Missä vaiheessa maksetaan ASO-maksu ja vuokratakuut ?

epätietoinenen

Sain tarjouksen asunnosta joka vapautuu 1.8.
Asuntoa tarjoava yritys haluaa tehdä sopimuksen heti ja saada ASO-maksun sekä vuokratakuut heti.

Onko tämä normaali käytäntö ?

13

4972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+14

      On normaali käytäntö. Tosin joissakin yrityksissä vuokratakuun voi maksaa vasta kaksi viikkoa ennen muuttoa, ei siis heti. Joka tapauksessa kaupat tehdään yleensä nopeasti vaikka itse muutto olisi 2 tai 3 kuukauden päästä.

    • nyt haiskahtaa

      Ei ole normaalikäytäntö. Yleensä odotellaan muitakin hakijoita, eikä tarjota asuntoa ensimmäiselle hakijalle, jos asunnon vapautuminen on näin hyvissä ajoin tiedossa. Ilmeisesti on jotain häiriötä asiassa tai talossa, kun on noin kiire teettää sopimus.

    • 10+3

      Miten niin "asunnon vapautuminen on näin hyvissä ajoin tiedossa"? Asuntohan vapautuu jo puolentoista kuukauden päästä, joten se ei ole mitenkään hyvissä ajoin. Esim. Hasolla on ilmoitettu vapautuvasta asunnosta 3 kuukautta aiemmin, mutta senkin joutuu maksamaan jo reilusti ennen muuttoa lukuunottamatta vuokratakuuta.
      Voi myös olla, ettei asuntoon ole muita hakijoita. Tällöin asunto tarjotaan sille joka sitä hakee. Ap voi aina kieltäytyä.

      • ...

        On ainakin Avaimessa. Onneksi sain oman asunnon kaupaksi kahdessa viikossa.


    • Tuleva aso-asuja

      Saimme Haso-kaksion Haagasta talosta, joka valmistuu vasta ensi vuonna loppusyksystä. Aso-maksu erääntyi kahden viikon kuluttua sopimuksen allekirjoituksesta,vuokratakuu erääntyy pari viikkoa ennen muuttoa. Ilmeisesti siis aika yleinen käytäntö.

    • 12+19

      Saako aso-maksun maksaa erissä, vähän niinkuin osamaksuna?

      Entä kuka huolehtii aso-asunnon siivouksesta ennen muuttoa. Onko paikat puhdistettu? En haluaisi tehdä mitään siivouksia ennen muuttoa.

    • 3+19

      Asomaksua varten saa lainaa pankista, joten sen voi maksaa sinne "osamaksuna". Jos edellinen asukas ei ole siivonnut asuntoa, asoyhtiö hoitaa siivouksen ja vähentää maksun asumisoikeusmaksusta. Se tulee asukkaalle kalliiksi, joten uskoisin että suurin osa pois muuttajista huolehtii aika hyvin tuon loppusiivouksen.

    • asoasukki

      Melko normaali käytäntö. Itse käytin jotain heidän tarjoomaa palvelua vuokratakuun tilalle niin kuittasin vain paperin sopimuksen teon yhteydessä.

    • outoa

      Laitoin hakemuksen aso-asunnosta ja kerroin että minulla on sitten 3.n kk.den irtisanoutuminen.nykyisestä asunnosta.Viikon päästä tuli tarjous asunnosta ja sanottiin että pitää ottaa nopeasti,jos aiot saada asunnon.Minun pitäisi maksaa kahteen asuntoon 3.n kuukauden vuokra.3 kertaa voi kieltäytyä sitten joudun hännille.

      • dhghggfht666

        Tarjouksesta voi aina kieltäytyä, jos ehdot ei ole sopivat. Ei siinä mihinkään "hännille" joudu.


    • Hasolainen

      Jos asut vuokra-asunnossa, niin kolmen kuukauden irtisanomisaika on laiton. Vuokralaisen puolelta irtisanomisaika on aina yksi kuukausi. Alla on huoneenvuokralain 11 luku, jossa asia kerrotaan. Jos asut jo ennestään asumisoikeusasunnossa, niin irtisanomisaika on tietenkin tuo kolme kuukautta.

      11 LUKU
      Vuokrasopimuksen irtisanominen
      52 §
      Irtisanomisaika
      Toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus päättyy irtisanomisen perusteella irtisanomisajan kuluttua. Irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin ole sovittu tai jäljempänä toisin säädetä.

      Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen on irtisanomisaika kolme kuukautta (vuokranantajan irtisanomisaika) ja vuokralaisen irtisanoessa sopimuksen yksi kuukausi (vuokralaisen irtisanomisaika).

      Jos asuinhuoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, vuokranantajan irtisanomisaika kuitenkin on kuusi kuukautta.

      Ehto, jolla asuinhuoneiston vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhennetään tai vuokralaisen irtisanomisaikaa pidennetään, on mitätön.

      • ...

        Joo, kyllä pitää ainakin Avaimessa asua irtisanomisen jälkeen 3 kk. Sen takia kannattaakin se uusi asunto ottaa vastaan vasta loppuvaiheessa. Ei ole laitonta. Nuo irtisanomisajat koskevat yksityistä vuokranantajaa.


      • Hasolainen
        ... kirjoitti:

        Joo, kyllä pitää ainakin Avaimessa asua irtisanomisen jälkeen 3 kk. Sen takia kannattaakin se uusi asunto ottaa vastaan vasta loppuvaiheessa. Ei ole laitonta. Nuo irtisanomisajat koskevat yksityistä vuokranantajaa.

        Ne vuokra-asuntojen irtisanomisajat koskevat kaikkia vuokranantajia, niin yksityisiä kuin yrityksiäkin. Kuten kirjoitin, jos asut asumisoikeusasunnossa, irtisanomisaika on kolme kuukautta. Avain Asumisoikeus on asumisoikeusyhtiö ei vuokra-asuntoyhtiö.Ymmärrät kai asumioikeusasunnon ja vuokra-asunnon eron? Vuokra-asunto, irtisanomisaika 1 kk, asumisoikeusasunto, irtisanomisaika 3 kk. Et kertonut ensimmäisessä viestissäsi, että asut asumisoikeusasunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe