosu...näin se homma etenee...


    • pohjaan palanut

      Siten että se kiusaaja tekee toisen jokapäiväisestä työssäolosta silkkaa helvettiä, jatkaa niin kauan että kiusattu hakee siirtoa toiseen työpisteeseen päästäkseen rauhaan. Mä olin ollut siinä työpisteessä muutaman kuukauden pitempään ja jouduin savustetuksi pois koska piuhat ei enää kestänyt sen kiusaajan touhuja. Sai tahtonsa läpi, pääsi eroon henkilöstä joka hänen mielestään ei sopinut siihen työpisteeseen hänen ylhäisyydelleen, korkeasti ja paremmin koulutetulle, työkaveriksi. Sille oli alussa hirveätä huomata ettei hän tullutkaan sen työpisteen pomoksi vaan oli saman vertaisesa asemassa mun kanssa. Myöhemmin nuorempi esimies nosti hänet korkeammalle, kun antoi sille luvan laittaa myymälässä olevan osaston oman näköisekseen eli nakkasi suurimman mun myyntiin viemistä tavaroista roskiin ja osan tumppasi alahyllyille ja vaihtoi hinnatkin niihin. Eipä ainoastaan mua pistetty alemmaksi vaan myös yks toinenkin samassa työpisteessä ollut. Kun tuo kiusaaja oli jatkuvasti käynyt mollaamassa johtajalle, ett laitoin liikaa hintaa tavaroille, niin johtaja rupesi uskomaan sitä toista ja rupesi kohtelemaan mua kuin toistaitoista idioottia. Kumma kyllä ei ennen tuon kiusaajan töihintuloa ollut mitään ongelmia mun hinnoittelutavoissa siinä työpisteessä olleen silloisen työkaverin kanssa. Jos olisinkin saanut tehdä töitä sen aiemman työkaverin kanssa, niin olis ollut helpompaa olla töissä tuolla, asioista pystyttiin jopa keskustelemaan, ei ollut mitään selkäänpuukottamisen meininkiä. Sitten, kun sain siirron, niin kiusaaja ei kiinnittänyt muhun enää mitään huomiota, olin ilmaa sille ihmiselle. Siellä työpaikassa oli muutenkin paskameininki, pomot kohtelivat työntekijöitä eriarvoisesti, kaikki oli sellaista hälläväliä meininkiä, jokainen piittaisi vaan itsestään, ei todellakaan muutenkaan ollut mikään unelma työpaikkana.

    • ei ilkeä

      ilkeän ja hyökkäävästi käyttäytyvän itsetunto on eriasteisesti vaurioitunut !

      • ei ilkeä

        Kiltti,tunnollinen ,puolustuskyvytön henkilö on helppo savustaa ulos !! ja tämänhän N A I S E T osaa!!!!!!! ja porukalla mustamaalataan takanapäin ja pistetään lisää pökköä pesään!! valehdellaan ym ym. Niin ammattitaidolla maalataan, että pomokin uskooooo...... Naiset tosi keljuja kyl !!! harva enää kiva ja rehellinen,ystävällinen ym.


      • hallelujaa
        ei ilkeä kirjoitti:

        Kiltti,tunnollinen ,puolustuskyvytön henkilö on helppo savustaa ulos !! ja tämänhän N A I S E T osaa!!!!!!! ja porukalla mustamaalataan takanapäin ja pistetään lisää pökköä pesään!! valehdellaan ym ym. Niin ammattitaidolla maalataan, että pomokin uskooooo...... Naiset tosi keljuja kyl !!! harva enää kiva ja rehellinen,ystävällinen ym.

        Myös hyvän itsetunnon omaava jolla ammatti-identitetti kohdallaan eikä lässyn lässyn kahvipaussi kerhoon kuuluva sekä joukkoon kuulumattomalla habituksella savustetaan ulos. Keinot mitä moninaisemmat.
        Kun eivät tiedä henkilön yksityielämästä mitään aletaan kehittämään ja täyttämään savustettavan "elämää".

        Toisinaan miettinyt kuinka mentaalisesti köyhiä tämän kaltaiset ihmiset ovat.

        Minut savustettiin ulos. Nurkkaan ajettuna johto mukaan lukien menivät henkilökohtaisuuksiin. Vittumaisena ihmisenä sairasloman käytin toipumiseen ja tiedon keräämiseen niin kirjalisuuden kuin kurssien muodossa.
        Palasin käärmeenpesään entistä vahvempana.


    • tilit pullistelee.

      Terveydenhuollossa toimii! Syynä etenkin se, että harvassa ovat ne esimiehet, jotka piittaavat alaisistaan. Useimmalle tärkeintä on se, että se oma palkka juoksee, tehkööt alaiset mitä lystäävät.
      Ja kuitenkin AIVAN TURHAA KILPAILUA! Miksi työpaikalla pitää kisata - en voi ymmärtää. Sanon vielä senkin, että ei se ole vain sijaisten keskinäistä, vaan myös vakituiset pyrkivät savustamaan jonkun ulos - ja siinä vasta saakin ihmetellä miksi, miksi! Vakituisellahan on se oma paikkansa jo, ei ole mitään uhkaa. Mutta kai se vaan on ihan pakko.
      Terveiset lähettää tässä yksi, joka juuri katseli, että tilillä on 122 euroa, ja sillä pitäisi seuraavat kaksi viikkoa tulla toimeen.... Samaan aikaan nämä vakituiset taisivat eilen saada kunnon potin lomarahoja tililleen... ja levittävät vaan niitä jo ennestäänkin leveitä perseitään ja ovat niin loukkaantuneita kun heistä nettiin kirjoitetaan... Pitäisikö arvostaa? Kuinkahan paljon tässä on menetetty, ja tuo porukka se ei kuin "hyväntahtoista leikkiä vaan". No, nauttikaa taas!

      • käsittämätön!

        Tähän nyt vielä se, että mitä itua oli edes palkasta henkilö vain sitä varten, että joku pääsee näyttämään oman asemansa ja omat ns. sosiaaliset taitonsa. Olisi sanonut siinä rekrytointitilaisuudessa, johon osallistui, vaikkei itse asiassa hänellä varsinaisen tehtävän täytön kannalta mitään asiallista osuutta olisi pitänyt ollakaan, niin olisi nyt kuitenkin siinä jo sanonut, että en halua tuota! Miksi ei sanonut, sen sijaan työsuhteen alkaessa, heti ensi metreillä kieltäytyi itse (esimiehen sanomisiin tukeutuen, tosin näistä sanomisista ei muilla tainnut tietoa ollakaan) yhteistyöstä. Ja vielä valehteli sujuvasti, kun kerran muut työpaikan ihmiset tuntee jne., että tämä uusi kieltäytyy jeesaamasta häntä itseään, eiväthän nämä muutkaan sitä uuden tekemään työtä mitenkään arvostaneet, sivuasia koko se työpanos ja tehtävä... Helppo tapaus siis!
        Mutta mitä tuhlausta pestata joku vain siihen tarkoitukseen, että yksi porukka tai pari tyyppiä pistää oman pelinsä heti käyntiin - onko tuollaiset sisäänajoperinteet (liekö edes perinne, vaan aivan siis jonkun persoonalliset toimintatavat kyseessä) sallittuja... Mitä järkeä! Ei mitään, ja tässäkin talossa oli kuitenkin esimies,,,, Kilpailuvietit - joo, urheilijoita riittää - mutta ei se kilpailuvietti työpaikalle kuulu. Jokaiselle maksetaan kuukausipalkka, no, mitenkäs se on keneltäkään pois, jos annettais kaikkien tehdä työnsä ja olla työpaikalla rauhassa? Jeesatakin voisi, yleensä suurimmaksi osaksi ihmiset sitten ovat kyllä jeesaamassa takaisin, mutta jos kerran itse heti kieltäytyy jeesaamasta, niin turha sitä on sitten toisenkaan puolesta valehdella, että se on hän kun on kieltäytynyt... Joopa joo! Kummallakohan tuossakin tilanteessa oli aikaa työpaikalla tehdä muutakin kuin vain töitä?


    • ihmiset erilaisia.

      Kukapa syrjäyttäjä tänne mitään kirjoittelisi, saattavat toki nautiskellakseen ja naureskellakseen lueskella näitä tekstejä.

      Turun terveystoimessa oli tyyppi, pitkäaikainen sijainen, joka kyllä piti puolensa. Tuli uusi sijainen, osasi varmaan yhtä paljon kuin tuo pitkäaikainen, ja oli toki muutama muukin määräaikainen, sijaisuuksista en tiedä kenen sijainen, kun nämä nyt ovat sellaisia nämä vakanssiasiat, että sitä voi olla vaan helposti poispotkittava sijainen vaikka tilinauhoissakin lukisi että avoimen toimen hoitaja, mutta organisaatiouudistus kun tulee niin sitten ollaan sijaisia ja sitä rataa.
      Mutta siis tämä Turku. No, aina kun tälle uudelle tuotiin joku uusi määräyskirja, niin jos vaan samassa huoneessa oltiin, niin tuo pitkäaikainen oli heti narisemassa: "Muistathan että se ja se sijaisuus oli minulle tarkoitettu!" Aina! No, miksiköhän piti niin narista, epävarma siitä, että hänen pitkäaikaisuutensa unohdettaisiin... No, syynä tietysti oli sekin, että tuohon aikaan saman tehtävän hoitajina vakituisilla oli erilaisia palkkaluokkia! Eli tuo pitkäaikainen oli ajoissa käynyt kalenterin kanssa neuvottelemassa esimiehen kanssa, että hänelle sitten kaikki parempipalkkaisten sijaisuudet... No jaa, ihan sama mitä palkkaa, pienet erot kuitenkin, mutta se, että arvatkaa vaan miltä kuulosti (ja vähän kyllä oudoksutti) että aina sai kuulla tuon: "Se oli mulle varattu sitten, että ethän vaan tuo sitä!" Ja sitten oli vielä joku jolla oli vakinainen sijaisuus jossain toisessa yksikössä kaupungilla, mutta kesäaikaan hänelle oli sitten etuoikeus päästä tähän yksikköön sijaiseksi,,, eli siinä oli kanssa tädillä huoli, ettei vaan mene häneltä nyt pesti. Ja tähän vielä kun lisää kaiken kukkuraksi sen, että sijaisen ergonomiset olosuhteet yhden vakituisen pöydästä toiseen siirryttäessä olivat sellaiset, että jos et palauttanut joka ainoaa nippelia ja kynää ja näyttöruudun resoluutioita paikoilleen niin esimiehen puhutteluun jouduit! Ynnä muuta ynnä muuta. Että epävarmuusko sen vain tekee... Pitääkö jonkun yli vuoden sijaisena olleen todella olla huolissaan, että tuleeko se vakinaistaminen missään vaiheessa? Ja vielä sekin tehdä, että kun jossakin toisessa yksikössä oli sijaistarvetta, niin tuo menee ja lobbaa jotain toista sijaista siihen, että tämä, mutta ei tuo, hän antaa jopa suositukset! Pienempi uhka se toinen sijainen vai?

      Aivan järkyttävä paikka! Ja täysin tahallista ja suunnitelmallista touhua syrjäyttämiseksi, kiusaamiseksi.

      • vastaat sitten kaiki

        "Vuodatusta" - ja siitähän ei mitään hyvää seuraa.
        No, tota, jos vuodattelee, niin siinähän vuodattelee, sekö antaa oikeuden jonkun muun tehdä jotain taas harmia aiheuttaen ja pahaa mieltä! Mitä? Että sitä sitten vastataan muittenkin tekemisistä, kun kerran vuodatellaan.

        Onhan niitä kaikenlaisia vuodatuksia, jotkut kirjoittavat arkipäivän tapahtumista ja harmin aiheista mielipideosastoille lehtiin, sielläkään ei aina vaadita omaa nimeä esiin ja vaikka sen nimen siihen laittaisi, niin jospa se kuitenkin on keksitty nimi! Ja harvemmin laitetaan kirjoituksiin henkilöiden nimiä itse tapahtumista, mutta niin vain on että vuodattelee, syyttäköön itseään ja sen jälkeen saakin tehdä kaikki muut mitä tekevät ja sitten se on se vuodattelija kun vastaa heidänkin tekemisistään ja maksaa mutta nämä pelleilijät, niin hehän vaan jatkavat kaikessa rauhassa - ei mitään vikaa.....

        Että näin: Vastataan muittenkin tekemisistä! Kukaan muu ei ole tehnyt mitään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe