kuuma hevonen

kysyisin vaa et miten ratsastaisin kuumaa hevostani?onko kokemuksia?AUTTAKAA!!!

24

3867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksella

      Rauhoittele hevostasi koko ajan juttelemalla sille hiljaa, hitaasti ja rauhassa...ei väliä mistä. Istu satulassa rentona ja ajattele koko ajan "mitäs täs...tehäänpä pieni LAISKA käynti lenkki" tyyliin ja oo oikein rento. Anna hepalle mahd paljon vapautta... mutta jos hevonen käyttää tilaisuutta hyväksi... älä anna sille sekuntiakaan aikaa miettiä "mitäs tekis seuraavaksi". Tee koko ajan jotain...maastossa pohkeenväistöjä, pidätteitä, pysähdyksiä jne mitä mieleen tulee. Kuitenkaan älä vangitse hevosta. Onnea yritykselle! :D

      • ~Villi varsa~

        Sun kannattais ehkä juoksuttaa sun heppaa ennen kun ratsastat sitä. Tietty se ihan riippuu siit, et minkälainen sun heppa on juoksutettaes...


      • mie
        ~Villi varsa~ kirjoitti:

        Sun kannattais ehkä juoksuttaa sun heppaa ennen kun ratsastat sitä. Tietty se ihan riippuu siit, et minkälainen sun heppa on juoksutettaes...

        joo onhan noi ihan hyviä neuvoja..mut entä sit, ku mullaki on 5-vuotias kilpahevonen ja se on maastos ihan mahdotaon.. hyppii vaan pystyy..ja kun pyydän eteen lähtee kiitolaukkaa ja kun taas pidätän nii hyppää pystyyn..! sit jos yritän kääntää sen takasi nii se kääntyy salaman nopeesti takasi ja sit taas mennää...:( et millä saisin ton pois siltä? se on aika "raisu" muutenkin ratsastaa,(tykkään tempperamenttisista) mut ei oo kiva ku ei sen kans vaan yksinkertasesti vaa voi/uskalla lähtee maastoon,ku tullaan tallille sellasta kauheeta rodeo-laukkaa.. Et auttakaa immeiset!!


      • Nähnyt likaa
        mie kirjoitti:

        joo onhan noi ihan hyviä neuvoja..mut entä sit, ku mullaki on 5-vuotias kilpahevonen ja se on maastos ihan mahdotaon.. hyppii vaan pystyy..ja kun pyydän eteen lähtee kiitolaukkaa ja kun taas pidätän nii hyppää pystyyn..! sit jos yritän kääntää sen takasi nii se kääntyy salaman nopeesti takasi ja sit taas mennää...:( et millä saisin ton pois siltä? se on aika "raisu" muutenkin ratsastaa,(tykkään tempperamenttisista) mut ei oo kiva ku ei sen kans vaan yksinkertasesti vaa voi/uskalla lähtee maastoon,ku tullaan tallille sellasta kauheeta rodeo-laukkaa.. Et auttakaa immeiset!!

        Miten olet tälläisen ponin itsellesi hankkinut jolle et pärjää?! Se ihmetyttää miksi on otettava sellainen "raisu" hevonen jos sitä ei sitten saa rauhoittumaan...


      • mie
        Nähnyt likaa kirjoitti:

        Miten olet tälläisen ponin itsellesi hankkinut jolle et pärjää?! Se ihmetyttää miksi on otettava sellainen "raisu" hevonen jos sitä ei sitten saa rauhoittumaan...

        ihan sen takia, ku se on hyvä estehevonen...! enkä mä sitä tarkottanu, etten millää saa sitä kuriin..vaan aattelin vaa kysellä apua,jos ny viä joskus noin käy..! ANTEEX HIRVEESTI, ku vaivasin!!


      • Lumi teki enkelin eteiseen
        mie kirjoitti:

        joo onhan noi ihan hyviä neuvoja..mut entä sit, ku mullaki on 5-vuotias kilpahevonen ja se on maastos ihan mahdotaon.. hyppii vaan pystyy..ja kun pyydän eteen lähtee kiitolaukkaa ja kun taas pidätän nii hyppää pystyyn..! sit jos yritän kääntää sen takasi nii se kääntyy salaman nopeesti takasi ja sit taas mennää...:( et millä saisin ton pois siltä? se on aika "raisu" muutenkin ratsastaa,(tykkään tempperamenttisista) mut ei oo kiva ku ei sen kans vaan yksinkertasesti vaa voi/uskalla lähtee maastoon,ku tullaan tallille sellasta kauheeta rodeo-laukkaa.. Et auttakaa immeiset!!

        No sähän oot sähäkän napannu! ;)

        Sitä en epäile hetkeäkään etteikö olisi hieno esteratsu mutta mites toi koulupuoli. Nimittäin jos et maastossa pärjää sille niin miten menee kentällä. Onko homma hanskassa?
        Jos saat sen kentällä aina pysymään käsissä niin on se ihme jos se ei pysy maastossa.
        Eli siis pysyykö se kentällä mentäessä haltsissa vaiko eikö?

        Kerropas nää niin mietiskellään sit lisää jooko?


      • mie
        Lumi teki enkelin eteiseen kirjoitti:

        No sähän oot sähäkän napannu! ;)

        Sitä en epäile hetkeäkään etteikö olisi hieno esteratsu mutta mites toi koulupuoli. Nimittäin jos et maastossa pärjää sille niin miten menee kentällä. Onko homma hanskassa?
        Jos saat sen kentällä aina pysymään käsissä niin on se ihme jos se ei pysy maastossa.
        Eli siis pysyykö se kentällä mentäessä haltsissa vaiko eikö?

        Kerropas nää niin mietiskellään sit lisää jooko?

        kyllä se kentällä ja maneesis menee hyvin koulua ku laitan sen vaa kunnolla kuriin... en mä ehkä uskalla olla sille tarpeeks ankara maastos..siis sehän on viä nuori ja aika arkaki..et just kisoiski on aina alux tosi vaikeeta saada se kuuntelemaan.. kai seki auttais et menis vaan paljon maastoon, et se tottuis, mut en mä aivan henkeni uhallakaan uskalla sinne lähtee.. ja sit jos se oppii pian siihen et aina ku haluu takasi tallille nii hyppii vaan pystyyn.. Kiitti..edellisestä!!!


      • Lumi teki enkelin eteiseen
        mie kirjoitti:

        kyllä se kentällä ja maneesis menee hyvin koulua ku laitan sen vaa kunnolla kuriin... en mä ehkä uskalla olla sille tarpeeks ankara maastos..siis sehän on viä nuori ja aika arkaki..et just kisoiski on aina alux tosi vaikeeta saada se kuuntelemaan.. kai seki auttais et menis vaan paljon maastoon, et se tottuis, mut en mä aivan henkeni uhallakaan uskalla sinne lähtee.. ja sit jos se oppii pian siihen et aina ku haluu takasi tallille nii hyppii vaan pystyyn.. Kiitti..edellisestä!!!

        Kumma juttu... Jos kerta kentällä menee hyvin muttei maastossa. Helpompaa olis selvittää miks se tekee niin jos se ei menis kentällä hyvin mutta jos menee niin sitten on hankalampi alkaa "syyttämään". Miten olis jos vaikka ottaisit jonkun taluttamaan. Niin, että sillä olis koko ajan kontrolli hevoseen ja samoin sulla selässä. Eli sen olis hankalampi päästä karkuun jos sille päälle tulis. Ja menisitte aina vaan pikkusen matkaa. Tietty aina paljon kehuja, kun menee hyvin. Sitten aina ottaisitte lisää matkaa lenkkeihin, kun edellisellä kerralla olis menny hyvin.
        Tässä vois suositella myös kokeneempaa ratsastajaa joka kouluttais hevoses maastoiluun mutta koska sä sillä kuitenkin ratsastat niin näen paremmaks sun opettaa hevoselles tapoja. Kokeile tommosta ennen toista ratsastajaa. Ja muista käyttää turvaliiviä niin olet suojatumpi! =)
        Tsemppiä!!

        ps. Nuorihan se on, joten jos sen nyt saa hallintaan on se parempi ratsastaa vanhempanakin!


      • Satu
        mie kirjoitti:

        ihan sen takia, ku se on hyvä estehevonen...! enkä mä sitä tarkottanu, etten millää saa sitä kuriin..vaan aattelin vaa kysellä apua,jos ny viä joskus noin käy..! ANTEEX HIRVEESTI, ku vaivasin!!

        Sanonpa vaan et toi hevonen menee sulla vaan pilalle...sääli..


      • "Kuuman pilalle menevän
        Satu kirjoitti:

        Sanonpa vaan et toi hevonen menee sulla vaan pilalle...sääli..

        no kuule..sulle en antas ees kärpästä hoiettavaks.


        mull on ittellä 6wee kuuma lv-tamma(Ex-ravuri!). helvetin hyvä hyppään mutta maastossa hyppii pystyyn pukittaa ja yrittää ryöstää. mutta satunpa olleen niin hullu että tykkään tollasista hevosista!! mutta kentällä se menee ihan hyvin koulu ei pahemmin kiinnosta kumpaakaan mutt kyll sitä mennää joka päivä, esteistä kuumenee ja musta vaa on mukavaa jos hepassa on virtaa!(muuten todella herkkä rattastaa! myös suusta eli ei kovia kuolaimia.. gägi kuolaimet?ootko kokeillu?) nyt joku kirjottaa että tommoset kuumat hepat on hengenvaarallisia liikenteessä ja menee pilalle ku niitä ei rauhoteta kunnolla vaa annetaa mennä kuten hepo haluu.PASKAA!! puhuminen auttaa rauhottaan hepan ja se että lakkaat kirraamasta ohjia ja kokeilet välillä että pysyykö rauhassa. ja miks hepo ei sais mennä välillä? saattas sekin auttaa. onnea vaan teille hepojenne kans!!!!


      • Satu
        "Kuuman pilalle menevän kirjoitti:

        no kuule..sulle en antas ees kärpästä hoiettavaks.


        mull on ittellä 6wee kuuma lv-tamma(Ex-ravuri!). helvetin hyvä hyppään mutta maastossa hyppii pystyyn pukittaa ja yrittää ryöstää. mutta satunpa olleen niin hullu että tykkään tollasista hevosista!! mutta kentällä se menee ihan hyvin koulu ei pahemmin kiinnosta kumpaakaan mutt kyll sitä mennää joka päivä, esteistä kuumenee ja musta vaa on mukavaa jos hepassa on virtaa!(muuten todella herkkä rattastaa! myös suusta eli ei kovia kuolaimia.. gägi kuolaimet?ootko kokeillu?) nyt joku kirjottaa että tommoset kuumat hepat on hengenvaarallisia liikenteessä ja menee pilalle ku niitä ei rauhoteta kunnolla vaa annetaa mennä kuten hepo haluu.PASKAA!! puhuminen auttaa rauhottaan hepan ja se että lakkaat kirraamasta ohjia ja kokeilet välillä että pysyykö rauhassa. ja miks hepo ei sais mennä välillä? saattas sekin auttaa. onnea vaan teille hepojenne kans!!!!

        enhän mä sua arvostellu. Ton tytön teksti kuulosti vaan siltä että hän on aika pulassa heponsa kanssa eikä selvästikään pärjää sille. Antais sit hevosensa sellaisen käsittelyyn joka sille pärjää tai on ees rohkeutta pärjätä. Kyllä mäkin kuumista hevosista enemmän pidän (omistin enne yhden puol andalucialaisen ja voit uskoa sitä tanssahtelua ;) ja on mulla lähes 20 vuoden kokemus niistä. Että se niistä kärpäsistä..


    • "mä vaan"

      Itse kilpailen esteillä erittäin kuumalla ponilla ja usein on melkein mahdotonta saada se pysähtymään. Eli joskus kyllä meneee hermo! Itselleni valmentajat (aluevalmentaja) on usein sanonut, että kotona kannattaa tehdä tunnin alussa paljon siirtymisiä, pohkeenväistöä, avotaivutusta,vastataivutusta yms. Itselläni on myös runsas puomityöskentely auttanut, eli aluksi isolle ympyrälle kaksi tai yksi puomi ja sitten lisää puomien määrää kun menee paremmin. Ja vasta sitten suoralle puomeja. Ainakin itselläni puomit suoralla on jo tuskaa, kun poni menee minkä jaloistaan pääsee!! Ja voisit kysyä hieman kokeneemmalta ihmiseltä, vaikka valmentajalta, minkälaiset kuolaimet auttaisi. Pehmeät mutta vahvat. Toivottavasti oli apua!!

    • heppahöperö

      ensin voisit liinassa juoksuttaa ja opettaa hevosesi kuuntelemaan sinua ja ääntäsi.
      sitten onhan hevosellesi selvää että sinä olet teistä se johtaja?
      sitten voisit ottaa riimun ja taluttaa hevostasi siinä ja tehdä pysäytys harjoituksia ja totaalisesti pysäyttää hevosesi.
      sitten selästä liinalla juoksutus voisi olla hyvää harjoittelua joku kaverina tietenkin mutta sinä annat käskyt ja tee siinä pysäytyksiä ja liikkeelle lähtöjä vauhtia säädellen.
      no kun hevosesi osoittaa kuuliaisuutta pitäisi maastossa etenemisenkin onnistua,mutta voi olla että joudut käyttämään sielä vielä paria konstia.
      kun hevosesi osoittaa liiallisen innostumisensa merkkejä yritä heti estää sen vauhtiin pääsyä vaikka parilla ympyrällä ja uudelleen eteenpäin menemisellä . toista ympyrää niin monesti että hevosesi ymmärtää ettet halua sen menevän niin lujaa.
      jos hevosesi kuitenkin vauhkoontuu villiin menoon
      niin määrätietoisesti hermot halliten annat hevosellesi istunnallasi ja puolipidätteillä niin monesti pysäyhtymisen käskyjä että saat sen hallintaan. voit joutua tarvittaessa käyttämään voimakkaitakin otteita mutta voimamittelöinissä me ihmiset olemme aina häviöllä. tarkoitus on osoittaa hevosellesi että kun se tottelee silloin myös epämielyttävä "kiskonta" ohjista loppuu ja hevonen saa palkkionsa.
      ja lopuksi muista palkita hevosetasi aina kun se antaa siihen aihetta.
      ei muuta kuin menestystä ja muista pienet askeleet tuottavat parhaiman voiton.

    • Lumi teki enkelin eteiseen

      Siis monet ovat neuvoneet juoksuttamaan mikä sinällään on ihan jees... VÄliaikaisesti.
      Eli siis jos tahdot hevosen haltsiin kerran tai pari niin saat sen ennen ratsastusta purkamaan liiat energiat juoksuttamalla ja sit kun se on rauhallisempi on ratsastuskin rauhallisempaa.

      Mutta...
      Jos tahdot hepat haltsiin aina, kun sillä meet niin suosittelisin aloittamaan ihan alusta. Eli siis just tommoset juoksutus-, talutusharjotukset, että se ensin tottelee sua ok. Sen jälkeen ratsastaessa mennään rauhassa. Ei mennä yhtään lujempaa jos hitaampi ei suju. Heti stoppiin jos hommaa karkaa. Paljon pysähdyksiä ja jos homma karkaa kaikista rauhallisuus yrityksistä huolimatta niin sitten peruutuksia.
      Ja paljon työtä. Eli niin, että se hevonen tosissaan saa ajateltavaa, että ratsastus ei ole sitä ainaista kenttää ympäri juoksemista. Virikkeitä paljon, haastetta, jotta kiinnostus pysyy yllä (jos on vaikeutta että hevonen häseltää omaansa ja vie kuumetessaan ratsastajaa 6-0).

      Tässä vaan mietin, että olis kiva kuulla, että minkälaisia ongelmia sulla tän kuuman hevosen kanssa on. Jyrääkö? Häslääkö? Kuinka pysyy käsissä yms.? Eli lisätietoja kiitos...

      Toivottavasti auttoi.

    • nii se mun hevonen on 5 vuotias suomenpienhevos ruuna..se menee niinku sillee et se menee aluks ku alotan ravaamaa ni aika lujaa ja sit se alkaa n. 4 kierroksen jälkee menee ihan tavallisesti sit ku aletaa laukkaa ni se menee taas ihan täysii... mulle on sanottu et se kaahaa sen takii ku sillä on huono tasapaino ku sitä on alettu kouluttaa vasta alku kesästä ja se on ruunattuki vasta alku kesästä.. siitä oli yritetty ravurii mut se oli nii pieni..nii mulle sanottii et se kaahaa ku sillä ei oo viel tasapainoo mennä rauhallista laukkaa joten oikeestaan mun varmaan ois pitäny varmaa kysyy et miten saan sit sille paremman tasapainon? oliko tarpeex tietoo tällä kertaa? :)

      • tarsku

        hei! minä tiedän mitä tarkoitat kun hevosesi kuumuu liikaa ja lähtee täyttä puhaltamaan eteenpäin. näin minunkin hevoseni usein tekee, mutta jos et halua mennä niin vauhdikkaasti niin kokeileppa seuraavaa. kokoa hevosesi ohjilla ja kun se antaa merkin että pitäis päästä vähän lujempaa ota jo siinä vaiheessa pidätys molemmilla ohjilla tasaisesti istu syvälle satulaan ja tee pieniä nykäiseviä pidätteitä vain sisimmällä ohjalla eli hieman sellaista sahaavaa liikettä yhdellä ohjalla. minun hevoseni meno haluja se ainakin hidastaa.
        se kuumuminen muutaman juoksutuskieroksen jälkeen uskon johtuvan hevosesi ravitaustasta koska hevostasi on treenattu juoksemaan lujaa se yrittää tehdä sitä vieläkin.
        itse ratsastan ravihevosella(suokilla) jolla on jälleen ensi kesänä tarkoitus mennä kilpailuihin jos vaikka jo keväällä. se vähän riippuu sen kunnostaja kestääkö jalat.
        anna hevosellesi aikaa ja ota pieniaskel kerralla. opeta yksi asia kerrallaan ja ennenkaikkea älä päästä hevosestasi vauhtiin sillä silloin sitä on vaikeampi saada pudottamaan vauhtia mutta ei sekään ole mahdotonta kokeille neuvoani jospa se auttaa sinua.


    • Angelina

      joo siis KEIN PANIK! mul on ittelläni kaks enkkulaista täykkärii, molemmat tammoja. Nasty on 5 ja Nala 7 . mä oon ikäni ridannu tulisilla hepoilla ja varsinki tää mun NALA on helvetin kuuma pakkaus. mäpä neuvon...ratsasta paljon kouluu, paljon erillaisii teitä ja kiemuroita. paljon ympyröitä, pistä heppa kuuntelee, taivuttele... ridaa sillä säännöllisesti. jos mahdollista pidä sitä paljon tarhassa. juoksuta, irtohypytä... mä teen usein niin, jos sää sallii, et käyn heittää maastossa munkin, lämmittelen hepan ... nastyllä mä käyn aina ennen koulutuntii 15 minuuttii laukkaamassa maastossa.Huom! siis jos ilmat sallii.. mut ZEMII sulle ja hepalles.. pidä pää pystyssä ja ohjat käsissä, ps. tietty voit kokeilla erillaista kuolainta, vähän kovempaa esim, tai gramaaneita..

      • kiitti kauheesti neuvoista!! ja lisää saa pistää kokoajan!!:)


    • kaktus

      hanki ratsastuksen opettaja itselesi joka päättää miten tunnilla mennään eikä hevosesi..itsellänikin on kuuma hevonen hoitsuna(tallilla ei oo rats.opettaja,mutta kaverini piti tunnit minulle)se auttaa jo jonkun verran ..jos hevosesi alkaa kuumua heti kun ravaat ekaa kertaa ja alkaa kiihdyttää tee voltteja..niin kauan että hevonen rauhoittuu..(muista kumpaankin suuntaan ettei jää jäykäksi).jos rats.2h päivä mee eka tunti maastossa ja (revitele) toka tunti kentällä älä kuitenkaan tylsistytä hevostasi...palkitse se joka kerta kun se menee rauhallisesti..pidä hermot jäässä ja odota..vaiha kuolaimia jos se ei meinaa aina pysähtyä...

      • ei se mun polle lähe ikää viemään et kyl se käsissä pysyy ja on tosi maastovarma..siinä on vaa se et toivoisin et se menis vähäse hiljempaa eikä paahtais kiitoravia..alkaa olla vaikee keventää pia:) no ei on sillä tosi ihana ratsastaa mut vauhtia löytyy liikaa eikä se johu energiasta..:)


    • stella4ever

      mulla kanssa tällanen ongelma et koulukisat tulossa ja rats.ope laitto hevosen jolla oon ratsastanu kolme kertaa, kerran tänä vuonna ja se on just sellanen et ekaks se menee hyvin ja näin, mut kun antaa laukka-avut ni sitte se onkin menoa eli lähtee minkä jaloistaan pääsee ja sitte kestääki jokin aika että saa sen taas kulkemaan hyvin ja kun koulukisoissa nyt ei saa tietenkää mitää ylimääräistä volttia ym tehä ja sitte pitäis saada polle hidastamaan laukkaympyrän jälkeen ravin kautta käyntiin että mitenköhän onnistuis..? ja just se kun en oo menny ku muutaman kerran ja kerran tänä vuonna tuolla hevosella, enkä osaa yhtään niitä tapoja millä sen saa hidastamaan...

    • Noora vaan

      Eikös siellä kisoissa pääse lämmittelemään ollenkaan sitä heppaa? Otat sen ylimääräsen energian (ei kuitenkaan hevosta ihan puhkipoikki kannata lämmittää) sillon pois. Eli teet vaikka niitä laukkaympyröitä ja voltteja jos se sitten siellä radalla oli rauhassa?

    • anonyymi8

      Moi! juoksutus ei auta tuollaiseen hevoseen 1% tiakaan.Mene usein maastoon taluttajalla.Sitten että hän kävelee vieressä paljon ja myöhemmin toisen hepan knassa ja yksin.Eiköhän hevonen kyllästy maisemiin ja totu.

    • Anonyymi

      Itse ainakin kun omistan kuuman ponin niin puhun sille paljon ja hengittelen rauhassa ja oon ihan rauhassa enkä jännity ja annan sille ohjaa ettei se ala panikoimaan jos ottaa sen kiinni

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe