Takaisinkutsut Skoda Octavia vs Citroen C5

landlord

Hieman tilastoja nykyisen C5 mallin vioista verrattuna Skoda Octavian vikoihin. Nämähän ovat siis niitä, jotka on pakko julkaista ja joita ei luotettavuustilastoissa huomioida. Voit itse tehdä päätelmän näiden autojen keskinäisestä teknisestä laadusta:

Syitä Skoda Octavian takaisinkutsuun:
- DSG-vaihteiston ohjainlaite
- Polttoaineen siirtopumppu
- Polttoneste-suuttimien korkeapaineputket
- Kaksimassavauhtipyörä
- Ohjausakseli
- Jakoketju (jota ei ollut, joka pitäisi kyllä olla mukana)

Syitä Citroen C5 takaisinkutsuun:
- Lasinpyyhkijän moottori
- Moottorin alipainepumppu
- Alipainepumpun ventiili

Englanti voittoon :)

14

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turvallisuus?

      Edelleen laatuvaikutelman varmistamiseksi voidaan tarkastella katsastuksen hylkäystilastoja eri vuosilta. Myös täällä C5 selviää Octavian voittajana vuosimallista riippumatta: C5 löytyy liki poikkeuksetta TOP10 -sijoilta - huonoimmasta päästä laskien!
      Hylkäyksiä jopa moninkertaisesti Octaviaan verrattuna vaikka kilomertrejä mittarissa tyypillisesti vähemmän. Korjaamoilla seisottamiset tietenkin vähentävät C5:n ajokilometrejä.
      Kattava yhteenveto tässä:
      http://www.a-katsastus.fi/SiteCollectionDocuments/Vikatilasto2013/A-Katsastus-vikatilasto-2013.pdf

      • landlord

        Niin, tässä erätauolla katsoin tilastoa ja totesin että noin kuusi autoa sadasta joutuu hylätyksi enemmän kuin Skodalla.

        Näin malliksi 7-vuotiaat esimerkkinä:

        SKODA OCTAVIA 12,40%
        Etuakselisto
        Käyttöjarru
        Pakokaasupäästöt

        CITROEN C5 18,89%
        Ohjauslaitteet
        Etuakselisto
        Käyttöjarru

        Viat näyttävät samanlaiselta ja niihin vaikuttavat huollot.

        Itsehän kyllä ottaisin mieluummin automallin jossa kuusi kappaletta sadasta joutuu hylätyksi enemmän kuin toisella, jossa jälkimmäisellä on sarja takaisinkutsuja tiedossa vakavien vikojen vuoksi. Tietysti katsastustilastoja on mukava lueskella odotellessa autoa takaisin takaisinkutsujen aikana ja lohduttaa että kuusi autoa sadasta hylätään vähemmän kuin esim. Citroenilla :)

        Jaahas, peli alkaa eikä Tsekki ole vieläkään kentällä :)


      • Ai 6 autoa?
        landlord kirjoitti:

        Niin, tässä erätauolla katsoin tilastoa ja totesin että noin kuusi autoa sadasta joutuu hylätyksi enemmän kuin Skodalla.

        Näin malliksi 7-vuotiaat esimerkkinä:

        SKODA OCTAVIA 12,40%
        Etuakselisto
        Käyttöjarru
        Pakokaasupäästöt

        CITROEN C5 18,89%
        Ohjauslaitteet
        Etuakselisto
        Käyttöjarru

        Viat näyttävät samanlaiselta ja niihin vaikuttavat huollot.

        Itsehän kyllä ottaisin mieluummin automallin jossa kuusi kappaletta sadasta joutuu hylätyksi enemmän kuin toisella, jossa jälkimmäisellä on sarja takaisinkutsuja tiedossa vakavien vikojen vuoksi. Tietysti katsastustilastoja on mukava lueskella odotellessa autoa takaisin takaisinkutsujen aikana ja lohduttaa että kuusi autoa sadasta hylätään vähemmän kuin esim. Citroenilla :)

        Jaahas, peli alkaa eikä Tsekki ole vieläkään kentällä :)

        Tutkihan tarkemmin. Varmasti huomasit asian todellisen laidan. Erot ovat suurempia vaikka Octavia vosi menestyä paremminkin (on sentään keskiarvon paremmalla puolella).
        Omasta mielestäni takaisinkutsu on parempi vaihtoehto kuin tiellejääminen korjaamattoman ongelman takia; tosin yhtään takaisinkutsua mun Ocuun ei ole tullut. Katsastuksessa taas kiinnitetään huomio turvallisuuteen ja päästöihin, numerot puhuvat puolestaan.

        Jo ensimmäisessä katsastuksessa 2.48 Ocua sadasta hylätään, C5:ia 17.41... Siis 600 % enemmän C5:n hylkyjä!

        Viisivuotiaista Ocu / C5: 5 / 19.
        Sitten 7 / 22.
        12 / 19.
        15 / 25.
        16 / 32.
        19 / 33.
        21 / 39.
        35 / 45 (12-vuotiaat).

        Mutta onhan C5 sentään usein hieman edellä muita ranskiksia ja joka tapauksessa hyvässä seurassa Mersujen ja ameriikanihmeiden kanssa siellä hännilläkin...


      • skoda=skeida
        Ai 6 autoa? kirjoitti:

        Tutkihan tarkemmin. Varmasti huomasit asian todellisen laidan. Erot ovat suurempia vaikka Octavia vosi menestyä paremminkin (on sentään keskiarvon paremmalla puolella).
        Omasta mielestäni takaisinkutsu on parempi vaihtoehto kuin tiellejääminen korjaamattoman ongelman takia; tosin yhtään takaisinkutsua mun Ocuun ei ole tullut. Katsastuksessa taas kiinnitetään huomio turvallisuuteen ja päästöihin, numerot puhuvat puolestaan.

        Jo ensimmäisessä katsastuksessa 2.48 Ocua sadasta hylätään, C5:ia 17.41... Siis 600 % enemmän C5:n hylkyjä!

        Viisivuotiaista Ocu / C5: 5 / 19.
        Sitten 7 / 22.
        12 / 19.
        15 / 25.
        16 / 32.
        19 / 33.
        21 / 39.
        35 / 45 (12-vuotiaat).

        Mutta onhan C5 sentään usein hieman edellä muita ranskiksia ja joka tapauksessa hyvässä seurassa Mersujen ja ameriikanihmeiden kanssa siellä hännilläkin...

        Ihan itekkö sä ton keksit ? Aploodit ;D

        Meeppäs hoitoon siitä piipittämästä :DD


      • nolopoika taas
        landlord kirjoitti:

        Niin, tässä erätauolla katsoin tilastoa ja totesin että noin kuusi autoa sadasta joutuu hylätyksi enemmän kuin Skodalla.

        Näin malliksi 7-vuotiaat esimerkkinä:

        SKODA OCTAVIA 12,40%
        Etuakselisto
        Käyttöjarru
        Pakokaasupäästöt

        CITROEN C5 18,89%
        Ohjauslaitteet
        Etuakselisto
        Käyttöjarru

        Viat näyttävät samanlaiselta ja niihin vaikuttavat huollot.

        Itsehän kyllä ottaisin mieluummin automallin jossa kuusi kappaletta sadasta joutuu hylätyksi enemmän kuin toisella, jossa jälkimmäisellä on sarja takaisinkutsuja tiedossa vakavien vikojen vuoksi. Tietysti katsastustilastoja on mukava lueskella odotellessa autoa takaisin takaisinkutsujen aikana ja lohduttaa että kuusi autoa sadasta hylätään vähemmän kuin esim. Citroenilla :)

        Jaahas, peli alkaa eikä Tsekki ole vieläkään kentällä :)

        yöllä rölläillään, hienoa kun on koulusta lomaa ja sairasmieli.


      • Inspector
        skoda=skeida kirjoitti:

        Ihan itekkö sä ton keksit ? Aploodit ;D

        Meeppäs hoitoon siitä piipittämästä :DD

        Tuo vaatisi sinulta:
        1. Myös lukutaitoa
        2. Ymmärrystä taulukkomuotoisesta esityksestä, linkki oli ylempänä
        3. Yhteen- ja vähennyslaskutaitoa
        4. Prosenttilaskun alkeiden ymmärrystä

        Kuten tavallista, ei mikään noista ollut sulla hallinnassa. Pyydä jotain yläasteelle päässyttä tarkistamaan nuo faktat, näyttäisivät luvut nimittäin pitävän paikkansa.


      • landlord
        Inspector kirjoitti:

        Tuo vaatisi sinulta:
        1. Myös lukutaitoa
        2. Ymmärrystä taulukkomuotoisesta esityksestä, linkki oli ylempänä
        3. Yhteen- ja vähennyslaskutaitoa
        4. Prosenttilaskun alkeiden ymmärrystä

        Kuten tavallista, ei mikään noista ollut sulla hallinnassa. Pyydä jotain yläasteelle päässyttä tarkistamaan nuo faktat, näyttäisivät luvut nimittäin pitävän paikkansa.

        Minä kyllä arvioin laadullisesti autojen ongelmat kvantitatiivisen arvioinnin sijasta. Jälkimmäinenhän ei ota kantaa ongelmien vakavuuteen ja vikojen syihin, toisin kuin laadullisessa arvioinnissa tehdään.

        Katsastus edustaa kvantitatiivista tilastoa otoksesta, jossa tarkistetaan muutamat kohdat. Takaisinkutsut ja uutisoinnit edustavat laadullista otosta, joista voidaan tehdä johtopäätöksiä autoista. PSA-tuotteista ei näissä asioissa ole oikeastaan mitään, mikä viittaisi Skodan ja muiden VW-konsernin mekaniikka-, sähkö- ja rakenneongelmiin.

        Mutta laadullisen aineiston tulkinta vaatii ymmärrystä, toisin kuin tilastollisen aineiston tulkinta. Niinpä Skeida-jormien on helppo spämmätä milloin mitäkin tilastoa, jotka eivät oikestaan kata yhtään mitään eivätkä vaadi ymmärrystä. Riittää kunhan copy-pastea käyttää.


      • Hik, Hik....
        landlord kirjoitti:

        Minä kyllä arvioin laadullisesti autojen ongelmat kvantitatiivisen arvioinnin sijasta. Jälkimmäinenhän ei ota kantaa ongelmien vakavuuteen ja vikojen syihin, toisin kuin laadullisessa arvioinnissa tehdään.

        Katsastus edustaa kvantitatiivista tilastoa otoksesta, jossa tarkistetaan muutamat kohdat. Takaisinkutsut ja uutisoinnit edustavat laadullista otosta, joista voidaan tehdä johtopäätöksiä autoista. PSA-tuotteista ei näissä asioissa ole oikeastaan mitään, mikä viittaisi Skodan ja muiden VW-konsernin mekaniikka-, sähkö- ja rakenneongelmiin.

        Mutta laadullisen aineiston tulkinta vaatii ymmärrystä, toisin kuin tilastollisen aineiston tulkinta. Niinpä Skeida-jormien on helppo spämmätä milloin mitäkin tilastoa, jotka eivät oikestaan kata yhtään mitään eivätkä vaadi ymmärrystä. Riittää kunhan copy-pastea käyttää.

        Mitään en oo ottanu. Hyvä lantaloordi. Saadaan taas nauraa oikein kunnolla. Palstan seko, jonka elämän tarkoitus on trollata Skoda-palstaa 24:ssa. On siinä shitikan omistajalla ura kehitteillä.


      • Colt!
        landlord kirjoitti:

        Minä kyllä arvioin laadullisesti autojen ongelmat kvantitatiivisen arvioinnin sijasta. Jälkimmäinenhän ei ota kantaa ongelmien vakavuuteen ja vikojen syihin, toisin kuin laadullisessa arvioinnissa tehdään.

        Katsastus edustaa kvantitatiivista tilastoa otoksesta, jossa tarkistetaan muutamat kohdat. Takaisinkutsut ja uutisoinnit edustavat laadullista otosta, joista voidaan tehdä johtopäätöksiä autoista. PSA-tuotteista ei näissä asioissa ole oikeastaan mitään, mikä viittaisi Skodan ja muiden VW-konsernin mekaniikka-, sähkö- ja rakenneongelmiin.

        Mutta laadullisen aineiston tulkinta vaatii ymmärrystä, toisin kuin tilastollisen aineiston tulkinta. Niinpä Skeida-jormien on helppo spämmätä milloin mitäkin tilastoa, jotka eivät oikestaan kata yhtään mitään eivätkä vaadi ymmärrystä. Riittää kunhan copy-pastea käyttää.

        No mutta, juurihan itse käytit kvantitatiivista analyysia omassa aloituksessasi.
        Aika hyvin aliarvioit turvallisuuteen vaikuttavat viat vaikka niitä katsastuksessa haetaan, jopa pro-aktiivisesti. Jo alkuperäisestä laadusta kertoo tuo huima 17.4% hylkyprosentti ensimmäisessä katsastuksessa eikä se ole millään analyysilla puolusteltavissa. Keskiarvo kun on 3.6%. Vain joku Dodge on vielä huonompi. Käytännössä uudenkarhean auton pitää olla turvallisuudeltaan moitteeton. Nyt C5 on kuin venäläinen ruletti kuudestilaukeavalla: kelle nalli napsahtaa jo ekassa katsastuksessa! Sama todennäköisyys! Sellaiseenko ostajat tosiaan suostuu?

        Turvallisuuteen vaikuttava laatu ontuu ja pahasti. Ihmettelen todella, ettei C5:n takaisinkutsuja ole enempää. Joka vuosi suurella todennäköisyydellä omistaja korjailee autoaan omalla rahalla, jotta saa leiman konttorilta sitten toisella yrityksellä.


      • landlord
        Colt! kirjoitti:

        No mutta, juurihan itse käytit kvantitatiivista analyysia omassa aloituksessasi.
        Aika hyvin aliarvioit turvallisuuteen vaikuttavat viat vaikka niitä katsastuksessa haetaan, jopa pro-aktiivisesti. Jo alkuperäisestä laadusta kertoo tuo huima 17.4% hylkyprosentti ensimmäisessä katsastuksessa eikä se ole millään analyysilla puolusteltavissa. Keskiarvo kun on 3.6%. Vain joku Dodge on vielä huonompi. Käytännössä uudenkarhean auton pitää olla turvallisuudeltaan moitteeton. Nyt C5 on kuin venäläinen ruletti kuudestilaukeavalla: kelle nalli napsahtaa jo ekassa katsastuksessa! Sama todennäköisyys! Sellaiseenko ostajat tosiaan suostuu?

        Turvallisuuteen vaikuttava laatu ontuu ja pahasti. Ihmettelen todella, ettei C5:n takaisinkutsuja ole enempää. Joka vuosi suurella todennäköisyydellä omistaja korjailee autoaan omalla rahalla, jotta saa leiman konttorilta sitten toisella yrityksellä.

        Itse asiassa laadulliseen tietoon viittasin luettelemalla millaisia vikoja - en sitä kuinka paljon.

        Epäselväksi ovat jääneet ne turvallisuuteen liittyvät viat, mistä vihjailit. Voisitko kenties vähän selittää asiaa meille matosille jotka emme ymmärrä.


      • landlord
        Hik, Hik.... kirjoitti:

        Mitään en oo ottanu. Hyvä lantaloordi. Saadaan taas nauraa oikein kunnolla. Palstan seko, jonka elämän tarkoitus on trollata Skoda-palstaa 24:ssa. On siinä shitikan omistajalla ura kehitteillä.

        Minun, tai kenenkään muun elämän tarkoitus tuskin selittyy sillä että viettää aikaansa 15 minuuttia päivässä keskustelupalstalla sivistämässä tietämättömiä. Hauskaahan tämä on jalkapallon ohella :)


      • Colt!
        landlord kirjoitti:

        Itse asiassa laadulliseen tietoon viittasin luettelemalla millaisia vikoja - en sitä kuinka paljon.

        Epäselväksi ovat jääneet ne turvallisuuteen liittyvät viat, mistä vihjailit. Voisitko kenties vähän selittää asiaa meille matosille jotka emme ymmärrä.

        Nehän on suoraan ryhmitelty siinä katsastustilastossa. Ohjauslaitteet, etuakselisto, iskunvaimennus, seisontajarru, käyttöjarru... You name it!
        Saksalaisilta sivuilta näyttää löytyvän noista hieman tarkempiakin analyyseja, samansuuntaisia havaintoja. Ei kiinnosta enempää.


      • landlord
        Colt! kirjoitti:

        Nehän on suoraan ryhmitelty siinä katsastustilastossa. Ohjauslaitteet, etuakselisto, iskunvaimennus, seisontajarru, käyttöjarru... You name it!
        Saksalaisilta sivuilta näyttää löytyvän noista hieman tarkempiakin analyyseja, samansuuntaisia havaintoja. Ei kiinnosta enempää.

        Niin, näitähän nimenomaan katsotaan katsastuksista. Jos oikein otat okuläärillä tarkennukseen, niin näet että samat viat siellä skeidassakin ovat :)

        Mutta seuratkaamme kisoja vaikka Tsekki ei siellä olekaan.


      • creative technologie

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe