Saako pianonsoitonopettaja tehdä näin?

10v lapsen äiti

Hei, kysyisin teiltä neuvoa. 10 vuotias tyttöni kertoi eilen että pianonsoitonopettajansa antaa rangaistuksia jos on itse tehnyt virheen tai muista turhista syistä. Esim kun tyttöni kertoi lähtevänsä matkalle eikä ole tulossa seuraavalle pianotunnille pianonsoitonopettaja antoi silti läksyä. Seuraavalla tunnilla...:

Opettaja: soitappas läksysi!
Tyttöni: okei.
Opettaja: miksi et ole harjoitellut?
Tyttö: öö.. Olin matkalla.
Opettaja: kyllä läksyt silti pitää osata!
Tyttö: hiljaisuus
Opettaja: harjoitellaan se!
Tyttö okei

Hetken päästä..

Opettaja: Mikä nuotti tämä on?
Tyttö: f,e,d.. (Tai jotain sellaista)
Opettaja: sano! (Huutaen vihaisesti)
Tyttöni sanoi; g.
Opettaja sanoi: sano 5 minuuttiia g,g,g,...
Minun mielipide: miksi tytön pitäisi sanoa g,g,g??? En ymmärrä.
Jatko:

Tyttö sanoi: g,g,g.
Opettaja saarnasi ja huusi luokassa: PIANO LÄKSYT HARJOITELLAAN!
Tyttöni: hiljaisuus
Opettaja: nyt se on harjoiteltu
Pianotunti loppussa: opettaja sanoi: kirjoita liitutaululle 20 kertaa: PIANO LÄKSYT PITÄÄ OSATA TUNNILLA!
Tyttöni kilttinä kirjoitti sen.
Ja läksyksi tuli kappalle jota olivat soittaneet tunnilla.

Seuraavalla tunnilla: tyttöni oli tehnyt läksyt. He soittvat vähän vaikammahkon kappaleen. Se oli tytölleni vähän vaikea mutta meni 15 minuutissa jo hyvin. Mutta opettaja valitti huonosta käsialsta läksyissä... Siis huhhu... Tietenkin siitä seurasi rangaistus... Raungaistus: mene nurkkaan istumaan loppu tunniksi (30 minuutiksi) ja vastaa opettajan määräyksiin "kyllä opettaja". Ja aina kun tyttöni vastasi kysymyksiin piti nousta seisomaan ja selkä suorana koko ajan.

Kertokaa mitä mieltä olette.

17

1530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • musiikkipedagogi

      Vaihda opettajaa niin tuollaisaet k...pää öykkärit saattavat oppia jopa asiakaspalvelua kun asiakkaat äänestävät lompakoillaan.

      Kyllähän noita piano-opettajia riittää...

    • mikä fantasia.....

      Olitko paikalla kun tiedät noin sanatarkasti dialogit?

      Sulla ei taida edes olla lapsia saatikka olet itse edes täysi-ikäinen.

      • 10 vuotiaan äiti

        En ollut paikalla mutta lapseni kertoi asian näin.


      • 10 vuotiaan äiti
        10 vuotiaan äiti kirjoitti:

        En ollut paikalla mutta lapseni kertoi asian näin.

        No, kysyn pianonsoitonopettajalta onko tämä totta. Jos tämä on totta sanon voisiko välttää tälläistä. Jos se ei ole totta niin kyllä ihmettelen miksi lapseni valehtelisi.


    • Pedagogi

      Rahat takas ja vaihda opettajaa, jolla ilmeisimmin ei ole oikein tajua siitä miten tulisi opetuksessa käyttäytyä ja kohdella lasta.

      Opettaja voi olla tiukkakin mutta asiat pitää ilmasta hieman eritavalla kuin kuvailemassasi tapauksessa.

      Ope vaihtoon ja jos kysyy miksi niin huuda hänelle se vastaus ja perään tajusitko syytä :D

    • yamaha ez220

      laita tytön takin taskuun sanelin seuravaksi tunniksi ja kuuntele jälkeenpäin minkälainen fiilis luokassa on
      sitä siten kuulet kuinka siellä huudetaan

      • salanauhuri

        Joka kännykässä on nauhuri ja jonka voi laittaa päälle tunnin ajaksi. Useinhan se kestää sen 3 varttia.


      • 10 vuotiaan äiti
        salanauhuri kirjoitti:

        Joka kännykässä on nauhuri ja jonka voi laittaa päälle tunnin ajaksi. Useinhan se kestää sen 3 varttia.

        No se on hyvä idea. Tunnit jatkuvat syyskussa. Jos vaikka ope vaihtuisi sitre syksyllä. Katsotaan.


      • 10 vuotiaan äiti
        10 vuotiaan äiti kirjoitti:

        No se on hyvä idea. Tunnit jatkuvat syyskussa. Jos vaikka ope vaihtuisi sitre syksyllä. Katsotaan.

        Siis jos ope vaihtuisi sitten syksyllä.


    • rehqrg

      lapses on lahjaton

    • Aivan asiatonta, tuolla lailla ei kukaan motivoidu monen vuoden harjoitteluun.
      Ope vaihtoon vain, alalla on kyllä tarjontaa. Yksityisopetus menee AINA lapsen/oppilaan ehdoilla myötäillen. Koko tarinasi tuntuu hieman epätodelliselta.

    • Entäs sitten

      www.youtube.com/watch?v=Nvl_fUawtH8

      • TaunoMatias

        Taisi olla Venäläinen matami se opettaja :-) Kyllähän soiton opettelu tietynlaista kurinalaisuuttakin vaatii... Ei se ole kaikille helppoa, kun ei pelkästään kehuta. Virheet pitää korjata.


    • Vaihtakaa opea

      Tämä on 2000-luvun Suomi, ei 1800-luvun Venäjä. Äidilläni oli lapsena venäläissyntyinen pianonsoiton opettaja, joka taisi lyödäkin, jollei asia mennyt juuri oikein. Lopulta äitini soitti niin hyvin, että opettaja oli tyytyväinen ja vain veti röökiä ja kuunteli. Siis kymmenen vuotta myöhemmin.

      Itse olen sitä mieltä, että 1) oppilaat oppivat eri tahtia, ja sitä on kunnioitettava. 2) Lomaan on oltava oikeus, ja pianoa voi olla vaikea kantaa lomalle, joten sekin on hyväkstyttävä. 3) Te maksatte, ja te päätätte, mistä maksatte. Tuskin maksatte siitä, että tyttö viettää pianotunnin nurkassa istuen.

      Suosittelen, että menet mukaan pianotunneille ja keskustelet asiasta. Jos tytöllä on omaa halua oppia, niin etsikää sellainen opettaja, joka ei tapa oppimisen intoa. Etenkin herkälle lapselle kylmä kohtelu voi aiheuttaa traumoja. Itse olen aloittanut vasta aikuisena pianon alkeiden soiton. Jos minulla olisi ollut lapsena tyrmäävä opettaja, en olisi varmasti koskenut enää ikinä uudestaan pianoon. Sen verran herkkä olen. Ja aikuisopiskelijoita kukaan ei vaan kehtaa kohdella noin. Aikuiset tietävät oikeutensa, ja osaavat puolustautua.

      • 10 vuotiaan äiti

        Kysyin lapseltani uudestaan ja kerroin että tulen tunille mukaan ja keskustelen asiasta. Sitten lapseni kertoi että on keksinyt asian omasta päästä. Miten tähän asiaan nyt pitäsisi suhtautua. Vai annanko asian olla? Ideoita?


    • brain eater

      pyydä sitä lastas opetaan sua
      saatte kaks kärpästä
      aivosi kehittyvät ja saatte yhteistä aikaa joka kehittää molempien aivoja
      ja saattaa olla hauskaakin

      aivot ei ole koskaan valmiit ne kehittyy kuolemaan asti

      • jkghkhjk

        Aivan, ja jos vaikka esimerkiksi kirjoittaa paljon alkavat aivot kehittyä ja lopulta onnistuu muodostamaan jopa kokonaisia lauseita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe