Miten kaksisuuntainen oireilee muilla?

bip

Heippa! Olen vähän ihmetellyt omaa diagnoosiani. Mulla on siis kaksisuuntaisen ykköstyyppi. Olen sairastanut viiden vuoden aikana kaksi 3 viikkoa kestävää psykoosia. Näiden perusteella diagnoosi on tehty. Näitä psykooseja ei voida nimittää puhtaasti maanisiksi vaan niissä oli monimuotoisia piirteitä useamman tyyppisistä psykooseista. Mielialassani ei esiinny muutoin hypomaniaa tai maniaa. Syön pientä määrää antipsykoottia (olantzapin 5 mg). Rahaa en ole koskaan tuhlannut, en harrastanut irtosuhteita tms.
Kysyisinkin nyt...esiintyykö teillä muilla hypomaniaa tai maniaa jossain määrin myös kun neuroleptilääkitys on päällä? Onko mielestänne annostukseni pieni verrattuna muihin kaksisuuntaisiin? Löytyykö muita joilla maniassa ei esiinny tuhlailua tai muuta maanisille tyypillistä käytöstä vaan pelkästään psykoottista käytöstä?

12

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samppa12

      Ykköstyypin psykoottinen bipo jossa oireet ihan ohjekirjan mukaiset. Lisäyksenä vielä derealisaatiota ja dissosiaatiota mutta ne kai menevät psykoosin piikkiin.

      • bip

        Heippa! Olen ajatellut tuota dissosiaatiohäiriötäkin. Mulla on todettu traumaperäinen stressihäiriö, mutta epäilen että olis toi dissosiaatiohäiriö. Mun psykiatri sanoi, että psykoosia ja dissosiaatiosta johtuvaa sekoilua on vaikeaa erottaa toisistaan...psykoosissani oli kyllä maanisiakin piirteitä. Otin asian puheeksi hoitajani kanssa pari päivää sitten. Hän sanoi, että minulla ei ole puhdas kaksisuuntainen. Kuulemma nykyisin nämä psykoosit ovatkin monimuotoisia yhä enenemissä määrin.
        Yritän päästä psykoterapiaan ja ottaa tämän dissosiaation puheeksi. Kiitos vastauksesta. Mulla psykoosi alkaa aina siten että alan miettimään elämänkatsomuksellisia asioita. Tästä seuraa pelkotiloja ja alan luulla että ajatukseni voivat vahingoittaa muita. Lisäksi luulen, että joku haluaa vahingoittaa lapsiani. Kaikki traumani ikään kuin tulevat todeksi tähän päivään. Tätä seuraa pakkoajattelu. Yritän lievittää pakkoajatuksia neutralisoivilla ajatuksilla. Maaniset piirteet alkavat vasta myöhäisessä vaiheessa psykoosia.


    • 13+14

      Ensinnäkin jos haluat lihoa muodottomaksi palloksi niin olanzapin on oikea lääke. Minulta juuri poistettiin kaksisuuntaisen diagnoosi, vaikka pahimmillaan kolmessa kuukaudessa päätin erota miehestäni. Perustaa yritys,poistaa yritys. Tavata netissä miehen ja hylkäsin lapseni ja muutin toiselle puolelle suomea ja tietysti lopetin vakityöni. Jo ennen eroamistani petin miestäni vain pettämisen ilosta. Yhtäkkiä heräsin yhtenä päivänä kun tajusin et hei nyt tuli kyllä tehtyä jotain typerää. Masennuin ja muutuin psykoottiseksi. Karkasin uuden mieheni luota ja tietysti tämän kaiken lisäksi alkoholia kului. Luottotietoni tuhosin yhden mannian aikana jne. Olen pahoinpidellyt kummatkin miehistäni ja uuden miehen lapsiakin löin ja muuta väkivaltaa. Tämä siis ilman lääkitystä...mutta hei minulla ei olekaan kaksisuuntaista... syön silti neurolepteja nukahtamiseen. Yhdessä vaiheessa oli tuo olanzapinikin ja juuri tuo 5mg nukahtamiseen. Lopetin kun lihotti. Kaikkihan nää lääkkeet lihottaa. Itse olen lihonut 50kg. Ei vaan pysty kontrolloimaan syömistään kun on aivan järjetön nälkä jatkuvasti.

      • bip

        Heippa. Kun olanzapin lääkitys oli korkeempi lihoin 3 kuukaudessa kakskyt kiloa. Olen ollut aina hoikka ja lihominen tuntui tosi rankalle. Mulla oli kyllä radiojodihoidosta johtunut kilpirauhasen vajaatoiminta lievänä. Oisko sulla suositusta mihin tuon olazapinin vois vaihtaa? Tuntuu, että kokoajan saa kytätä syömistään. Pyysin lääkkeenvaihtoa jo kerran, mutta lääkäri sanoi että kaikki muutkin lihottaa.
        Sulla on ollut tosi rankkaa. Toivottavasti saat asiat kuntoon. Tuosta lihomisesta vielä....tuntuu mullakin, että syömistä ei vaan voi lopettaa. Vaikka mahaan sattuu tulee sullottua ruokaa. Nyt oon pahimmasta painosta saanut jo viis kiloo pois. Mutta tää siis nälkäkuurilla. Kiitos vastauksesta.


    • sitäkannattaa kokeil

      Metyylifenidaatti laihduttaa

      • Vierestä seuranneena

        Nämä, varsinkin A-tyypin neuroleptit vaikuttaa niin yksilöllisesti, että jo pelkkä placepona sisään ajettu lääke lihottaa ts. eihän lääke sinällään lihota, vaan se älytön energia määrä minkä ihminen ahtaa naamariinsa lääkkeen provosoivana. Mulla Ketipinor 600mg ja tuntuu, että paino putoo kilon kuukaudessa ja tuttava paisuu, kun ilmapallo...En mä tielä kannattaaks siihen älyttömään lääkkeiden kokeilu rumbaan lähtee, kun siinä on koko ajan 'vaarana' se, että itse sairaus lähtee lapasesta. No toi Olanzapin on (Zyprexa ?) kyllä Bipo piireissä, niinkun ihan pelkkiin skitsofreenisiin harhoihinkin kyllä todettu aika rajusti ruokahaluja antavana. Annos sidonnaisuudesta en tiedä mut yhtenä aspektina siinä on vielä nestettä keräävä vaikutus, mut kyllä se energian yli saanti kuitenkin on sen pyöristymisen taustalla....


    • pimukka

      olanzapin on poistanut multa tuollaiset 15kiloa pois. Että ovat hyvin yksilökohtaisia nämä asiat.

      • roosa14

        Minulla myös psykoosi puoli vuotta sitten ja diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö,maniaa ei minulla ole koskaan ollut ja luulen ettei edellä mainittua sairauttakaan,taitaa olla nykyisin lääkärien muodissa antaa kyseinen diagnoosi?


      • Bip
        roosa14 kirjoitti:

        Minulla myös psykoosi puoli vuotta sitten ja diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö,maniaa ei minulla ole koskaan ollut ja luulen ettei edellä mainittua sairauttakaan,taitaa olla nykyisin lääkärien muodissa antaa kyseinen diagnoosi?

        Minulle sanoi tuo avopuolen psykiatri, että nuo diagnoosit on kuin veteen piirrettyjä viivoja. Hän ei kuulemma enää edes haluaisi asettaa diagnooseja, koska ihmiset alkavat sitten muuttaa käytöstään diagnoosiin sopivammaksi. Sanoi myös, että täällä meidän asuinalueella näitä kaksisuuntaisen diagnooseja tulee herkemmin kuin esim.hänen omassa auinkunnassaan.
        Toisaalta täytyy myöntää, että jotain maanisia piirteitä toisen psykoosin loppuvaiheessa mahdollisesti oli...vaikea sanoa. Päähäni virtasi koko ajan jotain ideoita ja olin tosi luova. Lisäksi älyttömän vilkas ja suorasanainen. Onneksi säästyin kuitenkin esim. taloudelliselta tuhlailulta, lasten laiminlyönniltä ja seksiseikkailuilta. Ehkä jokaisen psykoosi on tavallaan kiinni persoonallisuudesta...itse olen sellanen taiteilijatyyppi ja sit taas tavallaan hirmu pelokas tätä raadollista maailmaa kohtaan.....siitä tuli ne pelot psykoosiin.


      • BLIppI
        Bip kirjoitti:

        Minulle sanoi tuo avopuolen psykiatri, että nuo diagnoosit on kuin veteen piirrettyjä viivoja. Hän ei kuulemma enää edes haluaisi asettaa diagnooseja, koska ihmiset alkavat sitten muuttaa käytöstään diagnoosiin sopivammaksi. Sanoi myös, että täällä meidän asuinalueella näitä kaksisuuntaisen diagnooseja tulee herkemmin kuin esim.hänen omassa auinkunnassaan.
        Toisaalta täytyy myöntää, että jotain maanisia piirteitä toisen psykoosin loppuvaiheessa mahdollisesti oli...vaikea sanoa. Päähäni virtasi koko ajan jotain ideoita ja olin tosi luova. Lisäksi älyttömän vilkas ja suorasanainen. Onneksi säästyin kuitenkin esim. taloudelliselta tuhlailulta, lasten laiminlyönniltä ja seksiseikkailuilta. Ehkä jokaisen psykoosi on tavallaan kiinni persoonallisuudesta...itse olen sellanen taiteilijatyyppi ja sit taas tavallaan hirmu pelokas tätä raadollista maailmaa kohtaan.....siitä tuli ne pelot psykoosiin.

        "diagnoosit on kuin veteen piirrettyjä viivoja. Hän ei kuulemma enää edes haluaisi asettaa diagnooseja, koska ihmiset alkavat sitten muuttaa käytöstään diagnoosiin sopivammaksi."

        Vau! Omilla aivoillaan ajatteleva psykiatri. Todella positiivista kuulla, että hän on miettinyt näitä asioita kollegoitaan pidemmälle. Psykoosi on nimittäin ihan normaali, vaikkakin useimmiten ikävä, ihmiskokemus, ei sairaus.


    • mika741

      Ykköstyypin bipo. Ilman lääkitystä ainakin yksi "kierros" per vuosi (3-8kk hypo/mania ja 6kk-12kk masennusta). Lyhyempiä jaksojakin. Lääkitystä haetaan vielä. Antipsykoottiset poistavat pahimmat oireet.

      Masennus:
      Itsemurha ajatuksia päivät pitkät.
      Väsymys.
      Sekalaiset harhaluulot.

      Mania:
      Uskon olevani jumala ja muita psykoottisia sivuvaikutuksia.
      Kaikkia naisia on pakko panna.
      Viinaa menee litroittain.
      Ei väsytä.

      Hypot ja lievät masennukset siinä välissä. Hypossa kaikki tavalliset rahantuhlaukset jne. Normitapaus.

      • bip

        Itsekin uskoin viime psykoosissa olevani Jumala.....psykiatrinen osasto taitaa olla täynnä Jumalia ja Jeesuksia. Jos en olis koskaan kuullut kyseisistä hahmoista, niin mikähän sitten olisin??? Joo ja radiot ja telkkarit lähetteli viestejä mulle. Olin yhteydessä humanoideihin ja muuta mukavaa. Niin ja sit yhdessä vaiheessa olin joutunut elävänä kuolleiden maailmaa....Huh että pelotti. Oli tosi värikäs se mun psykoosi...aiheet vaihtui koko ajan. Joo ja lisäksi mua tarkkailtiin muka kaikkialla. Hajotin puhelimesta sim kortin, kun luulin että hoitajat vakoilee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      53
      2931
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      542
      2780
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1917
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1905
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1412
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe