Miksei kennon on avoinna lialle?

huolissaaaaaaanKenno

Miksei järkkäreissä ole yksinkertaista nappulaa, josta saisi kennon eteen napsautettua jonkun suojalevyn ennen kuin vaihtaa objektiivin. Nythän kenno on avoinna kaiken maailman roskalle objektiivia vaihdattessa.

7

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mngjagh

      Ei se ole sen enempää avoin, kuin sen "suojalevynkään" kanssa. suojan täytyy olla kiinteä ja läpinäkyvä.
      Muistaakseni jossakin mallissa oli lasi, joka esti pölyn pääsemisen peilikammioon ja se on ainut toimiva vaihtoehto.

    • vaihdattessa?

      Ongelmaasi on totaalinen ratkaisu, kamera jossa on kiinteä peili. Niissä ei kenno roskaannu koskaan.

      Objektiivin vaihdattamisella ei ole mitään sinänsä mitään merkitystä. Roskat voivat siirtyä kennolle silloinkin kun objektiivia ei vaihdeta jos kameran sisällä on roskia. Varsinkin peilinheiluttimissa kaikki kameran sisällä olevat roskat lentelevät aina kun peili heilahtaa.

      Jos tarkoittamaasi suojalevyä käytettäisiin niin sen pitäisi olla bajonetin, ei kennon edessä (automaattinen runkotulppa?).

      • jfgwerg

        Kiinteä peili? Peili likaantuu ja se vaikuttaa kontrastiin. Pölyläiskät ei tosin näy kuvissa.
        Olen jossain nähnyt kameran, jossa oli heti bajonetin takana suojalasi, joka esti peilikammion ilmanvaihdon. Suojalasikin likaantuu, mutta se ei ole niin vaikea vaihtaa, kuin peili, jos se vaurioituu puhdistuksessa.

        Eikähän aleta vaatiman filmiä takaisin. Silloin on aina puhdas kenno joka ruudulle.


    • 920

      Peilikameroissa on suljin kennon edessä kun optiikkaa vaihtaa.

      Peilittömissä kenno on näkyvissä ja herkkä pölyyntymään.

      • vaihdattessa?

        Niinpä.
        Ei ne roskat kennon pinnalle mene objektiivia vaihtaessa jos suljin on kiinni vaan peili heiluttaa kammioissa olevia roskia kuvatessa.
        Kiinteäpelisessä tätä ongelmaa ei ole.

        Filmiaikana mun kuvissa oli aina enemmän roskia kuin digiaikana.


      • Pellix
        vaihdattessa? kirjoitti:

        Niinpä.
        Ei ne roskat kennon pinnalle mene objektiivia vaihtaessa jos suljin on kiinni vaan peili heiluttaa kammioissa olevia roskia kuvatessa.
        Kiinteäpelisessä tätä ongelmaa ei ole.

        Filmiaikana mun kuvissa oli aina enemmän roskia kuin digiaikana.

        Filmiaikana minullakin oli enemmän ongelmia pölyn kanssa, mutta pöly tuli filmiä kehittäessä ja vedostaessa.

        Ainakin Sonyn kiinteä peili naarmuuntuu helposti, joten sitä voi puhdistaa vain ilmapumpulla, mutta onneksi kiinteän peilin vaihto on mahdollista. Tosin kiinteä peili heikentää sekä etsinkuvaa ja kennolle menevää kuvaa.


    • Ei huolissaan

      Olen kuvannut 11 vuotta Olympuksen E järkkärirungoilla ja niissä on kennon pölynpoistotoiminto, huolesi on minulle tuntematon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe