Lemmikit autisminkirjolaisella

ujohymyinen

Minkälaista on olla autisminkirjolainen lemmikinomistaja? Minkälaista hyötyä lemmikeistä on sellaiselle omistajalle? Millä tavalla autisminkirjolaisen eläimenpito eroaa neurologisesti tyypillisen henkilön eläimenpidosta, vai eroaako mitenkään? Miten sujuu arki lemmikin kanssa, kun omistaja on autisminkirjolainen? Mitä lemmikkejä sinulla on?

Tähän siis toivoisin yleistä keskustelua autisminkirjolaisten lemmikinomistamisesta. (Itse pidän koirista, mutten ainakaan toistaiseksi omista sellaista.)

19

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etanaista menoa

      Mulla on kotiloita. Jostain syystä kierrekuoret ja niissä elävät pikku otukset tulivat erityiskiinnostuksenkohteekseni parisen vuotta sitten, ja tänä keväänä vihdoin pistin terraarion pystyyn.

      No, sitä ennen käytin lukemattomia iltoja nippelitiedon ja hoito-ohjeiden etsimiseen, ja nyt seuraan pikku mollukoiden touhuja ihan lumoutuneena.

      Niin ja en millään osaa nimetä niitä. Kuten en mitään muutakaan, ainakaan ihmismäisillä nimillä. Yksi on vanha, yksi on pieni, yksi on isosilmäinen ja oranssi, jne. Niin minä niistä puhun. Kova hinku olisi luennoida toisille, mutta tiedän että kotiloita ja etanoita pidetään tosi tylsinä, joten pidän pääni kiinni - melkein. Hupsis.

      Mitäkö hyötyä? No, syy hymyillä on iso hyöty!

      Pakkomielteinem tiedonhaku ennen eläimen hankkimista taas on positiivinen juttu eläimelle. Pääsee ainakin kotiin jossa siitä huolehditaan parhaiden tietojen mukaan.

    • Nostellaanpas tätä. Kai jollain muullakin on lemmikkejä?

      • etanoitsija

        No luulis! Mitä minä oon ymmärtänyt, moni autismikirjolainen kokee että eläinten elekieli on helpompaa lukea kuin (nentti)ihmisten. Minä tosin en etanoideni ruumiinkieltä osaa lukea kovin kummoisesti vielä, mutta selvästi ne keskenään kommunikoivat. Silittävät toisiaan hellästi sarvella ja muuta.

        Ketjuun vaan mukaan lemmikinomistajat!


      • K.E.
        etanoitsija kirjoitti:

        No luulis! Mitä minä oon ymmärtänyt, moni autismikirjolainen kokee että eläinten elekieli on helpompaa lukea kuin (nentti)ihmisten. Minä tosin en etanoideni ruumiinkieltä osaa lukea kovin kummoisesti vielä, mutta selvästi ne keskenään kommunikoivat. Silittävät toisiaan hellästi sarvella ja muuta.

        Ketjuun vaan mukaan lemmikinomistajat!

        "Silittävät toisiaan hellästi sarvella ja muuta."

        Voi kuinka suloisen oloista! :)


      • etanoitsija kirjoitti:

        No luulis! Mitä minä oon ymmärtänyt, moni autismikirjolainen kokee että eläinten elekieli on helpompaa lukea kuin (nentti)ihmisten. Minä tosin en etanoideni ruumiinkieltä osaa lukea kovin kummoisesti vielä, mutta selvästi ne keskenään kommunikoivat. Silittävät toisiaan hellästi sarvella ja muuta.

        Ketjuun vaan mukaan lemmikinomistajat!

        Vaikuttaa hauskalta. Saat etanat kuulostamaan tosi söpöiltä ja sympaattisilta otuksilta. : )


    • hohhoijaaa(yö)

      vähän söpöö D:D en oo asperger mut kyl huomaan mu kissoje elekielest sillai mitä ne kelailee mut nii ihmistenki miks ne sen vaikeempii ois

      • hämmentävät ihmiset

        Ihmiset pyrkivät usein peittämään todellisia tunteitaan. Siksi ne ovat vaikeampia tulkittavia. Myös sanallinen ja ei-sanallinen viestiminen voi olla ristiriidassa, jolloin ei tiedä kumpaa pitäisi tulkita.


    • Mahdollista?

      "omistaja
      4.6.2014 19:28
      4
      Sulje
      4.6.2014

      Dakota´s Flick 11 vuotta

      Viimeisen kuukauden aikana tutkittu perusteellisesti:

      -sydämen ekg normaali, sydänäänet tasaiset ja rytmikkäät
      -sydämen koko röntgenillä normaali
      -sisäelinten ultra; maksa, haima, munuaiset, perna, vatsalaukku normaalit
      -keuhkoröntgen ok, ei muutoksia
      -verikokeet; haima-arvot priimaa, maksa- sekä munuaisarvot normaalit, veren sokeri sekä elektrolyytit raja-arvojen sisällä
      -takajaloissa ei asentotuntopuutoksia
      -paino 38 kg
      -pulssi normaali
      -ruumiinlämpö normaali
      -tavallista parempi iho ja turkki
      -luonne rotuominaisuuksien mukainen; avoin, luoksepäästävä, tasapainoinen, sopivan kova (ei traumatisoidu vaikeistakaan tilanteista), lapsiystävällinen, tulee toimeen toisten koirien sekä kaikkien ihmisten kanssa"

      Asperger-Mhenkilön kouluttama palveluskoira.

      • korj.

        Asperger-Mhenkilön = Asperger-henkilön


      • tiedonjanoinen

        Onko tämä KE:n koira?


      • AS-INFO.
        tiedonjanoinen kirjoitti:

        Onko tämä KE:n koira?

        KE:lla on ollut koiria 40 vuotta. Kaikki ovat olleet hyvinhoidettuja. Hän myös on kouluttanut toisten koiria menestyksekkäästi. Tämä koirakko asuu alueella, jossa ihmisillä ei vielä ole käsitystä siitä, kuinka koiria tulisi käytännöntasolla opettaa yhteiskuntakelpoisiksi. Mutta; asia järjestyy helposti ja osittain on jo järjestynytkin - enää muutama koulutettava koirakko jäljellä.


    • säälittävä foorumi

      Elikkäs; Suomi24-foorumi heittää kaikki keskustelijat ulos useilta eri foorumeiltaan kesken viestien kirjoittamisen ja hävittää tarkoituksellisesti tärkeää informaatiota, vain ja ainoastaan, jotta voisi itse tuntea olevansa suurin ja paras foorumi Suomessa, vaikka onkin vain ja ainostaan yksi säälittävimmistä ruotsalaisten ylläpitämistä foorumikokonaisuuksista.

    • jäärämetsäläinen

      Autistisia ihmisiä on erilaisia, kuten ns. terveitäkin ihmisiä, joten ei ole yleispätevää ohjetta, mikä eläin sopii. Meillä on puput ja lampaat olleet suosituimpia. Eläimet rauhoittavat ja opettavat vastuuntuntoa.
      Meillä on eläimiä laidasta laitaan, koska olemme eläintila (Jäärämetsän eläintila). Omalla lapsellani on epilepsia ja ADHD. Asiakkaina on ollut erityislapsia.

      • K.E.

        Mielenkiintoista. Meillä on saksanpaimenkoiria (erittäin kilttejä kaikille ihmisille) ja vietämme kaikki kesät mökillä Nuuksion kansallispuiston vieressä. Tuosta olen samaa mieltä, että eläimet rauhoittavat. Ihmisen vastuuntunnon kehittymistä ei saa sysätä eläinten harteille kuitenkaan, koska eläimet ovat täysin riippuvaisia ihmisistä.
        Kuinka mielestäsi eri neurologiset oireyhtymät/aivokemioiden erilaisuus/poikkeavuus eroavat toisistaan eläintenpidon kannalta? Eläinsuojelullisista syistä ei eläimiä tulisi kohdella väärin eli siten, että kohtelu tuottaa eläimelle joko psyykkistä tai fyysistä kipua. Kaikki eläinten ja ihmisten välinen vuorovaikutuksellisuus on suotavaa kuitenkin siihen asti, kun ymmärretään vetää oikeanlaiset rajat. Eli; eläimiä ei tulisi hyväksikäyttää vain ihmise tarpeista käsin, jottei tulisi turhia eläinsuojeluilmoituksia, minkä johdosta voidaan eläintenpitokielto asettaa useaksi vuosikymmeneksi.
        Erityisesti muistuttaisin, etteivät kaikki ADHD-diagnosoidut välttämättä osaa käsitellä eläimiä oikein, joten niiden omistajalla kokonaisvastuu eläinten hyvinvoinnista. Asperger sen sijaan osaa huomioida herkkyytensä ansiosta pienetkin vivahteet toimiessaan eläinten kanssa.kKK


      • eläinsuojelu.

        ADHD-henkilö ei kuulu autisminkirjoon. Epilepsia ei myöskään.

        Käväistäänpä tarkistamassa kuinka eläintilasi tälle hetkellä voi.


      • jäärämetsäläinen
        eläinsuojelu. kirjoitti:

        ADHD-henkilö ei kuulu autisminkirjoon. Epilepsia ei myöskään.

        Käväistäänpä tarkistamassa kuinka eläintilasi tälle hetkellä voi.

        Tervetuloa katsomaan. En väittänyt epilepsian ja ADHD:n kuuluvan autismin kirjoon, tarkoitin, että sairauden laadusta riippumatta jokainen on erilainen.


      • eläinrakas.
        jäärämetsäläinen kirjoitti:

        Tervetuloa katsomaan. En väittänyt epilepsian ja ADHD:n kuuluvan autismin kirjoon, tarkoitin, että sairauden laadusta riippumatta jokainen on erilainen.

        Laitatko osoitteen niin tulemme käymään.


    • isotassuinen

      Sattuuko joku tietämään minkälaista luonnetta ihmiseltä vaaditaan isokokoisen palveluskoiran kouluttamiseksi yhteiskuntakelpoiseksi? Uskoakseni ei monikaan. Siihen vaaditaan peräänantamattomuutta, rauhallista luonteenlaatua, pitkäjänteisyyttä. Nämä ominaisuudet löytyvät Asperger-henkilöltä joka ei ole jotenkin muuten kieroutunut, esim. kärsi epävakaasta tai jostain muusta persoonallisuusdenpoikkeamasta.

    • Aspergerinfo

      Ujohymyinen, aloitit hienon aiheen, joka varmasti koskettaa kaikkia autisminkirjoon kuuluvia. Älä lopeta kirjottamista tänne tai minnekään muuallekaan jonkun typerän kommentoijan vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe