Miksi olet

lihansyöjä?

Laitetaan tänne sama kysymys toisinpäin kuin kasvisruoka palstalla on. Eli miksi syötte lihaa vaikka ette tarvitse sitä (ainakaan päivittäin)? Eikö tehotuotanto herätä mitään tunteita tai ajatuksia? Eikö huoleta ilmastonmuutos?

65

238

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihisti

      Liha on kasvis, josta vain on poistettu pas-ka.

    • lihaonhyvää

      Eli miksi syötte lihaa vaikka ette tarvitse sitä (ainakaan päivittäin)?

      Se on rakenteeltaan ja maultaan hyvää.

      Eikö tehotuotanto herätä mitään tunteita tai ajatuksia?

      Ei, tehoton tuotanto sensijaan herättäisi ajatuksia että mitä vitun järkeä ?

      Kaikkein parasta olisi geenimanipulaation tai normaalin jalostuksen keinoin luoda lihakarjaa jolla on mahdollisimman pienet aivot, luokkaa kastemato, ainoastaan autonominen hermosto joka pitäisi elikon elossa ilman korkeampia ajattelutoimintoja.
      Valitettavasti tuohon ei taideta vielä jalostuksella pyrkiä, mutta eiköhän se että vaaditaan eettisempää ruokaa , aja ennenpitkää myös tuota eteenpäin.


      Eikö huoleta ilmastonmuutos?

      Eipä oikeastaan, tiettyä ilmaston tilaa ei voi pitää vakiona olotilana, ilmasto muuttuu jatkuvasti ihmisen avittamana tai ilman sitä, pitää vain löytää keinot selviytyä ja tällähetkellä en näkisi sen olevan ongelma. En ole ilmastodenialisti, se on aivan selvä fakta että ilmasto muuttuu ihmisen toimien seurauksena, en vain pidä sitä varsinaisesti haitallisena kunhan saadaan hallittua suuret muuttoliikkeet ihmisten siirtyessä planeetan hedelmällisemmille alueille.

    • Suomenmieli

      Kunpa kasvissyöjän "käpy" olisi edes senverta isompi, että ymmärtäisi huolehtia ainoastaan omista syömisistään.

    • drist

      Niin,eipähän se kannata syödä lihaa. Vain kasvisruoalla ihminen voi kehittyä huippuunsa olipa se sitten urheilu tai henkinen työ. Lihalla on ehkä pärjännyt 1900-luvulle asti, mutta nyt ihmiskunta jatkaa kehitystään, meillä on nyt mahdollisuus kehittää itsemme huippuunsa sekä henkisesti että fyysisesti ja se on mahdollista vain superterveellisellä puhtaalla ravinnolla, eli kasvisravinnolla. Leo Tolstoikin sanoi että lihansyöjät ovat käveleviä hautausmaita, ei sellainen ihminen voi olla henkisesti vireimmillään eikä onnellinen eikä energinen. Puhumattakaan ulkonäöstä...

      http://www.greatveganathletes.com/

      http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegetarians

      • itujahampaanvälissä

        "meillä on nyt mahdollisuus kehittää itsemme huippuunsa sekä henkisesti että fyysisesti" ...

        jaa eikös vihervassari idunpurija anarkistipersereiät oo siis just sinne vasemmalle kallellaan ? Meinaan nuo sun jorinas kuulostaa enemmän aatun rodunjalostusteoreettiselta bullshitiltä. Kitketäänkö lihansyöjät väkivaltaisesti pois geenipoolista ?

        Vaikka oikeasti, vassari,fasisti, samaa paskaa, ei niillä oikeasti mitään eroa ole, molemmat on pahasti tutkalla, ei ole kanootissa ollut kapteenia enää pitkään aikaan. Just todistin tuota kuuntelemalla aamun radio rockin kaksoistandardeilla mässyttävää vierasta.


    • drist

      Höpsistä.

      Miksipä ei kaikki rotuun katsomatta voitaisi olla hyväkuntoisia, hyväntuulisia, onnellisia? Huippuälykkäitä jotta saataisiin kehitettyä tekniikkaa niin että maapallo olisi parempi paikka meille kaikille elää, kehitettäisiin ruokasysteemiä niin että ruokaa riittäisi kaikille eikä maapallo tuhoutuisi. Henkisesti kehittyneessä maailmassa autettaisin toinen toistamme, toimintamme perusteena olisi yhteinen hyvä, ei oma napa.

      Suosittelen sullekin, kokeilepa joskus tehdä jotain epäitsekkäistä syistä, ei vain omaa nautintoa takaa ajaen. Siitä tulee hyvä mieli.

      Puhuit kanootista. Ajattelepa uudemman kerran. Onko todellakin silloin kaikki kapteenit kanootissa kun hyväksymme silmääräpäyttämättä tällaisen:

      http://www.elaintehtaat.fi/broileritila-isossakyrossa-toukokuu-2014

      http://www.elaintehtaat.fi/navetta-vesilahdella-toukokuu-2014

      http://www.elaintehtaat.fi/sikala-isossakyrossa-toukokuu-2014

      Ei, uskon että ihmiskunta alkaa vähitellen tuomitsemaan eläinrääkkäyksen ja eläinten julman kohtelun. Julmaa kohtelua ei tarvita sillä kasvisruoka on yhtä hyvän makuista kuin liharuoka(ellei maukkaampaakin) ja paljon terveellisempää!

      Kasvissyönti ei tarkoita että syödään pelkkiä ituja:

      http://www.vegaanihaaste.net/reseptipankki.html

      Iloa sinulle kaikesta huolimatta päivääsi!

      • ituamin

        Jos ja kun halutaan ihan oikeasti parantaa eläinten oloja se ihan ensimmäinen asia on kieltää lemmikkieläimset

        Kissat ja koirat lemmikkeinä eivät hyödytä ketään, ne just ovat sitä oman nautinnon takaa-ajamista, ei eläinten kunnioitusta. Tiedän monta hitunippiä ja vitunhippiä joilla on itsellään kärsiviä lemmikkieläimiä ja sitten paasataan kovaan ääneen eläinten oikeuksien puolesta.. ei ssss...

        Palveluskoirat toki asia erikseen, poliisi, rajavartiolaitos , ruumiskoirat jne.. sinne tarvitsee eläimiä toistaiseksi, ennenkuin tekniikka kehittyy korvaamaan koiran nenän.

        Linkkaamasi "laiminlyönnit" kyseisillä eläintiloilla katsoinkin jo aiemmin, herättävät ensinnäkin kysymyksiä että mitä hittoa ne hipit tekee esim tuolla kanatilalla, minä en tuossa nyt näe sen ihmeempia rikkeitä, en voi tietää että hipit itse esim eivät ole polkeneet eläimiä kuoliaaksi jne jne..
        Navetta ja sikalata taas enemmänkin ovat vanhoja jäänteitä ja kertovat tarinaansa ihmisen jaksamisestai tai jaksamattomuudesta. Kliinisemmällä tehotuotannolla noistakin eroon päästäisiin. Luomuaate yms.. hömpät tuottavat moisia lieveilmiöitä.


    • hipityps

      Se ei poista lihantuotannon epäkohtia että haukut niitä jotka ajavat eläinten oikeuksia hipeiksi. Hyökkäys on syyllisen puolustus. Mitä enemmän nimittelet, sitä enemmän yrität huonoa omaatuntoasi.

      Ihmisen jaksamattomuus ei ole mikään puolustus eläinten huonolle kohtelulle.

      Ei ole ihmisen itsekkyydellä mitään rajoja.

      • ituamin

        Jaa itsekkyydellä rajoja, no ei näytä olevan.

        Sinä äärimmäisen itsekkäästi ajat omaa agendaasi joka perustuu täysin kehittyneen hyvinvointiyhteiskunnan varaan, siihen mitä me lihansyöjät ollaan saatu aikaan, minä taas en ole keneltäkään hipiltä kieltänyt kasvisruokavaliota, hippeilkää, polttakaa ja kasvatelkaa höpöheiniänne, leikkikää anarkistia, olkaa kovaa poikaa ja tyttöä ja kapinoikaa porvareita vastaan, en minä ole mitään kieltämässä, puolustan toki omaa reviiriäni jos sille yritätte kuseksia.


    • herkkujen herkku

      Ei herätä tehotuotanto muuta kuin veden kielelle, että saisi enempi lihaa, mutta kun ei määräänsä enempää voi syödä. Eikä huoleta ilmastonmuutoskaan.

      Nuo höntit on kyllä kummallisia, ne on peloteltu hölmöiksi noilla kaiken kieltävillä näkemyksillä. Kärsivät sitten kurjan elämänsä läpi. Kun me kunnon kansalaiset osaamme nauttia elämästämme.
      Saispa kerran maistaa Koben härkää, niin onnelisena kuolisi.

    • k nkka

      Kyllä jotain täytyy olla pielessä jos nuo videot eivät herätä mitään myötätuntoa tai jopa herättää ruokahalun.

      Ihmeellistä on. Noh, syöhän ne kiinassa koiriakin ja joissain paikoissa jopa ihmistä, ei voi ymmärtää.

      Suosittelen kaikille kasvisravintoa, se on herkullista ja väkivallatonta!

      • ituamin

        Myötätuntoa ?

        Luonnossa eläimet kuolevat nälkää, ne kuolevat janoon, eläimiä jäätyy kuoliaaksi, eläimet syövät toisiaan eikä silloin tapahdu eettistä ja nopeaa teurastusta ne eläimet kuolevat kituen ja väkivaltaisesti. Luonto on eläimelle äärimmäisen väkivaltainen paikka, mene sinne vuodattamaan myötätuntoasi.

        Videoiden kaltaisiin tapahtumiin on olemassa sekä tunnepohjaista reaktiota , mutta pitäisi olla myös älyllistä reaktiota. Jollain ihmisillä reaktio jää pelkästään tunnepohjan tasolle, älyllinen väliinpuuttuminen jää uupumaan.

        Älyni kertoo minulle että laiminlyönneissä on kyse kyseistä tilaa pitävän ihmisen mielenterveyden ongelmista, kyseessä ei ole vakiintunut käytäntö ja haluttu olotila.
        Ihminen on ainoa eläin joka ajattelee syömiensä eläinten hyvinvointia. Humaanimmin se lehmä kuolee teurastamossa kun villieläinten raatelemana laitumella.


    • drist

      Älyni kertoo minulle että on järkevämpää jättää Se nauta kasvattamatta kuin kasvattaa se ja sitten teurastaa se "eettisesti". Älyni sanoo minulle että järkevämpää on syödä kasvisruoka itse kuin kierrättää ravinto eläimen kautta. Älyni sanoo minulle että väkivalta on aina väärin vaikka siitä joku hyötyisikin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä, omipa se siten vaikka lapsityövoima, orjuus tms.

      Lihansyönti on tunnepuolen juttu. Opimme lapsesta pitäen että liha on hyvää, totumme sen makuun ja opimme uskomuksen että ei eläin kärsi matkallaan suuhumme. Meihin iskostetaan valheellinen ajatus siitä että liha on terveellistä ja jopa välttämätöntä terveydellemme. Minäkin opin nämä mutta en koskaan hyväksynyt sitä ajatusta että eläin ei kärsisi. Siksi aloin hyvin nuorena kasvissyöjäksi. Olen nyt ollut kasvissyöjä 25 vuotta. Jo vuosia sitten opin että kasvisruoka on jopa terveellisempää kuin liharuoka. Vuosien myötä eläimiin kohdistuva väkivalta tuntuu yhä järjettömämmältä: miksi jatkaa väkivaltaa kun ilmankin pärjää näin mainiosti.

      Mutta ymmärrän että liharuoan tärkeys on iskostettu useimpiin ihmisiin niin syvälle että ajatus siitä että ilman lihaa ja väkivaltaa voi elää pelottaa useimpia ihmisiä ja horjuttaa turvallisia tunnepuolen peruspilareita. Monet kokevat vanhan elämäntapansa turvallisena juuri tunneperustein, ei järkiperustein. Kuinka pelottavaa onkaan luopua vanhasta tutusta makkarasta tai pihvistä. Luulen että jo imeväisiässä opimme että mitä suuhumme pistämme luo meille turvaa.

      Eli lihansyöntiin ei ole järkiperusteita, vain tunnepitoisia syitä.

      Haluan vain kertoa että ilman lihaakin pärjää, minulla ei ole ikinä ollut mitään puutoksia, olen hyväkuntoinen ja liharuoan himosta on mahdollisuus päästä irti! Monia muita ihania makuja löytyy varmasti tilalle!

      • ituamin

        "Älyni kertoo minulle että on järkevämpää jättää Se nauta kasvattamatta kuin kasvattaa se ja sitten teurastaa se "eettisesti""

        Sun pitäis ensin määritellä mikä on oikea ja väärä ja mistä johdat uskomusjärjestelmäsi. Oletko uskovainen, tarkoittaen että onko sinulla absoluuttinen jumalan antama moraali josta johdat nuo määritteet ? Miksi on järkevämpää jättää nauta kasvattamatta , mikä on se perusdogma johon perustat tuon ajatuksen ? Ei voida määritellä sitä onko tappaminen oikein vai väärin, olisiko ollut oikein jos hitlerin äiti olisi tappanut hitlerin lapsena ? Onko oikein kasvattaa ja tappaa lehmä ja ruokkia sillä ihmisiä ? Onko oikein kasvattaa viljaa ja murhata se jotta siitä voidaan tehdä leipää ? Onko oikein repiä appelsiinipuulta sen lisääntymisen kannalta välttämättömät hedelmät ja syöttää ne ihmisille ?

        Kysymykset jotka ovat ihan valideja riippuen mistä ihminen johtaa eettisen koodistonsa.

        " Meihin iskostetaan valheellinen ajatus siitä että liha on terveellistä ja jopa välttämätöntä terveydellemme. "

        Älyni kertoo että olet denialisti. Väität asioita uskon, et faktan pohjalta.

        Voisin valistaa sinua niistä tutkimuksista joissa todetaan kasvissyöjien olevan huomattavasti sairaampia, lyhytikäisempiä ja sairastavan enemmän mielenterveyden häiriöitä kun sekasyöjät. Kyseiset tutkimukset eivät kuitenkaan ole vielä statistisesti merkittäviä ja aineisto voi mahdollisesti olla väärin tulkittua.

        Ainoa fakta on se että ristiriitaisten tutkimustulosten takia väite:
        "Meihin iskostetaan valheellinen ajatus siitä että liha on terveellistä ja jopa välttämätöntä terveydellemme."
        ei ole validi, sinä et TIEDÄ, sinä argumentoit tuon täysin tunnepohjalta.


    • oujeeeee

      Meat is dinner!!!!!

    • drist

      Kumpia perusteluja haluat, älyllisiä, järkeviä vai tunnepohjaisia? Mitkä niistä hyväksyt vai hyväksytkö mitään? Kaikki mitä kasvissyöjä sanoo on tunteellista tai uskonnollista soopaa tai väärää mielipidettä ja siksi väärää? Mitäs se denialismi nyt tarkoittikaan?

      Älyllisesti, tunteellisesti ja uskonnollisesti/henkisesti katsottuna kasvissyönti vaan on parempi asia.

      Ei tarvitse olla uskovainen ihminen ymmärtääkseen että tappaminen on väärin. Tosin kyllähän se taitaa mielipideasia olla. Toisten mielestä juutalaisten tappaminen oikein, toisten mielestä raiskatun naisen tappaminen on oikein. Toisten mielestä eläinten tappaminen turhaan on oikein. Minun mielestäni, sekä tunteideni että oman älyllisen käsitykseni puolestä, nämä kaikki kolme asiaa on väärin. Myös omatuntoni mielestä nämä ovat väärin. En tiedä onko omatunto uskonnon asia. Onko hyvä että ihmisellä on omatunto vai pitäisikö se lailla kieltää, olisiko järkevämpää. Pitäisikö sallia kaikki erirotuisten ihmisten, vääriä mielipiteitä omaavien ihmisten ja raiskattujen naisten teloittaminen ettei vain oltaisia uskovaisia tai tunteellisia tai älyllisiä? Tosin mihin tämä tappaminen perustuisi, älyyn, järkeen vai tunteisiin?

      Mihin perustuu lakimme, miksi toisen ihmisen tappaminen on väärin, perustuvatko lakimme tunteeseen, mielipiteisiin, uskontoon? Vai kenties henkiseen ja moraaliseen ja terveeseen ihmisyyteen?

      Onko oikein vai väärin että pelkän ohikiitävän makuaistimuksen vuoksi eläimiä kasvatetaan ja tapetaan julmasti jos meillä ihmisillä on helppo ja terveellinen vaihtoehto olemassa? Sinun mielestäsi on ilmeisesti oikein. Perustuuko se uskontoon, onko sinulla joku uskonnollinen käsitys että olemme luomakunnan kruunu ja meidän on oikeus orjuuttaa eläinkuntaan? Tai että olemme autoinemme, tietokoneinemme, ympäristömyrkkyinemme, lentokoneinemme osa luonnollosta luontoa ja luonnossa elävän kuuluu tappaa toisia? Hetkinen, ovatko nuo käsitykset sittenkin tunnepohjaisia tuntoja vai henkilökohtaisia mielipiteitä? Vai faktoja? Onko sinulla mielestäsi oikeus määrittää tämän maapallon faktat ja oikeat mielipiteet? Kunkkujen kunkku :)

      Itsestäni vain on järkevintä sekä tunnepuolellanikin mukavinta elää niin että aiheuttaa väkivaltaa mahdollisimman vähän toisille eläville olennoille. Jos ollaan huolissaan lihansyöjille nyt niiiiin trendikkäästi kasvien kärsimyksistä, niin enemmän kasvit joutuvat kärsimään lihansyöjien vuoksi, sillä teidän käyttämä lihakarja syö enemmän kasveja kuin kasvissyöjä. Kasveille tuottaisi vähemmän kärsimystä jos ne syötäisiin suoraan eikä eläimen kautta.

      Tutkimuksista, kyllähän ne osoittaa enempi että kasvissyönti en terveellisempää. Liharuoka aiheuttaa diabetestä, sydän- ja verisuonitauteja, syöpää, reumaa ym. elintasosairauksia. En ole näitä keksinyt omasta päästäni. Kannattaa hakea tietoa.

      Myös se että sinä kiellät kaikki kasvissyönnin hyvät puolet ja lihansyönnin epämiellyttävät totuudet(sairaudet, ilmastovaikutus) on denialismia.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Liha

      Menepä selittämään intiaan tai saudi-arabiaan että naisillakin pitäisi olla jotkut oikeudet niin kohtaat saman. Samanlaista vanhoillista aggressiivista ja vanhoillista höpinää kohtaisit kuin me kasvissyöjät täällä suomessa. Lihansyöntiin ei tunnu olevan muita puolustuksia kuin "olen tehnyt jäniksen kanssa sopimuksen että en syö sen ruokia ja se ei aja minun pyörällä" ja että "porkkana itkee matkalla suuhun".

      Onhan se järkyttävää kun joku avaa lihansyöjien silmiä siihen että mitä he tekevät onkin väärin ja julmaa. Oletko ajatellut että aina ei tarvitse tehdä niin kuin sinut on kasvatettu ja opetettu uskomaan tai niin kuin kaikki muut tekevät vieressä?

      Itsehän olen ollut myös lihansyöjä, ja olihan se kamppailu luopua pizzoista ja muista tutuista ruoista. Mutta en kadu, kadun sitä että en alkanut kasvissyöjäksi aikaisemmin. Olen nyt näiden 25 vuoden aikana säästänyt 8000 eläimen hengen eli turhan ja tuskallisen elämän. On ihanaa syödä herkullista ruokaa hyvällä omalla tunnolla, siksi suosittelen muillekin. Ei todellakaan kaipaa enää lihan makua, päinvastoin se ällöttää.

      Faktahan on se, että eläin kärsii tehotuotannossa ja teurastettaessa, teurasmatka voi olla tuskallinen ja pelottava. Jokainen voi oman henkisen kapasiteettinsa mukaan valita haluaako tukea eläinten kärsimystä vai ei.

      • Nautskelja...

        Lihasta saa monipuolista ja hyvää ruokaa itse tekemällä. Suomalaiset tuottajat hoitavat hyvin eläimensä, joten vaadinkin suomalaista lihaa. Olen siis sekasyöjä ja saan ruostani kaiken tarvitsemani- ei siis tarvitse ostaa vitamiineja eikä hivenaineita ym. Suomalaisilta maatiloilta voi käydä katsomassa kuvia avoin kuvapäiväkirja Facebookissa. Aivan suloisia ja ihania eläimiä aina sioista alkaen.


      • Koettu
        Nautskelja... kirjoitti:

        Lihasta saa monipuolista ja hyvää ruokaa itse tekemällä. Suomalaiset tuottajat hoitavat hyvin eläimensä, joten vaadinkin suomalaista lihaa. Olen siis sekasyöjä ja saan ruostani kaiken tarvitsemani- ei siis tarvitse ostaa vitamiineja eikä hivenaineita ym. Suomalaisilta maatiloilta voi käydä katsomassa kuvia avoin kuvapäiväkirja Facebookissa. Aivan suloisia ja ihania eläimiä aina sioista alkaen.

        ja kun seuraa lehtiä, milloin tilat järjestävät erilaisia tapahtumia. Silloin voi itse henkilökohtaisesti käydä katsomassa eläinten oloja. Sitten voi vertailla salakuvaajien materiaalia ja oman näkemyksen eläinten oloista. Ainakin eskarilaiset viihtyivät.....


    • drist

      Tuolla facebookin sivulla on kyllä ihan mukavanoloisia kasvattajia ja hyvinvoivan oloisia eläimiä. Kunpa kaikki tilat olisivat sellaisia! Mutta aika harvalla tilalla on noin vähän eläimiä että niitä ehtisi noin hoitaa saati valokuvailla.

      Kaikki kasvattavat eivät valitettavasti ole samanlaisia, on turha antaa maaseudusta sellaista kuvaa että kaikilla lehmillä on mansikki tms nimet ja niitä rapsutellaan ja pusutellaan, ei, ne ovat vain esineitä ja numeroita, niin kuin keskitysleirivangit. Monet tuottajat kokevat eläimet vain rahantuotantokoneina. Ehkä voi huvitella ja pilaillakin eläimen kustannuksella. Mitä kisumisu tykkäsi kun räjähdettä kiedottaisiin ympärille ja paukautettaisiin. Ei se piruvie kuollut, heh heh. Heitetäämpä uuniin, heh heh. Aggressiot ja turhautumiset voi purkaa hakkaamalla kuoliaaksi kilin. Siitä saa hyvän paistin. Jos oikeasti asutte maaseudulla, niin tiedätte että siellä asuu ja pitää eläimiä myös tunteeton eläinrääkkäyshenkinen porukka.

      Niin että ei se avoin kuvapäiväkirja ole ainoa totuus...

      Itse olen maaseudulta kotoisin, koko sukuni on maatilallisia, jo lapsena kun katsoin sitä touhua niin kyllä jäi traumat, en söisi mitään eläinperäistä mistään hinnasta.

      • Utelias:D

        Minäpä neuvon sinua: Seuraile lehtiä, milloin on laitumelle laskutapahtumia ja mene seuraamaan. Silloin sinulta häviää traumat, joita olet joskus saanut lapsena.
        Itsekin olen ollut mukana seuraamassa ja aivan vallatonta touhua. Eläimet innoissaan kesästä aivan kuten mekin.
        Ihanaa, että tuottajat jaksavat kaiken työnsä ohessa laittaa meille kuluttajille kuvia ja videopätkiä. Joka päivä näyttää tulevan uusia kuvia - niin söpöjä eläimiä. .
        Maatiloilla ei olekaan niin kamalaa, mitä salakuvaajat tuovat esille. Ymmärrän, että eläimet tekevät tarpeitaan öisinkin ja siten kakkoja on tietenkin karsinoissa ym.
        Kun esittää asian tuotantoeläinten omistajille, niin voi käydä rapsuttelemassa eläimiä ja voi jopa vuokrata/ostaa eläimen ja siten käydä hoitamassa sitä vaikka joka päivä.


      • drist
        Utelias:D kirjoitti:

        Minäpä neuvon sinua: Seuraile lehtiä, milloin on laitumelle laskutapahtumia ja mene seuraamaan. Silloin sinulta häviää traumat, joita olet joskus saanut lapsena.
        Itsekin olen ollut mukana seuraamassa ja aivan vallatonta touhua. Eläimet innoissaan kesästä aivan kuten mekin.
        Ihanaa, että tuottajat jaksavat kaiken työnsä ohessa laittaa meille kuluttajille kuvia ja videopätkiä. Joka päivä näyttää tulevan uusia kuvia - niin söpöjä eläimiä. .
        Maatiloilla ei olekaan niin kamalaa, mitä salakuvaajat tuovat esille. Ymmärrän, että eläimet tekevät tarpeitaan öisinkin ja siten kakkoja on tietenkin karsinoissa ym.
        Kun esittää asian tuotantoeläinten omistajille, niin voi käydä rapsuttelemassa eläimiä ja voi jopa vuokrata/ostaa eläimen ja siten käydä hoitamassa sitä vaikka joka päivä.

        Hyvänen aika, olenhan minä sukulaisillani nähnyt kun lehmät päästetään laitumelle, olen ollut heillä töissä aikoinaan, onhan se varmaan sellaisesta ihmisestä hauskaa joka ei osaa asettautua eläimen asemaan, lehmät juoksee intona ja pieree samalla, heh heh vaan :( Mutta minusta se vaan tuntuu pahalle että suurimman osan vuodesta lehmät on sisällä. Ja raskaana olevat eivät pääse laitumelle ollenkaan, parressa ovat ja eläinlääkäri ronkkii niin että sattuu. Surulliselle tuntuu. Olisi varmaan ihmisetkin onnellisia jos pääsisivät monen kuukauden sisällä olon jälkeen ulos.

        Olen ollut myös katsomassa teurasauton lastaamista, ja se on varmasti se mikä minut sai ensimmäisen kerran ajattelemaan että tässä on todella kamala asia kyseessä. Olen myös nähnyt paljon muita, surullisia ja kivuliaita tapahtumia jotka muista ovat olleet ihan normaaleja asioita mutta itse olen kauhistutellut.

        Olen siis osallistunut eläinten "hoitamiseen"(hyväksikäyttöön). Monet asiat niihin tottuneista tuntuu normaaleilta, mutta kun itse olen ollut niin pitkään kasvissyöjä niin niin monet asiat näkee nyt ihan eri tavalla. Mitään turhaa kärsimystä ei tarvita! Ihminen pärjää ilman eläinkunnan tuotteitakin vallan mainiosti! Tiedän että veganismi tuntuu monista äärimmäiseltä ja pelottavalta, itsekin pelkäsin kovasti että minulle tulee puutoksia kun aloin vegaaniksi, mutta ei ole ollut ikinä mitään puutoksia, päinvastoin terveys on vaan parantunut!

        En tiedä onko noiden kuvien laittajat oikeasti sellaisia jotka ansaitsevat elantonsa eläimillä vai omistavatko he eläimiä vain sen vuoksi että pitävät niistä. Mutta minun sukulaiseni oikeasti tekevät elantoa eläimillä, ja heidän karjansa on nykyisin niin iso lukumäärältään että ei siellä ehditä rapsuttelemaan tai valokuvaamaan. Eikä puhettakaan että pääsisivät enää laitumelle. Eikä minun sukulaiseni mitenkään pidä eläimistä.

        Eu:n vuoksihan nuo määrät on niin suuria, mutta ei se ole minulle mikään puolustus osallistua eläinten hyväksikäyttöön. Pärjää niin hyvin ilmankin eläintuotteita. Eikä oikeasti ole enää vuosiin kaivannut niiden makuakaan kun löytyy niin paljon muita ihania makuja!


      • maailma on paha
        drist kirjoitti:

        Hyvänen aika, olenhan minä sukulaisillani nähnyt kun lehmät päästetään laitumelle, olen ollut heillä töissä aikoinaan, onhan se varmaan sellaisesta ihmisestä hauskaa joka ei osaa asettautua eläimen asemaan, lehmät juoksee intona ja pieree samalla, heh heh vaan :( Mutta minusta se vaan tuntuu pahalle että suurimman osan vuodesta lehmät on sisällä. Ja raskaana olevat eivät pääse laitumelle ollenkaan, parressa ovat ja eläinlääkäri ronkkii niin että sattuu. Surulliselle tuntuu. Olisi varmaan ihmisetkin onnellisia jos pääsisivät monen kuukauden sisällä olon jälkeen ulos.

        Olen ollut myös katsomassa teurasauton lastaamista, ja se on varmasti se mikä minut sai ensimmäisen kerran ajattelemaan että tässä on todella kamala asia kyseessä. Olen myös nähnyt paljon muita, surullisia ja kivuliaita tapahtumia jotka muista ovat olleet ihan normaaleja asioita mutta itse olen kauhistutellut.

        Olen siis osallistunut eläinten "hoitamiseen"(hyväksikäyttöön). Monet asiat niihin tottuneista tuntuu normaaleilta, mutta kun itse olen ollut niin pitkään kasvissyöjä niin niin monet asiat näkee nyt ihan eri tavalla. Mitään turhaa kärsimystä ei tarvita! Ihminen pärjää ilman eläinkunnan tuotteitakin vallan mainiosti! Tiedän että veganismi tuntuu monista äärimmäiseltä ja pelottavalta, itsekin pelkäsin kovasti että minulle tulee puutoksia kun aloin vegaaniksi, mutta ei ole ollut ikinä mitään puutoksia, päinvastoin terveys on vaan parantunut!

        En tiedä onko noiden kuvien laittajat oikeasti sellaisia jotka ansaitsevat elantonsa eläimillä vai omistavatko he eläimiä vain sen vuoksi että pitävät niistä. Mutta minun sukulaiseni oikeasti tekevät elantoa eläimillä, ja heidän karjansa on nykyisin niin iso lukumäärältään että ei siellä ehditä rapsuttelemaan tai valokuvaamaan. Eikä puhettakaan että pääsisivät enää laitumelle. Eikä minun sukulaiseni mitenkään pidä eläimistä.

        Eu:n vuoksihan nuo määrät on niin suuria, mutta ei se ole minulle mikään puolustus osallistua eläinten hyväksikäyttöön. Pärjää niin hyvin ilmankin eläintuotteita. Eikä oikeasti ole enää vuosiin kaivannut niiden makuakaan kun löytyy niin paljon muita ihania makuja!

        Onneksi meillä on vapaus valita mitä suuhumme laitamme. Kasviksia syömällä ei poisteta kuitenkaan niitä inhimillisiä tragedioita, joita tapahtuu miljoonia päivittäin.

        Esimerkiksi söpö kissaeläimemme ilves on niin diiva, ettei sille kelpaa kuin lämmin ateria. Senpä vuoksi se tappaa talvella joka päivä viattoman jänöjussin. Eikä edes syö siitä kuin parhaat palat.

        Kun eläin tappaa toisen, niin näytelmä on karseaa katseltavaa. Voidaan puhua oikeastaan kiduttamisesta, koska saaliseläin kokee hitaan ja tuskallisen kuoleman.

        Siihen nähden ihmisen toiminta vaikuttaa, kuten pitääkin, inhimilliseltä. Tuotantoeläin tainnutetaan ensin, ja henki poistetaan eläimestä vasta sen jälkeen.

        Veden alla tapahtuu lukumääräisesti kaikkein eniten julmuuksia. Harva kalanpoikanen näkee koskaan teini-ikää.


      • Nykyisin -
        drist kirjoitti:

        Hyvänen aika, olenhan minä sukulaisillani nähnyt kun lehmät päästetään laitumelle, olen ollut heillä töissä aikoinaan, onhan se varmaan sellaisesta ihmisestä hauskaa joka ei osaa asettautua eläimen asemaan, lehmät juoksee intona ja pieree samalla, heh heh vaan :( Mutta minusta se vaan tuntuu pahalle että suurimman osan vuodesta lehmät on sisällä. Ja raskaana olevat eivät pääse laitumelle ollenkaan, parressa ovat ja eläinlääkäri ronkkii niin että sattuu. Surulliselle tuntuu. Olisi varmaan ihmisetkin onnellisia jos pääsisivät monen kuukauden sisällä olon jälkeen ulos.

        Olen ollut myös katsomassa teurasauton lastaamista, ja se on varmasti se mikä minut sai ensimmäisen kerran ajattelemaan että tässä on todella kamala asia kyseessä. Olen myös nähnyt paljon muita, surullisia ja kivuliaita tapahtumia jotka muista ovat olleet ihan normaaleja asioita mutta itse olen kauhistutellut.

        Olen siis osallistunut eläinten "hoitamiseen"(hyväksikäyttöön). Monet asiat niihin tottuneista tuntuu normaaleilta, mutta kun itse olen ollut niin pitkään kasvissyöjä niin niin monet asiat näkee nyt ihan eri tavalla. Mitään turhaa kärsimystä ei tarvita! Ihminen pärjää ilman eläinkunnan tuotteitakin vallan mainiosti! Tiedän että veganismi tuntuu monista äärimmäiseltä ja pelottavalta, itsekin pelkäsin kovasti että minulle tulee puutoksia kun aloin vegaaniksi, mutta ei ole ollut ikinä mitään puutoksia, päinvastoin terveys on vaan parantunut!

        En tiedä onko noiden kuvien laittajat oikeasti sellaisia jotka ansaitsevat elantonsa eläimillä vai omistavatko he eläimiä vain sen vuoksi että pitävät niistä. Mutta minun sukulaiseni oikeasti tekevät elantoa eläimillä, ja heidän karjansa on nykyisin niin iso lukumäärältään että ei siellä ehditä rapsuttelemaan tai valokuvaamaan. Eikä puhettakaan että pääsisivät enää laitumelle. Eikä minun sukulaiseni mitenkään pidä eläimistä.

        Eu:n vuoksihan nuo määrät on niin suuria, mutta ei se ole minulle mikään puolustus osallistua eläinten hyväksikäyttöön. Pärjää niin hyvin ilmankin eläintuotteita. Eikä oikeasti ole enää vuosiin kaivannut niiden makuakaan kun löytyy niin paljon muita ihania makuja!

        Hyvänen aika! Eikö silloin parressa olevia lehmiä päästetty ulos jaloittelemaan talvella kuten nykyisin monissa parsinavetoissa. Lisäksi eläimet saavat olla monta kuukautta ulkona laitumilla. Onko se rääkkäystä - ei todellakaan.
        Suurin osa suomalaisista tiloista on kuitenkin tällaisia pieniä tiloja, joilla on aikaa huolehtia ja hoivata eläimensä. Sitten lehmätkin tuottavat yli kymppitonnin maitoa ja se on osoitus eläimiltä, että olevat onnellisia.
        Nykyisin on todellakin viranomaisten taholta ohjausta valtaviin karjamääriin. Pitää olla yli 20 lehmää, ennen kuin saa jotain avustuksia. On jopa satoja eläimiä pihatoissa ja tuskin niitä kaikkia omistajat ehtivät rapsutella ja puhutella niitä. Pihatoissa katsellaan lasiseinien läpi eläimiä ja tarkkaillaan tietokoneelta ruokintaa ja lypsyllä käyntiä. Eräässäkin pihatossa lehmä kuoli, kun se ei ollut mennyt lypsylle - oliko joku toinen lehmä kiusannut ettei uskaltanut mennä.


      • Nähtyä -
        Nykyisin - kirjoitti:

        Hyvänen aika! Eikö silloin parressa olevia lehmiä päästetty ulos jaloittelemaan talvella kuten nykyisin monissa parsinavetoissa. Lisäksi eläimet saavat olla monta kuukautta ulkona laitumilla. Onko se rääkkäystä - ei todellakaan.
        Suurin osa suomalaisista tiloista on kuitenkin tällaisia pieniä tiloja, joilla on aikaa huolehtia ja hoivata eläimensä. Sitten lehmätkin tuottavat yli kymppitonnin maitoa ja se on osoitus eläimiltä, että olevat onnellisia.
        Nykyisin on todellakin viranomaisten taholta ohjausta valtaviin karjamääriin. Pitää olla yli 20 lehmää, ennen kuin saa jotain avustuksia. On jopa satoja eläimiä pihatoissa ja tuskin niitä kaikkia omistajat ehtivät rapsutella ja puhutella niitä. Pihatoissa katsellaan lasiseinien läpi eläimiä ja tarkkaillaan tietokoneelta ruokintaa ja lypsyllä käyntiä. Eräässäkin pihatossa lehmä kuoli, kun se ei ollut mennyt lypsylle - oliko joku toinen lehmä kiusannut ettei uskaltanut mennä.

        Totta - parsinavetoista eläimet pääsevät talvisinkin jaloittelemaan - valitettavasti ei kuitenkaan kaikista. Ei kaikista pihatoista eläimet pääse laitumille ollenkaan. Toki pääsevät jaloittelutarhaan sekä talvisin että kesäisin.


      • Vierailija-----
        drist kirjoitti:

        Hyvänen aika, olenhan minä sukulaisillani nähnyt kun lehmät päästetään laitumelle, olen ollut heillä töissä aikoinaan, onhan se varmaan sellaisesta ihmisestä hauskaa joka ei osaa asettautua eläimen asemaan, lehmät juoksee intona ja pieree samalla, heh heh vaan :( Mutta minusta se vaan tuntuu pahalle että suurimman osan vuodesta lehmät on sisällä. Ja raskaana olevat eivät pääse laitumelle ollenkaan, parressa ovat ja eläinlääkäri ronkkii niin että sattuu. Surulliselle tuntuu. Olisi varmaan ihmisetkin onnellisia jos pääsisivät monen kuukauden sisällä olon jälkeen ulos.

        Olen ollut myös katsomassa teurasauton lastaamista, ja se on varmasti se mikä minut sai ensimmäisen kerran ajattelemaan että tässä on todella kamala asia kyseessä. Olen myös nähnyt paljon muita, surullisia ja kivuliaita tapahtumia jotka muista ovat olleet ihan normaaleja asioita mutta itse olen kauhistutellut.

        Olen siis osallistunut eläinten "hoitamiseen"(hyväksikäyttöön). Monet asiat niihin tottuneista tuntuu normaaleilta, mutta kun itse olen ollut niin pitkään kasvissyöjä niin niin monet asiat näkee nyt ihan eri tavalla. Mitään turhaa kärsimystä ei tarvita! Ihminen pärjää ilman eläinkunnan tuotteitakin vallan mainiosti! Tiedän että veganismi tuntuu monista äärimmäiseltä ja pelottavalta, itsekin pelkäsin kovasti että minulle tulee puutoksia kun aloin vegaaniksi, mutta ei ole ollut ikinä mitään puutoksia, päinvastoin terveys on vaan parantunut!

        En tiedä onko noiden kuvien laittajat oikeasti sellaisia jotka ansaitsevat elantonsa eläimillä vai omistavatko he eläimiä vain sen vuoksi että pitävät niistä. Mutta minun sukulaiseni oikeasti tekevät elantoa eläimillä, ja heidän karjansa on nykyisin niin iso lukumäärältään että ei siellä ehditä rapsuttelemaan tai valokuvaamaan. Eikä puhettakaan että pääsisivät enää laitumelle. Eikä minun sukulaiseni mitenkään pidä eläimistä.

        Eu:n vuoksihan nuo määrät on niin suuria, mutta ei se ole minulle mikään puolustus osallistua eläinten hyväksikäyttöön. Pärjää niin hyvin ilmankin eläintuotteita. Eikä oikeasti ole enää vuosiin kaivannut niiden makuakaan kun löytyy niin paljon muita ihania makuja!

        Käypä tutustumassa avoin maaseutu. fi.


    • aina syöty

      Meidän suvussa on jo kymmeniä sukupolvia syöty terveellistä sekaravintoa, joten lautaselle on kuulunut säännöllisesti myös liha. Mutta emme siis syö pelkästään lihaa, vaan toki myös kasvikset kuuluvat monipuoliseen ruokavalioon siinä missä lihakin.

      Toisinaan liha on itse metsästettyä luomua, mutta suurin osa on tietysti tuotantoeläimistä peräisin. Kalaa saakin sitten onneksi helpommin pyydettyä lähes ympärivuotisesti.

      Ilmastomuutosta enemmän minua huolettaa hallitsematon väestönkasvu. Jälkimmäiseen voi ihminen itsekin vaikuttaa, jos haluaa.

      • Tutustuja-

        Niin on aina syöty lihaa ja syödään edelleenkin lihaa. Meillä on mainio tilaisuus tutustua maatilojen eläimiin Facebookissa avoin kuvapäiväkirja maaseudun tuottajilta. Eläimet ovat tosi upeita - ei tällaisia eläimiä salakuvaajat sitten löydä millään. Ei tuottajilla ole varaa pitää eläimiänsä huonosti, koska tuottajien toimeentulo saadaan kasvatuksesta.


    • Suomenmieli

      Käsittääkseni kasvissyöjistä merkittävä osa on luomutuotannon suosijoita.Yhtälön toinen puoli vain yksinkertaisesti vaatii kotieläintalouden rinnalleen,että luomu onnistuu edes siinä määrin kuin nykytilanteessa. Seuraava vaihe onkin sitten palata kaskiviljelyyn. (ka. kasvissyöjä tuskin tietää mitä se tarkoittaa).

      • Maukasta -

        Syömme lihaa monessa muodossa, koska liharuoka on terveellistä. Toisekseen näläntunne pysyy kauan poissa ja mieli on virkeä. Lenkkeilyä ja nyt on mahtvaa tehdä pyöräretkiä - liikuntaa joka päivä säännöllisesti. Paino-ongelmia ei ole ja vaikka liukastelin viime talvena monet kerrat, ei murtunut ranteita eikä muutenkaan tarvinnut käydä ensiavussa. Toki juon maitoa 3 lasillista päivässä - olisiko sillä ollut vaikutusta asiaan.


    • Karnisti

      Miksi syön lihaa:

      1)En pysy muuten terveenä. Kokeiltu on. Yritin yhdessä välissä korvata illallisen kohdalla lihan kasviksilla, niin että päivänlihamääräksi jäi vain n. 50 grammaa. Käytin proteiinirikkaita aineksia (papu, linssit ym.) ja lisäsin kasvirasvaa eläinrasvaa korvaamaan, niin että makroravinteiden ja kalorien määrä oli suht sama. Kaksi viikkoa kestin jatkuvaa nälkää ja heikkoa oloa, ennen kuin siirryin takaisin entiseen ruokasysteemiin. Minulla siis minimi lihan/kalan määrä päivässä näyttäisi olevan n. 100 grammaa, optimi n. 200 grammaa ( kohtuullisesti kananmunia ja maitotuotteita).

      2) Ihminen on kehittynyt sekasyöjäksi, eli syömään MYÖS eläintuotteita. On myös teorioita, että hominidien kehitys homo sapiensiksi oli sen ansiota, että alettiin syödä kypsennettyä lihaa, ts. helposti saatavaa proteiinia ja vitamiineja tiiviissä muodossa. Lihansyönnin tarpeellisuutta todistaa mm. se, että ainoastaan eläintuotteita syömällä saa B12-vitamiinia. Toki voi syödä vitamiinipillereitä, mutta ruokavalio, joka lähtökohtaisesti tarvitsee ravintolisiä toimiakseen, on huono ja epätasapainoinen.

      3) Monet ravinteet ovat lihassa helpommin käytettävässä muodossa. Kasviproteiini mm. imeytyy huonommin kuin eläimistä saatava (mikä omalla kohdallani ilm. johti kohdassa 1kuvattuun tulokseen) tai vaatii tietoa eri kasviruokien yhdistelemisestä optimaalisesti imeytyäkseen. Lihaa syömällä saa enemmän helposti imeytyvää proteiinia per kalori.

      Rasvaliukoiset vitamiinitkin imeytyvät helpommin eläintuotteista saatuina. Mm. eläintuotteista saatava retinoli on moninkertaisesti tehokkaampi A-vitamiinin lähde kuin mm. porkkanasta saatava betakaroteeni. Samoin D-vitamiinia saa helpoiten kananmunista ja meijerituotteista; aurinko yksin ei Suomessa riitä sen tarpeen tyydyttämiseen.

      4)Suomalainen eläintuotanto on suunnilleen niin eettistä kuin tehotuotanto voi olla. Animalian ja vastaavien kuvaukset kasvatus- ja teurastusoloista ovat usein sanasta sanaan käännettyjä amerikkalaisista lähteistä. Kun taas tutustuu suomalaiseen lainsäädäntöön, teurastusstandardeihin ja firmojen laatustandardeihin huomaa, että asia on maassamme hyvin kontrolloitu. Sika- ym. tiloilta otetut propagandavideot on tarkoituksella kuvattu kaikkein huonoimmin hoidetuilla tiloilla, joita on maassamme tod.näk. hyvin vähän. Omakohtaista kokemusta minulla on sen verran, että suvussani on maitotilallinen ja olen käynyt erinäisillä eläimiä pitävillä tiloilla ihan arkioloissa. Kaikkialla elukat ovat olleet hyvin pidettyjä ja tyytyväisiä.

      • Karnisti

        Jatkoa:

        5) Eläinten syömiseen ja hyväksikäyttöön ei mielestäni itsessään liity eettisiä ongelmia. Eläimellä ei ole mitään käsitystä kuoleman tai tulevaisuuden konsepteista, vaan ne elävät ikuisessa nykyhetkessä, näin karkeasti ilmaistuna. Siispä on eläimen itsensä kannalta samantekevää, kuoleeko se tänään vai huomenna. Jos teurastuksesta tehdään mahdollisimman nopea ja kivuton, eettistä ongelmaa ei ole.

        Samoin esim. lehmän kannalta on varsin yhdentekevää, meneekö sen maito vasikalle vai meijeriin. Se tietää vain sen, että sen utareet ovat tuskallisen kipeät, jos niitä ei ole ajallaan lypsetty. Lehmien keinosiemennys maidontuotantoa varten ja vasikoiden pois ottaminen on sekin varsin vähän traumatisoiva kokemus lehmälle. Jos lehmä ei ehdi leimautua vasikkaansa, se kaipaa sitä max 2 päivää ja sitten unohtaa sen kokonaan. Tätä ei voida siis mitenkään verrata lapsensa menettäneen ihmisäidin kokemaan traumaan.

        Viimeiseksi, ainoa syy kotieläinten olemassaololle on se, että ne on jalostettu tuotantotarkoituksia varten. Jos niistä ei olisi enää hyötyä esim. lihansyönnin kieltämisen vuoksi, ne lopetettaisiin muitta mutkitta. Lihantuotannon loppuminen siis tarkoittaisi lukuisien lajien sukupuuttoa.

        Eeettisintä olisi tietystikin syödä riistaa ja villiä järvikalaa, mutta kaupunkieläjille se voi tehdä liian ison loven lompakkoon.

        6) Ekologisesti ottaen lihantuotanto ei mielestäni ole kovin iso juttu, jos syödään kotimaista lihaa. Suomalaista lihaa syömällä ei yksikään neliömetri Amazonin sademetsää tuhoudu. Samoin vedenkulutus on yhdentekevää, koska se ei tästä maasta lopu ja tippaakaan Suomessa lihatuotantoon kuluvasta vedestä ei kuitenkaan lähetettäisi esim. Afrikan kuivuusalueille.

        Suomessa on lisäksi paljon kasvihuonekaasuja sitovaa kasvustoa ja turvetta, joka osaltaan pienentää päästöjä. On melko varmaa, että soijan tuotanto ja rahtaaminen ympäri maailmaa on tuhoisampaa kuin suomalainen/keskieurooppalainen lihantuotanto. Kannattaa tutustua siihen, mitä soijantuotanto tekee maaperän ravinteille ja miten se vaikuttaa eroosioon ja sitä kautta kuivuuteen ja nälänhätiin.

        Lisäksi nahkatuotteiden käyttäminen on ekologisempaa kuin tekokuituisten. Ensinnäkin kenkiin ja asusteisiin käytetty nahka syntyy lihaeläinten teurastuksen sivutuotteena. Lukuunottamatta eräitä kalliita erikoisnahkoja ja turkiksia, eläimiä ei siis kasvateta yksinomaan nahkoja varten. Kyseessä on siis eläinaineksen erittäin taloudellinen käyttö. Yleisesti ottaen teuraseläimistä käytetään kaikki, mikä pystytään. Lisäksi kyseessä on uusiutuva luonnonvara, kun taas tekokuidut vaativat öljyä tms. fossiilisia polttoaineita valmistuksessaan. Tältä kantilta katsoen onkin siis ovela propagandakikka keskittyä pelkän lihantuotannon ilmasto- ym. vaikutuksiin, kun sen sivutuotteena syntyy myös erittäin paljon hyödyllisiä uusiutuvia raaka-aineita.

        Nahkatuotteet ovat myös käytössä parempia kuin tekokuituiset. Nahkakengät kestävät paremmin kuin vinyyliset. Asiallisella huollolla voi laadukkaan nahkaisen kenkäparin saada kestämään vaikka vuosikymmenen, kun taas tekokuituisia kenkiä ei ylipäätään voi juuri huoltaa. Omakohtaisesti olen huomannut myös, että esim. tekonahkaiset vyöt menevät jopa kuukaudessa aivan piloille, kun taas halvatkin nahkaiset kestävät vuosia hyvinä. Samoin mm. villa on erittäin hyvä tekstiilien materiaali. Se hengittää, kestää ulkoilman kosteutta, lämmittää todella hyvin ja on vähemmän sähköinen kuin keinokuituiset vaatteet.

        7) Liha maistuu hyvältä. Niin kuin kasviksetkin. Ja kaikkein parhaimmalta maistuu, kun liha ja kasvikset yhdistetään keskenään. Mielellään vielä kermaisella kastikkeella höystettynä.


    • tunne ja ajatus

      Hauska viestiketju. Ihmiset tututstuu eläimiin internetissä.
      Syön lihaa, jopa päivitäin.
      Näitä töitä kun paiskii niin ei elä ihan pelkällä timoteillä.

      Ilmastonmuutokseen ei taida olla muuta keinoa kun lopettaa tehtaita.. ja sekään kun ei valitettavasti auta.

      • drist

        Karnisti: tekosyitä koko litania. Taidat tuntea tosi kovasti huonoa omaatuntoa lihansyönnistä kun pitää noin paljon puolustautua. Mielestäsi liha on hyvää, ja siksi keksit noin pitkän puolustuksen.

        Kirjoituksessasi on virheitä, esim. että kasvisruoalla olisi nälkä. Höpö höpö. Enpä ole ennen moista kuullut, minulla on useita ystäviä jotka ovat kasvissyöjiä eikä kukaan ole koskaan valitellut nälkää. Puutoksia ei ole kenelläkään. Proteiinin saannista ei ole ongelmia, meillä kaikilla on hyvät lihakset. B12-vitamiinia saa myös maitotuotteista, ei siihen tarvitse lihaa.

        Suomessa kaikki tarvitsevat D-vitamiinia talvella, siihen ei eläintuotteet riitä. Siinä samalla menee B12-pilleri, sen valmistaminen bakteerialustalla on kätevämpää kuin tehotuottaa se lehmänkautta, ei se sekään luonnollista ole. Myös lihaanit syövät pilleritolkulla vitamiineja, ei se lihakaan mikään takuu ole että siitä saa kaiken.

        Ihmisen keho todellakin on sekasyöjän keho, eli se sopeutuu monenlaiseen ruokaan. Siksipä se sopeutuu hyvin myös kasvisruokavalioon, mikä on siis terveellinen ja eettinen vaihtoehto. Miksi ottaa kaupanhyllystä lihapaketti kun voi ottaa papupaketin? Helppoa kuin mikä!

        Lihansyönti ei ole todellakaan terveellistä, lihasyöjät sairastuvat moniin elintasosairauksiin, diabetes II, syöpä, reuma, sydän- ja verisuonitaudit, osteoporoosi(liika proteiini vie kalsiumit luustosta pois) jne. Sitä paitsi ihmisellä on pitkä paksusuoli, se ei oikein hyvin sovellu lihan sulattamiseen. Liha kulkee siellä pidempään kuin esim. kissaeläimillä joilla on lyhyt paksusuoli. Ihmisen suolessa liha ehtii sitten mädäntyä. Myös munista tulee paljon mädättäjäbakteereja.

        Ja eläimiä ei suurimmaksi osaksi kohdella hyvin, myös niillä on tunteet, ne kokevat pelkoa ja tuskaa mutta sinä vain kiellät totuuden.

        Todella hyvin olen pärjännyt yli 20 vuotta ilman eläinvaatteita, ei nahkaa, ei villaa, ei silkkiä, ei turkista. Omat vaatteeni kestävät hyvin, en edes muista milloin olen käynyt viimeksi ostamassa kenkiä tai vaatteita. Nahan ja villan käyttö on aivan turhaa.

        Sekin on puppua että liha maistuu hyvälle, se on vain opittu tapa ja siitä voi oppia pois, vähän niin kuin tupakka maistuu polttajasta hyvälle, mutta kun on 10 vuotta polttamatta niin hoksaa että se maistuukin kamalalle.

        Edelliselle, vegaaniruoka ei tarkoita heinänsyöntiä, syödään ihan kunnon ruokaa, monet vegaanit tekee fyysistä työtä tai urheilee. Se on vaan ennakkoluulo että kasviruoka on niin kevyttä että sillä ei jaksa fyysistä. Tässä vähän mallia sullekin, suomalainen vegaanivoimamies:

        http://www.greatveganathletes.com/vegan_athlete_joni-purmonen-vegan-strongman

        Käykääpä muuten tutustumassa tähän:

        https://www.facebook.com/estherthewonderpig

        perhe otti possunpoikasen minipossuksi luulivat. Mutta mitä, se kasvoikin isoksi siaksi. Perhe huomasi että se ei eroa mitenkään perheen koirista lemmikkinä, eli sillä on ihan samanlaiset tunteet. Perhe lopetti aluksi pekoninsyönnin ja myöhemmin siirtyivät vegaaneiksi. On muuten mukava elämä sialla. Näin sen pitäisi olla.

        Hauskoja lukuhetkiä!


      • drist
        drist kirjoitti:

        Karnisti: tekosyitä koko litania. Taidat tuntea tosi kovasti huonoa omaatuntoa lihansyönnistä kun pitää noin paljon puolustautua. Mielestäsi liha on hyvää, ja siksi keksit noin pitkän puolustuksen.

        Kirjoituksessasi on virheitä, esim. että kasvisruoalla olisi nälkä. Höpö höpö. Enpä ole ennen moista kuullut, minulla on useita ystäviä jotka ovat kasvissyöjiä eikä kukaan ole koskaan valitellut nälkää. Puutoksia ei ole kenelläkään. Proteiinin saannista ei ole ongelmia, meillä kaikilla on hyvät lihakset. B12-vitamiinia saa myös maitotuotteista, ei siihen tarvitse lihaa.

        Suomessa kaikki tarvitsevat D-vitamiinia talvella, siihen ei eläintuotteet riitä. Siinä samalla menee B12-pilleri, sen valmistaminen bakteerialustalla on kätevämpää kuin tehotuottaa se lehmänkautta, ei se sekään luonnollista ole. Myös lihaanit syövät pilleritolkulla vitamiineja, ei se lihakaan mikään takuu ole että siitä saa kaiken.

        Ihmisen keho todellakin on sekasyöjän keho, eli se sopeutuu monenlaiseen ruokaan. Siksipä se sopeutuu hyvin myös kasvisruokavalioon, mikä on siis terveellinen ja eettinen vaihtoehto. Miksi ottaa kaupanhyllystä lihapaketti kun voi ottaa papupaketin? Helppoa kuin mikä!

        Lihansyönti ei ole todellakaan terveellistä, lihasyöjät sairastuvat moniin elintasosairauksiin, diabetes II, syöpä, reuma, sydän- ja verisuonitaudit, osteoporoosi(liika proteiini vie kalsiumit luustosta pois) jne. Sitä paitsi ihmisellä on pitkä paksusuoli, se ei oikein hyvin sovellu lihan sulattamiseen. Liha kulkee siellä pidempään kuin esim. kissaeläimillä joilla on lyhyt paksusuoli. Ihmisen suolessa liha ehtii sitten mädäntyä. Myös munista tulee paljon mädättäjäbakteereja.

        Ja eläimiä ei suurimmaksi osaksi kohdella hyvin, myös niillä on tunteet, ne kokevat pelkoa ja tuskaa mutta sinä vain kiellät totuuden.

        Todella hyvin olen pärjännyt yli 20 vuotta ilman eläinvaatteita, ei nahkaa, ei villaa, ei silkkiä, ei turkista. Omat vaatteeni kestävät hyvin, en edes muista milloin olen käynyt viimeksi ostamassa kenkiä tai vaatteita. Nahan ja villan käyttö on aivan turhaa.

        Sekin on puppua että liha maistuu hyvälle, se on vain opittu tapa ja siitä voi oppia pois, vähän niin kuin tupakka maistuu polttajasta hyvälle, mutta kun on 10 vuotta polttamatta niin hoksaa että se maistuukin kamalalle.

        Edelliselle, vegaaniruoka ei tarkoita heinänsyöntiä, syödään ihan kunnon ruokaa, monet vegaanit tekee fyysistä työtä tai urheilee. Se on vaan ennakkoluulo että kasviruoka on niin kevyttä että sillä ei jaksa fyysistä. Tässä vähän mallia sullekin, suomalainen vegaanivoimamies:

        http://www.greatveganathletes.com/vegan_athlete_joni-purmonen-vegan-strongman

        Käykääpä muuten tutustumassa tähän:

        https://www.facebook.com/estherthewonderpig

        perhe otti possunpoikasen minipossuksi luulivat. Mutta mitä, se kasvoikin isoksi siaksi. Perhe huomasi että se ei eroa mitenkään perheen koirista lemmikkinä, eli sillä on ihan samanlaiset tunteet. Perhe lopetti aluksi pekoninsyönnin ja myöhemmin siirtyivät vegaaneiksi. On muuten mukava elämä sialla. Näin sen pitäisi olla.

        Hauskoja lukuhetkiä!

        Siis katsokaa tuo video! 350 kg kanto 20 metriä, vegaanivoimamies Joni kantaa tuosta noin vain kun ilmeisesti lihaa syövä kilpakumppani ei pääse alkua pidemmälle :)

        Siinä on oikea mies, eikä mikään raukkamainen viattomien eläintenpupeltaja ja -tapattaja! Hyvä Joni!


      • Karnisti
        drist kirjoitti:

        Karnisti: tekosyitä koko litania. Taidat tuntea tosi kovasti huonoa omaatuntoa lihansyönnistä kun pitää noin paljon puolustautua. Mielestäsi liha on hyvää, ja siksi keksit noin pitkän puolustuksen.

        Kirjoituksessasi on virheitä, esim. että kasvisruoalla olisi nälkä. Höpö höpö. Enpä ole ennen moista kuullut, minulla on useita ystäviä jotka ovat kasvissyöjiä eikä kukaan ole koskaan valitellut nälkää. Puutoksia ei ole kenelläkään. Proteiinin saannista ei ole ongelmia, meillä kaikilla on hyvät lihakset. B12-vitamiinia saa myös maitotuotteista, ei siihen tarvitse lihaa.

        Suomessa kaikki tarvitsevat D-vitamiinia talvella, siihen ei eläintuotteet riitä. Siinä samalla menee B12-pilleri, sen valmistaminen bakteerialustalla on kätevämpää kuin tehotuottaa se lehmänkautta, ei se sekään luonnollista ole. Myös lihaanit syövät pilleritolkulla vitamiineja, ei se lihakaan mikään takuu ole että siitä saa kaiken.

        Ihmisen keho todellakin on sekasyöjän keho, eli se sopeutuu monenlaiseen ruokaan. Siksipä se sopeutuu hyvin myös kasvisruokavalioon, mikä on siis terveellinen ja eettinen vaihtoehto. Miksi ottaa kaupanhyllystä lihapaketti kun voi ottaa papupaketin? Helppoa kuin mikä!

        Lihansyönti ei ole todellakaan terveellistä, lihasyöjät sairastuvat moniin elintasosairauksiin, diabetes II, syöpä, reuma, sydän- ja verisuonitaudit, osteoporoosi(liika proteiini vie kalsiumit luustosta pois) jne. Sitä paitsi ihmisellä on pitkä paksusuoli, se ei oikein hyvin sovellu lihan sulattamiseen. Liha kulkee siellä pidempään kuin esim. kissaeläimillä joilla on lyhyt paksusuoli. Ihmisen suolessa liha ehtii sitten mädäntyä. Myös munista tulee paljon mädättäjäbakteereja.

        Ja eläimiä ei suurimmaksi osaksi kohdella hyvin, myös niillä on tunteet, ne kokevat pelkoa ja tuskaa mutta sinä vain kiellät totuuden.

        Todella hyvin olen pärjännyt yli 20 vuotta ilman eläinvaatteita, ei nahkaa, ei villaa, ei silkkiä, ei turkista. Omat vaatteeni kestävät hyvin, en edes muista milloin olen käynyt viimeksi ostamassa kenkiä tai vaatteita. Nahan ja villan käyttö on aivan turhaa.

        Sekin on puppua että liha maistuu hyvälle, se on vain opittu tapa ja siitä voi oppia pois, vähän niin kuin tupakka maistuu polttajasta hyvälle, mutta kun on 10 vuotta polttamatta niin hoksaa että se maistuukin kamalalle.

        Edelliselle, vegaaniruoka ei tarkoita heinänsyöntiä, syödään ihan kunnon ruokaa, monet vegaanit tekee fyysistä työtä tai urheilee. Se on vaan ennakkoluulo että kasviruoka on niin kevyttä että sillä ei jaksa fyysistä. Tässä vähän mallia sullekin, suomalainen vegaanivoimamies:

        http://www.greatveganathletes.com/vegan_athlete_joni-purmonen-vegan-strongman

        Käykääpä muuten tutustumassa tähän:

        https://www.facebook.com/estherthewonderpig

        perhe otti possunpoikasen minipossuksi luulivat. Mutta mitä, se kasvoikin isoksi siaksi. Perhe huomasi että se ei eroa mitenkään perheen koirista lemmikkinä, eli sillä on ihan samanlaiset tunteet. Perhe lopetti aluksi pekoninsyönnin ja myöhemmin siirtyivät vegaaneiksi. On muuten mukava elämä sialla. Näin sen pitäisi olla.

        Hauskoja lukuhetkiä!

        Minulla ei ole huonoa omaatuntoa lihansyönnistä. Vastasin ketjuun siksi, koska sekä ravinto- että eettiset asiat kiinnostavat minua. Sitten muihin "pointteihisi":

        -Väitätkö siis tosissasi, etten itse tiedä miltä minusta tuntui? Että kuvittelin sen kestonälän ja väsymyksen? Sinä siis tiedät ventovieraan ihmisen "todellisen" olotilan ja tuntemukset muutaman lauseen perusteella. Joko olet uskomattoman ylimielinen tai sitten sinun kannattaisi harkita uraa selvänäkijänä. Katsos kun on olemassa sellainen asia kuin yksilöllinen vaihtelu. Toisten kroppa kykenee hyödyntämään kasviperäisiä proteiineja ym. tehokkaammin kuin toisten. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan 75% vegetaareista ja vegaaneista siirtyy takaisin sekasyöjiksi muutaman vuoden sisällä. Tämä antaisi olettaa, että max 25% ihmisistä kykenee elämään pelkällä kasvisravinnolla (ja hekin vain B12-vitamiinilisiä nauttimalla).
        -B12-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä tehotuotannon kanssa, vaan sitä on lihassa luonnostaan, myös riistassa ja villikalassa. Missään kasviksessa sitä ei ole. Mitä tulee sekasyöjien vitamiinivalmisteiden käyttöön, lisäravinteita tarvitaan vain jos ruokavalio ei ole tasapainoinen. Minulla on. Syön paljon kasviksia ja juureksia, sopivasti eläintuotteita ja jonkin verran viljoja. Minulla ei ole minkäänlaisia oireita ravinteiden puutoksista, olen riittävän energinen ja terveyteni on erittäin vankka, joten en myöskään osta turhia purkkiravinteita.
        -Lihansyönti sinänsä ei aiheuta sairauksia. Useimmat mainitsemistasi sairauksista aiheutuvat etupäässä ylipainosta, prosessoitujen liha- ja kasvistuotteiden (makkara, pekoni yms. nitriittipommit & lisäaineita pullistelevat kasvissäilykkeet) liikasyönnistä ja liikkumattomuudesta. Selitäpä minulle, miten eskimot ja masait yms. vahvasti lihapainotteista ruokavaliota noudattavat heimot ovat vapaita mainitsemistasi taudeista, jos kerran liha itsessään on vaarallista. Sen jälkeen voitkin selittää minulle, miten olen onnistunut lihapitoisella ruokavaliolla laihduttamaan yli 30 kiloa. Lihomiseni muuten tapahtui syömällä liikaa kasviperäisiä hiilihydraatteja ja rasvoja, kuten ranskanperunoita ja keskiolutta.
        -Tietenkin eläimillä on tunteet. Siksi kannatankin nopeaa ja humaania teurastusmetodia. Mutta viime kädessä eläin on "vain" eläin, eli sen tunteet ja olemassaolo eivät ole yhtä arvokkaita kuin ihmisen. Tämä on mielestäni itsestään selvää, olkoon spesiesismiä tai mitä muuta vain.
        -Tuo lihan mätäneminen suolessa on ikivanha valhe. Tosiasiassa ihmisen maha tuottaa suolahappoa, joka sulattaa lihan tehokkaasti. Puhtailla kasvinsyöjäeläimillä, etenkin märehtijöillä, suolahappoa ei muodostu, vaan ruoansulatus toimii mikrobien avulla, usein useamman mahalaukun kautta. Sen sijaan lihansyöjäeläimillä on järjestään happoa tuottava vatsalaukku. Tämä siis todistaa, että ihminen on tarkoitettu syömään MYÖS lihaa. Kun tähän lisätään suhteellisen pitkä suolisto, syntyy kuva sekasyöjäksi kehittyneestä lajista. Raateluhampaiden ja kynsien puutekin on typerä argumentti. Hominideilla nimittäin on viimeiset muutaman satatuhatta vuotta ollut jotain parempaa: Isot aivot, jotka ovat mahdollistaneet sekä metsästystyökalujen kehittämisen että ruoan kypsentämisen helposti pureksittavaksi.
        -Eläinten tuotanto-olosuhteista: Oletko ottanut asiasta selvää mistään muualta kuin eläinoikeus- ja vegaanijärjestöjen materiaaleista? Lähdekritiikki on suotava asia.
        -Onneksi olkoon, jos olet löytänyt kestäviä tekokuituvaatteita ja -kenkiä. Minä en ole, ainakaan siinä hintaluokassa johon minulla on varaa. Sitä paitsi, et huomioinut lainkaan argumenttiani nahasta uusiutuvana luonnonvarana? Kumpi on ekologisempi: pelkällä kasvirehulla kasvatettava materiaali joka ei lopu koskaan, vai materiaali joka pakosti vaatii fossiilisia polttoaineita tuotannossaan?
        -Vegaaniurheilijoista: Rankka harjoittelu, silkka tahto ja sinnikkyys (ja mahdollisesti dopingaineet) ovat tärkeämpiä tekijöitä urheilijan onnistumiselle kuin pelkkä ruokavalio. Sitä paitsi, kerrot vain yksittäisistä esimerkeistä. Mikä on vegaanihuippu-urheilijoiden suhteellinen lukumäärä verrattuna sekasyöjä-huippu-urheilijoihin? Vasta jos se on suurempi kuin koko väestössä keskimäärin, voidaan tehdä johtopäätöksiä veganismin paremmuudesta urheilijan kehitykselle. Lisäksi on huomioitava että valmentajat ja urheilijat seuraavat tikkana alan tieteellistä tutkimusta. Mikäli olisi vahva näyttö veganismin hyödyllisyydestä urheilutuloksiin nähden, tiukka kasvisruokavalio olisi mainstream-metodi kisoihin valmistauduttaessa.

        Oliko vielä jotain, mistä haluaisit keskustella?


      • hifi
        Karnisti kirjoitti:

        Minulla ei ole huonoa omaatuntoa lihansyönnistä. Vastasin ketjuun siksi, koska sekä ravinto- että eettiset asiat kiinnostavat minua. Sitten muihin "pointteihisi":

        -Väitätkö siis tosissasi, etten itse tiedä miltä minusta tuntui? Että kuvittelin sen kestonälän ja väsymyksen? Sinä siis tiedät ventovieraan ihmisen "todellisen" olotilan ja tuntemukset muutaman lauseen perusteella. Joko olet uskomattoman ylimielinen tai sitten sinun kannattaisi harkita uraa selvänäkijänä. Katsos kun on olemassa sellainen asia kuin yksilöllinen vaihtelu. Toisten kroppa kykenee hyödyntämään kasviperäisiä proteiineja ym. tehokkaammin kuin toisten. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan 75% vegetaareista ja vegaaneista siirtyy takaisin sekasyöjiksi muutaman vuoden sisällä. Tämä antaisi olettaa, että max 25% ihmisistä kykenee elämään pelkällä kasvisravinnolla (ja hekin vain B12-vitamiinilisiä nauttimalla).
        -B12-vitamiinilla ei ole mitään tekemistä tehotuotannon kanssa, vaan sitä on lihassa luonnostaan, myös riistassa ja villikalassa. Missään kasviksessa sitä ei ole. Mitä tulee sekasyöjien vitamiinivalmisteiden käyttöön, lisäravinteita tarvitaan vain jos ruokavalio ei ole tasapainoinen. Minulla on. Syön paljon kasviksia ja juureksia, sopivasti eläintuotteita ja jonkin verran viljoja. Minulla ei ole minkäänlaisia oireita ravinteiden puutoksista, olen riittävän energinen ja terveyteni on erittäin vankka, joten en myöskään osta turhia purkkiravinteita.
        -Lihansyönti sinänsä ei aiheuta sairauksia. Useimmat mainitsemistasi sairauksista aiheutuvat etupäässä ylipainosta, prosessoitujen liha- ja kasvistuotteiden (makkara, pekoni yms. nitriittipommit & lisäaineita pullistelevat kasvissäilykkeet) liikasyönnistä ja liikkumattomuudesta. Selitäpä minulle, miten eskimot ja masait yms. vahvasti lihapainotteista ruokavaliota noudattavat heimot ovat vapaita mainitsemistasi taudeista, jos kerran liha itsessään on vaarallista. Sen jälkeen voitkin selittää minulle, miten olen onnistunut lihapitoisella ruokavaliolla laihduttamaan yli 30 kiloa. Lihomiseni muuten tapahtui syömällä liikaa kasviperäisiä hiilihydraatteja ja rasvoja, kuten ranskanperunoita ja keskiolutta.
        -Tietenkin eläimillä on tunteet. Siksi kannatankin nopeaa ja humaania teurastusmetodia. Mutta viime kädessä eläin on "vain" eläin, eli sen tunteet ja olemassaolo eivät ole yhtä arvokkaita kuin ihmisen. Tämä on mielestäni itsestään selvää, olkoon spesiesismiä tai mitä muuta vain.
        -Tuo lihan mätäneminen suolessa on ikivanha valhe. Tosiasiassa ihmisen maha tuottaa suolahappoa, joka sulattaa lihan tehokkaasti. Puhtailla kasvinsyöjäeläimillä, etenkin märehtijöillä, suolahappoa ei muodostu, vaan ruoansulatus toimii mikrobien avulla, usein useamman mahalaukun kautta. Sen sijaan lihansyöjäeläimillä on järjestään happoa tuottava vatsalaukku. Tämä siis todistaa, että ihminen on tarkoitettu syömään MYÖS lihaa. Kun tähän lisätään suhteellisen pitkä suolisto, syntyy kuva sekasyöjäksi kehittyneestä lajista. Raateluhampaiden ja kynsien puutekin on typerä argumentti. Hominideilla nimittäin on viimeiset muutaman satatuhatta vuotta ollut jotain parempaa: Isot aivot, jotka ovat mahdollistaneet sekä metsästystyökalujen kehittämisen että ruoan kypsentämisen helposti pureksittavaksi.
        -Eläinten tuotanto-olosuhteista: Oletko ottanut asiasta selvää mistään muualta kuin eläinoikeus- ja vegaanijärjestöjen materiaaleista? Lähdekritiikki on suotava asia.
        -Onneksi olkoon, jos olet löytänyt kestäviä tekokuituvaatteita ja -kenkiä. Minä en ole, ainakaan siinä hintaluokassa johon minulla on varaa. Sitä paitsi, et huomioinut lainkaan argumenttiani nahasta uusiutuvana luonnonvarana? Kumpi on ekologisempi: pelkällä kasvirehulla kasvatettava materiaali joka ei lopu koskaan, vai materiaali joka pakosti vaatii fossiilisia polttoaineita tuotannossaan?
        -Vegaaniurheilijoista: Rankka harjoittelu, silkka tahto ja sinnikkyys (ja mahdollisesti dopingaineet) ovat tärkeämpiä tekijöitä urheilijan onnistumiselle kuin pelkkä ruokavalio. Sitä paitsi, kerrot vain yksittäisistä esimerkeistä. Mikä on vegaanihuippu-urheilijoiden suhteellinen lukumäärä verrattuna sekasyöjä-huippu-urheilijoihin? Vasta jos se on suurempi kuin koko väestössä keskimäärin, voidaan tehdä johtopäätöksiä veganismin paremmuudesta urheilijan kehitykselle. Lisäksi on huomioitava että valmentajat ja urheilijat seuraavat tikkana alan tieteellistä tutkimusta. Mikäli olisi vahva näyttö veganismin hyödyllisyydestä urheilutuloksiin nähden, tiukka kasvisruokavalio olisi mainstream-metodi kisoihin valmistauduttaessa.

        Oliko vielä jotain, mistä haluaisit keskustella?

        Ilmeisesti eskimot ovat kuolleet juuri sydän- ja verisuonitauteihin ym. kuolinsyitä vaan ei ole tutkittu. Sanoohan sen maalaisjärkikin että ei heidän ruokavalio ole terveellinen.

        http://www.hs.fi/terveys/Inuiittien ruokavalio ei suojaakaan sydäntä kalaöljykapselit jopa haitallisia/a1402625161436


    • drist

      Enpä vaan usko että sinulla on ollut nälkä jos olet oikein syönyt. Jos olet syönyt pelkkää porkkanaa niin totta kai sinulla on nälkä. Meinaatko oikeasti että jos syöt 3000 kalorin vegaaniannoksen niin sun keho päästää siitä puolet läpi imeytymättä?

      Monet tupakan poltonkin lopettaneista aloittaa uudelleen, riippuvuus on niin voimakas. Sama ilmiö miksi monet lopettaa kasvisruoan, riippuvuus. Yhden tällaisen olen itsekin tavannut, mutta se johtui siitä rouva itse ei osannut tehdä kunnon ruokaa, ja uusi aviomies aivopesi rouvan syömään lihaa. Kun vegaaniruoka tehdään oikein niin se tyydyttää sekä vatsan että makunautinnon. Plus hyvä mieli kaupan päälle väkivallattomuudesta! Eikä inhottavaa ähkyä vegaanille tule ikinä.

      Kasvisruoka on terveellisempää, siitä on tutkimuksia ja suosituksia jos vain hieman perehdyt muuhunkin kuin karppikirjallisuuteen.

      B12-vitamiinia saattaa olla kasviperäisissäkin tuotteissa, seuraan aihetta, tiedot ovat muuttuneet nytkin 20 vuoden sisällä. Ennen hygienian aikakautta B12-vitskua tuli maaperän mukana, eli se että B12:ta ei nykyisin vegaani saa ruoan mukana ole sen merkki että vegaanin ruokavalio on tasapainoton. Ja kuten sanoin, helpompi ja ekologisempi on ottaa se bakteeriviljeltynä kuin kasvattaa koko lehmä sitä varten. Usko vaan, helposti se menee D-vitamiinipillerin kanssa tai lisättynä johonkin tuotteeseen.

      Eskimoilla elinikä taitaa olla 10 vuotta alhaisempi kuin tavan ihmisellä, mutta tutkimuksen mukaan adventisteilla(vegaaneja) on 9 vuotta pidempi elinikä. Voipi valita kumpia jäljittelee ruokavaliollaan.

      Ihmettelit laihtumistasi, ehkä se johtui siitä että söit vähemmän kaloreita :) Lihomisesi varmaan johtui siitä että sait liikaa kaloreita. Kalja ja grilliruoka sisältävät paljon tyhjiä kaloreita. Itsellänikin paino vaihtelee sen mukaan kuinka paljon kalorimääräisesti syön. Varsinainen ylipaino ei kuitenkaan ole vaaninut minua, sillä olen syönyt terveellistä kasvisruokaa 16-vuotiaasta lähtien ja harrastanut reipasta liikuntaa. Eipä tarvitse laihduttaa :)

      Omat maalaissukulaiseni, siis jo vuosikymmeniä sitten ennen einesteollisuutta, ovat lihottaneet itsensä perusruoalla, siis ihan sellaisella mitä nykyään kutsutaan puhtaaksi ja aidoksi ruoaksi, ja hommanneet itselleen perinteiset diabetekset ja verenpaineet ja syövät. Eli ei heidän ylipainonsa ja sairautensa johtuneet lisäaineista ym. Itse olen välttynyt näiltä ongelmilta vegaaniruokavalioni ansiosta.

      Kyllä vain meillä on suolistossa mädättäjäbakteereita, lihaa ja munaa syövillä enemmän. Muistaakseni sianlihasta niitä tulee eniten. Kyllä, ihmisen keho on sopeutuvainen ja voi syödä myös lihaa, mutta en kyllä suosittele, ainakaan näissä määrin mitä nykyisin syödään.

      Eläinten tuotanto-olosuhteista: kyllä, kuten kerroin jo kymmeniä vuosia sitten lapsena ja nuorena näin omin silmin. Vanhempani ovat entisiä karjankasvattajia. Muut sukulaiseni kasvattavat karjaa vielä ja käyn heidän luonaan säännöllisesti. He ovat muuten ihan fiksua porukkaa, mutta eläimiin he suhtautuvat tunteettomasti ja rahan kannalta. Oikeutta eläimille järjestö on tuonut kuvamateriaalia julkisuuteen vasta muutaman vuoden, itse olen omat johtopäätökseni tehnyt jo kymmeniä vuosia ennen koko oikeutta eläimille järjestöä.

      En käytä tekokuitua muissa kuin hikiliikuntavaatteissa. Elämäntapani on nyt ekologisempi kuin ennen kasvissyöjäksi ryhtymistäni, ja veikkaanpa että ekologisempi kuin monella lihansyöjällä. Nykymaailmassa on vaikea palata ajassa taaksepäin ja elää täysin ekologisesti. Mutta parhaansa voi jokainen yrittää joka viitsii. En ole itse huomannut että keinomokkaiset kengät eivät olisi yhtä kestäviä kuin nahkaiset, itse asiasssa en muista että minulla olisi yhdetkään kengät kuluneet puhki, tuolla ne on vaatekomerossani. Arkikenkäni on lenkkarit, ne ovat palvelleet minua vuosia, veikkaan 5-10 vuotta, ne on keinomateriaalia mutta aika harva varmaan käyttää nahkalenkkareita. Näköjään googlaamalla löytyy ekologisia vegaanikenkiä

      http://po-zu.com/eu/womens/vegan

      ja paljon muitakin eli ei sekään ole sitten ongelma :)

      Itse asiassa nahkakaan ei ole kovin ekologinen valinta, sillä uuden nahan parkitsemiseen käytetään raskasmetalleja jotka kuormittavat ympäristöä ja vesistöä ja voivat aiheuttaa niitä käsitteleville työntekijöille terveysongelmia. Kannattaa käyttää kierrätettyä nahkaa jos haluaa ekologista ja välttämättä nahkaa.

      Urheilua en seuraa, mutta kun nyt aikaisempi kirjoittaja viittasi siihen että vegaaniruoalla ei jaksa tehdä fyysistä työtä niin tuossa oli yksi esimerkki että kyllä jaksaa. Samalta sivulta löytyy muitakin vegeurheilijoita http://www.greatveganathletes.com/. Suomalaisista urheilijoista ainakin Paavo Nurmi oli kasvissyöjä.

      Ja ei, ei ole mitään mistä haluaisin kanssasi keskustella, nämä samat jutut on jo miljoonaan kertaan käyty läpi.

      • Karnisti

        "Enpä vaan usko että sinulla on ollut nälkä jos olet oikein syönyt. Jos olet syönyt pelkkää porkkanaa niin totta kai sinulla on nälkä."

        No, jos esim. kattilassa haudutettu lanttu-punajuuri-porkkana-peruna-muhennos runsaalla linssimäärällä ja rypsöljyllä höystettynä ei ole mielestäsi oikein syömistä, niin mikä sitten? Tällaisia keitoksia minä söin kokeiluni aikana plus raakoja kasviksia salaatiksi. Eli siis monipuolisesti yhdistellen. Mitä tästä nyt sitten puuttui? Kyse kokeilussani ei kylläkään ollut eettisyydestä, vaan yrityksestä säästää rahaa. Ehkä tämä moraaliton motiivini johti siihen, ettei se toiminut (huom. tämä oli sarkasmia).

        "Ihmettelit laihtumistasi, ehkä se johtui siitä että söit vähemmän kaloreita :)"

        Totta helvetissä se johtui siitä. Ilmaisin itseäni hivenen huonosti äskeisessä viestissäni. En siis todellakaan ole karppaaja, se on mielestäni toinen hassunkurinen hihhulisakki vegaanien lisäksi. En siis usko karppipropagandaankaan. Minun olisi pitänyt kysyä, että miten olen voinut laihtua näin paljon JA tuntea oloni samalla erittäin terveeksi ja kylläiseksi vähentämällä pääasiassa kasviperäisiä kaloreita? Pelottelusi mukaanhan minulla pitäisi olla vähintään viisi syöpää ja sydänvika.

        "mutta se johtui siitä rouva itse ei osannut tehdä kunnon ruokaa, ja uusi aviomies aivopesi rouvan syömään lihaa."

        Heh. Että ihan aivopesi? Rouva parkahan oli tietysti niin avuton ja tahdoton ettei hänellä ollut sanansijaa asiassa. Ja addiktio? Salli mun nauraa. Tuo addiktio-sanan heitteleminen joka väliin on rasittavimpia nykyajan muoti-ilmiöistä.

        "Eskimoilla elinikä taitaa olla 10 vuotta alhaisempi kuin tavan ihmisellä, mutta tutkimuksen mukaan adventisteilla(vegaaneja) on 9 vuotta pidempi elinikä."

        Huono argumentti. Adventistit eivät myöskään juo, polta eivätkä juo kahvia. Eikö alkoholinkäyttö ja tupakointi muka vaikuta eliniänodotteeseen? Eskimot taas ovat nykyään ryyppäämisessä maailman kärkikastia. Tässä vertailussa on liikaa sekoittavia tekijöitä, että veganismin voisi katsoa olevan ylivertainen. Äläkä myöskään syötä minulle China Studya vastaukseksi. Mm. Anthony Colpo on osoittanut, miten huono tutkimus kyseessä on.

        "Itse asiassa nahkakaan ei ole kovin ekologinen valinta,"

        Nykyään mikään tehdastuotettu ei ole. Luonnontekstiilienkin käsittelyyn menee hirveästi kemikaaleja alkaen kasvien torjunta-aineista ja päättyen valmiin vaatteen väriaineisiin.

        "Ja ei, ei ole mitään mistä haluaisin kanssasi keskustella, nämä samat jutut on jo miljoonaan kertaan käyty läpi. "

        Toden totta. Siksi ihmettelen intoasi jatkaa vänkäämistä. Minullehan tämä on lähinnä huvia.

        No tämä tästä osaltani. Eipä muuta kuin hyvää illanjatkoa!


    • drist

      Joo kuulostaa laihdutusruoalta minusta, itse tykkään tukevammasta ruoasta :)

      Ymmärrän kyllä kirjoituksesti oikein, itsekin vastailen vähän huumorilla, hupia mullekin :) mutta kuoleville eläimille ei :( meillä kummallakaan ei ole teuraseläimen kohtaloa niin että helppohan meidän on puhua.

      Ja näistä aivopessyistä rouvista. Oikeasti on niin vässyköitä naisia että he taipuvat miestensä tahtoon ja hylkäävät omat maailmankatsomuksensa.

      Mulle ainakin liha ja juusto oli addiktion tapaisia, niihin oli riippuvuus, oli vaikeaa olla edes yksi päivä syömättä niistä. Ja tarvitsi kunnolla motivaatiota että niistä pääsi eroon.

      Niin ja en toivo sinulle syöpää enkä sydäntauteja. Toivon kaikille elollisille olennoilla vapautumista henkisestä ja fyysisestä kärsimyksestä ja kykyä pitää itsestämme ja toisistamme huolta.

      Hyvää illanjatkoa sullekin!

      • aivopestu rouva

        Ootko sie ihan sekopää ? No oot. huh huh, mene hoitoon.


    • MeatIsGood

      "
      Kumpia perusteluja haluat, älyllisiä, järkeviä vai tunnepohjaisia? Mitkä niistä hyväksyt vai hyväksytkö mitään? Kaikki mitä kasvissyöjä sanoo on tunteellista tai uskonnollista soopaa tai väärää mielipidettä ja siksi väärää? Mitäs se denialismi nyt tarkoittikaan?

      Älyllisesti, tunteellisesti ja uskonnollisesti/henkisesti katsottuna kasvissyönti vaan on parempi asia.

      Ei tarvitse olla uskovainen ihminen ymmärtääkseen että tappaminen on väärin.
      "

      Tappaminen ei ole väärin muuta kuin uskonnollisilla perusteilla. Ensin pitäisi määritellä mikä on elämän tarkoitus ja näyttäisi siltä että mitään
      syvällisempää tarkoitusta ei ole, muuta kuin kasvattaa entropiaa joka on fundamentalisisimpia luonnonlakeja ja määrittelee ajan suunnan. Jos joku tarkoitus on, se on puhtaasti ihmisen omista uskonnollisista lähtökohdista johtama.

      Näin ollen tappamisen kategorisointi vääräksi on puhtaasti mielipidekysymys, uskontoa, hedonismia. Sosiaalisissa järjestelmissä kuten ihmiskunnan keskuudessa on todettu että se on vaan mukavampi ja helpompi elää kun ei kokoajan tapeta toisiamme.

      Sama pätee myös lihantuotantoon, ihminen on todennut että se nyt on vaan mukavampi kasvattaa karjaa joka antaa meille maitotaloustuotteita, kananmunia,
      lihaa jne... elintarviketeollisuutemme pohjaa pitkälti eläinperäisiin raaka-aineisiin.

      Onko se väärin ? Sen määrittelet sinä itse omista lähtökohdistasi, sinulle se on väärin, minulle ei. Mutta ymmärrä että lähtökohtasi määritellä ovat täysin irrationaalisia maailmankaikkeudella ei ole mitään perustetta sille määrittelylle.

      Onko eläinten syönti tarpeetonta. Ehkä, kuten sanottua tutkimusdataa ei ole vielä tarpeeksi. Näyttäisi kuitenkin siltä että tasapainoisen ruokavalion muodostaminen on huomattavasti helpompaa jos ruokavalioon sisällyttää sopivissa määrin eläinperäisiä tuotteita.


      "
      Mihin perustuu lakimme, miksi toisen ihmisen tappaminen on väärin, perustuvatko lakimme tunteeseen, mielipiteisiin, uskontoon?
      Vai kenties henkiseen ja moraaliseen ja terveeseen ihmisyyteen?
      "

      Kuten sanottua lakimme perustuvat hyvin puhtaasti sosiaalisen järjestelmän mukavuudenhalusta syntyneeseen tarpeisiin.
      Henkistä ja moraalista "tervettä ihmisyyttä" ei ole olemassakaan muuta kuin uskonnollisena konseptina, älä kohota itseäsi korkeammalle kuin olet, vapaata tahtoakaan ei minun käsitykseni mukaan ole olemassakaan, vapaa tahto on ainoastaan illuusio.

      http://io9.com/5975778/scientific-evidence-that-you-probably-dont-have-free-will

      • MeatIsGood

        Lainaukset ei nyt oikein toimi, sama viesti uudestaan:


        --- LAINAUS ALKAA ---
        Kumpia perusteluja haluat, älyllisiä, järkeviä vai tunnepohjaisia? Mitkä niistä hyväksyt vai hyväksytkö mitään? Kaikki mitä kasvissyöjä sanoo on tunteellista tai uskonnollista soopaa tai väärää mielipidettä ja siksi väärää? Mitäs se denialismi nyt tarkoittikaan?
        Älyllisesti, tunteellisesti ja uskonnollisesti/henkisesti katsottuna kasvissyönti vaan on parempi asia.
        Ei tarvitse olla uskovainen ihminen ymmärtääkseen että tappaminen on väärin.
        --- LAINAUS PÄÄTTYY ---

        Tappaminen ei ole väärin muuta kuin uskonnollisilla perusteilla. Ensin pitäisi määritellä mikä on elämän tarkoitus ja näyttäisi siltä että mitään
        syvällisempää tarkoitusta ei ole, muuta kuin kasvattaa entropiaa joka on fundamentalisisimpia luonnonlakeja ja määrittelee ajan suunnan. Jos joku tarkoitus on, se on puhtaasti ihmisen omista uskonnollisista lähtökohdista johtama.

        Näin ollen tappamisen kategorisointi vääräksi on puhtaasti mielipidekysymys, uskontoa, hedonismia. Sosiaalisissa järjestelmissä kuten ihmiskunnan keskuudessa on todettu että se on vaan mukavampi ja helpompi elää kun ei kokoajan tapeta toisiamme.

        Sama pätee myös lihantuotantoon, ihminen on todennut että se nyt on vaan mukavampi kasvattaa karjaa joka antaa meille maitotaloustuotteita, kananmunia,
        lihaa jne... elintarviketeollisuutemme pohjaa pitkälti eläinperäisiin raaka-aineisiin.

        Onko se väärin ? Sen määrittelet sinä itse omista lähtökohdistasi, sinulle se on väärin, minulle ei. Mutta ymmärrä että lähtökohtasi määritellä ovat täysin irrationaalisia maailmankaikkeudella ei ole mitään perustetta sille määrittelylle.

        Onko eläinten syönti tarpeetonta. Ehkä, kuten sanottua tutkimusdataa ei ole vielä tarpeeksi. Näyttäisi kuitenkin siltä että tasapainoisen ruokavalion muodostaminen on huomattavasti helpompaa jos ruokavalioon sisällyttää sopivissa määrin eläinperäisiä tuotteita.


        --- LAINAUS ALKAA ---
        Mihin perustuu lakimme, miksi toisen ihmisen tappaminen on väärin, perustuvatko lakimme tunteeseen, mielipiteisiin, uskontoon?
        Vai kenties henkiseen ja moraaliseen ja terveeseen ihmisyyteen?
        --- LAINAUS PÄÄTTYY ---

        Kuten sanottua lakimme perustuvat hyvin puhtaasti sosiaalisen järjestelmän mukavuudenhalusta syntyneeseen tarpeisiin.
        Henkistä ja moraalista "tervettä ihmisyyttä" ei ole olemassakaan muuta kuin uskonnollisena konseptina, älä kohota itseäsi korkeammalle kuin olet, vapaata tahtoakaan ei minun käsitykseni mukaan ole olemassakaan, vapaa tahto on ainoastaan illuusio.

        http://io9.com/5975778/scientific-evidence-that-you-probably-dont-have-free-will


    • oikea laitalinkki

      Syön lihaa, koska haluan. Se on hyvää.

    • paahdettu kamara

      Tätä maata ei ole puolustettu ja rakennettu ituja pureskelemalla.

      • muffe1

        Sanoisin että nimenomaan härkäpapuja ja kasvimaan tuotoksia on köyhässä maassamme syöty muinoin - lihaa saattoi olla vain juhlapäivinä pöydässä suurimmassa osassa talouksia.


    • drist

      Älä sinäkään kohota itseäsi korkeammalle kuin olet, et sinäkään ole planeetan pääjumala joka voi päättää vaan että tappaminen nyt sattuu olemaan mukavaa ja ok.

      Mukavuudenhalu on aika sivistymätön tekosyy. Varmasti esim. orjajärjestelmä on ollut orjuuttajille varsin miellyttävä jos heiltä on puuttunut omatunto. Varmasti tietyissä maissa joissa naiset alistetaan miesten tahtoon, koti- ja seksiorjiksi niin varmasti se on miehille mukavaa, ilmeisesti heiltäkin omatunto puuttuu. Mukavaa on varmasti vaatteiden tuottajille tuottaa vaatteitta hikipajoissa, muut kärsivät mutta setelit menee omaan taskuun. Aikas kätevää!!! Jos nimittäin taas puuttuu se omatunto.

      Aika monella ihmisellä kuitenkin on omatunto ja myötätunto, vaikka ei olisikaan uskonnollinen ihminen. Aika monesta tuntuu kurjalle lukea vaikkapa tällaisia uutisia tai katsoa hirtetyistä tytöistä kuvia, sitä kuvaa en linkkaa:

      http://www.theguardian.com/world/2014/may/29/indian-sisters-gang-raped-hanged-tree

      aika monista tuntuu että tuollainen on väärin. Onko se sitten itsensä kohottamista että määrittelee naisten raiskauksen ja hirttämisen vääräksi. Pitäisikö ajatella että se on ihan mukavaa toimintaa sitä harrastaville miehille ja se vain pitäisi hyväksyä, näinhän sen on vuosituhansia mennyt planeetallamme, eihän naisten oikeuksista nyt hyvänen aika sentään tarvitse välittää. Että näin se yhteiskunta toimii. Noh, jokainen voi nämä asiat määritellä itse omista lähtökohdistaan, toisten mielestä toisen mielipide on irrationaalinen ja päinvastoin. Löytyneekö maailmankaikkeudesta perustetta sillekään että naisten raiskaaminen ja hirttäminen on väärin...

      Jos kysyt raiskaajalta ja hirttäjältä onko hän tehnyt mielestään väärin niin vastaus on ei, jos kysyt raiskatulta niin hän on toista mieltä. Sama juttu eläinten tappamiseen. Voihan tätä pyöritellä vaikka maailman tappiin.

      Se vaan on totta että ihmiskunta kasvaa henkisesti koko ajan. Kyllä heikoimpien oikeuksia on alettu ajamaan vähitellen ja nyt myös eläinten oikeuksien puolustamiseen monet ihmiset ovat heränneet. Ehkä nämä ovat opittujakin juttuja. Kun nähdään ja ymmärretään että tappaminen on turhaa niin herääkin jopa vastustus sitä kohtaan.

      Faktoja vielä kertaukseksi:

      liharuoka on tarpeetonta ihmiselle
      eläinten tappaminen on turhaa
      kasvisruoka on terveellistä
      kasvisruoka on hyvänmakuista


      Edelliselle kirjoittajalle, meinaatko että on rintamalla ollut kasleria ja gotleria ollut tarjolla 5 kertaa päivässä? Kysypä ukiltas. Tuohon aikaan pääruokia ovat olleet vilja, peruna ja lanttu, näin minulle on kerrottu. Idut olisivat varmasti tuoneet rintamalle lisäpotkua, kannattaa opetella sinunkin idättämään. Voipi joskus tulla aika vielä eteen että ei pääsekään hurauttamaan autosella markettiin hakemaan vakuumiin pakattua jauhelihaa.

      http://www.youtube.com/watch?v=jzBQH1feA-k

      • Maukasta

        Lihakeitto suomalaisesta lihasta valmistettuna on huikean hyvää ja jälkiruoaksi mansikkarahkaa ja kahvia.


      • MeatIsGood

        Viestin alussa hirveä pätkä sepustusta jonka jo itsekkin totesin, joten ei siihen sen enempää kantaa.

        Mutta tästä:
        Faktoja vielä kertaukseksi:

        liharuoka on tarpeetonta ihmiselle
        eläinten tappaminen on turhaa
        kasvisruoka on terveellistä
        kasvisruoka on hyvänmakuista


        Se että liharuoka on tarpeetonta ihmiselle ei ole todistettu fakta, tämä johtaa siihen että myöskään eläinten tappaminen on turhaa ei ola fakta. Ja sitäpaitsi tulee se jokusen viestin ajan jauhettu mielipidekysymys että eläimiä kuolee, mitä sitten ? Liharuoka parhaimmillaankin olisi tarpeetonta vain niille jotka tienaavat enemmän kuin 90% ihmiskunnasta, jotta kyseinen yksilö voi fyffellään ostaa itselleen hyvän kasvisruokavalion (ja puhtaan omantunnon). Intiassa on paljon kasvisruokailijoita, eliniän odote on myös huikeasti alhaisempi kun länsimaalaisten eli eliitin keskuudessa.

        Lisäksi oli tämä pointti:

        Se vaan on totta että ihmiskunta kasvaa henkisesti koko ajan.


        En pidä paikkaansa, ihmiskunnan sivistys on aaltoliikettä, trendit tulee ja menee ja on väistämätöntä että tämä sosiaalinen järjestelmä tulee tuhoutumaan jollain aikavälillä. Vegeily on länsimaisen sivistyksen sivutuote joka tulee tuhoutumaan sen mukana. Ei vegeilyä vapaaehtoisesti harrasta kuin pikkiriikkinen hyväosaisten supereliitti jotka jauhaa länkyttävät siitä kuinka ovat ylivertaisia ihmisiä kun ovat niin saatnan hyväosaisia.

        Ihmiskunnalla ei myöskään oman maailmankuvani mukaan ole mitään tarkoitusta joten ihmiskunnan henkistyminen ei ole mikään tavoite eikä välttämättä tavoiteltava asia.


      • muffe1
        MeatIsGood kirjoitti:

        Viestin alussa hirveä pätkä sepustusta jonka jo itsekkin totesin, joten ei siihen sen enempää kantaa.

        Mutta tästä:
        Faktoja vielä kertaukseksi:

        liharuoka on tarpeetonta ihmiselle
        eläinten tappaminen on turhaa
        kasvisruoka on terveellistä
        kasvisruoka on hyvänmakuista


        Se että liharuoka on tarpeetonta ihmiselle ei ole todistettu fakta, tämä johtaa siihen että myöskään eläinten tappaminen on turhaa ei ola fakta. Ja sitäpaitsi tulee se jokusen viestin ajan jauhettu mielipidekysymys että eläimiä kuolee, mitä sitten ? Liharuoka parhaimmillaankin olisi tarpeetonta vain niille jotka tienaavat enemmän kuin 90% ihmiskunnasta, jotta kyseinen yksilö voi fyffellään ostaa itselleen hyvän kasvisruokavalion (ja puhtaan omantunnon). Intiassa on paljon kasvisruokailijoita, eliniän odote on myös huikeasti alhaisempi kun länsimaalaisten eli eliitin keskuudessa.

        Lisäksi oli tämä pointti:

        Se vaan on totta että ihmiskunta kasvaa henkisesti koko ajan.


        En pidä paikkaansa, ihmiskunnan sivistys on aaltoliikettä, trendit tulee ja menee ja on väistämätöntä että tämä sosiaalinen järjestelmä tulee tuhoutumaan jollain aikavälillä. Vegeily on länsimaisen sivistyksen sivutuote joka tulee tuhoutumaan sen mukana. Ei vegeilyä vapaaehtoisesti harrasta kuin pikkiriikkinen hyväosaisten supereliitti jotka jauhaa länkyttävät siitä kuinka ovat ylivertaisia ihmisiä kun ovat niin saatnan hyväosaisia.

        Ihmiskunnalla ei myöskään oman maailmankuvani mukaan ole mitään tarkoitusta joten ihmiskunnan henkistyminen ei ole mikään tavoite eikä välttämättä tavoiteltava asia.

        Oletko tietoinen siitä että aika suuri osa maailman asukeista syö kasvisruokaa? Määrä voi olla jopa enemmän kuon puolet. Jos ajatellaan että Suomi ei ole koko maailma...


    • Matkustaja:D

      Oli tosi mureaa karjalanpaistia tarjolla juhlissa. Näläntunne siirtyi pitkälle, mikä oli hyvä asia matkustaessamme pitkän matkan. Toki matkalla pysähdyimme kahvitauolle.

    • Miksi ituja?

      Matkalla hotelliaamiaisella (0800) kananmunaa, pekonia, lihapullia ja makkaroita. Kasviksia tietty, mut sämpylät ym hiilarit veke. Iltaseiskalta vaimon kanssa vasta tuumittiin, että pitäisköhän syödä jotain.

    • drist

      Miten niin ei ole todistettu fakta että liha on tarpeetonta? Meitähän on käveleviä todisteita vai tarkoitatko että kuvittelen olevani elossa?

      Onhan noita tutkimuksiakin pilvin pimein että kasvisruoka on jopa terveellisempää kuin liharuoka ja ehkäisee monia tauteja.

      Olen kaveri- ja sukulaispiirini ainoa joka ei nappaile lääkkeitä ja uskon sen johtuvan siitä että olen vegaani. Ihmisistä on ihan normaalia nappailla vähän lääkettä verenpaineeseen, diabeetekseen jne. ja käydä erilaisissa leikkauksissa. Minun ei tarvitse enkä usko että tulevaisuudessakaan tarvitsee kun silmäilen näitä artikkeleja:

      syöpä: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/ravinto-ja-syopa-ndash-tama-ainakin-tiedetaan/

      kaihi: http://yle.fi/uutiset/kasvissyonti_saattaa_ehkaista_kaihia/2463017

      verenpaine: http://www.tohtori.fi/?page=2864559&id=5921179

      diabetes: http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/ruokavalio_liikunta_laihdutus/kasvisruoka_sopii_kaikenikaisille.4550.news

      reuma: http://www.tohtori.fi/?id=7241872&page=9986234

      Siis monta kärpästä yhdellä iskulla! Mahtavaa! Ei kärsimystä eläimille, itselle terveyttä ja elinvoimaa ja herkullista ja ihania makuja! Ja ihanan puhdas omatunto herkkumakuja maistellessa. Ja jos lievä pinnallisuuskin sallitaan, niin kasvisruoka on eduksi myös ulkonäölle, kroppa pysyy sutjakkana, iho raikkaana, tukka ja kynnet kasvaa kohisten :) Miksi siis oikeasti syödä lihaa?!! Suosittelen lämpimästi, on tämä vaan ihana asia tämä kasvissyönti!

      http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/MK-esite.pdf

      Käykääpä muuten katsomassa idylliseltä avoin kuvapäiväkirja maaseudun tuottajilta idyllinen video sianporsaiden kastraatiosta ilman puudutusta. Työn suorittajalla on kuulosuojaimet sillä porsaiden tuskanhuudot on niin kovaääniset. Löytyy myös oikeutta eläimille fb-sivulta.

      Jos liha on teistä hyvää, niin voisiko ajatella että käyttäisi pelkkää naudan lihaa? Siat ja kanat tuntuvat joutuvan kärsimään kaikista eniten joten jos yhtään pystyt päästämään myötätuntoa sydämeesi niin voisitko miettiä tällaista vaihtoehtoa?

      • MeatIsGood

        Miten niin ei ole todistettu fakta että liha on tarpeetonta? Meitähän on käveleviä todisteita vai tarkoitatko että kuvittelen olevani elossa?

        Mitä et ymmärrä allaolevasta:

        Olet länsimaista supereliittiä, sinulla on varaa ostaa itsellesi laadukas lihankorvike ruokavalio, hyvä terveys ja "puhdas omatunto". V ttu teille roudataan syötävät kalliiseen hintaan pitkin maailmaa, ekologista ? joo ei todellakaan, kaikkea muuta ihan kuule ihmisten kärsimyksillä teille nekin safkat tuotetaan. Minä jos ostan kotimaista possua, siinä ei kärsi ihminen ja eläintenkin kärsimykset pystytään minimoimaan.

        Siitäkin huolimatta että teillä on luxus ruokavalio johon valtaosalla ihmiskunnasta ei ole varaa, on tutkimuksia, joiden mukaan länsimaisen supereliitin täyskasvissyöjien eliniän odote on lyhempi.

        Toki kun tiede tarpeeksi kehittyy, ihminen pysyy hengissä täysin synteettisillä tuotteilla. Sitä odotellessa käyn hakemassa muutaman eettisesti tuotetun pihvin viikonlopun grillailuja silmälläpitäen.


      • Lueskelija...

        Sianporsaat huutavat, kun niitä ajatetaan takaa pihalla. Tuskinpa siinäkään sianporsas tuntee tuskaa. Kun otat sianporsaan syliin, tulee kovaa huutoa . tuskinpa siinäkään tapauksessa porsas tuntee tuskaa.
        Aivan ihania kuvia tuolla avoin kuvapäiväkirja maaseudun tuottajilta. Siellä lehmät kävelivät niin ylväästi laitumelta parsinavettaan. Lehmät menivät omille paikoilleen ja tulipa mieleeni, että se oli lehmien mielestä hyvä koti. Kuvapäiväkirjassa saamme tutustua myös monin muihin tuotantoeläimiin. Mahtavaa, kun tuottajat jaksavat laittaa sinne kujvia ja tietoa.


      • nitroton
        MeatIsGood kirjoitti:

        Miten niin ei ole todistettu fakta että liha on tarpeetonta? Meitähän on käveleviä todisteita vai tarkoitatko että kuvittelen olevani elossa?

        Mitä et ymmärrä allaolevasta:

        Olet länsimaista supereliittiä, sinulla on varaa ostaa itsellesi laadukas lihankorvike ruokavalio, hyvä terveys ja "puhdas omatunto". V ttu teille roudataan syötävät kalliiseen hintaan pitkin maailmaa, ekologista ? joo ei todellakaan, kaikkea muuta ihan kuule ihmisten kärsimyksillä teille nekin safkat tuotetaan. Minä jos ostan kotimaista possua, siinä ei kärsi ihminen ja eläintenkin kärsimykset pystytään minimoimaan.

        Siitäkin huolimatta että teillä on luxus ruokavalio johon valtaosalla ihmiskunnasta ei ole varaa, on tutkimuksia, joiden mukaan länsimaisen supereliitin täyskasvissyöjien eliniän odote on lyhempi.

        Toki kun tiede tarpeeksi kehittyy, ihminen pysyy hengissä täysin synteettisillä tuotteilla. Sitä odotellessa käyn hakemassa muutaman eettisesti tuotetun pihvin viikonlopun grillailuja silmälläpitäen.

        Kyllä se liharuokavalio on eliitin ruokavalio. Länsimainen, amerikkalaistyyppinen, itsekäs ja ahne ruokavalio. Ei ole ennen vanhaan suomessa eikä nykyaikaan monessakaan maassa niin luxusruokavaliota että voi kaupasta ostella valmiita jalosteita ja erilaisia lihoja, etanoista lähtien hanhenmaksaan. Syödä lihaa monta kertaa päivässä. Eineksiä mikroon, tilata pizzaa kotiovelle. Tv:tä katsotaan ja mussutetaan lihoja ja makkaroita ja pizzoja ja laiskotellaan ja karamellia ja suklaata päälle. Niin ja limua. Tämän elitistisen ruokavalion vuoksi kärsii eläimet, luonto(rehunkuljetus ja karjankasvatus saastuttaa ja tuhoaa luontoa). Kyllä niitä teidänkin ruokia kuskataan tuoda toiselta puolen maapalloa, katsopa seuraavan kerran kun ostat tuotteen niin alkuperämaa, esim. valkosipuli, riisi, kahvi, suklaa, tee, parmesanjuusto jne. jne. Ei näitä eikä hedelmiä syö vain kasvissyöjät, kyllä niitä ihan lihansyöjätkin syövät.

        Tämän nykyisen kaltainen länsimainen lihan- ja eläintuotteiden mättäminen on ihan järjetöntä ja tarpeetonta ja itsekästä.

        Vegaaniruoka on hyvää se maultaan, se on myös luonnolle ja elämille ja meidänkin terveydellemme parhaaksi. Vegaani voi syödä ulkomaista ruokaa ja kotimaista ruokaa ihan samalla tavalla kuin lihansyöjäkin. Ulkomailta tuodun ruoan vegaani voi kylläkin syödä itse, lihansyöjä syöttää ulkomailta tuotua rehua moninverroin karjalle, eli kierrättää ruokaa eläimen kautta ja sitten vasta syö sen. Ensiksi mainittu vegaanin tapa on luontoystävällisempi. Jos lihansyöjät ryhtyisivät kasvissyöjiksi tai vähentäisivät lihansyöntiään vaikka samalle tasolle kuin 1900-luvun alussa, varmasti kotimaiset tuottajat voisivat lisätä kotimaisten kasvisruokavalioon kuuluvien tuotteiden kasvattamista kuten hamppu, lupiini, erilaiset pavut ja viljat.

        Vegaani säästyy monilta sairauksilta joihin lihansyöjät ahneuksissaan sairastuvat, diabetes, syöpä, sydän- ja verisuonitaudit, reuma, kihti, kaihi, ummetus, jne, jne. Kasvissyöjät pysyvät myös nuorekkaampina pidempään.

        Kaloreista: itse saan helposti 3000 kaloria kolmella aterialla päivässä näin vegaanina. En syö pelkkiä kasviksia vaan esim. papu, vilja ja marjaruokia. Ituja syön liian harvoin. Kermaa ja kananmunaa en ole 15 vuoteen syönyt. Työkseni teen fyysistä työtä, muuttohommia(viimeiset viikot 4. kerroksen muuttoja) ja olenpa välillä rankametsässäkin plus harrastan rankkaa fyysistä liikuntaa. Eipä pahemmin ota sydämestä kuten lihansyöjillä. Lihansyöjänä olin huonommassa kunnossa, eihän sitä liha-aterian jälkeen jaksa muuta kuin maata velttona. Lihan sulattaminen on raskasta elimistölle. Vegaani pursuaa elinvoimaa, lihansyöjä taas on valju, raahustava elävä hautausmaa.


    • caaan
    • Vastaa ja

      Tiedoksi vaan, että kasvisruokavaliolla ei todellakaan tarvitse nähdä nälkää. Yleensäkin kasvissyöjät (eläimet) ovat suurikokoisia, niin oli myös dinosaurusten aikaan. Hiilihydraatit pitää kylläisenä pitkään. Itse lihoin aloitettuani kasvissyönnin. Sitä jotenkin ajatteli, että korvaa isoilla annoksilla lihan. Oikeasti ruokaympyrä on muuten samanlainen mutta liha on vain korvattu pavuilla yms.

      Veikkaan että te lihaanit ette syö riittävästi tuoreita karviksia ja hedelmiä. Ette todennäköisesti noudata ruokaympyrää, jossa on puolet salaattia. Miten on? Ei ihme, että saatte sydäninfarkteja ja syöpiä keski-iässä ja vanhana. Mutta omapa on valintanne.

      Osa teistä lihansyöjistä ei kunnioita toisia eläviä olentoja tippaakaan. Teidän takia maailma on niin synkkä ja ahdistava paikka elää. Minä olen ylpeästi vihervasuri ituhippi. Tässä vielä loppukevennys:

      http://tieku.fi/ihminen/alykas-lapsi-altistuu-kasvissyonnille

      • takametsiä on

        Mistäs se vasuri ituhippi loihtii talvella tuoreet hedelmät. SOO SOO, kaupsta ostat. Nehän tuodaan tänne lentokoneella, ulkomailta hyi hyi.
        No entäs kasvikset vähän sama juttu. Lehmäkin on saattanut kakkia sinne pellon laitaan. Talvella navettaan-- raukkaparka kun sitä ei yhtään kunnioiteta !!
        Pitäshän sen päästä pakkaseen tarpeilleen,eikö ?
        Joku inhottava maanviljelijä pitää sitä itsekkäästi lämpimässä navetassa, kunnioittamatta tippaakaan !!! Lypsääkin vielä , ajatella.
        Kyllähän lehmän kuuluu kuolla utaretulehdukseen.

        Ai että kasviksilla lihoo.. hmmm.. ettei nyt vaan sitten lurahda sinne ruoan joukkoon kermaa ja kananmunaa ? Ai ei ?

        Jos mun pitäisi hoitotyötä tekevänä ihmisenä tyydyttää kalorintarve n 2500-3000 per päivä pelkillä kasviksilla niin aika monta saavillista menis päivittäin.

        Sitten kun alatte olla aikuisten oikeesti tosi töissä- no metsurin ammatti on tosi luonnonläheinen- niin katellaan miten niillä iduilla pärjää.
        Voitte sitten parin vuoden päästä kertoa miten meni.


      • härkäpapu
        takametsiä on kirjoitti:

        Mistäs se vasuri ituhippi loihtii talvella tuoreet hedelmät. SOO SOO, kaupsta ostat. Nehän tuodaan tänne lentokoneella, ulkomailta hyi hyi.
        No entäs kasvikset vähän sama juttu. Lehmäkin on saattanut kakkia sinne pellon laitaan. Talvella navettaan-- raukkaparka kun sitä ei yhtään kunnioiteta !!
        Pitäshän sen päästä pakkaseen tarpeilleen,eikö ?
        Joku inhottava maanviljelijä pitää sitä itsekkäästi lämpimässä navetassa, kunnioittamatta tippaakaan !!! Lypsääkin vielä , ajatella.
        Kyllähän lehmän kuuluu kuolla utaretulehdukseen.

        Ai että kasviksilla lihoo.. hmmm.. ettei nyt vaan sitten lurahda sinne ruoan joukkoon kermaa ja kananmunaa ? Ai ei ?

        Jos mun pitäisi hoitotyötä tekevänä ihmisenä tyydyttää kalorintarve n 2500-3000 per päivä pelkillä kasviksilla niin aika monta saavillista menis päivittäin.

        Sitten kun alatte olla aikuisten oikeesti tosi töissä- no metsurin ammatti on tosi luonnonläheinen- niin katellaan miten niillä iduilla pärjää.
        Voitte sitten parin vuoden päästä kertoa miten meni.

        Hiilijalanjälki on silti pienempi kasvissyöjänä. Karjalle syötetään soijarehua ja sitä tuodaan ulkomailta koska se on halpaa. Karjan ruokkiminen ja paskan siivoaminen on vielä hirveen työlästä touhua. Voisko sanoa, että kasviksilla pääsee helpommalla. Suomesta SAA talveksi säilöön kasviksia ja hedelmiä. Esimerkiksi suolakurkut, säilötyt punajuuret, perunat, kuivatut sienet ja kuivatut omenat, sekä härkäpapuja ja muita papuja voi kuivata. Olen tilannut härkäpapurouhetta, joka on suomalaista ja luomua!
        Kasvisruualla jaksaa pidempään heilua töissä. Vatsaa ei kannata syödä täyteen koska sen jälkeen alkaa väsyttää. Hoikat ihmiset jaksaa paremmin kuin ylipainoiset. Kyllä se lihan liikasyönti vielä kostautuu. Sitä odotellessa...


      • Suomenmieli
        härkäpapu kirjoitti:

        Hiilijalanjälki on silti pienempi kasvissyöjänä. Karjalle syötetään soijarehua ja sitä tuodaan ulkomailta koska se on halpaa. Karjan ruokkiminen ja paskan siivoaminen on vielä hirveen työlästä touhua. Voisko sanoa, että kasviksilla pääsee helpommalla. Suomesta SAA talveksi säilöön kasviksia ja hedelmiä. Esimerkiksi suolakurkut, säilötyt punajuuret, perunat, kuivatut sienet ja kuivatut omenat, sekä härkäpapuja ja muita papuja voi kuivata. Olen tilannut härkäpapurouhetta, joka on suomalaista ja luomua!
        Kasvisruualla jaksaa pidempään heilua töissä. Vatsaa ei kannata syödä täyteen koska sen jälkeen alkaa väsyttää. Hoikat ihmiset jaksaa paremmin kuin ylipainoiset. Kyllä se lihan liikasyönti vielä kostautuu. Sitä odotellessa...

        En oo vielä kasvissyöjiä nähnyt TÖISSÄ !!!


      • nitroton
        takametsiä on kirjoitti:

        Mistäs se vasuri ituhippi loihtii talvella tuoreet hedelmät. SOO SOO, kaupsta ostat. Nehän tuodaan tänne lentokoneella, ulkomailta hyi hyi.
        No entäs kasvikset vähän sama juttu. Lehmäkin on saattanut kakkia sinne pellon laitaan. Talvella navettaan-- raukkaparka kun sitä ei yhtään kunnioiteta !!
        Pitäshän sen päästä pakkaseen tarpeilleen,eikö ?
        Joku inhottava maanviljelijä pitää sitä itsekkäästi lämpimässä navetassa, kunnioittamatta tippaakaan !!! Lypsääkin vielä , ajatella.
        Kyllähän lehmän kuuluu kuolla utaretulehdukseen.

        Ai että kasviksilla lihoo.. hmmm.. ettei nyt vaan sitten lurahda sinne ruoan joukkoon kermaa ja kananmunaa ? Ai ei ?

        Jos mun pitäisi hoitotyötä tekevänä ihmisenä tyydyttää kalorintarve n 2500-3000 per päivä pelkillä kasviksilla niin aika monta saavillista menis päivittäin.

        Sitten kun alatte olla aikuisten oikeesti tosi töissä- no metsurin ammatti on tosi luonnonläheinen- niin katellaan miten niillä iduilla pärjää.
        Voitte sitten parin vuoden päästä kertoa miten meni.

        Ituhipin hedelmät tuodaan samalla tavalla kuin lihansyöjäjuntinkin hedelmät, eli laivalla. Laivakuljetus saastuttaa vähempi kuin karjatalous suomessa.

        https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html

        Kannattaa lukea huolellisesti.


    • liha on hyvää

      Liha kun on hyvää, jos on ruoka-ihminen, niin syö monipuolisesti kaikkea.

      • tjaaa

        Melko itsekäs tapa ajatella. Voishan ihmisen liha olla hyvää muttet sitä söisi? Vai?


      • Maukasta
        tjaaa kirjoitti:

        Melko itsekäs tapa ajatella. Voishan ihmisen liha olla hyvää muttet sitä söisi? Vai?

        Ei hiiretkään syö hiiriä, mutta kissat syövät hiiriä.


    • ahneuttavaan

      http://www.youtube.com/watch?v=uQCe4qEexjc

      tuohan on ihan käsittämätöntä tuo lihansyöjien touhu, viljaa tuodaan köyhistä maista elitististen länsimaisten lihansyöjäahmattien lihakarjaa varten ja köyhän viljelijän lapset jäävät ilman ruokaa, hävetkää ahmatit.

      Miksi pitää ahmia lihaa oman terveyden, muiden ihmisten, luonnon ja eläinten kärsimyksen kustannuksella? Maapallo ei enää kestä tuota menoa.

      http://www.terve.fi/syopa/77051-enemman-lihaa-enemman-syopia-kasvisruokavalio-voi-saastaa-syovalta#.U6phzUMsQbs.facebook

      p.s. hieno tyyppi tuo philip wollen, ei elämän päätarkoituksen tarvitse olla itsekäs nautinnonhalu. Voi tehdä myös hyviä asioita toisille. Tai edes jättää tekemättä pahaa muille. Mutta sellaistahan itsekkään ahmatin on vaikea käsittää...minäminäminäminä...muuta ei tarvitsekaan ajatella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe