Painajainen palasi

jalkatalo

Luulin jo päässeeni tästä eroon (työpaikkakiusaaminen) mutta painajainen näyttää palanneen elämääni - ei ole mukavaa.

My story ...

Edellisessä työpaikassani oli eka esimieheni todella loistava tyyppi ja muu tiimi. Taloon tuli YT:t missä esimieheni sai lähteä koska ei ollut saanut tarpeeksi suurta kasvua tiimillemme. Ilmaisin uudelle esimiehelleni että haluaisin myös yt-paketin ja lähteä mutta hän oli kuullut olen hyvä osaaja ja eivät halua laskea. Muut meidän tiimistä ei olleet koulutukseltaan sitä tasoa minne tiimin piti kasvaa (siksi eka esimies sai lähteä.)
Uusi esimies uteli syytä miksi halusin lähteä , sanoin mieluummin en kerro , hän vaati kertomaan, kerroin ettei tavoitteet onnistu nykyporukalla. No parin kuukauden jälkeen vaihtoi pari muuta asiantuntijaa työpaikkaa ja itse jäin näiden "vähemmän osaavien" ja uuden esimiehen kanssa tiimiin, esimiehelläkään ei ollut oikein suuntaa saatikka sitten asiantuntemusta.
No kaikki muuttui niin että muut tiiminjäsenet lopetti täysin puhumisen ja tervehtimisen minulle. Huomasin kyllä asian ja sitä kesti kuukausia mutta koin asian tulenaraksi etten viitsinyt kysyä heiltä mikä vaivaa. Kun en oikein reagoinut heidän käytökseen mitenkään alkoivat puhua minusta muille tyyliin etten puhu mitään koskaan vaikka totuus oli päinvastainen.
En halunnut asiasta mitään isoa juttua halusin vain että kaikki menisi ohi omallaan painollaan mutta kaikki vaan paheni ja laajeni.
Törmäsin kerran rappukäytävässä erääseen firman pomoon ja kysyin häneltä mikähän noita muita vaivaa kun eivät ole jutelleet mitää kuukausiin, hän kysyi haluatko että juttelen heille ? Sanoin - ok.
Siitä oli seurauksena että tähän puhumattomuuteen ja syrjintään liittyi koko firman johto - siitä seurasi lähes 2 vuoden työpaikkakiusaaminen mikä sai käsittääkseni firmassa naurettavat mittasuhteet , oli vaan vaikea tajuta että voiko tämä olla totta. Koko ajan hain uutta työpaikkaa ajattelin etten vie liittoon siitä ei ole mitään hyöytyä vaan päinvastoin. Taisin joskus mainita tosi lyhyesti asiasta uudelle esimiehelleni joka oli jo kiusaajieni puolella , kaikki puhuminen vaan pahensi asiaa.
Vihdoin löysin uuden työpaikan (minulla oli suosittelijana edellisen työpaikan eka esimieheni ja joutui lähtemään yt:ssä) - olin niin onnellinen kun pääsin eroon kiusaaja työpaikasta - kiusaaminen oli kuitenkin niin tarkoituksen mukaista oli piirteitä yrittää tuhota urani etten jatkossakaan pääsisi eroon heistä. No ajattelin mitä ihminen kylvää sitä hän niittää ja pyrin vaan pyyhkimään tuon ikävän ajan mielestäni.
Kun muutimme uudessa työpaikassani avokonttoriin parin muun osaston kanssa huomasin muutamassa henkilössä jotain erikoista ja tervehtiminen loppui ja muu ikävän oloinen käytös sai tilaa . Omalla alalla on pienet piirit ja firmat tekee yhteistyötä ristiin ja ihmiset tuntee toisensa hyvin pitkälti. Alkoi olla merkkejä että entinen työnantajani oli aktiivisesti alkanut mustamaalata minua uudessa työpaikassani muutamien henkilöiden kautta joita en edes tunne.
Ja nyt tämä on levinnyt omaan tiimiini - jotain aivan uskomatonta - asia mitä en edes jaksaisi käsitellä - kiusaamis painajainen on taas täällä - tällä kertaa en aio sietää tilannetta niin pitkää kuin viimeksi vaan otan sen agendalle kun tulee hyvä sauma. Onneksi pystyn tekemään myös etätöitä muttei se ole ratkaisu pitkällä aikavälillä.
Mitenköhän tällaista edes alkaisi selvittämään? Edellinen työnantaja oli jo kertonut jotain törkypalautetta minusta niin että rekryfirma täysin hiljeni suuntaani. Ei ole enää kyse nykyisestä työpaikastani vaan koko urastani. Olen asiantuntija tehtävissä ja kuulun lähes ns. hyvätuloisiin . En oikeastaan enää jaksais päivääkään ja olen taistellut ajatuksen kanssa itse irtisanoutua työpaikastani mutta sekin tuntuisi epäreilulta.
Onko kukaan muu joutunut tilanteeseen että on päässyt työpaikkakiusaamis paikasta pois mutta huomannut että painajainen seurannut uuteen paikkaan?
Miten olette käsitelleet tilannetta?

8

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puolellasi

      Mihin ne tuossa alussa kertomasi kaksi asiantuntijaa menivät töihin? Voisitkohan saada heidän nykypaikastaan töitä vaikka heidän epävirallisesti suosittelemana? Olisi jo entistä, fiksua (?) porukkaa odottelemassa, ja lisäksi sellaista joka ei alemmuudentunteensa vuoksi rupea zombeilemaan, kun saa toiselta samanlaiselta "pikku vinkin". Asiantuntija-aloilla taitaa olla aika huonosti hahmotetut tavoitteet, kaikki joutuvat olemaan koko ajan varpaillaan ja uskomaan, että kun he toistavat vanhaa kiusaamiskaavaa kuin taikauskoinen hieroisi jäniksenkäpälää, niin heille ei voi koskaan käydä huonosti.

    • Hyväettetsyytäitseäs

      Vaikka siitä ei avoimesti puhutakaan, kun niin "sivistyneitä" ihmisiä ollaan, niin tietysti teilläkin kateus ja kilpailumieli rehottaa. Kun joku on jossain vihjannut, että siihen ja siihen tehoaa tämä puhumattomuus, niin ei kun porukalla kokeilemaan. Sitten voisi keskinkertainenkin saada uran, joka kuuluisi oikeasti jollekin toiselle. Joko sitä keskittyy pelkästään työhön tai etsimällä etsii paikan, jossa työskentelee vahvoja, oikeita ihmisiä ja asioista uskalletaan puhua reilusti ääneen. Tietysti voit vielä siellä ollessasi todeta ääneenkin, mitä olet havainnut ja että onpa lapsellista, mutta joka tuollaiseen leikkiin ryhtyy, voidaan hänet luokitella aika lailla toivottomaksi tapaukseksi. Liian epäkypsiä ja -kehittyneitä luonteita, eikä kasvaminen ole koskaan nopeaa vaikka siihen panostaisikin (Suomessa harvinaista). Toivotan onnea, että löydät maastamme jotain muuta kuin katkeruudelta haiskahtavan kloonipesän.

      • jalkatalo

        Kiitos kommenteista ja myötätunnosta. Puolellasi: toinen meni firmaan joka tekee tosi tiivistä yhteistyötä kiusaajatyöpaikan kanssa, joten ei onnistu mutta käynyt mielessä, toinen meni ihan toisiin hommiin.
        Otin tosiaan nyt asian agendalle TSV:n kanssa, tänään iltapäivällä kuin napin painalluksesta alkoi tapahtumaan sain vastuksen esimieheltäni, minuun otettiin yhteyttä, annettiin jopa työtehtävä, ihmettelin. Mailasin TSV:lle ja kysyin mahdoitko olla jossain yhteydessä esimieheeni kun alkoi tapahtumaan , hän sanoi kyllä laitoin palaveri kutsun juuri muutama minuutti sitten . Joku voisi luulla että hyvä uutinen mutta oikeesti säälittävää, yrittää vaan peitellä omat jäljet ja muu mollaus on levinnyt liian syvälle organisaatioon, mutta yritän olla optimisti.
        Tosiaan n. 15 vuotta uraani luonut ja olen ns. nuolenkärki busineksessa suomessa ja maailmalla ja rekrytoijat ovat kimpussa mutta vaikealta tuntuu uuden paikan löytyminen taas olevan.
        Saa nähdä miten tilanne kehittyy kun TSV ja esimieheni pitävät palaverin.
        Kiitos ja tsemii teille myös!


      • jalkatalo
        jalkatalo kirjoitti:

        Kiitos kommenteista ja myötätunnosta. Puolellasi: toinen meni firmaan joka tekee tosi tiivistä yhteistyötä kiusaajatyöpaikan kanssa, joten ei onnistu mutta käynyt mielessä, toinen meni ihan toisiin hommiin.
        Otin tosiaan nyt asian agendalle TSV:n kanssa, tänään iltapäivällä kuin napin painalluksesta alkoi tapahtumaan sain vastuksen esimieheltäni, minuun otettiin yhteyttä, annettiin jopa työtehtävä, ihmettelin. Mailasin TSV:lle ja kysyin mahdoitko olla jossain yhteydessä esimieheeni kun alkoi tapahtumaan , hän sanoi kyllä laitoin palaveri kutsun juuri muutama minuutti sitten . Joku voisi luulla että hyvä uutinen mutta oikeesti säälittävää, yrittää vaan peitellä omat jäljet ja muu mollaus on levinnyt liian syvälle organisaatioon, mutta yritän olla optimisti.
        Tosiaan n. 15 vuotta uraani luonut ja olen ns. nuolenkärki busineksessa suomessa ja maailmalla ja rekrytoijat ovat kimpussa mutta vaikealta tuntuu uuden paikan löytyminen taas olevan.
        Saa nähdä miten tilanne kehittyy kun TSV ja esimieheni pitävät palaverin.
        Kiitos ja tsemii teille myös!

        Jatkan vielä.

        Olen päättänyt etten nyt hyssyttele tämän tapauksen kanssa vaan yritän etsiä ratkaisun ja nostin jo siis asian esille, en enää toista kertaa tule kokemaan 1.5 vuoden työpaikkakiusaamista. Nyt tulee takaisin ja pyrin laittamaan vastuuseen asianomaiset. Kun tietäisi tarkalleen kuka se on - voisi antaa päin näköä ja sanoa ettei selän takana raukkamaisesti kannata panetella joku saattaa siitä suuttua - mutta kun en tiedä tarkalleen kuka ja mitä ja milloin, Joka tapauksessa varmaankin menetetty työpaikka jo - mutten siis itse ala sairastumaan vaan taistelen vastaan ja lähden vasta sitten.


      • kokemusta on
        jalkatalo kirjoitti:

        Jatkan vielä.

        Olen päättänyt etten nyt hyssyttele tämän tapauksen kanssa vaan yritän etsiä ratkaisun ja nostin jo siis asian esille, en enää toista kertaa tule kokemaan 1.5 vuoden työpaikkakiusaamista. Nyt tulee takaisin ja pyrin laittamaan vastuuseen asianomaiset. Kun tietäisi tarkalleen kuka se on - voisi antaa päin näköä ja sanoa ettei selän takana raukkamaisesti kannata panetella joku saattaa siitä suuttua - mutta kun en tiedä tarkalleen kuka ja mitä ja milloin, Joka tapauksessa varmaankin menetetty työpaikka jo - mutten siis itse ala sairastumaan vaan taistelen vastaan ja lähden vasta sitten.

        Varo, että et taistellessasi itse syyllisty mihinkään moitittavaan tekoon tai virheeseen. Saat läksiäislahjaksi syytteet niskaasi ja raastava oikeudenkäynti on odottamassa. Voit pärjätä ainoastaan vaatimalla asian käsittelyä ja toimimalla itse moitteettomasti.


      • jalkatalo
        kokemusta on kirjoitti:

        Varo, että et taistellessasi itse syyllisty mihinkään moitittavaan tekoon tai virheeseen. Saat läksiäislahjaksi syytteet niskaasi ja raastava oikeudenkäynti on odottamassa. Voit pärjätä ainoastaan vaatimalla asian käsittelyä ja toimimalla itse moitteettomasti.

        Olet varmaankin ihan oikeassa - tuo kuvailemani "päin näköä anto" oli lähinnä symboolinen kuvaus kuinka raukkamaista on selän takana panettelu niin tuo olisi siitä ihan reilu vastaus.

        Voin kuvitella kiusaajathan on tosi raukkiksia niin ne varmaan voi haastaa vaikka raukkamaisesti oikeuteen jostain rikkeestä sama linjahan pysyisi siinäkin kuin työpaikkakiusaamisessa.

        Monet kiusaajat ei edes tiedä olevansa kiusaajia vaan syövät valheen mitä levitellään mitä se ikinä onkin.


      • kokemusta on
        jalkatalo kirjoitti:

        Olet varmaankin ihan oikeassa - tuo kuvailemani "päin näköä anto" oli lähinnä symboolinen kuvaus kuinka raukkamaista on selän takana panettelu niin tuo olisi siitä ihan reilu vastaus.

        Voin kuvitella kiusaajathan on tosi raukkiksia niin ne varmaan voi haastaa vaikka raukkamaisesti oikeuteen jostain rikkeestä sama linjahan pysyisi siinäkin kuin työpaikkakiusaamisessa.

        Monet kiusaajat ei edes tiedä olevansa kiusaajia vaan syövät valheen mitä levitellään mitä se ikinä onkin.

        Kiusatusta tehdään syntipukki. Ympärillä on kiusaajan apureita (aktiivisia toimijoita) ja hymistelijöitä (passiivisia myötäilijöitä). Heillä on ´oma hyöty kiusatun kustannuksella´ näkökulma toiminnalleen. Todellakin he syövät, mitä ikinä tarjotaan, jos se hyödyttää heitä itseään tai estää joutumasta kaltoin kohdelluksi itsekin.

        Sairasta peliä.

        Voimia sinulle.


    • ...

      Huippuammattilaiset ja ahkerat työihmiset pärjäävät onneksi ulkomaillakin, jos muutto on mahdollinen. Siinä on iso ovi auki umpikujan sijasta. Kyllä taisteleminenkin kannattaa, katsoo mihin asian esille tuominen eri instanssien tuella johtaa. Oppivatpahan varomaan, kun homma viedään aina loppuun asti ja kerrotaan kaikki pikkumaisuudet yksityiskohtaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe