Antenniliikkeen oikeus tulla avaimilla yhtiön tiloihin

Antenni-Anselmi

En oikein löytänyt sopivaa osastoa joten siksi tänne. Olin tavallisena asukkaana, mutta anttennijärjetelmästämme tietävänä ammattilaisena, lähettänyt useille antennifirmoille epävirallisen tiedustelun yhteisantennijärjetelmän ajanmukaistamisesta.

Sain yhtäkkiä mailin jossa kaveri kertoo käyneensä taloyhtiömme tiloissa sähköavaimilla antaen tarjouksen näkemäsnsä perusteella. Mitä kummaa? Saako mikä tahansa kynnelle kykenevä, avaimet omistava, yritys saapua taloyhtiön tiloihin nuuskimaan paikkoja? Jos olisin vaikka puheenjohtaja niin asia olisi eri, mutta kun tavallisena asukkaana (ilmaisin sen selkeästi) tiedustelen asiaa, tuntuu kovin oudolta. Sain kyseisen sähköliikkeen toimitusjohtajalta varsin töykeän vastauksen asiaa tiedustellessani.

12

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+

      Isännöitsijän luvalla voi antenniurakoitsija tai kuka muu tahansa remonttimies käydä yhteisissä taloyhtiön tiloissa tutkimassa ja tekemässä korjaussuunnitelmia. Sinultako se lupa tulisi kysyä?

    • Antenni-Anselmi

      LUPAA EI OLLUT isännöitsijältä tai keltään muuiltakaan taloyhtiön edustajalta!

      Isännöitsijää emme halua asiaan sotkea, koska hän laskuttaa huomattavan paljon jokaisesta sähköpostin sanastakin. Siksi hoidamme asioita itse. Olemme sopineet, että minä hoidan taloyhtiön antenniasiat, kuten olen tehnyt jo liki 30 vuotta.

      Isännöitsijät yleensä eivät tunne antenniasioita ja muutamalla teknisellä termillä tämä on puhuttu ympäri, vaikka se antenniasentaja ei tajuaisi oikeasti yhtään mitään.

      • lupa keneltä?

        Isännöitsijää ette halua asiaan sotkea, asentajalla oli avain, keneltä olisit halunnut että asentaja kysyy, saako hän käyttää hänelle luovutettua avainta asian hoitamiseksi? Eiköhän lupa ole siinä vaiheessa myönnetty kun asentajalle on avaimen muodossa pääsy kyseiseen tilaan myönnetty.


    • Antenni-Anselmi

      TARKENNUS! Asentajalla ei ole avaimia suoraan taloyhtiön tiloihin vaan hän avasi ulkopuolella olevan avainsylinterin sähkömiesten yleisavaimella ja käytti sylinterissä olevaa laitetilojen avainta.

      • ongelma oli?

        Mikä tässä nyt oli ongelma? Jos asentaja on sinne päässyt, niin mitä ilmeisimmin hänellä on avain kyseiseen putkilukkoon, eli täten myös lupa päästä. Miksi kyselet jotain tarjouksia ja sitten kitiset, kun asentaja menee luvallisesti hallussaan olevalla avaimella hankkimaan tietoa kysymääsi tarjousta varten sellaisesta tilasta, johon hänellä on lupa päästä, jotta voi toimittaa sinulle pyytämäsi tarjouksen? Ihme kitinää.


    • jbi78

      Outoa, kyselet tarjouksia ja sitten kun joku paneutuukin asiaan hyvin niin alatkin valittamaan -kaikenmaailman valittajia sitä onkin.

    • Mikä kuka häh

      Meitä on moneen junaan.Pätemisen tarvetta tuntuu olevan,kun on ihan päässyt taloyhtiön antenni asioita hoitamaan.
      Hoida sitten äläkä kitise,tai luovu hommasta,ja anna viisaampien hoitaa se.

    • olisiko käynyt niin

      Tuossa muutamia vuosia sitten satuin käymään yhden vanhan taloyhtiön sähköpääkeskuksella firman "putkilukko" avaimilla ja kas kummaa, siellä keskushuoneessa oli "kukkaa" kasvamassa useampi pensas. Ettei nyt olis samanlaisesta tilanteesta kysymys?

    • että niin

      Kyllä taloyhtiön niihin tiloihin saa mennä kuka tahansa, kuka kyseisiin tiloihin luvallisesti hallussaan olevilla avaimilla pääsee. Poikkeuksena asunnot, joihin ei saa ilmoittamatta mennä muutoin kuin hätätapauksessa esim. huoltomies, vaikka hänellä olisi luvallisesti yleisavain hallussaan.

      Jos taloyhtiön tilojen avaimia on sellaisten henkilöiden hallussa, joita ette halua taloyhtiön tiloihin päästää, avainhallintanne ei ole kunnossa, ja se on ihan omaa syytänne.

      Kiteytettynä, jos sähköyhtiöllä on seinässä putkilukko, jonka sisällä on avain, jolla pääsee talon sähkötiloihin, ei sähköfirman tarvitse joka kerta kysyä erikseen lupaa käyttää kyseistä avainta.

      • Antenni-Anselmi

        Kiitos selkeästä vastauksesta. Luultavasti kyseisen firman edustajia on tuolla ylempänä kirjoitellut. Tai sitten joku on arvannut henkilöllisyyteni. =)

        Kyseinen putkilukko on jäänyt niiltä ajoilta jolloin sähkölaitos (myös lämpölaitos) kävi lukemassa vedenkulutuksen. Tuntui vaan kovin oudolta, ettei minulle lainkaan kerrottu, että on tulossa "omilla avaimilla" tilaan vaikka olin selkeästi kertonut olevani paikalla ja näyttäväni tilaa.

        Pohjimmainen syy lienee siinä, ettei henkilö halunnut minua haastattelemaan, koska olin kyselyssä kertonut olevani alan ihmisiä. Firman tarjous sisältää niin paljon ilmaa, ettei sitä kuitenkaan valita. Todella ammattiataitoinen ANTENNIfirma kun tekee homman 50% halvemmalla. Tämä kyseinen firma oli SÄHKÖliike.


      • Aika päivittää tieto
        Antenni-Anselmi kirjoitti:

        Kiitos selkeästä vastauksesta. Luultavasti kyseisen firman edustajia on tuolla ylempänä kirjoitellut. Tai sitten joku on arvannut henkilöllisyyteni. =)

        Kyseinen putkilukko on jäänyt niiltä ajoilta jolloin sähkölaitos (myös lämpölaitos) kävi lukemassa vedenkulutuksen. Tuntui vaan kovin oudolta, ettei minulle lainkaan kerrottu, että on tulossa "omilla avaimilla" tilaan vaikka olin selkeästi kertonut olevani paikalla ja näyttäväni tilaa.

        Pohjimmainen syy lienee siinä, ettei henkilö halunnut minua haastattelemaan, koska olin kyselyssä kertonut olevani alan ihmisiä. Firman tarjous sisältää niin paljon ilmaa, ettei sitä kuitenkaan valita. Todella ammattiataitoinen ANTENNIfirma kun tekee homman 50% halvemmalla. Tämä kyseinen firma oli SÄHKÖliike.

        Laitoimme taloyhtiömme talojakamon reittiavaimet KTL1E -ohjeiden mukaisesti https://www.yrityssuojelu.fi/fi/index.php/ktl1-jaerjestelmae . Aikaisemmin ovien avaukseen tarvittiin huoltomies ja siitä oli omat hankaluutensa, kun kytkentämuutoksen tekijän (ja asiakkaan) piti odottaa oven avausta. Nyt kytkennät ovat sujuneet näppärästi eikä taloyhtiöstä tarvita ketään kyttäämään..

        Kun päivitätte antenniverkkoanne, niin tehkää edes osa siitä määräyksen M 65
        https://www.viestintavirasto.fi/ohjausjavalvonta/lainsaadanto/maaraykset/maarays65kiinteistonsisaverkoistajateleurakoinnista.html mukaisesti. Tämä saattaa tarkoittaa antennien uusintaa, kanavavahvistinten asennusta, taajuuskaistan rajoitusta, jne. Kannattaa lukea tuo määräys ja sen selitysosa läpi, ja päivittää vanhentuneet tiedot. Tarkista tarjousten sisältö, onko siinä noudatettu uusia ohjeita..


    • uusi antenni

      Noita sähköyhtiön putkilukon avaimia on varmaan joka toisella sähköasentajalla, jos vanhaa abloy sarjaa on.

      Jos olet kerta alan miehiä niin miksi et itse tehnyt tätä uudistusta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe