Perinteisestä "uudestikastamisesta"

Mennon jalanjäljissä

Tätä palstaa lukiessa tulee vakutelma, että vanha termi ”uudestikastaja” on saanut näköjään nykyään uuden sisällön. Sanaa uudestikastaja täällä näyttävät lapsikasteeseen uskovat käyttävän ns. vapaiden suuntien jne. edustajista, jotka antavat kastaa itsensä uudestaan. Vaan kummankin ryhmän käsitys kasteesta on ehkäpä lähempänä toisiaan, kuin mitä se on perinteisten uudestikastajien, ”anabaptistien”, oppiin verrattuna. Meille ns. ”anabaptismiin” uskoville kaste merkitsee ensinnäkin ulkoista symbolia tai todistusta jo aiemmin tapahtuneesta uskoon tulemisesta ja Jumalan puoleen kääntymisestä, tämän asian julkista todistamista, ja liittymistä kirkon yhteyteen. Kirkkoon kuuluminen taas on ”opetuslapseutta”, kristillistä kilvoittelua ja kirkon yhteyden ja rakkaudellisen ”kurin” omaksumista, nöyrtymistä. Kaste on uskon hedelmä siinä kuin hyvät teotkin. Se kertoo kuuliaisuudesta Jumalalle.Ja nöyryydestä Jumalan seurakunnan edessä siinä, että alistuu palvelemaan muita seurakunnan jäseniä ja hylkää omaan itseen ja egoon kohdistuvan individualismin, jossa ihminen kuvittelee aina tietävänsä kaiken muita paremmin – jopa Jumalaakin paremmin – ja katsoo voivansa kirkon jäsenenä tehdä sitä sun tätä, mikä tahansa nyt itseä saattaakin miellyttää.

46

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eitpa

      Tässä on todella suuri ero

      Uudestikastajille kaste on lain teko, tunnustamista, antaumtumista, kuuliaisuutta. jne. Kristityillä kaste on Jumalan armoteko jossa ihminen uudestisyntyy, saa Pyhän Hengen ja Kristuksen omakseen. Kaste siis ymmärretään vanhoissa kirkoissa, kuten ymmärrettiin jo alkuseurakunnassakin, Jumalan teoksi ja armon jähteeksi. Kasteen tekeminen ihmisen kuliaisuuden osoitukseksi ja symboliseksi teoksi on myöhempää, 1000-luvulla alkanutta opetusta, joka ei saa tukea Raamatusta.

      Hieno avaus sinänsä, tässä näemme mikä on anabaptistien kasteen syvällinen merkitys.

      • Mennon jalanjäljissä

        Jotenkin arvasin, että sieltä tulee vastaukseksi tuota ”lain teko” –jankkausta. Usko on Jumalan ilmainen lahja sille, joka avaa – hänen Armonsa kautta ja avulla – sydämensä Hänelle. Kaste ei ole anabaptisteiksi kutsutuille krsitityille mikään lain teko. Vaikka hyvillä teoilla yksisitään ei voi koskaan pelastua, ovatko uskosta kumpuavat hyvät teot mielestäsi myös lain tekoja? Jos eivät ole, niin ei ole ”anabaptistinen”, oikea kristillinen kastekaan. ”Vanhat” (konstantinolaiset) kirkot, joiden oppi ja käytäntö alkavat 300-luvulta, ja ovat täysin vastakkaisia alkukirkon opille ja näkemyksille (joita anbaptistit puhtaimmin edustavat), tunnetaan kyllä hedelmistään: aikanaan etenkin väkivalta, nykyään etenkin kaiken (Raamatunkin vastaisen) moraalittomuuden julistaminen hyväksyttävänä, tai jopa kannustaminen siihen. Lapsia kastavat henkilöt tekevät omia lain tekojaan, kun luulevat voivansa sitovan Jumalan veteen, jota sitten käytetään siellä sun täällä ihmisten ”pelastamiseksi”. Tässä ihminen ottaa (tai paremminkin luulee ottaneensa) Jumalan paikan. Ette te voi Jumalaa hallita, eikä hän toimi teidän tahtonne mukaisesti, kuten haluaisitte. Anabaptisteiksi kutsuttujen kristittyjen käsitys kasteesta on täysin Raamatullinen ja alkukirkon mukainen opetus, toisin kun teillä ”kristityillä”. Vaan Raamatusta on turha alkaa vänkäämään; ilman henkeä ihminen ei voi sitä ymmärtää, joten kaikenlainen jakeiden siteeraaminen jne. on turhaa.


      • eitpa
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Jotenkin arvasin, että sieltä tulee vastaukseksi tuota ”lain teko” –jankkausta. Usko on Jumalan ilmainen lahja sille, joka avaa – hänen Armonsa kautta ja avulla – sydämensä Hänelle. Kaste ei ole anabaptisteiksi kutsutuille krsitityille mikään lain teko. Vaikka hyvillä teoilla yksisitään ei voi koskaan pelastua, ovatko uskosta kumpuavat hyvät teot mielestäsi myös lain tekoja? Jos eivät ole, niin ei ole ”anabaptistinen”, oikea kristillinen kastekaan. ”Vanhat” (konstantinolaiset) kirkot, joiden oppi ja käytäntö alkavat 300-luvulta, ja ovat täysin vastakkaisia alkukirkon opille ja näkemyksille (joita anbaptistit puhtaimmin edustavat), tunnetaan kyllä hedelmistään: aikanaan etenkin väkivalta, nykyään etenkin kaiken (Raamatunkin vastaisen) moraalittomuuden julistaminen hyväksyttävänä, tai jopa kannustaminen siihen. Lapsia kastavat henkilöt tekevät omia lain tekojaan, kun luulevat voivansa sitovan Jumalan veteen, jota sitten käytetään siellä sun täällä ihmisten ”pelastamiseksi”. Tässä ihminen ottaa (tai paremminkin luulee ottaneensa) Jumalan paikan. Ette te voi Jumalaa hallita, eikä hän toimi teidän tahtonne mukaisesti, kuten haluaisitte. Anabaptisteiksi kutsuttujen kristittyjen käsitys kasteesta on täysin Raamatullinen ja alkukirkon mukainen opetus, toisin kun teillä ”kristityillä”. Vaan Raamatusta on turha alkaa vänkäämään; ilman henkeä ihminen ei voi sitä ymmärtää, joten kaikenlainen jakeiden siteeraaminen jne. on turhaa.

        "Kaste ei ole anabaptisteiksi kutsutuille krsitityille mikään lain teko"

        Se on lain teko. Itse kirjoitit näin: "kaste merkitsee ensinnäkin ulkoista symbolia tai todistusta jo aiemmin tapahtuneesta uskoon tulemisesta ja Jumalan puoleen kääntymisestä, tämän asian julkista todistamista" ja "Se kertoo kuuliaisuudesta Jumalalle.Ja nöyryydestä Jumalan seurakunnan edessä siinä, että alistuu palvelemaan muita seurakunnan jäseniä" TÄMÄ jos mikä on lain teko! Täydellinen lain teko .

        "Vaikka hyvillä teoilla yksisitään ei voi koskaan pelastua, ovatko uskosta kumpuavat hyvät teot mielestäsi myös lain tekoja?"
        Kyllä ne ovat lain tekoja, jos ne "pitää tehdä" kuten anabaptisteille kaste on sellainen. Kristityt eivät ole lain alla vaan armon alla.

        Vanhojen kirkkojen oppi alkoi alkueurakunnasta ja jo historian selvä todistus on sen puolella ettei silloin kastetta pidetty KOSKAAN kuuliaisuuden tekona, vaan Jumala lahjana. Vasta 1000-luvulla alkoi tulla tämä nykyisen uudestikastajien ensimmäiset harhat liikkua. Tuo kommenttisi "”Vanhat” (konstantinolaiset) kirkot, joiden oppi ja käytäntö alkavat 300-luvulta, ja ovat täysin vastakkaisia alkukirkon opille ja näkemyksille (joita anbaptistit puhtaimmin edustavat)" on täysin älytön ja todistaa ettet ole piirun vertaa perehtynyt alkukirkon opetukseen. Tai sitten uudestikastajalahkot aivopesevät jäseniään uskovat näin. Tämä ei kuitenkaan pidä alkuunkaan paikkaansa. Perehdy hyvä ihminen alkukirkon oppiin!

        Kansankirkossamme on kaikenlaista julistusta, valitettavasti, mutta se ei tee kirkon opetuksesta väärää. Vääriä paimenia on kaikissa seurakunnissa. Voistiko näyttää tunnustuskirjoista sen kohdan joka kannustaa moraalitoomuuteen tai kannustaa siihen?

        Lapsia kastavat henkilöt uskovat että Kristus käski kastaa, mutta kaste on Jumalan teko, eikä ihmisen hyvyys tai pahuus muuta sitä miksikään. Jumala on sitonut sanassaan MEIDÄT veteen, siis kastamaan ja tätä kautta lahkjoittamaan Kristusta, mutta itseään Hän ei ole siihen alistanut. Jumala toimii niin kuin on LUVANNUT, eli pelastaen ja uudestisynnyttäen kasteen kautta, halusimmepa sitä tai emme, Hän on tämän tavan meille asettanut. Yhtä älytön kuin tuo sinun väitteesi olisi tämä: "Jumala ei ole sidottu Kristuksee, eikä kukaan ihminen määrää ettei liman usko Kristtukseen voi pelastua:.siläl Jumala on määrännyt että Kristus on ainoa tie, eikä sitä määrää ihminen

        Anapabtistien käskitys kasteesta on täysin Raamatun vastainen. Misään Raamattu ei tue kasteen symbolista merkitystä tai kuuliaisuuden osoittamista. Pelastuksesta ja sen laahjoista puhutaan paljon kasteen yhteydessä.

        Tämä sopii mielstäni hyvin uudestikastajaiin:"Vaan Raamatusta on turha alkaa vänkäämään; ilman henkeä ihminen ei voi sitä ymmärtää, joten kaikenlainen jakeiden siteeraaminen jne. on turha"

        Muuten oppi että "me olemme Hengen alaisina ja nuo kirkolliset ei" on sitä kauheinta harhaa mikä näissä lahkoissa liikkuu. Onneksiu Jumala tuntee omansa.


      • Mennon jalanjäljissä
        eitpa kirjoitti:

        "Kaste ei ole anabaptisteiksi kutsutuille krsitityille mikään lain teko"

        Se on lain teko. Itse kirjoitit näin: "kaste merkitsee ensinnäkin ulkoista symbolia tai todistusta jo aiemmin tapahtuneesta uskoon tulemisesta ja Jumalan puoleen kääntymisestä, tämän asian julkista todistamista" ja "Se kertoo kuuliaisuudesta Jumalalle.Ja nöyryydestä Jumalan seurakunnan edessä siinä, että alistuu palvelemaan muita seurakunnan jäseniä" TÄMÄ jos mikä on lain teko! Täydellinen lain teko .

        "Vaikka hyvillä teoilla yksisitään ei voi koskaan pelastua, ovatko uskosta kumpuavat hyvät teot mielestäsi myös lain tekoja?"
        Kyllä ne ovat lain tekoja, jos ne "pitää tehdä" kuten anabaptisteille kaste on sellainen. Kristityt eivät ole lain alla vaan armon alla.

        Vanhojen kirkkojen oppi alkoi alkueurakunnasta ja jo historian selvä todistus on sen puolella ettei silloin kastetta pidetty KOSKAAN kuuliaisuuden tekona, vaan Jumala lahjana. Vasta 1000-luvulla alkoi tulla tämä nykyisen uudestikastajien ensimmäiset harhat liikkua. Tuo kommenttisi "”Vanhat” (konstantinolaiset) kirkot, joiden oppi ja käytäntö alkavat 300-luvulta, ja ovat täysin vastakkaisia alkukirkon opille ja näkemyksille (joita anbaptistit puhtaimmin edustavat)" on täysin älytön ja todistaa ettet ole piirun vertaa perehtynyt alkukirkon opetukseen. Tai sitten uudestikastajalahkot aivopesevät jäseniään uskovat näin. Tämä ei kuitenkaan pidä alkuunkaan paikkaansa. Perehdy hyvä ihminen alkukirkon oppiin!

        Kansankirkossamme on kaikenlaista julistusta, valitettavasti, mutta se ei tee kirkon opetuksesta väärää. Vääriä paimenia on kaikissa seurakunnissa. Voistiko näyttää tunnustuskirjoista sen kohdan joka kannustaa moraalitoomuuteen tai kannustaa siihen?

        Lapsia kastavat henkilöt uskovat että Kristus käski kastaa, mutta kaste on Jumalan teko, eikä ihmisen hyvyys tai pahuus muuta sitä miksikään. Jumala on sitonut sanassaan MEIDÄT veteen, siis kastamaan ja tätä kautta lahkjoittamaan Kristusta, mutta itseään Hän ei ole siihen alistanut. Jumala toimii niin kuin on LUVANNUT, eli pelastaen ja uudestisynnyttäen kasteen kautta, halusimmepa sitä tai emme, Hän on tämän tavan meille asettanut. Yhtä älytön kuin tuo sinun väitteesi olisi tämä: "Jumala ei ole sidottu Kristuksee, eikä kukaan ihminen määrää ettei liman usko Kristtukseen voi pelastua:.siläl Jumala on määrännyt että Kristus on ainoa tie, eikä sitä määrää ihminen

        Anapabtistien käskitys kasteesta on täysin Raamatun vastainen. Misään Raamattu ei tue kasteen symbolista merkitystä tai kuuliaisuuden osoittamista. Pelastuksesta ja sen laahjoista puhutaan paljon kasteen yhteydessä.

        Tämä sopii mielstäni hyvin uudestikastajaiin:"Vaan Raamatusta on turha alkaa vänkäämään; ilman henkeä ihminen ei voi sitä ymmärtää, joten kaikenlainen jakeiden siteeraaminen jne. on turha"

        Muuten oppi että "me olemme Hengen alaisina ja nuo kirkolliset ei" on sitä kauheinta harhaa mikä näissä lahkoissa liikkuu. Onneksiu Jumala tuntee omansa.

        Jassoo, aika pauhausta… Pitää tässä pyytää voimia ja nöyryyttä ”yläkerrasta”, kun huomaan syntiseni itseni lähinnä hymyilevän jankkaamisellesi ja paasaamisellesi Olen huomaavani, että sinua kiinnostaa lähinnä luterilainen filosofinen hölynpöly enemmän kuin ihan yksinkertainen kristinusko vaan. Suurimmassa osissa kysymyksistä, joista nyt taitamme peistä, emme tule koskaan olemaan samaa mieltä. Näemme vain asiat niin eri tavoin. Jotain nyt kuitenkin vielä raapustan silti:

        Nimittäin, Kaste ei edelleenkään ole anabaptisteiksi kutsutuille kristityille mikään ”lain teko”. Meikäläiset haluaa niin tehdä, rakkaudesta, rakkaudesta joka kumpuaa Kristuksesta, joka on antanut uskon ilmaisena lahjana. Ja ihminen, joka oikeasti uskoo, mutta jolla ei ole mahdollisuutta hakeutua kirkon yhteyteen (kuoleva sotilas, kaukana ja eristyksissä kirkosta oleva ihminen, jotka kumpikin ovat tulleet uskoon noin nyt esimerkkeinä) pelastuvat hekin ilman vesikastetta. Kristuksen uhri on riittävä. Eli tämä kaikki siitä ”pakosta” tehdä jotain.

        Kaikki, mitä kertoilet ”vanhoista” kirkoista ja niiden opista, kuinka se alkoi jo alkuseurakunnasta jne. ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Minulla on aika hyvä koulutus asiaan. Olen perehtynyt alkukirkon historiaan ja oppiin, ja kehtaan kaikessa nöyryydessäkin olla varma, että tiedän asiasta paljon enemmän kuin sinä. Minua ei kukaan ole aivopessyt, olen opiskeluni opiskellut ja Jumalan löytänyt ihan ilman mitään kultteja.

        Anabaptistien käsitys kasteesta ei ole Raamatun vastainen, luterilaisten käsitys siitä kyllä tosiaan on Raamatun vastainen.

        ”Kansankirkossamme on kaikenlaista julistusta, valitettavasti, mutta se ei tee kirkon opetuksesta väärää. Vääriä paimenia on kaikissa seurakunnissa.”

        En teidä, pitäisikö tässä itkeä vai nauraa. Vai on teillä ongelmana vain jotkut väärät paimenenet… Jos olisit rehellinen itsellesi, huomaisit, että ongelmanne on aika lailla isompi ja kaikkivaltaisempi. Mitäs se ”kirkolliskokouksenne” nyt uusimpana juttuna puuhaa? Vihkikaavaa, jossa otetaan huomioon eronneiden, uudelleen naimisiin menevien ihmisten lapset… (!) Mitäköhän Herra sanoi avioerosta?

        ”Voistiko näyttää tunnustuskirjoista sen kohdan joka kannustaa moraalitoomuuteen tai kannustaa siihen?”

        Enpä nyt jaksa noita mahtipontisia julistuksianne taasen läpi kahlata, kyllä sieltä löytyy Kristuksen opetuksen vastaista väkivaltaan kannustamista. Mutta yleensä ottaen eivät kannusta moraalittomuuteen, sen kyllä myönnän. Ongelma vaan on, että ”kansankirkossanne” teitä tunnustuskirjoihin uskovia taitaa olla sormilla laskettava määrä. Ja nekin, jotka sanovat niihin uskovansa, toimivat avoimesti niiden vastaisesti.

        Näytäpä sinä minulle puolestaan yhdenkin varhaisen kirkkoisän teksti, jossa ajatusta siitä, että kristitty voisi olla sotilas, ei tyrmättäisi. Nyt sotaväkeen meneminen näyttää olevan joku ”kansankirkon” ”hyve”…

        ”Muuten oppi että "me olemme Hengen alaisina ja nuo kirkolliset ei" on sitä kauheinta harhaa mikä näissä lahkoissa liikkuu.”

        Siellä teidän puolellanne tuntuu olevan aika hirveää harhaa siitä, että olette yliälykkäitä kun taas ”anabaptistit” ovat kaikki ”aivopestyjä”. Lisäksi jo avausviestistäsi alkaen annoit ymmärtää, että me anabaptistit emme ole kristittyjä. Pitäisi jo omista lähtökohdistanne moinen olla aika harhaista ”me olemme parempia kuin nuo muut” –ajattelua. Ja käypä muuten maailmalla katsomassa maailman näkökulmasta pohjoismaista kansankirkkoa. Yksi pieni lahko sekin, jos lahkoista tykkäät puhua.

        ”Onneksi Jumala tuntee omansa.”

        Tästä olemme samaa mieltä.


      • eitpa
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Jassoo, aika pauhausta… Pitää tässä pyytää voimia ja nöyryyttä ”yläkerrasta”, kun huomaan syntiseni itseni lähinnä hymyilevän jankkaamisellesi ja paasaamisellesi Olen huomaavani, että sinua kiinnostaa lähinnä luterilainen filosofinen hölynpöly enemmän kuin ihan yksinkertainen kristinusko vaan. Suurimmassa osissa kysymyksistä, joista nyt taitamme peistä, emme tule koskaan olemaan samaa mieltä. Näemme vain asiat niin eri tavoin. Jotain nyt kuitenkin vielä raapustan silti:

        Nimittäin, Kaste ei edelleenkään ole anabaptisteiksi kutsutuille kristityille mikään ”lain teko”. Meikäläiset haluaa niin tehdä, rakkaudesta, rakkaudesta joka kumpuaa Kristuksesta, joka on antanut uskon ilmaisena lahjana. Ja ihminen, joka oikeasti uskoo, mutta jolla ei ole mahdollisuutta hakeutua kirkon yhteyteen (kuoleva sotilas, kaukana ja eristyksissä kirkosta oleva ihminen, jotka kumpikin ovat tulleet uskoon noin nyt esimerkkeinä) pelastuvat hekin ilman vesikastetta. Kristuksen uhri on riittävä. Eli tämä kaikki siitä ”pakosta” tehdä jotain.

        Kaikki, mitä kertoilet ”vanhoista” kirkoista ja niiden opista, kuinka se alkoi jo alkuseurakunnasta jne. ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Minulla on aika hyvä koulutus asiaan. Olen perehtynyt alkukirkon historiaan ja oppiin, ja kehtaan kaikessa nöyryydessäkin olla varma, että tiedän asiasta paljon enemmän kuin sinä. Minua ei kukaan ole aivopessyt, olen opiskeluni opiskellut ja Jumalan löytänyt ihan ilman mitään kultteja.

        Anabaptistien käsitys kasteesta ei ole Raamatun vastainen, luterilaisten käsitys siitä kyllä tosiaan on Raamatun vastainen.

        ”Kansankirkossamme on kaikenlaista julistusta, valitettavasti, mutta se ei tee kirkon opetuksesta väärää. Vääriä paimenia on kaikissa seurakunnissa.”

        En teidä, pitäisikö tässä itkeä vai nauraa. Vai on teillä ongelmana vain jotkut väärät paimenenet… Jos olisit rehellinen itsellesi, huomaisit, että ongelmanne on aika lailla isompi ja kaikkivaltaisempi. Mitäs se ”kirkolliskokouksenne” nyt uusimpana juttuna puuhaa? Vihkikaavaa, jossa otetaan huomioon eronneiden, uudelleen naimisiin menevien ihmisten lapset… (!) Mitäköhän Herra sanoi avioerosta?

        ”Voistiko näyttää tunnustuskirjoista sen kohdan joka kannustaa moraalitoomuuteen tai kannustaa siihen?”

        Enpä nyt jaksa noita mahtipontisia julistuksianne taasen läpi kahlata, kyllä sieltä löytyy Kristuksen opetuksen vastaista väkivaltaan kannustamista. Mutta yleensä ottaen eivät kannusta moraalittomuuteen, sen kyllä myönnän. Ongelma vaan on, että ”kansankirkossanne” teitä tunnustuskirjoihin uskovia taitaa olla sormilla laskettava määrä. Ja nekin, jotka sanovat niihin uskovansa, toimivat avoimesti niiden vastaisesti.

        Näytäpä sinä minulle puolestaan yhdenkin varhaisen kirkkoisän teksti, jossa ajatusta siitä, että kristitty voisi olla sotilas, ei tyrmättäisi. Nyt sotaväkeen meneminen näyttää olevan joku ”kansankirkon” ”hyve”…

        ”Muuten oppi että "me olemme Hengen alaisina ja nuo kirkolliset ei" on sitä kauheinta harhaa mikä näissä lahkoissa liikkuu.”

        Siellä teidän puolellanne tuntuu olevan aika hirveää harhaa siitä, että olette yliälykkäitä kun taas ”anabaptistit” ovat kaikki ”aivopestyjä”. Lisäksi jo avausviestistäsi alkaen annoit ymmärtää, että me anabaptistit emme ole kristittyjä. Pitäisi jo omista lähtökohdistanne moinen olla aika harhaista ”me olemme parempia kuin nuo muut” –ajattelua. Ja käypä muuten maailmalla katsomassa maailman näkökulmasta pohjoismaista kansankirkkoa. Yksi pieni lahko sekin, jos lahkoista tykkäät puhua.

        ”Onneksi Jumala tuntee omansa.”

        Tästä olemme samaa mieltä.

        Minuakin kieltämättä hymyilyttää kirjoituksesi. Filosofia minua ei kiinnosta, vaan ainoistaan Jumalan Sana. Siitä on pidettävä yksinkertaisesti kiinni.

        Kaikesta mitä kasteesta kirjoitat, on ilmiselvää että kaste on teille lainteko. Siis ihmisen suoritus. Raamatun pohjalta tuollainen tuntuu ihmeelliseltä. Ihminen käy siinä kauppaa Jumalan kanssa.

        Minäkin olen lukenut paljon tekstejä alkukirjon ajoilta, eikä siellä ole mitään viittauksia ehtoollisen ja kasteen symboliseen merkitykseen, vauvojen synnittömyyteen, tai kasteen ihmislähtöisyyteen. Jos olet yhtään tähän historiaan perehtynyt, niin kai huomaat mitä kasteesta opetettiin alkukirkossa? Oliko opetus se että ihminen osoittaa sillä jotakin? Jos vastaat tuojon myöntävästi et ole rehellinen. Onko alkukirkossa havaittavissa voimakas kastekeksuetlu, jossa "uskovien kasteesta siirryttiin lapsikasteeseen"?? Eikö tällainen pitäisi olla ja siitä olla selviä todisteita jos tällainen tapahtui. Todisteita ei ole ja syy on selvä: Lapsikaste on ollut käytössä aina.

        Anabaptistien kastekäsitys on 1000-luvulla keksitty. Luterilainen kastekäsitys pohjautuu Raamattuun.

        Nyt oli puhe perustavaalaatua olevista asioita, kuten kaste ja pelastus, ja lut. kirkko opettaa näistä raamatullisemmin kuin mikään muu. Luterilainen kirkko ei lähde muuttelemaan tai oikomaan Raamattua vaan hyväksyy sen sellaisenaan vaikka kaikki ei järkeen menekään. Mitä avioeroon tulee, niin se ei ole Jumalan tahto, mutta joskus se vaan on välttämättömyys.

        " Lisäksi jo avausviestistäsi alkaen annoit ymmärtää, että me anabaptistit emme ole kristittyjä."

        Tämä perustuu siihen, että kristinusko perustuu Raamattuun ja harhaoppien poiskitkemiseksi Raamatun sieltö on tiivistetty kristittyjen yhteisiin uskontunnustuksiin. Käsittääkseni te hylkäättä Nikean uskontnnustuksen (" Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,") jolloin herää välttämättä kysymys onko edustamasi usko kristillstä jos noin perustavaa laatua oleva asia kumotaan. Minä en ota kantaa siihen ovat uudestikastajat kristittyjä, pidän huolen siitä että itse pysyn Kristuksen viitoittamalla tiellä ja uskon kasteestakin niin kuin Herra opettaa.


      • vain sanahelinää
        eitpa kirjoitti:

        Minuakin kieltämättä hymyilyttää kirjoituksesi. Filosofia minua ei kiinnosta, vaan ainoistaan Jumalan Sana. Siitä on pidettävä yksinkertaisesti kiinni.

        Kaikesta mitä kasteesta kirjoitat, on ilmiselvää että kaste on teille lainteko. Siis ihmisen suoritus. Raamatun pohjalta tuollainen tuntuu ihmeelliseltä. Ihminen käy siinä kauppaa Jumalan kanssa.

        Minäkin olen lukenut paljon tekstejä alkukirjon ajoilta, eikä siellä ole mitään viittauksia ehtoollisen ja kasteen symboliseen merkitykseen, vauvojen synnittömyyteen, tai kasteen ihmislähtöisyyteen. Jos olet yhtään tähän historiaan perehtynyt, niin kai huomaat mitä kasteesta opetettiin alkukirkossa? Oliko opetus se että ihminen osoittaa sillä jotakin? Jos vastaat tuojon myöntävästi et ole rehellinen. Onko alkukirkossa havaittavissa voimakas kastekeksuetlu, jossa "uskovien kasteesta siirryttiin lapsikasteeseen"?? Eikö tällainen pitäisi olla ja siitä olla selviä todisteita jos tällainen tapahtui. Todisteita ei ole ja syy on selvä: Lapsikaste on ollut käytössä aina.

        Anabaptistien kastekäsitys on 1000-luvulla keksitty. Luterilainen kastekäsitys pohjautuu Raamattuun.

        Nyt oli puhe perustavaalaatua olevista asioita, kuten kaste ja pelastus, ja lut. kirkko opettaa näistä raamatullisemmin kuin mikään muu. Luterilainen kirkko ei lähde muuttelemaan tai oikomaan Raamattua vaan hyväksyy sen sellaisenaan vaikka kaikki ei järkeen menekään. Mitä avioeroon tulee, niin se ei ole Jumalan tahto, mutta joskus se vaan on välttämättömyys.

        " Lisäksi jo avausviestistäsi alkaen annoit ymmärtää, että me anabaptistit emme ole kristittyjä."

        Tämä perustuu siihen, että kristinusko perustuu Raamattuun ja harhaoppien poiskitkemiseksi Raamatun sieltö on tiivistetty kristittyjen yhteisiin uskontunnustuksiin. Käsittääkseni te hylkäättä Nikean uskontnnustuksen (" Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,") jolloin herää välttämättä kysymys onko edustamasi usko kristillstä jos noin perustavaa laatua oleva asia kumotaan. Minä en ota kantaa siihen ovat uudestikastajat kristittyjä, pidän huolen siitä että itse pysyn Kristuksen viitoittamalla tiellä ja uskon kasteestakin niin kuin Herra opettaa.

        Eitpan periaatteena näkyy olevan:

        "Määrä korvaa laadun"!

        Niinhän se on, että "tyhjät tynnörit kolisevat eniten"!


      • Mennon jalanjäljissä
        vain sanahelinää kirjoitti:

        Eitpan periaatteena näkyy olevan:

        "Määrä korvaa laadun"!

        Niinhän se on, että "tyhjät tynnörit kolisevat eniten"!

        Tämä tosiaan näyttää ikävä kyllä olevan arvon nimimerkin eitpa uskon keskeinen periaate.


      • Mennon jalanjäljissä
        eitpa kirjoitti:

        Minuakin kieltämättä hymyilyttää kirjoituksesi. Filosofia minua ei kiinnosta, vaan ainoistaan Jumalan Sana. Siitä on pidettävä yksinkertaisesti kiinni.

        Kaikesta mitä kasteesta kirjoitat, on ilmiselvää että kaste on teille lainteko. Siis ihmisen suoritus. Raamatun pohjalta tuollainen tuntuu ihmeelliseltä. Ihminen käy siinä kauppaa Jumalan kanssa.

        Minäkin olen lukenut paljon tekstejä alkukirjon ajoilta, eikä siellä ole mitään viittauksia ehtoollisen ja kasteen symboliseen merkitykseen, vauvojen synnittömyyteen, tai kasteen ihmislähtöisyyteen. Jos olet yhtään tähän historiaan perehtynyt, niin kai huomaat mitä kasteesta opetettiin alkukirkossa? Oliko opetus se että ihminen osoittaa sillä jotakin? Jos vastaat tuojon myöntävästi et ole rehellinen. Onko alkukirkossa havaittavissa voimakas kastekeksuetlu, jossa "uskovien kasteesta siirryttiin lapsikasteeseen"?? Eikö tällainen pitäisi olla ja siitä olla selviä todisteita jos tällainen tapahtui. Todisteita ei ole ja syy on selvä: Lapsikaste on ollut käytössä aina.

        Anabaptistien kastekäsitys on 1000-luvulla keksitty. Luterilainen kastekäsitys pohjautuu Raamattuun.

        Nyt oli puhe perustavaalaatua olevista asioita, kuten kaste ja pelastus, ja lut. kirkko opettaa näistä raamatullisemmin kuin mikään muu. Luterilainen kirkko ei lähde muuttelemaan tai oikomaan Raamattua vaan hyväksyy sen sellaisenaan vaikka kaikki ei järkeen menekään. Mitä avioeroon tulee, niin se ei ole Jumalan tahto, mutta joskus se vaan on välttämättömyys.

        " Lisäksi jo avausviestistäsi alkaen annoit ymmärtää, että me anabaptistit emme ole kristittyjä."

        Tämä perustuu siihen, että kristinusko perustuu Raamattuun ja harhaoppien poiskitkemiseksi Raamatun sieltö on tiivistetty kristittyjen yhteisiin uskontunnustuksiin. Käsittääkseni te hylkäättä Nikean uskontnnustuksen (" Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,") jolloin herää välttämättä kysymys onko edustamasi usko kristillstä jos noin perustavaa laatua oleva asia kumotaan. Minä en ota kantaa siihen ovat uudestikastajat kristittyjä, pidän huolen siitä että itse pysyn Kristuksen viitoittamalla tiellä ja uskon kasteestakin niin kuin Herra opettaa.

        Ok, uskon, ettei sinua filosofia kiinnosta, mutta sen verta vahvasti viljelet ihmisen – Lutherin – älyyn ja filosofiaan perustuvia ajatuksia Raamatun yksinkertaisen opetuksen sijasta, että tästä huomautin.

        Eikä ole ihme, että sinusta ”Raamatun pohjalta” se, mitä kirjoitain, tuntuu ihmeelliseltä. Tämä on hyvin linjassa sen kanssa, ettet saman Raamatun pohjalta näe sitä tilaa, jossa ”kansankirkko” sen opetusten valossa on. Tuo sinun vieljelemäsi ”super-luterilainen” jankkaus ja tulkinta ”lain teoista” on sellainen, että joudut käytännössä Raamattua lukiessasi jättämään suuren ellei sitten suurimman osan Uudesta testamentista väliin. Siinä määrin paljon Jeesuksen ja Paavalin opetukset keskittyvät puheeseen hyvistä ja pahoista teoista. En epäile ollenkaan, ettet heidän aikalaisinaan – tai siis kun Herramme vaelsi lihassa – olisit ollut tuomitsemassa heitä herkeämättä ”lain teoista”. Tai toteasit Herralle, koskien hänen selvää käskyään, että ”kivä käsky, mutta maailmassa nyt vain tapahtuu asioita sen vastaisesti, mikä on valitettavaa, muttei ongelma.” Ihme, ettei Raamatun sivuilla kuvattu Paavali hokenut hokemistaan sanaparia ”sana ja sakramentit” sekä ”kansankirkko”, ja kauhonut ämpärillä vettä niin monen ihmisen päälle kuin olisi suinkin kerännyt, ”kastaakseen” nämä. .. Eipä ole ihme, että kansankirkossanne papit on transvestiitteja ja piispat siunailevat homoseksuaalisia ”pappispareja” lähetystyöhön ym. ym.

        Mihin muuten perustuu tuo anabaptisitien kastekäsityksen ajoittaminen juuri 1000-luvulle? Niin tai näin, lue ihan vaan joku johdatus alkukirkon kirkkohistoriaan, niin et voi olla välttymättä siltä, että kastetta koskevista aiheista väännettiin kättä. Ehkä olisi enemmänkin tehty niin, jos vesikaste oikeasti pelastaisi, eikä usko.

        Sitten sinä vielä uskot, että kristityt saavat sotia, ja että pienet lapset ovat synnin turmelemia. Siinäs sitten kristittyinä soditte, lähettäen sivullisina uhreina kuolleet lapset – jotka Herra haluaisi pelastaa – helvettiin…


      • eitpa
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Ok, uskon, ettei sinua filosofia kiinnosta, mutta sen verta vahvasti viljelet ihmisen – Lutherin – älyyn ja filosofiaan perustuvia ajatuksia Raamatun yksinkertaisen opetuksen sijasta, että tästä huomautin.

        Eikä ole ihme, että sinusta ”Raamatun pohjalta” se, mitä kirjoitain, tuntuu ihmeelliseltä. Tämä on hyvin linjassa sen kanssa, ettet saman Raamatun pohjalta näe sitä tilaa, jossa ”kansankirkko” sen opetusten valossa on. Tuo sinun vieljelemäsi ”super-luterilainen” jankkaus ja tulkinta ”lain teoista” on sellainen, että joudut käytännössä Raamattua lukiessasi jättämään suuren ellei sitten suurimman osan Uudesta testamentista väliin. Siinä määrin paljon Jeesuksen ja Paavalin opetukset keskittyvät puheeseen hyvistä ja pahoista teoista. En epäile ollenkaan, ettet heidän aikalaisinaan – tai siis kun Herramme vaelsi lihassa – olisit ollut tuomitsemassa heitä herkeämättä ”lain teoista”. Tai toteasit Herralle, koskien hänen selvää käskyään, että ”kivä käsky, mutta maailmassa nyt vain tapahtuu asioita sen vastaisesti, mikä on valitettavaa, muttei ongelma.” Ihme, ettei Raamatun sivuilla kuvattu Paavali hokenut hokemistaan sanaparia ”sana ja sakramentit” sekä ”kansankirkko”, ja kauhonut ämpärillä vettä niin monen ihmisen päälle kuin olisi suinkin kerännyt, ”kastaakseen” nämä. .. Eipä ole ihme, että kansankirkossanne papit on transvestiitteja ja piispat siunailevat homoseksuaalisia ”pappispareja” lähetystyöhön ym. ym.

        Mihin muuten perustuu tuo anabaptisitien kastekäsityksen ajoittaminen juuri 1000-luvulle? Niin tai näin, lue ihan vaan joku johdatus alkukirkon kirkkohistoriaan, niin et voi olla välttymättä siltä, että kastetta koskevista aiheista väännettiin kättä. Ehkä olisi enemmänkin tehty niin, jos vesikaste oikeasti pelastaisi, eikä usko.

        Sitten sinä vielä uskot, että kristityt saavat sotia, ja että pienet lapset ovat synnin turmelemia. Siinäs sitten kristittyinä soditte, lähettäen sivullisina uhreina kuolleet lapset – jotka Herra haluaisi pelastaa – helvettiin…

        Raamatun pohjalta todella oppisi tuntuu ihmeelliseltä, siis Raamatun vastaiselta. Kysymys on lain ja evankeliumin toisitaan erottamisesta, ja siinä uudestikastajat menevät usein harhaan. Nämä kaksi pitää erottaa toisistaan, mutta niitä ei saa irrottaa. Sana ja sakramentit tulevathyvin esille UT:n kirjoituksista.

        1000-luvlulla oli selviä uudestikastajaryhmiä, jotka kasvoivat ja saivat jäseniä. Olen perehtynyt alkukirkon kirkkohistoriaan. Monesta asiasa tapeltiin, mutta ei siitä mikä kaste on,. Se oli kaikille selvää. Vesikastehan Raamatun mukaan pelastaa, kun ihminen uskoo.

        Tottakai kristityt saavat sotia jos kyse on oman maan puolstuksesta. Raamatun mukaan kaikki ihmsiet ovat synnin urmelemia, ja tähän kuuluvat myös pienet lapset. Kristityt eivät lähetä ketään Helvettiin, onneksi Jumala pelastaa etkä sinä.


      • Mennon jalanjäljissä
        eitpa kirjoitti:

        Raamatun pohjalta todella oppisi tuntuu ihmeelliseltä, siis Raamatun vastaiselta. Kysymys on lain ja evankeliumin toisitaan erottamisesta, ja siinä uudestikastajat menevät usein harhaan. Nämä kaksi pitää erottaa toisistaan, mutta niitä ei saa irrottaa. Sana ja sakramentit tulevathyvin esille UT:n kirjoituksista.

        1000-luvlulla oli selviä uudestikastajaryhmiä, jotka kasvoivat ja saivat jäseniä. Olen perehtynyt alkukirkon kirkkohistoriaan. Monesta asiasa tapeltiin, mutta ei siitä mikä kaste on,. Se oli kaikille selvää. Vesikastehan Raamatun mukaan pelastaa, kun ihminen uskoo.

        Tottakai kristityt saavat sotia jos kyse on oman maan puolstuksesta. Raamatun mukaan kaikki ihmsiet ovat synnin urmelemia, ja tähän kuuluvat myös pienet lapset. Kristityt eivät lähetä ketään Helvettiin, onneksi Jumala pelastaa etkä sinä.

        Minusta taas Raamatun ja aatehistorian pohjalta sinun ajattelusi tuntuu Lutherin ihmisviisauden väännökseltä ja täysin Raamatun vastaiselta. Et ota itsekään selvää tuosta lain ja tekojen suhteesta, kun en asiaa ymmärrä. Kivaa se on toki ihmiselle uskoa mielummin Lutheria - ja häntäkin osin väärin - kun Raamatun selvää sanaa. Voi sikailla ja mitä vaan, ja viitata Raamatun sisällölle kintaalla. Mutta tästähän kansankirkkone toimii hienona elävänä esimerkkinä. Hedelmistään puu tunnetaan.

        Odotan vielä vastausta tai linkkiä siihen tietoon, että mistä ajatus siitä, että "uudestikastajat" syntyivät 1000-luvulla, perustuu. Mistä ryhmästä puhut. Oikea kirkkohistorian tutkimus kun ajoittaa "uudestikastajia" muistuttavien liikkeiden synnyn paljon, paljon aikaisempaan ajankohtaan. (Tämä tietysti sen jälkeen, kun valtauoman kirkko oli huorannut maailman kanssa; alkukirkon oppi on "uudestikastajien" oppi.)


      • eitpa
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Minusta taas Raamatun ja aatehistorian pohjalta sinun ajattelusi tuntuu Lutherin ihmisviisauden väännökseltä ja täysin Raamatun vastaiselta. Et ota itsekään selvää tuosta lain ja tekojen suhteesta, kun en asiaa ymmärrä. Kivaa se on toki ihmiselle uskoa mielummin Lutheria - ja häntäkin osin väärin - kun Raamatun selvää sanaa. Voi sikailla ja mitä vaan, ja viitata Raamatun sisällölle kintaalla. Mutta tästähän kansankirkkone toimii hienona elävänä esimerkkinä. Hedelmistään puu tunnetaan.

        Odotan vielä vastausta tai linkkiä siihen tietoon, että mistä ajatus siitä, että "uudestikastajat" syntyivät 1000-luvulla, perustuu. Mistä ryhmästä puhut. Oikea kirkkohistorian tutkimus kun ajoittaa "uudestikastajia" muistuttavien liikkeiden synnyn paljon, paljon aikaisempaan ajankohtaan. (Tämä tietysti sen jälkeen, kun valtauoman kirkko oli huorannut maailman kanssa; alkukirkon oppi on "uudestikastajien" oppi.)

        "Minusta taas Raamatun ja aatehistorian pohjalta sinun ajattelusi tuntuu Lutherin ihmisviisauden väännökseltä ja täysin Raamatun vastaiselta"

        Sinusta voi TUNTUA siltä. Tunne voi johtaa harhaan, Jumalan Sana ei sitä tee. En usko Lutheria vaan uskon Raamattua. Meidän kirkolla on selvä oppi, johon uskommae, ja joka pohjautuu Raamattuun. Uudestikastajat taas uskovat milloin mitenkin ja riippuen keltä kysyy. Oike oppi ei ole siellä tärkeää - kunhan on hyvä fiilis. Tämä on juuri se vaara fiilis tärkeä - oppi ei niinkään.

        Itse helluntailaisten piriissä liikkuneena tiedän täsmälleen mitä se hedelmä siellä on, tekojen tielle lähtemistä ja näin ollen armon menettämistä. Hedelmistään puu todella tunnetaa.

        Odotan yhä vastausta siihen, minkä tekstin perusteella olet saanut kuvan että alkukirkossa kaste olis symbolinen kuuliaisuuden teko, johon ei liittyvyt uudestisyntyminen, Pyhä Henki, eikä pelastus. Uudestikastajia siinä mielessä - mitä ajattelivat kasteesta - on ollut ennen 1000-lukuakin. He eivät edes pitäneet Kristusta Jumalana. Ensimmäiset kristityiksi laskettavat tämän valtavan harhan, uudestikasteen, harjoittajat, jotka yhtämittaisesti ovat olleeet valloillaan, on 1000-luvulla.


      • wgharw
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Minusta taas Raamatun ja aatehistorian pohjalta sinun ajattelusi tuntuu Lutherin ihmisviisauden väännökseltä ja täysin Raamatun vastaiselta. Et ota itsekään selvää tuosta lain ja tekojen suhteesta, kun en asiaa ymmärrä. Kivaa se on toki ihmiselle uskoa mielummin Lutheria - ja häntäkin osin väärin - kun Raamatun selvää sanaa. Voi sikailla ja mitä vaan, ja viitata Raamatun sisällölle kintaalla. Mutta tästähän kansankirkkone toimii hienona elävänä esimerkkinä. Hedelmistään puu tunnetaan.

        Odotan vielä vastausta tai linkkiä siihen tietoon, että mistä ajatus siitä, että "uudestikastajat" syntyivät 1000-luvulla, perustuu. Mistä ryhmästä puhut. Oikea kirkkohistorian tutkimus kun ajoittaa "uudestikastajia" muistuttavien liikkeiden synnyn paljon, paljon aikaisempaan ajankohtaan. (Tämä tietysti sen jälkeen, kun valtauoman kirkko oli huorannut maailman kanssa; alkukirkon oppi on "uudestikastajien" oppi.)

        Nimi. "Mennon jalanjäljissä" pyytämäsi teto on Peter de Buis*n perustama uudestikastajaliike 1100-luvulla. Kai olet hänestä kuullut. Vai saatko lukea matskua joka on uudestikastamisen vääräksi osoittavaa?


      • hedelmällistä
        eitpa kirjoitti:

        "Minusta taas Raamatun ja aatehistorian pohjalta sinun ajattelusi tuntuu Lutherin ihmisviisauden väännökseltä ja täysin Raamatun vastaiselta"

        Sinusta voi TUNTUA siltä. Tunne voi johtaa harhaan, Jumalan Sana ei sitä tee. En usko Lutheria vaan uskon Raamattua. Meidän kirkolla on selvä oppi, johon uskommae, ja joka pohjautuu Raamattuun. Uudestikastajat taas uskovat milloin mitenkin ja riippuen keltä kysyy. Oike oppi ei ole siellä tärkeää - kunhan on hyvä fiilis. Tämä on juuri se vaara fiilis tärkeä - oppi ei niinkään.

        Itse helluntailaisten piriissä liikkuneena tiedän täsmälleen mitä se hedelmä siellä on, tekojen tielle lähtemistä ja näin ollen armon menettämistä. Hedelmistään puu todella tunnetaa.

        Odotan yhä vastausta siihen, minkä tekstin perusteella olet saanut kuvan että alkukirkossa kaste olis symbolinen kuuliaisuuden teko, johon ei liittyvyt uudestisyntyminen, Pyhä Henki, eikä pelastus. Uudestikastajia siinä mielessä - mitä ajattelivat kasteesta - on ollut ennen 1000-lukuakin. He eivät edes pitäneet Kristusta Jumalana. Ensimmäiset kristityiksi laskettavat tämän valtavan harhan, uudestikasteen, harjoittajat, jotka yhtämittaisesti ovat olleeet valloillaan, on 1000-luvulla.

        Kerrankin "eitpa" on oikeassa:
        "Hedelmistään puu todella tunnetaa."

        Kun lukee kirkkojen historiaa, niin sen hedelmät ovat totisesti julmia.

        Katolisen kirkon hedelminä on n 9 miljoonaa kerettiläisen ruumista ja Luther ei päässyt kuin n 100000 anabaptistin tappamiseen yllyttämiseen.
        Puhumattakaan juutalaisvihasta.

        Tosi kauniita hedelmiä.


      • Mennon jalanjäljissä
        wgharw kirjoitti:

        Nimi. "Mennon jalanjäljissä" pyytämäsi teto on Peter de Buis*n perustama uudestikastajaliike 1100-luvulla. Kai olet hänestä kuullut. Vai saatko lukea matskua joka on uudestikastamisen vääräksi osoittavaa?

        Voi parahin nimimerkkihirviö, ihan kyllä saan lukea mitä haluan - ja näyttää siltä, että olen paljon laajemmin lukenut kuin sinä, sikäli kun sillä nyt merkitystä on - mutta kirkko tuskin katsoisi hyvällä, josta jotain Jallua tilailisin... Siellä saattaisi olla teikäläisten transvestiiitti-pappi jalat levällään... :E Anteeksi vinoilu.

        Vaan mitä tulee "uudestikastamisen" historiaan, ihan perusteoksesta löydät tiedot, että asiasta on kiistelty jo 200-luvulla, valtauoman kirkon ollessa luisumassa epäpyhään liittoon maailman valtakuntien kanssa. On ihme, että teiltä niin lukeneilta ihmisiltä - sinä ja eitpa - ei tällaista perustietoa löydy, vaan vuosisadat heittäen (1000-luvusta tulikin 1100-luku) teiltä menee historian faktat noin 900 vuodella metsään... Puhu nyt sitten teidän kanssa alkukirkon historiasta.


      • wgharw
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Voi parahin nimimerkkihirviö, ihan kyllä saan lukea mitä haluan - ja näyttää siltä, että olen paljon laajemmin lukenut kuin sinä, sikäli kun sillä nyt merkitystä on - mutta kirkko tuskin katsoisi hyvällä, josta jotain Jallua tilailisin... Siellä saattaisi olla teikäläisten transvestiiitti-pappi jalat levällään... :E Anteeksi vinoilu.

        Vaan mitä tulee "uudestikastamisen" historiaan, ihan perusteoksesta löydät tiedot, että asiasta on kiistelty jo 200-luvulla, valtauoman kirkon ollessa luisumassa epäpyhään liittoon maailman valtakuntien kanssa. On ihme, että teiltä niin lukeneilta ihmisiltä - sinä ja eitpa - ei tällaista perustietoa löydy, vaan vuosisadat heittäen (1000-luvusta tulikin 1100-luku) teiltä menee historian faktat noin 900 vuodella metsään... Puhu nyt sitten teidän kanssa alkukirkon historiasta.

        Nyt oli puhe kristillisestä uskosta. Mitään suurta kastekeskustelua ei ole käyty, lapsikaste on ollut käytössä koko ajan. Kaste on aina ymmärretty Jumalan teoksi. Pystytkö osoittamaan että alkukirkko uskoi kasteen olevan symbolinen kuuliaisuusteko?


      • Mennon jalanjäljissä
        wgharw kirjoitti:

        Nyt oli puhe kristillisestä uskosta. Mitään suurta kastekeskustelua ei ole käyty, lapsikaste on ollut käytössä koko ajan. Kaste on aina ymmärretty Jumalan teoksi. Pystytkö osoittamaan että alkukirkko uskoi kasteen olevan symbolinen kuuliaisuusteko?

        Osoitapa nyt kuule ihan ensin, että alkukirkko näki vedellä kastamisen joksikin Jumalan teoksi, joka pelastaa - huolimatta vielä siitä, että miten vedellä kastettu ihminen elämäänsä eli. On nuo sinun näkemyksesi Lutherin oppia, ei Kristuksen kirkon.


      • wgharw
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Osoitapa nyt kuule ihan ensin, että alkukirkko näki vedellä kastamisen joksikin Jumalan teoksi, joka pelastaa - huolimatta vielä siitä, että miten vedellä kastettu ihminen elämäänsä eli. On nuo sinun näkemyksesi Lutherin oppia, ei Kristuksen kirkon.

        Kehoitan perehtymään kirkko-isien kirjoituksiin. Myös Raamaytun todistus on ilmiselvä


      • Mennon jalanjäljissä
        wgharw kirjoitti:

        Kehoitan perehtymään kirkko-isien kirjoituksiin. Myös Raamaytun todistus on ilmiselvä

        Jep, Raamatun todistus on ilmiselvä. Vesi ei pelasta ketään. Voisitko vielä tarkentaa, keiden kirkkoisien kirjoituksiin minun olisi hyvä perehtyä?


      • wgharw
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Jep, Raamatun todistus on ilmiselvä. Vesi ei pelasta ketään. Voisitko vielä tarkentaa, keiden kirkkoisien kirjoituksiin minun olisi hyvä perehtyä?

        Jep, Raamatun todistus on selvä. Kaste on Jumalan teko ja se pelastaa.

        Perehdy vaikka sellaisiin nimiin kuin Origenes, Augustinus, Irenaeus, Tertullianus. Kaikki nämä puolsivat lapsikastetta. Siitä on keskustellut pitäisikö kastetta siirtää tuonnemmaksi, mutta ei koskaan siitä onko kaste Jumalan teko ja onko lapsikaste pätevä.


      • Mennon jalanjäljissä
        wgharw kirjoitti:

        Jep, Raamatun todistus on selvä. Kaste on Jumalan teko ja se pelastaa.

        Perehdy vaikka sellaisiin nimiin kuin Origenes, Augustinus, Irenaeus, Tertullianus. Kaikki nämä puolsivat lapsikastetta. Siitä on keskustellut pitäisikö kastetta siirtää tuonnemmaksi, mutta ei koskaan siitä onko kaste Jumalan teko ja onko lapsikaste pätevä.

        Olen perehtynyt kyseisten herrojen kirjoituksiin, mutta kiitos kaunis muistutuksesta. Vaan minkä mukaan sinä lajittelet sen, mikä ko. herrojen kirjoituksissa oli ja on luovuttamattoman tärkeää, mikä ei? Augustinus ei tietenkäänn kuulu varhaiskirkon aikaan - tai ylipäätään kristinuskoon - vaikka kaveri oli hyvin oppinut kreikkalaisten, ihmis-viisauden standardien mukaan. Orinenes kastroi itsensä (olikohan hänellä mielessä umpiluterilainen "pahojen tekojen vastustaminen on lain noudattamista" -oppi? ;) ), ja valtakirkko on jo aikanaan tuominnut hänet oppiensa tähden vääräuskoiseksi ja kirkonkiroukseen. Mutta hänen kastenäkemyksensä - sellaisena kuin sinä sen ymmärrät - on ok? Ok, ihan miten vaan. Tertullianus myöskin erosi liian väljän moraalin takia (yhteys luterilaisuuteen?) kirkostanne, ja liittyi ryhmään, jota pidetään nykyisin lähinnä enemmän anabaptisteja kuin teitä "kaikki pelastuu kun vauvana valellaan vedella ja sikailla ja tappaa maailmassa ihan miten haluaa" - one Herran tahto -tyyppejä

        Raamatun todistus on selvä, Jeesuksen kaste tulella ja pyhällä hengellä pelastaa, ei teidän perverssien luterilaisten taikatemput kastaessanne vauvaa vedellä.

        Jos kasteen "tuonnemaksi siirtämisestä" on alkukirkossa ollut debattia, eikö siitä seuraa se, että tuossa kirkossa oli jo teidän antinomistisia oppeja vastustavia, hyvässä asemassa olevia henkilöitä, jotka eivät olisi koskaan allekirjoittaneet kasteoppianne?


      • hgyt
        eitpa kirjoitti:

        Minuakin kieltämättä hymyilyttää kirjoituksesi. Filosofia minua ei kiinnosta, vaan ainoistaan Jumalan Sana. Siitä on pidettävä yksinkertaisesti kiinni.

        Kaikesta mitä kasteesta kirjoitat, on ilmiselvää että kaste on teille lainteko. Siis ihmisen suoritus. Raamatun pohjalta tuollainen tuntuu ihmeelliseltä. Ihminen käy siinä kauppaa Jumalan kanssa.

        Minäkin olen lukenut paljon tekstejä alkukirjon ajoilta, eikä siellä ole mitään viittauksia ehtoollisen ja kasteen symboliseen merkitykseen, vauvojen synnittömyyteen, tai kasteen ihmislähtöisyyteen. Jos olet yhtään tähän historiaan perehtynyt, niin kai huomaat mitä kasteesta opetettiin alkukirkossa? Oliko opetus se että ihminen osoittaa sillä jotakin? Jos vastaat tuojon myöntävästi et ole rehellinen. Onko alkukirkossa havaittavissa voimakas kastekeksuetlu, jossa "uskovien kasteesta siirryttiin lapsikasteeseen"?? Eikö tällainen pitäisi olla ja siitä olla selviä todisteita jos tällainen tapahtui. Todisteita ei ole ja syy on selvä: Lapsikaste on ollut käytössä aina.

        Anabaptistien kastekäsitys on 1000-luvulla keksitty. Luterilainen kastekäsitys pohjautuu Raamattuun.

        Nyt oli puhe perustavaalaatua olevista asioita, kuten kaste ja pelastus, ja lut. kirkko opettaa näistä raamatullisemmin kuin mikään muu. Luterilainen kirkko ei lähde muuttelemaan tai oikomaan Raamattua vaan hyväksyy sen sellaisenaan vaikka kaikki ei järkeen menekään. Mitä avioeroon tulee, niin se ei ole Jumalan tahto, mutta joskus se vaan on välttämättömyys.

        " Lisäksi jo avausviestistäsi alkaen annoit ymmärtää, että me anabaptistit emme ole kristittyjä."

        Tämä perustuu siihen, että kristinusko perustuu Raamattuun ja harhaoppien poiskitkemiseksi Raamatun sieltö on tiivistetty kristittyjen yhteisiin uskontunnustuksiin. Käsittääkseni te hylkäättä Nikean uskontnnustuksen (" Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,") jolloin herää välttämättä kysymys onko edustamasi usko kristillstä jos noin perustavaa laatua oleva asia kumotaan. Minä en ota kantaa siihen ovat uudestikastajat kristittyjä, pidän huolen siitä että itse pysyn Kristuksen viitoittamalla tiellä ja uskon kasteestakin niin kuin Herra opettaa.

        "eitpa" kirjoitti:
        "Anabaptistien kastekäsitys on 1000-luvulla keksitty. Luterilainen kastekäsitys pohjautuu Raamattuun."

        Tottakait pohjauttuu Paavalin ja Luder/Lutheri oppikuntien väärentämiin raamatun teksteihin ja eksytyksien helpottamiseksi väärin tulkittuna.
        Saattaa sisältää paljonkin islamilaisten oppeja...


      • wgharw
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Olen perehtynyt kyseisten herrojen kirjoituksiin, mutta kiitos kaunis muistutuksesta. Vaan minkä mukaan sinä lajittelet sen, mikä ko. herrojen kirjoituksissa oli ja on luovuttamattoman tärkeää, mikä ei? Augustinus ei tietenkäänn kuulu varhaiskirkon aikaan - tai ylipäätään kristinuskoon - vaikka kaveri oli hyvin oppinut kreikkalaisten, ihmis-viisauden standardien mukaan. Orinenes kastroi itsensä (olikohan hänellä mielessä umpiluterilainen "pahojen tekojen vastustaminen on lain noudattamista" -oppi? ;) ), ja valtakirkko on jo aikanaan tuominnut hänet oppiensa tähden vääräuskoiseksi ja kirkonkiroukseen. Mutta hänen kastenäkemyksensä - sellaisena kuin sinä sen ymmärrät - on ok? Ok, ihan miten vaan. Tertullianus myöskin erosi liian väljän moraalin takia (yhteys luterilaisuuteen?) kirkostanne, ja liittyi ryhmään, jota pidetään nykyisin lähinnä enemmän anabaptisteja kuin teitä "kaikki pelastuu kun vauvana valellaan vedella ja sikailla ja tappaa maailmassa ihan miten haluaa" - one Herran tahto -tyyppejä

        Raamatun todistus on selvä, Jeesuksen kaste tulella ja pyhällä hengellä pelastaa, ei teidän perverssien luterilaisten taikatemput kastaessanne vauvaa vedellä.

        Jos kasteen "tuonnemaksi siirtämisestä" on alkukirkossa ollut debattia, eikö siitä seuraa se, että tuossa kirkossa oli jo teidän antinomistisia oppeja vastustavia, hyvässä asemassa olevia henkilöitä, jotka eivät olisi koskaan allekirjoittaneet kasteoppianne?

        Spekuloit ja vääristelet kuten tahdot. Tosiasioita se ei muuta. Raamatuntodistus on selvä: YKSI kaste Jumalan nimeen riittää. Perverssien uudestikastajien perverssejä uudestikasteita ja muiden uskovien hyväksyntää hakevia taikatemppuja ei tarvita.

        "Jos kasteen "tuonnemaksi siirtämisestä" on alkukirkossa ollut debattia, eikö siitä seuraa se, että tuossa kirkossa oli jo teidän antinomistisia oppeja vastustavia, hyvässä asemassa olevia henkilöitä, jotka eivät olisi koskaan allekirjoittaneet kasteoppianne?"

        VÄÄRIN! Kyse on kasteen ajankohdasta, ei siitä, mikä kaste on. Kukaan kirkkoisä ei puhu missään että kaste olisi ihmisen kuuliaisuusteko. Kaikki puhuvat kasteesta pelastavana ja uudestisynnyttävänä Jumalan tekona. Kastehetkestä on keskusteltu, mutta ei siitä mikä kaste on. Tällainen keksustelu kastehetkestä TODISTAA lapsikasteen puolesta ja siitä, että se on olut aina voimassa.

        Joten yrityksesi todistaa uudestikaste kirkkoisillä on totaalisen epäonnistunut. Sekä alkukikko että kirkkoisät ovat vahvasti vanhojen kirkko kastekannalla.

        Mahtaa sua pänniä


      • kirkkohistoriaa
        wgharw kirjoitti:

        Spekuloit ja vääristelet kuten tahdot. Tosiasioita se ei muuta. Raamatuntodistus on selvä: YKSI kaste Jumalan nimeen riittää. Perverssien uudestikastajien perverssejä uudestikasteita ja muiden uskovien hyväksyntää hakevia taikatemppuja ei tarvita.

        "Jos kasteen "tuonnemaksi siirtämisestä" on alkukirkossa ollut debattia, eikö siitä seuraa se, että tuossa kirkossa oli jo teidän antinomistisia oppeja vastustavia, hyvässä asemassa olevia henkilöitä, jotka eivät olisi koskaan allekirjoittaneet kasteoppianne?"

        VÄÄRIN! Kyse on kasteen ajankohdasta, ei siitä, mikä kaste on. Kukaan kirkkoisä ei puhu missään että kaste olisi ihmisen kuuliaisuusteko. Kaikki puhuvat kasteesta pelastavana ja uudestisynnyttävänä Jumalan tekona. Kastehetkestä on keskusteltu, mutta ei siitä mikä kaste on. Tällainen keksustelu kastehetkestä TODISTAA lapsikasteen puolesta ja siitä, että se on olut aina voimassa.

        Joten yrityksesi todistaa uudestikaste kirkkoisillä on totaalisen epäonnistunut. Sekä alkukikko että kirkkoisät ovat vahvasti vanhojen kirkko kastekannalla.

        Mahtaa sua pänniä

        Tuskin täällä ketään pännii, kun tutustuu noiden kirkko-isien keksintöihin!

        Aneet, Neitsyt Marian synnitön sikäminen, hänen taivaaseen astumisensa, paavin erehtymättömyys, kuvien palvonta, ehtoollisoppi, pappien naimattomuus,
        viimeinen voitelu, pappien valta, kiirastuli-oppi, kerettiläisten surmaaminen...jne.

        Miksihän te valitsitte noista harha-opeista vain yhden eli väkisinsuoritetun vauvakasteen?

        Kirkkojen julmat teot puhuvat puolestaan


      • ahwrhhwra
        kirkkohistoriaa kirjoitti:

        Tuskin täällä ketään pännii, kun tutustuu noiden kirkko-isien keksintöihin!

        Aneet, Neitsyt Marian synnitön sikäminen, hänen taivaaseen astumisensa, paavin erehtymättömyys, kuvien palvonta, ehtoollisoppi, pappien naimattomuus,
        viimeinen voitelu, pappien valta, kiirastuli-oppi, kerettiläisten surmaaminen...jne.

        Miksihän te valitsitte noista harha-opeista vain yhden eli väkisinsuoritetun vauvakasteen?

        Kirkkojen julmat teot puhuvat puolestaan

        LApsikaste ei ole kirkkoisien keksintö, vaan Jeesuksen keksintö.

        Miksihän uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa on valinnu Marian palvonnan Kristuksen seuraamisen sijaan?


      • kjhgf
        ahwrhhwra kirjoitti:

        LApsikaste ei ole kirkkoisien keksintö, vaan Jeesuksen keksintö.

        Miksihän uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa on valinnu Marian palvonnan Kristuksen seuraamisen sijaan?

        TÖRKEÄ VALE!

        Jeesus EI OLE LAPSIKASTETTA KEKSINYT joten olet Jeesusta pilkkaava saatanaa palvelemaan eksytetty uskovainen!

        Minkä helevetin takia uskovaisten pitää valehdella ja siten rikkoa Lakia???

        Häpeä, jos sinussa on edes sen vertaa ihmisyyttä nahoissas!


      • znetn
        kjhgf kirjoitti:

        TÖRKEÄ VALE!

        Jeesus EI OLE LAPSIKASTETTA KEKSINYT joten olet Jeesusta pilkkaava saatanaa palvelemaan eksytetty uskovainen!

        Minkä helevetin takia uskovaisten pitää valehdella ja siten rikkoa Lakia???

        Häpeä, jos sinussa on edes sen vertaa ihmisyyttä nahoissas!

        Jeesus on lapsikasteen keksinyt, sinä Jeesusta pilkkaava saatanaa palveleva rikollinen Matti Luder. Minkä helvetin takia valehtelet ja rikoit lakia? Et ole jumalallisuuden tietoudessa!


    • paavin keksintöjä

      lapsellinen tapaus, kun jkainen lukutaitoinen näkee että kukaan Apostoli ei sanallakaan tue mitään muut akuin uudestisyntyneen kastetta.

      siitä asiasta ei tarvitse korkeilla hatuilla vääntää yhtään sen enempää, asia on pläkkiselvä.

      Vauvan kastaminen on sataturhaa ja epäkristillistä taikauskoa josta ei mitään nouse välikaton yläpuolelle eikä sieltä mitään tule alas.

      • Raamatun keksintöjä

        Ihminen uudestisyntyy kasteessa, joten kaste ei ole uudestisyntyneitä varten, vaan uudestisyntymisen paikka

        Tämä asia on niin slevä ettei si tarvi enempää jankata. Uudestikastaminen on satuharhaa.


      • Raamatun ilmoitus
        Raamatun keksintöjä kirjoitti:

        Ihminen uudestisyntyy kasteessa, joten kaste ei ole uudestisyntyneitä varten, vaan uudestisyntymisen paikka

        Tämä asia on niin slevä ettei si tarvi enempää jankata. Uudestikastaminen on satuharhaa.

        Joku kuvittelee, että kun samaa valhetta toistaa tarpeeksi usein, se muuttuu todeksi.

        Uudestisyntyminen tapahtuu YLHÄÄLTÄ, Jumalan sanan kautta, eikä alhaalta, veden kautta!
        Pyhä Henki uudestisyynnyttää ihmisen, kun hän uskoo Sanaa.

        ". Piet. 1:23 "te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta ... siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta".

        Vesihän on katoavaa tavaraa.
        "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani pysyy iankaikkisesti"


      • U-k-i-e n R:lle
        Raamatun ilmoitus kirjoitti:

        Joku kuvittelee, että kun samaa valhetta toistaa tarpeeksi usein, se muuttuu todeksi.

        Uudestisyntyminen tapahtuu YLHÄÄLTÄ, Jumalan sanan kautta, eikä alhaalta, veden kautta!
        Pyhä Henki uudestisyynnyttää ihmisen, kun hän uskoo Sanaa.

        ". Piet. 1:23 "te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta ... siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta".

        Vesihän on katoavaa tavaraa.
        "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani pysyy iankaikkisesti"

        Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa kuvittelee ilnttämisellä uudestikasteen ilmestyvän Raamattuun.

        Kristityt uudsityntyvät ylhäältä vedestä ja Hengestä. Huomaatetko kaikki miten tämä u-kastaja on jättätyt sanan "vesi" pois kun se i häntä MIELLYTÄ! Tämä tämä uudestikastajien "raamatullisuus" on. Jumalan Sana tosiaan pysyy iäti, eikä sitä tarvitse uudestikastejien muutella


      • H2O riittää
        U-k-i-e n R:lle kirjoitti:

        Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa kuvittelee ilnttämisellä uudestikasteen ilmestyvän Raamattuun.

        Kristityt uudsityntyvät ylhäältä vedestä ja Hengestä. Huomaatetko kaikki miten tämä u-kastaja on jättätyt sanan "vesi" pois kun se i häntä MIELLYTÄ! Tämä tämä uudestikastajien "raamatullisuus" on. Jumalan Sana tosiaan pysyy iäti, eikä sitä tarvitse uudestikastejien muutella

        Totta.

        Taikavesi riittää kaikkeen. Uskoisitte jo! Vesi on ikuista!


      • U-k-i-e n R:lle
        H2O riittää kirjoitti:

        Totta.

        Taikavesi riittää kaikkeen. Uskoisitte jo! Vesi on ikuista!

        Vesi ei riitä, kaste riittää. Kasteessa on veden lisäksi läsnä Jumalan Sana ja luopaus. Muutenhan kyse on pelkästä kylvystä, kuten uudestikastajien uudestikasteella.


      • outoa puuhaa
        U-k-i-e n R:lle kirjoitti:

        Vesi ei riitä, kaste riittää. Kasteessa on veden lisäksi läsnä Jumalan Sana ja luopaus. Muutenhan kyse on pelkästä kylvystä, kuten uudestikastajien uudestikasteella.

        Miten se sana on mukana siinä kasteessa? Onko sana jotenkin liuonneena siihen kasteveteen josta se sitten imeytyy vauvan pään kautta koko kehoon?


      • kierrätystä
        outoa puuhaa kirjoitti:

        Miten se sana on mukana siinä kasteessa? Onko sana jotenkin liuonneena siihen kasteveteen josta se sitten imeytyy vauvan pään kautta koko kehoon?

        Onneksi kunnissa on vedenpuhdistuslaitokset, jotka erottavat viemäriin heitetystä kaste-vedestä pois Sanan!

        Sana jää kierrätykseen.


      • U-k-i-e n R:lle
        kierrätystä kirjoitti:

        Onneksi kunnissa on vedenpuhdistuslaitokset, jotka erottavat viemäriin heitetystä kaste-vedestä pois Sanan!

        Sana jää kierrätykseen.

        Se miten Sana on kasteessa on salaisuus. Jumalan nimeen kastetaan ja Hän on luvannut kasteessa olla uudestisynnyttämässä niin tähän voimme myös luottaa. Jos Herra jotain lupaa niin ei minulla ole tarvetta alkaa sitä epäilemaan tai lupausta järkeilemään. Jätän sen uskosta osattomille, omaan järkeen luottaville uudestikastajille.


      • käki kukkuu
        U-k-i-e n R:lle kirjoitti:

        Se miten Sana on kasteessa on salaisuus. Jumalan nimeen kastetaan ja Hän on luvannut kasteessa olla uudestisynnyttämässä niin tähän voimme myös luottaa. Jos Herra jotain lupaa niin ei minulla ole tarvetta alkaa sitä epäilemaan tai lupausta järkeilemään. Jätän sen uskosta osattomille, omaan järkeen luottaville uudestikastajille.

        Miksihän sitten tuo kastetoimitus onnistuu vain hyvin harvojen kohdalla? Eikö pappi osa oikeita sanoja vai eikö tekeydy riittävän hartaaksi, kun jo heikkalaatikko ikäiset huutaa avukseen perke-lettä ja saa- tanaa, puhumattakaan aikuisista, joitten tekoja ei viitsi edes mainita, on sen verran härskiä touhua.


      • kukko kiekuu
        käki kukkuu kirjoitti:

        Miksihän sitten tuo kastetoimitus onnistuu vain hyvin harvojen kohdalla? Eikö pappi osa oikeita sanoja vai eikö tekeydy riittävän hartaaksi, kun jo heikkalaatikko ikäiset huutaa avukseen perke-lettä ja saa- tanaa, puhumattakaan aikuisista, joitten tekoja ei viitsi edes mainita, on sen verran härskiä touhua.

        Miten niin kaste onnistuu harvojen kohdalla??????????????????

        Kaste onnistuu kaikkien kohdalla ja Jumalan lupaus ja lahja koskevat kaikkia. Harmi että epäusko ja opetuksen puute vievät monet väärälle tielle. Kastetta siitä on turha syyttää, sillä silloin syyttää itse Jumalaa. Hän ei ole syypää tähän, sairas kristityjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa.


      • Lasta ruokittava!
        kukko kiekuu kirjoitti:

        Miten niin kaste onnistuu harvojen kohdalla??????????????????

        Kaste onnistuu kaikkien kohdalla ja Jumalan lupaus ja lahja koskevat kaikkia. Harmi että epäusko ja opetuksen puute vievät monet väärälle tielle. Kastetta siitä on turha syyttää, sillä silloin syyttää itse Jumalaa. Hän ei ole syypää tähän, sairas kristityjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa.

        Näin on. Jokainen ymmärtää, että jos syntynyttä lasta ei ruokita asianmukaisesti tulos voi olla kauhea! Syy siihen ei kuitenkaan ollut siinä, että syntyi! :)


      • pilttiä esiin
        Lasta ruokittava! kirjoitti:

        Näin on. Jokainen ymmärtää, että jos syntynyttä lasta ei ruokita asianmukaisesti tulos voi olla kauhea! Syy siihen ei kuitenkaan ollut siinä, että syntyi! :)

        Ahaa eli se taikavesi antaa mahdollisuuden sille ruokinnalle !!

        noin nyt alan ymmärtää tätä lutterin teolokiaa huh.

        mitäs jos meinaa ruokkia ihan vaan ilman sitä taikavesikäsittelyä, miten siinä käy, eikö ruoka sulaa vai eikö ole ruokahalua?


      • salaisuus hakee kalj
        pilttiä esiin kirjoitti:

        Ahaa eli se taikavesi antaa mahdollisuuden sille ruokinnalle !!

        noin nyt alan ymmärtää tätä lutterin teolokiaa huh.

        mitäs jos meinaa ruokkia ihan vaan ilman sitä taikavesikäsittelyä, miten siinä käy, eikö ruoka sulaa vai eikö ole ruokahalua?

        ja voi onnea !

        mitä kaikkea voinkaan nyt sisällyttä tähän taikaveden salaisuuteen oijoi sentään !

        jokainen saa ihan ite laitella niitä mahdollisuuksia järjestykseen joko numeroilla tai aakkosilla.

        on se niiin ihana tämä vesidesin voima.


      • usko vaan
        kukko kiekuu kirjoitti:

        Miten niin kaste onnistuu harvojen kohdalla??????????????????

        Kaste onnistuu kaikkien kohdalla ja Jumalan lupaus ja lahja koskevat kaikkia. Harmi että epäusko ja opetuksen puute vievät monet väärälle tielle. Kastetta siitä on turha syyttää, sillä silloin syyttää itse Jumalaa. Hän ei ole syypää tähän, sairas kristityjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa.

        sinun jumalalla on sarvet


      • edbhebh
        pilttiä esiin kirjoitti:

        Ahaa eli se taikavesi antaa mahdollisuuden sille ruokinnalle !!

        noin nyt alan ymmärtää tätä lutterin teolokiaa huh.

        mitäs jos meinaa ruokkia ihan vaan ilman sitä taikavesikäsittelyä, miten siinä käy, eikö ruoka sulaa vai eikö ole ruokahalua?

        Vesi ei anna mahdollisuutta, vaan antaa kasteena itse Kristuksen ja Hänen sovitustyönsä hedelmät. Taikavesikäsittelyä ei ole olemasakaan, se on sairaan lapsenraikaajatrollin uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa, keksintöä. Kaste ja usko milemmat kuuluvat kuvata ja molempia tarvitaan.


    • Miksi Katekismuksesta on kadonnut pois toinen käsky: älä tee kuvaa?
      Kuvakielto pitää sisällään tämän: älä pidä pelastuksen välineenä mitään luotua.

      Pelastusta ei voi välittää esim. maa, vesi, ilma, tuli ( elementit)

      Pelastuksen välittää evankeliumi, sanoma Vapahtajasta.

      Evankeliumin sanan "liittäminen" luotuun aineeseen esim. vesi, on suoraan toisen käskyn rikkomista ja siten Jumalan Sanan ,pelastuksen halveksimista, Pyhän Hengen pilkkaa.

    • kjhgf

      Jeesuksen antaman tiedon mukaan kasteet johonkin uskontoon tai lahkoon jäsenyyteen liittämiseksi niinkuin kasteet oppeineen muutenkin ovat humpuukia, selvää rikollisuutta, "älä anna väärää todistusta" joten ne ovat Jeesuksen pilkkaamisiakin.

      Tämä on ilmeisesti eksyttäjiltä unohtunut!
      Tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa:
      Johanneksen evankeliumi:
      13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

      SIIS kreikan kielen "KASTE" merkitsee myös "PESTÄ" niinkuin Jeesus oppinsa teoillaan vahvisti ja kieltämällä Jeesuksen teot kieltää myös Jeesuksen.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
      "Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."

      Jeesuksen teot osoittavat raamatun ja sen tulkitsemiset eksytyksiksi:
      Mar 10:16
      Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.

      Ryöväri ei ollut uskossa eikä kastettu ja kelpasi Jeesuksen mukaan Paratiisiin!
      Minne te uskovaiset olette herrojenne oppien kanssa menossa?
      Luukkaan evankeliumi:
      23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

      HUOM!
      Tutkikaa joskus mitä tämä tarkoittaa:
      Joh. Ilm. 22:18, 19 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."

      Keneet uskotte, eksyttäjien oppeihin vai Jeesukseen?
      Uskomalla eksyttäjiin osoitatte Jeesusta väärennetyn oppinne tuella omien oppiensa vastaseksi rikolliseksi!
      Jeesus ei valehtele, niinkuin annatte ymmärtää joten olette eksytettyjä pilkkaamaan syytöntä Jeesusta!
      Jeesus teoillaan suojasi sen, ettei Hänen antamat totuudet muutu!
      Järkiintykää ja hävetkää!

      • Mennon jalanjäljissä

        Hmmm, en oikein jaksanut lukea tuota vuodatustasi kokonaan läpi, joten pyydän jo etukäteen anteeksi, jos kommentoinnissani oleva mahdollinen virhe johtuu siitä.

        Itse poimin tuosta vuodatuksesta merkillepantavaksi lähinnä jalkojen pesun ja ryövärin pääsemiseen paratiisiin.

        Jalkojen pesu oli - ja on - edelleen kristillinen "sakramentti" siinä kuin muutkin. Itse idioottimaisesti - omasta lähtökohdastasi siis - todistat sen olevan sitä! Luther aikoinaan piti myös sitä "sakramettina", mutta hylkäsi sen myöhemmin. Ilman ilmoitusta siitä, että olisi saanut parempaa tietoa "yläkerrasta" tms.Eli todellisuudessa luterilaisuutenne on ihmis-viisauden ja järkipäätelmien "uskoa". Tuntuuko liian "nololta" pestä toisten uskovien jalkoja...? Tiedät vastauksen. Tarkkaile hyvä ihminen sielusi tilaa.

        Mitä sitten tulee ryöväriin, jonka pääsyn paratiisiin Jeesus ristillä vahvisti. Teidän luterilaisen kannan mukaisesti hän olisi joutunut helvettiin, mutta onneksi kristinuskossa - Raamatun sanan mukaisesti - usko on se, mikä ratkaisee, ei mitkään vesileikit.


      • näinseon
        Mennon jalanjäljissä kirjoitti:

        Hmmm, en oikein jaksanut lukea tuota vuodatustasi kokonaan läpi, joten pyydän jo etukäteen anteeksi, jos kommentoinnissani oleva mahdollinen virhe johtuu siitä.

        Itse poimin tuosta vuodatuksesta merkillepantavaksi lähinnä jalkojen pesun ja ryövärin pääsemiseen paratiisiin.

        Jalkojen pesu oli - ja on - edelleen kristillinen "sakramentti" siinä kuin muutkin. Itse idioottimaisesti - omasta lähtökohdastasi siis - todistat sen olevan sitä! Luther aikoinaan piti myös sitä "sakramettina", mutta hylkäsi sen myöhemmin. Ilman ilmoitusta siitä, että olisi saanut parempaa tietoa "yläkerrasta" tms.Eli todellisuudessa luterilaisuutenne on ihmis-viisauden ja järkipäätelmien "uskoa". Tuntuuko liian "nololta" pestä toisten uskovien jalkoja...? Tiedät vastauksen. Tarkkaile hyvä ihminen sielusi tilaa.

        Mitä sitten tulee ryöväriin, jonka pääsyn paratiisiin Jeesus ristillä vahvisti. Teidän luterilaisen kannan mukaisesti hän olisi joutunut helvettiin, mutta onneksi kristinuskossa - Raamatun sanan mukaisesti - usko on se, mikä ratkaisee, ei mitkään vesileikit.

        Ryöväri pelastui lutarilaistenkin mukaan. Uudessa liitossa pelastukseen tarvitaan usko JA kaste. Molemmat. Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Ryövärin aikaan ei ollut olemassa sitä uuden liiton kastetta joka tuo Kristuksen luo. Tuossahan Jeesus oli konkreettisesti ryövärin luona niin mitä kastetta ei tarvittu.

        Hassua että sanot Kristuksen asettamaa kastetta, jossa Jumala toimii, vesileikiksi. Ehkä se kertoo jo missä sinun uskosi kohde on...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe