lapsen kotilomat ja rahojen vähyys

tossukkainenko

Mitä tehdä, kun ei ole varaa ottaa lasta kotilomille.Toimeentulotukiasiakkaita emme ole, mutta rahat tiukilla.Sijoituspaikasta emme rahaa saa kotilomien ajaksi, vaikka olen kuullut, että jotkut saavat.

68

5629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyyh...

      Kuinka paljon se lapsen kotona käyminen sitten maksaisi teille?

      Oletteko kokeilleet toimeentulotukea?

      • Minäpävaan

        Kyllä jotkin kunnat maksavat pienituloisille vanhemmille ruokarahaa kotiloman ajaksi, mutta en tiedä onko se lakisääteinen juttu. Tiedän myös, että laitoksesta on saatettu antaa ruokakassi lapsen mukaan, missä on aamu- ja iltapalatarvikkeita ja lämpimään ruokaan tarvikkeita myös.

        Jos ei laitoksesta saa ruokarahaa kysäisepä lapsen sosiaalityöntekijältä.


    • tossukkainenko

      Toimeentulotukea emme saa,vaan olemme siinä rajoilla. Ja kyllähän tuollainen teini syö kuin lehmä,joten ruokamenot kyllä tuplaantuvat.

      • Talousguru

        Keitot ja yksinkertaiset riisi/peruna/pasta-pohjaiset ruuat kastikkeisiin liitettyinä eivät maltaita maksa. Vaikkapa keittoon esim. kilo perunoita, purkki säilykelihaa, pussi keittojuureksia ja lihaliemikuutiot päälle. Ei liene hirveän kallista?

        Mikäli taloutenne on noin tiukilla, onko teillä rahaa syödä silloinkaan kun olette ilman sitä teiniä?


      • Sijoittajan pakeille
        Talousguru kirjoitti:

        Keitot ja yksinkertaiset riisi/peruna/pasta-pohjaiset ruuat kastikkeisiin liitettyinä eivät maltaita maksa. Vaikkapa keittoon esim. kilo perunoita, purkki säilykelihaa, pussi keittojuureksia ja lihaliemikuutiot päälle. Ei liene hirveän kallista?

        Mikäli taloutenne on noin tiukilla, onko teillä rahaa syödä silloinkaan kun olette ilman sitä teiniä?

        Ohje täytyy olla sijaisvanhemman käsialaa. Kuten toteaa ei paljoa maksa. Eikä kyllä ole ravitsevaa ruokaakaan.

        Aloittaja on tossukka. Ei voi ymmärtää näitä sijaisvanhempien kumartajia. Ei voi olla tottakaan, ettei ap ole huolehtinut lapselleen ruokarahaa. Sijoitetun ruokarahat ei kuulu sijaisvanhemmille viinarahoiksi. Rahat on tarkoitettu lapsen ruokaan. Ruokaraha seuraa lasta.


      • asia suhteessa

        Jos oma lapsi on lehmä, niin hän ei varmaan kotilomaa biovanhempien luona. Eli asiaa ei kannata edes miettiä- kyllä murkku vaistoaa moisen ajattelumallin.


      • Äideistä parhain....

        No parempi jos lapsesi ei tule kotiin lomilla ollenkaan . Rumasti kirjoitit omasta lapsesta että " syö kuin lehmä " !!! Olen yh-äiti ja pienituloinen itsekkin mutta lapseni ovat syöneet parasta ruokaa kotona . Olen kasvattanut heidät yksin ja olen ylpeä heistä . Kumpikin hyvissä ammateissa nyt .


      • eräs meistä biovanhe
        Sijoittajan pakeille kirjoitti:

        Ohje täytyy olla sijaisvanhemman käsialaa. Kuten toteaa ei paljoa maksa. Eikä kyllä ole ravitsevaa ruokaakaan.

        Aloittaja on tossukka. Ei voi ymmärtää näitä sijaisvanhempien kumartajia. Ei voi olla tottakaan, ettei ap ole huolehtinut lapselleen ruokarahaa. Sijoitetun ruokarahat ei kuulu sijaisvanhemmille viinarahoiksi. Rahat on tarkoitettu lapsen ruokaan. Ruokaraha seuraa lasta.

        Minäkin elän pienellä sairaseläkkeellä,saan 470e kk käyttöön ruokaan kuukaudessa..Säästän kun kaikki ne päivät jotka lapsi on poissa syön enimmäkseen puuroa ja makaroonia tai riisiä,perunoita keitettynä ja paistettuna,silloin kun lapsi tulee kotiin ostan hänelle lohta,laitan lihakaalikeittoa,kaalikääryleitä,tai kanaa kermakastikkeessa,jälkkäriksi pannukakkua tai lettuja,marjakiisseleitä.aamiaiseksi pekoonimunakkaan,tai jugurttia ja muroja.Säästän rahaa jotta voin tarjoilla lapselleni mitä hän haluaa ja mitä sijaispaikassa ei saa,juomana hänelle maitoa tai mehua,itselle vettä


    • justiina6

      Kuinka usein lapsesi käy kotilomilla ? Jos esim kerran kuussa , niin kyllä jotain syötävää pitää olla varaa laittaa ruuaksi. Etköhän itsekin syö samaa ruokaa.. Keittoja voi tehdä ison satsin halvalla .. Olen sitä mieltä, että nyt on kyse enemmänkin suunnitelmallisuuden ja varautumisen puutteesta...

    • raivottarelle

      Miltä yheltä?

      osaat tuota lärviäs pieksää näköjää itekin, kirjota ny sitte ihan kelle tähansa.

      • Ulla Qvist

        Etkö osaa tulkita tuota nuolta joka näyttää kenelle vastaus on?


    • Aloittajalle

      Aloittajalle selvennystä:

      Älä välitä ilkeämielisistä vastauksista, asialla on raivotar, joka vihaa sairaalla vihalla huostaanottovanhempia. Sijaripalstalla tod.näk. hän on asialla, kun aivan asialliseen bio-vanhemman tekstiin vastattiin näin:

      "Lapsesi sijoitukseen on ollut joku syy, todennäköisesti puutteita vanhemmuudessa. Myöhäistä haikailla lämmintä äiti-lapsi suhdetta, koska sellaista ei lapsen käytöksestä päätellen ole ilmeisesti koskaan ollutkaan. Vaikka olet biologinen äiti, ei se oikeuta sinua vaatimaan kiintymystä lapselta ellei hän sitä itse halua. On hyvä osata myöntää omat virheensä ja kestää niiden seuraukset syyttämättä muita.
      Myös äiti on korvattavissa. Olen aina pitänyt sijaisäitiäni oikeana äitinäni. En ole koskaan halunnut minkäänlaisia suhteita biologiseen äitiini, koska hän teki varhaislapsuudestani helvetin."

      Todellisuudessa lapsen käytöksestä ei voinut päätellä muuta kuin sen, että kyse oli aivan tavallisesta lapsen oikuttelusta, että loman haluaisi viettää siellä, missä oli kivaa viimeksikin tai sitten kyse on vain kokeilusta määrätä yli aikuisten päätösten, sitähän joka ainut lapsi välillä harrastaa.

      Tuossa hän kertoo koko lapsuuden tragediansa taustan ja se hänen mielestään todistaa sen, että kaikki vanhemmat joilta on lapsi huostaanotettu, ovat epäkelpoja vanhempia, vaikka eivät itse sitä tajuakaan.

      Samalla hän leimaa esim. 200 helsinkiläissossua valehelijoiksi, mutta palstan raivotar nyt tietää kaikki asiat paremmin kuin esim. sosiaalityöntekijät.

      KYSYMYKSEESI sen verran, että lain mukaan tapaamisia on tuettava ja yleensä sijaispaikka antaa ruokarahan ja kustantaa lapsen matkustuskulut. Summat vaihtelevat paikkakohtaisesti.

    • Lasketaan yhdessä!

      Ap. Eikö teillä ole yhtään rahaa teinin ruokkimiseen? Paljonko teillä on? Paljonko pitäisi olla?

      • lapset suojaan

        Taitaa ruveta menemään turhan julkeaksi...

        - Sanotko sinä omille lapsillesi, että ruokit heitä? Käytätkö todellakin tuota termiä? Käsitätkö minkä mallin annat omille lapsillesi sanoinkuvaamattomalla julkeudellasi?

        Lähdetään siitä, että Ap ei ole sinun ideoimasi hahmo:
        Em kommentin perusteella sinun lähipiiriisi ei saa kuulua ihmisiä, jotka ovat millään tavoin sinusta riippuvaisia. Käsitätkö tämän? Millä moraalilla vastaat noin viiltävästi eli "Lasketaanko yhdessä?"

        Annatko lapsille yhtä halpamaisia vastauksia? Onko tuo sinun tapasi olla vuorovaikutuksessa tai ylipäänsä kommunikoida?


      • Trombosyytti
        lapset suojaan kirjoitti:

        Taitaa ruveta menemään turhan julkeaksi...

        - Sanotko sinä omille lapsillesi, että ruokit heitä? Käytätkö todellakin tuota termiä? Käsitätkö minkä mallin annat omille lapsillesi sanoinkuvaamattomalla julkeudellasi?

        Lähdetään siitä, että Ap ei ole sinun ideoimasi hahmo:
        Em kommentin perusteella sinun lähipiiriisi ei saa kuulua ihmisiä, jotka ovat millään tavoin sinusta riippuvaisia. Käsitätkö tämän? Millä moraalilla vastaat noin viiltävästi eli "Lasketaanko yhdessä?"

        Annatko lapsille yhtä halpamaisia vastauksia? Onko tuo sinun tapasi olla vuorovaikutuksessa tai ylipäänsä kommunikoida?

        Avaajallahan tossa ei tunnu olevan rahaa ottaa vastaan o m i a lapsiaan. Muuten sönköttelet taas aivan omiasi.


      • Itse sönkötät
        Trombosyytti kirjoitti:

        Avaajallahan tossa ei tunnu olevan rahaa ottaa vastaan o m i a lapsiaan. Muuten sönköttelet taas aivan omiasi.

        Avaajan rahoista ei ole kyse. Avaajalla saa olla vaikka miljoonat patjan alla, niillä ei ole asiassa merkitystä.

        Kyse on sijoittajan sijaispaikalle maksamista lapsen ruokarahoista, jotka sijoituspaikka on pitänyt ominaan.

        Sijoittaja on velvollinen maksamaan rahat sentilleen, taannehtivasti. Sen jälkeen etukäteen lapsen saapuessa kotiinsa, jotta sijarit pääsevät viihteelle.


      • Money, money, money
        Itse sönkötät kirjoitti:

        Avaajan rahoista ei ole kyse. Avaajalla saa olla vaikka miljoonat patjan alla, niillä ei ole asiassa merkitystä.

        Kyse on sijoittajan sijaispaikalle maksamista lapsen ruokarahoista, jotka sijoituspaikka on pitänyt ominaan.

        Sijoittaja on velvollinen maksamaan rahat sentilleen, taannehtivasti. Sen jälkeen etukäteen lapsen saapuessa kotiinsa, jotta sijarit pääsevät viihteelle.

        Jos juttu on noin selvä ja yksinkertainen niin miksi ap kyselee asioista täällä? Miksi hän ei ole vaivautunut ottamaan asiasta selvää oikealta taholta?

        Sulla muuten tuntuu olevan tuosta sijarin hommasta niin selkeä kuva että olet varmaankin kokeillut sitä? Tunnet moniakin kovasti alkoholia käyttäviä sijareita? Kai olet heistä jo tehnyt lastensuojeluilmoituksen?

        Avaajan rahoillako ei ole merkitystä? Ohhoh! Hän on siis epäilemättä niin tiukka periaatteen ihminen että jättää oman lapsensa mieluummin näkemättä kuin suostuisi ostamaan ruokaa omilla rahoillaan?

        Jos sijaisvanhemmat ovat velvollisia maksamaan rahaa tarvittaessa biovanhemmilla sinulla varmaankin on esittää selviä pykäliä asiaa koskien? Saako niitä esiin?


      • On vaikeeta
        Money, money, money kirjoitti:

        Jos juttu on noin selvä ja yksinkertainen niin miksi ap kyselee asioista täällä? Miksi hän ei ole vaivautunut ottamaan asiasta selvää oikealta taholta?

        Sulla muuten tuntuu olevan tuosta sijarin hommasta niin selkeä kuva että olet varmaankin kokeillut sitä? Tunnet moniakin kovasti alkoholia käyttäviä sijareita? Kai olet heistä jo tehnyt lastensuojeluilmoituksen?

        Avaajan rahoillako ei ole merkitystä? Ohhoh! Hän on siis epäilemättä niin tiukka periaatteen ihminen että jättää oman lapsensa mieluummin näkemättä kuin suostuisi ostamaan ruokaa omilla rahoillaan?

        Jos sijaisvanhemmat ovat velvollisia maksamaan rahaa tarvittaessa biovanhemmilla sinulla varmaankin on esittää selviä pykäliä asiaa koskien? Saako niitä esiin?

        Pitää ihmetellä miten ihan perusasia ei ole selviö. Ei aloittajalle, eikä sinulle.


      • Comeback
        On vaikeeta kirjoitti:

        Pitää ihmetellä miten ihan perusasia ei ole selviö. Ei aloittajalle, eikä sinulle.

        Niin sitä virallista tietoako asiasta ei ole?


      • öööhäh!11
        Itse sönkötät kirjoitti:

        Avaajan rahoista ei ole kyse. Avaajalla saa olla vaikka miljoonat patjan alla, niillä ei ole asiassa merkitystä.

        Kyse on sijoittajan sijaispaikalle maksamista lapsen ruokarahoista, jotka sijoituspaikka on pitänyt ominaan.

        Sijoittaja on velvollinen maksamaan rahat sentilleen, taannehtivasti. Sen jälkeen etukäteen lapsen saapuessa kotiinsa, jotta sijarit pääsevät viihteelle.

        Missä lukee että sijoituspaikka on pitänyt rahat?


    • Tinkiäkkö lääkkeistä

      Minäkin ihmettelen pienituloisia isovanhempia millä he vielä ruokkivat lapsenlapsiakin. Ja lahjoja viedä syntymäpäiville.

      • terv.hoitoalalla

        Eivät ole pienituloisia sellaiset isovanhemmat.

        Todella pienituloisilla isovanhemmilla ei ole varaa aina edes omiin lääkkeisiin.


    • Voi taivas!

      Voi taivas! Ei voi muuta kuin taivastella. Jotkut tosiaan tekevät lapsia vain saadakseen rahaa ja jotkut sitten hoitavat näitä lapsia saadakseen rahaa. Lapsiparat!

      • Voi ei!!

        Ei toi kysyjä siis ITELLEEN sitä rahaa tarvi.


      • Voi taivas!
        Voi ei!! kirjoitti:

        Ei toi kysyjä siis ITELLEEN sitä rahaa tarvi.

        Ai meinaatko, että jos/kun tekee lapsia, niin jonkun "ulkopuolisen" kuten yhteiskunnan täytyy järjestää sen muksun ylläpito? Minä hölmö luulin, että minun pitää itse "ruokkia" lapseni. Miksi tämä avaaja teki lapsia? Eikö hän ole ymmärtänyt, että lapsiin menee rahaa? He syövät, kuluttavat vaatteita, kenkiä jne..


      • joo voi taivas nii
        Voi taivas! kirjoitti:

        Ai meinaatko, että jos/kun tekee lapsia, niin jonkun "ulkopuolisen" kuten yhteiskunnan täytyy järjestää sen muksun ylläpito? Minä hölmö luulin, että minun pitää itse "ruokkia" lapseni. Miksi tämä avaaja teki lapsia? Eikö hän ole ymmärtänyt, että lapsiin menee rahaa? He syövät, kuluttavat vaatteita, kenkiä jne..

        En meinaa.

        Tätä se julkisten palvelujen alasajo on saanut aikaseksi: verorahat kelpaa yrityksen pystyttämiseen ja totta helvetissä yrityksen lähtökohta on tuottaa voittoa ja pysyä leivissä. Vai säästävätkö sijaisperheet yritystään varten tunnollisesti ja kaukaa viisaasti? Eivät ota meidän yhteisistä verorahoista sieltä "ulkopuolelta" mitään; käyvät omissa töissään ja sopivasti säästettyään pyytävät pankista lainan sitä yritystä varten?

        Taivastele toki,
        aloittaja kysyi vallan muuta kuin tollasen OMG -mulkoilijan mussutusta


      • Onnellinen ja rikas
        Voi taivas! kirjoitti:

        Ai meinaatko, että jos/kun tekee lapsia, niin jonkun "ulkopuolisen" kuten yhteiskunnan täytyy järjestää sen muksun ylläpito? Minä hölmö luulin, että minun pitää itse "ruokkia" lapseni. Miksi tämä avaaja teki lapsia? Eikö hän ole ymmärtänyt, että lapsiin menee rahaa? He syövät, kuluttavat vaatteita, kenkiä jne..

        Tunnen perheitä jossa on 8-10 lasta . Hakevat kaikki rahansa sosiaalista . Miksi he saavat tehdä niin paljon lapsia ? Täytyy että vanhemmat ovat jotenkin jälkeenjääneitä tai muuten sairaita .Kyllä sitä jo parista lapsesta näkee minkälaisia perillisiä saa . Ja kun on vähempi lapsia niin pystyy itse ne elättämäänkin .


    • A. Mertaranta

      Sama se. Suomi voittaa kuitenkin Venäjän tänään 3-1.

    • Ole hyvä, infoa:

      "Lapsen oikeus tavata läheisiään

      Sijaishuollossa olevalla lapsella on oikeus hänelle tärkeisiin, turvallisiin ja läheisiin ihmissuhteisiin. Lapsella on oikeus tavata vanhempiaan, sisaruksiaan ja muita hänelle läheisiä ihmisiä. Yhteydenpito voi tapahtua vierailuin, puhelimitse, postitse, sähköpostilla tai muulla vastaavalla tavalla. LSL 54 § 1 momentti (Finlex)



      - Sijoittajakunnan sosiaaliviranomaisten
      ja
      - sijaishuoltopaikan henkilökunnan

      ...on tuettava ja edistettävä lapsen ja hänelle läheisten henkilöiden yhteydenpitoa.
      Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että:

      - sijoittajakunnan on tuettava yhteydenpitoa taloudellisesti, koska

      -----> vanhempien taloudellinen tilanne ei saa olla esteenä tapaamisille tai yhteydenpidolle sijoituksen aikana. LSL 54 § 2 momentti (Finlex)

      Perheelle korvattavat taloudelliset kustannukset ovat tavallisesti vanhemmille lapsensa yhteydenpitoon liittyen

      - maksettavia
      matkoja ja ruokarahaa.


      Muita korvattavia kustannuksia voivat olla:
      - erilaiset yhteydenpidon aikana syntyvät harrastemenot
      tai
      - muut vastaavat.

      Tämä perustuu LSL 54 § 2 momenttiin (Finlex) sekä LSL 4 §:n (Finlex) velvoitteeseen huomioida tavoite perheen jälleenyhdistämisestä."

    • Jos ja kun lapsesi tulevat kotiin lomille, viikonloppuisin, jouluna, pääsiäisenä, kesällä, vappuna, syyslomalla, hiihtolomalla, niin aina kuuluu lapsille ruokaraha sijoituspaikan tai sossus puolesta. Se on sama raha minkä sijoitupaikka saa lapsesta. kymmenisen euroa päivässä. Sillä ei ole mitään väliä mitkä ovat omat varasi.

      • ohiss

        Onko sillä asialla merkitystä, että onko lapsi sijoitettu perheeseen, laitokseen tai yksityiseen perhekotiin?


      • niimpä niin

        eikö se sijoituskoti saa siitä lapsesta korvausta noin 3000-5000€/kk. Niin se on meidän veronmaksajien rahoja.


    • tossukkako

      Eli mistä tätä ruokarahaa lähden pyytämään.Sijoituspaikka sanoi, ettei raha minulle tule.Toimeentulotuen kauttako, vaikka sitä emme saa?

      • onpas taas systeemiä

        Vaikka ette saa toimeentulotukea, voitte pyytää ruokamenoihin rahaa lapsen kotilomien ajaksi. Jos ei alueenne sossu sitä myönnä, otat yhteyttä huostan tehneen yksikköön.
        Mä sain ainakin ruokakuluihin (en saanut toimeentulotukea) ja lisäksi satunnaisesti muutaman kerran huvittelumenoihin, lapsen kanssa.
        Ihme että sijoituspaikka sanoo noin, vaikka varmaan tietävät noi systeemit.

        Se tuleeko raha sulle ajantasaisesti vai vasta jälkikäteen on taas kiinni ihan sossusta.
        Mielestäni pitäis tulla sillon kun lapsi on lomilla, mutta tiedä aina noista paikkakuntakohtaisista eroista.
        Joka tapauksessa soitat sossuun ja selität tilanteen, tai sitten laitat sähköpostia.


    • Suhteellista

      Tämän ketjun luettuani ilahduin siitä, että taidan itse olla sittenkin aika normaali ja järjissäni.

    • käy kysyyn

      Soskusta sijaishuollosta saa lapsesta 9 euroa/vrk lomarahaa. Kyllä sillä jo lapsen syöttää, omat ruoat tietenkin maksatte itse.

    • tossukkako

      Ja sen verran vielä lisään, että teini on tulossa kesällä aluksi kahdeksi viikoksi putkeen, samoin heinäkuussa kahdeksi viikoksi ja vielä elokuussa kahdeksi viikoksi. Tuona aikana teinin vatsaan uppoaa kyllä jo hyvä määrä ruokaa, ja sijoituspaikka saa lapsilisät, elatustuen sun muut korvaukset mitä heille maksetaan.

      • Kaikki kotiin päin..

        Ota lapses heti kotiin asumaan !!!


      • Pullaa

        Minkä vuoksi siitä teinistä tuli sijaisperheen lapsi? Vastaus tähän kysymykseen voi vähän aukaista sitä ruokaraha-asiaakin.

        Jos lastasi ei olisi huostaanotettu, olisiko sinulla silloin mahdollista ruokkia hänet ja vaatettaa ym? Teinit kun ovat pohjattomia kaivoja. Kun teinisi tulee kahdeksi viikoksi kesällä, tarvitsee hän kyllä muutakin kuin vain ruokaa. Vai aikooko hän istua kotona neljän seinän sisällä koko ajan?


      • tossukkako
        Pullaa kirjoitti:

        Minkä vuoksi siitä teinistä tuli sijaisperheen lapsi? Vastaus tähän kysymykseen voi vähän aukaista sitä ruokaraha-asiaakin.

        Jos lastasi ei olisi huostaanotettu, olisiko sinulla silloin mahdollista ruokkia hänet ja vaatettaa ym? Teinit kun ovat pohjattomia kaivoja. Kun teinisi tulee kahdeksi viikoksi kesällä, tarvitsee hän kyllä muutakin kuin vain ruokaa. Vai aikooko hän istua kotona neljän seinän sisällä koko ajan?

        Teini lintsaili koulusta, siksi sijaisperheessä. Kotona asuessaan saisin lapsilisät, sekä luultavasti asumistukea, joka helpottaisi tilannetta.
        Tuskin neljän seinän sisällä joutuu istumaan, mutta ei mitään kummempaa kyllä aiota tehdäkkään.


      • vitska jälkikäteen
        tossukkako kirjoitti:

        Teini lintsaili koulusta, siksi sijaisperheessä. Kotona asuessaan saisin lapsilisät, sekä luultavasti asumistukea, joka helpottaisi tilannetta.
        Tuskin neljän seinän sisällä joutuu istumaan, mutta ei mitään kummempaa kyllä aiota tehdäkkään.

        Älä nyt ihmeessä tuhlaa voimiasi tommoseen tenttailuun!

        "Jos lastasi ei olisi huostaanotettu, olisiko sinulla silloin mahdollista ruokkia hänet ja vaatettaa ym?"

        Hyi helvetti mikä ajatusmaailma taas jollakulla. Toisaalta tuo:
        "...Vastaus tähän kysymykseen voi vähän aukaista sitä ruokaraha-asiaakin."
        on prikulleen Hänen tyylillään kirjailtu.

        Rajoita aiheesi pelkästään tuohon kustannuskäytäntöön, niin säästyt tyypiltä jonka mielestä on olemassa kansanryhmä, jolta ei suju vanhemmuus. Se opettaa korkealtakäsin vanhempia, joilta on lapsi otettu huostaan. Sen lähtö-oletus on järkkymätön "syy löytyy huostalle", eli oikeasti siis pelkkää kuvitelmaa, mutta se liitelee keskustelun ohjaajana kuin vanhan ajan Johtaja-Opettaja kansakoululuokassa luullen meidän "oppilaiden" tarvitsevan Häntä.


    • en vaan tajua

      Voit ottaa asian puheeksi sen sijoitusperheen kanssa suoraan.

      Jos rahanne riittävät juuri ja juuri ettekä saa rahaa sossusta, niin voihan sieltä sossusta kysyä, että saako harkinnanvaraista rahaa sen vuoksi, että lapsi olisi tulossa kylään. Toisaalta jos sossun laskelmien mukaan teidän rahanne pitäisi riittää, niin silloin kannattaa kyllä miettiä tosi tarkkaan sitä, että mihin se raha oikein on mennyt. Valitettavasti aika usein (ei välttämättä teillä, mutta usein huostaanotettujen kohdalla) raha menee päihteisiin, koska sitä pidetään tärkeämpänä kuin lapsen ruokaa.

      Jos keittää pussin makaronia (äsken K-kaupasta ostettuna 0,30 e/pussi) ja ostat paketin jauhelihaa (välillä K-kaupassa tarjouksessa 1 e/rasia, normaalisti 2,50 - 3 e/rasia) ja teet siitä keitettyä makaronia ja jauhelihakastiketta, niin tarvitset näiden lisäksi vain lorauksen vettä, 2 rkl vehnäjauhoa suurustamiseen ja vähän mausteita (esim. suolaa ja valkopippuria) sekä mielellään lorauksen ketsuppia. Siitä syö 4 henkinen perhe kerran eli aterian hinnaksi tulee alle euro per nuppi. Jos on 2-4 porkkanaa, niin niistä voi tehdä raasteen lisukkeeksi tai ostaa 0,50 euroa maksavan keittokasvispussin pakastealtaasta ja kiehauttaa sen, jotta saa kasvista mukaan.

      Kananmunia saa edullisesti. Välillä jopa eurolla 10 kpl kennon. Kananmunia voi keittää leivän päälle laitettavaksi tai siitä voi paistaa munakkaan. Tarvitset vain pienen nokareen margariinia paistamiseen ja mielellään hieman mausteita (suola ja esim. hippunen valkopippuria). Ei ole pahan hintaista tämäkään.

      Aamupalaksi voi laittaa puuroa. Kaurahiutaleet ovat usein tarjouksessa. Kaurahiutaleista tehdyn puurolautasellisen hinta on vain joitakin senttejä.

      Janoon voi juoda vettä ja annostella maitoa siten, että sitä juodaan vain lasillinen per ruokailu. 1,5 litran maitopurkin hinta on meidän kaupassa noin 1,70 euroa. Jos maitoa jää jäljelle, siitä voi tehdä pannukakkua. Pellillinen pannukakkua (maitoa, kananmunia, vehnäjauhoa, sokeria) maksaa alle 2 euroa. Jos on hilloa (tai esim. itsepoimittuja marjoja pakastimessa), niin sitä tietysti voi laittaa päälle.

      Perunoista voi tehdä perunakeittoa ja tarjota niiden kanssa itseleivottuja sämpylöitä. Kattilallinen perunakeittoa sämpylät maksavat noin 5 euroa ja siitä syö 4 henkinen perhe jopa kaksi kertaa.

      Itsetehty hernekeitto (voi tehdä myös ilman lihaa) maksaa alle euron ja kattilallisesta hernesoppaa syö useita kertoja, jolloin lautasellisen hinta on alle 10 senttiä.

      Näitä esimerkkejä edullisista ruoista on useita. Olisi mielenkiintoista tietää, että miten älyttömän kova ruokabudjetti on, jos siihen ei mahdu edes hernekeittoa ja kaurapuuroa. Vaikka lapset olisivat tottuneet muihin ruokalajeihin, niin kyllä kuka tahansa nälkäisenä syö näitäkin, kun ei ole muuta tarjolla. Tulee mieleeni, että onko rahan puute ruokaan vain tekosyy kieltäytyä lapsen vierailuista, jolloin on taas hyvä tekosyy alkaa juomaan? Luulisi, että tekisi ihan kaikkensa, jotta saisi omat rakkaat lapset luoksensa.

      Jos tavoitteena on saada lapset luoksensa vaikka kerran kuukaudessa, niin sitä rahaahan voi säästää hieman joka päivä, jotta saa ennakkoon säästettyä lapsen vierailua varten ruokarahat. Kuten esimerkkini osoittavat, niin esim. 20 eurolla saat yhdeksi viikonlopuksi tehtyä tavallista kotiruokaa ja vähän herkkujakin, jota myös te aikuiset voitte syödä.

      • Suomessa vuonna 2014

        Sijaisvanhemmalla on hallussa huutolaislapsen ruokalista. Maitokin on laitettu kortille.


    • mami77

      Itse saan kyllä ihan automaattisesti 10e joka vuorokaudelta jonka lapsi luonani on, maksettuna jälkikäteen joka kuu tililleni. Näin luki jo sosiaalitoimen päätöksessä jonka tekivät lapsen sijoituksesta. Ei ollut edes puhe omasta taloudellisesta tilanteesta, korvaus tulee automaattisesti sille vanhemmalle joka lasta ottaa kotilomalle.

    • omakohtainenkokemus

      Jos ette ole toimeentulotukiasiakkaita ota yhteyttä perhehoidon sos.työntekijään eli siihen sossuun, joka vastaa sijoituksesta ja tekee teidän kanssa asiakassuunnitelmat. Hän voi myöntää ruokarahaa, matkakorvauksia tai vaikka liput huvipuistoon. Yleensä ylläpitokorvaus on 5 e päivä, joten pitää tarkkaan miettiä mitä ruokaa tekee, että teinille riittää. Voidaan myöntää myös etukäteen tuleville päiville.

    • riippuu paikasta

      Viime syksynä rahoihin tuli joku korotus. Meille sijoituspaikka kertoi että ruokarahoihin tulee muutoksia. Ennen: pe-su loma: 20e, nyt pe-su 33e ja raha tulee tilille perjantaisin, eli se kuulema pitää olla vanhempien käytössä kun lapsi tulee lomille.

      • vitska jälkikäteen

        Noin sen käsittääkseni kuuluu ollakin.


    • vain vitonen

      mä oon saanut 5 euroa vuorokaudesta jälkikäteen käteisenä.

    • tossukkako

      Onko täällä muita, jotka eivät korvausta saa?

      • Apuapapua

        Onko sinulla uusi mies/nainen, joka sanoo, että teini ei tule meidän ruokia syömään?


      • vitska, jälkikäteen

        Täällä ei ehkä ole kovin paljon kävijöitä, mutta käytäntö taitaa vaihdella paljonkin. On ala-arvoista jos lapsen kotonaolemista ei pidetä joissakin sijaisperheissä arvokkaana.

        Kun tietää, että järkyttäviä huostakokemuksia (eli typerryttävän raukkamaisia ja tuulestatemmattuja huolia esittämällä) elänyt vanhempi invalidisoituu ylikävelyn takia aina enemmän tai vähemmän- niin että se aiemmin hyvinkin maalaisjärkinen ja kekseliäs ihminen tosiaan ajautuu aloittajan kuvaamaan tilanteeseen - niin tällaiset ruokarahapanttaamiset on kyllä kaiken huippu.

        Toiv asiasi oikenevat mahd pian!


    • omakohtainenkokemus

      Tämä on siis näköjään ihan mielivaltaista touhua riippuen sossusta tai kaupungista, eikä näköjään mihinkään lakiin perustuvaa, kun noin vaihtelee summat eri henkilöillä.

    • kokemusta

      Lastenkoti on alusta lähtien ja pyytämättä maksanut junaliput ja ruokarahaa 10€/päivä. Tulee tilille jälkikäteen, jos loma on onnistunut eli jos sitä ei ole tarvinnut keskeyttää tai lapsi ei ole karannut loman aikana. Erityistarpeista on keskusteltu erikseen, esimerkiksi sukulaisten luokse vierailut yms. Ei sitä rahaa pyydetty lastensujelulta.

      Tämä on toiminut hyvin ja lastenkodin aloitteesta pyytämättä. Lisäksi se ei vaikuta omaan toimeentulotukeeni, koska se on lapsen ruokarahaa.

    • jabadabaduuu

      Miten perheet voi olla näin eriarvoisessa asemassa riippuen siitä,mihin lapsi on sijoitettu... Ihmettelen vaan. Itse en saa korvausta sijaisperheeltä, mutta aiemmin, kun lapsi oli laitoksessa, sain sieltä käteisenä lapsen mukana noin10 euroa vuorokautta kohden.

      • Miksi näin?

        Kysymyksenhän kuuluisi olla, että miten sijaishuolto voi olla näin välinpitämätön lapsesta. Ne varat mitä sijaishuoltoon laitetaan, ovat sitä kuuluisaa Lapsen Etua.

        Sitten hyvinvointivaltion tasavertaisuus-ajatus katoaa epämääräiseen suuntaan tai lähes kuulumattomiin, kun lakisääteinen vanhempain tukeminen lapsen kaikenlaisen kasvun edistämiseksi tulee keskustelun ytimeksi.


      • eräs meistä

        10 Euroa eli pe-su 20euroa ruoka rahaa lapsi saa sijaispaikasta


    • Kuulumisia kyselen

      Miten aloittaja asiasi siellä paikan päällä on edistynyt?

    • Lama-ajan lapsi

      Tinkimään muusta älkääkä lastenne ruumista!! Jättäkää saunakaljat ja tupakit kauppaan.

    • noheivaan

      Ei paha tue hyviä.
      Irrottaudu pahasta ennen
      kuin on myöhästä.

      Katsohan.
      Pahuus on oikeasti
      sitä että esittää hyvyyttä.
      Hyvyyden ei tarviset esittää.
      Hyvyys on kaikelta osin hyvyyttä.

      Paras olisi ehkä kun,
      irrottaudut yhteiskunnasta
      siltä osin kuin on täysin tarpeetonta.
      Ota vastaan mitä ilmaiseksi annetaan.
      Muuten ole irrallaan pahasta.

      Kuule.
      Kristityt on sinulle valehdelleet.
      Kristityt eivät ole jumala.
      On yksi Jumala Jeesus,
      sinussa, tälläkin hetkellä,
      joka auttaa ja johtaa
      sinut oikealle tielle.
      Ja tämän voit itse
      sisimmässäsi todistaa.

    • tossukkainenko?

      Aloittaja täällä.Asiat ovat edenneet sen verran,että olen keskustellut asiasta sosiaalityöntekijän kanssa.Hän saoi, ettei voi määrätä minulle maksettavan ruokarahoja, sillä emme ole toimeentulotuen piirissä.Täällä sitä on sitten nyt koitettu pihistää kaikesta muusta, että jääkaappiinsaa monipuolista täydennystä.

      • Johan on markkinat

        Olitte toimeentulotuen piirissä tai ette niin ihan sama. Kun lapsi on sijoitettu, teille maksetaan maksetaan ruokaraha kotilomien päivien mukaan, mikäli lapsi on luonanne. Ruokarahan määrä saatetaan laskea toimeentulonormien mukaan, mutta ei tarvitse olla toimeentulotukiasiakas.

        Puheita maailmassa riittää. Toimita sossullesi kirjallinen hakemus.


    • yleisin käsitys(?)

      Tässä se nähdään taas käytäntöjen kirjavuus eri kunnissa ja eri puolilla Suomea.

      Eriarvoisia ollaan sen mukaan, missä kunnassa asutaan, ja kuka sossu kohdalle sattuu.

      Minusta kuitenkin yleisin periaate on se, että lapsi saa ruokarahan aina joko mukaansa tai jälkikäteen maksettuna. Periaate on se, että lapsilisäeurot tulevat sinne, missä lapsi on, täysin riippumatta vanhempien varallisuudesta tai varattomuudesta.

      • pohjanmaa

        NO se kaikki riippuu sijoittaja kunnan sosiaalityöntekijöistä . mutta eihän se niin ole sosiaalilautakuntaan vaan valituksia jos sosiaalityöntekijät kuittailevat mitään ylimääräisiä sijaisperheelle.

        tarkastuslautakunnat myös ottavat asioita hoitaakseen ja tutkivat kyllä ihan mielenkiinnosta ne ylimääräiset kunnan rahat mitkä sijaisperheelle on maksettu.loppuu tuo yli valta siellä lastensuojelussa , mutta mitään ei tapahdu jos ette tee sen eteen mitään täältä niitä apuja ei saa mutta hyviä vihjeitä mihin kannattaa olla yhteydessä kun laiminlyöntiä on tapahtunnut ,

        emme halua enää yhtikäs eerikaa emmekä yhtikäs sijaislasta hakattavaksi lastensuojelun työntekijöiden virheiden vuoksi.

        tuomioita on nyt tullut kuinka sijaislapsia pahoinpidellään ja onko sijoittaja kunnat reagoineet millään lailla eivät koska itse ne lapset on sinne sijoittaneet ja hyviksi todenneet, että tälläistä lasten etua sijoittajakunnat ajaa . nostaisivat pehvat penkistä ja menisivät sinne paikanpäälle katsomaan mitä siellä on kun lapset oirehtii ja hakkaavat toisiaan. mutta vikahan onkin vain siinäsijaislapsessa ei niiden omissa yhtään lausuntoa en ole likennut missä sijais emäntä puhuisi omista lapsistaan ja heidän lyömisistään sijaislasta vaan aina että sijaislapsi sitä sijaislapsi tätä . omat rakkaat mukulat ei mitään mutta se saakelin sijaislapsi rikko autonkin , että sillai


    • Täti

      Edesmenneen sisarpuoleni poika asuu sijaiskodissa ja on silloin tällöin mummilla kylässä.Äitini on ns.sairaseläkkeellä ollut jo 20 vuotta reumansa takia.Hän kysyi huostaanoton tehneeltä sos.työntekijältä ruokarahaa & matkakuluja kun hän on käynyt poikaa tapaamassa.Vastaus oli kielteinen että ilmeisesti riippuu kovasti kunnasta mistä mitäkin saa vaikka laki pitäisi olla kaikille sama.Ihminen joka ei sairasta pitkäaikaussairautta joka joutuu jatkuvasti käyttämään vähän muutakin kuin buranaa.Ei tiedä kuinka kalliita lääkkeet on.

    • muuttuu nyt

      mä oon se joka oon saanut 5 e / vrk. mut tänään kävi lapsen sosiaalityötekijä ja sanoi et kyllä se on suurempi summa kun pitäis saada. muisti et ois ollut jotain 11,20 vrk. hän lupas selvittää asian ja olla yhteydessä sijoituspaikkaan.

      • varkailta

        Pyydät rahat taannehtivasti


    • ffdgdfgfg

      Lapseni on joka toisen viikonlopun pe-su kotona ja saa sijarilta yht,20e sisältää kaupungin bussilipun ja 3 päivän ruokarahan,ennen sain 20e/pvä mutta sijari sanoi ettei enään ole rahaa antaa enempää.Säästän kaikki rahani,etten osta itselleni kuin ihan halvimmat ruoat,ei vaatteita eikä mitään turhaa,niin saamme lapsen kanssa sitten ostaa parempaa ruokaa ja kulkea kaupungilla sekä ostaa hänelle jotain kauniita vaatteita,loma ajat lapsi saa olla kotona syyslomalla nytkin 6 vrk.Nautimme toistemme seurasta ja kutsuimme tyttären ystävän meille syömään.Raha riittää kun oikein saidasti elää.

    • jhspitu

      Onko tuo sijari siis ihan normi perhe, vaiko perhekoti? Käsitin, että vain laitosten ja perhekotien on maksettava ruokakorvaus.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe