Hormonihäiriö?

ihmettelyä

Olen viimeisen puolen vuoden sisällä huomannut elimistössäni joitakin muutoksia joiden epäilen olevan hormoniperäisiä. Gynelle olen jossakin vaiheessa menossa mutta sitä ennen kyselen nyt teiltä, olisiko jollakulla samanlaisia kokemuksia.

Yksi selvimmistä pms-oireista on aina ollut rintakipu. Rinnat ovat hyvin hyvin arat n. viiden päivän ajan ennen kuukautisten alkua, rinnat aristavat vaikka vain seisoisin paikallani. Noin puoli vuotta sitten tuo rintakipu yllättäen lakkasi eli nyt puoleen vuoteen rinnat eivät ole kipeytyneet ollenkaan ennen kuukautisia. Itse kuukautiset ovat kuitenkin säännölliset.

Huomasin muutama kuukausi takaperin hiusteni ohentuneen selvästi. Ne eivät siis ole harventuneet, eikä niitä lähde tavallista enemmän, mutta siis yksittäinen hius on muuttunut hyvin ohueksi.

Olen aina ollut huonouninen, mutta nyt n. puolen vuoden ajan olen alkanut heräillä aamuöisin siinä 4-5 aikaan. Siis lähestulkoon joka yö. Sillä ei ole merkitystä, milloin menen nukkumaan eikä sillä, kuinka paljon liikuntaa harrastan päivän aikana.

Olen 26-vuotias nainen. En käytä pillereitä.

5

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä syy,,,kait

      testaupa kilpirauhaset verikokein

    • täti-ihminen

      aivan samaa olin ehdottamassa. ne vaivat ei katso ikää vaan saattaa vaivata niin nuorta kuin vanhempaakin.

    • -ap

      Kiitos vastauksista. Kilpirauhasarvot on testattu n. 20-vuotiaana ja olivat silloin ok. Voihan tuo vaiva toki olla tullut myöhemmin. Täytyy testata.

    • Monia asioita

      Kannattaa kilpirauhasta testata säännöllisesti. Nimenomaan hiusongelma viittaa sille suunnalle. Toisaalta taas säännöllinen kierto viittaisi sille suunnalle, että perusasiat ovat kunnossa.

      Oletko miettinyt muita elämässäsi tapahtuineita asioita:
      Oletko huomattavasti laihduttanut (joillakin se vähentää tilapäisesti hiuksia)?
      Oletko stressaantunut (stressihormonitkin vaikuttavat moneen asiaan)?
      Oletko ahdistunut (heräily voi viitata sillekin suunnalle, ja sekin varmasti vaikuttaa stressihormoneihin ym)?
      Voitko kärsiä jostain tärkeän ravintoaineen puutoksesta (rauta, B12-vitamiini, D-vitamiini)?

    • ap vastailee

      Kävin tuossa jokin aika sitten lääkärissä ja kilpparin toiminta testattiin verikokein. Kilpirauhanen oli ihan ok.

      Tällä hetkellä olen stressaantunut mutta toisaalta alkuvuodesta en vielä ollut ja näitä oireita on ollut jo tosiaan viime vuodesta lähtien. En ole myöskään laihduttanut ja syön monipuolisesti.

      Täytynee sitten gyneltä kysellä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe