Concertan vaihto dexedrineen/elvanseen??

ADHD87

Moi! Päätin lopulta kirjoittaa tänne adhd-palstalle tästä adhd-lääkitysasiasta, kun 40% aspergereista on myös adhd ja varmasti on ihmisiä jotka voisivat kertoa minulle hyödyllisiä asioita lääkitysasioihin liittyen.

Niin, näin aluksi; Mites teillä muilla as adhd ihmisillä jotka syötte adhd-lääkkeitä, niin mitä valmisteita syötte, mitä määriä ja miten ne tehoaa?
Jos on ollut aiempia adhd-lääkityksiä, niin miksi sitä/niitä ei enää ole käytössä?

Itsellä vaikea tarkkaavuushäiriö ilman ylivilkkautta(aspergerin lisäksi), ja siihen menee Concertaa 72mg aamuisin(olen melko painava ja iso mies ja tuon matalammat annokset ei tunnu missään), hyvä lääke se on muuten mutta saan siitä häiritsevän paljon sivuvaikutuksia, lievää jalkojen- ja käsientärinää(erityisesti lukiessa häiritsee) ja lieviä tic-oireita(tai tulkitsen ne ainakin tic-oireiksi), kuten elohiiriä käsissä, silmäkulmissa, lisäksi mm. verenpaineet ja pulssi nousee hieman, ja ruokahalu on heikko. Silti syön sitä koska hyödyt selvästi haittoja suuremmat. Näitä haittavaikutuksia sitten lääkitään erikseen propralilla.
En voisi kuitenkaan elää yksin omassa asunnossa ja huolehtia itsestäni ja asioistani, opiskelusta puhumattakaan ilman concertaa, joten tähän mennessä olen vain sietänyt noita sivuvaikutuksia.

Olen kuitenkin kuullut, että dexedrine -tai nykyään dexamphetamine sulphate- sopisi sellaisille ihmisille paremmin, joilla on myös asperger, koska se aiheuttaa vähemmän sivuvaikutuksia ja on itse asiassa tarkkaavuushäiriöön vielä tehokkaampi kuin metyylifenidaatti.
Pitääkö tämä paikkansa? Kysyin asiasta lääkäriltäni, ja mielellään hän kirjoittaisikin mutta hän ei sitä voi kuulemma kirjoittaa, koska se vaatii kuulemma jonkun erikoislääkärin luvan, ja niitä lääkäreitä on vaikea löytää tästä lähiseudulta.
Lisäksi tänä vuonna tulossa suomen markkinoille uusi pitkävaikutteinen dexamfetamiinivalmiste, lisdeksamfetamiini, mutta siihenkin tarvitaan jonkun ihan erikoislääkärin luvat että saa määrätä mutta se on periaatteessa ihan sama aine kuin dexamf., se vain muuttuu dexamfeksi vasta elimistössä. Kyseisen lisdexamfetamiinin kauppanimi tulee ilmeisesti olemaan suomessa Elvanse.
Ei-stimulanteista Stratteraa on jo kokeiltu, eikä tehoa ollut, ja minulle ilmeisesti vain stimulantit auttavat.

Oletan, että tällä palstalla on ihmisiä, jotka ovat syöneet sekä metyylifenidaattia että deksamfetamiinia, ja kysynkin juuri teiltä, millaiset kokemukset teillä on näistä lääkkeistä?
Ja miten saisin kokeiltavaksi tuon dexamphetaminen/elvansen(sitten kun se pian tulee markkinoille), mistä löytyisi lääkäri joka sitä voisi kirjoittaa? Tuntuu, että koko suomessa on vain muutama erittäin vaikeasti tavoitettava lääkäri, joka näitä lääkkeitä voi määrätä.

31

26046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • addi vaan

      Elvansessa on rajoitus, että KELA korvaa sitä vain ihmisille, jotka ovat saaneet sitä jo lapsena. En tiedä sitten, voisiko sitä siitä huolimatta saada reseptillä omakustanteena. Mutta en ole kuullut, että aikuiset söisivät, korvaavuusrajoitus on aika voimakas indikaatio.

      Dexessä (korvattava) ongelmana on sen läheisyys huumeamfetamiinin kanssa ja selkeä valuminen katukauppaan (on paljon halutumpaa kuin esim. Concerta, joka ei yksinään rännäämiseen kelpaa), lääkärit ovat siis todella stressaantuneita sen määräämisestä.

      Tarvitsee ilmeisesti päihdearvonsa vuoksi erityisluvan Fimealta, mutta ei käsittääkseni ainakaan lain perusteella vaadita ketään erityistä lääkäriä (käytäntö voi sitten olla, että Fimea vaatii jotain ekstrapätevyyttä tällaisen asian arvioimiseen).

      Luvan haun tekee apteekki reseptin ja lisäselvityksen perusteella, ja pääperusteluna määräämiselle on, ettei muita käyttökelpoisia lääkkeitä oikein enää ole. Nihkeä tie, ja jos on mitään pähdetaustaa, kaatuu heti siihen.

      Tunnen muutamia, jotka sitä syövät, eli joku adhd-vertaistukiryhmä voisi olla hyvä paikka kysellä lisää?

    • Wopotiwoo

      Mä olen syönyt mf:a (concerta & equasym) ja nyt on lääkityksenä dexe. Metyylifenidaatitsa tuli liian kovat sivuoireet, jonka vuoksi se lopetettiin. Tehosi kyllä adhd oireisiin, joskin mua ärsytti epätasainen vaikutus. Siis kun tuli aina pumpseina, ja välillä teho saattoi olla liiankin kova ja välillä ei sitten ollut tehoa ollenkaan.

      Sain dexe reseptin kun mf ei ollut minulle sopiva. Lisäksi ennen mf:a olin kokeillut voxraa, josta ei ollut apua adhd oireisiin. Dexe on kyllä kaikin puolin hyvä ja toimiva lääke, ei juurikaan sivuvaikutuksia mulle tullut.

      Vaatii erityisluvan joka haetaan jokaiselle reseptille aina uudestaan. Luulen myös että edellytyksenä on muiden lääkkeiden toimimattomuus. En minäkään sitä ihan helpolla saanut, aluksi lääkärini sanoi, että siihen ei respaa kirjoita. Mutta kun vaihtoehdot loppui, niin vihdoin siihen suostui. On varmasti harvassa ne lääkärit jotka dexeä kirjoittavat.

    • Sobohp

      Mulle Concerta eikä Strattera toiminut juuri lainkaan ja sivuoireet olivat aika kamalia. Nyt aloitin Elvansen ja tämä aloi toimimaan jo ekasta päivästä eikä sivuoireita juuri ole ollut, lievää unettomuuta ja ruokahaluttomuuutta lukuunottamatta.

      • samsson112

        Sobohp. Tuliko sinulle minkäänlaista hyötyö concertasta tai stratterasta. Minkälaisia sivuoireita sinulle niistä tuli?

        Vastaile vaikka Spostilla: [email protected]


      • Sobohb
        samsson112 kirjoitti:

        Sobohp. Tuliko sinulle minkäänlaista hyötyö concertasta tai stratterasta. Minkälaisia sivuoireita sinulle niistä tuli?

        Vastaile vaikka Spostilla: [email protected]

        Kummastakin (concerta ja strattera) oli mielestäni vai hyvin vähän hyötyä. Paino tippui molemmista kymmenen kiloa, uni meni, ahdistusta ja sydämen tykytystä. Elvansesta vain lievä ruokahaluttomuus ja lievä nukahtamisvaikeus.


    • Chrish316

      Aloitin tänään Elvansen ja sain sen ihan kysymällä Yksityisneuroloogiltani jka hoitaa mun kipulääkityksen myös. Olen ollut hänen potilaana vuoden ja sen aikan en ole syönyt ADHD lääkettä suoranaisesti.Minulla on kipuihin Oxycontin ja ahdistunisuuten Rivatril jaXanor(Xanorin lopetin). Ehdotin että kokeiltaisiin ADHD läkettä että sen avulla voisin ehkä pystyä vähentämään ahdistus lääkettää ja kipudroppia,koska Oxycontiini toimii myös rauhoittavasti joten siitä on ollut vähän apua myös siihen. Hän kysyi että olenko ennen kokeillut minun ADHD:seen lääkettäja kerroin että kaikkia paitsi dexeä ja Elvansea, joka on periaatteessa "depootti dexe".Hän kirjoitti kyllä ilomielin ja sanoi että kokeillaan jos se olisi minulle hyvä, tänään siiseka päivä. Ja kyllä tämä auttaa joekasta päivästä, anut että maksoi30kpl 50mg tab. 129 euroa....:/ koska ei ollut B-lausuntoa.Minulla on muuten lääkekatto täynnä ja saan muut lääkkeet 1.50e per lääke. Oisi mukava saada nopeesti se b Lausunto. Lekuri on tän kuun lomilla, ja voin varmaan saada kelalta takaisin kuittia vastaan tän ekan jonka jouduin maksamaan!? Eivät olleet varmoja. Mutta ojhjeistettiin. YO-Apteekista että lääkäriltä b lausunto kelaan jasittentulee apteekille ilmoitus ja kirje minulle kotiin! 130e. on aika isoraha kuukaudessa,mutta eiylitsepääsemätön, mutta toivon mukaaan saisin sen B lausunnon nopeasti. Ihme kyllä ensin lääkäri ei tiennyt että tarvittiin Blausunto että saaan korvattavuuden! sittensain hänet seuraavana päivänä kiinni, mutta hän sanoi että kriteerit ei välttämättä täyty, vaikka minulla on diagnosoittu MBD(80 luvulla)jo, sittennimi muutettiin ADHD:eeksi. Kriteerejen pitäisi täyttyä kunhan vaan B lausunnossa lukee ADHD, mutta tänään apteekissa farmaseutti selitti jotain ihme juttua että siinä joutuu jotain "säätöä" tekemään. Tosi harmi jollen saa korvattavauutta, kun lääke auttaa!Päihdetaustaa on ja sain silti lääkkeen, koska nimenomaaan näillä lääkkeillä olen pysynyt kuivilla jo kauan!

      • ApuaIdexen

        Ajatteli kysyä että, Onko kukaan saanut / tai ollut ns. Korvaus hoidoissa tai vastaavaa? Koska Minulla On tilanne niin et, joudun selkäkipujen takia hakee kipulääkkeet. Mut Minulla On kanssa samat suunnitelmat vaihtaa dexe:depot Ja vähentää Kipu lääkettä Ja vähentää (2x5mg diapami) lopettaa. Olen kokeillut metylifenidaatit yms. Mut dexe On ollut se joka saa minut kuntoon.
        Mutta varmaan pitää etsiä joku semmoinen lääkäri joka osaa.
        T. Porgå


      • Mää45

        Korvsushoidossa varmasti strattera tai voxtra voidaan ottaa käyttöön, nämä ovat kuitenkin valmisteista niitä millä ei ole päihdyttäviä ominaisuuksia. Jos lääkitys on kipuun nii asia on täysin eri, kuin riippuvuudet.


    • adhd_tietäjä

      MBD voi käytännössä muuntaa ADHD-diagnoosiksi, koska se on sen vanha nimike.

      Ja jos "ei voitaisi muuntaa" niin sitten luodaan vaan uusi diagnoosi oireiden perusteella, ADHD.

      Elvansen peruskorvattavuudessa on vaan sellainen nakki, että tarvitsee olla tarpeeksi nuori saadakseen sen. Jos olet jo kovin vanha, et sitä todennäköisesti saa.

      Jos sinulle ei myönnetä Elvansen peruskorvausta, kannattaakin pyytää vaihtoa Dexeen, koska siitä maksetaan aina peruskorvaus eli tulee paljon halvemmaksi.

      Elvansessa on tosin se huono puoli, että kestää useamman tunnin kunnon vaikutukseen, mutta se ei vaadi erityislupahakemusta kuten Dexe.

      • ADDIasperger

        Itsellä tuo elvanse tärähtää nuppiin julmetun voimakkaasti noin 30-45min ottamiseta ja voimakas vaikutus kestää noin 6h ja loppuu sitten lähes seinään. 30mg annoksella ollut. Koitan nyt puolittaa kapselin sisällön kahteen päiväannokseen. Mitään oloja ei ole hakusalla vaan kyky keskittyä arjen asioihin, joka kyllä tuon 6h on onnistunutkin, mutta se on kyllä lyhyt aika ja epämielyttäviä sivuoireita alkanut ilmaantua. Toivottavasti annoksen jakaminen auttaa. Kapselin sisällä on siis jauhetta. Jaoin jauheen kahteen erään ja sekoitan sen mehuun. Ensimmäinen annnos heti herättyä ja toinen sitten siellä 6h kohdalla mihin vaikutus tyssänny.


      • hrehu

        Nuo ADHD lääkkeet on samaa tavaraa kuin katuamfetamiini, mutta parempaa. Kirjaimelisesti. Älä vaan ala myymään...


      • Eikiitosenää
        ADDIasperger kirjoitti:

        Itsellä tuo elvanse tärähtää nuppiin julmetun voimakkaasti noin 30-45min ottamiseta ja voimakas vaikutus kestää noin 6h ja loppuu sitten lähes seinään. 30mg annoksella ollut. Koitan nyt puolittaa kapselin sisällön kahteen päiväannokseen. Mitään oloja ei ole hakusalla vaan kyky keskittyä arjen asioihin, joka kyllä tuon 6h on onnistunutkin, mutta se on kyllä lyhyt aika ja epämielyttäviä sivuoireita alkanut ilmaantua. Toivottavasti annoksen jakaminen auttaa. Kapselin sisällä on siis jauhetta. Jaoin jauheen kahteen erään ja sekoitan sen mehuun. Ensimmäinen annnos heti herättyä ja toinen sitten siellä 6h kohdalla mihin vaikutus tyssänny.

        Täsmälleen sama homma, lähes minuuttitarkkuudella. Olkoon diagnoosimikä hyvänsä-kaikista näistä stimulanteista on tullut selkeä "lasku" iltaa kohden. Alkaa mietityttämään tämä näiden lääkkeiden todellinen elementti... mielestöni ovat verrattavissa kutakuinkin päihteisiin... lääkkeen vaikutus kun loppuu, seurauksena on ikäänkuin "krapula". Elvanse toimi tasan viikon suht pienillä sivuoireilla, toisen viikon jälkeen lopetin. Ei toimi minulla ainakaan. Olen muuten aikuinen ja saanut kela-korvattavuuden... se on ihan turhaa, koska lääkettä en aio käyttää enää


    • kreativekaos

      Miksi myrkytät kehoasi ja päätäsi tuommosilla kemikaaleilla?

      • addnimimerkki

        Stimulanttilääkitys vähentää oireita 80% ADHD potilaista. Tällä hetkellä se on tehokkain hoitomuoto. Stimulanttilääkkeitä on käytetty vuosikymmeniä ja ne ovat kohtuullisen turvallisia suhteessa siihen miten paljon ne parantavat monien elämänlaatua. Miksi ihmiset noin yleenäskin syövät lääkkeitä? Varmasti lääkkeitä syödään turhaankin, mutta suurin osa lääkkeistä menee oireenmukaiseen käyttöön.

        Ei niitä stimulantteja oikeasti huvikseen syödä. Vuosikymmenien huumepelottelun jälkeen ihmiset uskovat että stimulantit olisivat jotain kovinkin ihmeellisiä euforianlähteitä joihin jää välittömästi koukkuun. Väärinkäyttäjät käyttävät moninkertaisia annoksia suonensisäisesti. He eivät myöskään arvosta erityisemmin metyylifenidaatin vaikutusta. Syötynä stimulanttilääkkeet eivät ole addiktiivisia, jos niitä käytetään lääkärin valvonnassa.

        ADHD on oikeasti ihmistä vammauttava poikkeavuus tai kehityshäiriö. Silti jotkut valopäät kokevat että muutaman webbisivun lukemisen jälkeen ovat jonkinlaisia asiantuntijoita alalla. Lasten suojelu pahalta lääkebisnekseltä ehkä voi kiillottaa hiukan omaa moraalista kruunua, mutta samalla se vaikeuttaa monien asiallista hoitoonpääsyä ja levittää vääriä ennakkoluuloja ADHD ihmisiä kohtaan.


    • ADDjaAssi

      Hei onko tuosta, että asseista 40% Myös ADD\ADHD jotain tutkittua tietoa? Itselläni on ADD ja miesystävällä asperger. Minkä minä häntä oon seurannut niin vaikuttaa vahvasti, että olis myös ADD\ ADHD, aivan kaikki oireet on ja voimakkaana, mutta hän on saanut hoitoa ja lääkitystä pelkästään masennukseen, josta tarkaavaisuuden puute kuulemma johtuu. Tarkkaavaisuus (sen puute)on kuitenkin hänellä se voimakkain oire, on ehkä epätyypillisin masennus, johon oon törmännyt. Kokeillut mun medikinetiä muutamana päivänä( hänestä se ei tehonnut) mun näkökulmasta oli kyllä ripeämpi ja vähemmän ailahteleva jne..en sit tiedä mitä tehoa odotti. Mulla tämä toimii kyllä, mutta luulen et hänellä sivuoireet vie liikaa huomiota. Ittee pelottaa, että masennuslääkkeillä ei saada koskaan korjattua häntä niin et pystys toimii pitkällä jänteellä, tehdä suunnitelmia, tehdä hommat loppuun jne, toteuttaa itseään. Eli rajoittaa elämää aivan valtavasti. Liekkö tuo Elvanse toimis. Kertokaa ihmeessä kokemuksia. Onkohan tavallista, että ADD / ADHD jäis assilta diagnosoimatta?

      • ADHD87

        Hei taas.
        Nyt 2,5 vuoden tauon jälkeen palaan päivittämään Elvanse-kokemuksiani.
        Elvanse siis tosiaan lopulta aloitettiin mulla, nyt useamman kk syöneenä voin sanoa että paras lääke tarkkaavuusongelmiin mitä oon koskaan käyttänyt. Samalla tosin syön myös Voxraa ja Cymbaltaa. Nyt arki sujuu varsin hyvin. Lääke toimii sen 13 tuntia, mitä luvattiinkin. Sivuvaikutuksena vain lievää ruokahaluttomuutta ja ehkä toisinaan univaikeuksia, mutta toisaalta joskus lääke toimii alkuun väsyttävästi, ja ensimmäiset tunnit kuluu nukkuessa. Ja unen laatu on parantunut mielestäni.

        Huonoa tässä lääkkeessä on hinta. Yksi 30kpl purkki 70mg Elvansea maksaa 155e enkä saa mitään korvattavuutta tuolle, joudun maksaan kaiken itse, ja pienituloisena(väliaikainen työkyvyttömyyseläke) ei olisi tuohon todellakaan varaa, joten olen joutunut myymään esim. puhelinosakkeeni, ja niillä rahoilla nyt sitten kustannan 4kk lääkkeet.. Olen kyllä yrittänyt hakea korvattavuutta tuolle, mutta tuntuu olevan mahdotonta saada sellaista. Sen verran isot rahat ja asiat(=elämäni) kyseessä, että teen kaikkeni, jotta se korvattavuus kuitenkin tulisi, koska muutaman kk päästä kun olen myynyt kaiken omaisuuteni, joudun valitsemaan lopulta, ostanko ruokaa vai lääkkeeni..

        Tämä on liian tärkeä lääke - ilman tätä en pystyisi opiskelemaan, itsestä huolehtimisesta ja muista -paljon opiskelua yksinkertaisemmista asioista- puhumattakaan, kuten henk.koht hygienia, ruoan laitto, raha-asiat, siivoaminen!
        Joten.. Osaisiko kukaan antaa vinkkiä, miten sen korvattavuuden saisi??


      • Nonameno
        ADHD87 kirjoitti:

        Hei taas.
        Nyt 2,5 vuoden tauon jälkeen palaan päivittämään Elvanse-kokemuksiani.
        Elvanse siis tosiaan lopulta aloitettiin mulla, nyt useamman kk syöneenä voin sanoa että paras lääke tarkkaavuusongelmiin mitä oon koskaan käyttänyt. Samalla tosin syön myös Voxraa ja Cymbaltaa. Nyt arki sujuu varsin hyvin. Lääke toimii sen 13 tuntia, mitä luvattiinkin. Sivuvaikutuksena vain lievää ruokahaluttomuutta ja ehkä toisinaan univaikeuksia, mutta toisaalta joskus lääke toimii alkuun väsyttävästi, ja ensimmäiset tunnit kuluu nukkuessa. Ja unen laatu on parantunut mielestäni.

        Huonoa tässä lääkkeessä on hinta. Yksi 30kpl purkki 70mg Elvansea maksaa 155e enkä saa mitään korvattavuutta tuolle, joudun maksaan kaiken itse, ja pienituloisena(väliaikainen työkyvyttömyyseläke) ei olisi tuohon todellakaan varaa, joten olen joutunut myymään esim. puhelinosakkeeni, ja niillä rahoilla nyt sitten kustannan 4kk lääkkeet.. Olen kyllä yrittänyt hakea korvattavuutta tuolle, mutta tuntuu olevan mahdotonta saada sellaista. Sen verran isot rahat ja asiat(=elämäni) kyseessä, että teen kaikkeni, jotta se korvattavuus kuitenkin tulisi, koska muutaman kk päästä kun olen myynyt kaiken omaisuuteni, joudun valitsemaan lopulta, ostanko ruokaa vai lääkkeeni..

        Tämä on liian tärkeä lääke - ilman tätä en pystyisi opiskelemaan, itsestä huolehtimisesta ja muista -paljon opiskelua yksinkertaisemmista asioista- puhumattakaan, kuten henk.koht hygienia, ruoan laitto, raha-asiat, siivoaminen!
        Joten.. Osaisiko kukaan antaa vinkkiä, miten sen korvattavuuden saisi??

        Kuulostaa ikävältä, että toimiaksesi jokseenkin kuten normaalit ihmiset, joudut syömään hirveän kalliita lääkkeitä. Ota yhteyttä johonkin niistä adhd-liitoista ja kirjoita asiasta (olisko adhd aikuiset tms?) Jos tämä on heille tuttu juttu ja näitä on enemmänkin, voivat he ajaa lääkkeen kelakorvattavuutta eteenpäin. Liitolla on enemmän voimaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin.


      • ADHD87 kirjoitti:

        Hei taas.
        Nyt 2,5 vuoden tauon jälkeen palaan päivittämään Elvanse-kokemuksiani.
        Elvanse siis tosiaan lopulta aloitettiin mulla, nyt useamman kk syöneenä voin sanoa että paras lääke tarkkaavuusongelmiin mitä oon koskaan käyttänyt. Samalla tosin syön myös Voxraa ja Cymbaltaa. Nyt arki sujuu varsin hyvin. Lääke toimii sen 13 tuntia, mitä luvattiinkin. Sivuvaikutuksena vain lievää ruokahaluttomuutta ja ehkä toisinaan univaikeuksia, mutta toisaalta joskus lääke toimii alkuun väsyttävästi, ja ensimmäiset tunnit kuluu nukkuessa. Ja unen laatu on parantunut mielestäni.

        Huonoa tässä lääkkeessä on hinta. Yksi 30kpl purkki 70mg Elvansea maksaa 155e enkä saa mitään korvattavuutta tuolle, joudun maksaan kaiken itse, ja pienituloisena(väliaikainen työkyvyttömyyseläke) ei olisi tuohon todellakaan varaa, joten olen joutunut myymään esim. puhelinosakkeeni, ja niillä rahoilla nyt sitten kustannan 4kk lääkkeet.. Olen kyllä yrittänyt hakea korvattavuutta tuolle, mutta tuntuu olevan mahdotonta saada sellaista. Sen verran isot rahat ja asiat(=elämäni) kyseessä, että teen kaikkeni, jotta se korvattavuus kuitenkin tulisi, koska muutaman kk päästä kun olen myynyt kaiken omaisuuteni, joudun valitsemaan lopulta, ostanko ruokaa vai lääkkeeni..

        Tämä on liian tärkeä lääke - ilman tätä en pystyisi opiskelemaan, itsestä huolehtimisesta ja muista -paljon opiskelua yksinkertaisemmista asioista- puhumattakaan, kuten henk.koht hygienia, ruoan laitto, raha-asiat, siivoaminen!
        Joten.. Osaisiko kukaan antaa vinkkiä, miten sen korvattavuuden saisi??

        Voidaanko puhua aiheesta privana [email protected]


    • Painijat

      Minulla on todettu ADHD ja saanut Concertaa joka toimii minulla erittäin vaihtelevasti. Paha masennus/ahdistus on sivuvaikutuksena ärsyttävin! Minulla on todella vaikeata saada Elvansea reseptillä. Mihin/keneen lääkäriin minun kannattaisi olla yhteydessä joka "uskaltaa" kirjoittaa respetin Elvanselle ?

      • Anonyymi

        Kävin yleisellä psykiatrisella puolella / mielenterveystoimistossa ja sain 1 - 2 vuoden jälkeen adhd diagnoosin. Conserta vaihdettiin toimimattomuuden vuoksi medikinettiin ja nyt medikinet korkean pulssin vuoksi (joka sentään toimi jo ja tasaisemmin). Nyt lääkäri vaihtoi elvanseen ja haki kelalta erikoislääkekorvattavausta. En ole vielä saanut, mutta näköjään, jos yleiseltä puolelta diagnosoidaan myös hoito on varmaa ja hyvää. Muutamat tutut, jotka yksityseltä ovat saaneet lääkkeet ovat omien sanojen mukaan joutuneet ongelmiin lääkehoidon kanssa, kun ei ole asianmukaista lääkekokeilua käyty rauhassa ja katsottu toimivaa lääkitystä. Itse puolen vuoden jälkeen vielä lääkekokeilussa ja sopivaa lääkettä ja annosta katsotaa. 35 - v ja päihdehistoriaa vuosia sitten. Suosittelen yleisen puolella käymään hoidattamassa itseä niin adhd, myös hoidetaan kuntoon.


    • elvanse

      Hei,

      Olen syönyt Elvansea nyt noin 6 kuukautta ja se on paras lääke tarkkaavaisuushäiriöön mitä olen koskaan koittanut. Ongelmani on se, että asun ulkomailla enkä tiedä miten tätä tulisin jatkossa saamaan Suomessa.

      Minun tulee luultavasti varata aika yleislääkärille jolta pyydän lähetteen tarkkaavaisuushäiriötestiin ja sitä kautta pyydän/määrätään lääkitys. Onko Elvansea vaikea saada Suomessa vai onko tämä sellainen lääke, joka pelottaa jopa lääkäreitäkin?

    • Elvansepelastielämäni

      Julkiselta on turha hakea. Kestää ja kestää ja tuskin saa. Adhd-ihmisenä lannistuu prosessin alle, kun jo ensimmäinen lääkäriajan varaaminenkin on vaikeaa. Yksityiselle neurologille. Sieltä voi saada jo ekalta käyntikerralta.

      • Toivottavastiauttaa

        Saan reseptin, mutta odotetaan lääkärin kanssa B-lausuntoa, jotta voisin ostaa suoraann kela-korvauksella.
        Kunnallisella käyn ja kokeillut mm. Medikinetiä ja stratteraa. Kumpikaan ei sopunut. Elvanse seuraavaksi. Toivottvasti sopisi minulle.
        Stratterasta tuli paniikkikohtaus ensimmäisenä päivänä, vilutti ja meinasin nukahtaa töissä.
        Medikinet aiheutti sydämentykytyksiä, voimattomuutta iltapäivisin, kovaa päänsärkyä ja nukahtamisongelmia(sydän hakkasi ja aiheutti vainoharhoja).


    • ADfullHD

      Medikinet ja concerta kokeiltu. Adhd diagnoosi saatu vasta aikuisena vaikka oireet ollu pinnalla koko iän. Molemmat (Mk ja C) toimi, mutta concertasta kauheet tykytykset. Medikinet oli parempi, mutta aiheutti mahavaivoja. Muutenkin MK oli jotenkin ärsyttävän kova ja kylmä ja vaikeasti ennustettavissa - hankala doussata sopivasti. Pidin vuosia taukoa lääkityksestä, mutta liian kauan jatkunut työstressi sotki toiminnanohjauksen taas täysin. Viimeksi MK:n avulla hankin uuden työn ja onnistuin luomaan hyvät päivärutiinit. Koin silloin, ettei lääkinnälle oo tarvetta ja pitkään menikin tosi hyvin kun päivärytmi oli kunnossa ja työ mielenkiintoista, jopa täydellistä mulle. Mutta lopulta tulee se seinä vastaan vaikka järjellä ja jopa tunteellakin ajateltuna mulla on unelmaduuni ja hyvä liksa. Aiemmin oon tälläsissä tilanteissa ottanut lopputilin vailla tietoa tulevasta. On ollut älyttömän vaikeaa rakentaa omaa elämää kun ei tiedä mihin nenä näyttää kuukauden päästä, mut nyt kokeillaan josko lääkityksellä sais paketin taas kasaan. Nyt kokeilussa elvanse adult ja täytyy sanoa, että on mainio lääke. Herättää jopa vähän hilpeyttä kun oon noin puoli vuotta koittanut siivota kunnolla mun kämpän. Kuvio oli seuraava - alotin siivoamaan ja parin tunnin päästä löysin itseni kalastamasta tai lenkiltä tai tekemästä etätöitä tms. No sitten työterveydessä käytiin näitä kuvioita läpi ja päätettiin kokeilla elvansea. Ekana aamuna vaan otin ja siivosin. Ilman mitään tuskailua tai vatvomista. Seuraavana päivänä pesin auton ulkoa ja sisältä ekaa kertaa vuoteen. Asiat vaan alko loksahteleen paikalleen. Enkä missään nimessä aio ottaa lopareita nykysestä työstä. Ja se tän lääkkeen aiheuttama hilpeys tulee siitä ku mietin, että kuin turhaan oon vältellyt ADHD:n lääkitsemistä. Mulla ei oo mitään haittoja tullu. Ruokailut on säännöllistyny, samoin aineenvaihdunta. Nukun hyvin ja herään virkeänä. Voin juoda kahvia toisin kuin medikinetin tai concertan kanssa jotka aiheutti kahvin kans hirveet tärinät, hikoilut ja maha oireet. Ja kun on ollu niin tottunut siihen omaan adhd sähläykseen niin on aika kivaa kun huomaa pystyvänsä kaikeen siihen ihan normaalisti, mikä vaati ilman lääkitystä joko kovan inspiraation tai päivä-viikkokausien itsensä psyykkauksen joka sekin usein epäonnistui. Jopa sosiaaliset tilanteet on helpompia ku ennen. En sano että tää olis sopiva lääke kaikille add/adhd tapauksille, mut mä oon tästä saanu huimasti apua. Parasta tässä on se kuin huomaamattomasti vaikuttaa. Et kaikille näiden asioiden kans painiville rohkeutta ja voimia etsiä ne itelle sopivat keinot tän elämänkumppanin kans pärjäämiseksi. Oli ne sitten sopivat lääkkeet tai lääkkeettömät konstit.

    • yksaddi

      Mulla on ollut kokeilussa kaikki mf:t ja lisäksi elvanse ja dex. Parasta on ollut dex, sitten Elv ja mf:t huonointa. Mf:sta sivuoireita (rintakipu, tykytys), ja vaikutus epätasainen. Elvansessa kanssa vaikeuksia saada vaikutuksen kestosta kiinni, mutta muuten tosi hyvä. Dexen (tai Attentinhan se nyt taitaa olla, lisdexää) kanssa ei taas yhtään mitään ongelmaa..ihan parasta.

    • Tri

      Kyllä niitä otetaan ihan tarpeeseen,typerät ihmiset haluavat luokitella käytön ja kyllä se muovipussikin menee päähän jos haluaa laittaa,että toiselle vastaanotolle,lääkärille joka osaa asiansa,ovat sitä varten että saat avun

    • Pllöh

      Olen käyttänyt elvansea jonkun aikaa ja kahtena ensimmäisenä päivänä lääkkeen otettua en nukkunut juuri ollenkaan. Ja vaikutuksen huomasi jo ensimmäisestä pilleristä. Myös sydämmen syke oli aluksi todella nopea mutta tasottui siitä sitten. Mitään sivuoireita ei ole tullut enään paitsi nälän tunne on kadonnut ja paino pudonnut mutta pitää silti yrittää syödä vaikkei maistu. Tätä ennen söin concertaa josta järkky lihasjumit ja päänsäryt. Elvansen avulla saan tehtyä asioita aikaiseksi esim läävän siivoaminen ja paikkojen pitäminen siistinä joka ennen ollut mahdottomuus toteuttaa ja ärsyyntyminen asioista ei ole enään niin voimakasta! Sain lääkkeeseen korvauksen 40% josta loput maksaa toimeentulotuen lääkekorvaus joten itse en maksa lääkkeestä yhtään. Ja adhd diagnosoitiin vasta aikuisiällä 22 vuotiaana joten ei kaikki ole aina niin kuin netissä kerrotaan korvauksista sun muista :)

      • Anonyymi

        Hei!

        Millä sait Kelalle todistettua, että sulla on ollu adhd jo lapsena? Tai millä perusteella sait tolle Elvalle korvattavuuden?

        Minä yritin saada, mutta ei onnistunut..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!

        Millä sait Kelalle todistettua, että sulla on ollu adhd jo lapsena? Tai millä perusteella sait tolle Elvalle korvattavuuden?

        Minä yritin saada, mutta ei onnistunut..

        Nykyään on olemassa Elvanse Adult, josta saa Kela-korvauksia, vaikka olisi aikuisiällä todettu. Se muuttui tässä vasta - vuonna 2019 ehkä.

        Itselläni todettiin kolmekymppisenä ADD:

        Ensin vuosi vaihdeltiin lääkkeitä ja annoksia,

        sen jälkeen on yhden vuoden ollut käytössä Elvanse Adult 70mg --> ja nyt vasta alkaa tulokset näkyä isosti(!!).

        Tämä vuosi luodaan vielä rutiineja nepsy-valmentajan kanssa (mm. siivous kotityöt, hoitamattomat asiat aikataulutus/vireystila, sosiaalinen puoli ja tunnekuohunnat).

        Antakaa lääkkeille aikaa <3 Kyllä ne sieltä vielä alkaa potkia, kun säännöllisesti ottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on olemassa Elvanse Adult, josta saa Kela-korvauksia, vaikka olisi aikuisiällä todettu. Se muuttui tässä vasta - vuonna 2019 ehkä.

        Itselläni todettiin kolmekymppisenä ADD:

        Ensin vuosi vaihdeltiin lääkkeitä ja annoksia,

        sen jälkeen on yhden vuoden ollut käytössä Elvanse Adult 70mg --> ja nyt vasta alkaa tulokset näkyä isosti(!!).

        Tämä vuosi luodaan vielä rutiineja nepsy-valmentajan kanssa (mm. siivous kotityöt, hoitamattomat asiat aikataulutus/vireystila, sosiaalinen puoli ja tunnekuohunnat).

        Antakaa lääkkeille aikaa <3 Kyllä ne sieltä vielä alkaa potkia, kun säännöllisesti ottaa.

        Onhan nuo mahtavia, mutta tosipaljon haittavaikutuksia, ja onko se sen arvoista että jäät riippuvaiseksi lääkkeistä jotta jaksat nousta aamulla ylös sängystä? Ihon kuivumista, päänsärkyä, olen syönyt pari kuukautta näitä 30mg annoksella päivässä, kasvojen iho ei enää niin hyvässä kunnossa ja kun pitää välipäiviä niin maha ei toimi 😏 mutta lääkkeiden ansiosta jaksaa kyllä, menevät niin jalkoihin ettei jaksa kävellä paitsi välipäivinä


    • Anonyymi

      Mulla on kans elvanse adult 30mg reseptillä, huonopuoli tässä lääkkeessä on se ettei ole niin tasainen kuin itse amfetamiini ja ovat vahvempia kuin itse piri. Joten haittavaikutuksia enemn kuin hyötyosuus, kela maksaa, eikä ole tarvinnut koskaan todistella että on ollut lapsesta saakka adhd, riittää jos sinulla on diagnoosi. Loppujen lopuksi kun tätä syö kauan, joudut ostamaan pakosta lääkettä jotta voit tehdä normaaleja asioita elämässä, muuten et jaksa. Ja nukut päivät ja viikot. 6kk ilman lääkkeitä eikä paino ole laskenut. 25kg tuli nestettä kehoon kun lopetin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1575
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1222
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe