Japani

vaseliini_seiväs

Onko ketään opiskellut Japanissa? Kaikki kokemukset, tarinat yms. kelpaa.

4

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rajaa vähän.

      Vuoden verran yliopistovaihdossa 10 vuotta sitten ja sittemmin asunut Japanissa viimeiset n. 6 vuotta. Kerrottavaa ja kokemuksia aivan liikaa, jotta voisi niistä tehdä jonkinlaisen vapaamuotoisen yhteenvedon tai tarinan. Kerro hieman tarkemmin, mistä asioista haluat saada tietoa?

      • vaseliini_seiväs

        Kiva kuulla!! Itse olen vasta aloittamassa insinööriopintoja täällä koto-Suomessa ja haaveilen jo vaihtovuotta/maisterivaiheen suorittamista Japanissa. Rahaa olen koko hommaan jo muutaman vuoden varannut ihan siltä varalta jos oikeasti haluan Japaniin lähteä.

        Itse olen opiskellut japania vähän näin on ja off meiningillä muutaman vuoden. Japani kielenä ei mielestäni ole kovin vaikea. Ainoa mikä hidastaa oppimista on kanji. Mutta, joo siis:

        1. Oletko kohdannut sinuun kohdistuvaa rasismia? "Saatanan gaijin tms..."
        2. Olivatko käytännön järjestelyt hirveän mutkikkaita (muutto, asunto, viisumi jne.)
        3. Oliko yliopistoelämä Japanissa hyvinkin erilaista verrattuna Suomen yliopistoelämään?
        4. Oliko ystäviä vaikea saada?
        5. Aika yleinen stereotypia on, että japanilaiset puhuvat englantia aika heikosti, onko tämä totta?
        7. Would you do it again?

        Tähän hätään ei oikeastaan ole muuta kysyttävää. Kaikkiin kohtiin ei ole pakko vastata :).


      • Jotain alkajaisiksi.
        vaseliini_seiväs kirjoitti:

        Kiva kuulla!! Itse olen vasta aloittamassa insinööriopintoja täällä koto-Suomessa ja haaveilen jo vaihtovuotta/maisterivaiheen suorittamista Japanissa. Rahaa olen koko hommaan jo muutaman vuoden varannut ihan siltä varalta jos oikeasti haluan Japaniin lähteä.

        Itse olen opiskellut japania vähän näin on ja off meiningillä muutaman vuoden. Japani kielenä ei mielestäni ole kovin vaikea. Ainoa mikä hidastaa oppimista on kanji. Mutta, joo siis:

        1. Oletko kohdannut sinuun kohdistuvaa rasismia? "Saatanan gaijin tms..."
        2. Olivatko käytännön järjestelyt hirveän mutkikkaita (muutto, asunto, viisumi jne.)
        3. Oliko yliopistoelämä Japanissa hyvinkin erilaista verrattuna Suomen yliopistoelämään?
        4. Oliko ystäviä vaikea saada?
        5. Aika yleinen stereotypia on, että japanilaiset puhuvat englantia aika heikosti, onko tämä totta?
        7. Would you do it again?

        Tähän hätään ei oikeastaan ole muuta kysyttävää. Kaikkiin kohtiin ei ole pakko vastata :).

        Ok, ihan ensimmäisenä kannattaa tietysti tutkia, millaisia vaihtomahdollisuuksia omalla oppilaitoksellasi on. Hyvällä tuurilla heillä on vaihtosopimus jonkin japanilaisen yliopiston tai muun oppilaitoksen kanssa, mikä helpottaa asioita huomattavasti. Ja jos oikein hyvin käy, voit saada JASSO:n stipendin, mikä käytännössä kattaa suurimman osan vaihtovuoden kuluista.

        Kielitaidosta ei kannata ottaa stressiä, sillä yleensä vaihtareiden taso vaihtelee tosi paljon. Usein kaikille tehdään ensin tasokoe ja sen perusteella katsotaan minkä tason japanin tunneille porukka jaetaan. Tietysti aina parempi, mitä enemmän osaa jo ennakkoon, mutta vähemmälläkin pärjää.

        1. En ole kohdannut rasisimia, tai ainakaan en ole itse mitään rasismiksi kokenut. Tietysti porukkaa on Japanissa joka lähtöön joku ulkomaalaisista vähemmän innostunutkin voi tulla jossain vastaan.

        2. Kaikki sujui varsin vaivatta, osittain sen ansiosta, että vaihtovuosi järjestyi yliopistoni oman vaihto-ohjelman puitteissa. Käytännössä siis hakupapereiden täyttö, jotain vapaamuotoista selvitystä siitä, miksi vaihtoon haluaa ja mitä vaihtovuodelta odottaa. Toki vaihtoon on mahdollista lähteä myös siten, että järjestää kaiken itse, eli etsii sopivan ja kiinnostavan oppilaitoksen, johon sitten oma-aloitteisesti ottaa yhteyttä jne.

        3. Yliopistoelämä oli jossain määrin erilaista. Opiskelu on Suomeen verrattuna koulumuotoisempaa, eli lukujärjestys on mitä on ja tunneilla on usein läsnäolopakko. Tietty tämä saatttaa hieman riippua vaihto-ohjelmastakin, ne on joskus täysin omia kokonaisuuksiaan. Toki varsinaisille japanilaisille opiskelijoille suunnatuille luennoillekin voi osallistua, mutta silloin kielitaidon on oltava suhteellisen hyvä. Näissä voi tosiaan olla paljon ohjelma- ja oppilaitoskohtaisia eroja. Meidän vaihto-yliopistossa kaikki ulkomaiset vaihtarit oli majoitettu omaan asuntolaan, mutta tämäkin on varmasti oppilaitoskohtaista.

        4. Ei, jos on itse aktiivinen ja haluaa ihmisiin tutustua. Ainakin meillä oli parikin japanilaisista opiskelijoista koostuvaa ryhmää, jotka sitten järjesti erilaisia aktiviteetteja yms. aina grillijuhlista alkaen. Toki niihin osallistuminen oli täysin vapaaehtoista.

        5. Kyllä se jossain määrin pitää paikkansa, toki hyvin yksilökohtaistahan se on. Japanilaisissakin on paljon opiskelijoita, jotka ovat jo olleet vaihtarina jossain päin. Yleisesti ottaen kynnys nimenomaan puhua englantia on japanilaisilla kohtalaisen korkea, eli siinä mielessä pitää kyllä paikkansa.

        7. Aivan ehdottomasti lähtisin uudelleen. No, päädyin tänne uudelleen ja kohta 6 vuotta vierähtänyt, että ei tämä ihan paha paikka voi olla. Japani on kuitenkin kulttuuriltaan ja muutenkin hyvin erilainen maa, joten tietynlaista avointa mieltä ja sopeutumiskykyä se toki edellyttää.

        Jos vaihtovuosi ei tunnu järjestyvän, niin Japaniinhan voi aina tulla vain opiskelemaan japanin kieltä. Täällä on paljon kielikouluja, jotka järjestävät kieliopeutsta alkaen muutaman kuukauden pikakursseista aina parivuotisiin koulutusohjelmiin. Toki ne maksavat jonkin verran, mutta useissa tapauksissa oppilaitos pystyy sponsoroimaan tarvittavan viisumin.

        Myös Japanin suurlähetystön sivuja kannattaa välillä vilkuilla, siellä on tietoa mm. erilaisista harjoittelu- yms. ohjelmista sekä haettavissa olevista apurahoita jne.

        Jos ja kun mieleen tulee jotain lisää, niin kysele pois.


    • vaseliini_seiväs

      Kiitos todella paljon vastauksista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe