Millainen ihminen ei saa lakkia

ei kyllä tajua

Olen miettinyt, että miten joku voi olla saamatta lakkia. En itse lukenut ylppäreihin pari vuotta sitten ollenkaan ja kirjoitin 5 c:tä. En kertakaikkiaan tajua miten joku voi olla niin daunari, ettei pääse lukiota läpi.

Kaikista aineista pääsee kyllä läpi jos on tunneilla jotain kuunnellut ja mahdollisesti vielä kerrannut hieman ennen koetta. Ei kannata kirjoittaa sellaisia aineita kuten pitkää matikkaa, mikäli pelkää ettei pääse läpi.

Millaisia nämä imbrobaturin saaneet ihmiset yleisesti ovat? Kokemuksia?

294

14692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yo. vm. 2013

      He ovat yleisesti ottaen tolloja, valitan, en tarkoita millään pahalla mutta kokemukseni kertovat näin. Itse valmistuin lukiosta viime keväänä, ja silloin lukematta melkeinpä ollenkaan kirjoitin pitkästä matematiikasta ja pitkästä englannista E:n sekä keskipitkästä ruotsista, fysiikasta, kemiasta, biologiasta ja äidinkielestä L:n. Hmm... No, sanon lohdutukseksi sen, että ehkä olin tuota matematiikkaa laskeskellut vähän enemmänkin juuri tuossa ennen kirjoituksia (n. kahdeksan tuntia viikossa). :)

      • Myös hieman lukenut

        Luen 7 tuntia päivässä kouluun liittyviä asioita ja 30 muuta kirjaa viikossa vapaa-ajallani. Olen näillä eväillä yrittänyt päästä läpi 8 luokkaa jo viimeiset 20 vuotta.

        Joten eipä se silti aina niin helppoa ole vaikka kuinka yrittää ja osaa.


      • lukemalla pärjänny
        Myös hieman lukenut kirjoitti:

        Luen 7 tuntia päivässä kouluun liittyviä asioita ja 30 muuta kirjaa viikossa vapaa-ajallani. Olen näillä eväillä yrittänyt päästä läpi 8 luokkaa jo viimeiset 20 vuotta.

        Joten eipä se silti aina niin helppoa ole vaikka kuinka yrittää ja osaa.

        Lukemallakin pärjää! Tässä on totuus, joka pitäisi takoa jokaisen normaalin tyypin tajuntaan ennen murrosikää.

        Erikseen ovat ne, jotka eivät pärjää älyllisesti ollenkaan. Onnetonta on se, että normaaliälyiset eivät vaan oivalla lukemisen ideaa. No sitten ovat tietenkin laiskat. Kannattaisi laiskankin lukea sen verran että pääsee laiskojen hommiin.


      • hattu kuin hattu

        Jos elämä on yhdestä lakista kiinni niin mene kauppaan ja osta se. Kukaan ei kysele onko sinulta kirjoitukset onnistuneet vai ei.


      • Gaussin käyrä
        lukemalla pärjänny kirjoitti:

        Lukemallakin pärjää! Tässä on totuus, joka pitäisi takoa jokaisen normaalin tyypin tajuntaan ennen murrosikää.

        Erikseen ovat ne, jotka eivät pärjää älyllisesti ollenkaan. Onnetonta on se, että normaaliälyiset eivät vaan oivalla lukemisen ideaa. No sitten ovat tietenkin laiskat. Kannattaisi laiskankin lukea sen verran että pääsee laiskojen hommiin.

        Kaikki kokelaat laitetaan Gaussin käyrälle, joten joidenkin vain täytyy kuulua huonoimpaan viiteen prosenttiin.


      • fuckswag
        Gaussin käyrä kirjoitti:

        Kaikki kokelaat laitetaan Gaussin käyrälle, joten joidenkin vain täytyy kuulua huonoimpaan viiteen prosenttiin.

        "Millainen ihminen ei saa lakkia?"

        Vastaus: tyhmä. End of discussion.
        Kyllä sitä voidaankin kysyä typeriä tällä palstalla.


      • Superdorka?
        hattu kuin hattu kirjoitti:

        Jos elämä on yhdestä lakista kiinni niin mene kauppaan ja osta se. Kukaan ei kysele onko sinulta kirjoitukset onnistuneet vai ei.

        En minäkään koskaan lakkia saanut, kun en edes mennyt koko lukioon :D


      • Vajaaälyinen
        fuckswag kirjoitti:

        "Millainen ihminen ei saa lakkia?"

        Vastaus: tyhmä. End of discussion.
        Kyllä sitä voidaankin kysyä typeriä tällä palstalla.

        Itsellä meni 11 vuotta pelkän peruskoulun läpi pääsemiseen keskiarvolla 5,5 ja sitten lukuisia kesken jääneitä ammattikouluja kun rahkeet riitä lukio olisi ihan utopia näilä älynlahjoilla.Olisko noin 70 älyykkyysosamäärä arvio.Vieläkin peruskoulu ainoa koulutus vaikka siitä aikaa jo 20 vuotta että vastaus on vajaa älyinen ei saa lakkia kuten meikäläinen kun ei ole minkäänlaista ammattia kun ei pääse koulua läpi vaikka mitä tekis.


      • huutolainen
        Superdorka? kirjoitti:

        En minäkään koskaan lakkia saanut, kun en edes mennyt koko lukioon :D

        Ja minä pääsin ylioppineeksi vaikken käynyt kuin keskikoulun.
        Ap ei kai ymmärrä että kaikki eivät opi yhtä helposti yhdellä kuulemalla, he ahkeroivat sitten päästäkseen saman lopputulemaan.
        Eli aloittaja on itse asiassa laiskiainen yliolkainen kermap...e jolle kaikki on onnannut tähän asti.


      • mies 28v

        Niiin, ihmisiä on monenlaisia ja jokaisella on oma vahvuutensa.Toiset muistavat suoraan kerta lukemasta tai pienellä työllä onnistuvat keskitasoisesti.Toiset taas tekevät työtä ihan hemmetisti ja saavat nippa-nappa lakin päähänsä.Silloin itselläni herää kysymys miksi pitää käydä lukio jos se ei ole omapaikka.
        Sitä kun voi kehitellä jotain muuta, ammatilisia opintoja taikka kauppikseen.Ja huom! Tämä ei tarkoita että nämä ihmiset olisivat tyhmiä!Kyse on vain jokaisen vahvuuksista.Kyseinen ihminen kun voi olla enemmän tekijätyyppiä ja kun pääsee oikeasti työelämään voi hän ollakkin erinomainen tekijä.Lukion käynyt taas voi olla ihmissuhde taidoiltaan yms. heikompi.

        Kyse on siis vahvuuksista, ei tyhmyydestä.


      • TukioppilasPåSvenska
        mies 28v kirjoitti:

        Niiin, ihmisiä on monenlaisia ja jokaisella on oma vahvuutensa.Toiset muistavat suoraan kerta lukemasta tai pienellä työllä onnistuvat keskitasoisesti.Toiset taas tekevät työtä ihan hemmetisti ja saavat nippa-nappa lakin päähänsä.Silloin itselläni herää kysymys miksi pitää käydä lukio jos se ei ole omapaikka.
        Sitä kun voi kehitellä jotain muuta, ammatilisia opintoja taikka kauppikseen.Ja huom! Tämä ei tarkoita että nämä ihmiset olisivat tyhmiä!Kyse on vain jokaisen vahvuuksista.Kyseinen ihminen kun voi olla enemmän tekijätyyppiä ja kun pääsee oikeasti työelämään voi hän ollakkin erinomainen tekijä.Lukion käynyt taas voi olla ihmissuhde taidoiltaan yms. heikompi.

        Kyse on siis vahvuuksista, ei tyhmyydestä.

        "Toiset taas tekevät työtä ihan hemmetisti ja saavat nippa-nappa lakin päähänsä. Silloin itselläni herää kysymys miksi pitää käydä lukio jos se ei ole omapaikka."

        Tietotekniikasta, fysiikasta ja matematiikasta sain parhaillaan 10:jä, ja ruotsinkielestä 4:sia. Kirjoituksissa tosin pitkä matematiikka ei mennyt niin hyvin kun en mitään harjoitellut, ihan kylmiltään tein, vain M. Ruotsi läpi niukin naukin kun sitä preppasin aivan hirveästi, A. Joo, laiska olin lukiossa, mutta nykyään tekniseen ammattiini varsin pätevä. Meitä on moneen, kuten on ammattejakin johon tähdätään.


      • 12895896128956098164
        Vajaaälyinen kirjoitti:

        Itsellä meni 11 vuotta pelkän peruskoulun läpi pääsemiseen keskiarvolla 5,5 ja sitten lukuisia kesken jääneitä ammattikouluja kun rahkeet riitä lukio olisi ihan utopia näilä älynlahjoilla.Olisko noin 70 älyykkyysosamäärä arvio.Vieläkin peruskoulu ainoa koulutus vaikka siitä aikaa jo 20 vuotta että vastaus on vajaa älyinen ei saa lakkia kuten meikäläinen kun ei ole minkäänlaista ammattia kun ei pääse koulua läpi vaikka mitä tekis.

        ****************LUE TÄMÄ ENNEN KUIN JATKAT****************

        Kaikki kommentit lukeneena voin sanoa, että todella monet ovat nyt ymmärtäneet aloituksen väärin. Kyseessä EI ole mikään "lukio vs. amis"-keskustelu.

        Aloittaja on selvästi tarkoittanut otsikollaan niitä ylioppilaskirjoituksiin osallistuneita, jotka eivät kuitenkaan ole (syystä tai toisesta) päässeet läpi.


      • virtanen2

        Kiitii vaan ihan ketusti kaikille täällä, ei kaikki voi osata kaikkia aineita esim. matikka yms. Ihmisiä on erillaisia ja niillä on erillaisia taitoja. Toisaalta monet esim. minä olen yksinkertaisesti liian tyhmä lukioon.


      • Hyvät eväät elämään
        virtanen2 kirjoitti:

        Kiitii vaan ihan ketusti kaikille täällä, ei kaikki voi osata kaikkia aineita esim. matikka yms. Ihmisiä on erillaisia ja niillä on erillaisia taitoja. Toisaalta monet esim. minä olen yksinkertaisesti liian tyhmä lukioon.

        Hyvä opettaja voi olla se ratkaiseva tekijä - kaikilla ei ole sitä onnea.


      • 7+13
        TukioppilasPåSvenska kirjoitti:

        "Toiset taas tekevät työtä ihan hemmetisti ja saavat nippa-nappa lakin päähänsä. Silloin itselläni herää kysymys miksi pitää käydä lukio jos se ei ole omapaikka."

        Tietotekniikasta, fysiikasta ja matematiikasta sain parhaillaan 10:jä, ja ruotsinkielestä 4:sia. Kirjoituksissa tosin pitkä matematiikka ei mennyt niin hyvin kun en mitään harjoitellut, ihan kylmiltään tein, vain M. Ruotsi läpi niukin naukin kun sitä preppasin aivan hirveästi, A. Joo, laiska olin lukiossa, mutta nykyään tekniseen ammattiini varsin pätevä. Meitä on moneen, kuten on ammattejakin johon tähdätään.

        Mulla toisinpäin, kielet menee hyvin. Varmasti olis ruotsistakin tullu kohtuu-hyvä arvosana jos olisin sen kirjoittanut, päättötodistuksessa muistaakseni 8, ja tuo ilman erityistä lukemista, harjoitustehtävät taisin kyllä tehdä. Matematiikka taas ei loppuvaiheessa enää sujunu ollenkaan, kirjoitin siitä B:n - jos olisin paljon panostanu sen opiskeluun niin olisin ehkä saanu pykälää tai paria paremman arvosanan mutta tuskin mitään ysiä tai kymppiä silti.


      • siksi
        TukioppilasPåSvenska kirjoitti:

        "Toiset taas tekevät työtä ihan hemmetisti ja saavat nippa-nappa lakin päähänsä. Silloin itselläni herää kysymys miksi pitää käydä lukio jos se ei ole omapaikka."

        Tietotekniikasta, fysiikasta ja matematiikasta sain parhaillaan 10:jä, ja ruotsinkielestä 4:sia. Kirjoituksissa tosin pitkä matematiikka ei mennyt niin hyvin kun en mitään harjoitellut, ihan kylmiltään tein, vain M. Ruotsi läpi niukin naukin kun sitä preppasin aivan hirveästi, A. Joo, laiska olin lukiossa, mutta nykyään tekniseen ammattiini varsin pätevä. Meitä on moneen, kuten on ammattejakin johon tähdätään.

        Ihan siksi, koska yliopistossa pääsee kursseissa vähemmällä ja etenee nopeammin. Lukio on yleispätevää ja yliopistossa voi suuntautua sinne minne haluaa ja kiinnostaa. Siksi. Näin minä tein ja kirjoitin ABBA:t. Koulu ei silloin kiinnostanut, menin naimisiin enkä asunut enää kotona.


      • Vaan mikä sitten?
        12895896128956098164 kirjoitti:

        ****************LUE TÄMÄ ENNEN KUIN JATKAT****************

        Kaikki kommentit lukeneena voin sanoa, että todella monet ovat nyt ymmärtäneet aloituksen väärin. Kyseessä EI ole mikään "lukio vs. amis"-keskustelu.

        Aloittaja on selvästi tarkoittanut otsikollaan niitä ylioppilaskirjoituksiin osallistuneita, jotka eivät kuitenkaan ole (syystä tai toisesta) päässeet läpi.

        Onko kyseessä kenties intel vastaan amd?


      • liiketalouden amis
        mies 28v kirjoitti:

        Niiin, ihmisiä on monenlaisia ja jokaisella on oma vahvuutensa.Toiset muistavat suoraan kerta lukemasta tai pienellä työllä onnistuvat keskitasoisesti.Toiset taas tekevät työtä ihan hemmetisti ja saavat nippa-nappa lakin päähänsä.Silloin itselläni herää kysymys miksi pitää käydä lukio jos se ei ole omapaikka.
        Sitä kun voi kehitellä jotain muuta, ammatilisia opintoja taikka kauppikseen.Ja huom! Tämä ei tarkoita että nämä ihmiset olisivat tyhmiä!Kyse on vain jokaisen vahvuuksista.Kyseinen ihminen kun voi olla enemmän tekijätyyppiä ja kun pääsee oikeasti työelämään voi hän ollakkin erinomainen tekijä.Lukion käynyt taas voi olla ihmissuhde taidoiltaan yms. heikompi.

        Kyse on siis vahvuuksista, ei tyhmyydestä.

        Mikä on kauppis ?


      • tosi_on
        Vaan mikä sitten? kirjoitti:

        Onko kyseessä kenties intel vastaan amd?

        Intel vie 6 - 1


      • johannes877
        liiketalouden amis kirjoitti:

        Mikä on kauppis ?

        k-ryhmän kauppiaskoulu. sieltä valmistuu K-kauppiaiden aatelistoa


      • M.Sc

        Selitän miten minä tollo ihminen olen saavuttanut n. 6 vuodessa DI:n tutkinnon. Yo-kirjoitukset eivät menneet koskaan läpi, mutta siitä huolimatta DI olen.


      • nro+nro
        huutolainen kirjoitti:

        Ja minä pääsin ylioppineeksi vaikken käynyt kuin keskikoulun.
        Ap ei kai ymmärrä että kaikki eivät opi yhtä helposti yhdellä kuulemalla, he ahkeroivat sitten päästäkseen saman lopputulemaan.
        Eli aloittaja on itse asiassa laiskiainen yliolkainen kermap...e jolle kaikki on onnannut tähän asti.

        Taitaa olla että keskikoulujen aikana oli lukion käynti vähän eri hommaa kuin nykyään. Sen verran kuitenkin ajat muuttuneet etteivät 80-luvun ylioppilaat mahtaisi enää pärjätä 2000-luvun lukioissa.


      • Tyhmä vastaa
        fuckswag kirjoitti:

        "Millainen ihminen ei saa lakkia?"

        Vastaus: tyhmä. End of discussion.
        Kyllä sitä voidaankin kysyä typeriä tällä palstalla.

        No niin, tunnustan että olen käynyt joskus aikoinaan lukiota pari luokkaa ja jätin lukion kesken, enkä saanut tätä hienoa valkoista viisaaksi tekevää lakkia. Pääsin kuitenkin melkein heti armeijan jälkeen opiskelemaan. Valmistuin sitten sairaanhoitajaksi 90 luvulla. Myöhemmin olen opiskellut niin että mm. opistoasteen tutkinnon olen päivittänyt 90 luvun lopulla AMK tutkintoon ja vieläpä myöhemmin ylempään AMK tutkintoon ensimmäisten joukossa. Opettajaksi valmistuin myös myöhemmin ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Avoimen yliopiston puolella olen taas opiskellut mm. kasvatustieteitä, erityispedagogiikkaa, psykologiaa, biokemiaa ja liikuntafysiologiaa.
        Niin ja onhan minulla työkavereina paljon näitä ns. ylioppilaita lakin saaneita viisaita ihmisiä, jotka eivät ole sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen oikeastaan opiskelleet mitään tai jos ovat jotain tehneet, niin hankalaa ja hidasta se on ollut. Minä taas tyhmänä olen opiskellut ja mietin alan vaihtoa sekä vieläpä jatko opintoja yliopiston puolelle. Avoimeen yliopistoon aloitin lisää opintoja eli teen sinne nyt mm. aineopintoja.
        Ulkomaillakin olen ollut töissä sairaanhoitajana yli kolme vuotta ja ajatella että pääsin sinnekin ilman tuota viisaaksi tekevää lakkia.


      • omg
        Myös hieman lukenut kirjoitti:

        Luen 7 tuntia päivässä kouluun liittyviä asioita ja 30 muuta kirjaa viikossa vapaa-ajallani. Olen näillä eväillä yrittänyt päästä läpi 8 luokkaa jo viimeiset 20 vuotta.

        Joten eipä se silti aina niin helppoa ole vaikka kuinka yrittää ja osaa.

        8 luokkaa?! tarkotatko siis ihan peruskoulun kahdeksannetta luokkaa? :DD


      • seeitoimi7
        huutolainen kirjoitti:

        Ja minä pääsin ylioppineeksi vaikken käynyt kuin keskikoulun.
        Ap ei kai ymmärrä että kaikki eivät opi yhtä helposti yhdellä kuulemalla, he ahkeroivat sitten päästäkseen saman lopputulemaan.
        Eli aloittaja on itse asiassa laiskiainen yliolkainen kermap...e jolle kaikki on onnannut tähän asti.

        Pelkuruus on todellinen syy.
        Ihminen haluaisi olla kotona sohvan takana pillossa joutuu testiin, eihän siitä mitään tule.


      • vellitmenHousuu
        seeitoimi7 kirjoitti:

        Pelkuruus on todellinen syy.
        Ihminen haluaisi olla kotona sohvan takana pillossa joutuu testiin, eihän siitä mitään tule.

        Juuri näin, nyhveröt paljastuu jo nuorella iällä.
        Vanhemmiten paniikki lisääntyy ja johtaa alkoholismiin, työttömyyteen, lopulta pahin, itsemurha.
        Syy kaikkeen on mitättömyyden tunne joka kalvaa ja kasvaa korkoa.


      • juuri7näin
        Superdorka? kirjoitti:

        En minäkään koskaan lakkia saanut, kun en edes mennyt koko lukioon :D

        Ihanko totta?


      • 8luokkalainen
        hattu kuin hattu kirjoitti:

        Jos elämä on yhdestä lakista kiinni niin mene kauppaan ja osta se. Kukaan ei kysele onko sinulta kirjoitukset onnistuneet vai ei.

        Nerokasta! Kiitos hyvästä vinkistä ;)


      • RyssitTaas
        8luokkalainen kirjoitti:

        Nerokasta! Kiitos hyvästä vinkistä ;)

        Vain todellinen kuulajumi muni heti kirjotukset.
        Voihan nämä aina uusia, heikkokuontoinen ei usko itseensä ja ei edes yritä.
        Ei tälläisestä ihmisestä ole jatkossakaan mihinkään.
        Johan se on nähty miten aina kaikki menee, ei se siitä mihinkään muutu enää.


      • Anonyymi
        Superdorka? kirjoitti:

        En minäkään koskaan lakkia saanut, kun en edes mennyt koko lukioon :D

        Et olisi päässytkään. Olet amistasoa.
        Vaimoksi otat läskin työttömän ämmän.


      • Anonyymi
        mies 28v kirjoitti:

        Niiin, ihmisiä on monenlaisia ja jokaisella on oma vahvuutensa.Toiset muistavat suoraan kerta lukemasta tai pienellä työllä onnistuvat keskitasoisesti.Toiset taas tekevät työtä ihan hemmetisti ja saavat nippa-nappa lakin päähänsä.Silloin itselläni herää kysymys miksi pitää käydä lukio jos se ei ole omapaikka.
        Sitä kun voi kehitellä jotain muuta, ammatilisia opintoja taikka kauppikseen.Ja huom! Tämä ei tarkoita että nämä ihmiset olisivat tyhmiä!Kyse on vain jokaisen vahvuuksista.Kyseinen ihminen kun voi olla enemmän tekijätyyppiä ja kun pääsee oikeasti työelämään voi hän ollakkin erinomainen tekijä.Lukion käynyt taas voi olla ihmissuhde taidoiltaan yms. heikompi.

        Kyse on siis vahvuuksista, ei tyhmyydestä.

        Mikai sitten pitää käydä lukio? No, vanhemmat voivat painostaa. Eivät tajua tai halua uskoa, ettei heidän lapsensa ole lukioainesta. Nuorilla ei todellakaan ole helppoa vanhempien luona asuessaan. Vanhemmat voivat olla minkälaisia vaan ja voivat painostaa ym.


      • Anonyymi
        hattu kuin hattu kirjoitti:

        Jos elämä on yhdestä lakista kiinni niin mene kauppaan ja osta se. Kukaan ei kysele onko sinulta kirjoitukset onnistuneet vai ei.

        Sukulaiset kyllä tajuaa housuunpaskojan.


      • Anonyymi
        vellitmenHousuu kirjoitti:

        Juuri näin, nyhveröt paljastuu jo nuorella iällä.
        Vanhemmiten paniikki lisääntyy ja johtaa alkoholismiin, työttömyyteen, lopulta pahin, itsemurha.
        Syy kaikkeen on mitättömyyden tunne joka kalvaa ja kasvaa korkoa.

        huutonaurua vajukille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        huutonaurua vajukille

        iha vitun noloa


    • Kansalainen

      On varmasti monenlaisia lukiolaisia ja monia syitä miksi lukio jää kesken ja/tai yo-kirjoitukset läpäisemättä. Miehenä ja 90-luvulla lukion käyneenä muista saman sukupuolen ja ikäluokan edustajista kyseisessä lukiossa voin sanoa, että ei lukeminen oikein maistunut, polttivat tupakkaa ja olivat varsin kinnostuneita mopoista ja autoista.

      Monista naisista tiedän, että vaikka lukio on suoritettu, niin ainakin osaltaan syynä keskimääräistä heikompaan yo-todistukseen on ollut lukihäiriö.

      • Ne jotka olivat kiinnostuneita mopoista ja autoista, saattavat olla nyt hyvinkin työllistyneitä, toisin kuin joku filosofiaan keskittynyt ikuinen opiskelija. Käden taidot ja osaaminen ovat aina haluttuja työmarkkinoilla, mutta tulevaisuusvisioita saa harvempi myytyä edes hyvinä aikoina.... ellei ole Katainen kaverina.


    • Ylioppilas 2014

      Normaalisti yo-kokeet ovat noudattaneet Gaussin käyrää. Toisin sanoen kaikki eivät voi olla parhaita. 5% saa aina hylätyn kussakin kokeessa oli kuinka helposta kokeesta tai tutkinnosta kyse.

      Itsehän sain 1xL, 2xE, 2xM ja 1xC. En hyvästä menestymisestä huolimatta lähde haukkumaan muita huonoiksi. Jos totta puhutaan niin olet itsekin hieman keskitasoa huonompi joten sinuna olisin vain hiljaa. Et edes ymmärrä kuinka Gaussin käyrä toimii oikeassa elämässä.

      • Teräshermo

        Hyvästä menestyksestä??? Varsin keskinkertaista urpoiluahan tuo saavutukseksi on.


      • Anonyymi
        Teräshermo kirjoitti:

        Hyvästä menestyksestä??? Varsin keskinkertaista urpoiluahan tuo saavutukseksi on.

        Ällät ja eethän ne on keskinkertaisia arvosanoja.


    • 31514

      Nämä jotka saavat yo-kirjoitukset rimaa hipoen läpi ovat lukiossa luultavasti vain miettimässä mitä tekisivät jatkossa (toisin sanoen ottavat kolmen vuoden ryyppyloman jonka jälkeen jatkavat samaa toimintaa ammattikoulussa).
      Jos yhtään on hereillä tunnilla (tai edes paikalla) niin luulisi nyt edes läpi pääsevän.
      Itse en tehnyt koko lukioaikana mitään kouluajan ulkopuolella ja sain lukematta pitkästä englannista ja matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta E:n. Toki tämä opiskelumenetelmä ei toimi kaikilla, mutta itse koen sen erittäin toimivaksi.

      • Rimaa hipoen lakki päähän ;-)
        Paras lukioaikanani kirjoittamani ainekirjoitus sai arvosanan 6 , äidinkielestä.
        (silloinen arvosteluasteikko oli 4 - 10). Surkea suoritus, mutta Yo-tutkintolautakunta kuitenkin suvaitsi myöntää allekirjoittaneen yo-aineelleni arvosanan Magna Cum Laude.
        Meillä oli vaativa maikka ;-)

        Toisin kävi kaikkein vahvimmissa aineissani; historia ja yhteiskuntaoppi.
        Hädintuskin Approbaturin sain !

        Onnekseni ruotsi, englanti ja saksa pelastivat minut nöyryytykseltä.

        Ei oppi ojaan kaada, lukioaikana saamani yleissivistys nykyisessä työssäni elektroniikka-asentajana ei ole ollut ainakaan pahitteeksi !

        Gaudeamus Igitur


    • eipämitään

      Aloittaja, viiden C:n ylioppilas, ei kovin paljon näköjään tajua. Kyllä niitä improbatureita on aina saatu, eivätkä niiden saajat mitään poikkeusyksilöitä tai millään tavalla erikoisia ole. Sellaisiakin on, jotka eivät edes aloita lukiota.

      • Rimaa hipoen lakki päähän ;-)
        Paras lukioaikanani kirjoittamani ainekirjoitus sai arvosanan 6 , äidinkielestä.
        (silloinen arvosteluasteikko oli 4 - 10). Surkea suoritus, mutta Yo-tutkintolautakunta kuitenkin suvaitsi myöntää allekirjoittaneen yo-aineelleni arvosanan Magna Cum Laude.
        Meillä oli vaativa maikka ;-)
        -
        Toisin kävi kaikkein vahvimmissa ainessani; historia ja yhteiskuntaoppi.
        Hädintuskin Approbaturin sain !

        Onnekseni ruotsi, englanti ja saksa pelastivat minut nöyryytykseltä.
        -----------------------------------

        Ei oppi ojaan kaada, lukioaikana saamani yleissivistys nykyisessä työssäni elektroniikka-asentajana ei ole ollut ainakaan pahitteeksi !
        -------------------------------------

        Gaudeamus Igitur


      • Anonyymi

        Finninaama bmw-amis menee opiskelemaan amikseen autonasentajaksi.
        lopputulos: työtön paska


    • B:n paperit

      Ihan tavallisia ihmisiä he ovat kuin muutkin. Joitakin ei vain opiskelu kiinnosta ja kuten yllä joku mainitsi, niin nämä henkilöt ovat lukiossa, koska eivät tiedä vielä mitä haluavat jatkossa tehdä.

      Kyllä minä enemmä arvostan yo-kokeissa reputtaneita kuin AP:n kaltaista henkilöä. Jos kerran C:n paperit kirjoitit, niin luulisi sinunkin tajuavan ettei se opiskelu kaikille ole helppoa, syitä on monia.

      • Uusi ylioppilas

        Monet I:n saaneista ovat kaksois- tai kolmoistutkintolaisia. Huomatkaa, että kaikki kirjoittajat eivät ole pelkkiä lukiolaisia! Omalla kokemuksella voin sanoa, että opetus ei ole ainakaan itselläni ole ollut samantasoista kuin lukiossa. Kurssimäärät ovat vain ne pakolliset 5 tai 6 kurssia (opetus vain englannissa, äidinkielessä, matikassa ja ruotsissa). Osa omista kursseistanikin ovat olleet puolikkaita eli 15h per kurssi, ja loput opiskellaan kotona itsenäisesti. Muutenkin kurssien pituus on 28h, kun taas päivälukiossa käsittääkseni enemmän.

        Kyseessä on siis melko epätasa-arvoisuus, kun kirjoitukset ovat kumminkin samat.


      • Tri Pilleri

        Niin, joku mainitsi myös lukihäiriön. Sen lisäksi on monia muita oppimisen ja opitun toteennäyttämisen hidastajia, vaikka älyä löytyisikin. Omille lukioajoilleni ajoittui vanhempien erittäin vaikea ja riitaisa avioeroaika. Eivät he piitanneet silloin jälkikasvustaan. Luultavasti olin masentunut, sillä en olisi jaksanut tehdä muuta kuin sulkea korvani ja nukkua. Motivaatio oli siis aika nollassa, mutta sen verran sitä oli, että jaksoi pinnistää juuri sen verran, että läpi pääsi a:n papereilla, koska tutkinnon suorittaminen oli kuitenkin ulospääsyportti.

        Pari välivuotta vietin työelämässä kirjoitusten jälkeen, kunnes luin ankarasti pääsykokeisiin ja pääsin yliopistoon ja haluamaani tiedekuntaan, jonne on tunnetusti vaikea päästä. Toivottavasti yliopistot eivät koskaan poista erillisiä pääsykokeita, sillä itse en olisi ikinä päässyt pelkillä ylioppilaspapereillani sisään.

        Tsemppiä monenlaisille oppijoille ja ymmärrystä ihmisten erilaisiin elämäntilanteisiin!


      • Että olisi kuvayo

        "Ihan tavallisia ihmisiä he ovat kuin muutkin. Joitakin ei vain opiskelu kiinnosta ja kuten yllä joku mainitsi, niin nämä henkilöt ovat lukiossa, koska eivät tiedä vielä mitä haluavat jatkossa tehdä."
        ...................
        Lapseni kävi korkakoulun amiksen pohjalta ja minähän äitinä innostuin, että käyhän yo-kirjoituksissa ottamassa nyt se valkoinen lakki. Olin kuullut jonkun niin tekevän.

        Hän kysyi silmät pyöreänä miksi? En kehdannutkaan sanoa , että minun tähteni. Että olisi se yo-kuvakin, heh.


      • yksi näkökulma

        Menin lukioon 9:sin keskiarvolla koska en tiennyt mitä haluan elämältä.
        Kirjoitin yhdestä aineesta L:n.
        Sitten loppui motivaatio enkä mennyt loppuihin yo-kirjoituksiin lainkaan.
        Jätin lukion kesken, irrottauduin oravanpyörästä ja lähdin ulkomaille.
        Oma syyni miksen 'saanut yo lakkia' oli se, ettei minua kiinnostanut hankkia sitä.

        Koska vihaan kulissi elämää ja pinnallista elämää, sitä että ihmiset arvostelevat toisiaan suoritusten ja uran perusteella eikä henkilön luonteen perusteella.
        En halunnut ympärilleni pinnallisia tuttavia, joille minä ihmisenä olen vain todistuksen 'numeroita' ja suorituksia.

        En myöskään halunnut oman näkökulmani mukaan 'tuhlata' nuoruuttani' lukiossa päivät pitkät opiskellen, vaan elin nuoruuteni täysillä.

        Ehtii niitä kouluja käydä myöhemminkin.
        Mihin tässä valmiissa elämässä on kiire?
        Suorituksiin ja oravanpyörään tienaamaan jotta saisi ostettua kalliit merkkituotteet ja kulissit elämälleen?

        Syitä on varmasti monia miksi ihmiset eivät käy lukiota loppuun.. you name it :)


      • Heleeeveti hämmentyny
        yksi näkökulma kirjoitti:

        Menin lukioon 9:sin keskiarvolla koska en tiennyt mitä haluan elämältä.
        Kirjoitin yhdestä aineesta L:n.
        Sitten loppui motivaatio enkä mennyt loppuihin yo-kirjoituksiin lainkaan.
        Jätin lukion kesken, irrottauduin oravanpyörästä ja lähdin ulkomaille.
        Oma syyni miksen 'saanut yo lakkia' oli se, ettei minua kiinnostanut hankkia sitä.

        Koska vihaan kulissi elämää ja pinnallista elämää, sitä että ihmiset arvostelevat toisiaan suoritusten ja uran perusteella eikä henkilön luonteen perusteella.
        En halunnut ympärilleni pinnallisia tuttavia, joille minä ihmisenä olen vain todistuksen 'numeroita' ja suorituksia.

        En myöskään halunnut oman näkökulmani mukaan 'tuhlata' nuoruuttani' lukiossa päivät pitkät opiskellen, vaan elin nuoruuteni täysillä.

        Ehtii niitä kouluja käydä myöhemminkin.
        Mihin tässä valmiissa elämässä on kiire?
        Suorituksiin ja oravanpyörään tienaamaan jotta saisi ostettua kalliit merkkituotteet ja kulissit elämälleen?

        Syitä on varmasti monia miksi ihmiset eivät käy lukiota loppuun.. you name it :)

        "En myöskään halunnut oman näkökulmani mukaan 'tuhlata' nuoruuttani' lukiossa päivät pitkät opiskellen, vaan elin nuoruuteni täysillä."

        Siis olit jo kirjottanut yhden aineen ja lopetit lukion siihen? Ihan kysymyksenä vaan että miten ne 3-4 viimeistä koulupäivää, jotka olisivat kuluneet yo-kirjotuksiin, olisivat tuhlanneet nuoruuttasi:D? Hämmentää


      • Anonyymi
        yksi näkökulma kirjoitti:

        Menin lukioon 9:sin keskiarvolla koska en tiennyt mitä haluan elämältä.
        Kirjoitin yhdestä aineesta L:n.
        Sitten loppui motivaatio enkä mennyt loppuihin yo-kirjoituksiin lainkaan.
        Jätin lukion kesken, irrottauduin oravanpyörästä ja lähdin ulkomaille.
        Oma syyni miksen 'saanut yo lakkia' oli se, ettei minua kiinnostanut hankkia sitä.

        Koska vihaan kulissi elämää ja pinnallista elämää, sitä että ihmiset arvostelevat toisiaan suoritusten ja uran perusteella eikä henkilön luonteen perusteella.
        En halunnut ympärilleni pinnallisia tuttavia, joille minä ihmisenä olen vain todistuksen 'numeroita' ja suorituksia.

        En myöskään halunnut oman näkökulmani mukaan 'tuhlata' nuoruuttani' lukiossa päivät pitkät opiskellen, vaan elin nuoruuteni täysillä.

        Ehtii niitä kouluja käydä myöhemminkin.
        Mihin tässä valmiissa elämässä on kiire?
        Suorituksiin ja oravanpyörään tienaamaan jotta saisi ostettua kalliit merkkituotteet ja kulissit elämälleen?

        Syitä on varmasti monia miksi ihmiset eivät käy lukiota loppuun.. you name it :)

        Heikkoluonteinen ei saa mitään maaliin saakka.
        Kaikki sen tietää.


      • Anonyymi
        yksi näkökulma kirjoitti:

        Menin lukioon 9:sin keskiarvolla koska en tiennyt mitä haluan elämältä.
        Kirjoitin yhdestä aineesta L:n.
        Sitten loppui motivaatio enkä mennyt loppuihin yo-kirjoituksiin lainkaan.
        Jätin lukion kesken, irrottauduin oravanpyörästä ja lähdin ulkomaille.
        Oma syyni miksen 'saanut yo lakkia' oli se, ettei minua kiinnostanut hankkia sitä.

        Koska vihaan kulissi elämää ja pinnallista elämää, sitä että ihmiset arvostelevat toisiaan suoritusten ja uran perusteella eikä henkilön luonteen perusteella.
        En halunnut ympärilleni pinnallisia tuttavia, joille minä ihmisenä olen vain todistuksen 'numeroita' ja suorituksia.

        En myöskään halunnut oman näkökulmani mukaan 'tuhlata' nuoruuttani' lukiossa päivät pitkät opiskellen, vaan elin nuoruuteni täysillä.

        Ehtii niitä kouluja käydä myöhemminkin.
        Mihin tässä valmiissa elämässä on kiire?
        Suorituksiin ja oravanpyörään tienaamaan jotta saisi ostettua kalliit merkkituotteet ja kulissit elämälleen?

        Syitä on varmasti monia miksi ihmiset eivät käy lukiota loppuun.. you name it :)

        Elit täysillä.
        Loppuelämä meneekin hitaalla, sen vajukki vielä huomaa.


      • Anonyymi
        yksi näkökulma kirjoitti:

        Menin lukioon 9:sin keskiarvolla koska en tiennyt mitä haluan elämältä.
        Kirjoitin yhdestä aineesta L:n.
        Sitten loppui motivaatio enkä mennyt loppuihin yo-kirjoituksiin lainkaan.
        Jätin lukion kesken, irrottauduin oravanpyörästä ja lähdin ulkomaille.
        Oma syyni miksen 'saanut yo lakkia' oli se, ettei minua kiinnostanut hankkia sitä.

        Koska vihaan kulissi elämää ja pinnallista elämää, sitä että ihmiset arvostelevat toisiaan suoritusten ja uran perusteella eikä henkilön luonteen perusteella.
        En halunnut ympärilleni pinnallisia tuttavia, joille minä ihmisenä olen vain todistuksen 'numeroita' ja suorituksia.

        En myöskään halunnut oman näkökulmani mukaan 'tuhlata' nuoruuttani' lukiossa päivät pitkät opiskellen, vaan elin nuoruuteni täysillä.

        Ehtii niitä kouluja käydä myöhemminkin.
        Mihin tässä valmiissa elämässä on kiire?
        Suorituksiin ja oravanpyörään tienaamaan jotta saisi ostettua kalliit merkkituotteet ja kulissit elämälleen?

        Syitä on varmasti monia miksi ihmiset eivät käy lukiota loppuun.. you name it :)

        Onko sulla kenties mielenterveysongelmia?

        Suorita edes äidinkieli.

        Jukola lukon äidinkielen kurssikirjat, kurssit 1-4 myynnissä super-halvalla. Vain nouto Helsingistä Malmilta! https://www.tori.fi/uusimaa/Jukola_lukion_aidinkielen_kirjoja__Sanoma_Pro_84884987.htm


    • Ylioppilastutkinto

      Mietitään ensin vähän taustoja:
      Nykyään on kirjoitettava vähintään neljä ainetta, joista yhden täytyy olla äidinkieli.
      Seuraavista neljästä kategoriasta on valittava kolme:
      • matematiikka
      • reaali
      • toinen kotimainen kieli (eli ruotsi)
      • vieras kieli
      Lisäksi vähintään yksi aine täytyy kirjoittaa pitkänä.

      Monet pitävät matematiikkaa ja ruotsia vaikeina aineina, mutta silti ainakin toinen niistä täytyy kirjoittaa. Tällainen henkilö voi sitten helposti reputtaa jommankumman aineen, vaikka olisi muuten koulussa miten hyvä tahansa.

      Tietysti jotkut voivat väittää, että lukion lyhyt matematiikka ja/tai keskipitkä ruotsi ovat helppoja. Tällöin ei kuitenkaan yleensä osata katsoa tilannetta toisen ihmisen silmin. Kaikessa ei voi (eikä tarvitsekaan) olla hyvä.

    • ei kyllä tajua

      Aloittaja jatkaa:

      En todellakaan ylpeile omilla kirjoituksillani. Olen tusinaylioppilas, enkä pidä tätä mitenkään erikoisena. En pidä lakin saamista muutenkaan nykyään mitenkään hienona, ellei sitten kirjoitukset ole oikeasti menneet hyvin. Eli siis siten, että on onnistunut saamaan monta L:ää tai edes E:tä. Minulle lukio oli paikka, missä tavattiin kavereita ja jauhettiin paskåa. Lukion kokeisiin valmistauduin lukemalla jonkin verran ja yleensä sain seiskaa ja kasia.

      Näillä toimin onnistuin kuitenkin kirjoittamaan tuonkin rivin. Siksi en edelleenkään tajua, miten joku voi olla saamatta lakkia kokonaan. Neljän pakollisen aineen kirjoittaminen on todella helppoa. Läpipääsyyn tarvittava pistemäärä ei ole normaalin älyn ja keskittymiskyvyn omaavalle ihmiselle mahdoton homma.

      Esimerkiksi lyhyen matikan läpipääsyyn tarvitaan joku 10-13 pistettä. Jos lukioon on päättänyt mennä, niin kai sitä nyt saåtana sen verran kolmessa vuodessa voi opiskella, että osaa kokeessa tuon pistemäärän rääpiä kasaan?

      Äidinkielen pääsee läpi jokainen, joka osaa kirjoittaa ja lukea. Myöskään englannin tai ruotsin läpipääsyyn vaadittava pistemäärä ei ole mitenkään mahdoton saavutettava. Englantia Suomessa tuputetaan lapsesta alkaen joka puolelta. Meillä kun ei dubata tv-sarjoja kuten muualla euroopassa.

      "ei kaikkia kiinnosta opiskella lukiossa" ei ole mikään argumentti. Lakin saa kuka tahansa päähän sillä, että viikon tai kaksi ennen koetta hieman kertailee kurssikirjoja. Jos lukioon on menty ja tähän ei pystytä, niin mielestäni ihmistä voi pitää rehellisesti luuserina. Tuskinpa työurakaan kovin nousujohteinen tulee olemaan.

      • 11+6

        Oletko koskaan kuullut gaussin käyrästä?


      • uusi ylioppilas
        11+6 kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut gaussin käyrästä?

        Tätä minäkin olen yrittänyt sanoa, mutta jotkut eivät ymmärrä, että jonkun pitää aina jäädä ilman hyväksyttyä arvosanaa ja se nyt menee tuon Gaussin käyrän mukaan eli n.5% saa hylätyn arvosanan.


      • tyhmä vai tyhmä

        "Lakin saa kuka tahansa päähän sillä, että viikon tai kaksi ennen koetta hieman kertailee kurssikirjoja."

        Joo just niin. Ei se kaikilla ihan noin mene. Itse jouduin lukemaan tosi paljon yo-kokeisiin ihan että pääsisin edes läpi, vaikka kurssiarvosanat olivat olleet seiskan tasoa. Tulokset eivät tosiaan olleet kovin hyvät, mutta läpi ainakin meni.

        Eivät ihmiset ole samanlaisia, eivätkä kaikki opi samalla tavalla ja yhtä helposti. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta?


      • H0hh0oijaa
        11+6 kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut gaussin käyrästä?

        Sulla taitaa olla aika käyrä housuissa kun ei muusta riitä juttua?


      • ...

        "Siksi en edelleenkään tajua, miten joku voi olla saamatta lakkia kokonaan."

        Vaikka sinulle on selitetty tuosta Gaussin käyrästä, niin et vieläkään tajua, miten joku voi olla saamatta lakkia kokonaan?

        "Läpipääsyyn tarvittava pistemäärä ei ole normaalin älyn ja keskittymiskyvyn omaavalle ihmiselle mahdoton homma."

        Mitä kovempi yleinen taso yo-kirjoituksissa on, sitä isompi pistemäärä vaaditaan hyväksyttyyn arvosanaan. Jos huonoiten yo-kokeessa pärjäävät saavat pisteitä 90% maksimimäärästä, niin sillä tuloksella tulee tällöin hylätty. Sen Gaussin käyrän käyttö yo-kokeiden arvosanojen määrittämisessä merkitsee sitä, että kokeen arvosana on aina joillakin I, pistemääristä riippumatta. Huonoiten pärjänneille tulee I riippumatta siitä, kuinka hyvin he ovat kokeen suorittaneet. Vaikka jokainen saisi yo-kokeista hyvät pisteet, niin kaikkia ei siltikään yksinkertaisesti päästetä niistä läpi. Onko siinä nyt jotain vaikeaa käsittää?

        "Esimerkiksi lyhyen matikan läpipääsyyn tarvitaan joku 10-13 pistettä."

        Niin, koska jotkut saavat pisteitä vähemmän. Jos kaikkein huonoimmin lyhyen matikan yo-kokeessa pärjänneet saisivat siitä 13 pistettä, sillä pistemäärällä tulisi arvosanaksi I. Jos huonoiten pärjänneet saisivat siitä 20 pistettä, sillä tuloksella tulisi I. Yo-kokeiden arvosanojen määrittämistavasta johtuen hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan aina enemmän pisteitä kuin mitä huonoiten kokeessa pärjänneet ovat saaneet. Asia olisi kai toisin, jos tuloksissa ei olisi pienintäkään vaihtelua vaan kaikki saisivat tasan tarkkaan saman pistemäärän, mutta kun yo-kirjoituksiin osallistuu tuhansia opiskelijoita, niin tottakai pistemäärissä aina jotain vaihtelua on. Ja huonoimmat pisteet saaneille siis annetaan aina arvosanaksi I. Sillä ei ole asiassa merkitystä, kuinka paljon pisteitä ne "huonoimmat" ovat saaneet.


      • ei ymmärrä myöskään

        Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Samaa ihmettelyt itsekin. En myöskään ymmärrä, että jos on KOLME vuotta lukenut jotain ainetta (esim lyhyt matikka), niin ei saa kerätyksi edes läpimenoon riittäviä pisteitä. Sen jotenkin ymmärtää, jos ei ole lauluääntä, niin ei ole, tai jos ei ole kielikorvaa niin ei. Siltikin on edelleen niitä, jotka ei saa valkolakkia sen vuoksi, että ei osaa edes perusruotsia. Itselläni on keskiverto kielipää, ja ruotsi ei ole niitä vaikeampia omaksua, kun sen lausuminenkin on suhteellisen helppoa.

        Itseäni ainakin turhauttaisi, jos lukisi vaan eikä ymmärtäisi mitään. Tekisin silloin johtopäätökset ja menisin johonkin käytännön työhön. Tosin kaikkialla täytynee nykyään jotain ymmärtää, joten vaikeaa olisi.


      • Pallerina

        Lukiokaverillani oli paha lukihäiriö, ja vieraat kielet olivat yhtä tuskaa, kun sanat eivät vain menneet kaaliin. Itse en lukenut sanakokeisiin koskaan, hän pänttäsi tuskassa ja silti paperi oli täynnä siansaksaa. Koska hän kirjoitti matikan pitkänä, englantia ei tarvinnut, muuten ei varmasti olisi saanut lakkia. Ei se aina ole älynlahjoista kiinni.


      • uusi ylioppilas
        H0hh0oijaa kirjoitti:

        Sulla taitaa olla aika käyrä housuissa kun ei muusta riitä juttua?

        Jos se sinua tyydyttää niin hyvä... Säälittävää tuollainen provosointi...


      • Ainainen selittäjä
        ei ymmärrä myöskään kirjoitti:

        Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Samaa ihmettelyt itsekin. En myöskään ymmärrä, että jos on KOLME vuotta lukenut jotain ainetta (esim lyhyt matikka), niin ei saa kerätyksi edes läpimenoon riittäviä pisteitä. Sen jotenkin ymmärtää, jos ei ole lauluääntä, niin ei ole, tai jos ei ole kielikorvaa niin ei. Siltikin on edelleen niitä, jotka ei saa valkolakkia sen vuoksi, että ei osaa edes perusruotsia. Itselläni on keskiverto kielipää, ja ruotsi ei ole niitä vaikeampia omaksua, kun sen lausuminenkin on suhteellisen helppoa.

        Itseäni ainakin turhauttaisi, jos lukisi vaan eikä ymmärtäisi mitään. Tekisin silloin johtopäätökset ja menisin johonkin käytännön työhön. Tosin kaikkialla täytynee nykyään jotain ymmärtää, joten vaikeaa olisi.

        Olisikohan sinusta käytännön työhön lukemasi ymmärtänyt ethän tiedä sitäkän ennen kun olet kokeillut eri aloja.Moni ymmärtää kyllä kirjatiedon mutta käytätöön soveltaminen on sitten eri juttu.


      • Nejo

        Onkos käynyt mielessä sellainen, että toisilla on keskittymishäiriöitä? Esim. ADHD


    • yksi kirjoittanut

      No oikeastaan sanoisin näin, että -ei kiinnosta- kiteyttää varmaan aikas hyvin, miksi huonoja arvosanoja tulee hyvinkin helposti. Vaikka ei olisi kauhean lahjakaskaan, niin kyllä nyt aika helpolla pääsee sentään a:han. Tämä nyt ihan sellainen oma heitto.

      Joskin pakko sanoa, että juuri niin se oli itselläkin. Lukuaineista tykkäsin ja ainekirjoituksesta, (siihen aikaan sai valita vain matikan tai reaalin välillä, ei ollut muuta jakoa tässä) ja reaalista sain e:n, äikästä l:n, mutta sitten taas enkku ja ruotsi olivat b ja a, tässä järjestyksessä. Vanhemmalla iällä vasta innostuin vähän työssäkin tarvitsevana lukemaan kieliä enemmän, matikan skippasin ihan suosiolla ja sinne jäi lukion päästötodistukseen yksi sallittu nelonenkin kursseihin. Lyhyen matikan puolelta vielä. Eli miten kukin asiat näkee.

      (Ja tiedän olevan varmaan monta kirjoitusvirhettä tekstissäni ja siihen ei tarvi kenenkään saivarrella. En jaksa lukea tätä läpi uudestaan, vaan tajunnanvirtana vetäisin mitä mieleen tuli:) )

    • aika nössöä lukio

      Mun mielestä ylioppilaat on nössöjä jotka ei oo minkään arvoisia työmarkkinoilla nykypäivänä... Ne jotka eivät halua edes mennä lukioon tekevät tietoisen valinnan ja ovat mielestäni fiksumpia siinä, koska eivät halua tuhlata aikaa turhaan opiskeluun vaan tietävät jo siinä vaiheessa mitä haluavat elämältään eli aika turhaa kategorioida ketään mihinkään muottiin tässäkään asiassa..

      • joo.

        No kysytään niin päin, että kuka menee lukioon nykypäivänä ajatuksella sen olevan se työpaikan tuova koulutus. Jokainen sen tiedostaa (joka asiasta välittää ja jos ei välitä, hän tuskin menee silloin lukioon..) jo yläasteella, että lukio ei ole mikään ammattipätevyys ja ne ajat ovat pikkuisen ohitse kun lakki päässä kuljettiin liki maisterina koko kesä. Kyllä lukioon mennään siksi, että sen jälkeen on jokin tavoite vähintään mielessä, joka toki voi muuttua moneen kertaan, mutta lukio nähdään kuitenkin parhaimpana valintana, tai sitten sinne mennään miettimään mitä aikoo isona kun amitsukaan ei iske vaihtoehtona. Ja kaippa edelleen jonkun vanhemmat jopa saattavat sanoa, että sä muuten meet lukioon tai poistan sut testamentista.. Joskin kai vähenemään päin nykypäivänä, kun saaneet akateemiset vanhemmat huomata työpaikkojen pysyvyyden monissa tilanteissa..


      • yrittäjä

        Varmasti vain pienellä osalla niistä peruskoulunsa päättäneistä, jotka eivät jatka lukiossa, on tulevaisuudensuunnitelmat ja koulutuspaikka selvillä. Monet jäävät luusereina pyörimään ja valitettavasti loppuelämäkseen. Suurin osa lukiolaisista taas tietää jo, minne aikovat lukion jälkeen suuntautua, yliopistoon, tai ammattikoulutukseen. Ja totta on myös, että kyllä lukio on edelleen yleissivistävä koulutus ja jos samaa työpaikkaa hakee pelkän ammattikoulutuksen saanut, sekä lukion ja ammattikoulutuksen saanut, niin kyllä työnantaja arvostaa näissä tapauksissa sitä lukiokoulutusta, jos hakijat ovat muuten tasavertaiset.


      • Yo muurari
        yrittäjä kirjoitti:

        Varmasti vain pienellä osalla niistä peruskoulunsa päättäneistä, jotka eivät jatka lukiossa, on tulevaisuudensuunnitelmat ja koulutuspaikka selvillä. Monet jäävät luusereina pyörimään ja valitettavasti loppuelämäkseen. Suurin osa lukiolaisista taas tietää jo, minne aikovat lukion jälkeen suuntautua, yliopistoon, tai ammattikoulutukseen. Ja totta on myös, että kyllä lukio on edelleen yleissivistävä koulutus ja jos samaa työpaikkaa hakee pelkän ammattikoulutuksen saanut, sekä lukion ja ammattikoulutuksen saanut, niin kyllä työnantaja arvostaa näissä tapauksissa sitä lukiokoulutusta, jos hakijat ovat muuten tasavertaiset.

        Kyllä monet työnantajat vaativat ammattitutkinnon ethän sinä ylioppilaana ole vielä missään ammatissa.


      • ...
        Yo muurari kirjoitti:

        Kyllä monet työnantajat vaativat ammattitutkinnon ethän sinä ylioppilaana ole vielä missään ammatissa.

        Niin, mutta yrittäjä sanoikin, että jos sillä ammattitutkinnon saaneella on lisäksi lukio käytynä..


    • kjhgdfs

      Olet voinut suorittaa esim. yhden aineen 2013 keväällä ja ehkä viime syksynä yhden, mutta tänä keväänä ei lukeminen innostanut ja jäi ehkä kokonaan pois kokeista>> hylky. Ja näin ollen ei ylioppilaaksi. Onneksi kierroksen voi aloittaa alusta tulevana syksynä, koska ylioppilastutkintoa ei suorittanut. Ei tarvitse olla tyhmä vaan tavoitteet sen verran korkealla, että haluaa mieluummin aloittaa koko rumban alusta.

    • duunari 21

      Itekkin pääsin käytännössä lukematta läpi yo-kirjotuksista ja arvosanatkin oli sen mukaisia. 3 B:tä ja 2 A:ta. Näin jälkikäteen aatellen ei ois yhtään haitannu, vaikka ois hylkyjä tullu ja ois jääny lakki saamatta, ois tullu luettua niihin kokeisiin enemmän.

      Parastahan tässä on se, kun en tosiaan tee tuolla yo-todistuksella ainakaan tällähetkellä yhtään mitään... Ei niillä numeroilla tee p*skaakaan ellei halua lähteä opiskelemaan johonkin amk:eihin tai yliopistoihin. Ja eihän noilla mun numeroilla ainakaan yhtään mitään tee. Nyt opiskelen tosin amiksessa ja valmistun täältä viimestään ensi keväänä.

      Ikään nähden itellä aika hyvin jo työkokemusta varsin vaativistakin hommista ja taas ois 2kk kesätöitä tiedossa. Sitten jos vertaa saman ikäsiin kavereihin, jotka kirjotti parempia numeroita kuin minä niin nämä vaan lähinnä opiskelee, eivätkä saa töitä. Eli ne numerot ei aina kerro koko totuutta ihmisestä. Kaikkia ei vain opiskeleminen hirveemmin kiinnosta, mutta sehän ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla menestyvä työelämässä.

      • Joitakin ajatuksia..

        Voi hyvinkin menestyä ilman koulutusta, se on totta. Mutta opiskelu on useimmille se helpompi tie menestykseen. Koulunkäynti on kuitenkin aika helppoa verrattuna tosielämän haasteisiin, eli vaikka saman elintason saavuttamiseen, toimimalla yrittäjänä. Eli ei ole helppo tie, se opiskelujen väliin jättäminenkään mutta sitähän sitä pitää tehdä, mistä itse tykkää.

        Opiskeluaikoina korkeakouluopiseklija ei välttämättä helposti saa töitä, mutta tilastollinen tosiasia on kuitenkin toinen valmistumisen jälkeen. Työllisyysaste on korkeampi, lisäksi jos alan on valinnut oikein, ei palkkakaan välttämättä ole hassumpi. Ja vielä kolmanneksi, jos alan on valinnut oikein, saa tehdä varsin mielenkiintoisia hommia.

        Ei tietenkään niillä numeroilla tee mitään ellei halua jatko-opiskella . . . Mutta ei sinunkaan osalta jatko-opiskelu olisi mikään mahdottomuus, vaikka numerot ovat mitä ovat.


    • Oveluutta kehiin!

      Luulen, että ne I:n saajat ovat niitä samoja, jotka saavat niitä nelosiakin aiemmista kokeistaan (onhan sekin nyt jo jonkin sortin suoritus saada peruskoulun kokeista nelonen); he menevät jumiin, kun kokevat, etteivät tiedä oikeaa vastausta johonkin ja sitten vain rypevät siinä epätoivoisessa itsesäälissä ("liian vaikea koe", "tyhmä opettaja", "minua yritetään kiusata tekemällä mahdoton koe" jne.) koko kokeen ajan saamatta mitään järkevää paperille. Kyllähän niitä samoja tilanteita käy jopa niille kympin oppilaille joskus, kun ei ole ehtinytkään valmistautua kokeeseen, mutta he sitten kirjoittavat vaikka vähän aiheen vierestäkin kalastellen niitä irtopisteitä eivätkä jää märehtimään asiaa sen enempää. Itse en koko peruskoulun aikana saanut yhtään kasia huonompaa ja lukiossakin sain vain yhden seiskan kokeesta, vaikken ole mikään hikari koskaan ollutkaan (kokeisiin luin vain edellisenä iltana, läksyt tein joskus ja jouluna enkä viitannut tunneilla). Kokeissa sovelsin sitä mitä osasin ja toivoin, että pisteitä tulee. Lukion tenteissä, kun oli yleensä varaa valita mihin kysymyksiin vastaa, luin yleensä koealueista vain puolet ja toivoin joidenkin kysymysten osuvan siihen. Ja yleensä osui ja pisteitä tuli, peruskoulun päätin keskiarvolla 9,4, lukion 8,5 ja kirjoitin itselleni täysin riittävät aakkoset (1xE, 5xM ja 1xC). Ja mikä parasta, en homehtunut kirjojen vieressä koko nuoruuttani ;) Lukiossa kerran kävi niin, että uskonnon kysymyksistä yksikään ei osunut alueeseen, jonka olin edellisenä iltana ehtinyt lukea. Pokkana kirjoitin esseen aiheesta, jonka osasin ja opettaja antoi pisteitä 4/6, kun "oli niin hienosti kirjoitettu, vaikka vahingossa olitkin sekoittanut aiheet". Eihän se mikään vahinko ollut, en vain tiennyt yhtään mistä siinä kysymyksessä puhuttiin! Kannattaa siis aina kirjoittaa mahdollisimman paljon, vaikkei tietoa olisikaan. Joskus eräs opettaja myös antoi vahingossa 3/6 pistettä, kun olin selittänyt saman asian kolmeen kertaan eri sanoin :D

    • plaaah...

      Itse kirjoitin joskus vuonna nakki m-paperit, keskiarvo todistuksessa kuitenkin yli 9. En vaan työtä tekevänä ehtinyt/jaksanut panostaa kirjoituksiin. Nyt myöhemmin järkevämpänä ihmisena suoritin ammatillisen tutkinnon, ja alun alkaen olisi pitänyt mennä ammattikouluun.

      Eli siis tuohon, miksi jotkut reputtavat, osa syynä voi olla vaan pelkkä motivaation puute. Lukioon on menty, ku ei oikein muutakaan keksitty. Ihmisenä varmasti ihan yhtä fiksuja kuin ällän paperit saaneet - kiinnostuksen kohteet vaan jossain muualla (esim. taiteet, urheilu) kuin pitkässä matikassa.

    • -------------------
    • Ei kristalli kilise

      Jaa, ehkäpä kaikki ei ole saaneet sitä hyvää lähtökohtaa elämälle. Kun kasvaa roskasakissa jossa ryypätään ja pieksetään alkaa lapsi oireilemaan. Ei koulunkäynti maita, saat surkeita arvosanoja, jäät opinnoista jälkeen. Kukaan ei puutu asiaan. Ei käy sossu oven takana. Kun lopulta peruskoulu päättyy, hyvä että luokalta pääsi.

    • meillä näin

      Sitä en ihmettele, miten niitä improbaturin saajia tulee. Pikemminkin ihmettelen, kuinka kaikki eivät kirjoita kymmentä laudaturia. Siis nuoret ihmiset, joilla ei muuta tärkeää tekemistä ole kuin koulunkäynti. Vetelää hommaa on.

      Itse kävin lukion 2 vuodessa kokopäivätyön ohella, tulos 3xL, 1xM ja 1xB. Myöhemmin olen täydentänyt 2xL. Lukemalla tai lukematta.

      Niin, siis kaikki eivät nyt vaan ole samanlaisia. Nähty on.

      • Tässä selvitys

        Niitä nuoria vanhemmat ja fiksummat ovelat ihmiset puolestaan käyttää kaiken aikansa ja energiansa siihen, että saavat myytyä kaikenlaisia turhakkeita niille nuorille.

        Elämän tärkein tekeminen pitää olla siihen tuotteesen ajan ja rahan kuluttaminen, eikä sen asian uskottelu heille ole edes vaikeaa.

        Oli se tuote sitten ruokaa, juomaa, käyttötavara, taidetta tai vaikka tietokone ohjelma.

        Nuorena siis luetaan, jotta vanhempana saa häiritä muiden lukemista.


    • Olennaista.

      On, että saa itselleen ammatin ja töitä ei siis valkoista lippalakkia. Valkoisen lippalakin arvostus on nykyisin yliarvostettua. Valkoinen lippalakki teinillä, ei takaa työpaikkaa eikä menestystä parisuhteessa. Nykyisin on paljon työttömänä akateemisesti koulutettuja ihmisiä ja samoin eronneita ja alkoholisoituneita valkoisen lippalakin omistajia. Eli, kun painat päähäsi ylioppilaslakin, muista että tästä vasta alkaa opiskelut ja työn perässä juokseminen ja työttömänä oleminen.

      • 19.5.2014

        "Nykyisin on paljon työttömänä akateemisesti koulutettuja ihmisiä ja samoin eronneita ja alkoholisoituneita valkoisen lippalakin omistajia"

        Työttömiä, eronneita ja alkoholisoituneita löytyy myös vähemmän kouluttautuneista.

        "ei takaa työpaikkaa eikä menestystä parisuhteessa"

        Ei takaa, mutta antaa siihen kuitenkin mahdollisuuden, kuten mikä tahansa tutkinto.


    • Kokemuksesta

      voin sanoa, että koulu ei paljon kiinnosta jos päivä mene selvitymiseen omaisten tai itsen mielenterveys- ja päihdeongelmista. Tämä puolestaan kasauttaa suuren joukon muita ongelmia ja koska muut oppilaat ovat aika armottomia eivätkä aina ymmärrä syytä hiljaisuuteen ja poisvetäytymiseen. Saattaa tulla kuvioon vielä koulukiusaamaamista.

      Jos pelkää sekä mennä kouluun että palata takaisin koulusta kotiin niin ei siinä paljon oppiennätyksiä tehdä. Panostus on pikaisesti päästä pois kotoa ja opiskelemisesta työelämään amiksen tms. kautta jos ei ole jo sitten täysin syrjäytynyt. ja aloitekyvytön.

    • yksi esimerkki

      Toisilla kielten lukeminen ei ole niin helppoa kuin toisilla ja toisilla taas matematiikka on helpompaa kuin toisilla. Näistä esim. voi hylättyjä tulla. Ei se tee ihmisestä tyhmää,jos joku aine tuottaa totaallisesti vaikeuksia. Monesti silti tekemällä hurjasti töitä sen eteen, se tuo tulosta ja jossakin vaiheessa pääsee läpi.

      • mulle kielet olivat vaikeita venäjää lukuunottamatta enkä saanut lakkia,kun ruotsi ja englanti eivät menneet läpi... en osaa englantia juuri sanaakaan... eikä ruotsi paljoa kummemmin suju... ja matikka oli vaikeaa ,sitä ei onneksi tarvinnut kirjoittaa...enkä koe olevani liika tyhmä, vaikka ne kielet ja matikka ja kemia vaikeita olivatkin...eikä ne muutkaan aina niin hyvin sujuneet... monta kertaa oli armovitonen tai 6 ...tokaris.... parhaimmillaan saatoin nähdä 7... vain venäjä oli 8 ja 9...samoin musiikki...mulla tosin on jokin opiskelua vaikeuttava sairaus,jota ei kuitenkaan kirjoituksis
        otettu huomioon.. lukihäiriötä kun ei ole...


    • tack ska du ha

      Muutamia syitä, jotka johtavat hylättyyn:

      - tekee liikaa töitä koulun ohessa
      - ei ole sisäistänyt itselle sopivaa opiskelumenetelmää. Ihmiset ovat erilaisia oppijoita ja joku oppii parhaiten kuuntelemalla, joku kirjoittamalla, joku tekemällä erilaisia mind mappeja jne
      - motivaatio nollassa
      - ei tiedä mitä tekee peruskoulun jälkeen ja menee lähinnä tappamaan aikaa lukioon
      - menee lukioon vanhempien painostuksesta
      - lukihäiriö, keskittymishäiriö tms.
      - päihdeongelma
      - ongelmia perheessä esim. väkivaltaa
      - vakava sairastuminen, joka vie voimia opiskelulta esim. syöpä
      - ykkössijalla elämässä on esim. urheilu, jolloin lukio ja kirjoituksiin lukeminen jääneet retuperälle
      - poissaoloja on syystä tai toisesta liikaa

      Tämmöiset seikat nyt itselläni tuli mieleen. Minä kirjoitin huonot paperit aikoinaan, koska äiti sairastui syöpään ja jouduin ottamaan vastuuta pienemmistä sisaruksista. Peruskoulun yli 9 keskiarvo suli kolmessa vuodessa jonnekin alle 7 tuntumaan, koska poissaoloja oli niin paljon. No, enpä ole YO-todistuksella juuri mitään tehnyt, mutta toisaalta perheen tilanne johti siihen, että piti vain äkkiä päästä töihin ansaitsemaan rahaa, että saisi rahaa ruokaan ja laskujen maksuun. Tästä huolimatta arvostan lukiokoulutusta suuresti. Se tarjoaa hyvän pohjan akateemisiin opintoihin esim. kielten osalta.

      Kaikki meistä ei toisaankaan ole samalla lähtöviivalla. Luulisi, että jos on kirjoittanut kirjoituksissa laudatureita, niin älliä olisi sen verran, että ymmärtäisi tämän.

    • Avuton auvinen

      Itse en ole koskaan opiskellut lukioon, mutta itselläni on todettu hahmottamisvaikeuksia jonka takia minulla on vaikeuksia ymmärtää mitä joku teksti tarkoittaa. Esimerkiksi kemiantunnilla jos lukee jotain tekstiä ei ymmärrä hölkäse pöläystäkään ennenkuin pääsee itse kokeilemaan tarkkojen ohjeiden kera asiaa. Kun homan on osannut tehdä niin vasta sitten hahmotan mitä siinä kirjassa yritettiin selostaa kun luen sen uudestaan.

      Sitten tunnen kavereita joilla on lukihäiriö tai oikeasti joku sairaus mikä vaikuttaa opiskeluun, mutta käytännöntöissä ovat oikein näppäriä ja tomeria.

      • helpotus

        Minullakin on vaikea lukihäiriö ja lukeminen ja kirjoitustaidot ovat huonot.
        Se syö numeroa vaikka osaisikin asiat hyvin, koska ei saa päässä olevaa asiaa kirjoitettua ylös.

        Luen kokeisiin äänikirjojen avulla j tällä hetkellä on E, M ja C tulleet arvosanoiksi keskiarvo 7,9. loputkin luultavasti sujuvat ihan hyvin äidinkieli pelottaa, sillä olen päässyt kurssit juuri ja juuri läpi.


    • ööppänäpä

      Lukiota en käynyt, sitä lakkia en päähäni laittaisi enkä haluakkaan tietää mikä hitto on imbrobaturi..

      • hellureirei

        Mutta silti piti jotain tähänkin ketjuun vastata...


    • Abi2005

      Mä kirjotin vielä vanhan äikän. Pääsin just ja just läpi. Meikäläisellä ainekirjoitus ei ole koskaan ollut vahvin laji. En vieläkään ole perehtynyt tuohon uuteen äikkään, mutta jos se on samanlaista kieliopin hallitsemista kuin kieltenkokeissa, niin olisin pärjännyt paremmin.

      • tiitiiiii

        Uusi äikkä eli tekstitaidon koe ei itseasiassa ole kieliopin hallitsemista lainkaan. Se on eräänlainen luetun ymmärtämisen koe.


    • Tiina23

      Itse olin aika laiska lukiossamutta älykäs.en jaksanut olla asialla ikään

      • tosiOnJuttu

        ikävä jos joutuisit käymään armeijan....joutuisit laittaa itsestäsi hieman likoon...

        Ette te laiskat suominaiset ymmärrä miten paljon lotat uhrasivat aikanaan itsensä. Niin fyysisesti ja henkisesti, kurissa elettiin.

        Noh, ehkä elämä sua opettaa vielä...


      • tosiOnJuttu
        tosiOnJuttu kirjoitti:

        ikävä jos joutuisit käymään armeijan....joutuisit laittaa itsestäsi hieman likoon...

        Ette te laiskat suominaiset ymmärrä miten paljon lotat uhrasivat aikanaan itsensä. Niin fyysisesti ja henkisesti, kurissa elettiin.

        Noh, ehkä elämä sua opettaa vielä...

        ja kuka vit.tu antaa t'lle miinuksia ?

        Joku tinen raukka heikkoluontoinen joka ei osaa vastata mutta osaa raukkamaisesti painaa miinusta - eikä vieläkään hyväksy miten heikot suomimuijat on nykysin niin heikkoja !

        Saa.tana ! Pistää vihaksi ni heikkoluontoiset ihmiset!


    • lakkia ei saa sellainen,joka ei osaa englantia eikä ruotsia juuri lainkaan...itse yritin kolme kertaa ja joka kerta koppas ruotsin ja englannin kielestä,, reaali meni läpi kolmannella kerralla , äidinkieli ja valinnainen venäjä eka kerralla... kaikista A ja nuo pakolliset kielet i sain sentään perässä olleet miinukset pois kolmannella yrityksellä. Eka yritys oli englanti i- ja ruotsi i= ja reaali i muutoinkin olin aika kehno lukiossa,vaikka koetinkin lukea,,, tulokset oli enimmäkseen 6-7 ja joitain armovitosia seas... vain venäjä ja musiikki olivat parempia ollen välillä 8-9 ...

      • SeSamaAlikessu

        Tsemaa vielä enempi, vastasin sulle jo kerran...

        Se vaatii päivittäistä uhrautumista ja asennetta.


        Sulla varmaan venäläistä sukujuurta tai kontaktia ? Kysy tuttaviltasi kuinka neuvostoliiton aikana koulutettiin pärjäämään koulussa. Pakko oli. Kysy vielä minkä verran oli neuvostoliitossa lihaa ruoaksi ?

        Ihailen venäläistä matemaattista lahjakkuutta - ja sitä neuvostoaikaista kovaa koulua kuinka ihmisistä puristettiin parhaat puolet esiin... vaikkei ollu teknisiä laitteita eikä kunnon ruokaa.....

        Samaa tsemiä sullekin, juttele ihmisten kaa jotka ovat eläneet neuvostoliitossa...


    • olet siis hölmö

      "ei kyllä tajua",sellainen ongelma sulla on.

    • yllioppilas

      Lakinhan saa kaupasta, siihen mitään lukiota tarvita.

    • Alfa

      Johtuu varmaan siitä ettei paljon joku lukion tapainen tyhjänpäiväisyys kiinnosta. Olen muuten reputttanut lukion ja kuitenkin olen kaksi yliopistotutkintoa suorittanut. Yhden maisteritutkinnon suoritin kahdessa vuodessa. Asiat ovat toisin, kun ne kiinnostaa. Aloittajan kapealla elämänkokemuksella, joku ylioppilastutkinto voi tuntua tärkeältä. Nykypäivän elämässä se ei ole kuitenkaan mitään. Tällä kokemuksella voi sanoa, ettei lukiosta tarvitse kuin englannin kielen ja pitkän matikan.

    • entinen opiskelija

      Olen tehnyt saman huomion, että opiskelijat, jotka panostavat (joutuvat panostamaan ymmärtääkseen edes jotain?) oikein kovasti opiskeluun ja lukemiseen, harvoin pääsevät korkeakouluihin tms. tavoitteisiinsa. Matka tyssää valintakokeissa, vaikka olisi käyty kalliita valmennuskurssejakin. Ei näytä seuraavana vuonna uudelleen yrittäminenkään auttaa.

      • Heikkoälyinen nainen

        Aloittajallakin oli ongelma, että hän ei ymmärrä, niitä, jotka eivät ymmärrä. Eli hänellä on kykyä menestyä tämän yhteiskunnan vaatimusten mukaan, samoin itselläsi. Sen sijaan minkäänlaista sosiaalista älykkyyttä ei tarvita. Eli sitä ei tarvitse millään tavoin ymmärtää, miksi toiset eivät ymmärrä ja opi (vaikka erilaisuuden ymmärtäminen todennäköisesti laajentaisi maailmankuvaa).

        Olet aivan oikeassa. Tässä maailmassa edellytetään nopeaa oppimiskykyä, se on lahjakkuuden ja menstyksen mitta. Dualismi takaa, että huonommin pärjäävillä alkaa varhain päättymätön epäonnistumisen noidankehä. Olisikin oleellista, että joku lahjakas ihminen kiinnittäisi huomiota keskinkertaista lahjattomampien (johon luokkaan itse kuulun) oppimisedellytysten parantamiseen.

        Lahjakkaat imevät itseensä tietoja ja taitoja, sitä ei voi estää millään. Keskinkertaista lahjakkaammilla on riittävät opimistaidot, jotta he pärjäävät opinnoissa ja elämässään. Kaikkein heikkolahjaisimmat ja selvästi oppimishäiriöiset tai kehitysvammasiset pääsevät erityispalveluiden piiriin. Mutta jos on keskitasoa heikommin menestynyt, niin on pärjättävä samoilla edellytyksillä kuin keskinkertaiset ja lahjakkaat. Eikö tässä ole jokin vika?

        Suurin osa keskustelijoista on älyllisesti minua fiksumpia (tunneäly suljetaan tämän älykkyysmäärittelyn ulkopuolelle, koska sitä ei nykymaailmassa tarvita). Miksi joku teistä ei tee uraa sillä, että alkaa selvittää sitä, miten keskinkertaisesti huonompien opintomenestystä voisi parantaa? Ja väliintuleminen on tehtävä varhain. Mukana on taatusti monenalaista oppimiseen vaikuttavaa vaikeutta, jotka kumuloituvat (samoin kuin lahjakkailla kaikki opitut tiedot ja taidot auttavat uuden omaksumista).

        Ajatellaan itseäni. Minun on ollut pärjättävä aina normaalissa luokassa. Peruskouluaikaani keskinkertaiset arvosanat sai sillä, että istui kiltisti ja hiljaa (siis ei tarvinnut oppia mitään). Seuraavalle asteelle siirryttäessä olisi tarvittu oppimistaitoja, joita ei ole. Nyt opettelen aikuisena soittamaan, ja vasta sitä kautta yritän selvittää, mikä oppimisessani on vaikeaa. Olen sen verran "rajatapaus", etten koskaan ole saanut tukea muistamis- ja hahmottamisvaikeuksistani huolimatta. Ja tämän minä aion selvittää, ja asiasta myöskin kirjoittaa, vaikka se veisi koko jäljellä olevan elämäni puoliskon.

        Oletteko miettineet, millä tallennatte asiat mieleenne? Onko teillä valokuvamainen muisti, auttavatko kuvat tai kaaviot? Muistatteko opettajan äänen, runot, lorut, laulut, käytättekö niitä apuna? Sidotteko oppimanne tekemiinne liikesarjoihin, tanssiin, tekemiseen? Entä jos mikään aisti ei tue muistamista. Jos et muista loruja, et hahmota kuvioita, et muista asiaa, jonka olet tehnyt/kirjoittanut satoja tai tuhansia kertoja. Kaikki muistettava asia on tallennettava johonkin, josta se on tarvittaessa oltava mahdollista noutaa. Itselläni ei ole vielä löytynyt tapaa, jolla asiat saisi painettua mieleen ja kaivettua sieltä tarvittaessa esiin. Olen erittäin kiitollinen, jos joku tuon salaisuuden nyt keski-ikäisenä paljastaa.


    • opettaja4

      Itse kirjoitin noin 30 vuotta sitten L, 2 M ja C. En lukenut ollenkaan enkä kyllä liiemmin viihtynyt koulussakaan. Ka oli vain 8,3. Riippuu mitä kirjoittaa on vastaus. Nykuisin saa hajauttaa kirjoitusket joten pitäsi vielä helpampaa olla. Äidinkeilestä saa liekiten vähintään C, samoin ruotsi, englanti. Reaalissa voi kirjoittaa kemiaa ja terv.tietoa jotka saa leikiten läpi tollonpikin. Jos haluaa todella helpolla päästä kirjoittaa matikan. Asia on vain niin ettei C tai edes M papereilla pääse nykyisin opiskelmaan mihinkään. Ne jotka kirjoittavat useampana vuonna ja saavat hylsyjä eivät pääse opiskelemaan ja ovat todnnäköisesti valinneet sellaiset aineet jotka ovat vaikeita kuten saksa, fysiikka, historia jne...

    • yksi esimerkki, imbrobaturin ihmiset eivät osaa englantia eivätkä ruotsia juuri lainkaan... ja muutkin aineet tuottivat vaikeuksia... lukihäiriö tms taustalla...itse yritin kolme kertaa ja joka kerta koppas ruotsista ja englannista... viimeisellä yrityksellä miinukset pois perästä. muut aineet A.... reaali meni läpi kolmannella yrityksellä.. vain venäjä oli kurssitokareissa 8 ja 9 ...samoin musiikki... muut tasoa 6-7 joitain armovitosia seas.. matikka, kemia, biologia oli hankalia lukiotasolla. peruskoulussa biologia oli 8... lukios 6...joten mm tällaisia....i:n paperit

    • Lusittu on

      Lusmuja ja kait vähän hölmöjäkin omalla tavallansa.
      En tarkoita tätä pahalla, mutta ainakin nämä silloin reputtaneet, joiden kanssa oltiin samaan aikaan lukiossa, olivat juuri tällaisia.
      Esimerkkinä eräs poika, joka oli käynyt 4v lukiota ja reputti aika lahjakkaasti. Eikä hän sitten käsittääkseni edes yrittänyt kirjoituksiin uudestaan.
      Muutama vuosi myöhemmin nähdessämme hän asui vielä kotona äitinsä kanssa ja tulot olivat sossun tuolloin maksama 1500mk/kk.
      Sanoi vielä laskevansa sen varaan, että kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, niin hänellekin sitten löytyy kyllä tällä koulutustasolla töitä. Aika surkeata..:/
      Itsellänikin kyllä loppui motivaatio hieman kesken lukiossa, mutta sain nyt aika kevyesti keskinkertaiset paperit kirjoituksista, cum laude- sekä magna cum laude- arvosanoilla. Olin loppuun asti vain sen vuoksi, että lukio oli jo yli puolen välin käytynä, enkä sisuuttanikaan lopettanut kesken.
      Myöhemmin kyllä harmittelin, että olishan sitä voinut lukea paremminkin, kun siellä kerta tuli oltua.
      Laudaturia tuskin olisi irronnut, mutta ehkäpä pari vahvaa magnaa olisi saanut nostettua E:ksi.
      Mutta no, mitäpä sitä vanhoista asioista tämän enempiä..
      Työelämässä vakituisessa työsuhteessa, joten eipä kait auta valittaa.

    • kkbffkfjjgfkkcjfflf

      En usko, että ihminen voi niin tyhmä olla, ettei läpi pääse. Sen sijaan niin laiska voi hyvikin olla. Tai sitten panikoi kirjoituksissa ja menee yksinkertaisesti lukkoon. Mutta kannattaisko silloin vetäistä parit pamit naamariin?

      Pitkältihän nuo mittaa ulkoa pänttäämistä, paljon pienemmissä määrin järkeä.

    • asfk

      Joko ylioppilaskirjoituksissa saa googlettaa ?

    • Et tajuu

      On todella hämmästyttävää, miten fiksu ihminen ei kykene ymmärtämään, että on olemassa erilasilla henkisillä (sisältäen älylliset, sosiaaliset ja psykologiset näkökannat) ominaisuuksilla varustettuja ihmisiä. Älä ainakaan hakeudu neurologiksi tai psykologiksi, sovitaanko niin. Niissä edellytetään kykyä asennoitua erilailla näkevien, kokevien ja oppivien maailmaan. Mielellään älä hakeudu myöskään opetus- tai kirkolliselle alalle. Sinulle soveltuvat hyvin tehtävät, joissa vaaditaan putkinäköä. Joissa menestymiseksi riittää, että pitää omaa itseään ihmisen ihannekuvana.

      Joillakin kaltaisillasi elämänkoulu voi lisätä ymmärrystä erilaisten ihmisten suhteen. Useilla ymmärrys ei lisäänny millään tavoin. Eli sovitaanko, että sinun heikkoutesi on huono kyky ymmärtää erilaisia ihmisiä. Joillakin voi olla muunlaisia vaikeuksia, jotka haittaavat menestystä. Itse mieluummin elän vaikka kehitysvammaisten kanssa kuin ympäröin itseni ymmärtämättömillä egoisteilla.

    • Ihan hyvä ihminen

      Yrittää voi uudestaan.

    • Pumpale pöö puppipuu

      Miten voi saada C:n jos ei osaa edes kirjoittaa arvosanaa 'improbatur'?

      improbatur
      approbatur
      pro approbatur
      cum laude
      magna
      eximia
      laudatur

      Siinä on lista arvosanoista latinaksi. Tosin kyllähän minäkin pääsin luku-urakan jälkeen matematiikasta kompensaatiopisteillä. Äidinkielestä sain vahvan eximian, vaikka olin lukenut kaksoistutkintooni vain kaksi kurssia ensimmäistä kotimaista. Vähän kyllä harmitti kun ällä jäi kahden pisteen päähän, mutta siihen nähden mistä aiheista kirjoitin (kevyttä pornografiaa) tulos oli melko hyvä.

      • heh..

        On se niin heIvetin hienoa kun arvosanatkin ovat oikein LATINAKSI! Olisihan se ollutkin liian rahvaanomaista käyttää vain arvosanoja numeraalisella asteikolla 1-7. Huvittavaa.


      • resfdfsd

        Johtuu varmaan siitä, että niitä ei kysytty kokeessa. Itse en noita aikanaan opetellut myöskään, koska niillä ei ole mitään merkitystä. Jos täytyy arvosanoja tarkastaa niin nopeasti googlettaa, että mikä tarkoittaa mitäkin.


      • Pumpula pöö pii paa
        heh.. kirjoitti:

        On se niin heIvetin hienoa kun arvosanatkin ovat oikein LATINAKSI! Olisihan se ollutkin liian rahvaanomaista käyttää vain arvosanoja numeraalisella asteikolla 1-7. Huvittavaa.

        En minä sitä asteikkoa valinnut kuten en myöskään pompöösiä Gaudeamus igitur -kipaletta. Kyllä noista latinankielisistä krumeluureista pitäisi minustakin luopua. En ole muuten opetellut noita ulkoa vaan satun muistamaan hyvin vieraskielisiä sanoja.

        Minusta se nyt on vain hieman junttia ensin haukkua muita ja sitten tehdä itse nolo kirjoitusvirhe. Kannattaisi muistaa ensin omat heikkoudet ennen kuin kehuu erinomaisuuttaan.

        Toisaalta eipä noilla arvosanoilla ole pätkääkään väliä. Edellisessä työhaastattelussanikin puhuin firman pomon kanssa tunnin "kaikkea ihan muuta" ja jouduin lopulta kaivamaan itse toikkarini esiin.


      • enkestä
        heh.. kirjoitti:

        On se niin heIvetin hienoa kun arvosanatkin ovat oikein LATINAKSI! Olisihan se ollutkin liian rahvaanomaista käyttää vain arvosanoja numeraalisella asteikolla 1-7. Huvittavaa.

        No kuule ei niitä arvosanoja olla Suomessa ensimmäisenä alettu käyttää. Muista otettu mallia, aivan kuten nykypäivänäkin perässä tullaan. Kyse on kansainvälisyydestä, ei mikään perus numeroasteikko paljon keikauta muille maille mennessä. Jos olisit sivistyneempi, ymmärtäisit. Latina = historian peruja, lähde siitä selvittämään niin opit.


    • Olen huomannut

      Yleensä ne vähän yksinkertaisemmat tusinaidiootit käyvät lukion, älykkäämmät ei.

      • Äly hoi

        Mikä vitun logiikka tossa on? Lukio on yleissivistävä oppilaitos jota joku typerä tuleva duunari ei läpäis koska ei älli riitä! Amikseen menee kaikki tyhmät apinat.


      • kbbfbfjkkfjfkfkfkf
        Äly hoi kirjoitti:

        Mikä vitun logiikka tossa on? Lukio on yleissivistävä oppilaitos jota joku typerä tuleva duunari ei läpäis koska ei älli riitä! Amikseen menee kaikki tyhmät apinat.

        Kyllähän ne insinöörit, joista elinkeinoelämälle oikeasti hyötyä on, kulkee reittiä ammattikoulu -> ammattikorkea. Valtion ja kunnan suojatyöpaikkoihin jos haluaa virkaloiseksi, lukio on oikea reitti. Tai jos siwan kassalle haluaa, tuota reittiä pääsee humanistiksi..


      • 19.5.2014
        kbbfbfjkkfjfkfkfkf kirjoitti:

        Kyllähän ne insinöörit, joista elinkeinoelämälle oikeasti hyötyä on, kulkee reittiä ammattikoulu -> ammattikorkea. Valtion ja kunnan suojatyöpaikkoihin jos haluaa virkaloiseksi, lukio on oikea reitti. Tai jos siwan kassalle haluaa, tuota reittiä pääsee humanistiksi..

        "Yleensä ne vähän yksinkertaisemmat tusinaidiootit käyvät lukion, älykkäämmät ei"

        Selvä provo.
        Ei kannata kommentoida tämän enempää.


    • feouiapohoh

      No täytyy olla aika helvetin hidas ja tyhmä jos ei saa lakkia ollenkaan. Approbaturin saa kaikist aineista ihan pienellä vaivalla.

      • 11+6

        ei saa silloin,kun ei osaa kieliä.... juuri sanaakaan...on mennyt kielet sairaudesta johtuen toisesta korvasta sisään toisesta ulos....


    • rfdsfdsfds

      En kyllä tiedä. Itse olen pieneltä paikkakunnalta ja meidän lukiostamme kaikki valmistui. Mutta lukiossahan arvosanat suhteutetaan muiden arvosanoihin. Eli, vaikka kaikki olisivat neroja niin silti osa reputtaisi.

      Ainakin se egoa hivelee, että huomaa olevansa keskimääräistä älykkäämpi kun saa hyvät arvosanat lukematta lainkaan. Myöhemmin huomaa kuinka tyhmä keskimääräinen ihminen on ja menee ilo siitäkin saavutuksesta.

    • Theo2013

      He ovat ilmeisesti siis kaikki joilla ei ole lukupäätä jotenkin limaisia ja pahanhajuisia mutantteja,mutta ihmisinä varmaan parempia tyyppejä kuin aloittaja joka on itseensä rakastunut yliviisas mutta kirjoituksellaan näyttää tyhmyytensä kun ei osaa päätellä noinkin yksinkertaista asiaa! Ole onnellinen se lokin pa,,,ka päässä ja muista kysellä viisaita asioita suomi24.jän keskusteluista,niin opit.

    • rgweryweryw

      Hylättyjä kirjoittavat pääsääntöisesti ne jotka ovat menneet lukioon vanhempien pakottamina vastoin omaa tahtoa..silloin asia ei yksinkertaisesti kiinnosta..
      Mikä paras kosto onkaan venhemmille jotka yliarvostavat ylioppilaita,, no se kun oma lapsi ei läpäise.. jää juhlat juhlimatta.
      No lukiohan on todellisuudessa melkoista ajanhukkaaa.

    • Ei niin lukenut

      Ei aina ole älykkyydestä kiinni, jos ei opi joitakin asioita. Ja vaikka ei lukiota pääsisi läpi.Voi siihen olla ihan hyvä syykin.Esim lukihäiriö tai muita vaikeuksia opiskella.Ihmiset laitetaan tietyyn muottiin vaikka olemme kaikki yksilöitä.
      Eikä kaikkien tarvitse edes lukiota käydä ja silti pärjää hyvin elämässä.

    • Ihmettelevä

      Mikäs siinä jos elämässä ainut saavutus on ylioppilaaksi pääseminen ja omilla saavutuksilla ylpeily suoli24:ssä :D Et voi tietää muiden ihmisten taustoja, opiskelu motivaation puutetta (syitä voi olla monia) jne. Jos oma itsetunto on niin huono, että pitää muita tulla tänne haukkumaan niin on jo köydä elämä. :D Mitä se sua liikuttaa miks muut ei oo päässeet ylioppilaiksi?

    • Ihmettelevä

      Tarkoitan siis KÖYHÄ elämä, jos joku ei vielä sitä tajunnut x)

    • Huhhuh, ajatelkaas nyt vähä ennenkuin rupeette huutelemaan! Nimimerkillä viime keväänä ylioppilas. En usko lauseeseen "lukio lukematta läpi". Kyllä silloin teidän pitäis olla jossain aivan muussa paikassa. Ei se lukio nyt niin helppoa ole kun täälä heitetään. Eikä alkuperäisellä kirjoittajalla itseelläänkään mikään paras yo-todistus ole plakkarissa... Miettikää ennenkuin huutelette! Jollain esim. allekirjoittaneella voi olla lukihäiriö! Keskivaikella lukihäiriöllä lukio läpitte vaikka psykologin mukaan mun ei olisi ees pitäny sitä päästä, niin vain päästiin ja ylpeenä ollaan.

    • ***

      Jos sen lakin saisi asenteella niin sinä et olisi sitä ikinä saanut!

    • sepeh

      Aloitusviestin kirjoittaja "ei kertakaikkiaan tajua", mutta haukkuu muita daunareiksi.

      Pot calling the kettle black.

    • lakkikauansitten

      Kyllä se vaan aikaisemmin oli monella se ruotsin kieli, joka tuotti suuria vaikeuksia. Sehän oli ennen pakollinen aine. Helppoahan tuo lakin saaminen on nykyisin kun aineet voi itse valita. Matematiikkaakaan ei moni valitse. Sekin tuottaisi takuulla vaikeuksia monelle. Nykyinen tutkinto voidaan vieläpä hajauttaa useaan eri kertaan kun ennen piti suorittaa kaikki kahden viikon aikana.

      • TavisTradenoomisMies

        ruotsinkieli on yhtä helevettiä...mutta kovimmat jätkät vetää senkin läpi.

        Ehkä armeija johtajakoulutuksineen on hieman vaativampaa ? Kun viedään vapaa-aika, määrätään asuinympäristö ja kiusataan raukkamaisilla simputuksilla.

        Kun vaikka käy aliupseerikoulun kovassa varuskunnassa, ni kyllä sen käynyt jamppa kykenee kirjoittamaan ruotsin läpi tai vaikka saksan tai ranskan tai vaikka japanin. Kun vaan annetaan kurssimateriaalieteen ja mahdollisuus omaan kotiin ja rauhaan lukea. Intin metsissä hieman eri tilanne kun on kylmä ja nälkä...

        Vai onko täällä alikessuja,koksua (vänskiä) jotka nostavat suosiolla kadet ilmaan että en edes yritä ruotsia saada läpi , on liika haastavaa ??


    • ope2

      Olin lukiossa 2000-luvun alkupuolella ja minulla oli lukion päättötodistuksen keskiarvo lähes 9. Kuuntelin tunneilla, tein läksyni, käytin kokeisiin lukemiseen valtavasti aikaa ja yritin parhaani. Olin kuitenkin kielissä melko heikko. Vaikka kuinka yritin, varsinkin englanti tuotti suuria vaikeuksia ja sain juuri englannista lukioaikani huonoimpia numeroita. Kun kirjoitukset koittivat, kirjoitin pitkästä englannista imbrobaturin.

      Tämän jälkeen vaihdoin englannin lyhyen oppimäärän kokeeseen (pystyin tekemään näin, koska minulla oli pitkä matematiikka). Kävin ennen tätä toista yritystä englannin valmennuskurssin kesällä ja harjoittelin kirjoituksiin niin hyvin kuin osasin. Kirjoitin lopulta lyhyestä englannista C:n ja olin tähän hyvin tyytyväinen. Kirjoituksissa epäonnistuminen ei siis oman kokemukseni mukaan aina ole sidoksissa yrittämiseen. Kaikki eivät vain voi olla yhtä hyviä kaikessa.

      Terveisin ope

      • vaikeuksia kielis

        mun aikana ei ollut edes mahdollista kirjoittaa lyhyttä englantia... oli pakko kirjoittaa pitkänä.. ehkäpä se mullakin lyhyenä olisi voinut läpikin mennä...myös matikka oli lyhyt...


    • nightinheat

      Kyllä minä olen saanut helposti lakin, vaikka vähän torvelo olenkin.Esimerkiksi viime talvena kun oli kova pakkanen, sain karvalakin ilman sen kummempia protokollia.Myyjälle vaan eurot tiskiin ja kas niin, olin karvalakin onnellinen omistaja.Nyt en kyllä vielä ole yrittänyt hommata hellelakkia, kun tuli vähän yllättäen nämä lämpimät. Uskon kuitenkin sen myöds saavani sopivalla summalla. Niin että ei tuossa aloituksessa ole mitään perää.

    • Ylioppilas vm. -76

      Juurikin näin, tietty prosentti pudotetaan aina. Olisipa mielenkiintoista nähdä, miten ratkaisisivat, kun kaikki kirjoittaisivat täydellisesti - noin utopiassa ajateltuna!

    • DUUNARI3

      Mää en taas ymmärrä tollasia KERMA P ERSEITÄ jotka ei sitten osaa olla töissä ollenkaan ja koko ajan toljottaa että lukiossa oli helppoa ja sitten itketään kun pitää tehdä OIKEITA TÖITÄ...

    • kohtalon oma

      Olisin halunnut kovasti mennä aikoinani kuvataidelukioon, mutta minulla ei kertakaikkiaan ole minkäänlaista matikkapäätä. Putosin kärryiltä jo yläasteella, kun tuli potenssilaskut, puutuva tekijä, soveltaminen ym...! Kuin hepreaa! Vaikka matikkaa ei ole pakko kirjoittaa, en olisi selviytynyt läksyistä, enkä normaaleista kokeista. Vanhempani eivät myöskään ole käyneet lukiota, eivätkä osanneet minua tehtävissä auttaa ja sama toistuu oman tyttäreni kohdalla, kun en osaa häntä nyt neuvoa. Tyttö on käynyt tukiopetuksessa, mutta ei siitäkää ole liiemmin apua. Olemme hyviä piirtämään ja tekemään kaikkea käsin, mutta matikka pilaa kaiken!

    • yks urpo siis

      Johan taas ollaan niin parempia ihmisiä ku on lakki.... Ei se ihmisestä tee yhtään sen fiksumpaa tai parempaa, mutta kyllähän ne joilla ei lakkia ole ovat näköjään selkeästi vaan tyhmempiä eräiden yllämainittujen kermaperseiden mielestä. Saa olla kyllä typerä jos miettii edes "millainen ihminen ei saa lakkia?"....

    • erilaisiaa

      Eikö ihmiset ymmärrä etteivät kaikki opi asioita samanlailla ja yhtä helposti. Esimerkiksi yleensä jos on huono vaikka piirtämisessä ne ei siitä yhtä hyväksi opi millään vaikka kuinka harjoittelisi toisin kuin luonnostaan taitavat piirtäjät. Ihan sama asia on muidenkin asioiden oppimisessa.

      • heko..heko

        toiset ne vaan haluu väkisin lakin siis" lunta paskahuusin "päälle


    • c ei riitä tajuun

      Ne, joita et tajua, ovat niitä, joilla on toisenlaiset intressit. ihan oikeasti. Ne ovat niitä harkimoita ja jorma lillbackoja, jotka eivät keekoile päästötodistuksillaan tai edes loppututkinnoillaan, heillä vaan jostain kumman syystä on näkökyky ja visiot yhdistettynä muulle pärjäämisen alueelle. Pääseekö se exima, saati (oih, mikä saavutus) C:t edes unelmissaan niille maaliviivoille....hmmh? Joku delaa kesken ikiään tai viettää suljetulla loppuikänsä, vaikka on kuuden laudaturin yo:) Eli mitä väliä? Ei tää elämä kuule niin pyöri, että paperi taskussa ihmisen tekee...

    • Nöhnöh

      Minä menin lukioon kun en muutakaan keksinyt. Minulla on aina ollut jotain opettajia vastaan.

      Tiesin kyllä asiat, mutta minusta oli vaan niin saatanan naurettavaa raportoida jollekin koelappuselle, että kyllä minä vittu tajusin ihan itse ilman sinun läsnäoliasi, mistä jokin asia johtuu ja mitä se tarkoittaa kokonaisuutena.

      Tuntuu, että koko vitun lukio käydään miellyttääkseen sitä saatanan lautakuntaa. Dekadenttimainen turhien asioiden pänttääminen saatanan kuivista kirjoista ja monisteista oli vitullisinta, mitä olen ikinä joutunut tekemään.

      Sitten lukion jälkeen menin "oikeisiin paskaduuneihin" joista saan palkkaa. Sen sijaan kaverit jotka menivät yliopistoon ovat vieläkin työttöminä. Suksikaa vittuun niiden paskateoreettisten aineidenne kanssa. Ei niiden sisäistäminen teitä elätä.

      Koko nykyinen koulutusjärjestelmä elää 1800-luvulla, jonka opetusmenetelmät ovat vitusta ja saatanasta.

    • No tuota ...

      En kyllä tajua miten itse voit olla niin daunari, ettet edes tiedä miten lukion arvostelusysteemi toimii, vaikka olet lukion käynyt.

      Ne arvosanat tulee Gaussin käyrän mukaan ja sinun arvosana riippuu siitä, miten muut opiskelijat ovat pärjänneet!

      Jos kaikki muut opiskelijat olisivat huippuhyviä, ja itsekkin olisit melkein huippuhyvä, olisit saanut vaikkapa 8 tehtävää 9:ästä täysin oikein. Jäisit silti ilman lakkia ja saisit I:n, koska 5% huonoimmista saa aina I:n oli ne miten hyviä tahansa. Eli sinun arvosana riippuu muiden arvosanasta, ja lakki jää aina 5% saamatta.

      • Ei lukion käynyt

        No tuo koko systeemihän on aivan naurettava. Arvosanojen täytyy olla täysin neutraaleja muihin oppilaisiin ja pärstäkertoimeen vertaamatta, jumalauta.


      • nii'i...
        Ei lukion käynyt kirjoitti:

        No tuo koko systeemihän on aivan naurettava. Arvosanojen täytyy olla täysin neutraaleja muihin oppilaisiin ja pärstäkertoimeen vertaamatta, jumalauta.

        Sanoppa muuta, mutta näin se kuitenkin on.

        Siksi, et ole välttämättä yhtään daunari, vaikka olisit saanut jostakin I:n. Voi vain olla, että taso oli kova, tai koe oli helppo ja teit vahingossa pienen virheen.


    • bergerac1

      Miten voi olla niin daunari että kirjoittaa jotkut C:n paperit vaikka olisi parempaankin pystynyt. Mitä tekee C:n papereilla? Eipä taida paljon olla korkeakouluihin asiaa. Tietysti voi olla että et haekaan jatko-opiskelemaan. Sitten voikin kysyä että mitä hittoa siellä lukiossa teit alun alkaenkaan.

      • Muistakaapa

        spermaperseet se asia, ettette välttämättä saa duunia edes sen korkeahomokoulunne jälkeen. Oikea elämä on aikas irrallaan 3 asteen ajantuhlauskursseista ja änkyttävistä virgin loser professoreista.


      • joopajoo ...
        Muistakaapa kirjoitti:

        spermaperseet se asia, ettette välttämättä saa duunia edes sen korkeahomokoulunne jälkeen. Oikea elämä on aikas irrallaan 3 asteen ajantuhlauskursseista ja änkyttävistä virgin loser professoreista.

        Niin eli sinun neuvo on olla yrittämättä ollenkaan kun ei kuitenkaan onnistu, noo eipähän tule ainakaan pettymyksiä . . .

        Kyllä osaava kaveri saa aina töitä.


      • njoo
        joopajoo ... kirjoitti:

        Niin eli sinun neuvo on olla yrittämättä ollenkaan kun ei kuitenkaan onnistu, noo eipähän tule ainakaan pettymyksiä . . .

        Kyllä osaava kaveri saa aina töitä.

        homobaareista korkeintaan. ei ketään kiinnosta minkä merkkistä hammastahnaa Mozart käytti.


      • Että sellaista
        Muistakaapa kirjoitti:

        spermaperseet se asia, ettette välttämättä saa duunia edes sen korkeahomokoulunne jälkeen. Oikea elämä on aikas irrallaan 3 asteen ajantuhlauskursseista ja änkyttävistä virgin loser professoreista.

        "ettette välttämättä saa duunia edes sen korkeahomokoulunne jälkeen"

        Haukut tuossa samalla (ehkä jopa tietämättäsi?) ammattikorkeakouluun jatkaneita tovereitasi.

        Sitä paitsi tämä ei edes ole mikään "lukio vs. amis"-keskustelu.


    • No tuota ...

      Pitkä matikka ehdottomasti kannattaa kirjoittaa, vaikka pelkäisi ettei pääse ekalla läpi.

      Esimerkiksi yliopistoissa saattaa jo B:n pitkästä matikasta saada lisäpisteitä, mutta lyhyellä ne lisäpisteet alkaa vasta M:stä tai :E:stä.

      • kjhglkrstgrt

        Ja ylipoistosta saa hirvittävästi rahaa vai ;)


      • heh...
        kjhglkrstgrt kirjoitti:

        Ja ylipoistosta saa hirvittävästi rahaa vai ;)

        Sen kun käyt ja oikeaan paikkaan menet, niin taatusti saa helpommin kuin rehellisiä töitä tekemällä. ;)


    • Ei ainakaan nieger

      Hienoa että olette käyneet lukion! Mutta ei sillä vielä rahaa tehdä. Itse olin enemmän käytännön ihminen ja kävin ammattikoulun ja lähdin töihin. Kämppä kohta maksettu, eläkesijoitukset plussalla 25 prossaa ja pätäkkää tulee ovista ja ikkunoista kun välillä jaksaa vaivautua töihin.

      HEH HEH HEE :D

      • funiggas

        Sama homma täällä. "Paskaduunia" teen ja rahaa tulee. Viikonloppuna voi lähtee mihin tahansa Suomen kaupunkiin ryyppäämään ja pillua jahtaamaan. Sen sijaan yliopistokamut vetää makaronia ja bisseä työttöminä. Sääliksi käy kun ovat niin ylpeitä.


      • 19.5.2014
        funiggas kirjoitti:

        Sama homma täällä. "Paskaduunia" teen ja rahaa tulee. Viikonloppuna voi lähtee mihin tahansa Suomen kaupunkiin ryyppäämään ja pillua jahtaamaan. Sen sijaan yliopistokamut vetää makaronia ja bisseä työttöminä. Sääliksi käy kun ovat niin ylpeitä.

        Valitettavasti annatte kommenteillanne juuri päinvastaisen kuvan.


    • Duunari777

      Mikä on daunari ? Sama kuin duunari?
      Ei tuo sitäpaitsi mikään saavutus ole, huvikseni suoritin tuo joskus ja lakin lainasin tilaisuutta varten. Turhan yliarvostettu, ehkä vanhan polven yliarvostus.

    • 1313131313

      5 C:tä eli täydellinen keskiarvo perusjamppa.

      Ääripäistä löytyvät ne mielenkiintoiset kohteet.

    • dasdw22

      on lakki tai ei niin päädytte sossun luukulle muitten työttömien tavoin. turhaan menitte lukion.

    • GamerGirl91

      Täällä vaatesuunnittelija/ompelija, joka taistelemallaa kävi lukion AAABBB arvosanoin. Lukioon päädyin vanhempieni pakottamana (ei allekirjoittaneet minun yhteihakupapereita ellen laittanut lukioita valintoihini. ja minun aikana ei haettu netin kautta vaan nimenomaan PAPERIversioina)

      Nyttemmin tekstiilipuolen käyneenä ja tällähetkellä opiskelen datanomiksi. Tämän jälkeen aion muuttaa yrittäjäystävällisempään maahan kaverini avustuksella heidän firmaansa palkkatöihin, ja sivutuloina myisin itse suunittelemiani vaatteita standardimitoilla asiakkaille. He itse saavat valita minun antamista yksityiskohdista mieleiset vaatteisiinsa. Heihei, verottajan paratiisi Suomi.

      • GamerGirl91

        Ja vastaus aloittajan kysymykseen on, että minua ei kiinnosta teoreettiset asiat. Minä en tuhlaa keskittymistäni asioihin, jotka ei kiinnosta. Lukion kaikki aineet on tällaisia. PAITSI kuvis ja musiikki.

        Vaatteita, pelejä ja hahmoja suunnitellessa ne minun lukiovuodet meni. Mitään ei jäänyt päähän koska keskityin suunnittelutyöhön. Datanomiksi hain siksi, koska peliala kiinnostaa. Vaateompelijaksi siksi, koska tahdon luoda oman brändin. Se ei ole enää kaukana. Tarvittavat työvälineet on hommattu.


    • jokke

      Täytyy ihmetellä enemmän sitä, että miten aloittajan kaltainen tyyppi on edes lukioon päässyt

    • Oodi ilolle

      Itse olen lukiossa opettajana sijaisena ja olin infotilaisuudessa kirjoituksiin liittyen. Totuus on se, että joka vuosi pitää antaa improbatur 5%:lle kirjoittaneista joka aineessa ja saman verran annetaan laudatureita. Gaussin käyrää toteutetaan. Senpä takia jokaisen kirjoittajan kannattaa kirjoittaa enemmän kuin vain neljä ainetta, jotta voi imbropaturin saatuaan voidaan hyödyntää muiden aineiden kompensaatiopisteitä.

      Kaikkia ei kiinnosta lukeminen, vaan jotkut ovat enemmän käytännön ihmisiä. Hyvä näin, sillä jokaista tarvitaan. Joku tulee lukioon siksi, että haluaa vielä miettiä tulevaa ammattiaan. Jo ensimmäisen vuoden aikana voi osalle paljastua se totuus, ettei lukio ole se oma paikka. Tämä voi tulla esiin siinä, ettei saa hyviä kurssinumeroita. Tällöin opinto-ohjaajalla on ratkaiseva asia ohjata tällaista nuorta oikealle uralle.

      Tyhmiksi ei siis voi sanoa imbropaturin saaneita. Aina ei kirjoitukset mene nappiin. Itse olen saanut C:n paperit ja olen pärjännyt elämässäni hyvin. Kirjoitukset eivät menneet omaan tasooni nähden hyvin. Esim. ranskasta sain päättötodistukseen 9, mutta kirjoituksissa sain a:n. Eli tosi pieleen meni. Yhden laudaturin (reaali) sain ja siitä olen erittäin tyytyväinen.

      Elämässä pärjää eteenpäin sitkeydellä, motivaatiolla ja oikealla asenteella. Jokaisella on oma paikkansa, mutta se pitää vain löytää.

      • ope2

        Olen juuri samaa mieltä kanssasi!

        Itse kanssa kirjoitin A:n ja C:n paperit ja nyt vuosien päästä saan kiitettävät paperit yliopistosta, kun olen vihdoin oppinut lukemaan oikein sekä löytänyt oman alani. Sillon kun opiskelu on kiinnostavaa niin tuloksetkin tietysti paranevat!

        PLUS aina tulee miettiä, että jollain saattaa olla taustalla oppimisvaikeuksia, lukihäiriöitä ym. He ovat ihmisiä, jotka todella yrittävät ja ovat sitkeitä oppimisen suhteen, joten mielestäni on todella sivistymätöntä ja aliarvoista alkaa Internetissä edes pohtimaan kysymystä miksi joku ei selviä kirjoituksista läpi!

        T. Ope


      • Pah - millainen ihmi

        Kirjoitat selkeästi kokemaasi ja oppimaasi mutta?

        Olen äärimmäisen surullisena seurannut monelta kantilta Suomen koulukehitystä ja varsinkin sen tuotosta 20 v pojilla.

        Kun muistelen miten Suomea rakennettiin MAALAISJÄRJELLÄ 40-50-60-luvuilla, niin voin todeta, että kansakoulu ei ollut vienyt tuohon mennessä ihmisiltä OMAN JÄRJEN KÄYTTÖÄ , luovuutta , innovaatiota siis kaikkea mahdollista suunnittelua ja sen toteutusta kaikessa jälleenrakennuksessa. Missä viipyy ihmettelykirjat, jotka kertoisivat kaiken ihmisten taidoista ja tiedoista tuolloin.
        Sodassa nimenomaan menehtyi Suomen opiskelleimmat "maisterit".

        Isäni, joka oli peräti kiertokoulun saanut käydä, oli sodan jälkeen suurimpia inspiroijia kotikylässään suunnitellen sekä rakentamisapuna , muurarina ja valvojina rakennuksesta seuraavaan. Rakennusurakoitsijan titteliä kantoi ja tehtaitakin rakenteli. Ei toki rikastumaan päässyt tuplasuurelta perheeltään. Meininki oli sama läpi elämän kuin taannoin katselin Amerikkaan 100 v sitten muuttaneiden meininkiä tyhjästä miljonääriksi.

        Valtaosa Suomen pian sodan jälkeen perustetuista tehtaista oli juurikin pelkän kierto- ja kansakoulusivistyksen saaneiden alullepanemia.


        Nyt on nyt ja nytkin on "ruutunäkkileipä". Tuntuu tuo valkolakkileikki aivan samalta katsella kuin kotimaisten elokuvien herrapoikien kesäkävelyt valkolakki päässä.
        Olisi luullut, että kaikkien koulujen uudelleenremonteissa -70-80-luvuilla olsi Suomeenkin otettu SAMA KÄYTÄNTÖ KUIN RUOTSISSA TUOLLOIN. Siellä jo -80-luvun puolivälissä sai valkolakin jokainen keskiasteen koulutuksesta.
        2-vuotinen teknillinen ammatillinen koulu peruskoulun jälkeen antoi valkolakin siinä kuin 3-vuoden pelkkä teoriapainotteinen. Mutta Suomi - TASA-ARVOA MAAILMALLE TOITOTTANUT - ja nyt jo äärettömän kyseenalaisestikin - niin Suomellepa sopiikin jostakin kummasta syystä kammeta nuoret herkimmässä iässään. Eroitella epätasa-arvoon, tuntea piikarenkihenki ?!?!?!?!?!?


      • Jaa'a
        Pah - millainen ihmi kirjoitti:

        Kirjoitat selkeästi kokemaasi ja oppimaasi mutta?

        Olen äärimmäisen surullisena seurannut monelta kantilta Suomen koulukehitystä ja varsinkin sen tuotosta 20 v pojilla.

        Kun muistelen miten Suomea rakennettiin MAALAISJÄRJELLÄ 40-50-60-luvuilla, niin voin todeta, että kansakoulu ei ollut vienyt tuohon mennessä ihmisiltä OMAN JÄRJEN KÄYTTÖÄ , luovuutta , innovaatiota siis kaikkea mahdollista suunnittelua ja sen toteutusta kaikessa jälleenrakennuksessa. Missä viipyy ihmettelykirjat, jotka kertoisivat kaiken ihmisten taidoista ja tiedoista tuolloin.
        Sodassa nimenomaan menehtyi Suomen opiskelleimmat "maisterit".

        Isäni, joka oli peräti kiertokoulun saanut käydä, oli sodan jälkeen suurimpia inspiroijia kotikylässään suunnitellen sekä rakentamisapuna , muurarina ja valvojina rakennuksesta seuraavaan. Rakennusurakoitsijan titteliä kantoi ja tehtaitakin rakenteli. Ei toki rikastumaan päässyt tuplasuurelta perheeltään. Meininki oli sama läpi elämän kuin taannoin katselin Amerikkaan 100 v sitten muuttaneiden meininkiä tyhjästä miljonääriksi.

        Valtaosa Suomen pian sodan jälkeen perustetuista tehtaista oli juurikin pelkän kierto- ja kansakoulusivistyksen saaneiden alullepanemia.


        Nyt on nyt ja nytkin on "ruutunäkkileipä". Tuntuu tuo valkolakkileikki aivan samalta katsella kuin kotimaisten elokuvien herrapoikien kesäkävelyt valkolakki päässä.
        Olisi luullut, että kaikkien koulujen uudelleenremonteissa -70-80-luvuilla olsi Suomeenkin otettu SAMA KÄYTÄNTÖ KUIN RUOTSISSA TUOLLOIN. Siellä jo -80-luvun puolivälissä sai valkolakin jokainen keskiasteen koulutuksesta.
        2-vuotinen teknillinen ammatillinen koulu peruskoulun jälkeen antoi valkolakin siinä kuin 3-vuoden pelkkä teoriapainotteinen. Mutta Suomi - TASA-ARVOA MAAILMALLE TOITOTTANUT - ja nyt jo äärettömän kyseenalaisestikin - niin Suomellepa sopiikin jostakin kummasta syystä kammeta nuoret herkimmässä iässään. Eroitella epätasa-arvoon, tuntea piikarenkihenki ?!?!?!?!?!?

        Tuon ajan kasvun syynä oli teollinen vallankumous, työvoimaa vapautui valtavasti kun yksi maajussi saattaa elättää 50 kaupunkilaista.

        Nykyään ei pelkällä maalaisjärjellä saa tehdasta pystyyn, koska kaikista "helpoista" tuotannonaloista on jo tehtaita ja kilpailua, useat asiat tehdään kaukoidässä paljon halvemmalla kuin niitä täällä voidaan tehdä.

        Keksi yksikin tuote, mihin saat pienellä järjen panostuksella kaiken tarvittavan ja tuottoisan tehtaan pystyyn, mikään ei sinua estä sitä pystyttämästä. Fakta vain on, että kaikki "helpot" jutut on jo keksitty. Juuri niin se on kuten sanoit, ennen oli töitä paljon enempi kuin oli tekijöitä, mutta näin ei ole enää. Minunkin isäni sanoi, että hänen nuoruudessaan sai heti töitä kun halusi.

        Eikä ole enää amerikkalainen unelmakaan entisensä. Niin sanottu sosiaalinen liikkuvuus, eli se, että rikastuisit, tai köyhtyisit, kumminpäin vain, on USA:ssa paljon matalempaa kuin Euroopassa. USA:ssa koulunkäynti maksaa, rikkaat kouluttavat lapsensa huippukouluissa ja luokkien erot kasvavat entisestään.


      • jaa'a.
        Pah - millainen ihmi kirjoitti:

        Kirjoitat selkeästi kokemaasi ja oppimaasi mutta?

        Olen äärimmäisen surullisena seurannut monelta kantilta Suomen koulukehitystä ja varsinkin sen tuotosta 20 v pojilla.

        Kun muistelen miten Suomea rakennettiin MAALAISJÄRJELLÄ 40-50-60-luvuilla, niin voin todeta, että kansakoulu ei ollut vienyt tuohon mennessä ihmisiltä OMAN JÄRJEN KÄYTTÖÄ , luovuutta , innovaatiota siis kaikkea mahdollista suunnittelua ja sen toteutusta kaikessa jälleenrakennuksessa. Missä viipyy ihmettelykirjat, jotka kertoisivat kaiken ihmisten taidoista ja tiedoista tuolloin.
        Sodassa nimenomaan menehtyi Suomen opiskelleimmat "maisterit".

        Isäni, joka oli peräti kiertokoulun saanut käydä, oli sodan jälkeen suurimpia inspiroijia kotikylässään suunnitellen sekä rakentamisapuna , muurarina ja valvojina rakennuksesta seuraavaan. Rakennusurakoitsijan titteliä kantoi ja tehtaitakin rakenteli. Ei toki rikastumaan päässyt tuplasuurelta perheeltään. Meininki oli sama läpi elämän kuin taannoin katselin Amerikkaan 100 v sitten muuttaneiden meininkiä tyhjästä miljonääriksi.

        Valtaosa Suomen pian sodan jälkeen perustetuista tehtaista oli juurikin pelkän kierto- ja kansakoulusivistyksen saaneiden alullepanemia.


        Nyt on nyt ja nytkin on "ruutunäkkileipä". Tuntuu tuo valkolakkileikki aivan samalta katsella kuin kotimaisten elokuvien herrapoikien kesäkävelyt valkolakki päässä.
        Olisi luullut, että kaikkien koulujen uudelleenremonteissa -70-80-luvuilla olsi Suomeenkin otettu SAMA KÄYTÄNTÖ KUIN RUOTSISSA TUOLLOIN. Siellä jo -80-luvun puolivälissä sai valkolakin jokainen keskiasteen koulutuksesta.
        2-vuotinen teknillinen ammatillinen koulu peruskoulun jälkeen antoi valkolakin siinä kuin 3-vuoden pelkkä teoriapainotteinen. Mutta Suomi - TASA-ARVOA MAAILMALLE TOITOTTANUT - ja nyt jo äärettömän kyseenalaisestikin - niin Suomellepa sopiikin jostakin kummasta syystä kammeta nuoret herkimmässä iässään. Eroitella epätasa-arvoon, tuntea piikarenkihenki ?!?!?!?!?!?

        Sodassa kylmä tosiasia on ollut jo monta vuosisataa se, että teknologia ja tiede määrittää aika paljon pärjäämistä, kenellä on ydinase, kenellä on parhaat tavalliset aseet, tutkat, lentokoneet, ohjukset, miinat, lennokit, UAV:t jne.

        Heikkoa on pärjääminen sodassa jos pelkällä maalaisjärjellä täytyy mennä.

        Aika suuri taisi olla merkitys jääkäreilläkin Suomen itsenäistymisessä, heillä oli oikeaa tietoa sodankäynnistä, muutakin kuin maalaisjärki.


    • Entäs tämä juttu:ruotsissa jokainen kirjoittaja saa lakin, oli sitten miten huono tahan-sa.........vähätkin pisteet antavat oppilaalle lakin.........onko se reilua ??? Ei mun mie-lestä !

      • Missille tiedoksi 76

        Reiluako? Mikä on motiivisi kysymykseen? Jos nuori KÄY KESKIASTEEN koulun, hän tulee opiskelleeksi 11-13 v. Ns. pakolliseksi velvollisuudeksi sanotaan peruskoulua, mutta keskiaste on vapaaehtoinen (vielä näennäisesti?) . Miksi nuoret eivät saisi saada jokaikinen suorituksetaan valkoista lakkia?

        Mutta huom. Ruotsihan näytti KAIKESSA Suomelle tasa-arvoesimerkkiä muutama vuosikymmen sitten. Ja Suomi otti kaiken vastaan 200 prosenttisesti.

        Mutta valkolakki jäi vain osalle koulutusputken suorittajista. Katsos Ruotsi oli jo iät ajat kunnostautunut tasa-arvossa . Siinä vaiheessa, kun Suomen isoista ikäluokista vain 10-20% SAI käydä ns. lukion, niin heille teroitettiin silloin vielä herra ja työläinen eroittelua.

        Juuri tuo "saavutetuista eduista ei pidä luopua"- ajattelu piti pintansa , kun päättäjät perustivat maahamme Ruotsia matkien peruskoulun. Tasa-arvon pyrkimys koulutuksessa loppuikin siihen. Olihan tuon ajan päättäjät itse saaneet kunnostautua harvinaisella yo-todistuksella, vaikka siihen olisi koulu jäänytkin. Eräs ammattikoulun asentajalinjan käynyt Ahde sitten joutuikin usein mainittavaksi koulutuspohjastaan. Eipä eduskunnassa koskaan eroiteltu sitä, kenelle koulutus loppui yo-kirjoituksiin?

        Joka tapauksessa eroittelu jäi ja valkoista lakkia piti ja pitää edelleen juhlia ystävien ja suvun voimin.
        Sen sijaan 3 v kestävä ammattikoulu ei kuulu vastaavien juhlien järjestämisoikeuteen!

        Ei siis mentykään tasa-arvossa poistamaan juhla-eroittelua, koska se oli päättäjille itselle jäänne tasa-arvottomasta aikakaudesta?

        Ruotsissa on nähtävissä ainakin jo 80-luvun loppupuolen luokkakuvia, missä
        myös sikäläisiä suomalaisia on mukana. Siellä nimenomaan luokka juhlii koulunsa päättämistä ja yhteisessä kuvassa on esim. kaikilla samanlaiset paidat päällä sointuen kauniisti valkolakkiin. En tiedä yokirjoitusten luonteesta, mutta 2 v. kestävä teknillinen ala oikeuttaa samaan lakkiin kuin jos aikaa keskiasteeseen käyttää enemmänkin.


      • koulunsa käynyt
        Missille tiedoksi 76 kirjoitti:

        Reiluako? Mikä on motiivisi kysymykseen? Jos nuori KÄY KESKIASTEEN koulun, hän tulee opiskelleeksi 11-13 v. Ns. pakolliseksi velvollisuudeksi sanotaan peruskoulua, mutta keskiaste on vapaaehtoinen (vielä näennäisesti?) . Miksi nuoret eivät saisi saada jokaikinen suorituksetaan valkoista lakkia?

        Mutta huom. Ruotsihan näytti KAIKESSA Suomelle tasa-arvoesimerkkiä muutama vuosikymmen sitten. Ja Suomi otti kaiken vastaan 200 prosenttisesti.

        Mutta valkolakki jäi vain osalle koulutusputken suorittajista. Katsos Ruotsi oli jo iät ajat kunnostautunut tasa-arvossa . Siinä vaiheessa, kun Suomen isoista ikäluokista vain 10-20% SAI käydä ns. lukion, niin heille teroitettiin silloin vielä herra ja työläinen eroittelua.

        Juuri tuo "saavutetuista eduista ei pidä luopua"- ajattelu piti pintansa , kun päättäjät perustivat maahamme Ruotsia matkien peruskoulun. Tasa-arvon pyrkimys koulutuksessa loppuikin siihen. Olihan tuon ajan päättäjät itse saaneet kunnostautua harvinaisella yo-todistuksella, vaikka siihen olisi koulu jäänytkin. Eräs ammattikoulun asentajalinjan käynyt Ahde sitten joutuikin usein mainittavaksi koulutuspohjastaan. Eipä eduskunnassa koskaan eroiteltu sitä, kenelle koulutus loppui yo-kirjoituksiin?

        Joka tapauksessa eroittelu jäi ja valkoista lakkia piti ja pitää edelleen juhlia ystävien ja suvun voimin.
        Sen sijaan 3 v kestävä ammattikoulu ei kuulu vastaavien juhlien järjestämisoikeuteen!

        Ei siis mentykään tasa-arvossa poistamaan juhla-eroittelua, koska se oli päättäjille itselle jäänne tasa-arvottomasta aikakaudesta?

        Ruotsissa on nähtävissä ainakin jo 80-luvun loppupuolen luokkakuvia, missä
        myös sikäläisiä suomalaisia on mukana. Siellä nimenomaan luokka juhlii koulunsa päättämistä ja yhteisessä kuvassa on esim. kaikilla samanlaiset paidat päällä sointuen kauniisti valkolakkiin. En tiedä yokirjoitusten luonteesta, mutta 2 v. kestävä teknillinen ala oikeuttaa samaan lakkiin kuin jos aikaa keskiasteeseen käyttää enemmänkin.

        Kyllähän jokainen voi juhlia koulun loppumista ja valmistumista kuten haluaa - ei ole mikään ylioppilaiden yksinoikeus! ;) Sen voi tehdä vaikka peruskoulun päättävä - vaikka tosin periaatteessa jatkaakin johonkin muuhun opiskeluun sen jälkeen... ;)


    • ylioppilas-2009

      laiskat, tyhmät tai yhdessä aineessa täysin nolla.

      1 kaverini ei saanut lakkia, hän kirjoitti 4 ainetta, joista sai L, B, A, I. hylätty tuli matematiikasta. ei vain millään osannut. Nykyään hän on kuljetustehtävissä.

      • turvattu työttömyys

        Mikä tyhmyys ja mikä viisaus. Suurinta tyhmyyttä läheisiltä on kouluttaa lapsi pelkäksi ylioppilaaksi luuleman, että viisaus riittää ja nyt voi katsella alaspäin noita ei valkolakkeja.
        Poikani jätti lukion ekaluokan ehdot suorittamatta siirtyi anellen ammattikouluun vapautuvalle paikalle odottaen sitä viikon pari. Sen jälkeen oppi loistavasti saman alan työn ja juuri siitä työstä innostuen kävi amkinsinööriksi. Toki hieman kertasi matematiikkaa pääsykokeisiin.

        Tällaisia tarinoita on nyt Suomessa pilvin pimein. Viisaimmat käyvät yhdistelmälukion amiksen kanssa. Se valtaa nyt alaa nopeasti, mutta missä viipyy keskiasteen kokonaisvaltainen uudistus?

        Nimenomaan sellainen, joka opettaa ihmisen toimintaan ja vastaamaan itsestään?

        Peruskouluksi riittää liiankin hyvin 8 v . Tuon jälkeen seuraavan 4-5 vuoden aikana pitää nuorelle selvitä, mitä aikoo tehdä työkseen ja pitää olla mahdollisuus orientoitua siihen riippumatta mistään valko- tai violettilakeista!


        Nykyinen keskiastekoulutus on jättänyt nuoret luulo-olotilaan viisaudestaan ja viisaus kukoistaa nyt hyvässä matikkaymmärryksessä siinä kannattaako olla työtön vai tehdä työtä. Oma-aloitteisuus on kadonnut ja todellisen vastuun ottaminen omasta elämästään. Keskiastekoulutustuotosta kokonaan!

        Oma-aloitteisimmat ja ahkerimmat sinnittelevät turvatuimmille työaloille. Jos ei muualle, niin rahaa jakamaan työttömille.


    • I FY -> 4 FY

      "Kaikista aineista pääsee kyllä läpi jos on tunneilla jotain kuunnellut ja mahdollisesti vielä kerrannut hieman ennen koetta. "

      Eipä niitä asioita osaa, jos ei opettele. Varmaan on monia, jotka vaan räplää kännykkää tunneilla, eikä kuuntele ollenkaan, kun ei vaan kiinnosta. Helppohan se on "lukematta" päästä läpi, mutta kyllä sitä on aina jossain muodossa niitä asioita opetellu, jos jotain osaa koepapereihin vastata.

      Oon kyllä todella tyytyväinen, että hain lukioon vaikkei koko lukion aikana tullut tehtyä koulun eteen muuta kuin ihan minimi millä pääsi läpi. Itellä alko vasta lukion jälkeen opiskelu kiinnostamaan ja sitte itseopiskelin kaikki pääsykokeiden kannalta olennaiset asiat lukion kirjoista.

      Nyt oon yliopistossa ja ois vuosi enää opintoja jäljellä. Hyvin menee, mutta aika pahat arvet jätti kun ei lukiossa tehnyt yhtään mitään. Oon muun muassa ihan paska kirjottamaan tekstiä.

      -kirjotuksissa Improbatur fysiikasta, nykyään joka päivä fysiikan kanssa tekemisissä

    • Luin lehdestä kerran laajan matematiikan koetehtävät ja kun en ole koskaa käynyt ylioppilaaksi niin tein tehtävät kokeeksi läpi.

      Minulle meni niiden suorittamiseen noin 20 minuuttia. Ensimmäiset tehtävät olivat päässälaskuja ja muissa tarvitsin vähän laskinta. Ihmettelin, että tämäkö on nyt sitten laajan matematiika laudaturin suoritus kun niistä puhutaan lehdissä jonakin ihmeasiana

      • BEEEI

        Tarkistitko myös? Kokeessahan saa tehdä kymmenen tehtävää, teit siis kaikki tehtävät tahdilla 2min/tehtävä. Ja LÄHES kaikki täysin oikein, Laudaturin pisterajahan on pitkään ollut 59, eli jos tekee perustehtäviä, niistä kymmenen täytyy mennä täydellisesti oikein ja yhdessä saa olla pieni virhe. Ja tehtävät vaativat perustelut.

        Itsellä meni matikan yokokeessa joku 4,5 tuntia, tuloksena E. Vaikka olen erittäin hyvä matikassa, kolmentoista kurssin keskiarvo oli jotain 9,8... Menetin kolme pistettä helpossa vektoritehtävässä lukuvirheen takia vaikka yhdestä jokeritehtävästäkin onnistuin saamaan täydet yhdeksän pistettä. :D

        Mutta muuten asiaan ottaen kantaan, itsehän en päässyt nyt ylioppilaaksi, koska ruotsista sain K:n, oli paha tauti kirjallisen päivänä, joten jätin menemättä. Kun vaan olis pari juttua käyny raapustamassa paperiin, ei olisi yotutkinnon valmistuminen venynyt syksyyn... Kompensaatiopisteitä kasassa siten, että kompensoituu huonoinkin I.

        Mä jäin ihmettelemään, kun eräs kaksoistutkintolainen mietti, että jos ei pääse jotain ainetta läpi, joten valaisin häntä kompensaatiosta. Mut hänen mielestä se ei heillä auta kun he kirjottavat korkeintaan sen viisi ainetta niin ei kuulemma ole mahdollista kerätä pisteitä... Itse laskeskelin alunperinkin niin, että kompensaation avulla selviän äikästä, mutta kävikin niin hassusti et meni heittämällä läpi, B! Sen lisäksi kun on kolme E-kirjainta (kemia, fysiikka, pitkä matikka).

        Ei kyllä serkkupoikakaan aikoinaan päässy ylioppilaaksi, yhdestä aineesta I... Mietityttää vaan, mitä järkeä ylioppilaaksi on yrittää, jos ei onnistu saamaan edes yhteen hylättyyn kokeeseen kompensaatioita. Ei mun mielestä kannata lukioon lähteä, jos ei ole joissain aineissa oikeasti hyvä.


      • koulunsa käynyt
        BEEEI kirjoitti:

        Tarkistitko myös? Kokeessahan saa tehdä kymmenen tehtävää, teit siis kaikki tehtävät tahdilla 2min/tehtävä. Ja LÄHES kaikki täysin oikein, Laudaturin pisterajahan on pitkään ollut 59, eli jos tekee perustehtäviä, niistä kymmenen täytyy mennä täydellisesti oikein ja yhdessä saa olla pieni virhe. Ja tehtävät vaativat perustelut.

        Itsellä meni matikan yokokeessa joku 4,5 tuntia, tuloksena E. Vaikka olen erittäin hyvä matikassa, kolmentoista kurssin keskiarvo oli jotain 9,8... Menetin kolme pistettä helpossa vektoritehtävässä lukuvirheen takia vaikka yhdestä jokeritehtävästäkin onnistuin saamaan täydet yhdeksän pistettä. :D

        Mutta muuten asiaan ottaen kantaan, itsehän en päässyt nyt ylioppilaaksi, koska ruotsista sain K:n, oli paha tauti kirjallisen päivänä, joten jätin menemättä. Kun vaan olis pari juttua käyny raapustamassa paperiin, ei olisi yotutkinnon valmistuminen venynyt syksyyn... Kompensaatiopisteitä kasassa siten, että kompensoituu huonoinkin I.

        Mä jäin ihmettelemään, kun eräs kaksoistutkintolainen mietti, että jos ei pääse jotain ainetta läpi, joten valaisin häntä kompensaatiosta. Mut hänen mielestä se ei heillä auta kun he kirjottavat korkeintaan sen viisi ainetta niin ei kuulemma ole mahdollista kerätä pisteitä... Itse laskeskelin alunperinkin niin, että kompensaation avulla selviän äikästä, mutta kävikin niin hassusti et meni heittämällä läpi, B! Sen lisäksi kun on kolme E-kirjainta (kemia, fysiikka, pitkä matikka).

        Ei kyllä serkkupoikakaan aikoinaan päässy ylioppilaaksi, yhdestä aineesta I... Mietityttää vaan, mitä järkeä ylioppilaaksi on yrittää, jos ei onnistu saamaan edes yhteen hylättyyn kokeeseen kompensaatioita. Ei mun mielestä kannata lukioon lähteä, jos ei ole joissain aineissa oikeasti hyvä.

        Lukioon voidaan mennä useammastakin syystä:
        * ei tiedä vielä mitä haluaa, ts. saa miettimisaikaa ammatteja yms. ajatellen
        * ammattiala, johon haluaa, vaatii lukiokoulutusta (niitä on yhäkin joitakin...)
        * on ollut peruskoulussa hyvä, mutta ei ole sitä enää lukiossa (syitä voi olla monia)
        * lukio on "harraste"; on jo joku tutkinto / tutkintoja ennestään ja / tai on eläkeläinen/työtön/innostunut oman itsensä "ylityskoetuksesta"...
        * voi olla myös jotain muita syitä...


    • Suivaantunut

      Millainen ihminen ei saa lakki, tässä syitä:

      Henkilö:

      1. jolla on muutakin elämää kuin koulu
      2. jolla ei ole motivaatiota opiskella
      3. jonka kiinnostuksen kohteet ovat muualla kuin opiskelussa
      4. joka ei ymmärrä vielä koulutuksen merkitystä
      5. joka ei viihdy kirjojen edessä
      6. joka on laiska
      7. joka on liian nuori suunnittelemaan tulevaisuutta (elää hetkessä)

      Esitän kysymyksen nimimerkille: Ei kyllä tajua: En itse lukenut ylppäreihin pari vuotta sitten ollenkaan ja kirjoitin 5 c:tä. "

      Mitä teet nykyisin? 5:llä C:llä ei paljoa kyllä juhlita ainakaan jatko-opiskelupaikkojen suhteen. Sen sijaan "repuuttanut" henkilö voi havahtua, sisuuntua ja ryhdistäytyä toden teolla opiskelemaan ja tavoittelemaan unelmiaansa. Todennäköisesti hänestä tuleekin jonain päivänä paljon "suurempaa" kuin perus C:n arvosanoilla lukion läpäisseistä. Jotka eivät ole kokeneet samaa "herätystä"/vastoinkäymistä.

      C:n papereilla voit pyyhkiä ... ja päätyä kaupan kassalle...

      • Nuoruuden otollisuus

        Millainen ihminen ei HALUA lakkia, tässä syitä:

        Henkilö:
        1. jolla todellakin on muutakin elämää kuin koulun jatkaminen nyt
        2. jolla ei ole motivaatiota tuhlata kallista aikaa opiskeluun nyt
        3. jonka kiinnostuksen kohteet ovat muualla ja päihittävät lukion nyt
        4. joka ei ymmärrä vielä koulutuksen merkitystä nyt (on selkeä este tärkeämmälle)
        5. joka ei viihdy/viivy kirjojen ja netin edessä oleellisimpien asioiden vuoksi nyt
        6. joka on laiska laiskottelemaan
        7. joka on liian nuori suunnittelemaan tulevaisuuttaan - sen valheen sanoo 99% kansasta? Nimenomaan ottaa ajasta vaarin ja elää hetkessä.

        Miksi kansamme ei usko kaikkia tutkijoita. On todistettu tutkimustulos, että vanhempien pitäisi tiiviisti seurata 11-vuotiaan työmieltymyksiä. Todistettavasti ne antavat suuntaa tulevasta ammatista. Ellei siis koulutus kaaosmaisena jyrää todellisia kykyjä ja ominaisuuksia muun toisarvoisen jopa saastan alle (koulutoverit)!


    • 5c ja silti dille

      Tästä kysymyksestäsi annan Ison iin, kysymys on täysin itseriittoisen idiootin ajatus. Ihminen voi jännityksestä mennä niin lukkoon, että vaikka kaikki edellytykset olisi saada L , niin kaikki ei vaan luista. Sitäpaitsi ajatus ja kysymys on lähtöisin ilkeämielinen niitä kohtaan, jotka ovat epäonnistuneet ja muutenkin kärsivät henkisesti epäonnistumisestaan, joten ei ole kovin asiallista.

    • Ja lakki on ruma

      Mite joku voi olla daunari että ylipäätää menee lukioon? Valmistut "ylioppilaaksi" mikä se sellanen ammatti on? Yritäppä sillä paperilla töitä hakea niin hanuria saat sillä pyyhkiä.

      • mikä kiinnostaaketä

        Yli-oppilas on ikäluokkansa monista oppilaista ylin. Siksi, että sitten myöhemminkin voi olla ikäluokkansa oppilaista ylin. Esim tohtorioppilas 25 vuotiaana.
        Eli ei missään nimessä ole ammatti ylioppilas. Ammattikoulusta valmistuu ammattiin. Molemmista kouluista jatketaan korkeakouluihin, useimmiten teoria jatkaa teoriaa ja tekniikka tekniikkaa seuraavissakin opinahjoissa.


    • pankkiirivel

      En kirjoittanut yhtään Laudaturia. Olen tänään kahden eri alan maisteri. Menestyvä liikemies enkä palkkaa yhtään henkilöä töihin, joka on pelkkä vaikka kuuden laudaturin henkilö. Kyllä se lukion suorittaminen riittää ja pelkkä ylioppilastodistus. Asia voi olla niin monesta muustakin asiasta kiinni. Oliko Applen perustaja kuuden tai yhdentoista laudaturin mies? Onko moni tiedemies ollut? Ylioppilaskirjoitukset joutaa pois. Jos perustaisin yksityisen yliopiston en tuijottaisi ollenkaan muuta kuin ylioppilastodistusta sekä muuta koulutusta ja halua oppia. Laudaturin pellet heivaisin ulos. Terveisin se mies joka eli vaikeat vuodet yo-aikana. Tänään ne pellet laudaturit ovat kaupan kassoilla ja muualla. Mä pankkiiri.

    • Elämä on...

      Itse en olisi voinut hakeakaan lukioon aikoinaan. Peruskoulun tasokurssijärjestelmä teki sen mahdottomksim Mutta se että en aikoinaan sinne voinut hakekaan oli ehkä onneksi koska kielien kanssa takkuaminen on vielä tänäkin päivänä suuri taakka. Minun tapauksessani ne pakolliset kielet olisi pitänyt opetella menemällä ummikkona maahan jossa ruotsia ja englantia puhutaan äidinkielenään. Matematiikka avautui vain sattumalta kun satuimme saamaan semmoisen opettajan joka osasi yksinkertaisesti selittää kuinka asia on... jolla oli aikaa hajotuttaa asioita. Äidinkielen ainekokeista en olisi selvinnyt mitenkään. En osaa tuotaa tekstiä siinä määrin että aine olisi ollut riittävän hyvä ja virheetön. Tässäkin tekstissä saattaa olla virheitä joita en huomaa.

      Siitä huolimatta sain ammattikoulusta ammatin perusteet ja Teknillisestä koulusta vielä lisää. Armeijakin tuli käytyä ilman auk:ta ja Suomen oman laman aikana hankittua toinen ammatti josta nykyään lähtee leipä. Kielten kanssa painiminen ammatissani on yhtä helvettiä mutta sisulla siitäkin selviää... ja googlella.

      15v on vielä eläkeikään aikaa ja aijon edellenkin raataa niiden asioitten kimpussa jotka on vaikeita. Lyön pääni seinään ja putoan, mutta nousen ylös ja jatkan toista reittiä. Aina ei ole tärkeää olla jotain vaan keksiä keinot joilla selviää. Itsesääli on suurempi sairaus kun sääli sinällään.

      Viiden lapsen vanhempana olen joutunut monenlaisen asian eteen siitä mitä lapsista tulee. En kuitenkaan ole päätänyt heidän itsensä puolesta mitä he haluavat. Jos on kysytty mielipiteitä olen vastaanut. Enkä vain omalta kannaltani vaan myös siitä näkökulmasta mitä mistäkin ratkaisusta seuraa.

      • Lvsdkbv

        Eipä tuohon liene muuta selitystä kuin typeryys tai yleinen saamattomuus.


    • Yo 1994

      Esimerkiksi nykyinen juristi, joka reputti laajan matikan. Ei kiinnostanut pätkääkään.

    • ÄO169

      Onpa älykköjen keskustelu taas, provosoitu tietysti mutta silti ;-)

    • 1.Harjus

      Elämä on täysin sattumista kiinni sekä elämän asenteesta..., aina ei voi tulla kaloja. ;* )

    • Yhtärist'

      Kirjoitin vuonna 2000 linjalla M, E ja L. Koko lukuloman ryyppäsin ja koulustakin olin lintsannut puolet. Täysin lahjattomien ehdoilla menee koko koululaitos, onneksi akateeminen vapaus antaa mahdollisuuksia sitten pistää itsensä todella tiukille.

    • Että näin

      Ne Jotka ei ole ylioppilaita vaan normi duunareita, palkkavat yrityksiinsä näitä insinöörejä :) En tiedä kummalla tavalla tienaa enemmän... :)

    • hersy

      Alon tässä miettimään,onko kukaan nähnyt OIKEIN VIISASTA MIESTÄ :) Pelkään pahoin,että se LUUSERI on NERO:):) Ei kehitä itselleen ikuista ORAVANPYÖRÄÄ,jos sitten joku Valkolakki 40-45 vuoden kuluttua pullahtaa pois pyörästä, riippuen tietenkin onko saanut otetta puolapuusta,ja jää nauttimaan aikoja sitten leikatuista eläkkeistä,kun vastaavastiLuuseri rallattaa ressittömänä ja samoilla tienesteillä kuin 50 vuotta sitten,mutta vatsahaavaa ja sydän kohtausta vailla.Onnellisia päiviä Luuserit ja muutkin,vapauttakaa itsenne Rahan vallasta.

    • ssssaa

      Älkää yleistäkö!!!!! Itse kirjoitin enkusta jo kaksi kertaa I:n eikä ole lukemisesta kiinni. Se on vain heikko lenkkini :)

      • Njoo

        Huippumatemaatikot eivät yleensä ikinä tule näkemään edes aitoa elävää pillua koko elämänsä aikana. Ei huolia.


    • Ronttosia

      Menkää vaan duuniin siittä ikuset opiskelijan alut!!!! itte tehnyt sitä 20v ja liksa on sama kuin ois opiskellutkin siihen 30v ikävuoteen asti.. akateeminen vaimo 3 muksua hirsitalo,mökki ja kartano volvo... :D

      • Komppaan

        Monista "paskaduuneista" saa nykyään lähes yhtä hyvää liksaa kuin jostakin akateemisesta "työstä". Jos ei fysiikka kestä nostella painavia esineitä niin henki lähtee viimeistään grillin nakkijonossa.


      • Komppaan
        Komppaan kirjoitti:

        Monista "paskaduuneista" saa nykyään lähes yhtä hyvää liksaa kuin jostakin akateemisesta "työstä". Jos ei fysiikka kestä nostella painavia esineitä niin henki lähtee viimeistään grillin nakkijonossa.

        Tai noh. Ei välttämättä lähde, mutta saisi lähteä. Äidinnussijoita maailmassa riittää.


      • PUTKINOTKOT
        Komppaan kirjoitti:

        Monista "paskaduuneista" saa nykyään lähes yhtä hyvää liksaa kuin jostakin akateemisesta "työstä". Jos ei fysiikka kestä nostella painavia esineitä niin henki lähtee viimeistään grillin nakkijonossa.

        Nimenomaan LVI-tekniikkatyöläispomot vetävät miljoonia. Jotta että LÄHESKÖ?


    • Itse en päässyt aikoinaan päässyt ylioppilaaksi ensimmäisellä kerralla, vaikka olin tehnyt kovasti töitä sen eteen. oli muutamista pisteistä lakki kiinni ja luultavaemmin keskivaikealla lukihäiriö vaikutti myös asiaan. Toisella kertaa tein vielä enemmän töitä ja pääsin läpi, samalla kuin lähihoitajan opintoja olin aloitellut.

      En häpeä sitä, etten päässyt läpi ennemminkin se harmitti ja tietyllä tavalla tunsi pettäneensä itsensä lisäksi muiden odotukset. Ennemminkin olen ylpeä siitä, etten luovuttanut vaan yritin uudestaan ja sain sen lakin.


      Ehkä joku voi pitää minua tyhmänä kun en päässyt läpi. Kuitenkaan itse en itseäni sen takia pitäisi tyhmänä.Amikseen päästyäni tajusin vasta että minulle sopii paremmin koska siinä yhdistyy teoria ja käytäntö. Niin opin parhaiten. Kuitenkaan en kadu sitä lukioon menemistä, sillä lukiossa opin asioita joita amiksessa ei opita ja sain hyviä ystäviä.


      Ja joillakin on sellainen juttu, että osaavat hyvin asiat ennen kuin menevät kokeeeseen, mutta kun tilanne tulee päälle pää ikään kuin tyhjenee. Itselle käynyt niin tai sitten niin että tietää vastauksen muttei saa sitä kirjoitettua paperille, mutta suullisesti osaisi sen selittää.

      Hienoa jos sinä olet päässyt helposti kirjoitukset läpi, mutta kaikille se vaan ei ole helppoa.

      • sekin vaikuttaa ihmisten läpi pääsemiseen kun YTL on jonain vuosina tiukempi kuin toisina


    • dkdfkd

      Aloittajalla ja parilla muullakin tyypillä älykkyys korvattu tyhmyydellä.

      Itse tiedän parikin ystävää joilla on erittäin pahoja oppimisvaikeuksia ja matikka yhtä helvettiä vaikka kuinka kuuntelevat tekevät muistiinpanoja ym ym.
      Ei vaan jää päähän. Kokeisiin ei pysty lukemaan kun on lukemisen ymmärtämisen vaikeus.
      Ja se ei tarkoita että ovat tyhmiä!! Erittäin fiksuja ihmisiä ja maalaisjärjen omaavia.

      Tekivätkin sitten sen fiksun ratkaisun. Amikseen. Itse en arvosta lukionpapereita yhtään. Ei ole ammattia eikä taatusti saa töitä. Joka kevät ja kesä kuitenkin ylistetään heitä jotka päätyvät työttömyyskortistoon. Yliopistoon tähtäävät(noh ei ehkä lääkikseen)jäävät myös työttömiksi kun eivät pääse sisään ja vaikka valmistuisivatkin.

      Oon mielummin putkimies(vaikka nainen olenkin;D)joka tienaa aikamoisia summia ja työttömyys ei meinaakaan koskettaa. Kukas ne putket korjaa jos teillä akateemisilla pamahtaa;). Ok. ok. ei saisi yleistää, mutta aloittaja aloitti. Mitäs on lukion käynyt. Ottais muakin päähän:D.

      • Kensai7

        Sain lukiossa nelosen matematiikasta, vaikka kaikista tehtävästä oli oikea vastaus. Keksin kaavat soveltaen päästäni. Osoitin mielestäni poikkeuksellista älykkyyttä, mutta eihän sellainen sovi pölyiseen akateemiseen maailmaan. Vika ei ollut opettajassa vaan kurssissa.


      • 74508971348689103746
        Kensai7 kirjoitti:

        Sain lukiossa nelosen matematiikasta, vaikka kaikista tehtävästä oli oikea vastaus. Keksin kaavat soveltaen päästäni. Osoitin mielestäni poikkeuksellista älykkyyttä, mutta eihän sellainen sovi pölyiseen akateemiseen maailmaan. Vika ei ollut opettajassa vaan kurssissa.

        "ei saisi yleistää, mutta aloittaja aloitti"

        Mutta aloituksessahan ei mollattu millään tavalla amiksia?!
        Aloittaja halusi tietää muiden kokemuksia niistä, jotka siis ovat osallistuneet ylioppilaskirjoituksiin, mutta eivät kuitenkaan ole päässeet läpi.


    • Ajanhaaskausta

      Osa ei halua, koska lukio on vähän sama kuin rippikoulu, yhtä vaikeakin.

    • minävaannn

      Tämä on kyllä hyvä kysymys. Itse valmistuin lukiosta, kirjoittaen Äidinkielestä A, Psykologiasta C:n, Ruotsista A:n, Terveystiedosta B. Mitähän muuta? Englanti, B.

      Tekeekö tämä minusta tyhmän? Joskus kulutin aikaani siihen, että ne jotka kirjoittaa viisi Laudaturia on fiksuja. Mut onko se fiksua istua nenä kirjan edessä, 24/7 kun nuoruus menee ohi? Itse kuulun näihin, jotka eivät pahemmin lukiossa opiskelleet. Välillä kyllä yritin, mutta tuntuu että en _ikinä_ voisi kirjoittaa ällää. Ehkä mä olen sitten muiden mielestä ''tyhmä''

      Minua ärsyttää tuollainen luokittelu, toki olen kateellinen välillä niille jotka vain yksinkertaisesti onnistuu kaikessa mitä tekee, eikä näe vaivaa. Toki minä jonkun verran luin, mutta silti. Aina on joku joka tekee paremmin.
      Enkä voi väittää että nämä järkevät ovat niitä, joilla ei ole elämää.

      Mutta jos siihen tulee, että minulle on tärkeää että teen jotain muutakin, kun vaan opiskelen, elän elämääni, pidän hauskaa, matkustelen. Ja pitäiskö vielä sanoa että en kuvitele ettei muut sitä tee?!

      Tällä hetkellä opiskelen Englannin kielisellä tutkinnolla Muotoilualaa. Joskus, en uskonut että ikinä pääsen minnekkään kouluun, noilla papereilla. Tekis mieli sanoa että pyyhin takapuoleni vielä joskus sillä...

      En todellakaan ole ''älykäs'' mutta en kyllä ole tyhmäkään. Maalaisjärkeä on, ja tahtoa. Aion saada just sen minkä haluan enkä mieti sitä mitä niissä lukioarvosanoissa on, tai amk papereissa... Työkokemus, osaaminen, koulutus, omatahto. Ja tälläkin hetkellä teen just sitä mistä tykkään

    • uuh_

      En lukenut yhtään ja EMMMC :D
      nyt tkk:ssa

      • taatusti luit

        Valehtelet !!


      • tuleva di
        taatusti luit kirjoitti:

        Valehtelet !!

        Mistähän sinä sen tiedät? Etkö ole kuullut kuuluisista kolmen ällän ylioppilaista (Lukio Lukematta Läpi)? Emme ole edes harvinaisia eikä siinä ole mitään ihmeellistä, varsinkin miespuolisten keskuudessa hyvinkin yleistä.
        Sitäpaitsi ennen kysymysmerkkiä ei tule väliä eikä useamman laittaminen paranna viestisti uskottavuutta lainkaan, päinvastoin.


      • Kävipä hassusti
        tuleva di kirjoitti:

        Mistähän sinä sen tiedät? Etkö ole kuullut kuuluisista kolmen ällän ylioppilaista (Lukio Lukematta Läpi)? Emme ole edes harvinaisia eikä siinä ole mitään ihmeellistä, varsinkin miespuolisten keskuudessa hyvinkin yleistä.
        Sitäpaitsi ennen kysymysmerkkiä ei tule väliä eikä useamman laittaminen paranna viestisti uskottavuutta lainkaan, päinvastoin.

        Korjaan, ennen huutomerkkiä tässä yhteydessä vaikkei tietenkään kysymysmerkinkään eteen välejä tule.


    • halooo

      Lapsellista kirjoittelua tällainen vertailu! Ihmiset vaan ovat erilaisia. Toiset ovat empaattisia, sosiaalisia, hyväsydämisiä, toiset lukutoukkia hikipinkoja!
      Kuka pärjää elämässä eteenpäin, sitä ei kerro yo-tulosten ällät ja eet.

      • fdssdfsdfsdfsdfsdf

        Näemmä ainoa tapa jolla keksitte haukkua lukiossa menestyneitä on hikipinko. Nyt kun tässä keskustelussa on vieläpä porukkaa joka ei_ole_lukenut eli ei näen ole hikipinko mutta silti menestynyt lukiossa, mitä keksitte?


    • Liisi 4

      todella kiva arvostella omia kansalaisia, tietämättä heistä mitään

    • LLLLMMMCCC

      Tuosta paljastuu selvästi, että et itse ole saanut lakkia yrityksistäsi huolimatta.

      • Liisi 4

        voi kuule, olen saanut sekä lakkia että kaksi korkeakoulututkintoa, eikä ollut helppo tie. En silti naura ihmisille vaan kannustan menemään eteenpäin vaikeuksista huolimatta


    • tappi kolossa

      Sellainen, jolla on neliskanttinen pää.

    • eipä tosiaan tajua

      Millainen ihminen viitsii ottaa jokseenkin lukematta c:n paperit, kun voisi ilmeisesti vähän lukemalla ja opiskelemalla saada E:n tai L:n paperit?

    • lahjakkuuden lajit

      Minä taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät opi tanssimaan. Tanssin SM tasolla kymppitansseja. Tanssi on älyttömän helppoa. Liikun kevyesti. Rytmi - ja sävelkorvaa on. Olen notkea ja lihaksikas.

      Tanssi menee kuin itsestään.

      En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka ovat kirja nenässä kiinni.

      En viitsinyt käydä lukiota aikoinaan. Kävin ammattioppilaitoksen ja sen jälkeen AMK:n. Töitäkin on media-alalla. Tosin friikkuna.

    • Stubbille skootteri

      Kuule näin impron saaneena kerron jotain! Olin koulukiusattu koko peruskouluajan. Sylkemistä naamalle, fyysistä pahoinpitelyä jne.. Koko lukioajan olin sitten voimakkaasti lääkitty ( 300mg Zoloft/pvä ja 5 mx Xanoria/pvä )! Pelkäsin edelleen lähes hysteerisesti jokaista ihmistä, en kyennyt keskittymään ja pelko vei kaikki ajatukset pois opiskelusta. Joten mitäpä olisi voinut odottaa tulevan kirjoituksista!

      Kiitos teille Alexander Stubbin kaltaiset kultalusikka perseessä syntyneet. Te ihmisulosteet pilasitte koulunkäyntini ja onneksi eräs teistä on jo mullan alla. Vesiskootterionnettomuus kännissä, joka johti kuolemaan ja toinen hyväkäs ikuisesti pyörätuolissa. Ehkä kurja loppuelämänne tuo hieman lohtua!

    • Vain yksi elämä

      En ole koskaan ymmärtänyt , miksi jotkut naiset ovat 20 cm pidempiä kuin minä. He ovat lisäksi , niin usein huonoryhtisiä, kun ovat yhteen putkeen istuneet ja "nopeasti" valmistuvat 25 v yliopistosta, kun jaksavat vain istua. He odottavat sitten oikeaa elämää , kun vapautuvat tuosta piinastaan ja tietysti rahaa. Mutta sitten vastuullisen työn opettelu vie kaiken energian , eikä kuvioihin mahdu perhe .... ja aika kuluu... kuluuuu ja rahaakin tulee ja kummilapset nauttivat!

    • Kastijaon symboli

      Mutta siinä lakissahan ei ole mitään SAAMISTA. Sehän oli aikoinaan keksitty eroittelulakki kastijaon aikaan. On naurettavaa, että merkki .."keisarin uudet vaatteet".... saa vieläkin huippumediayhteiskunnassamme hulluuttaa ihmisiä vuodesta toiseen.

      Kansanhalu on edelleenkin kastijako, kuin kautta maailman historian.

    • kovat pakaralihakset

      Nojaa. Lahjakkuuksia on niin monia. Lukion käyneenä tiedän henkilön, joille lyhyt matematiikkakin oli liian vaikeaa, joten lukiotie katkesi siihen. Sen sijaan kielellisesti tämä henkilö oli oikein lahjakas; ysejä tippui niin saksasta, suomesta, ruotsista kuin englannista. Niinkin perustavanlaatuisen asian ymmärtäminen, kuten 2 - (-2) = 4, oli ylitsekäyvän hankalaa.

      Toinen tapaus oli vastaava, mutta kielet olivat se akilleen kantapää; reaaliaineista sen sijaan tuli kiitettäviä, oli kyseessä filosofia, psykologia, uskonto tai historia. Sitten on näitä matemaattis-luonnontieteellisiä lahjakkuuksia, joilla ei ole kuitenkaan kovin hyvä muisti, jota tarvitaan reaaliaineissa ja kielissä. Varsinaiset koululahjakkuudet ovat erikseen. Se on aika harvinaista, että oppilas menestyisi kaikissa lukuaineissa.

      Mielestäni lukiossa pitäisi olla enemmän valinnaisuutta kielten suhteen; kielissä voisi riittää jopa yksikin vieras kieli, jota luetaan sitten vähän enemmän. Yleensä se on englanti. Nykyään se on kait edelleen niin, että pitkä matematiikka kompensoi jossain määrin kielivalintoja? Vastaavanlaisen reaalilinjan voisi myös palauttaa. Ruotsissa ja Ranskassa on lukioissa ns. yhteiskuntalinjoja ja kaupallisia linjoja luonnontieteellisten lisäksi. Suomessa on myös IB-lukio.

      Mielestäni Suomen lukiossa korostuu liika pänttääminen ja ulkoaluku. Yliopistossa tämä korostuu vielä enemmän, sillä oman huomioni mukaan humanistien menestys opinnoissaan on pitkälti kiinni vain kovista istumalihaksista, ei lahjakkuudesta. Tämä lienee se syy, miksi suomalainen opiskelujärjestelmä suosiikin tyttöjä; he ovat tottuneet paikkaamaan puutteet kovalla pänttäämisellä - pojat antavat ennemmin periksi.

      Tiedä häntä, miten sitten tämän järjestelmän läpipäästämät keskinkertaisuudet menestyvät jatkossa työelämässä, jossa vallitsevat kuitenkin tiukat deadlinet. Siellä ei enää paikata puutteita sillä, että voidaan viettää pari kertaa enemmän pöydänääressä. Aika loppuu kesken ja kokonaisuudet ovat liian suuria - se heijastuu väistämättä lopputulokseen.

    • voisitäaikaa

      Olin minäkin silloin ylioppilaaksi päästessäni ylpeä. :) Yhtä kapeakatseinen näkökulma kuin aloittajalla sekä joillakin muilla ketjuun kirjoittaneella. Prameiltiin yo-todistuksella jne.

      Myöhemmin vasta oivalsi, että jokainen on oman onnensa seppä. Loppujen lopuksihan on tärkeintä, että ihminen pääsee tekemään sitä mitä oikeasti haluaa. Yo-kokeista saadut arvosanat vaikuttavat tietenkin jatkokoulutuspaikkaan pääsemisessä, mutta muuten... ei kukaan komeile yo-arvosanoillaan vaikka nelivitosena työelämässä. Mutta tottakai 18-vuotiaalle se on suuri etappi!

      Mutta onnea kaikille ylioppilaaksi päässeille! Saatte olla ylpeitä läpikäymästänne urakasta!

    • teurastajan lakki

      Ap:lle: Noissa imbrobaturin kirjoittaneissa on varmasti useampiakin viisaampia kuin sinä, eivätkä he kysele noin tyhmiä kun sinä

    • toinen tie elämään

      Keskiarvoni oli peruskoulussa alle 7, kuvaamataito ja musiikki olivat 10.
      Menin lukioon, jota kävin 4 vuotta pääsemättä viimeiselle luokalle,
      ehdot oli joko englannista tai ruotsista.
      Menin armeijaan ja sieltä pyrin tekuun ja valmistuin insinööriksi.

      Nyt on omakotitalo maksettu ja mersu pihassa ja lapset yliopistoissa.
      Harrastan luontoa, kuvataidetta, valokuvausta ja musiikkia.
      Mieluummin olisin tehnyt elämäntyöni harrastusteni parissa, kuin insinöörinä, mutta tuskin tienannut niin paljon, mutta mahdollisesti nauttinut elämästä enemmän.
      Nyt on kuitenkin turvallinen olo ja nautin harrastuksistani ja avoimesta ikkunasta kuuluvasta laulurastaan liverryksestä...

      Niin että, ei se ylioppilastutkinto ainoa autuaaksi tekevä ole. Tosin en kadu niitä neljää lukiovuottakaan, kasvoin sinä aikana ihmisenä ja olin siten valmiimpi tekuussa.

      Edelleenkin kielet takkuaa.

    • Hylätty

      Kuka idiotti aloittaa tälläisia keskusteluita. Itse kuulun niiden hylättyjen ja hylänneiden joukkoon. Kirjoitin ylioppilaaksi 2005 ja sain 2 abrobaatturia. ja yhden e:nn ja yhden ämmän. Kielet olivat aina heukkouteni. Armeijan aikana kävin kirjoittamassa äidinkielen uudestaan ja i muuttuikin arvosanaksi c. ei todellakaa tarkoita, että ihminen joka ei kirjoita hyvin olisi jotenkin vajakki :D. Itse valmistuin kaksi vuotta sitten kauppakorkeakoulusta suurin osa kavereistani, jotka kirjoittivat hyvin ovat tällähetkellä työttäminä. Kirjaviisaus ja se miten tekee töitä ei todellakaan tarkoita miten elämässä pärjää. Toiset ovat priimoja koulussa, toise tekemään töitä. Kyllä se elämä opettaa ja oikealla asenteella voi kenestä tahansa tulla menestyvä eikä omat kauppa korkea koulun arvosanat olleet hyvä alimmilla menin just läpi. Kukaan ei ole koskaan kysynyt ja nyt sillä äidin kielen hylsyttäjällä on keskipalkkaa parempi palkka.. vittu koko tämän keskustelun vois poistaa.. lapsellista.. ! ylioppilaskirjoituksista hylännyt luuseri. Nykyinen Neste Oil johto organisaatiossa oleva ihminen..

    • Hei haloo. Onko niin et joku vit... n tutkinto on tärkee??? Suosittelen et meet terapiaan

    • ylioppinut

      Ei ylioppilastodistuksella ole nykyään juuri mitään merkitystä..ammatillinen koulutuskin monesti järkevämpää nuorille.

    • sfdfdsfsdf

      Itse en saanut lakkia koska lopetin lukion kesken. Koin sen täysin turhaksi omassa elämässäni.

      Keskityin enemmän siihen että opettelin vuosia kuinka luoda jotakin uutta ja omaa itse. Perustin yrityksen ja en ole katunut päivääkään että lopetin aikoinaan koulujen käynnin.

      Nykypäivän yritysmaailmassa koulutuksilla ei saa vielä mitään. Täytyy olla jotain mitä muut eivät ole. Tätä ei saa kysymyksiin vastaamalla vaan miettimällä itse kysymyksiä joihin löytää itse vastaukset.

      • oppivelv.uudistus

        "Nykypäivän yritysmaailmassa koulutuksilla ei saa vielä mitään. Täytyy olla jotain mitä muut eivät ole. Tätä ei saa kysymyksiin vastaamalla vaan miettimällä itse kysymyksiä joihin löytää itse vastaukset. "

        Suomeen tarvitaan kokonaisvaltainen kasvatusuudistus. Lasten stressaaminen päiväkotityössäkäynnillä on lopetettava ja tilalle annettava luovuutta lisäävä rauhallinen kotikasvatus. Sieltä se lähtee. Lapsella on suunnattomat inspiraatiovarat, ellei niitä typistetä metelikolhoosissa.

        Vasta koulun käynti 7 vuotiaana on lapsen työvelvollisuus. Jos päväkotipävä on jopa 10 tuntia kestävä, niin 6 vuoden kotikasvatuksen jälkeen oppivelvollisuuskasvatus 1-3 luokilla voisi olla jo 7 tuntia kestävää, mutta kevyttä sisällöllisesti. Ja jompikumpi vanhempi heti noutamassa kotiin.

        Näin lapsesta kasvaa kuten ennen ja kuten mainitsit "Täytyy olla jotain mitä muut eivät ole." Yksilöllisyys koskee jokaista ihmistä.


    • Turha älämölö taas

      Mikä älykkyyden mittari se typerä ruma lippalätsä nyt yhtä-äkkiä on? Sehän vain kertoo sen, että olet mädännyttänyt perääsi yleistiedon parissa kolme vuotta hankkimatta ammattia. Toista on kaksoistutkinnon suorittaneet.

      Ne, jotka tuota lippalätsää eivät ole saaneet, ovat ihan samanlaisia suomiputteja kun sinäkin, tyhmiä ja vähemmän tyhmiä. Mistään et tiedä, joten spekulaatio on turhahkoa.

    • haddiwaddi

      Voin kertoa, että ei se lakin saaminen ole aina ihan niin yksinkertaista. Menin lukioon, koska amiksessa ei ollut mitään mikä olisi minua kiinnostanut ja halusin mennä lukioon, vaikka en vielä silloin tiennytkään mihin ammattiin haluaisin tulevaisuudessa. Käyn lukion neljään vuoteen ja nyt on se neljäs vuosi menossa. Vajaa kaksi vuotta sitten sairastuin masennukseen ja sen jälkeen todettiin eräs muu mielenterveydenhäiriö. Ei ole opiskelu ollut sairastumiseni jälkeen mistään helpoimmasta päästä. Olen panostanut opiskeluun niin paljon kuin voimia on riittänyt, pärjäsin mielestäni hyvin ruotsin yo-kokeessa, mutta sain B:n, luulin, että osaamiseni olisi riittänyt C:hen, mutta ei. Vaikka ruotsi on ollut minun yksi vahvimmista aineista yläkoulusta alkaen. Ei ne kirjoitukset oikeasti ole ihan mikään läpihuutojuttu.
      Mielestäni en ole mikään tyhmä, mutta sairauteni on vaikuttanut niin paljon koko elämääni ja sitä kautta myös opiskeluun, että ei välttämättä panostuksesta huolimatta ole saanut kuin tyydyttäviä arvosanoja. Kannattaa oikeasti miettiä, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita.
      En välitä siitä, että en kirjoita yhtään M:ää ylempää arvosanaa, tiedän kuitenkin itse, että olen yrittänyt parhaani.
      Ja miksi lukioon ei ikään kuin saisi mennä, jos on ns vähän keskivertoa huonompi oppilas/oppimaan? Pitääkö kaikkien valmistua L:n papereilla ollakseen jotenkin hyviä tyyppejä? Jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa eikä kaikessa voi loistaa, eikä pidäkkään. Minusta on hienoa jos ylipäänsä valmistuu ylioppilaaksi, olivat arvosanat mitä hyvänsä!!!

    • Maanmittari, EI yo.

      Täällä on sitten monenlaista kommenttia. Hyvä niin, mutta mihinkäs kategoriaan minä sitten kuulun, kun reputin 11 vuotta sitten yo-kirjoituksissa ja sitten se lakki jäi kokonaan hommaamatta! Kuitenkin pääsin ammattikorkeaan, valmistuin sieltä insinööriksi maanmittauspuolelta ja olin ammatissa pari vuotta. Sitten pyrin ja pääsin Otaniemeen ja sain sieltä viime syksynä DI:n paperit melko hyvillä arvosanoilla osittain työni ohella. Joskus aikoinaan valkolakin puuttuminen harmitti, mutta silloin vain ei ollut tarpeeksi motivaatiota. Eli motivaation puute, vastaan minä kysyjälle. Ja silloinen laiskuus ja lapsellisuus. Voihan sitä niinkin kysyä, että " millainen ihminen ei saa lakkia, mutta saa DI:n paperit? " Olen kyllä ajatellut vielä piruuttani sen lakinkin hommata aikuislukion iltalinjalla, uskoisin sen reilussa vuodessa saavani riippuen rehtorista, miten hän laskee hyväkseni Polin ym kursseja. Joten: tässä yksi näkökanta. Toivottavasti tämä innostaa edes joitain opiskelemaan ilman lakkiakin :)

      • 19758906486892648028

        Saat käytännössä varmasti hyväksiluettua (ainakin) kaikki pitkän matematiikan ja fysiikan kurssit. Jotain derivoinnin ja integroinnin alkeita sinun tuskin tarvitsee enää käsitellä...

        Keskustelu oli kai lähinnä tarkoitettu ihmettelemään niitä, jotka ovat yrittäneet saada lakin, mutta ovat kuitenkin epäonnistuneet yo-kirjoituksissa. Aloittajan otsikko on ehkä hieman harhaanjohtava.


    • Msc.Economics.

      Millanen ihminen ei saa pillua? Sellanen, jolla on aikaa pohdiskella, että millanen ihminen ei saa lakkia...

    • edfghjkhhtdgs

      Huomaa ettei tarvitse olla älykäs saadakseen ylioppilas lakkia. Ainakaan tätä ketjua, kun katsotaan.

      Muutamia syitä:

      Ahdistus häiröt tai muut henkiset ongelmat. Kognetiiviset kyvyt pienenee todella paljon.

      Paljon aukkoja ylä- aste ajoilta tai jopa ala- asteelta asti eikä kehtaa mainita niistä.

      Liikaa aikaa kun on viimeksi ollut koulussa.

      Oppimis vaikeudet. Tämä varmaan yleisin. Tällä ei ole mitään tekemistä ihmisen älyn lahjojen kanssa.

      Neurologiset ongelmat.

      Kiinnostuksen puute. Mitään ei voi oppia jos ei kiinnosta. Uudet opitut asiat kimpoaa pois vaikka kuinka lukisi.

      Kyllähän näitä riittää.Tosin jos ihminen on niin itseään täynnä tai on empitia rajoitteinen niin ehkei vaan ymmärrä.

    • Heisulivei

      ruosista I, kuullunymmärtämisen jälkeen opettaja jo totesi että tuskin saan ruotsia läpi. En saanutkaan. Eikä tarvinnutkaan. AMK kutsui ja siellä ensimmäinen puolitoista vuotta sain 4-5 arvosanoja.

      Englannilla pärjää oikein mainiosti, ruotsia en koskaan tarvitse mihinkään. Miksi turhaan siis lukea. Lakistakaan ei tapauksessani ollut mitään hyötyä. Vaikka muut arvosanat olivatkin huonoja, juuri ja juuri läpi, pelkkä AMK:n pääsykoe olisi jo riittänyt sisäänpääsyyn, siihen vielä lisäpisteet päälle

    • 8+16

      Meillä rehtori piti koulussa tästä puheen. Lukio aikana hän tunsi kaksi poikaa. Toinen pääsi vaivatta helposti kaikista aineista läpi, ja toinen työskenteli kovasti kaikkien aineiden eteen, muttei välttämättä siltikään päässyt heti läpi.
      Ensimmäinen on nykyään erityisopettaja, jälkimmäinen kunnanjohtaja.
      Pointtina oli, että ensimmäinen oppi pääsemään helpolla kaikesta läpi, kun taas toinen tiesi kyllä selviävänsä, jos työskentelee kovasti. Työelämässä on arvokkaampaa, että on oppinut kovan työn arvon.

    • 1+8

      Vaikea sanoa. Tietysti joku pitkän matematiikan koe voi menna ihan pipariksi, jos ei harjoittele ollenkaan tai hanki riittävää rutiinia. Myös kielen kuuntelukoe epäonnistuu, jos ihminen kärsii keskittymishäiriöstä.

      Ennen oli ainakin sellainen avain onneen, joka mahdollisti myös heikioimpien pääsyn ylioppilaiksi: kompensaatio.

      Vaikea ihmisiä on jaotella, mutta ainakin omalta lukioajaltani noin 10 vuotta sitten muutama reputti.

      - Ihmiset, jotka pääsivät rimaa hipoen kaikki kurssit läpi
      - Ihmiset, joilla oli sosiaalisia ongelmia
      - Ihmiset, jotka olivat muuten aivan normaalitasoisen oloisia, mutta joilla oli yksi heikkous, esim. täysin puuttuva matemaattinen lahjakkuus tai kyky oppia kieliä
      - Ihmiset, jotka kärsivät jostain lukihäiriöstä, keskittymisongelmista jne.
      - Ihmiset, jotka kärsivät mielenterveydellisistä ongelmista, ja joilla oli aina muutenkin paljon poissaoloja ja kursseja rästissä
      - Ihmiset, joilla ei ollut mitään suunnitelmaa/päämäärää elämässään, mutta jotka tulivat lukioon, koska eivät keksineet muutakaan ja koska kaveritkin tulivat

    • paperit elämään

      Ylioppilastutkinto on yliarvostettu. Se on vain yksi askel eteenpäin. Jos oikein tarkasti ajattelee niin mitä järkeä on opiskella vuosia jotta pääsee työttömäksi maisteriksi? Ylioppilastutkinnon jälkeen alkaa vasta se tärkein eli pohdinta siitä mitä todella aikoo tehdä ja millä myös menestyy reaalielämässä.
      Pelkillä "papereilla" kun ei sitä kaikkea kumminkaan saa. Toki helpotusta tuo se, että on syntynyt oikeaan sukuun niin huonommillakin papereilla pärjää.

    • 45tfg

      Onko mieleesi juolahtanut,että on myös lukihäiriön omaavia ihmisiä ,joille lukuaineet tuottavat ongelmia!Oppijoita on erilaisia, jotkut oppivat ihan vain pelkästään kuuntelemalla tunnilla toiset joutuvat pänttäämään.

    • Voihan lakki

      Muistan yhden kympintytön tuolta vuosien takaa, joka jännitti kirjoituksia niin paljon, että aina meni ihan metsään. Silloin ei voinut vielä jakaa kirjoituksia osiin ja se kai lisäsi painetta. Vastaisin siis ap:lle, että äärimmäinen pingottaja ja täydellisyyden tavoittelija, jonka pää ei kestä painetta. Itse jätin lukion kesken, koska siellä oli a) tylsää ja b) tyhmiä ja lapsellisia ihmisiä. Korkeakoulututkinnon hankin sitten muita reittejä pitkin vuosia myöhemmin.

    • Kkjvj

      Monien tekijöiden joukosta on opettajan persoonallisuudella suuri merkitys. Itselläni oli ala-asteella nuori, mutta hyvin vanhoillinen opettaja. Kävi fyysisesti käsiksi, kohteli oppilaita eri tavoin vanhempien koulutustaustan perusteella ja harjoitti henkistä väkivaltaa. Juuri sellainen tyyppi, jota ei pitäisi päästä toimimaan lasten kanssa ollenkaan.
      Vasta aivan viimeisillä luokilla kiinnoistuin opiskelusta ja kirjoitin ylioppilaaksi b:n keskiarvolla. Mihinkään jatko-opiskelupaikkaan en näin heikoilla arvosanoilla kuitenkaan päässyt.

    • totuus tässä

      Kaikista ei ole ylioppilaiksi. Jonkun täytyy tehdä ne oikeat työtkin.

    • Celiasta

      Jos on lukivaikeus tai oppimisvaikeuksia, äänikirjoista voi olla apua läksyjen teossa tai kokeisiin lukemisessa.
      Valtion Celia-kirjasto valmistaa ja myy lukion kirjoja äänikirjoina. Yhden äänikirjan hinta on 20 euroa.
      Jos sinulla on lukivaikeus tai oppimisvaikeus tms. Celiasta saat myös yliopiston ja korkeakoulun pääsykoekirjoja äänikirjoina. Pääsykoekirjat ovat maksuttomia, samoin korkeakoulun kurssi- ja tenttikirjat.
      Lisätietoa www.celia.fi

    • CMMME

      Lukioihin änkee porukkaa joiden lahjakkuus ja motivaatio on jossain ihan muussa kuin lukuaineissa. Moni kirjallisesti lahjakas saattaa sitten olla ihan tumpelo käytännön asioissa.

    • lakkinainen

      Kyllä ihmiset osaa olla kapeakatseisia.. :D ensiksi sanotaan ettei C:n papereilla pääse mihinkään ja niillä voi melkeinpä pyyhkiä takapuoltaan. Toisessa viestissä kuitenkin B:n paperit kirjoittanut pääsi ammattikorkeaan. Itse en saanut C:n papereilla edes kutsua kaikkiin paikkoihin, mutta aion tehdä kovasti töitä että pääsen sinne kouluun minne haluan ja minne on mahdollisuuksia. En saanut lakkiakaan ensi yrittämällä, haaveena oli alun perin päästä ammattikouluun. Sekin on yksi vaihtoehto, saisi ammattitutkinnon. Tärkeintä on se, että on päässyt lopulta tavoitteisiinsa tai ainakin yrittänyt. Kaikki ei vaan ole lukutyyppejä, vaan enempi käytännön ihmisiä. Pääasia on se, ettei arvostele muita tai korota itseään paremmaksi kuin muut. :)

      • Överiksi mennyt

        Tätä ketjua lukiessakin selviää asia , joka olisi aina pitänyt olla itsestään selvyys päättäjille.
        Viimeistään siinä vaiheessa, kun maahan perustettiin peruskoulu.

        Keskiasteen koulutus on takunnut tänne saakka koko ajan.

        Esim kaupallinen koulutus leijui eri pakkakunnilla ; onko mikä merkonomi entä merkentti? Sama tekniikan puolella oli asentajaa, teknikkoa, yoautomaatioasentajaa jne. Hassua, että varmuuden vuoksi piti olla yomerkonomi, yokampaaja jne.

        JA YHTEISKUNNAN VEROMARKAT PALAA, taistellaan paikasta "auringosta" kuin viimeisen päälle.

        Ei ole edes tuhansittain tohtorikoulutus tuottanut kansallemme omilla aivoilla ajattelevaa, joka kuplan puhkaisisi.
        Sivusta katsoen näyttää siltä, että motiivit tittelin saavuttamiseen (voittoon?) on otettu suoraan jääkiekkojoukkuetaistelusta? Mutta sitä ennen tarvitaan esimerkkejä korkeapalkkaisuudessa, jotta mammonavoitto olisi mahdollista?

        Luuleeko päättäjät todellakin, että kansamme varat riittävät tulevaisuudessa tähän mielettömään koulurumbaan sen ohella, että syntyvyys puolittui nyt eläkkeellä oleviin verrattuna. Toisekseen eläkkeissä on jo oma analysointinsa?

        PERUSKOULU ON KAIKILLE PAKOLLINEN, KESKIASTE ON TEHTY PAKOLLISEKSI siis MIKSI VALKOLAKKI EI OLE KAIKILLE ITSESTÄÄNSELVYYS, JOS LAPSI JA NUORI UHRAA ELÄMÄNSÄ 12 V KOULUNKÄYNTIIN?

        Odottaisin tähän ensisijaisesti tohtorien vastausta? Ovat enemmän tuhlanneet työvuosiaan älykkyytensä vahvistamiseen kuin 12 v?


    • Tietävä & kokenut

      Semmoiset joita ei kiinnosta ja joilla on muita ongelmia mitkä jäävät huomaamatta mutta ovat siinä iässä yleisiä, kuten paniikkihäiriötä, ahdistusta, yms. jännitystä taikka perhehuolia, esim. alkoholismia kotona.

    • Yabadis

      Oli naisella lakki tai ei niin samanlaisia saatanan lahnoja kaikki huorat ovat yhteiskunnalliseen asemaan katsomatta sänkyhommissa. Mikä teitä oikein vaivaa?

    • asdfasdf

      Lukioon ei pitäisi päästä alle kasin keskiarvolla ollenkaan ja pitkä matematiikka pitäisi olla kaikilla. Muuten tuosta paikasta ei ole mitään hyötyä.

      Ei ole järkeä mennä lukioon vain läpäistääkseen sen, kuten monet tekevät. Jos haluaa päästä vähällä, voi mennä peruskoulun jälkeen ammattikouluun.

      • Eteenpäin AMK?

        Ammattikorkeaan esim. tekniikan alalle pääsee helposti jos osaa jonkin verran matematiikkaa ja mieluiten myös hitusen fysiikkaa tai kemiaa. Englanti on meillä ainakin AMK:issa tosi vaativaa. Vaativampaa kuin lukiossa. Ruotsin kieli AMK:issa taas on kuin joku kertauskurssi, eli läpihuutojuttu.


    • ElämänYo

      Opiskelkaa, sitä tarvitaan....

      Pois opetelkaa , mitä ei tarvita...

      • Viinallako pois?

        Miten opetellaan pois?


    • werwerwerwer52

      "Lukioon ei pitäisi päästä alle kasin keskiarvolla ollenkaan ja pitkä matematiikka pitäisi olla kaikilla. Muuten tuosta paikasta ei ole mitään hyötyä."

      Ei humanisti tee pitkällä matematiikalla mitään, ihan turha kaikkien olisi sitä opiskella. Keskiarvorajat ovat myöskin turhia alueilla joissa oppilaista on muutenkin pulaa, kyllä se väki joilla ei ole opiskeluun riittävästi motivaatiota pysyy pääosin poissa ilmankin.

      Itsehän tulin lukioon noin 8,2 keskiarvolla, kirjoituksista vedin kuitenkin 3 L, 2E ja 1 M.

      • asdfasdf

        "Ei humanisti tee pitkällä matematiikalla mitään,"

        Monilla humanistisilla aloilla tarvitaan myös matematiikkaa, esimerkiksi tilastojen tekemiseen ja ymmärtämiseen. Eri asia on sitten se, kuinka paljon yhteiskunta tarvitsee humanisteja.

        " Keskiarvorajat ovat myöskin turhia alueilla joissa oppilaista on muutenkin pulaa"

        Alasta riippuen niissä tehtävissä missä tekijöistä on pulaa, koulutus ei nykyäänkään ole kovin korkeatasoista tai eräillä muilla aloilla taas on se tilanne, ettei riittävän älykkäitä ihmisiä yksinkertaisesti riitä kaikkialle mihin heitä tarvittaisiin. Opiskeluaikana näin lukion käyneitä ihmisiä aikuisia, jotka eivät osaa ratkaista ensimmäisen asteen yhtälä, muuttaa prosenttia desimaaliluvuksi tai kirjoittaa selkeää, ymmärrettävää äidinkieltä. Nämä taidot pitäisi olla jokaisella peruskoulun käyneelläkin, mutta nämä lukiosta AMK-opiskelijoiksi lähteneet eivät hallinneet edes näitä asioita, enkä minä liioittele!

        "kyllä se väki joilla ei ole opiskeluun riittävästi motivaatiota pysyy pääosin poissa ilmankin. "

        Jos peruskoulun päästötodistus on alle kahdeksan, riittävää motivaatiota tai oppimiskykyä ei ole.


    • Simon's Cat

      Voin sanoa ihan suoraan, että jos minun olisi pitänyt kirjoittaa matikka, niin en olisi päässyt läpi. Olen teknisesti täydellinen tollo, enkä yksinkertaisesti voi TAJUTA numeroita. En edes pysty käsittämään kuinka puhelin voi toimia (joku kameran, kännykän tai varsinkin näiden kombinaation toimintaperiaate on minulle täysi mysteeri, vaikka osaankin noita vehkeitä käyttää).

      Kuitenkin täysin lukematta kirjoitin äidinkielestä ja reaalista erittäin hyvät arvosanat (L ja E). Englanti meni just ja just läpi, mutta kun muutin Lontooseen ja kirjoitin uusiksi vuoden päästä niin tulikin E.

      Kaikki eivät tajua kaikkea, sillä hyvä.
      Joku jo kirjoittikin että aina on joku jossakin asiassa hyvä, ja moni mennyt lukioon pohtimaan jatkoa. Niin minäkin, enkä ole koskaan jatkanut kouluttautumista. Nyt, 32-vuotiaana asun yhä Lontoossa ja minulla on hyvä työ ja asumistilanne.

      Lukio kohdallani oli opiskelun osalta turha, mutta hyviä ystäviä sieltä tuli :)

    • hah hah haa

      Aikanaan M-paperit lukematta... Tosin ei ole ylpistelyn aihe pärjäillä jotenkin ja heittää hukkaan yhteiskunnanvaroja ja vuosien varrella olen joskus miettinyt että lukemalla edes vähän, olisi varmasti pärjännyt vielä paremmin.

      Kirjoittaa kannattaa sellaisia aineita, joista on hyötyä tulevaisuuden kannalta.. C:n paperit eivät ole kovin hyvät, eikä niillä oikein tee mitään... Että olisi kannattanut ehkä vähän kerrata.

      Mäkään en ymmärrä, miten nykyään kun ylppärit on ruukattu käsittämättömän iisiin muotoon.. Joku voi olla läpäisemättä.. Amazing, mutta näinkin käy. Jokaiseen penaliin mahtuu se kynä joka ei ole terävimmästä päästä.

    • werwerwerwer52

      "Monilla humanistisilla aloilla tarvitaan myös matematiikkaa, esimerkiksi tilastojen tekemiseen ja ymmärtämiseen. Eri asia on sitten se, kuinka paljon yhteiskunta tarvitsee humanisteja."

      Tilastojen tekemiseen sun muuhun ei tarvita pitkää matematiikkaa, lyhyt riittää vallan hyvin ainakin kaikkeen mitä humanistisilla aloilla tulee eteen.

      Kyllähän humanisteille tarvetta löytyy, pelkällä teknisellä osaamisella kun ei vielä pitkälle pötkitä tehtävissä jotka vaativat todellista yhteiskunnan toiminnan ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Tuntematta historiaa ei voi todella ymmärtää nykyisyyttäkään.

      "Jos peruskoulun päästötodistus on alle kahdeksan, riittävää motivaatiota tai oppimiskykyä ei ole."

      Voihan joku lukioon tullessaan saada motivoitua itseään parempiin suorituksiin, turha vielä peruskoulun päättötodistuksesta on vetää johtopäätöksiä. Yläasteen ensimmäisten luokkien arvosanathan voivat painaa keskiarvoa alaspäin vaikka oppilas olisikin sitten yhdeksännellä luokalla todella alkanut panostamaan opiskeluihin.

      En minä ainakaan itse vielä seitsemännellä luokalla edes ajatellut meneväni lukioon jollain 7:n keskiarvolla, vasta ehkä kahdeksannen luokan puolivälissä aloin todella ymmärtää koulutuksen merkityksen ja panostin koulunkäyntiin.

      Jos jokin keskiarvoraja pitäisi laittaa se olisi sitten ehkä 7.

    • villi kauris

      Kakilla lapsillani ja itsellänikin, on ylioppilaslakki, silti en pidä asiaa mitenkään erikoisena. En kuuluta sitä ympäriinsä, olen vain tyytyväinen, jos lapseni pärjäävät tässä typerien arvojen maailmassa.

      Itsekehu lakista ja sen saamisen helppoudesta kertoo typeristä asenteista. Todellinen viisaus ei tule pelkästä ylioppilaslakista tai muustakaan opiskelusta, vaan kyvystä ajatella itsenäisesti yleisten asenteiden ja koulutuksen manipuloimisesta huolimatta.

      • Nettiaika

        Miksi Suomen koulujärjestelmä on niin, manipuloiva, että se jyrää alleen itsenäisen yksilöllisen ajattelun? Miksi Raamatun Sanaan pohjautuva vapaus ja ilo elämässä riistetään lapselta ja nuorelta? Nimenomaan koulujärjestelmämme kuvastaa typerien asenteiden - aataminaikuisten kastijakojen - opettamista ja oppimista?

        Suomen koulujärjestelmä on laajentunut, mutta siellä todellinen oppiminen vastaamaan omasta elämästään on typistynyt! Itselleen soveltuvien mahdollisuuksien hyödyntäminen oikein.

        Nyt on Nettiaika. Jo ennen tämän mahdollisuuden tuloa olisi Suomen koulujärjestelmässä pitänyt tehdä täydellinen remontti. Sellainen, että tämäkin järjestelmä olisi osattu hyödyntää nimenomaan opettajien käyttöön ensin.

        Ymmärtää se, että joka tapauksessa lapset ja nuoret tätä käyttävät. Nyt ottavat itse vallan monella tasolla ja vanhemmat ja opettajat ovat pihalla kuin lumiukko. Haaveilevat vaan edelleen jostakin yojuhlista ja sitten lapsi jonnekin....nettiin?


    • wefgxrtqqwqwexdahh

      "Miksi Raamatun Sanaan pohjautuva vapaus ja ilo elämässä riistetään lapselta ja nuorelta?"

      Mikä ilo? Kristinuskon opithan ovat moralisoivaa roskaa joka kahlitsee niihin uskovien elämää ja on esteenä todelliselle vapaudelle.

      Tutkimusten mukaan Suomen koulutusjärjestelmä on maailmanlaajuisestikin katsottuna ihan huippuluokkaa, täysin ylivoimainen verrattuna esimerkiksi jenkkien vastaavaan joka on täynnä uskonnollista ja yltiöisänmaallista propagandaa.

    • NSA:n Asiamies

      Kemikaalivanoja ei olemassa, mene pois tuon harvinaisen surkean salaliittoteoriasi kanssa.

    • ylpeä ei-ylioppilas

      Olen opiskellut 3 vuotta kuvataidelukiossa ja en saanut lakkia, koska jätin kirjoitukset väliin. Ei minua kiinnosta lakin saaminen, koska en tee mitää sillä ja minulle se on ajantuhlausta, sillä tyydyin lukion päättötodistukseen ja sillä pääsin hyvämaineiseen ja arvostettuun AMKiin muotoilun puolelle. Hakijoita oli yli 300 ja 12:ta otetaan sisään.

      Lukion päättötodistukseni keskiarvo on 6,1 ja oon ehtinyt kirjoittaa yhen kirjoituksen, se on pitk. matikka ja sain siitä B lukematta. Itseasiassa lukion aikana en ole yhtään panostanut opiskeluuni ja olin laiska. Mutta siitä huolimatta olen oppinut paljon uusia asioita ja niistä oli hyödyksi. Ei minua kaduta, etten haluaisi olla ylioppilas.

      Kiinnostukseni heräsi amkissa, kun opetus oli laadukasta ja tekee alasta kiinnostavammaksi. AMKin jälkeen menen opiskelemaan yliopistoon (maisterin ohjelma). En ole tyhmä, että jätin kirjoittamatta kirjoitukset ilman suunnittelmia. Olen ottanut asioista selville ennen kun teen mitään tyhmyyksiä. Kirjoittamatta kirjoitukset, rahat säästyivät. Mutta en suosittele kaikille tätä kikkaa, koska siinä on myös riskiä ja jotkut teistä voi katua.

      Huomio, suomen kieli ei ole äidinkieleni.

    • naava

      Itsellä huonoon saumaan sattunut masennus ja sen tuomat ongelmat, kuten uni- ja keskittymisvaikeudet pitkittivät valmistumisen neljään vuoteen. Ja näillä papereilla ei varmaan minnekkään korkeakouluun ole asiaa, kuin pelkän pääsykoevalinnan kautta. Oli se kyllä kovapaikka, kun juhlapäivä ei tuntunut juhlimisen arvoiselta, eikä kehdannut edes vieraille arvosanoja esitellä.

      Aina olen ollut hiukan hitaampi lukija ja muutamat aineet tuntuneet ihan mahottomilta oppia ,mutta kuitenki yläasteelta lähin reilusti yli kasin keskiarvolla. Lukiossaki vielä muutamasta vahvimmasta aineesta sain kiitettäviä kokeista, mutta kirjotukset oli jo tosi haastavat niillä keskittymiskyvyn rippeillä.

      Kaikilla ei vaan opiskelumotivaatio ole vielä herännyt siinä iässä, jos on muuten vielä hukassa tulevaisuuden tai kykyjensä suhteen. Lukiossa on myös puuduttavaa kerrata yläasteen asioita vähän turhankin laajasti. Opiskelumotivaatio paranisi, kun voisi vähän rauhallisempaan tahtiin keskittyä niihin omiin vahvuuksiin ja olisi enemmän käytännön tutustumista korkeakoulu ja työelämään.Myöskään elämäntilanne ei kaikilla satu muuten yksiin opiskelujen kanssa, kuten minulla kävi.

    • aponrunkku

      Se, mitä minä en tajua että miksi helvetissä se sinun persettäsi raapii niin perkeleesti kun jotkut eivät pääse ylioppilaaksi. Anteeksi aivan helvetisti, kun en saanut lakkia, olin vain ihan helvetin laiska ja motivaatio ruotsiin oli ja on tälläkin hetkellä täysi 0, jonka takia en päässyt ylioppilaaksi. Mutta arvaatko mitä? No sitä että se ei minua haittaa niin paljon etten päässyt ylioppilaaksi, vaan se että sinunlaisesi "älyköt" tulevat tänne foorumille kehuskelemaan(tännehän sinä sitä tulit tekemään, kun mietit että miten voi olla niin tyhmä, eli siis korostat omaa "älykkyytäsi" haukkumalla laiskoja tai muuten vain huonoja opiskelijoita) omalla viisaudellaan. Kaikkia myös varmaan kiinnostaa aivan helvetisti mitä sinä sait ylioppilaskokeista. Onnistuit kyllä rusinani rasauttamaan, saatanan runkkari.

    • viisällää
    • Sicilia est insula

      "improbatur
      approbatur
      pro approbatur
      cum laude
      magna
      eximia
      laudatur

      Siinä on lista arvosanoista latinaksi."

      Huomaa, että et osaa lainkaan latinaa! :o) 'pro' on ablatiivin vaativa prepositio, jonka tavallsimmat merkitykset ovat 'puolesta', 'sijasta, asemasta' ja 'edessä, eteen'. 'Approbatur' on verbin passiivimuoto, ja se tarkoittaa 'hyväksytään'. Sen edessä ei voi olla prepositiota.

      Tarkoittamasi arvosana on latinaksi lubenter approbatur. Pari muutakin arvosanaa on koululaiskielen mukaisesti lyhennetty. Täydellisinä pitäisi sanoa: cum laude approbatur, magna cum laude approbatur ja eximia cum laude approbatur. - Enhän minä toki tarkoita, että lukiolaisten pitäisi näitä termejä käyttää, mutta vähän koomiselta vaikuttaa, jos ryhtyy kertomaan arvosanoja latinaksi osaamatta lainkaan kieltä.

      Koska peruskoulsta koko ikäluokan kouluna on pakko päästää kaikki läpi, seurauksena on ollut valtava vaatimustason lasku heikoimpien hyväksyttyjen arvosanojen (5 ja 6) saamisessa. Peruskoulun tullessa 70-luvulla opettajat jopa määrättiin antamaan arvosanat niin, että keskiarvo oli seitsemän ja kahdeksan välillä - täysin riippumatta siitä, mitä oppilaat osasivat. Arvosanat kokivat tietysti inflaation. Kaseja saivat kaikki ahkerat oppilaat, joilla oli keskikertaiset aivot.

      Tämä heijastui auttamatta myös lukioon. Nykyisin heikoimpien ja parhaiden ylioppilaiden tiedoissa on valtavat erot verrattuna 50-luvun ylioppilaisiin. Aikaisemmin hyväksyttyjä arvosanoja oli vain kolme: approbatur, cum laude approbatur ja laudatur. Sillä pärjättiin hyvin, sillä heikoimmatkin hyväksytysti yo-tutkinnon läpäisseet osasivat jotakin. Arvaustehtäviä ei ollut yo-kirjoituksissa missään aineessa. Kaikki oli tiedettävä.

      Gaussin käyrä ei edellytä, että viisi prosenttia kokelaista hylätään kaikissa aineissa. Näin ei sitä paitsi edes tapahdu. Äidinkielessä hylkäysprosentti on kaikkein pienin, noin 1 prosentti. Pakollisessa pitkässä matematiikassa hylättiin kymmenisen vuotta sitten vajaat 3 prosenttia kokelaista. Toisaalta esimerkiksi latinan lyhyessä oppimäärässä hylättiin noin 21 % kokelaista, joita tosin oli vain 66.

    • JJ.

      Ei se lakin saaminen aina riitä. Kirjoitin aikoinaan omasta mielestäni ihan hyvn arvosanoin ylioppilaaksi, mutta ylioppilaslakkini vain katosi jonnekin. En tiedä missä tuo päähine nykyään lienee. Mistään sitä ei löydy. Paperit on kuitenkin tallessa, mikä lienee pääasia. (Heh, pääasia lienee myös se lakkikin, vaikka siis toisaalta sehän ei nyt siis päätäni lämmitä.)

      Nykyään käytän fedora-hattua.

    • Suora vastaus

      Ainakaan isopäinen ei nykyään meinaa millään saada lakkia. Monissa kaupoissa on vaan pieniä kokoja tarjolla.

    • a + y...

      Niin siis hei Gaussin-käyrä jne..?

      Itse näin AMIKSENA (hyvin parjattu keskustelupalstoilla..) YO-kaksoistutkinnolla repäisin E:n paperit.

      Mutta sorry, näin se menee, joka vuosi on oma tasonsa, ja joku jää aina rannalle...



      P.S Nimimerkkini saa vapaasti kopioida trolli-tarkoituksiin, se ei ole rekisteröity.. ;) ;) ;)

      • trollioletitse

        haista v*ttu :P


    • Kevään2011Yo

      Ketjun aloittaneen viesti tuntuu tyhmempiä alentavalta ja siltä, että kirjoittaja olisi parempi kuin kukaan muu. -,- Eivät kaikki ole yhtä fiksuja kuin sinä ja et voi haukkua i:n saaneita tyhmiksi, vaikka asia näin olisikin. Menepäs nyt itseesi ja mieti tekstiäsi, ei tainnut monikaan pitää siitä. :)

    • Hahaköhö

      no lol, saat C:n paperit ja leijut niillä ku moni muu voi saada useammankin L:n :DDD pelle.

    • lakkeja erivärisiä

      Ei paljon hohda sekään lakki 5 c:n kans mutta olet positiivinen luonne kun jaksoit kaikesta huolimatta. Yo tutkinto on yliarvostettua liikaa, vieläkin -ja se johtuu sun vanhemmistasi ja sellaisista vanhemmista jotka nykyisen evoluutioteorian mukaan kuuluvat toisiin. Ps Lue turun sanomat niin voit joskus nauraakin.
      Mihis sinä tulevaisuuden toivo nyt sitten suunnistat jatko-opiskelemaan? Joskus 1936- luvulla oli yo- suuri herra jolle vanhat hampaattomat kylän mummot raiteilla niiailivat. meniks ohi? Et tarvitse historiantunteja vaan voit katsella vanhoja kotimaisia leffoja mm tai jos olet onnekas ja sinul on pappoja tahi mummoja niin heilt vanhoista perinteisestä kyselemään.

    • Weeaboo#894

      "Millainen ihminen ei saa kakkia"?

    • empatiakykyinen

      Pakko todeta että netti on ihmeellinen maailma tai oikeastaan ne ihmiset, jotka kirjoittelevat aika negatiiviseen sävyyn tekstejä... Kasvotusten sitten ehkä ymmärretään. Mutta tosiaan viestin aloittajaltata ainakin puuttuu ymmärrys ja tieto erilaisista ihmisistä. Tai oikeastaan tavallisista ihmisistä, joilla on omat heikkoudet ja vahvuudet. Minä olen yksi tavallinen ihminen, jolla heikkoutena on oppimisvaikeus ja menin silti lukioon, koska uskoin itseeni ja halusin näyttää että pystyn siihen jos teen enemmän töitä. Ymmärrän sen, että en voi saada loistavia arvosanoja, mutta minulle riittää se koska tiedän ITSE että olen yrittäny parhaani ja se riittäkööt. Tämän on hyvä muistaa niiden kaveritkin ja läheiset, jos tiedätte että jollakin on opiskeluvaikeuksia, että kuuntelette ja kannustatte häntä, ettekä ihmettele miksi ei joskus ymmärretä jotakin asiaa.
      Nii eli täällä on yksi joka ei päässyt tänä keväänä ylioppilaaksi, mikä ei todellakaan johtunut siitä etten ollut lukenu, vaan siitä koska minulla on vaikeaa ja hidasta tuottaa tekstiä ja saada niitä selkeäksi paperille. Joudun tekemään enemmän töitä mitä muut ja vitsi kun se tuntuu hyvältä kun sitten onnistuu!
      Eli hirveesti ei kannata yleistää ja sanoa ihmistä huonoksi tai laiskaksi. Kannattaa asioita vähän enemmän itsekseen eka pohtia, MIKSI joillekkin se ei ole välttämättä helppoa :)

    • ssaaddd124

      Itsellä diagnosoitiin (tuskin oikein kirjoitettu) pienenä keskittymis- ja lukihäiriö. Tästä huolimatta olen menossa nyt syksyllä ja ensi keväänä kirjoittamaan kovin odotuksin, enkä missään nimessä hakenut itselleni mitään erityisaikoja tms.
      Lukion ka on tällä hetkellä n. 8.8.

      Ymmärrän täysin niitä, joilla on vaikeuksia keskittyä tai lukeminen/kirjoittaminen katkeilee jatkuvasti. Itse olen kuitenkin koko ajan tehnyt työtä, että kehittäisin keskittymistäni ja olen siinä vuosien varrella onnistunut hyvin.

      Kannattaa vaan sinnikkäästi kaikkien tehdä töitä. Kyllä kaikki saavat sen lakin! :)

    • luinenpiä

      Umpitollo jännittäjä, nesteet pöksyssä käsi vapisten ei saa lakkia.
      Tuleva pitkäaikaistyötön.

    • pullamössömies

      Lukion ja valkolakin saa lukemattakin, jos edes tunnilla on paikalla ollut.
      Eli jos joku ei pysty siihen, tuskin hänestä on elämässä mihinkään muuhunkaan.
      Joku pieni vastoinkäyminen ja löysät housussa.

    • Explainingtodo

      1) Krooninen jännittäjä, joka lamaantuu kirjoituksissa täysin.

      2) Joku, jonka elämäss tapahtuu just ennen kirjoituksia jotain traumatisoivaa tai hankalaa, esim. vaikea ero, läheisen kuolema tai onnettomuus.

      3) Joku, jolla on paha mielenterveyshäiriö, paha luki- tai keskittymishäiriö tai jokin muu diagnoosi, joka hidastaa/vaikeuttaa oppimista, mielenpainamista tai kykyä palauttaa mieleen oppittuja asioita.

      4) Joku keskitasoa huonommin koulussa menestyvä ihminen, joka ei jaksa panostaa, jolle on kysi ylitsepääsemättömän vaikea aine tai jolle sattuu huono tuuri kysymysten kanssa. Esim. voi olla, että tää tyyppi ei pääse yhtä ainetta kirjoituksissa läpi ja saa muista liian vähän kompensaatiota.

      Itse tiiän ihmisiä lähes jokaisesta noista kategorioista. Nelonen lienee kuitenkin yleisin. On yksinkertaisesti ihmisiä, joille ylioppilaskirjoitukset eivät sovi.

    • jännitäpoika

      Kyllähän aika tollo pitää olla, voihan hylätyt kokeet aina uusia.
      Tietenkin jos elämässä ei ole mitään tavoitteita niin miksi vaivautua mihinkään muuhunkaan.

    • pienihippeli

      Äitin pikku jännittäjä ei saa lakkia, ei kyllä paljon muutakaan elämässä.

    • Anonyymi

      Oon ollu lukiossa jo 10 v enkä oo saanu kirjotuksii läpi alotin lukion 2009 ja vieläkin täällä

    • Anonyymi

      Yksittäinen improbatur ei estä lakin saamista, jos muut aineet on menny paremmin ja saa kompensaatiota niistä. Mutta jos silti reputtaa niin pahasti ettei lakkia tipu kompensaatioidenkaan avulla, niin en usko että lukio on sellaiselle ollut ihan se oikea paikka.
      Mutta muistakaa silti että improbaturkin on ansaittava!

    • Anonyymi

      Jännä että narsistit luulee täällä itseään kehumalla tulevansa paremmiksi ihmisiksi.
      "On hyvä että olen niin helvetin hyvä ja akikki muut huonoja idiootteja"

    • Anonyymi

      Jos on iso pää niin sopivan kokoisen lakin saaminen voi viime tingassa epäonnistua. Silloin lakkia ei saa ajoissa. Jos on varaton niin ylioppilaaksi oppilaaksi voi tyssätä lukion kalleuteen. Lakki on silloin liian kallis ja sitä ei saa. Kaikkia ei lukio eikä yo-lakki kiinnosta. Silloin sitä ei tarvitse. Lakin voi toki ostaa kaupasta vaikkei ylioppilas olekaan. Itsellänikin on tohtorinhattu vaikken kouluja ole käynytkään.

    • Anonyymi

      kyllä vaatekaupoissa lakkeja piisaa. Jos on lakin tarpeessa nin varmasti yleensä lakki löytyy. On lippalakkivalikoimaa jos jonkinnäköistä. Aloittaja on ihan hakoteillä lakkiasian kanssa. Vain siinä tapauksessa että on ihan rahaton eli PA lakin ostaminen voi olla mahdotonta.

    • Anonyymi

      Vai olet miettinyt, sekä on avauksesi uutinen? Mietitkö itse vai pyysitkö naapurin puliukkoa avauksi, kun hänellä on sentään aivot?

      • Anonyymi

        Kaikki työpaikat joita joutuu tuputtamalla tuputtamaan, niissä on jotain perustavanlaatuista vikaa ja pahasti.

        Toisekseen, Suomella on semmoinen äärettömän vinksahtanut ja huono tapa rekrytoida niin, että selän takana aletaan junailemaan jollekin työpaikkaa, useimmiten vasten tahtoa ja useimmiten vielä alalta, johon hän ei sovi eikä itse halua.

        Lisäksi näillä junailijoilla on paha ja hyvin vinksahtanut tapa pitää jotakuta ihmistä ”omanaan” ja luulla, että he ”omistavat” tämän ihmisen sekä luulla, että heillä on kaikki valta päättää ihmisten puolesta minne he menevät töihin ja minne ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki työpaikat joita joutuu tuputtamalla tuputtamaan, niissä on jotain perustavanlaatuista vikaa ja pahasti.

        Toisekseen, Suomella on semmoinen äärettömän vinksahtanut ja huono tapa rekrytoida niin, että selän takana aletaan junailemaan jollekin työpaikkaa, useimmiten vasten tahtoa ja useimmiten vielä alalta, johon hän ei sovi eikä itse halua.

        Lisäksi näillä junailijoilla on paha ja hyvin vinksahtanut tapa pitää jotakuta ihmistä ”omanaan” ja luulla, että he ”omistavat” tämän ihmisen sekä luulla, että heillä on kaikki valta päättää ihmisten puolesta minne he menevät töihin ja minne ei.

        Tämmöinen ”junailija” on lähinnä vallanhaluinen psykopaatti jolla on vinksahtanut kuva monestakin asiasta. Pitävät ylimielisesti ja itseriittoisesti itseään ikään kuin ”jumalana” joka ohjaa ”heitä” ”oikeaan” työpaikkaan. Tätä he kutsuvat ”auttamiseksi” vaikka kyseessä on silkka sairas vallanhalu.


    • Anonyymi

      Eräällä tutulla jäi lakki saamatta ruotsinkielen kokeen takia. Lähti sitten armeijaan ja jäi sinne muutamaksi vuodeksi.

      • Anonyymi

        Ei kiinnosta armeija työpaikkana.


    • Anonyymi

      Yläasteen keskiarvo oli alle 6 ja pääsin sillä meidän lukioon.
      Lähdin kesken kirjoitusten menemään. Sinne jäi paperit lähes tyhjänä. Lukion kurssit meni läpi juuri ja juuri todella kovalla työllä.
      Perustin oman yrityksen, työllistän ihmisiä josta olen iloinen että voin tarjota työtä ja nyt menee taloudellisesti paremmin kuin suuremmalla osalla koskaan. Eli jos tätä lukee joku jolla ei suju niin ei saa lannistua. Älykkyyttä on montaa eri lajia ja ällät paperilla ei ehkä tarkoita mitään.

    • Anonyymi

      Naurettavaa, että joku perussivistyksen ja lukion käynyt ihminen puhuu näin naiivia settiä. Ihmiset, joilla valmistuminen kestää pidempään eivät ole mitään tietynlaisia, tai millään tavalla huonompia kuin 5 C:tä kirjoittaneet... elämässä on muutakin kuin koulu, eikä yhdellä koulutusjärjestelmän muotilla mitata kenenkään lahjakkuutta, koska se kertoo vain yhdestä osa-alueesta. Kuten sanottu, elämässä on muutakin ja moni meistä kokee lukio aikana paljon vaikeuksia, jotka vaikuttavat opintoihin. Tai se ei vain ole kaikkien juttu. Miten vain suoritat lukiosi ei määrittele sinua ihmisenä tai kerro tulevaisuuden menestyksestäsi. Toivoisin avarakatseisempaa asennetta epävarmoille ihmisille joiden ainoa saavutus on muiden alas laittaminen niin typerällä aiheella kuin toisen asteen opiskelut.

    • Anonyymi

      Avaaja kertoo miettineensä aivoillaan
      nimimekkinsä valitsi "en tajunnut"

      onkohan hän itse idiootti, kun ei vastaile avaukseensa. Naivi paska

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4520
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2249
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1660
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      291
      1337
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1094
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      62
      1031
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      967
    Aihe