Gluteeniton myytti lopultakin puhkottu

edes hiukan järkeä

15

1467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakka

      Olen samaa mieltä. Tuo gluteeniton-vouhotus on ollut vain haitaksi keliaakikoille ja toivoisin sen menevän ohi nopeasti.

    • Questio

      Mistä tiedät tilanteeni? Syön gluteenitonta ruokaa ja syön kunnolla. Voin hyvin ja kaiken ruokani olen ostanut laillisesti. Mitä muuta luulet tietäväsi elämästäni?

    • Olen herkistynyt

      Kyllä, kyllä minä olen herkistynyt viljan gluteenille. Se on todettu vatsavaivojen, kautta tutkimusten verikokeen ja suolinukasta otettavan koepalan kautta ja se ei ole mitään vouhotusta. Minäkin voin hyvin noudattamalla gluteenitonta ruokavaliota.

      Tuo aloittaja ei tiedä mitään, kuten ei tuo keliakkaan. Taitavat olla vaan kateellisia tai kiukutella ihan turhasta. Kannattaisi olla tyytyväisiä, että itse pystyy syömään ihan kaikkea mitä haluaa.

      • keliakka

        Tämä keliakka on ollut keliaakikko 35 vuotta, sen lisäksi löytyy muitakin isoja ruokarajoitteita. Ja siksi tuo vouhotus on ollut haitaksi keliaakikoille, koska en ole tavannut yhtäkään gluteeniherkkää joka pitäisi gluteenitonta ruokavaliota niin tarkasti kuin keliaakikon täytyy. Silti he kovaan ääneen toitottavat olevansa tarkkoja ruokavaliosta, ja samalla opettavat ympäristölleen mitä gluteeniton ruokavalio tarkoittaa. Käytännön esimerkkejä mitä itselle on tullut eteen: ei ne leivänmurut haittaa ihan hyvin siinä päällä voi gluteenitonta leipää leikata, jäätelöstä voi ottaa keksin vaan pois, ei vehnäjauhoista tehty kastike haittaa kun siinä on niin vähän gluteenia, krutongit voi salaatista vain ottaa pois, ihan hyvin samalla pannulla voi paistaa... nämä nyt äkkiseltään tuli mieleen. Kiukuttelenko edelleen mielestäsi ihan turhasta? Siitä olen kyllä samaa mieltä että kannattaisi olla tyytyväinen jos voi syödä ihan kaikkea mitä haluaa! Itselleni se ei ole vaihtoehto ellen halua sairastua vakavasti.


      • ei kortisonia!
        keliakka kirjoitti:

        Tämä keliakka on ollut keliaakikko 35 vuotta, sen lisäksi löytyy muitakin isoja ruokarajoitteita. Ja siksi tuo vouhotus on ollut haitaksi keliaakikoille, koska en ole tavannut yhtäkään gluteeniherkkää joka pitäisi gluteenitonta ruokavaliota niin tarkasti kuin keliaakikon täytyy. Silti he kovaan ääneen toitottavat olevansa tarkkoja ruokavaliosta, ja samalla opettavat ympäristölleen mitä gluteeniton ruokavalio tarkoittaa. Käytännön esimerkkejä mitä itselle on tullut eteen: ei ne leivänmurut haittaa ihan hyvin siinä päällä voi gluteenitonta leipää leikata, jäätelöstä voi ottaa keksin vaan pois, ei vehnäjauhoista tehty kastike haittaa kun siinä on niin vähän gluteenia, krutongit voi salaatista vain ottaa pois, ihan hyvin samalla pannulla voi paistaa... nämä nyt äkkiseltään tuli mieleen. Kiukuttelenko edelleen mielestäsi ihan turhasta? Siitä olen kyllä samaa mieltä että kannattaisi olla tyytyväinen jos voi syödä ihan kaikkea mitä haluaa! Itselleni se ei ole vaihtoehto ellen halua sairastua vakavasti.

        Kummallista suhtautumista sairauteen. Ihan kuin olisit mustasukkainen sairaudestasi, kellään muulla ei saa olla samanlaista.
        itselläni on colitis ulcerosa ja ymmärrän hyvin kaikkia, joilla on mitä tahansa vatsavaivoja. Ihminen kokeilee mitä tahansa, päästäkseen niistä eroon. Colitiksessa gluteenittomasta ruokavaliosta on apua.


      • keliakka
        ei kortisonia! kirjoitti:

        Kummallista suhtautumista sairauteen. Ihan kuin olisit mustasukkainen sairaudestasi, kellään muulla ei saa olla samanlaista.
        itselläni on colitis ulcerosa ja ymmärrän hyvin kaikkia, joilla on mitä tahansa vatsavaivoja. Ihminen kokeilee mitä tahansa, päästäkseen niistä eroon. Colitiksessa gluteenittomasta ruokavaliosta on apua.

        Oliko tuo vastaus mulle? MIstä ihmeestä sait tuollaisen käsityksen tekstistäni???
        Sehän olisi vain itselleni parempi mitä enemmän keliaakikkoja on!


      • turhaapuuttumista

      • skcpnocnopåcdnåcn

        "en ole tavannut yhtäkään gluteeniherkkää joka pitäisi gluteenitonta ruokavaliota niin tarkasti kuin keliaakikon täytyy"

        No nyt olet tavannut netin välityksellä yhden, minut. Voin syödä viljaa, mutta turvotus ja piereskely alkaa muutaman tunnin kuluttua, keliakiaa ei ole, mutta en näe kertakaikkiaan mitään syytä syödä prosessoitua ja ravintoköyhää viljaa. Pidän viljaa myrkkynä, joka sairastuttaa ihmisen ennemmin tai myöhemmin.


    • Tutkivana

      Aiheen aloittajan kannattaa mennä takaisin koulunpenkille kun ei kykene kääntämään tekstiä oikein saati sitten ymmärtämään sitä (ikävää kyllä eivät vastaajatkaan kaikki). Kirjoituksessahan kerrottiin gluteeniyliherkkyydestä joka on ihan eri asia kuin keliakia ja tuota ongelmaa tutkitaan nyt meillä Suomessakin.
      Keliakia ja gluteeniyliherkkyys ovat 2 aivan eri asiaa ja avaajan kaltaiselle tavalliselle tallaajalle menee varmaan tovi ennen kuin sen tajuaa.

    • Väittelyyn uupunut

      Ehkä tämän asian voisi ajatella ravintofundamentalismin kannalta. Eli jokainen syököön niinkuin hyvältä tuntuu ja mihin uskoo. Mutta annetaan muiden olla ja syödä mitä haluavat, ei painosteta tai syyllistetä toisia. Tosi asia on joka tapauksessa, että yhden yksilön kokemus omasta ruokavaliosta ei ole sama kuin tieteellinen tutkimus. Olkoon kunkin eksistentialistinen herätys hänen omansa. Ihmisellä mielen voima on suuren suuri. Tämä on todettu lumelääkkeilläkin. Ravinto ei ole objektiivinen asia. Harvassa tapauksessa ihminen muuttaa elämässään vain ravitsemustaan. Eli olotilaan on voinut vaikuttaa "ruokavalion" ohella yhtälailla joku muu samanaikainen muuttuja (liikunnan lisäys, muutos parisuhteissa, laihtuminen, lisäravinne, lääke, ikä, elinympäristön muutos, kasvisten lisäys...). Mitä enemmän muuttujia, sitä sekavampi soppa.

    • järkevästi syövä

      Ei mun tarvi lukea. Pienikin määrä gluteenia pistää vatsan kuralle. Gluteeniton ruokavalio sai vatsan rauhoittumaan ja paransi elämänlaatua, sekä anemian. Keliakiaa ei todettu, mutta gastroenterologian lääkäri totesi herkistymisen gluteenille ja määräsi gluteenittoman ruokavalion. Minulla on laktoosiyliherkkyys ja usein sellaiset ihmiset herkistyvät myös gluteenille.

      • Myös järkevästi

        On totta pienikin määrä gluteenia pistää vatsan sekaisin. Täysin gluteeniton ruokavalio saa vatsan rauhoittumaan ja parantaa oloa ja elämänlaatua, myös anemian. Keliakia on todettu ja anemiakin, lääkäri määräsi gluteenittoman ruokavalion, myös rautapitoista ruokaa. Minullakin on laktoosiherkkyys, joten vähälaktoosinen ruokavalio.


      • crohn vai colitis

    • Teetin yliherkkyyskokeen jonka nimi on ALCAT testi. Siinä mitataan miten mun valkosolut reagoivat eri ruoille. Myös gluteeni ja gliadiini testataan, eli viljojen proteiinit. Mulla gliadiini aiheutti reaktion. Jätin viljat pois, ja voin sairaan paljon paremmin. Enää ei turvota, ja nivelkivut hävisivät.

    • 77777

      Minäkin toivoisin että terveydestään huolestuneet voisivat olla luottavaisin mielin ja syödä huoletta kaikkea mitä kaupoissa tarjolla.

      Oma gluteenittomuuteni alkoi siitä, kun sairastuin nivelrikkoon tai johonkin siihen viittaavaan ja lääkäri suositteli hoidoksi pelkästään särkylääkettä. Aikani pähkäiltyäni aloin etsimään netistä nivelrikkopotilaiden kertomuksia ja jostakin löysin mainintoja, että ruokavaliosta on ollut apua, vaikka yleisesti ruokavaliolla ei katsota olevan merkitystä etenkään nivelrikon kohdalla, vaan enemminkin siitä saattaisi olla hyötyä lähinnä nivelreumaan. Koska en ollut täysin vakuuttunut diagnoosista ja lisäksi kun nivelrikon syytä ei tarkasti tunneta, päätin kokeilla tulehdusta hillitsevää dieettiä ja sitä mukaa aloin gluteenittomalle ja maidottomalle dieetille.

      Huomasin melko pian positiivisia vaikutuksia ruuansulatukseen ja todennäköisesti myös tulehdustason laskua, joten jatkoin dieettiä vaikka niveloireet eivät sillä täysin loppuneetkaan. Muutaman kuukauden päästä seurasi sitten kuitenkin varsinainen yllätys, kun kasvoissa ja muualla kehossa olleet rasvaluomet alkoivat lähteä kesimällä. Luomia oli ilmaantunut minulle jo varsin paljon ja myös sellaisia, joita ei edes havainnut iholla niiden vaalean värin vuoksi. Oikein mitään muuta selitystä en tälle ole keksinyt kuin ruokavalion muutoksen, mutta onko sillä mitään tekemistä gluteenittomuuden ja maidottomuuden kanssa, sen soisin mieluusti tietäväni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe