Taideaineita kouluun enemmän!

miettikääs oikeesti!

Minusta koulussa pitäisi jokaisen lapsen saada opiskelle itselleen tärkeää ainetta. Mun lapset jokainen soittaa ja maalaa..Pakkoruotsia emme ole tarvinneet koskaan.

Jos on pakko opiskella pakkoruotsia, voisi pakko sitten alkaa opiskelemaan flyygelinsoittoa tai viulunsoittoa, että jokaisen lapsen olisi pakko ostaa kotiinsa flyygeli tai jousisoitin.

On väärin että jotkut saavat opiskella mitä tykkää ja lahjakkaat lapset jäävät ilman ominta oppiainetta.

Musiikista ja maalaamisesta voi tulla ammatti, mutta kuka pälättää pakkoruotsia päivät pitkät? Ei kukaan.

Pakkoruotsi pilaa lahjakkaidenlapsilta innon opiskeluun eikä aika riitä sanojen opiskeluun kun pitää soittaa ja maalata.

9

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bort med tvångfinska

      Lahjakkaiden lapsilla? Oikein ammatiksi asti taiteellisia? Noilla geeneillä?
      Voi lissu, lissu, sulla viiraa pahasti!

      Ei takuulla riitä äly oppimaan edes niin helppoa kieltä. Toinen paha este opinnoissa menestymiselle on vanhempien asenne. Ja kun niitä lahjojakaan ei suuremmin ole suotu. Sääliksi käy opettajia!

      Minä ainakin ansaitsen elantoni ruotsin kielen avulla.

    • EtNytViitsisi...!

      Salli mun nauraa:DD
      Oma näkemykseni on että koulussa opiskellaan elämän perusasioita, perustaitoja ja elämässä pärjäämistä, noihin taitoihin ei mitkään flyygelitunnit paljoa auttaisi... Jos tunti pari ruotsia viikossa pilaa lastesi innostuksen kouluun tms, heillä ei ole kovin hyvä asenne tai paljoakaan kärsivällisyyttä opiskella. Jos koulussa jokainen opiskelisi "itselle tärkeitä/mieluisia aineita" jäisi melko monta tarpeellista asiaa oppimatta. Vaikka se ruotsikaan ei ehkä kaikista tärkein tai mieluisin oppiaine olekkaan, on siitä hyötyä jos vähänkään matkustelee muissa pohjoismaissa, tai päätyy asumaan jonnekkin ruotsin rajan lähettyville, tai vaikka Vaasaan.

    • dir. coitus interrup

      Lissu joutui (tai pääsi) sinne pirun puolelle lusiferin kanssa grillaamaan. Aikansa oltuaan lissu kuitenkin tahtoi toiselle puolelle pyhän pietarin täysihoitoon. Lusifer ei kuitenkaan suostunut lissun järjettömään pyyntöön, sillä ei kukaan aikaisemmin ollut moista vaatinut. Lissu päätti kuitenkin käyttää toista konstia. Hän alkoi valittamaan helvetin tulen kylmyyttä. Paleltaa, paleltaa niin hel vetisti, lisää lämpö, ei riitä, vielä lisää.. Lusifer antoi viimein periksi ja lähetti lissun pois pirun taivaasta. Ei viitsinyt yhden takia halkaista kattilaa.

      Lyykeli on toisen taivas ja toisen hel vetti. Lissulle se on lapsellinen venkoiluväline, jolla ei ole mitään todellista vastinetta.

    • Isä

      Ai että lahjakkaalta lapselta lopahtaa mielenkiinto koulunkäyntiin, kun on opiskeltava kaksi tuntia viikossa vierasta kieltä?
      Haluat lisää taideaineita, ja silti halveksit jousi- ja kosketinsoittimia. Hassu olet. Tai trolli.

      Tiesitkö, että monissa ammateissa tarvitaan vierasta kieltä?

    • On mietitty

      Olen aivan eri mieltä kuin avaaja. Musiikkia ja maalausta voi opiskella missä vaan ja parhaiten sitä voikin opiskella jossain muualla kuin lahjattomien joukossa koulussa. Meillä on piano ja maalaustarvikkeita ja vanhemmat, jotka hätätilassa voivat opettaa, vaikka paremmin se hoituu yksityisopetuksella soiton ja maalauksen opettajan valvonnassa. Maalausta on myös helppo opetella kirjoista.

      Ruotsi on helppo kieli, joten lahjakkaan kielipään omaavan ei tarvitse siihen juurikaan resurssejaan käyttää. Toki esim. venäjän ja ranskan opiskelu on hiukan vaativampaa, mutta kun kielipäätä on, nekin hoituu englannin ohella kuin vettä vaan. Meillä kaikki perheenjäsenet (vanhemmat ja 3 lasta) osaavat äidinkielen eli suomen lisäksi ranskaa, venäjää, ruotsia, englantia, saksaa ja vähän italiaa.

    • enemmän teoriaa

      Ei mitään taideaineita, ne on järkyttävää hermoja raastavaa paskaa. Onneksi valinnaisiksi sai sentään ottaa matematiikkaa, kemiaa ja kieliä.
      - tyttö, 14

      • Killisilmä 16

        Ihan samaa mieltä nimimerkin "enemmän teoriaa" kanssa!

        Minä käyn kuvataidekoulua ja otan piano- ja kitaratunteja. Äiti opettaa minulle pukusuunnittelua ja -ompelua. Menen kahdeksannelle luokalle ja valinnaisiksi otin ranskaa, kemiaa ja biologiaa. Olen todella iloinen, että nyt pääsen lukemaan jo neljättä vierasta kieltä. Opiskelen siis englantia, A2-saksaa, ruotsia ja nyt aloitan ranskan. Sitä kyllä osaan jo vähän ennestäänkin. Lisäksi olen harrastuspohjalta opetellut vähän espanjaa sekä venäjän aakkosia.

        Taito- ja taideaineet ovat harrastuksia, koulussa opetellaan oikeita asioita - usein sellaisia, joita vanhemmat tai harrastuspiirit eivät kykene opettamaan. On vähäisten tunti- ja taloudellisten resurssien tuhlaamista opettaa koulussa hyppäämistä, laulamista, kapuloiden yhteen hakkaamista tai vesiväreillä suttaamista.


    • tiatde nainen

      Mä haluun vaan taitetia. piirustusta, käsityötä ja musiikkia soittamista, laulamista, tanssia, sitä vaan kouluuun.

      • tsing 12

        Hei ap!
        Sinulta jäi nyt se" pakkohiihto" pois tuosta aloituksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe