Bioanalytiikka, TAMK vai Metropolia?

Bioanalyytikko

Harkitsen hakevani ensi vuonna opiskelemaan bioanalytiikkaa ja mietinkin, mahtaako kenelläkään olla kokemusta jomman kumman (tai molempien) AMK:n opetuksen laadusta kyseisessä koulutusohjelmassa?

13

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s s

      Kannattaa valita sen perusteella että missä haluat asua seuraavat 4 vuotta

    • Bioanalyytikko

      Sillä ei minulle ole niinkään väliä. Tampereella asuin useamman vuoden ja se on kyllä ihana kaupunki, mutta kokemukseni TAMKista eivät olleet kovin positiiviset. Tämäkin tietysti riippuu täysin koulutusohjelmasta. Sen vuoksi haluaisinkin kokemuksia molempien koulujen bioanalytiikan koulutusohjelmasta.

    • Bioanalyytikko

      Nostanpa tätä taas. Olisiko kenelläkään ajatuksia tämän suhteen?

      • Ei Metropoliaan

        Metropolia on vanhanaikainen. Opetus on suunniteltu niin kierosti, että teorioita ei saa tenttiä erikseen vaan kaikille kursseille on läsnäolopakko, koska niissä on käytäntöä mukana. Opettajat itse suunnitelleet näin kun haluavat varmistaa, että heidän työpaikat pysyvät.Verkkokurssitkin on kielletty, ei olla enää mukana amk.fi-järjestelmässä, ettei vaan opiskelijat valitse jonkin toisen amk:n järjestämää opetusta. Osa opettajista käyttää valtaansa väärin ja monet ryhmät on tehneet valituksen, aina samoista tyypeistä, mutta ei vaikuta mitään. En suosittele tätä paikkaa jos pääsee muualle.

        Tamkista ei ole omaa kokemusta mutta ei siellä opiskelevilta mitään valituksiakaan ole kuullut, jotkut on sanoneet että Tamkissa voi tehdä teorioita erikseen ja saa tehdä verkkokursseja jos haluaa nopeuttaa valmistumista. Mutta voikohan, en ole varma kun on vaan toisen käden tietoa.


      • Ei Metropoliaan

        Metropolia on vanhanaikainen. Opetus on suunniteltu niin kierosti, että teorioita ei saa tenttiä erikseen vaan kaikille kursseille on läsnäolopakko, koska niissä on käytäntöä mukana. Opettajat itse suunnitelleet näin kun haluavat varmistaa, että heidän työpaikat pysyvät.Verkkokurssitkin on kielletty, ei olla enää mukana amk.fi-järjestelmässä, ettei vaan opiskelijat valitse jonkin toisen amk:n järjestämää opetusta. Osa opettajista käyttää valtaansa väärin ja monet ryhmät on tehneet valituksen, aina samoista tyypeistä, mutta ei vaikuta mitään. En suosittele tätä paikkaa jos pääsee muualle.

        Tamkista ei ole omaa kokemusta mutta ei siellä opiskelevilta mitään valituksiakaan ole kuullut, jotkut on sanoneet että Tamkissa voi tehdä teorioita erikseen ja saa tehdä verkkokursseja jos haluaa nopeuttaa valmistumista. Mutta voikohan, en ole varma kun on vaan toisen käden tietoa.


      • verkkokursseista
        Ei Metropoliaan kirjoitti:

        Metropolia on vanhanaikainen. Opetus on suunniteltu niin kierosti, että teorioita ei saa tenttiä erikseen vaan kaikille kursseille on läsnäolopakko, koska niissä on käytäntöä mukana. Opettajat itse suunnitelleet näin kun haluavat varmistaa, että heidän työpaikat pysyvät.Verkkokurssitkin on kielletty, ei olla enää mukana amk.fi-järjestelmässä, ettei vaan opiskelijat valitse jonkin toisen amk:n järjestämää opetusta. Osa opettajista käyttää valtaansa väärin ja monet ryhmät on tehneet valituksen, aina samoista tyypeistä, mutta ei vaikuta mitään. En suosittele tätä paikkaa jos pääsee muualle.

        Tamkista ei ole omaa kokemusta mutta ei siellä opiskelevilta mitään valituksiakaan ole kuullut, jotkut on sanoneet että Tamkissa voi tehdä teorioita erikseen ja saa tehdä verkkokursseja jos haluaa nopeuttaa valmistumista. Mutta voikohan, en ole varma kun on vaan toisen käden tietoa.

        Minä en kyllä verkkokursseja kovin kummoisina pitäisi verrattuna lähiopetukseen. Verkkokurssit ovat suorittamista varten, niistä selviytyy nopeasti ja helposti, mutta juuri mitään ei opi.

        Minusta verkkokurssit ovat melkein petosta.


      • Monia tapoja oppia?
        verkkokursseista kirjoitti:

        Minä en kyllä verkkokursseja kovin kummoisina pitäisi verrattuna lähiopetukseen. Verkkokurssit ovat suorittamista varten, niistä selviytyy nopeasti ja helposti, mutta juuri mitään ei opi.

        Minusta verkkokurssit ovat melkein petosta.

        Ehkä teillä on ollut vaan huono opettaja tai sitten eri ihmiset oppii erilailla. Kyllä mä olen oppinut verkkokursseilla ja varsinkin simulaatioharjoittelussa tosi paljon. Kyllä verkossa opiskelu aina luokassa istumisen voittaa. Meillä oli paljon verkkotehtäviä, joita tehtiin yhdessä pienryhmissä. Ne oli oikein antoisia keskusteluja ja harjoituksia, joista oppi paljon. Eikä niistä sen nopeammin selviydy kuin lähiopiskelusta, jos mittaa opiskeluaikaa, mutta muuten kyllä nopeammin. Ajan käyttö on tehokkaampaa kun ei kulu aikaa matkoihin ja voi opiskella kotona mihin aikaan sattuu ehtimään. Minä tein verkkokursseja yleensä illalla sen jälkeen kun sain lapset nukkumaan.

        Suorittamistahan se opiskelu usein on :-). Mitä pahaa on suorittamisessa? Osa asioista tosiaankin kannattaa opiskella varkossa jos vain siihen on tilaisuus. Kun saa paperit käteen, pääsee töihin ja alkaa saamaan palkkaa, ja työssä ne asiat kumminkin oikeasti kunnolla oppii.

        Minun mielestä hyvä koulu on sellainen, jossa on tarjolla luokkaopetuksen lisäksi monenlaisia muitakin vaihtoehtoja!


    • Bioanalytiikka

      Minua ei haittaa vaikkei kursseja saisikaan suorittaa verkossa. TAMKissa ollessani suoritin muutaman kurssin verkossa ja aika turhia ne olivat oppimisen kannalta. Mutta tämäkin tietysti hyvin yksilöllistä (riippuu opetusta antavasta AMK:sta, opettajasta, aineesta jne.). Itse kuitenkin osallistun mielummin lähiopetukseen.

      • Töissä oppii hyvin

        Niinpä, riippuu paljon opettajasta että mitä oppii. Ei luokassakaan aina opi. Ei varmaan kannata kinata tästä enempää, koska eri ihmiset yleensä oppii eri tavoilla parhaiten. Hyvässä koulussa on monipuolisesti tarjolla eri tapoja.

        Verkkokurssit tuo joustoa ajankäyttöön, kun ei mene aikaa matkoihin ja voi opiskella kotona illalla töitten jälkeen. Minulla ei varmaan onnistuisi opiskelu ollenkaan ilman verkkokursseja. Opiskelen Laureassa. Meillä on paljon sellaisia kursseja että teoriaosuus opiskellaan verkossa ja käytäntö lähiopiskeluna, simulaatioina tai työelämähankkeissa, niin koululla ei tarvitse käydä niin usein. Asumiseen menee pk-seudulla niin paljon rahaa, että jos ei voi asua kotona tai ole puolisoa joka tienaa, niin on kyllä pakko käydä töissä.

        TAMKissa kun opiskelit, niin siellä ei varmaan ole samaa ongelmaa, koska Tampereella asuminen on 1/3 halvempaa ja opintotuki on sama, opiskelit Helsingissä tai Tampereella. Minua kiinnostaisi kuulla miten Metropolian opiskelijat onnistuu sovittamaan yhteen opiskelut ja muun elämän, kun ei ole verkkokursseja. En voi siis kuvitella, miten se onnistuu!


    • Bioanalytiikka

      Itseasiassa uudessa asunnossamme Helsingissä meillä tulee olemaan pienemmät asumiskustannukset kuin Tampereella, vaikka asunto on täysin samankokoinen. Asuntomme Helsingissä on tietysti vanhempi (-93) kuin Tampereella (-13), mutta pintaremontoitu vuonna 2014, joten ei haittaa :) Eli hyvin pärjätään töitä tekemättä ja voidaan keskittyä täysillä opiskeluun.

    • Femmaemma

      On kokemusta Metropoliasta. En suosittele opetuksen tason puolesta, jos pääset parempaan, niin mene! Yritin itsekin Tamkiin, Hamkiin ja Laureaan, en päässyt noihin parempiin mutta onneksi 4. vaihtoehto tärppäsi varasijalta. Mulla on huonot lähtöpisteet. Onhan tää tooosi vanhanaikainen ja puuduttava. Istutaan luokassa kuin pikkulapset ja kuunnellaan edestä annettua opetusta ja ilkeitä opettajia. Ei varmaan hyväksyttäisi muualla.Mut tää on Helsingissä niin hakijoita riittää vaikka taso olis mitä vaan. Tutkintokin on sama kuin muissakin niin töihin pääsee yhtä lailla. Eli jos nyt asut jo valmiiksi Stadissa ja vieläpä edullisemmin kuin Tampereella, niin laita Metropolia ainakin vara vaihtoehdoksi.

    • Bioanalyytikko

      Hmm, miltä alalta nämä huonot kokemuksesi Metropoliasta ovat? Mietin vain, kun itsellänikin on huonoja kokemuksia TAMKista, mutta toisaalta mielestäni se oli täysin kyseisen koulutusohjelman syytä (joka oli todella huono ja vasta kokeiluasteella). Kuitenkin mm. TAMKin liiketalouden koulutusohjelma taitaa olla aika hyvä.

      Yritän vain sanoa, että varmasti löytyy huonoja kokemuksia kaikista ammattikorkeakouluista. Jos Metropoliassa on jokin tietty huono koulutusohjelma, ei se minua haittaa, koska vastaavanlaisia "turhia" koulutusohjelmia löytyy muistakin ammattikorkeakouluista.

      • Hmm tosiaan, mieti.

        Ei kannata yrittää petkuttaa itseään. Metropoliaan pääsee huonoilla pisteillä ja Opala-palautteissa Metropolian opiskelijat on tyytymättömimpiä opetukseen.

        Omaa kokemusta täällä Sotelta Tukholmankadulta. Mielestäni Metropolian pahin puute on opettajissa, joilla ammattitaito vanhaa, opetus menetelmät ajasta jäljessä ja opiskelijoita kohtaan ylimielinen asenne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe